Programma 3 - Sociaal domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen en acties en uitgaven en inkomsten geraamd van de activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet, samen de drie decentralisaties in het sociaal domein.

Wat was onze visie voor 2022?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie voor 2022?

In Wormerland staat niemand aan de kant. Het is voor ons belangrijk dat onze inwoners verbonden (kunnen) zijn met de samenleving en zich gesteund voelen bij het vervullen van zorgtaken. Wie zorg of hulp van de gemeente nodig heeft, krijgt zo snel mogelijk – en zo nodig op maat – een goed afgestemde oplossing. De menselijke maat staat hierbij voorop. Daarbij is het belangrijk dat de toegang tot voorzieningen laagdrempelig is en dat inwoners weten waar ze terechtkunnen. Bij hulp en ondersteuning spreken we zo veel mogelijk de zelfredzaamheid van de persoon zelf aan en die stimuleren en ondersteunen we.

Inwoners creëren zo op eigen kracht en binnen hun eigen netwerk kansen en mogelijkheden om naar vermogen mee te doen in de samenleving. Daar waar hun eigen netwerk niet toereikend is, kan een inwoner een beroep doen op ondersteuning vanuit de gemeente. Voor de kwetsbaarste inwoners is er een vangnet beschikbaar, bijvoorbeeld op basis van de Wet op de jeugdzorg, de Wmo of de Participatiewet.

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2022 GEREALISEERD?

 

P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam

Terug naar navigatie - Toelichting

Iedereen in onze gemeente is maatschappelijk actief en doet mee naar vermogen. Hierbij zijn de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van inwoners belangrijk. Als meedoen niet zelfstandig lukt, dan helpt de gemeente bij het organiseren van ondersteuning. Maatwerk bieden is uitgangspunt.
Voor die inwoner die niet of weinig zelfredzaam is en langdurige ondersteuning nodig heeft, werken we samen met maatschappelijke partners aan een passende oplossing dicht bij huis. Daarbij is inzet van vrijwilligers en mantelzorgers van onschatbare waarde.
In het geval dat direct handelen vanwege zorg- of veiligheidsreden nodig is, neemt de gemeente regie in het uitvoeren van de noodzakelijke ondersteuning.
Om intensieve ondersteuning te voorkomen is preventie en vroeg signalering belangrijk. Met maatschappelijke partners worden afspraken gemaakt om inwoners zo goed mogelijk voor te lichten, door te verwijzen of direct ondersteuning te bieden.
Invloed van coronamaatregelen op het maatschappelijk leven en verdere decentralisatie van wetgeving hebben in 2021 grote impact gehad en zullen doorwerken naar 2022. De rijksoverheid heeft budgetten verstrekt om tegemoet te komen in de uitvoeringskosten en de gevolgen voor inwoners en bedrijven te compenseren. In hoeverre deze maatregelen afdoende zijn geweest valt nu nog niet te bepalen, vooraf wordt niet uitgesloten dat er na-ijleffecten zullen optreden op maatschappelijke en financieel vlak.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2022

P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Terug naar navigatie - P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Diverse organisaties bieden algemene ondersteuning en zorg, vooral gericht op kwetsbare doelgroepen zoals jeugd en ouderen. Sturen op maatschappelijke impact en het monitoren van prestatieafspraken maken dat wij als gemeente de verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van de geboden hulp door aanbieders. Het is belangrijk om met de gesubsidieerde organisaties (liefst meerjarige) afspraken te maken over de hoogte van de subsidie, hun activiteiten de daarmee te bereiken resultaten en regelmatig met ze in gesprek te zijn over de voortgang en over ontwikkelingen. Als gemeente willen we bijvoorbeeld dat organisaties vraaggerichte hulp bieden in plaats van aanbodgerichte hulp om zo beter aan te sluiten op de behoeften van onze inwoners.

Geplande acties voor 2022 met het behaalde resultaat

P3 1.2 Maatwerk bieden bij ondersteuning

Terug naar navigatie - P3 1.2 Maatwerk bieden bij ondersteuning

Iedere inwoner krijgt ondersteuning die past bij zijn persoonlijke situatie. Op professionele wijze wordt bepaald welke inzet moet worden gepleegd. Samen met maatschappelijke partners biedt de gemeente een snelle en doeltreffende voorziening, waarbij het accent komt te liggen op vraaggericht aanbod.

Geplande acties voor 2022 met het behaalde resultaat

P3 1.3 Transformeren in het sociaal domein

Terug naar navigatie - P3 1.3 Transformeren in het sociaal domein

Gemeentelijke activiteiten in het Sociaal Domein zijn gericht op werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg en jeugd. Het wettelijk kader betreft Wmo 2015, de Participatiewet, Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Vragen van inwoners met meervoudige en complexe problemen bewegen zich dwars door alle wettelijke kaders heen. Dit vraagt van professionals in het Sociaal Domein dat zij dezelfde ambities, kernwaarden, doelen en resultaten voor ogen hebben. Door middel van Ambities en Visie Sociaal Domein 2021, en het opstellen van de integrale verordening Sociaal Domein en beleidsregels in 2021 is volgende fase (borging) ingegaan van de transformatie

Geplande acties voor 2022 met het behaalde resultaat

P3 1.4 Grip op de financiële middelen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - P3 1.4 Grip op de financiƫle middelen Sociaal Domein

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg, participatie en wet maatschappelijke opvang. Doel van deze transitie was dat de gemeente haar inwoners sneller en beter kan helpen hun zorg- of ondersteuningsvragen. Bij de overheveling van taken van de Rijksoverheid naar gemeenten heeft een aanzienlijk korting plaatsgevonden. Daarnaast is bij de Jeugdzorg sprake van een openeindfinanciering. Indicatiestelling vindt plaats door andere partijen terwijl de gemeente verantwoordelijk is voor het betalen van de kosten zonder te beschikken over sturingsmogelijkheden t.a.v. de toegang tot de jeugdzorg. Ook de toenemende vergrijzing en de maatschappelijke trend om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen zijn van grote invloed op het Sociaal Domein. Dit alles maakt dat de kosten van het Sociaal Domein sterk zijn gestegen in de afgelopen jaren. Door in te zetten op preventie, monitoring en sturing op doelmatige inzet van zorg en voorzieningen proberen we de kosten te beheersen.

Geplande acties voor 2022 met het behaalde resultaat

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 incl. wijz. Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Lasten
140 Integrale aanpak sociaal domein 9.188 0 39.799 39.799
150 Inkomensvoorziening 3.549.645 3.651.268 3.643.543 -7.725
152 Armoedebeleid 616.398 1.532.986 1.411.497 -121.489
155 Sociale werkvoorziening 67.713 75.105 77.231 2.126
157 Participatiebudget 336.100 444.199 441.585 -2.614
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 4.591.265 4.550.690 4.739.728 189.038
170 Oekraine crisis 0 558.361 3.041.406 2.483.045
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 2.545.936 3.215.344 3.362.050 146.706
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 1.700.514 1.875.051 1.750.806 -124.245
285 Kwijtschelding gemeentebelastingen 3.168 1.032 2.906 1.874
Totaal Lasten 13.419.927 15.904.036 18.510.552 2.606.516
Baten
140 Integrale aanpak sociaal domein 21.367 0 6.680 6.680
150 Inkomensvoorziening 3.536.730 3.267.234 3.247.422 -19.812
152 Armoedebeleid 14.869 58.670 58.989 319
155 Sociale werkvoorziening 4.376 0 0 0
157 Participatiebudget 0 107.061 123.649 16.588
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 104.588 109.437 108.999 -438
170 Oekraine crisis 0 0 3.041.406 3.041.406
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 13.824 0 0 0
Totaal Baten 3.695.754 3.542.402 6.587.145 3.044.743
Resultaat baten minus lasten -9.724.173 -12.361.634 -11.923.407 438.227

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan € 25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2022.

Product Baten of lasten Verschil Toelichting
140 Integrale aanpak
lasten

€ 39.799

(nadeel)

Voor de integrale aanpak in het Sociaal Domein is er een afdelingsbrede cursus gevolgd, voor €6.680, waarvoor we van de VNG subsidie hebben ontvangen. Dit geeft een verschil in zowel de lasten als de baten te zien. De overige lasten betreffen met name inhuurkosten voor deze integrale aanpak en bedragen €33.120, wat grotendeels gedekt is vanuit het restantbedrag hiervoor gereserveerd in de deelreserve innovatie Sociaal Domein.

152 Armoedebeleid lasten

€ 121.489

(voordeel)

De werkelijke uitgaven aan Armoedebeleid waren lager dan begroot. Aan Schuldhulpverlening is zo'n €27.000 minder uitgegeven, aan Bijzondere bijstand €71.000 (waarvan we voor het overgebleven bedrag van €35.500 verzoeken aan de Raad om dit toe te voegen aan de Reserve Inflatiearmoede, om in 2023 uit te kunnen geven), en aan Minimaregelingen €23.000, vooral van het computerproject kinderen is geen gebruik gemaakt.
164 Wet Maatschappelijke ondersteuning
lasten

€ 189.038

(nadeel)

Het nadeel rond de lasten wordt voor het overgrote deel verklaard door de gestegen uitgaven aan hulp bij het huishouden. We zien de afgelopen jaren een stijging in de vraag naar hulp bij het huishouden omdat de eigen bijdrage in de Wmo gemaximeerd is op €19 per maand. Hierdoor stappen steeds meer ouderen naar de gemeente om zo goedkope hulp bij het huishouden te ontvangen (want maximaal €19 per maand). In het Najaarsbericht is deze stijging afgeraamd omdat werd verondersteld dat het tekort aan medewerkers in hulp bij het huishouden (waarvan vorig jaar zomer sprake was) zou leiden tot minder uitgaven. Deze veronderstelling bleek onjuist te zijn omdat wij via Zaanstad aanbesteed hebben op ‘arrangement’ en niet op ‘uren’. Al hadden wij op ‘uren’ aanbesteed, dan was de stijging van hulp bij het huishouden inderdaad mogelijk beperkt geweest. In de huidige situatie zijn de beschikbare uren van medewerkers verdeeld over de cliënten en werd alsnog voor het complete ‘arrangement’ een factuur in rekening gebracht, ook al werden niet alle uren ingezet die nodig zijn om het huis schoon te krijgen. Dit is het nadeel gebleken van aanbesteden op ’arrangement’ in plaats van op ‘uren’.

170 Oekraïne crisis

lasten/lasten

Per saldo nul

De gemaakte kosten voor Oekraïne zijn declarabel, dus de baten en lasten op dit programma zijn per saldo nul.

181 Jeugdhulp specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) lasten

€ 146.706

(nadeel)

We zien een overschrijding op product jeugd specialistisch. Dit is te verklaren door in het laatste kwartaal van 2022 een toename van kinderen in de gecontracteerde specialistische jeugdhulp en een kind wat vanuit het woonplaatsbeginsel verblijft  in een instelling die landelijk ingekocht is. 

182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) lasten

€ 124.245

(voordeel)

De uitgaven 2022 voor peuterplus konden gefinancierd worden uit de rijksvergoeding voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB-gelden). Dit betekent een voordeel op het product Jeugdhulp Lokaal.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 incl. wijz. Rekening 2022
Bestemmingsreserve Inflatiearmoede - 200.000 200.000
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 478.833 478.833 357.849
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 115.914 115.914 85.130
Totaal reserves 594.747 794.747 642.979
15-jun-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Reserve Inflatiearmoede
In de decemberraad 2022 is er een nieuwe reserve 'Inflatiearmoede' ingesteld waaraan, vooruitlopend op de inhoudelijke uitwerking van besteding van deze gelden, €200.000 is toegevoegd aan deze reserve. In dezelfde raad is een motie aangenomen waarin binnen deze €200.000 het college de bevoegdheid heeft gekregen tot een bedrag van €50.000 aan maatwerkondersteuning te kunnen bieden in acute, schrijnende gevallen of noodsituaties. Besluitvorming rond de overige inhoudelijke bestedingsregels van deze reserve blijft een raadbevoegdheid. In 2022 zijn nog geen uitgaven geweest t.l.v. deze reserve.

 

Reserve Sociaal Domein
Conform het besluit bij de Jaarrekening 2019 worden saldi in begrote versus werkelijke kosten in het Sociaal domein vereffend in de reserve Sociaal domein.

In 2021 is er als gevolg van dit besluit €350.050 toegevoegd aan de reserve. De oorzaak van dit positieve saldo is het afboeken van reserveringen voor nagekomen kosten voorgaande dienstjaren (€411.444). Laten we die afwikkeling voorgaande jaren buiten beschouwing dan was het saldo begroot minus werkelijkheid in 2021 negatief (€61.394). Voor toekomstige nagekomen kosten zijn geen voorzieningen meer getroffen omdat ze niet voldoende te onderbouwen waren. Indien er nog nagekomen kosten t/m 2021 komen dienen deze gedekt te worden uit de reserve Sociaal domein.

Het negatieve saldo 2022 van het sociaal domein bedroeg €120.983 welke is onttrokken uit de reserve. Er berusten geen claims meer op deze reserve, dus het volledige saldo ad €357.849 is beschikbaar voor toekomstige negatieve saldi Sociaal domein.

De meerkosten op het Sociaal domein welke aan de coronapandemie zijn toe te rekenen zijn lastig te kwantificeren en zijn derhalve niet uit het coronabudget betaald in 2020 en 2021. Deze kosten zitten dus in het saldo van het Programma Sociaal domein en zijn hierdoor ten laste van de Reserve Sociaal domein gebracht. Bij de definitieve afrekening van het coronabudget wordt bepaald of er alsnog een deel van het restantbudget kan terugvloeien naar de Reserve Sociaal domein.

In de tabel hieronder is het verloop van mutaties in deze reserve weergegeven in de afgelopen jaren.


Reserve Innovatie Sociaal Domein
Deze (sub)reserve maakt deel uit van de reserve Sociaal Domein. In 2022 zijn de kosten ad €30.784 voor het project Integrale toegang onttrokken. De overgebleven €85.130 van deze reserve is vrij besteedbaar.

In de tabel hieronder is het verloop van mutaties in deze reserve weergegeven in de afgelopen jaren.

Kengetallen en indicatoren

Terug naar navigatie - Kengetallen en indicatoren

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.  

Omschrijving Rekening 2021 Begroting 2022 Rekening 2022
Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar (Bron: LISA) 517 500 743
% Jongeren met een delict voor rechter in de leeftijd 12-21 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel)* 1% n.b. n.b.
% Kinderen in uitkeringsgezin tot 18 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel)* 5%
n.b. n.b.
% netto arbeidsparticipatie van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking (Bron: CBS) 71,8%
67% n.b.
% werkeloze jongeren in de leeftijd 16-22 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel)* 2%
n.b. n.b.
Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners (Bron: CBS) 249,8
220 246
Aantal lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar (Bron: CBS) n.b.
40 0,8
% jongeren met jeugdhulp van alle jongeren tot 18 jaar (Bron: CBS) 6,8%
8,2% 6,2%
% jongeren met jeugdbescherming van alle jongeren tot 18 jaar (Bron: CBS) 1,0% n.b. 0,5%
% jongeren met jeugdreclassering van alle jongeren in de leeftijd van 12-23 jaar (Bron: CBS)  n.b. n.b. 0
Aantal cliënten met maatwerkarrangement WMO per 10.000 inwoners (Bron: GMSD) n.b. 380 n.b.

*Merendeel van de cijfers vanuit het CBS is voor 2022 nog niet beschikbaar