Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingDe jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft.
De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft.
De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.
De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar gesteld wordt.
Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden, overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke.
Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijvoorbeeld reorganisaties) dient wel een verplichting opgenomen te worden.
Voor de baten van de Algemene Uitkering wordt bij de bepaling van het effect van het accres, uitgegaan van de Decembercirculaire van het desbetreffende jaar.
Corona-pandemie
In 2020 is de Corona-pandemie begonnen met een grote impact op de gehele wereld. Ook in 2021 was de pandemie nog volop aanwezig. Op basis van de ontwikkelingen in 2020 en 2021 hebben wij de eventuele risico’s beoordeeld. Hieruit concluderen wij dat het totaal aan risico’s voor ons niet heel veel toeneemt, maar zijn we ons wel bewust van de nog grotere noodzaak tot het voortdurend monitoren van de risico’s. Het college schat op basis van de uitgevoerde analyse in dat het doorvoeren van een duurzame waardevermindering op de activa van de gemeente niet van toepassing is. De in de jaarrekening gehanteerde grondslagen voor waardering en resultaatbepaling zijn gebaseerd op een continuïteitsveronderstelling. Hoewel de toekomstige financiële impact van de uitbraak van COVID-19 ten tijde van het opmaken van deze jaarrekening nog niet volledig duidelijk is, is het college van mening dat op basis van de thans beschikbare informatie, de inmiddels genomen maatregelen en de huidige liquiditeitspositie de bij het opmaken van deze jaarrekening gehanteerde continuïteitsveronderstelling niet materieel wordt beïnvloed. De gemaakte extra lasten in verband met Corona konden volledig gedekt worden uit de vanuit het Rijk ontvangen Coronacompensatiepakketten. De extra lasten in 2022 verwachten we ook uit dit budget te kunnen dekken.
Immateriële vaste activa
Er zijn geen immateriële vaste activa op de balans aanwezig.
Materiële vaste activa
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming annuïtair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur, waarbij rekening wordt gehouden met een eventuele restwaarde. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken.
In december 2020 is de nota waardering vaste activa, afschrijving en rente geactualiseerd. De hierin genoemde afschrijvingstermijnen zijn met ingang van 2021 van toepassing:
Immateriële vaste activa:
• bijdragen aan activa in eigendom van derden: max. 5 jaar;
• kosten voor onderzoek en ontwikkeling: 5 jaar.
Bedrijfsgebouwen:
• nieuwbouw woonruimten, kantoren en bedrijfsgebouwen: 40 jaar;
• nieuwbouw scholen, MFA's, peuterspeelzalen, gemeentehuis, gemeentewerf: 60 jaar;
• nieuwbouw tijdelijke woonruimten en tijdelijke bedrijfsruimten: 10 jaar;
• installaties: min. 20 jaar;
• inrichting: 10 jaar;
• veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen: 10 jaar;
• renovaties/restauraties: min. 20 jaar;
• verbouwingen: min. 20 jaar.
Grond-, weg- en bouwkundige werken:
• wegen, pleinen en rotondes: max 30 jaar (in verband met wisselende bodemkwaliteit binnen de gemeente wordt de afschrijvingstermijn per geval beoordeeld);
• tijdelijke terreinwerken: 10 jaar;
• openbare verlichting vernieuwen: 15 jaar;
• bruggen, tunnels, viaducten: max. 40 jaar;
• groenvoorzieningen: max. 15 jaar;
• havens, kades, sluizen en waterkeringen: max. 40 jaar;
• waterwegen, waterbergingen en walbeschoeiing: max. 40 jaar;
• straatmeubilair: 10 jaar;
• nieuwbouw zwembad en sporthal 40 jaar;
• aanpassingen zwembad en sporthal 20 jaar;
• aanleg buitensportaccommodatie 25 jaar;
• renovatie bron-pomp en beregeningsinstallatie, verlichting allemaal 10 jaar;
• speeltuinen en speelplaatsen 10 jaar;
• (vrijverval) riolering, niet onderheid: max. 40 jaar;
• rioleringen, wel onderheid: max. 60 jaar;
• pompen en gemalen: 40 jaar;
• parken en sportvelden: max. 10 jaar;
• geluidswallen: max. 20 jaar;
Vervoersmiddelen:
• personenauto's: 7 jaar;
• motorvaartuigen: 5 jaar;
• zware transportmiddelen en schuiten: 5 jaar;
• aanhangwagens en lichte motorvoertuigen: 5 jaar;
Machines, apparatuur en installaties:
• automatiseringsapparatuur: 5 jaar;
• kantoormeubilair en schoolmeubilair: 10 jaar;
• telefooninstallaties: 5 jaar.
Financiële vaste activa:
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde.
Voorraden
Er zijn geen voorraden op de balans aanwezig.
Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inningskansen.
Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.
Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is echter tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de geformuleerde kwaliteitseisen. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen die is opgenomen in het jaarverslag is het kwaliteitsbeleid uiteengezet.
Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.
De vooruit ontvangen subsidies zijn verantwoord onder de overlopende passiva.
Bij het opstellen van de jaarrekening wordt het stelsel van baten en lasten gehanteerd. Bij dit stelsel wordt aan het eind van het dienstjaar rekening gehouden met de nog te ontvangen en nog te betalen bedragen die betrekking hebben op het dienstjaar. Niet geraamde bedragen worden verantwoord in het jaar waarin zij blijken.
ACTIVA | |||
Vaste Activa | |||
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) | 31-12-2021 | 31-12-2020 | |
Immateriele vaste activa | Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio | 0 | 0 |
Totaal Immateriele vaste activa | 0 | 0 | |
1 - Totaal | 0,00 | ||
Materiele vaste activa | Investeringen met een economisch nut | 15.619.427 | 15.884.617 |
Investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding vd kosten een heffing kan worden geheven | 8.523.289 | 8.822.443 | |
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | 7.440.113 | 6.406.195 | |
Totaal Materiele vaste activa | 31.582.830 | 31.113.256 | |
2 - Totaal | 31.582.829,52 | ||
Financiele vaste activa | Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | 803.327 | 803.327 |
Leningen aan Woningbouwcorporaties | 2.798.941 | 3.046.904 | |
Overige langlopende leningen | 1.165.354 | 517.012 | |
Totaal Financiele vaste activa | 4.767.622 | 4.367.244 | |
3 - Totaal | 4.767.622,39 | ||
Vaste Activa-Totaal | Vaste Activa-Totaal | 36.350.452 | 35.480.499 |
Vlottende Activa | |||
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) | 31-12-2021 | 31-12-2020 | |
Voorraden | Gereed product en handelsgoederen | 0 | 0 |
Totaal Voorraden | 0 | 0 | |
4 - Totaal | 0,00 | ||
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | Vorderingen op openbare lichamen | 3.557.997 | 2.954.460 |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 1.450.000 | 2.300.000 | |
Overige vorderingen | 1.803.427 | 1.414.042 | |
Overige uitzettingen | 578.263 | 596.723 | |
Totaal Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 7.389.687 | 7.265.225 | |
5 - Totaal | 7.389.687,13 | ||
Liquide middelen | Kassaldi | 4.302 | 2.372 |
Banksaldi | 446.968 | 178.220 | |
Totaal Liquide middelen | 451.270 | 180.592 | |
6 - Totaal | 451.269,90 | ||
Overlopende activa | Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: nog te ontv.bedragen van het Rijk | 42.659 | 83.062 |
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: nog te ontv.bedr. van overige Ned. overheidslichamen | 28.271 | 31.448 | |
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen die tlv volgende begrotingsjaren komen | 366.266 | 1.257.860 | |
Totaal Overlopende activa | 437.196 | 1.372.370 | |
7 - Totaal | 437.195,86 | ||
Vlottende Activa-Totaal | Vlottende Activa-Totaal | 8.278.153 | 8.818.187 |
Totaal activa | Totaal activa | 44.628.605 | 44.298.686 |
Geheel - Totaal | 44.628.605 | 44.298.686 | |
8-jul-2022 |
PASSIVA | |||
Vaste passiva | |||
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) | 31-12-2021 | 31-12-2020 | |
Eigen Vermogen | Algemene reserve | 3.186.308 | 4.266.445 |
Bestemmingsreserves | 12.932.491 | 12.706.374 | |
Het gerealiseerde resultaat volgend uit een overzicht van baten en lasten in de jaarrekening | 669.180 | -577.134 | |
Totaal Eigen Vermogen | 16.787.980 | 16.395.685 | |
1 - Totaal | 16.787.979,82 | ||
Voorzieningen | Voorzieningen | 6.214.178 | 5.571.170 |
Totaal Voorzieningen | 6.214.178 | 5.571.170 | |
2 - Totaal | 6.214.178,00 | ||
Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer | Onderhandse leningen van binnenlandse banken en financiële instellingen | 15.340.225 | 14.359.879 |
Waarborgsommen | 6.295 | 6.295 | |
Totaal Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer | 15.346.520 | 14.366.174 | |
3 - Totaal | 15.346.520,33 | ||
Vaste passiva-Totaal | Vaste passiva-Totaal | 38.348.678 | 36.333.030 |
Vlottende Passiva | |||
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) | 31-12-2021 | 31-12-2020 | |
Netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | Kasgeldlen. aangegaan bij openb.lichamen als bedoeld in art.1, ond.a, van de Wet fin. decentr.overh. | 0 | 0 |
Banksaldi | 493 | 507 | |
Overige Schulden | 4.190.354 | 3.317.840 | |
Totaal Netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 4.190.847 | 3.318.347 | |
4 - Totaal | 4.190.846,90 | ||
Overlopende passiva | Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen | 1.222.771 | 2.652.604 |
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: ontvangen van het Rijk | 677.629 | 1.984.422 | |
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: ontvangen van overige Nederlandse overheidslichamen | 14.792 | 8.025 | |
Overige vooruitontvangen bedragen die tbv de volgende begrotingsjaren komen | 173.888 | 2.258 | |
Totaal Overlopende passiva | 2.089.080 | 4.647.309 | |
5 - Totaal | 2.089.079,75 | ||
Vlottende Passiva-Totaal | Vlottende Passiva-Totaal | 6.279.927 | 7.965.656 |
Totaal activa | Totaal activa | 44.628.605 | 44.298.686 |
Geheel - Totaal | 44.628.605 | 44.298.686 | |
8-jul-2022 |
31-12-2021 |
31-12-2020 |
|
Gewaarborgde geldleningen |
9.609.976 | 9.214.080 |
A. VASTE ACTIVA |
Conform de nota “Waardering van vaste activa, afschrijving en rente” wordt de activa sinds 2003 afgeschreven volgens de annuïteitenmethode. Vanaf 2017 wordt met een omslagrente van 4% gerekend, conform de in 2016 geactualiseerde nota. In december 2020 is de nota waardering activa, afschrijving en rente geactualiseerd. De rekenrente voor 2021 is al in juni 2020 vastgesteld op 4% bij de Kadernota 2021. Vanaf 2022 wordt de rekenrente jaarlijks berekend bij het opstellen van de Kadernota. De afschrijvingstermijnen van de diverse activa worden in de “Staat van geactiveerde kapitaaluitgaven” genoemd, evenals de afschrijvingsbedragen en de rentelasten.
Immateriële vaste activa
2021 |
2020 |
|
Boekwaarde begin boekjaar |
0 |
0 |
Vermeerderingen |
0 | 0 |
Verminderingen |
0 |
0 |
Afschrijvingen |
0 |
0 |
Extra afschrijvingen (i.v.m. stelselwijziging) |
0 |
0 |
Boekwaarde einde boekjaar |
0 |
0 |
Materiële vaste activa
De materiële vaste activa kunnen als volgt worden onderverdeeld:
|
|
Boekwaarde 31-12-2021 |
Boekwaarde 31-12-2020 |
1. Gronden en terreinen |
(ec.nut) |
813.736 | 813.736 |
2. Woonruimten |
(ec.nut) |
0 | 0 |
3. Bedrijfsgebouwen |
(ec.nut) |
14.387.750 | 14.627.621 |
4. Grond-, weg- & waterbouwk.werken |
(ec.nut) |
194.992 | 205.161 |
|
(ec.nut, waarvoor heffing kan worden geheven) |
8.523.289 | 8.822.444 |
|
(maatsch.nut) |
7.440.032 | 6.406.195 |
5. Vervoermiddelen |
(ec.nut) |
39.837 | 80.959 |
6. Machines, apparatuur & installaties |
(ec.nut) |
183.194 | 157.140 |
Totaal materiële vaste activa |
|
31.582.831 | 31.113.256 |
Het verloop gedurende het jaar 2021 ziet er in totaliteit als volgt uit:
2021 |
2020 |
|
Boekwaarde begin boekjaar |
31.113.257 | 31.424.882 |
Vermeerderingen |
1.172.673 | 680.522 |
Verminderingen |
0 | -125 |
Bijdragen van derden |
-12.672 | -10.000 |
Afschrijvingen |
-690.428 | -982.022 |
Extra afschrijvingen |
0 | 0 |
Reclassificatie beginbalans |
0 | 0 |
Boekwaarde einde boekjaar |
31.582.831 | 31.113.257 |
In de balans is de volgende onderverdeling gemaakt:
|
2021 |
2020 |
|
- Investeringen met een economisch nut: |
15.619.510 | 15.884.617 | |
- Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden toegepast: |
8.523.289 | 8.822.443 | |
- Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut: |
7.440.032 | 6.406.195 | |
Totaal |
31.582.831 | 31.113.256 |
Hieronder is het verloop per onderdeel weergegeven:
Gronden en terreinen |
2021 |
2020 |
Boekwaarde begin boekjaar |
813.736 | 813.736 |
Reclassificatie beginbalans |
0 | 0 |
Investeringen |
0 | 0 |
Desinvesteringen |
0 | 0 |
Bijdragen van derden, direct gerelateerd |
0 | 0 |
Afschrijvingen |
0 | 0 |
Afwaardering wegens duurzame waardevermindering |
0 | 0 |
Boekwaarde einde boekjaar |
813.736 | 813.736 |
Woonruimten |
2021 |
2020 |
Boekwaarde begin boekjaar |
0 | 125 |
Investeringen |
0 | 0 |
Desinvesteringen |
0 | -125 |
Bijdragen van derden, direct gerelateerd |
0 | 0 |
Afschrijvingen |
0 | 0 |
Afwaardering wegens duurzame waardevermindering |
0 | 0 |
Boekwaarde einde boekjaar |
0 | 0 |
Bedrijfsgebouwen |
2021 |
2020 |
Boekwaarde begin boekjaar |
14.627.622 | 15.015.524 |
Investeringen |
0 | 23.452 |
Desinvesteringen |
0 | 0 |
Bijdragen van derden, direct gerelateerd |
0 | 0 |
Afschrijvingen |
-239.872 | -411.354 |
Afwaardering wegens duurzame waardevermindering |
0 | 0 |
Boekwaarde einde boekjaar |
14.387.750 | 14.627.622 |
Grond- weg- en waterbouwkundige werken |
2021 |
2020 |
Boekwaarde begin boekjaar |
15.433.800 | 15.295.539 |
Investeringen |
1.098.809 | 635.170 |
Desinvesteringen |
0 | 0 |
Bijdragen van derden, direct gerelateerd |
-12.672 | -10.000 |
Afschrijvingen |
-361.623 | -486.909 |
Afwaardering wegens duurzame waardevermindering |
0 | 0 |
Boekwaarde einde boekjaar |
16.158.313 | 15.433.800 |
Vervoermiddelen |
2021 |
2020 |
Boekwaarde begin boekjaar |
80.959 | 120.500 |
Investeringen |
0 | 0 |
Desinvesteringen |
0 | 0 |
Bijdragen van derden, direct gerelateerd |
0 | 0 |
Afschrijvingen |
-41.122 | -39.541 |
Afwaardering wegens duurzame waardevermindering |
0 | 0 |
Boekwaarde einde boekjaar | 39.837 | 80.959 |
Machines, apparatuur en installaties |
2021 |
2020 |
Boekwaarde begin boekjaar |
157.140 | 179.458 |
Investeringen |
73.865 | 21.900 |
Desinvesteringen |
0 | 0 |
Bijdragen van derden, direct gerelateerd |
0 | 0 |
Afschrijvingen- |
-47.810 | -44.218 |
Afwaardering wegens duurzame waardevermindering |
0 | 0 |
Boekwaarde einde boekjaar |
183.194 | 157.140 |
De in 2021 geïnvesteerde bedragen (> € 25.000) worden hieronder nader toegelicht: |
Grond-, weg- & waterbouwkundige werken | 2021 |
Wegenbeheerplan: Wildschutweg-Leegwaterstraat | 99.900 |
Wegenbeheerplan: Ketelhuisterrein | 327.409 |
Onderhoud/verkeersmaatregel Sluisstraat, Noordweg, Spatterstraat | 124.331 |
Watermuntstraat, gehele openbare ruimte | 365.530 |
Herinrichten Ketelhuisterrein | 42.835 |
Vervanging brug Barnde Molen | 83.076 |
Beschoeiingen 2021 (achterstallig onderhoud) | 87.136 |
Machines, apparatuur en installaties | 2021 |
Zonnepanelen gemeentehuis Wormer | 68.166 |
Ter aanvulling een toelichting van de in 2021 verminderde investeringen (opbrengsten groter dan € 25.000; bedragen inkomsten/baten worden aangegeven met een ‘min’): |
In 2021 waren er geen verminderde investeringen groter dan € 25.000
Voor het verloop per krediet, de uitgegeven bedragen en de restantkredieten per 31-12-2021 verwijzen we naar het Overzicht stand van zaken investeringskredieten, welke opgenomen is na de toelichting op de balans.
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen: | 2021 |
Boekwaarde begin dienstjaar |
803.327 |
Investeringen |
0 |
Desinvesteringen |
0 |
Afschrijvingen/Aflossingen |
0 |
Doorgevoerde waardevermindering | 0 |
Boekwaarde eind dienstjaar |
803.327 |
Leningen aan Woningbouwcorporaties: | 2021 |
Boekwaarde begin dienstjaar |
3.046.904 |
Investeringen |
0 |
Desinvesteringen |
0 |
Afschrijvingen/Aflossingen |
-247.963 |
Doorgevoerde waardevermindering | 0 |
Boekwaarde eind dienstjaar |
2.798.941 |
Overige langlopende leningen: |
Verenigings-gebouw |
Starters-leningen |
Duurzaamheids-leningen | Blijvers-leningen | Obligatie-lening Alliander |
Totaal |
Boekwaarde 01-01-2021 | 122.000 | 183.063 | 197.889 | 14.060 | 0 | 517.012 |
Investeringen | 0 | 32.930 | 30.700 | 0 | 616.466 | 680.096 |
Desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingen/Aflossingen | 0 | -1.110 | -29.995 | -649 | -31.754 |
|
Doorgevoerde waardevermindering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Boekwaarde 31-12-2021 | 122.000 | 214.884 | 198.593 | 13.411 | 616.466 | 1.165.354 |
B. VLOTTENDE ACTIVA |
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar |
Stand 31-12-2021 |
Voorziening oninbaarheid |
Boekwaarde 31-12-2021 |
Boekwaarde 31-12-2020 |
Vorderingen op openbare lichamen | 3.557.997 | 0 | 3.557.997 | 2.954.460 |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rentetypische looptijd <1 jaar | 1.450.000 | 0 | 1.450.000 | 2.300.000 |
Overige vorderingen | 1.987.493 | -184.066 | 1.803.427 | 1.414.042 |
Overige uitzettingen | 578.263 | 578.263 | 596.723 | |
Totaal uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 7.573.753 | -184.066 | 7.389.687 | 7.265.225 |
Nadere toelichting:
Vorderingen op openbare lichamen
De vordering op openbare lichamen van € 3.557.997 betreft hoofdzakelijk een vordering in het kader van het btw-compensatiefonds over 2021. Dit bedrag ontvangen we jaarlijks rond 1 juli van het jaar erna.
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rentetypische looptijd <1 jaar
De uitzetting in 's Rijks schatkist van € 1.450.000 betreft de overtollige liquide middelen die we hadden uitstaan bij het ministerie op 31 december 2021. Dit bedrag is € 850.000 lager dan de situatie per 31-12-2020. Deze saldi zijn echt momentopnamen, welke dagelijks kunnen wijzigen.
Overige vorderingen
De overige vorderingen betreffen belastingvorderingen in beheer bij Cocensus, vorderingen van sociale zaken en overige vorderingen in beheer bij de gemeente. Ten opzichte van 2020 zijn de overige vorderingen toegenomen met bijna € 390.000. De voornaamste oorzaak van de forse stijging is het feit dat per 31 december 2021 de huur voor de sporthallen en zwembad nog niet ontvangen was. Deze huur is in januari 2022 inmiddels ontvangen.
In het volgende overzicht staan per dienstjaar de debiteurensaldi weergegeven, uitgesplitst in debiteuren in eigen beheer, belastingdebiteuren en debiteuren sociale zaken.
Jaar | Debiteuren in eigen beheer | Belastingdeb. beheerd door Cocensus | Debiteuren Sociale Zaken | Totaal |
t/m 2011 | 0 | 0 | 113.828 | 113.828 |
2012 | 0 | 1.644 | 8.521 | 10.165 |
2013 | 0 | 1.960 | 8.448 | 10.408 |
2014 | 0 | 3.403 | 28.652 | 32.055 |
2015 | 0 | 3.614 | 32.125 | 35.739 |
2016 | 0 | 3.576 | 13.108 | 16.684 |
2017 | 0 | 6.182 | 31.067 | 37.249 |
2018 | 0 | 10.563 | 55.024 | 65.587 |
2019 | 0 | 30.388 | 31.782 | 62.170 |
2020 |
85 | 54.785 | 257.861 | 312.731 |
2021 | 707.021 | 455.981 | 127.876 | 1.290.878 |
Totaal | 707.106 | 572.095 | 708.292 | 1.987.493 |
Voorziening | -42 | -38.736 | -145.288 | -184.066 |
Saldo | 707.064 | 533.360 | 563.004 | 1.803.427 |
Overige uitzettingen
De overige uitzettingen betreft de gelden in het Revolving Fund. Deze gelden zijn beschikbaar voor het verstrekken van leningen in het kader van Volkshuisvesting, Startersleningen, Duurzaamheidsleningen en Blijversleningen. Het saldo per eind 2021 in het Revolving Fund is ruim € 18.000 lager dan eind 2020. Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er € 33.000 aan startersleningen verstrekt zijn en er bijna € 15.000 op is afgelost.
Liquide middelen (activa en passiva) |
2021 |
2020 |
Bankrekeningen: |
|
|
1. Rabobank Burgerzaken |
1.805 | 2.876 |
2. BNG Algemene Dienst |
445.163 | 175.344 |
3. BNG Sociale Zaken |
-31 | -34 |
4. BNG Belastingen (Cocensus) |
-462 | -473 |
Totaal bankrekeningen: |
446.475 | 177.713 |
Gelden in kas |
4.302 | 2.372 |
Totaal liquide middelen |
450.777 | 180.085 |
In de balans worden de positieve saldi vermeld aan de activazijde en de negatieve saldi aan de passivazijde. Hiertoe zijn de volgende bedragen opgenomen:
|
2021 | 2020 | |
Activa: liquide middelen - debet (positieve saldi) |
451.270 | 180.592 | |
Passiva: liquide middelen - credit (negatieve saldi) |
-493 | -507 | |
Totaal liquide middelen |
450.777 | 180.085 |
Schatkistbankieren
Op 15 december 2013 is de wet Verplicht schatkistbankieren van kracht geworden. Dit houdt in dat decentrale overheden hun overtollige middelen (gelden op rekening-courant bij de bank boven een bepaald drempelbedrag) aan moeten houden bij het Ministerie van Financiën (de schatkist). Het doel hiervan is het verlagen van de EMU-schuld van de collectieve sector. Doordat de decentrale overheden hun tijdelijk overtollige gelden aanhouden in de schatkist, wordt de externe financieringsbehoefte van het Rijk verminderd. De gemeenten hebben een rekening-courant bij de schatkist waar gelden op aangehouden kunnen worden.
Drempelbedrag
Het drempelbedrag is het minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijks kasbeheer te vereenvoudigen; niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen in de schatkist te worden aangehouden die boven het drempelbedrag uitgaan.
Voor de gemeente Wormerland was het drempelbedrag in de eerste 2 kwartalen van 2021 € 281.000, vanaf het 3e kwartaal is dit verhoogd naar € 1.000.000. In 2021 hebben we deze bedragen niet overschreden. In onderstaande tabel ziet u de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen van 2021.
Overlopende activa
I.v.m. voorfinanciering uitkeringen met specifiek doel: nog te ontvangen bedragen van het Rijk
De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Te ontvangen bedragen van het Rijk
|
Instantie |
Stand 31-12-2020 |
Ontvangen |
Toevoegingen |
Vrijgevallen bedragen |
Stand 31-12-2021 |
BTW MFA Neck* |
Bel.dienst |
83.062 | 41.531 | 0 | 0 | 41.531 |
SPUK-gelden btw Sport 2021** |
Ministerie VWS |
0 | 21.266 | 22.394 | 0 | 1.128 |
Totaal |
|
83.062 | 62.797 | 22.394 |
0 |
42.659 |
*De totale btw vordering inzake de MFA in Neck wordt in jaarlijks gelijke bedragen van € 41.531 tot en met 2022 ontvangen.
** Per eind 2021 zijn er meer kosten gemaakt dan het voorgeschoten subsidiebedrag voor SPUK-gelden btw Sport 2021, daarom wordt dit verantwoord aan de activazijde van de balans als 'nog te ontvangen subsidie'.
I.v.m. voorfinanciering uitkeringen met specifiek doel: nog te ontvangen bedragen van overige Nederlandse overheidslichamen
Te ontvangen bedragen van overige overheidslichamen |
Instantie |
Stand 31-12-2020 |
Ontvangen |
Toevoegingen |
Vrijgevallen bedragen |
Stand 31-12-2021 |
Nog te ontvangen subsidie zwerfafval* | Nedvang | 31.448 | 18.693 | 15.516 | 28.271 | |
Totaal |
|
31.448 | 18.693 | 15.516 | 28.271 |
* Per eind 2021 zijn er meer kosten gemaakt dan het voorgeschoten subsidiebedrag voor zwerfafval, daarom wordt dit verantwoord aan de activazijde van de balans als 'nog te ontvangen subsidie'.
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen die t.l.v. volgende begrotingsjaren komen
Hieronder vallen de transitorische baten (bedragen die we in 2022 nog verwachten te ontvangen, voor zaken die betrekking hebben op 2021), de nog te ontvangen inkomsten 2021 en vooruitbetaalde kosten over 2022. Per 31 december 2020 was de precariobelasting 2019 en 2020 nog niet opgelegd in verband met lopende bezwaren. In 2021 is deze inhaalslag gemaakt. Dit is de voornaamste oorzaak dat deze balanspost eind 2021 lager is per begin 2021.
B. VASTE PASSIVA |
Eigen Vermogen
Het eigen vermogen is onderverdeeld in de reserves en het resultaat na bestemming.
Het eigen vermogen bestaan uit: | 2021 | 2020 |
Algemene Reserve | 3.186.308 | 4.266.445 |
Overige bestemmingsreserves | 12.932.491 | 12.706.374 |
Gerealiseerd resultaat | 375.569 | -577.134 |
Totaal | 16.494.368 | 16.395.686 |
De mutaties in de reserves zijn opgebouwd uit: | 2021 | 2020 |
Boekwaarde begin boekjaar | 16.972.819 | 17.692.542 |
Vermeerderingen (excl. verschuivingen) | 2.050.800 | 2.225.409 |
Verminderingen (excl. verschuivingen) | -2.904.820 | -2.945.132 |
Boekwaarde einde boekjaar: | 16.118.799 | 16.972.819 |
RESERVES | Saldo 1 januari 2021 | Toevoegingen 2021 | Resultaatbestemming 2020 | Rentetoerekening 2021 | Onttrekkingen 2021 | Verminderingen i.v.m. afschrijvingen op activa | Saldo 31 december 2021 | |||||||
Algemene reserve | 4.266.445 | 483.368 | -1.026.173 | 0 | -537.332 | 0 | 3.186.308 | |||||||
Totaal Algemene reserve | 4.266.445 | 483.368 | -1.026.173 | 0 | -537.332 | 0 | 3.186.308 | |||||||
Egalisatiereserve Algemene uitkering | 37.514 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 37.514 | |||||||
Reserve Nog uit te voeren werken | 184.140 | 157.402 | 449.039 | 0 | -561.032 | 0 | 229.549 | |||||||
Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer | 678.422 | 0 | 0 | 0 | 0 | 52.798 | 625.624 | |||||||
Bestemmingsreserve Verkiezingen | 41.670 | 31.123 | 0 | 0 | -25.000 | 0 | 47.793 | |||||||
Bestemmingsreserve Opstellen omgevingsplannen | 61.195 | 18.000 | 0 | 0 | -25.925 | 0 | 53.270 | |||||||
Bestemmingsreserve Sociaal Domein | 280.783 | 350.050 | 0 | 0 | -152.000 | 0 | 478.833 | |||||||
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) | 125.102 | 0 | 0 | 0 | -9.188 | 0 | 115.914 | |||||||
Fonds Volkshuisvesting | 918.190 | 1.410 | 0 | 0 | 0 | 0 | 919.600 | |||||||
Bestemmingsreserve Privatisering sportvelden | 22.839 | 0 | 0 | 0 | -22.839 | 0 | 0 | |||||||
Ontwikkelingsfonds | 477.125 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 477.125 | |||||||
Bestemmingsreserve Monumentenzorg | 54.472 | 0 | 0 | 0 | -9.621 | 0 | 44.851 | |||||||
Bestemmingsreserve Duurzame energie | 99.124 | 0 | -99.124 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Bestemmingsreserve Onderzoeken herbouw sportcomplexen | 39.999 | 0 | 0 | 0 | -39.999 | 0 | 0 | |||||||
Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen | 92.535 | 90.000 | 0 | 0 | -53.059 | 0 | 129.476 | |||||||
Fonds Duurzaamheidsleningen | 830.332 | 485 | 0 | 0 | 0 | 0 | 830.817 | |||||||
Bestemmingsreserve Speelplaatsen | 117.699 | 60.000 | 0 | 0 | -100.940 | 0 | 76.758 | |||||||
Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting | 450.000 | 0 | 0 | 0 | -66.956 | 0 | 383.044 | |||||||
Reserve Zaanbrug | 6.960.000 | 310.632 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.270.632 | |||||||
Bestemmingsreserve Duurzaamheid | 1.085.024 | 0 | 99.124 | 0 | -122.835 | 0 | 1.061.313 | |||||||
Bestemmingsreserve Blijversleningen | 150.209 | 167 | 0 | 0 | 0 | 0 | 150.376 | |||||||
Egalisatiereserve leges omgevingsvergunningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Totaal Bestemmmingsreserves | 12.706.374 | 1.019.269 | 449.039 | 0 | -1.189.392 | 52.798 | 12.932.491 | |||||||
Totaal reserves | 16.972.819 | 1.502.637 | -577.134 | 0 | -1.726.724 | 52.798 | 16.118.799 | |||||||
8-jul-2022 |
Algemene reserve
De voornaamste functie van de algemene reserve is de bufferfunctie. Deze functie heeft als rol om fluctuaties in de exploitatiesfeer in de toekomst te kunnen opvangen; de voordelige resultaten van jaarrekeningen worden toegevoegd, terwijl nadelige saldi eraan onttrokken kunnen worden.
Overige bestemmingsreserves
Egalisatiereserve algemene uitkering
Deze reserve is bedoeld om grilligheden in de hoogte van de algemene uitkering te ondervangen.
Nog uit te voeren werken
Deze reserve is ingesteld om beschikbaar gestelde gelden voor projecten die aan het eind van enig boekjaar nog niet zijn afgerond te reserveren voor de afronding in het jaar daarna.
Nieuwe brandweerkazerne
Deze reserve is ingesteld om de jaarlijkse kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne in Wormer te kunnen dekken, zodat deze niet op de jaarlijkse exploitatie drukken.
Verkiezingen
Middels deze reserve worden onregelmatige uitgaven in de diverse jaren gelijk verdeeld over de jaren. Het ene jaar zijn er immers geen verkiezingen, het volgende jaar zijn het er één of twee. Door deze reserve blijven de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk, namelijk het gemiddelde benodigde bedrag.
Opstellen Omgevingsplannen
Het doel van deze reserve is de pieken in de uitgaven met betrekking tot het opstellen van omgevingsplannen te voorkomen zodat de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk blijven.
Sociaal Domein
Het doel van deze reserve is de tekorten binnen het sociaal domein op te kunnen vangen. Zodoende loopt de gemeente minder risico als de uitgaven op het Sociaal Domein hoger uitvallen dan begroot.
Innovatie Sociaal Domein
Deze reserve is een sub-reserve van de reserve 'Sociaal Domein'. Er is besloten een gedeelte (oorspronkelijk € 150.000) hieruit af te zonderen en speciaal te bestemmen voor innovatie. Een gedeelte van deze reserve is inmiddels bestemd voor de Integrale toegang.
Fonds volkshuisvesting
Uit deze reserve zijn leningen verstrekt aan de woningstichting in het kader van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting en aan particulieren in de vorm van Startersleningen.
Privatisering sportvelden
Deze reserve is ingesteld om de privatisering van het onderhoud van de sportverenigingen te financieren.
Ontwikkelingsfonds
Het ontwikkelingsfonds is ingesteld voor het rendabel maken van bouwgrondexploitaties.
Monumentenzorg
Deze reserve is gecreëerd als buffer om externe adviezen etc. uit te kunnen betalen. In de toekomst zullen wellicht nieuwe objecten onderzocht worden alsook bouwhistorische onderzoeken van bestaande rijks- en provinciale monumenten. Tot en met 2021 is de subsidie voor onderhoud van gemeentelijke monumenten afgeroomd. Indien er meer subsidie vertrekt wordt dan begroot is, dan zal dit betaald worden uit deze reserve.
Duurzame energie
Deze reserve is bij de jaarrekening 2020 opgegaan in de reserve Duurzaamheid.
Onderzoeken herbouw sportcomplexen
De reserve Onderzoeken herbouw sportcomplexen is ingesteld om de mogelijkheden tot herbouw van sportcomplexen (waaronder de sporthal Wormer) te kunnen onderzoeken.
Onderhoud vaarwegen
Deze reserve is bedoeld voor het baggeren van het binnenstedelijk gebied. Omdat dit meestal in de winter gebeurt, en daarom het ene jaar de uitgaven voornamelijk in het 'oude' boekjaar komen, en de volgende keer in het 'nieuwe' boekjaar, is er een aantal jaren geleden voor gekozen het beschikbare budget uit de jaarlijkse exploitatie naar een reserve door te sluizen, zodat er geen pieken en dalen in de werkelijke uitgaven komen.
Fonds duurzaamheidsleningen
Deze reserve is ingesteld voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen.
Speelplaatsen
Jaarlijks wordt een regulier bedrag aan deze reserve toegevoegd en de uitgaven van het desbetreffende jaar worden er aan onttrokken. Hierdoor worden schommelingen in de exploitatie voorkomen.
Duurzame vervanging openbare verlichting
In 2015 is door de Raad tot deze reserve besloten om over een periode van 15 jaar de openbare verlichting in zijn geheel te kunnen vervangen door duurzamere verlichting.
Nieuwe Zaanbrug
De gelden die bestemd zijn voor de dekking van de bouw van de nieuwe Zaanbrug zijn afgezonderd vanuit de reserve Nuon-gelden en in deze nieuwe reserve gestort. Nadat de brug een feit is, worden de jaarlijkse afschrijvingslasten aan deze reserve onttrokken.
Duurzaamheid
Deze reserve is ontstaan vanuit de reserve Nuon-gelden, De reserve is ingesteld om een bijdrage te leveren aan de ambities gesteld in het Nationale Energieakkoord uit 2013 (16% duurzame opwekking in 2023 en/of 1,5% energiebesparing per jaar). Het Klimaatakkoord uit 2019 is een initiatief van het kabinet en bouwt voort op het Energieakkoord uit 2013. Het doel van het Klimaatakkoord is vermindering van de uitstoot van broeikassen. Concreet ligt er een claim op de gelden in de reserve Duurzaamheid voor de jaarlijkse duurzaamheidsinitiatieven, de aanpak van bodemdaling Wormer- en Jisperveld en de voor 3,5 jaar aangetrokken duurzaamheidsmanager.
Blijversleningen
Deze reserve is ingesteld voor het kunnen verstrekken van leningen aan mensen die hiermee aanpassingen in hun woning kunnen laten doen waardoor ze langer in hun huis kunnen blijven wonen.
Egalisatiereserve leges omgevingsvergunningen
Deze reserve is bij de Begroting 2021 gecreëerd om grote fluctuatie in de leges door grote bouwprojecten te spreiden over de jaren. Inmiddels is bekend dat een voorziening hiervoor beter past dan een reserve. Deze reserve is in het Najaarsbericht 2021 om deze reden weer opgeheven.
De reserves waarvan de totale toevoeging of onttrekking groter is dan € 25.000 worden hieronder toegelicht:
Algemene Reserve |
|
Algemene Reserve | |
Toevoeging conform primaire begroting 2021: jaarlijks 20% van de precario-opbrengst aframen om toekomstige wegval van precario-opbrengst geleidelijk op te vangen (in 2021 is in totaal 80% afgeraamd) |
233.368 |
Toevoeging: terugstorten van het in 2020 voorgeschoten coronabudget uit de Algemene reserve als voorschot op de rijksbijdrage (raadsbesluit 26 mei 2020) |
250.000 |
Totaal toevoegingen: | 483.368 |
Onttrekking vanuit de resultaatbestemming van 2020 (raadsbesluit 29 juni 2021) | -1.026.173 |
Onttrekking conform primaire begroting 2021 t.b.v. incidenteel budget omgevingswet |
-174.000 |
Onttrekking in verband met de verwachte stijging van de kosten voor de nieuwbouw van de Zaanbrug als gevolg van een hogere inflatie dan verwacht vanaf 2020 en de uitstel van de verwachte afronding van het project van april 2023 naar eind 2023. Gelijk met deze stijging van de verwachte kosten is € 310.632 in 2021 toegevoegd aan de reserve Zaanbrug ten laste van de Algemene reserve (raadsbesluit 21 december 2021). |
-310.632 |
Onttrekking ivm incidenteel budget Fraudebestrijdingsapparatuur (raadsbesluit bij begrotingsraad 9 nov 2020) |
-12.700 |
Onttrekking t.b.v. het begeleid van het ombuigingsproces om tot een sluitende begroting 2022 te komen (raadsbesluit 18 mei 2021) |
-40.000 |
Totaal onttrekkingen: | -1.563.505 |
Bestemmingsreserves | |
Reserve Nog uit te voeren werken | |
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: toerisme (raadsbesluit 29 juni 2021) | 10.505 |
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: coronabudget (raadsbesluit 29 juni 2021) | 233.975 |
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: aanbesteding datacenter (raadsbesluit 29 juni 2021) | 186.334 |
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: wijkbudget participatie (raadsbesluit 29 juni 2021) | 2.850 |
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: communicatie (raadsbesluit 29 juni 2021) | 10.000 |
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: mediation (raadsbesluit 29 juni 2021) | 5.375 |
Toevoeging: onbenutte gelden kunstonderhoud reserveren (amendement 'Beeldende kunst' bij Begroting 2020, raadsbesluit nov 2019) |
1.180 |
Toevoeging: implementatie omgevingswet (restant budget 2021 meenemen naar 2022) | 107.720 |
Toevoeging: budget Kerkenvisie mee naar 2022 (raadsbesl Najaarsbericht 2021) | 25.000 |
Toevoeging: restbudget 2021 'Bestuurlijke toekomst' meenemen naar 2022 | 23.502 |
Totaal toevoegingen: | 606.441 |
Onttrekking: Vanuit deze reserve zijn uitgaven gedaan uit eerder gereserveerde budgetten, zoals onder andere kosten m.b.t. saneringskosten Poort van Wormer, bijdrage martplein centrum Wormer, Zaanoeverproject, mediation, aanpak bodemdaling, coronakosten, aanbesteding datacenter, onderzoek sporthal, telefonische bereikbaarheid, toerisme en streekmarketing, bestuurlijke toekomst. | -526.287 |
Onttrekking: Dit deel van de eerder gereserveerde budgetten valt vrij uit deze reserve. De twee grootste oorzaken zijn de vrijvallende budget voor optekenen erfgoedverhalen en meevallende kosten budget burgemeesterswissel. |
-34.745 |
Totaal onttrekkingen: | -561.032 |
Reserve Nieuwe brandweerkazerne | |
Jaarlijkse onttrekking van de kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne in Wormer, conform begroting | -52.798 |
Totaal onttrekkingen: | -52.798 |
Reserve Verkiezingen | |
Jaarlijkse toevoeging conform begroting |
31.123 |
Totaal toevoegingen: | 31.123 |
Onttrekking: Op 17 maart 2021 zijn de Tweede Kamerverkiezingen gehouden. Normaliter worden de werkelijke kosten voor verkiezingen ten laste van deze reserve gebracht. In 2021 werden de verkiezingen echter onder zeer specifieke organisatorische omstandigheden gehouden als gevolg van de coronapandemie. De reguliere begrote kosten ad € 25.000 zijn ten laste van de reserve 'Verkiezingen' gebracht. De verkiezingen waren echter bijna € 78.000 duurder dan begroot. Deze extra kosten zijn gedekt uit het coronabudget en niet ten laste van de reserve verkiezingen gebracht. | -25.000 |
Totaal onttrekkingen: | -25.000 |
Reserve Opstellen omgevingsplannen | |
Jaarlijkse toevoeging conform begroting | 18.000 |
Totaal toevoegingen: | 18.000 |
Conform bestaand beleid zijn de werkelijke gemaakte kosten t.b.v. omgevingsplannen 2021 onttrokken aan deze reserve | -25.925 |
Totaal onttrekkingen: | -25.925 |
Reserve Sociaal domein | |
Toevoeging: conform bestaand beleid is het saldo (werkelijke kosten ten opzichte van begrote kosten) van het Sociaal domein vereffend met deze reserve. In verband met het afboeken van reserveringen voor nog te verwachte kosten 2018 t/m 2020 is saldo Sociaal domein positief in 2021. | 350.050 |
Totaal toevoegingen: | 350.050 |
Onttrekking: gezinscoaches 2021 (raadsbesluit 18 mei 2021 'Voorjaarsbericht 2021') |
-152.000 |
Totaal onttrekkingen: | -152.000 |
Reserve Innovatie Sociaal domein |
|
Onttrekking: werkelijke kosten 2021 Integrale aanpak | -9.188 |
Totaal onttrekkingen: | -9.188 |
Reserve Onderzoek herbouw sportcomplexen |
|
Onttrekking: Haalbaarheidsonderzoek sportaccommodaties Wormer deels gefinancierd uit de Reserve Onderzoek herbouw sportcomplexen (raadsbesluit 22 juni 2021) | 39.999 |
Totaal onttrekkingen: | 39.999 |
Reserve Onderhoud vaarwegen | |
Conform de begroting is aan deze reserve het jaarlijkse bedrag van € 90.000 toegevoegd |
90.000 |
Totaal toevoegingen: | 90.000 |
Conform het bestaand beleid zijn de werkelijke gemaakte kosten in 2021 voor het baggeren aan deze reserve onttrokken | -53.059 |
Totaal onttrekkingen: | -53.059 |
Reserve Speelplaatsen | |
Het reguliere begrote bedrag is aan de reserve toegevoegd |
60.000 |
Totaal toevoegingen: | 60.000 |
De werkelijk gemaakte kosten zijn onttrokken volgens bestaand beleid |
-100.940 |
Totaal onttrekkingen: | -100.940 |
Reserve Duurzaamheid | |
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: de reserve Duurzame energie is opgeheven. Het saldo van die reserve is toegevoegd aan de reserve Duurzaamheid (Raadsbesluit 29 juni 2021 Jaarstukken 2020) | 99.124 |
Totaal toevoegingen: | 99.124 |
Onttrekking: Duurzaamheidsmanager 2021 (raadsbesluit 17 sept 2019) | -81.000 |
Onttrekking: Werkelijke kosten duurzaamheidsinitiatieven 2021 | -20.445 |
Onttrekking: Zonnepanelen zwembad 2021 (vervolgd in 2022), raadsbesluit 22 juni 2021 'Verduurzaming zwembad' | -7.000 |
Onttrekking: Haalbaarheidsonderzoek aquathermie (raadsbesluit 2 feb 2021 'Transitievisie warmte') | -13.090 |
Onttrekking: Opstellen transitievisie warmte (raadsbesluit 2 feb 2021 'Transitievisie warmte') | -1.300 |
Totaal onttrekkingen: | -122.835 |
Reserve Duurzame energie |
|
Onttrekking vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: de reserve Duurzame energie is opgeheven. Het saldo van die reserve is toegevoegd aan de reserve Duurzaamheid (Raadsbesluit 29 juni 2021 Jaarstukken 2020) | -99.124 |
Totaal onttrekkingen: | -99.124 |
Reserve Duurzame vervanging openbare verlichting |
|
Onttrekking: Ieder jaar wordt er € 30.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor het vervangen van openbare verlichting door ledverlichting. In 2021 is de zijn de kosten van de duurzame herinrichting van de openbare verlichting Watermuntstraat-Koningsvarenstraat ten laste gebracht van deze reserve. | -66.956 |
Totaal onttrekkingen: | -66.956 |
Reserve Zaanbrug | |
Toevoeging: Deze reserve is bedoeld om toekomstige afschrijvingslasten van de Zaanbrug te dekken zodat deze lasten niet op het begrotingssaldo drukken. Om dit te waarborgen moet de hoogte van deze reserve gelijk te zijn aan de verwachte kosten voor de bouw van de Zaanbrug. In 2021 zijn deze verwachte kosten voor de Zaanbrug gestegen met € 310.632 als gevolg van een hogere inflatie dan verwacht vanaf 2020 en de uitstel van de verwachte afronding van het project van april 2023 naar eind 2023. Gelijk met deze stijging van de verwachte kosten is € 310.632 in 2021 toegevoegd aan de reserve (raadsbesluit 21 december 2021). | 310.632 |
Totaal toevoegingen: | 310.632 |
Voorzieningen
2021 | 2020 | |
Onderhoudsegalisatievoorzieningen | 1.622.311 | 1.487.962 |
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 2.709.845 | 2.627.282 |
Door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendingsrichting | 1.882.021 | 1.455.927 |
Totaal | 6.214.178 | 5.571.170 |
Het verloop van de voorzieningen in 2021 wordt in onderstaand overzicht weergegeven:
Voorzieningen |
Saldo |
Toevoegingen 2021 |
Vrijgevallen bedragen 2021 |
Aanwendingen 2021 |
Saldo |
Voorzieningen ter egalisering van de kosten |
|||||
Meerjaren onderhoudsplan (MOP) gebouwen | 1.406.784 | 315.188 | 0 | 262.486 | 1.459.486 |
Onderhoud gymnastiekinrichting | 53.848 | 19.728 | 7.195 | 30.468 | 35.913 |
Bruggen en kunstwerken | 27.329 | 180.704 | 0 | 81.121 | 126.912 |
Totaal | 1.487.962 | 515.620 | 7.195 | 374.075 | 1.622.311 |
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's |
|||||
Pensioenen wethouders | 2.627.282 | 189.353 | 0 | 106.790 | 2.709.845 |
Wachtgelden (voormalig) wethouders | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Personele maatregelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 2.627.282 | 189.353 | 0 | 106.790 | 2.709.845 |
Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven |
|
||||
Egalisatie riolering | 1.455.927 | 426.094 | 0 | 0 | 1.882.021 |
Egalisatie afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 1.455.927 | 426.094 | 0 | 0 | 1.882.021 |
Totaal voorzieningen |
5.571.170 | 1.131.067 | 7.195 | 480.865 | 6.214.178 |
Hieronder volgt een toelichting op de aard en reden van iedere voorziening:
Meerjarenonderhoudsplan (MOP)
Voor de gemeentelijke panden zijn allemaal afzonderlijke onderhoudsplannen opgesteld. In 2019 zijn deze MOPs geactualiseerd, en hebben op dit moment een looptijd tot en met 2040. Iedere 4 jaar zullen deze MOPs weer opnieuw tegen het licht worden gehouden, en waar nodig budgetten worden bijgesteld.
Onderhoud gymnastiekinrichting
Deze voorziening is in 2012 ingesteld voor de gymnastiekinrichting in de gymzalen die de gemeente beheert. Dit onderhoudsplan had een looptijd tot en met 2020. In 2021 zou er een nieuwe onderhoudsplan worden opgesteld, dit is echter niet gebeurd door de extra werkzaamheden die op ons afkwamen in verband met de coronapandemie. Het nieuwe onderhoudsplan wordt nu in 2022 opgesteld.
Bruggen en kunstwerken
Deze voorziening is ingesteld bij de begroting 2018 naar aanleiding van het nieuwe beheerplan Civieltechnische kunstwerken en dient om schommelingen in onderhoudswerkzaamheden te egaliseren. De bruggen en duikers zijn opnieuw geïnspecteerd in 2021. Dit geeft een gewijzigd onderhoudsprogramma 2021-2024 met als resultaat een kostenverhoging vanaf 2021. De gemiddelde onderhoudskosten zijn gestegen met €72.333, van €108.371 naar €180.704 (Kadernota 2021).
Pensioenen wethouders
De omvang van deze voorzieining dient gelijk te zijn aan de toekomstige pensioenverplichtingen van de huidige en de gewezen wethouders. Dit geldt voor zowel de reeds pensioengerechtigde wethouders als de nog niet pensioengerechtigde wethouders. Hiertoe worden per persoon actuariële waardeberekeningen opgesteld waarin rekening wordt gehouden met verwachte levensduur, de eventuele partner, de (variabele) pensioengerechtigde leeftijd en de te hanteren rente. Daarmee is zichtbaar voor welk bedrag oud- en zittende wethouders pensioen hebben opgebouwd. Een vertrokken wethouder kan op elk moment verzoeken om de waarde van zijn pensioen over te dragen aan een ander pensioenfonds. Dit maakt de pensioenverplichtingen direct opeisbaar en dienen daarom in een voorziening aanwezig te zijn op grond van het Besluit begroting en verantwoording (BBV). Er zijn ook organisaties die gemeenten de mogelijkheid bieden zich hiervoor te verzekeren. Deze optie zou welliswaar incidentele toevoegingen en onttrekkingen in de voorziening voorkomen, maar zorgt voor een structurele last in de exploitatie en dient dan ook gedekt te worden met structurele baten. Dit laatste is de movitatie om de pensioenverplichting in een voorziening te reserveren en de grote, niet beïnvloedbare, fluctuaties te accepteren.
Wachtgelden (voormalig) wethouders
Deze voorziening is ingesteld bij de begroting 2016. Hier is de berekende wachtgeldverplichting opgenomen van de voormalige wethouders die recht hebben op wachtgeld. De maandelijkse wachtgeldbetaling wordt er vervolgens aan onttrokken. Per 31 december 2021 zijn er geen betalingsverplichtingen en derhalve is de voorziening leeg.
Egalisatievoorziening riolering
Deze voorziening is in 2014 nieuw gevormd, en is ontstaan uit een verplichting van het BBV om deze gelden voortaan in een voorziening beschikbaar te houden in plaats van in een egalisatiereserve. Deze voorziening heeft als doel om de ontvangen rioolheffingen en de daarbij behorende uitgaven voor riolering te egaliseren. Deze gelden mogen niet voor andere zaken worden gebruikt.
Egalisatievoorziening afval
Deze voorziening is eveneens in 2014 nieuw gevormd, en is ontstaan uit een verplichting van het BBV om deze gelden voortaan in een voorziening beschikbaar te houden in plaats van in een egalisatiereserve. Deze voorziening heeft als doel om de ontvangen afvalstoffenheffingen en de daarbij behorende uitgaven voor afval te egaliseren. Deze gelden mogen niet voor andere zaken worden gebruikt.
De toevoegingen en onttrekkingen groter dan € 25.000 worden hieronder toegelicht:
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's |
|
Pensioenen wethouders |
|
Toevoeging conform begroting | 123.481 |
Extra (verplichte) storting in de voorzieining naar aanleiding van de actuele actuariële waardeberekeningen van de wethouders en oud-wethouders. Omdat de pensioenen per direct opeisbare verplichtingen zijn moet de hoogte van de voorziening volgens de financiële richtlijnen verplicht gelijk zijn aan deze waardeberekeningen. De oorzaak van de benodigde extra € 65.000 is een wijziging in pensioenleeftijd en een daling van de rekenrente van 0,290% (eind 2020) naar 0,082% (eind 2021). |
65.000 |
Er is aan pensioenen oud-wethouders een bedrag uitbetaald van: | -106.788 |
Onderhoudsegalisatievoorzieningen |
|
Meerjaren Onderhoudsplannen gemeentelijke gebouwen | |
In totaal is in 2021 aan deze voorziening MOP’s toegevoegd: | 315.188 |
In 2021 bedroegen de uitgaven aan onderhoud van de diverse gebouwen: | -262.486 |
Onderhoud gymnastiekinrichting diverse sportzalen | |
In 2021 bedroegen de uitgaven aan onderhoud gymnastiekinrichting van de diverse sportzalen: |
-30.468 |
Bruggen en kunstwerken | |
Conform begroting wordt aan deze voorziening toegevoegd: | 180.704 |
De werkelijke kosten in 2021 m.b.t. bruggen en kunstwerken: | -81.121 |
Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven | |
Egalisatie riolering | |
Toevoeging egalisatievoorziening riolering | 426.094 |
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer |
De vaste schulden bestaan uit langlopende geldleningen en waarborgsommen. In de tabel hieronder staan de totale mutaties per onderdeel.
Langlopende leningen | 2021 | 2020 |
Saldo begin boekjaar | 14.359.879 | 15.387.316 |
Reguliere aflossingen | -1.019.654 | -1.027.437 |
Vervroegde aflossing | 0 | 0 |
Opgenomen leningen | 2.000.000 | 0 |
Saldo einde boekjaar | 15.340.225 | 14.359.879 |
Alle langlopende leningen zijn bij de Bank Nederlandse Gemeenten afgesloten.
De totale rentelast voor het jaar 2021 met betrekking tot de vaste schulden bedraagt: € 204.037.
Van de verplichtingen met een looptijd langer dan één jaar moet in 2022 een bedrag van € 1.054.231 worden afgelost aan de leningverstrekker.
Waarborgsommen | 2021 | 2020 |
Saldo begin boekjaar | 6.295 | 6.295 |
Terugbetaalde / afgewikkelde waarborgsommen | 0 | 0 |
Ontvangen waarborgsommen | 0 | 0 |
Saldo einde boekjaar | 6.295 | 6.295 |
B. VLOTTENDE PASSIVA |
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar |
De vlottende schulden bestaan uit kasgeldleningen, bank- en girosaldi en overige schulden.
Kasgeldleningen
Per ultimo 2021 hadden we geen kasgeldlening lopen.
Liquide middelen
De post liquide middelen (negatieve banksaldi) is samen met de saldi aan de debetzijde (positieve banksaldi) van de balans uiteengezet in de Liquide middelen onder de Vlottende Activa. Totale negatieve banksaldi per ultimo 2021 bedroeg € 493.
Overige schulden
De post overige schulden betreft facturen die betrekking hebben op 2021 maar begin 2022 zijn betaald. Hieronder volgt een uitsplitsing van de overige schulden in crediteuren, schulden aan openbare lichamen, te betalen pensioenpremies, te betalen belastingen en sociale premies.
Overige schulden | 31-12-2021 |
Crediteuren | 1.976.631 |
Schulden aan openbare lichamen | 2.150.935 |
Te betalen pensioenpremies | 6.747 |
Te betalen belastingen | 55.440 |
Te betalen sociale premies | 602 |
Totaal | 4.190.354 |
Overlopende passiva |
Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen
Hieronder vallen de transitorische lasten (zaken waarvoor we in 2022 nog facturen verwachten, van zaken die in 2021 zijn uitgevoerd), de transitorische rente (rente over het jaar 2021, welke we in 2022 moeten betalen) en de overige nog te betalen kosten. Hieronder volgt een uitsplitsing van deze balanspost.
Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen | 31-12-2021 |
Transitorische lasten | 497.868 |
Transitorische rente | 83.173 |
Project Neck Zuid | 389.151 |
Overige nog te betalen kosten | 252.579 |
Totaal | 1.222.771 |
Voorschotbedragen ontvangen van Europese en Nederlandse overheidslichamen
De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Voorschotbedragen overheid |
Instantie |
Stand 31-12-2020 |
Toevoegingen 2021 |
Vrijgevallen bedragen 2021 |
Stand 31-12-2021 |
Vooruitontvangen van Rijksoverheid | |||||
Vooruitontvangen SPUK-gelden 2020* | Ministerie VWS | 158.939 | 0 | -158.939 | 0 |
Vooruitontvangen OAB-gelden (onderwijsachterstandenbeleid) | Ministerie OCW | 312.442 | 325.124 | -164.073 | 473.493 |
Vooruitontvangen klimaatsubsidie: Regeling extern advies warmtetransitie (EAW) | Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 20.660 | 0 | -20.660 | 0 |
Spuk 1: Vooruitontvangen subsidie: Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek (Spuk 1 is opgegaan in Spuk 2)** | Ministerie van Financiën | 3.862 | 0 | -3.862 | 0 |
Spuk 2: Vooruitontvangen subsidie: Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek (Spuk 1 is opgegaan in Spuk 2)** | Ministerie van Financiën | 0 | 12.501 | 0 | 12.501 |
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen ivm toeslagenproblematiek (geen bevoorschotting) | Ministerie van Financiën | 0 | 0 | -11.415 | -11.415 |
Voorschot Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers 2020 (TOZO) | Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 1.188.774 | 0 | -960.608 | 228.166 |
Voorschot Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers 2021 (TOZO) | Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 0 | 936.080 | -698.338 | 237.742 |
Regeling reductie energiegebruik (RRE) (gezamenlijke subsidieaanvraag gemeente Wormerland, Oostzaan, Beemster en Waterland) | Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
299.745 | 0 | -268.992 | 30.753 |
Totaal | 1.984.422 | 1.273.705 | -2.286.887 | 971.241 | |
Vooruitontvangen van overige Nederlandse overheden |
|||||
Vooruitontvangen klimaatsubsidie: Regionaal energiebesparingspramma (REP) | Provincie Noord-Holland (via de gemeente Purmerend) | 8.025 | -8.025 | 0 | |
Vooruitontvangen subsidie voor het project 'Recreatieve voorzieningen - waterrecreatie Wormer- en Jisperveld' (80% ontvangen in 2021) | Provincie Noord-Holland | 0 | 14.792 | 0 | 14.792 |
Totaal |
|
8.025 | 14.792 | -8.025 | 14.792 |
Totaal |
|
1.992.447 | 1.288.497 | -2.294.912 | 986.033 |
* Per eind 2021 zijn er meer kosten gemaakt dan het voorgeschoten subsidiebedrag voor SPUK-gelden btw Sport 2021, daarom wordt dit verantwoord aan de activazijde van de balans als 'nog te ontvangen subsidie'.
**Spuk 1 en Spuk 2, beiden 'Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek', zijn in 2021 samengevoegd tot Spuk 2. De voor Spuk 1 ontvangen subsidie in 2020 bedroeg € 3.862 en de in 2021 ontvangen subsidie voor Spuk 2 bedraagt € 8.639. Dat maakt de vooruitontvangen subsidie Spuk 2 in totaal € 12.501.
Overige Vooruitontvangen bedragen die t.b.v. de volgende begrotingsjaren komen
Hieronder vallen alle overige overlopende passiva die ten laste komen van volgende begrotingsjaren.
Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen |
Aan de passivazijde van de balans is buiten de balanstelling het bedrag vermeld waarvoor aan diverse rechtspersonen borgstellingen of garantstellingen zijn verleend, als ook de langlopende contracten van materiële omvang.
De gewaarborgde geldleningen zijn als volgt samengesteld:
Waarborgen en garanties |
Hoofdsom leningen |
Bedrag restschuld 31-12-2021 voor 100% |
Percentage borgstelling |
Gegarandeerd door gemeente 31-12-2021 (risico) |
Gegarandeerd door gemeente |
Voor 100% gegarandeerde geldleningen, volledig geborgd door WSW (geen risico) |
10.000.000 |
10.000.000 |
100% |
0 |
0 |
Voor 50% gegarandeerde leningen, volledig geborg geldleningen door WSW (geen risico) |
42.587.747 |
41.320.964 |
50% |
0 | 0 |
Voor 100% gewaarborgde geldleningen overig |
5.575.554 | 3.597.706 |
100% |
3.597.706 | 3.792.157 |
Voor 50% gewaarborgde geldleningen overig |
0 | 0 |
50% |
0 |
0 |
Gewaarborgde geldleningen overig (diverse borgingspercentages) |
643.564.000 |
591.858.000 |
div.% |
6.012.270 | 5.421.923 |
Totaal |
701.727.302 |
646.776.670 |
9.609.976 |
9.214.080 |
Er zijn in 2021 geen betalingen door de gemeente Wormerland verricht in verband met deze garantstellingen.
Langlopende contracten van materiële omgang
Hieronder volgt een overzicht van langlopende contracten van substantiële aard. Dit overzicht is niet uitputtelijk.
Hieronder ziet u een overzicht van de investeringskredieten. Een aantal kunnen per 31-12-2021 worden afgesloten, anderen lopen door naar 2022.
Onderstaand treft u een overzicht aan van de baten en lasten, samengevat per programma. De verschillen tussen realisatie en begroting zijn verklaard bij de programmaverantwoording.
Toelichting op onderstaande tabel:
In het Najaarsbericht 2021 verwachtten we een negatief jaarrekeningresultaat van € 799.090 (kolom 'Begroting 2021 incl. wijz.'). Nu blijkt het jaarrekeningsaldo € 669.180 positief (kolom 'Realisatie 2021'). Ten opzichte van hetgeen we verwachtten is het saldo dus € 1.468.270 positiever dan begroot (laatste kolom). Een uitsplitsing van de oorzaak van dit verschil vindt u in het volgende hoofdstuk 'Begrotingsafwijking en rechtmatigheid'.
Exploitatie | Realisatie 2020 | Primaire Begroting 2021 | Begroting 2021 incl. wijz. | Realisatie 2021 | Verschil Begroot min Realisatie 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
01 Dienstverlening | ||||||
Lasten | 1.543.276 | 1.453.533 | 1.471.117 | 1.484.101 | -12.984 | |
Baten | 491.685 | 1.024.916 | 436.866 | 499.986 | -63.120 | |
Totaal 01 Dienstverlening | -1.051.591 | -428.617 | -1.034.251 | -984.115 | -50.136 | |
02 Ruimtelijke ontwikkeling | ||||||
Lasten | 936.931 | 1.115.216 | 1.196.847 | 992.952 | 203.895 | |
Baten | 113.726 | 105.614 | 59.619 | 54.194 | 5.425 | |
Totaal 02 Ruimtelijke ontwikkeling | -823.205 | -1.009.602 | -1.137.228 | -938.758 | -198.470 | |
03 Sociaal domein | ||||||
Lasten | 17.523.128 | 13.992.092 | 13.770.539 | 13.419.927 | 350.612 | |
Baten | 6.615.775 | 3.426.553 | 3.426.553 | 3.695.754 | -269.201 | |
Totaal 03 Sociaal domein | -10.907.353 | -10.565.539 | -10.343.986 | -9.724.173 | -619.813 | |
04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs | ||||||
Lasten | 4.548.266 | 4.320.025 | 5.058.508 | 4.892.501 | 166.007 | |
Baten | 804.819 | 671.204 | 1.347.785 | 1.367.716 | -19.931 | |
Totaal 04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs | -3.743.447 | -3.648.821 | -3.710.723 | -3.524.785 | -185.938 | |
05 Leefomgeving | ||||||
Lasten | 10.533.596 | 10.922.359 | 11.102.833 | 10.676.725 | 426.108 | |
Baten | 5.688.068 | 5.389.421 | 5.370.995 | 5.388.889 | -17.894 | |
Totaal 05 Leefomgeving | -4.845.528 | -5.532.938 | -5.731.838 | -5.287.837 | -444.001 | |
06 Bestuur en organisatie | ||||||
Lasten | 7.411.245 | 5.672.746 | 8.912.495 | 8.453.786 | 458.709 | |
Baten | 27.198.274 | 26.640.587 | 28.971.017 | 29.305.747 | -334.730 | |
Totaal 06 Bestuur en organisatie | 19.787.029 | 20.967.841 | 20.058.522 | 20.851.962 | -793.440 | |
Saldo baten minus lasten | -1.584.095 | -217.676 | -1.899.504 | 392.294 | -2.291.798 | |
40 Mutaties in reserves | ||||||
Onttrekkingen | 3.334.879 | 607.998 | 2.391.700 | 2.327.686 | 64.014 | |
Stortingen | 2.327.918 | 845.681 | 1.291.286 | 2.050.800 | -759.514 | |
Totaal 40 Mutaties in reserves | 1.006.961 | -237.683 | 1.100.414 | 276.886 | 823.528 | |
Gerealiseerd resultaat | -577.134 | -455.359 | -799.090 | 669.180 | -1.468.270 |
Het werkelijke jaarrekeningresultaat 2021 is € 375.569 positief. Ten opzichte van het negatieve begrotingssaldo in het Najaarsbericht 2021 ad € 799.000 is het jaarrekeningresultaat € 1.174.659 positiever dan verwacht. Hieronder is een tabel opgenomen met de verschillen tussen de begroting inclusief wijzigingen en de werkelijkheid. Alleen verschillen groter dan € 25.000 worden genoemd. Verschillen die gecompenseerd worden door een hogere of lagere onttrekking uit een bijbehorende reserve zijn niet meegenomen. Ook hogere (of lagere) lasten die direct verband houden met hogere (of lagere) inkomsten, zijn uit de tabel weggelaten. gamma
Product |
Effect |
Bedrag |
Inc /str. |
Toelichting |
|
Begrotingssaldo conform Najaarsbericht |
Nadelig | -/- € 799.000 | Betreft saldo Najaarsbericht 2021. | ||
2. Leefomgeving | Omgevingsplannen | Voordelig | €29.000 | inc. | Er is minder uitgegeven dan begroot aan de inhuur van derden voor het opstellen van de Omgevingsvisie. |
4. Maatschappelijke participatie | Leerlingenvervoer | Voordelig | € 40.000 | inc. | Doordat door Corona scholen tijdelijk dicht zijn geweest, of er digitaal les is gegeven, zijn er minder vervoersbewegingen geweest. Wel hebben we omzetgarantie betaald aan de vervoerder, maar dit is per saldo minder geweest dan het budget. |
Burgerparticipatie | Voordelig | €31.000 | inc. |
Er is minder uitgegeven aan het 'wijkbudget', 'burgerinitiatieven' en 'diverse kosten' dan begroot. We vragen aan de Raad om het overgebleven 'Wijkbudget' mee te nemen naar 2022 om dan alsnog uit te kunnen geven. | |
5. Leefomgeving | Openbaar groen | Voordelig | € 25.000 | inc. | Er zijn minder snoeirondes geweest als gevolg van Corona. |
Milieubeleid | Voordelig | € 81.000 | inc. | Het hier opgenomen (incidentele) budget voor een duurzaamheidsmanager, was in 2021 tevens opgenomen in de begroting van OVER-gemeenten. Dit budget is derhalve niet gebruikt. |
|
Begraven en begraafplaatsen | Voordelig | €60.000 | inc. | Lagere kosten aan onderhoud (€20.000) en hogere inkomsten aan afkoop onderhoud (€23.000) en grafrechten (€15.000) zorgen per saldo voor een flink voordeel. | |
Beheer panden en gronden | Voordelig | €34.000 | inc. | Eind van 2021 hebben een verkoopopbrengst ontvangen voor grond aan de Faunastraat. | |
6. Bestuur en organisatie | College van B&W | Nadelig | -/- €65.000 | inc. | Naar aanleiding van de actualisering van de actuariële waardeberekeningen van de pensioenen voor huidige en ex-wethouders, moest er een extra bedrag aan deze voorziening toegevoegd worden. Dit wordt met name veroorzaakt door de verlaging van de rekenrente. |
Communicatie | Voordelig | € 51.000 | inc. |
Door meer vaste bezetting in het team, zijn wij in staat om meer uitvoerend werk zelf te kunnen doen. Er is dus minder ingekocht bij leveranciers. Daarnaast wordt een kritisch beleid gevoerd op wat er echt ingekocht moet worden om de kwaliteit van de dienstverlening te vergroten. Het budget 2022 is derhalve al verlaagd. |
|
Organisatie | Nadeel | -/- €122.000 | inc. | De werkelijke bijdrage aan de werkorganisatie OVER-gemeenten is hoger dan begroot. Dit wordt voor €100.000 veroorzaakt door hogere salariskosten als gevolg van de onlangs afgesloten nieuwe CAO (met terugwerkende kracht) en voor €25.000 door hogere btw-lasten. | |
Corona | Voordeel | € 577.000 | inc. |
Ten opzichte van het totaal aan (gelabelde) ontvangen Coronasteunpakketten via de Algemene Uitkering en het meegenomen restantbudget 2020, is er een bedrag van €577.016 overgebleven. Omdat we ook in 2022 nog een flink aantal extra uitgaven kennen en verwachten, verzoeken we om dit saldo mee te nemen naar 2022. |
|
OZB | Voordelig | € 27.000 | inc. | De werkelijk opgelegde OZB voor niet-woningen was hoger dan begroot. | |
Algemene Uitkering | Voordelig | € 224.000 | inc. | Het effect van de Decembercirculaire 2021 bedroeg €201.000. Daarnaast was er een voordeel over vorige dienstjaren van €23.000. | |
Onvoorzien | Voordelig | €45.000 | inc. | Er is in 2021 veel tijd en energie gestopt in adequaat debiteurenbeheer met als gevolg dat de benodigde voorziening voor dubieuze debiteuren met ruim € 45.000 verlaagd is. | |
Diversen | Div. verschillen <25.000 | Voordelig | € 137.569 |
||
Totaal |
€ 375.569 |
In onderstaande tabel zijn de begrotingsoverschrijdingen per programma uiteengezet en toegelicht. De begrotingsoverschrijdingen betreft het verschil tussen de werkelijke lasten en de (gewijzigde)begroting. De bedragen van deze begroting zijn inclusief de wijzigingen van het Voorjaarsbericht, Najaarsbericht en eventuele andere begrotingswijzigingen. Door middel van het vaststellen van de jaarrekening worden de overschrijdingen door uw raad geaccepteerd.gamma
Programma |
Begrote lasten |
Werkelijke lasten |
Overschrijding |
1. Dienstverlening | €1.471.117 | €1.484.101 | €12.984 |
Toelichting
1. Dienstverlening
De lasten voor het organiseren van de verkiezingen voor de Tweede Kamer, zijn door alle coronamaatregelen €77.700 duurder uitgevallen dan het beschikbare budget. We hebben echter via een Coronacompensatiepakket in de Algemene Uitkering gelden ontvangen voor hogere kosten als gevolg van Corona. Deze gelden zijn gestort in het Coronabudget, waaruit de hogere kosten voor verkiezingen gedekt zijn (zie hiervoor de baten in dit programma).
Kredieten
In 2021 zijn er geen significante overschrijdingen te constateren.
In dit overzicht van baten en lasten zijn de volgende bedragen in 2021 van incidentele aard:
Programmanummer |
Omschrijving programma |
Lasten |
Baten |
1 | Dienstverlening | 89.070 | 77.694 |
2 | Ruimtelijke ontwikkeling | 48.421 | 0 |
3 | Sociaal Domein | 71.712 | 37.383 |
4 | Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs | 113.567 | 144.662 |
5 | Leefomgeving | 79.410 | 20.660 |
6 | Bestuur en organisatie | 477.502 | 84.103 |
Saldo incidenteel tlv programma 1 t/m 6 | 879.682 | 364.502 | |
40 | Mutaties in reserves | 1.400.441 | 520.432 |
Saldi | 2.280.123 | 884.934 | |
Per saldo incidenteel | 1.395.189 |
Toelichting:
Het saldo van lasten en baten van incidentele aard dat ten laste komt van de exploitatie is € 1.395.189. We lichten hieronder de grote verschillen per programma toe.
Programma 1:
Er zijn vanuit het rijk coronagelden beschikbaar gesteld, ook voor het organiseren van verkiezingen onder deze specifieke omstandigheden. De kosten voor verkiezingen waren € 77.694 hoger dan reguliere verkiezingen, welke zijn gedekt uit het coronabudget (programma 6). Daarnaast is er voor € 11.376 een identiteitsfraudescanner aangeschaft.
Programma 2:
De voornaamste incidentele kosten zijn gemaakt voor de implementatie van de nieuwe Omgevingswet (€ 36.280) en voor het Project Bodemdaling (€ 10.019). Deze laatst genoemde kosten zijn ten laste van de Reserve Nog uit te voeren werken gebracht.
Programma 3:
In 2021 hebben we € 927.170 aan TOZO-gelden ontvangen en zijn er € 698.338 aan werkelijke kosten gemaakt voor de TOZO. Het saldo (€ 228.832) is gereserveerd voor nagekomen TOZO-kosten. Het overschot zal uiteindelijk terugbetaald worden aan het rijk. Per saldo heeft dit geen effect op het jaarrekeningsaldo. Daarnaast hebben we eenmalige bedragen van de gemeente Zaanstad ontvangen van € 21.367 voor het Transformatieplan jeugd en € 13.834 voor huiselijk geweld. Beide bedragen zijn vereffend met de reserve Sociaal domein.
Ook zijn er incidentele kosten gemaakt (uren) t.b.v. inburgering (€32.969), welke vereffend zijn met de reserve Sociaal domein, en zijn (Blokhuis-)gelden voor daklozen ontvangen via het gemeentefonds (€ 32.051). Deze gelden zijn aan de gemeente Zaanstad doorbetaald.
Programma 4:
In 2021 hebben we € 31.741 ontvangen aan NPO-gelden, een corona-uitkering voor onderwijs. Hiervan hebben we in 2021 € 8.386 uitgegeven. Een eventueel overschot zal uiteindelijk terugbetaald worden aan het rijk. Per saldo heeft dit geen effect op het jaarrekeningsaldo. Ook hebben we een specifieke corona-uitkering van het rijk ontvangen voor het extra nadelig exploitatiesaldo van het zwembad ad € 70.350. Ook deze uitkering heeft geen effect op het jaarrekeningsaldo.
Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo 2018 was er geld gereserveerd voor een kunstwerk op het marktplein in Wormer. Na een jarenlang proces is nu de renovatie van het marktplein en omgeving in Wormer in 2021 gestart. Deze kosten ad € 35.728 zijn ten laste gebracht van de reserve Nog uit te voeren werken. Er volgen nog kosten in 2022. Omdat dit gereserveerde gelden zijn heeft dit geen effect op het jaarrekeningsaldo.
In 2021 zijn er subsidies ontvangen voor het Sportakkoord (€ 42.571), hiervoor zijn in 2021 nog geen kosten gemaakt. Deze gelden gereserveerd zijn en hebben geen effect op het jaarrekeningsaldo.
Programma 5:
In 2021 zijn er incidentele kosten gemaakt voor de potentiestudie Aquathermie. Deze kosten zijn deels gedekt door de in 2020 ontvangen subsidie voor de Regeling externe adviezen warmtetransitie (EAW) (€ 20.660). De overige kosten voor de studie (€ 13.090) zijn ten laste van de reserve Duurzaamheid gebracht. Dit heeft geen effect op het jaarrekeningsaldo.
Daarnaast is er bijna € 23.000 aan schade- en vernielingskosten geweest in 2021 aan wegen, straatmeubilair, brug en gemeentehuis.
Ook is er ruim € 24.000 aan kosten gemaakt t.b.v. de invoering van het afval-recycletarief. Dit heeft een effect op het jaarrekeningresultaat omdat de egalisatievoorziening afval niet leeg is.
Tot slot zijn er incidentele kosten in 2021 gemaakt voor de bodemsanering van het project Staart van Wormer van ruim € 18.000 welke ten laste van de reserve is gebracht dus dit heeft geen effect op het jaarrekeningsaldo.
Programma 6:
Met betrekking tot coronagelden zijn in 2021 ruim € 84.000 ontvangsten geweest en bijna € 397.000 kosten gemaakt. Daarnaast is er ruim € 40.000 besteed aan het traject Bestuurlijke toekomst van de gemeente Wormerland en ruim € 32.000 aan het traject om tot een sluitende begroting 2022 te komen.
Het middels de primaire begroting door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget voor onvoorziene zaken bedroeg tot en met 2018 € 51.117. In de primitieve begroting 2019 is dit voor de jaren 2019 tot en met 2021 verlaagd met € 25.000 tot een begroot bedrag van € 26.117.
Er zijn in het jaar 2021 geen winsten gemaakt die vallen onder de Vennootschapsbelasting. Er is dan ook geen Vennootschapsbelasting verschuldigd over het afgelopen jaar.
Per 1 januari 2013 is de Wet Normering Topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de gemeente Wormerland van toepassing zijnde regelgeving. Het algemene bezoldigingsmaximum in 2021 voor de gemeente Wormerland is € 209.000. Dit geldt naar rato van de duur en/of omvang van het dienstverband.
1. Bezoldiging topfunctionarissen
1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13de maand van de functievervulling
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2021 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2021 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grand van de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.
1b Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12
N.v.t
1c Toezichthoudende topfunctionarissen
N.v.t.
1d. Topfunctionarissen met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder
N.v.t.
1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700
N.v.t.
1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700 waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is
N.v.t.
1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is
N.v.t.
2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen
Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt
N.v.t.
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2021 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.
N.v.t.
Algemene uitkering herijking
In augustus 2021 werd de voorlopige prognose van de herijking 2023 drastisch naar beneden bijgesteld tot € 17 per inwoner voor de gemeente Wormerland. In deze prognose is de gemeente Wormerland nog steeds een voordeelgemeente, maar wel fors minder dan eerdere prognoses. Deze bijstelling had een structureel negatief effect van € 670.000 (met ingroeipad) ten opzichte van wat in de Kadernota 2022 was begroot. Deze neerwaartse bijstelling is verwerkt in de Begroting 2022-2025. Maar ook deze cijfers zijn nog steeds voorlopige cijfers welke zowel naar boven als naar beneden kunnen worden bijgesteld. Het definitieve effect wordt verwacht in de Meicirculaire 2022.
Hoewel de herijking voor 2021 geen financieel effect heeft kan deze herijking bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo een overwegingsfactor zijn voor de raad en derhalve benoemen we dit risico in de Jaarrekening 2021. In december 2021 heeft de raad besloten tot een structurele toevoeging in Egalisatiereserve algemene uitkering om de risico's m.b.t. het fluctueren van de algemene uitkering te verlagen.
Vluchtelingencrisis Oekraïne
De Russische invasie in Oekraïne begon op 24 februari 2022. In reactie op de afschuwelijke gebeurtenis zijn er veel Oekraïners op de vlucht geslagen. Een deel van deze vluchtelingen wordt vanaf 8 maart 2022 opgevangen door de gemeente Wormerland. In maart 2022 zijn er een aantal woningen aan de Gele Lisstraat ingericht waar Oekraïners verblijven. Ook heeft de gemeente Wormerland de sporthal in de Spatterstraat geopend, welke als ‘hub’ functioneert. Dit betekent dat de sporthal zich thans richt op maximaal 160 vluchtelingen per nacht die de volgende dag verder gaan naar een verblijf voor een langer verblijf. De hub functioneert dus feitelijk als een bed, bad, brood locatie. Gezien de toestroom van vluchtelingen is de verwachting dat de sporthal vooralsnog open blijft als crisisnoodopvanglocatie in de vorm van een ‘hub’. Ook richt de gemeente zich op verblijf voor vluchtelingen voor een langere periode. Deze toestroom aan mensen zorgt voor zowel organisatorische als financiële onzekerheden. In het Voorjaarsbericht 2022 zal de raad worden gevraagd uit de Algemene reserve een voorschot beschikbaar te stellen om de eerste kosten te dekken vooruitlopend op de verwachte rijksbijdrage in deze kwestie.
Verkiezingen
Op 16 maart 2022 hebben de gemeenteraadsverkiezingen plaatsgevonden. De onderhandelingen om tot een coalitieakkoord te komen zijn bij het opmaken van deze Jaarstukken 2021 nog in volle gang. Het coalitieakkoord zal worden uitgewerkt in een collegeprogramma. De financiële doorrekening van dit collegeprogramma zal worden verwerkt in de begroting.