Bijlagen

Begrotingsrichtlijnen 2021

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Gemeenten zijn verplicht een begroting en een meerjarenraming voor ten minste drie jaar volgend op het begrotingsjaar op te stellen. Voor het opstellen van de begroting en meerjarenramingen zijn de volgende begrotingsrichtlijnen van toepassing.

Beoogd resultaat

Het beoogde resultaat is om alle taken en activiteiten met betrekking tot de gemeentelijke huishouding op te nemen in de begroting 2021 en de meerjarenraming 2022-2024. Het doel is vervolgens een structureel sluitende meerjarenbegroting vast te stellen.

Richtlijnen

Terug naar navigatie - Richtlijnen

Voor het opstellen van de begroting 2021 hanteren wij de volgende richtlijnen:

 

Beleid
a. Het uitgangspunt vormt het coalitieakkoord 2018-2021. Het college van B&W werkt deze agenda verder uit aan de hand van de vragen: Welke doelstellingen hebben we?, Wat gaan we doen om deze doelstellingen te bereiken? en Wat kost het?;
b. Raadsbesluiten tot en met de vergadering van juni 2020 inclusief de vermelde posten in het voorjaarsbericht 2020 worden verwerkt in de programmabegroting 2021;
c. Raadsbesluiten van juli tot en met december 2020, met meerjarige (structurele) gevolgen, worden verwerkt in de eerste begrotingswijziging van 2021;

Kostenontwikkeling
d. Er is rekening gehouden met een inflatie van 1,6% (=opgaven CPB prognose van maart 2020). Voor de externe prijsstijgingen is net als vorig jaar de inflatie van 1,1% van de vorige jaren gehandhaafd. Dit is mede ingegeven door het feit dat er de afgelopen jaren in zijn algemeenheid nog enige ruimte in de diverse budgetten aanwezig is gebleken bij het opstellen van de jaarrekeningen;
e. Rekening is gehouden met een interne loonkostenstijging van 3,1 %. Dit is conform de begroting van OVER-gemeenten, waar de loonkosten van de ambtelijke organisatie in zijn opgenomen. Het betreft hier dus alleen de loonkosten van het bestuur van Wormerland. Deze indexatie is noodzakelijk om periodieken, verhoging sociale lasten en pensioenlasten te dekken;
f. Voor de gemeenschappelijke regelingen is eveneens een inflatie van 1,6% gehanteerd. Prijsstijgingen hoger dan dit percentage, zijn slechts opgenomen voor zover daar contracten, bestuurlijke afspraken of andere ‘bewijsstukken’ aan ten grondslag liggen;
g. De begrotingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dienen we uiterlijk 31 mei te hebben ontvangen, zodat deze kunnen worden verwerkt in de programmabegroting 2021-2024. Mocht dit niet het geval zijn dan stijgen de lasten voor de begroting 2021-2024 met de in f voorgestelde stijgingen;

Renteontwikkeling
h. De rekenrente is voor de jaren 2017 t/m 2020 vastgesteld op 4% middels de nota ‘waardering vaste activa, afschrijvingen en rente’. Deze wordt gebruikt voor diverse berekeningen zoals afkoopsommen, contante waarden en kapitaallasten over investeringen. We stellen hierbij voor om ook voor het jaar 2021 ditzelfde percentage van 4% te hanteren.

Overige
i. In de vergaderingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dient ons gemeenschappelijk standpunt met betrekking tot de loon- en prijsstijgingspercentages en de aanleverdatum van de begrotingen te worden ingebracht;
j. De jaarschijf 2021 van het meerjarenplan (MJP) 2021-2024 wordt vastgesteld bij de kadernota 2021, voor wat betreft vervangingsinvesteringen, areaaluitbreiding en intensivering bestaand beleid. De consequenties ervan worden direct verwerkt in de programma’s van de programmabegroting 2021-2024.

Gemeentelijke belastingen en retributies
k. Voor de tarieven gaan wij uit van een stijging gelijk aan het inflatiepercentage, in dit geval van 1,6%. Uitzonderingen op de algemene regel van de toegestane stijging zijn:
• reisdocumenten / rijbewijzen: de tarieven van de reisdocumenten / rijbewijzen zijn aan een wettelijk maximum gebonden;
• afvalstoffenheffing / rioolrecht: met betrekking tot deze tarieven geldt, met uitzondering van de BCF-component, een kostendekking van 100%;
• voor de OZB en de RZB geldt dat niet de tarieven, maar de opbrengst stijgt met het genoemde inflatiepercentage.

Detaillering van programmacijfers naar de producten

Terug naar navigatie - Inleiding

Met ingang van 2019 zijn de budgetten per programma op productniveau per product opgenomen in de bijlage van de begroting. Hierna volgt de verdeling van de programmabudgetten naar de producten, samen met de toelichting op de financiële verschillen hierop.

Programma 1 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Lasten:
030 BRP (basisregistratie personen) 15.879 20.641 20.868 20.868 20.868 20.868
031 Persoonsdocumenten 78.960 57.060 79.546 58.987 54.220 54.220
032 Burgerlijke Stand 15.891 23.292 23.675 23.675 23.675 23.675
033 Verkiezingen 77.668 40.495 54.446 54.446 64.446 64.446
034 Dienstverlening algemeen 674.526 674.995 627.854 638.076 638.076 638.076
037 Wormerland heeft antwoord 0 0 0
040 APV- en andere vergunningverlening 148.019 141.592 122.014 122.014 122.014 122.014
080 Bedrijfscontacten en -vestiging 5.767 14.082 14.057 14.057 14.057 14.057
081 Markt 16.431 9.535 20.839 20.839 20.839 20.839
082 Evenementen 2.984 1.286 1.300 1.300 1.300 1.300
260 Omgevingsvergunningen 386.384 468.502 376.947 327.347 327.347 327.347
261 Handhaving bestaande bouw en gebruik 151.198 110.769 111.987 111.987 111.987 111.987
Totaal Lasten: 1.573.706 1.562.249 1.453.533 1.393.596 1.398.829 1.398.829
Baten:
030 BRP (basisregistratie personen) 20.327 27.246 27.681 27.681 27.681 27.681
031 Persoonsdocumenten 177.257 146.170 162.327 147.259 138.053 138.053
032 Burgerlijke Stand 24.236 24.594 24.939 24.939 24.939 24.939
040 APV- en andere vergunningverlening 14.793 12.181 12.376 12.376 12.376 12.376
081 Markt 15.656 20.717 17.409 17.409 17.409 17.409
082 Evenementen 455 4.767 4.843 4.843 4.843 4.843
260 Omgevingsvergunningen 1.070.013 441.080 775.341 421.651 208.651 108.651
261 Handhaving bestaande bouw en gebruik 0 0 0 0 0 0
Totaal Baten: 1.322.736 676.755 1.024.916 656.158 433.952 333.952
Totaal 01 Dienstverlening 250.970 885.494 428.617 737.438 964.877 1.064.877
9-nov-2020 9:15:22

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2020.

Product Verschil

Toelichting
034 Dienstverlening algemeen Lasten: 47.000 (voordeel) Er worden minder uren doorbelast in verband met de BAG en er worden meer uren doorbelast voor taken die met burgerzaken te maken hebben. Per saldo worden er minder uren doorbelast vanuit de werkorganisatie naar het product Dienstverlening algemeen.
260 Omgevingsvergunningen

Lasten:

 

Baten:

92.000 (voordeel)

334.000 (voordeel)

Er worden minder uren doorbelast vanuit de werkorganisatie naar het product Omgevingsvergunningen.

 

In 2020 hebben aspecten CO2, PFAS en de coronacrisis een vertragende invloed gehad op de vergunningverlening. Naar verwachting zullen diverse grote projecten die oorspronkelijk begroot waren in 2020 pas in 2021 tot vergunningverlening komen.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Bestemmingsreserve Verkiezingen 14 39 42 44 37 29
Egalisatiereserve leges omgevingsvergunningen 0 0 417 480 330 80
Totaal reserves 14 39 458 524 367 109
9-nov-2020 9:15:07

Toelichting op mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op mutaties reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2020

Reserve Verkiezingen

De jaarlijkse toevoeging aan deze reserve is vanaf 2021 structureel verhoogd met € 2.623 in verband met de nieuwe structurele rijksbijdrage om eens per 4 jaar Waterschapsverkiezingen te organiseren als gemeente.  Tot nu toe ontving de gemeente een incidentele bijdrage van het rijk voor de organisatie hiervan. Vanaf 2021 verstrekt het rijk hier structureel geld voor. De eerstvolgende waterschapsverkiezing is in 2023.

Daarnaast is in  2019 is er een motie aangenomen om blinden en slechtzienden zelfstandig te kunnen laten stemmen. Daarvoor is eenmalig een investering gedaan, maar er zijn ook structurele kosten aan verbonden.  In het Najaarsbericht 2020 wordt de raad voorgesteld vanaf 2021 structureel € 3.500 toe te voegen aan de reserve Verkiezingen zodat we de in 2019 aangeschafte apparatuur ook de komende verkiezingen kunnen gebruiken. Deze € 3.500 is nodig voor het maken van een stemmal per verkiezing. Deze structurele toevoeging is nog niet verwerkt in de Begroting 2021 daar de besluitvorming plaatsvindt in het Najaarsbericht 2020.

De jaarlijkse toevoeging van € 25.000 wordt met bovenstaande mutaties verhoogd tot een jaarlijkse toevoeging van € 31.123. In maart 2021 zijn er Tweede Kamerverkiezingen. Hiervoor wordt in 2021 € 25.000 onttrokken aan de reserve.

 

Egalisatiereserve Leges omgevingsvergunningen

De legesopbrengst fluctueert enorm per jaar. De voornaamste oorzaak van deze fluctuaties zijn de  woningbouwplannen. Om deze legesopbrengsten te spreiden over verschillende begrotingsjaren is bij de begroting 2021 voorgesteld om een Egalisatiereserve hiervoor in te stellen. Dit is aan de raad voorgelegd tijdens de voorronde van 7 oktober 2020. De huidige in de begroting verwerkte toevoegingen 2021 t/m 2024 is gebaseerd op een gemiddelde legesopbrengst van € 350.000 per jaar. In 2021 betekent dit een toevoeging aan de reserve van € 416.690. Vanaf 2022, als de woningbouwplannenprognose daalt, wordt deze daling in inkomsten opgevangen door een onttrekking uit deze reserve. De hoogte van de toevoeging aan deze reserve is echter onderdeel van de besluitvorming van deze begroting om tot een sluitende begroting 2021 te komen.

 

Programma 2 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Lasten:
064 Verkeer 60.987 77.525 53.009 53.009 53.009 53.009
083 Toerisme en streekmarketing 21.461 77.542 75.574 75.685 75.685 75.685
130 Natuur en landschap 76.553 77.308 116.501 116.501 116.501 116.501
240 Bestemmings- en structuurplannen 103.732 247.903 231.801 57.801 57.801 57.801
242 Vrijstelling en wijziging WRO 25.947 16.610 16.793 16.793 16.793 16.793
243 Ruimtelijke ordening 194.551 282.587 348.224 348.224 348.224 348.224
250 Woonruimtezaken 28.232 37.183 37.055 37.055 37.055 37.055
251 Volkshuisvestingsbeleid 165.348 184.880 143.858 143.858 143.858 143.858
279 Monumentenzorg 308.111 109.400 92.401 98.622 98.622 98.622
Totaal Lasten: 984.920 1.110.938 1.115.216 947.548 947.548 947.548
Baten:
064 Verkeer 731 0 0 0 0 0
130 Natuur en landschap 13.765 13.728 13.948 13.948 13.948 13.948
242 Vrijstelling en wijziging WRO 22.889 3.733 3.793 3.793 3.793 3.793
243 Ruimtelijke ordening 10.000 0 0 0 0 0
250 Woonruimtezaken 326 300 305 305 305 305
251 Volkshuisvestingsbeleid 127.387 123.114 67.902 61.328 54.632 50.632
279 Monumentenzorg 331.672 19.356 19.666 19.666 19.666 19.666
Totaal Baten: 506.770 160.231 105.614 99.040 92.344 88.344
Totaal 02 Ruimtelijke ontwikkeling 478.150 950.707 1.009.602 848.508 855.204 859.204
9-nov-2020 9:15:01

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2020.

Product Verschil

Toelichting
130 Natuur en landschap Lasten

€ 39.000

(nadeel)

De lasten voor 2021 zijn hoger dan in 2020 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie.
243 Ruimtelijke ordening Lasten

€ 66.000

(nadeel)

De lasten voor 2021 zijn hoger dan in 2020 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie.
251 Volkshuisvestingsbeleid

Lasten

 

Baten

€ 41.000

(voordeel)

€ 55.000

(nadeel)

 

In 2021 heeft er op een lening een renteherziening plaatsgevonden van een doorgesluisde lening aan de woningstichting. Hierdoor zijn zowel de kapitaallasten van deze verstrekte gelden lager dan in 2020, en is de van de woningstichting ontvangen rente ook lager. Daarnaast is er nog een ander klein verschil.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Bestemmingsreserve Monumentenzorg 56 53 50 47 44 41
Bestemmingsreserve Opstellen omgevingsplannen 55 73 91 109 127 145
Fonds Volkshuisvesting 913 913 913 913 913 913
Ontwikkelingsfonds 327 327 327 327 327 327
Totaal reserves 1.350 1.365 1.380 1.395 1.410 1.425
9-nov-2020 9:15:24

Toelichting op mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op mutaties reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2020

Bestemmingsreserve Monumentenzorg
We verwachten in 2021 € 3.000 te onttrekken aan deze reserve voor bijvoorbeeld onderzoekskosten of andere uitgaven, niet zijnde verstrekte subsidies aan reeds bestaande monumenten.

Bestemmingsreserve Opstellen omgevingsplannen
De (jaarlijkse) toevoeging bedraagt € 18.000. Voor 2021 zijn er nu nog geen uitgaven bekend vanuit deze reserve.

Fonds Volkshuisvesting
We verwachten in 2021 geen mutaties in deze reserve. De hoogte van de reserve bepaalt het maximaal beschikbare bedrag waar (starters-)leningen voor verstrekt kunnen worden.

Ontwikkelingsfonds
Op dit moment zijn er geen mutaties in deze reserve bekend voor 2021 en verder.

De reserves die te maken hebben met Duurzaamheid zijn opgenomen in programma 5.

Programma 3 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Lasten:
140 Integrale aanpak sociaal domein 12.699 67.631 2.600 0 0 0
150 Inkomensvoorziening 3.453.230 3.533.934 3.525.283 3.525.283 3.528.980 3.528.980
152 Armoedebeleid 585.118 619.288 621.837 621.837 621.837 621.837
155 Sociale werkvoorziening 546.152 570.949 596.660 596.660 596.660 596.660
157 Participatiebudget 395.971 494.970 334.616 362.173 367.189 367.189
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 4.242.284 4.358.570 4.537.989 4.546.956 4.546.956 4.546.956
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 3.261.911 2.597.109 2.625.677 2.625.677 2.625.677 2.625.677
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 1.546.981 1.737.344 1.746.412 1.746.412 1.746.412 1.746.412
199 Budget Maatwerkvoorzieningen 0 0 0 0 0 0
285 Kwijtschelding gemeentebelastingen 2.425 1.007 1.018 1.018 1.018 1.018
Totaal Lasten: 14.046.772 13.980.802 13.992.092 14.026.016 14.034.729 14.034.729
Baten:
140 Integrale aanpak sociaal domein 46.861 0 0 0 0 0
150 Inkomensvoorziening 3.107.242 3.196.312 3.247.453 3.247.453 3.247.453 3.247.453
152 Armoedebeleid 37.936 56.949 57.860 57.860 57.860 57.860
155 Sociale werkvoorziening 6.100 0 0 0 0 0
157 Participatiebudget 0 0 0 0 0 0
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 120.290 115.000 121.240 121.240 121.240 121.240
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 0 0 0 0 0 0
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 0 0 0 0 0 0
Totaal Baten: 3.318.429 3.368.261 3.426.553 3.426.553 3.426.553 3.426.553
Totaal 03 Sociaal domein 10.728.343 10.612.541 10.565.539 10.599.463 10.608.176 10.608.176
9-nov-2020 9:15:49

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2020.

Product Verschil   Toelichting
140 Integrale aanpak sociaal domein Lasten

€ 65.000

(voordeel)

Uit de landelijk uitgevoerde tussenevaluatie in 2019 van de Jeugdwet blijkt dat gemeenten de gedecentraliseerde taken goed hebben opgepakt, maar dat de inhoudelijke doelen van de Jeugdwet nog niet voldoende gerealiseerd zijn. In 2019 is vanuit het Transformatiefonds geld beschikbaar gesteld om verder aan een aantal transformatiedoelen te werken. De gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland hebben gezamenlijk een transformatieplan ingediend met als doel om de komende jaren gezamenlijk als gemeenten en in samenwerking met de jeugdhulpaanbieders, het onderwijs en huisartsen, de transformatie verder vormgeven. In 2019 is een bedrag ad € 46.861 ontvangen vanuit het Transformatiefonds. Dit bedrag is in 2019 in de reserve Sociaal domein gestort zodat het in 2020 gebruikt kan worden voor de uitvoering van het transformatieplan. Dit is dus een incidenteel budget in 2020 wat voor een grootste gedeelte zorgt voor het verschil tussen hetgeen begroot is in 2020 ten opzicht van 2021.
150 Inkomensvoorziening Baten

€ 51.000

(voordeel)

De rijksvergoeding Wet Werk en Bijstand is in 2021 hoger dan begroot in 2020 door inflatiecorrectie.
155 Sociale werkvoorziening Lasten

€ 26.000

(nadeel)

Dit verschil wordt veroorzaakt door loonkostenstijging. In april 2020 is een onderhandelaarsakkoord bereikt over de Cao voor de sociale werkvoorziening en ontvangen de WSW-ers een loonsverhoging. Een deel van de WSW-ers zijn in dienst van de gemeente Wormerland (Werkom). 

157 Participatiebudget Lasten

€ 160.000

(voordeel)

De lasten voor 2021 zijn lager dan in 2020 door een lagere doorberekening van de werkorganisatie (reïntegratie). Daarnaast is het budget wat voor personeel aan OVER-gemeenten betaald wordt, ad €106.000, vanaf 2021 budgettair neutraal overgeheveld naar de kostenplaats werkorganisatie, omdat dit eenduidiger met de andere producten en taken.
164 Wet maatschappelijke ondersteuning Lasten

€ 179.000

(nadeel)

De grootste oorzaak van de stijgende lasten 2021 ten opzichte van 2020 wordt veroorzaakt door een hogere doorberekening van de werkorganisatie.

181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) Lasten € 29.000 De specialistische jeugdhulp is in 2021 hoger dan begroot in 2020 door inflatiecorrectie.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 137 117 114 114 114 114
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 994 539 539 539 539 539
Totaal reserves 1.132 656 653 653 653 653
9-nov-2020 9:15:03

Toelichting op mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op mutaties reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2020

Reserve Innovatie Sociaal Domein

Deze (sub)reserve maakt deel uit van de reserve WMO, Jeugdhulp en Participatie.  Voor het project Integrale aanpak Sociaal Domein verwachten we, vanuit de door de Raad vastgestelde projectplanning,  in 2021 nog een laatste bedrag van €2.600 uit te geven vanuit deze reserve.

 

Reserve  Sociaal Domein

Er zijn op dit moment nog geen mutaties voor het jaar 2021bekend.

Programma 4 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Lasten:
090 Onderwijshuisvesting 596.300 575.289 492.183 502.146 502.147 502.147
091 Bewegingsonderwijs 60.029 60.607 62.678 62.678 62.678 62.678
092 Leerlingenvervoer 255.815 266.517 278.539 288.760 288.760 288.760
093 Overige lokale onderwijstaken 352.104 445.825 383.488 383.488 383.488 383.488
100 Multifunctionele accommodaties 471.711 488.160 453.397 451.150 451.150 451.150
102 Peuterspeelzalen 60.342 66.403 65.696 65.696 65.695 65.695
103 Openbare bibliotheek 276.000 268.400 273.506 273.506 273.506 273.506
104 Club- en buurthuiswerk 378.823 417.962 428.324 428.324 428.324 428.324
105 Muziekonderwijs 68.095 69.668 70.434 70.434 70.434 70.434
107 Kunst en Cultuur 181.753 257.194 246.807 246.807 246.807 246.807
110 Sportstimulering 52.244 83.216 68.794 58.794 58.794 58.794
111 Sportterreinen 228.494 241.221 255.088 245.088 245.088 245.088
112 Sportzalen 87.427 96.068 88.987 88.988 88.987 88.987
113 Sporthal 129.278 86.888 87.793 87.793 87.793 87.793
114 Zwembad 205.255 178.487 180.058 180.058 180.058 180.058
115 Burgerparticipatie 100.576 89.117 89.940 89.940 89.940 89.940
163 Volksgezondheid 535.456 616.553 680.556 648.505 648.505 648.505
180 Jongerenbeleid 51.697 69.998 69.298 69.298 69.298 69.298
190 Kinderopvang 40.248 30.202 44.459 44.459 44.459 44.459
195 Internationale samenwerking 0 0 0
Totaal Lasten: 4.131.647 4.407.775 4.320.025 4.285.912 4.285.911 4.285.911
Baten:
090 Onderwijshuisvesting 13.424 0 0 0 0 0
092 Leerlingenvervoer 12.170 2.945 2.992 2.992 2.992 2.992
093 Overige lokale onderwijstaken 222.644 290.394 226.162 226.162 226.162 226.162
100 Multifunctionele accommodaties 322.865 375.685 380.927 380.927 380.927 380.927
110 Sportstimulering 0 25.000 10.000 0 0 0
111 Sportterreinen 68.864 41.400 42.194 42.194 42.194 42.194
112 Sportzalen 7.059 8.298 8.429 8.429 8.429 8.429
190 Kinderopvang 0 0 500 500 500 500
Totaal Baten: 647.025 743.722 671.204 661.204 661.204 661.204
Totaal 04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs 3.484.622 3.664.053 3.648.821 3.624.708 3.624.707 3.624.707
9-nov-2020 9:16:03

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2020.

Product   Verschil Toelichting
090 Onderwijshuisvesting

Lasten

 € 83.000

(voordeel)

Kapitaallasten lager dan in 2021 omdat de afschrijvingstermijn van schoolgebouw De Wormer Wieken is verlengd van 40 naar 60 jaar.
093 Overige lokale onderwijstaken

Lasten

Baten

€ 62.000

(voordeel)

€ 64.000

(nadeel)

 

De rijksvergoeding voor onderwijsachterstandenbeleid is verhoogd. De begrote lasten die daartegenover staan zijn met hetzelfde bedrag verhoogd. Dit betreft een budgettair neutrale  wijziging van de begroting.

100 Multifunctionele accommodaties Lasten

€ 35.000

(voordeel)

Kapitaallasten lager dan in 2021 omdat de afschrijvingstermijn van de multifunctionele accommodaties zijn verlengd van 40 naar 60 jaar.
163 Volksgezondheid Lasten

€ 63.000

(nadeel)

De bijdrage voor de GGD is bijna €27.000 hoger dan het huidige (met inflatie opgehoogde) budget. De GGD heeft met een hogere stijging voor loonkosten en voor prijzen gerekend. Daarnaast is in de begroting van de GGD extra budget opgenomen voor uitbreiding van infectieziektebestrijding en digitalisering.

Daarnaast ontvangen we in 2020 en 2021 een rijksbijdragen voor aanpak preventie dak- en thuislozen (Septembercirculaire 2020).  De bijdrage 2020 wordt verwerkt in het Najaarsbericht 2020 en dus nog niet zichtbaar in de deze begroting. De bijdrage 2021 bedraagt € 32.000.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Bestemmingsreserve Blijversleningen 150 150 150 150 150 150
Bestemmingsreserve Privatisering sportvelden 23 13 3 3 3 3
Bestemmingsreserve Renovatie en onderhoud sportvelden 52 52 52 52 52 52
Totaal reserves 225 215 205 205 205 205
9-nov-2020 9:15:27

Toelichting op mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op mutaties reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2020

Reserve Blijversleningen

Er is vanuit de Raad een maximaal bedrag van €150.000 beschikbaar gesteld voor Blijversleningen.  Per 1 januari 2020 was er voor €15.000 aan lening(en) verstrekt. De hoogte van de reserve blijft op het niveau van de beschikbaar gestelde gelden (de verstrekte leningen komen bij de Overige vorderingen op de balans te staan).

 

Reserve Privatisering sportvelden

Voor het afronden van de privatisering van de sportvelden in Neck verwachten we in 2021 mogelijk een maximaal bedrag van €10.000 uit te geven aan eventuele advieskosten.

 

Reserve Renovatie en onderhoud sportvelden

Voor deze reserve, die nu alle sportvelden in de gemeente zijn geprivatiseerd, niet meer nodig is voor het uitvoeren van onderhoud door de gemeente, zal in het Najaarsbericht 2020 worden verzocht aan de Raad om de bestemming en de naamgeving hiervan, te veranderen.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Voorziening meerjaren onderhoudsplannen (MOPs) 1.642 1.035 987 1.046 1.061 1.070
Voorziening vervanging gymnastiekinrichting 57 57 57 57 57 56
Totaal voorzieningen 1.699 1.093 1.044 1.103 1.118 1.127
9-nov-2020 9:16:07

Toelichting op mutatie voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op mutatie voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2020

Voorziening meerjaren onderhoudsplannen (MOPs)

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 315.000. We verwachten op basis van de MOPs dat in 2021 aan € 363.000 aan onderhoud wordt uitgegeven.

 

Voorziening vervanging gymnastiekinrichting

Zowel de jaarlijkse toevoeging als de verwachte uitgaven in 2021 bedragen € 13.000.

Programma 5 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Lasten:
041 Integraal Veiligheidsbeleid 220.584 241.962 239.903 239.903 239.903 239.903
042 Rampenbestrijding 1.242.961 1.303.832 1.359.492 1.366.647 1.373.802 1.373.802
049 Burgerhulpverleningsposten 24.024 23.540 23.709 23.709 15.397 15.397
055 Gebouwenbeheer brandweer 108.357 106.932 105.493 105.491 105.493 105.492
060 Wegen 1.248.578 1.420.560 1.309.662 1.309.662 1.331.699 1.331.697
061 Bruggen en kunstwerken 445.184 437.691 518.062 518.063 1.085.928 1.081.976
062 Pontveren 103.747 101.655 102.440 102.440 102.440 102.440
063 Openbare verlichting 114.101 198.099 198.954 198.954 198.954 198.954
070 Waterpartijen en -gangen 183.137 100.199 99.702 99.702 99.702 99.702
071 Kaden en oevers 137.026 209.711 171.268 258.302 258.302 258.301
101 Speelplaatsen 97.308 134.063 132.566 132.566 132.566 132.566
120 Openbaar groen 652.820 658.334 638.203 638.203 638.203 638.202
125 Openbare ruimte algemeen 163.291 230.353 219.476 209.434 209.435 209.434
200 Afval 2.538.187 2.523.774 2.618.260 2.618.260 2.618.259 2.618.260
210 Rioolbeheer 1.667.844 1.863.587 1.918.601 1.924.979 1.965.957 1.937.220
220 Milieubeleid algemeen 397.090 556.545 579.689 579.689 540.689 498.689
223 Bodem 1.590 0 0 0 0 0
225 Klimaatbeleid 48.765 31.954 31.691 31.691 31.691 31.691
230 Begraafplaatsen 126.771 144.579 129.832 129.832 129.832 129.832
231 Begraven 11.622 10.312 22.296 22.296 22.296 22.296
278 Beheer panden en gronden 774.522 576.495 503.060 503.062 503.063 503.061
Totaal Lasten: 10.307.509 10.874.177 10.922.359 11.012.885 11.603.611 11.528.915
Baten:
041 Integraal Veiligheidsbeleid 290 0 0 0 0 0
060 Wegen 67.730 35.589 36.158 36.158 36.158 36.158
062 Pontveren 43.628 37.083 37.676 37.676 37.676 37.676
101 Speelplaatsen 275 0 0 0 0 0
125 Openbare ruimte algemeen 208 0 0 0 0 0
200 Afval 2.524.349 2.506.826 2.601.126 2.601.126 2.601.126 2.601.126
210 Rioolbeheer 1.710.028 1.863.580 1.918.600 1.924.979 1.965.960 1.937.221
220 Milieubeleid algemeen 0 0 0 0 0 0
223 Bodem 40.830 0 0 0 0 0
225 Klimaatbeleid 0 2.790 2.790 2.790 2.790 2.790
230 Begraafplaatsen 83.334 67.933 69.020 69.020 69.020 69.020
231 Begraven 86.556 86.757 88.145 88.145 88.145 88.145
278 Beheer panden en gronden 658.485 882.902 635.906 635.906 635.906 635.906
Totaal Baten: 5.215.713 5.483.460 5.389.421 5.395.800 5.436.781 5.408.042
Totaal 05 Leefomgeving 5.091.797 5.390.717 5.532.938 5.617.085 6.166.830 6.120.873
9-nov-2020 9:15:30

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2020.

Product Verschil Toelichting
042 Rampenbestrijding Lasten

€ 56.000

(nadeel)

In de begroting 2020 heeft de verbonden partij VRZW eenmalig een verlaging van de gemeentelijke bijdrage van € 24.904 vastgesteld. De oorzaak is uitstel van investeringen. Dit heeft tot gevolg dat de bijdrage 2020 fors lager is dan de bijdrage van 2021. Het overige verschil betreft inflatiecorrectie op de gemeentelijke bijdrage.
060 Wegen Lasten

€ 111.000

(voordeel)

Vanaf 2021 hanteren we een langere afschrijvingstermijn voor wegen, hierdoor zijn de kapitaallasten vanaf 2021 lager dan in 2020.
061 Bruggen en kunstwerken Lasten

€ 80.000

(nadeel)

De bruggen en duikers zijn opnieuw geïnspecteerd in 2020. Dit geeft een gewijzigd onderhoudsprogramma als resultaat, dat een duidelijke kostenverhoging voor de komende jaren met zich meebrengt. Voor de komende 4 jaar zijn de onderhoudskosten gemiddeld €72.333 hoger. Hierdoor diende  de jaarlijkse toevoeging aan de Voorziening Bruggen en kunstwerken verhoogd te worden van €108.371 naar €180.704. Hiertoe is bij de Kadernota 2021 besloten.
071 Kaden en oevers Lasten

€ 38.000

(voordeel)

Vanaf 2021 hanteren we een langere afschrijvingstermijn voor damwanden en beschoeiingen, hierdoor zijn de kapitaallasten vanaf 2021 lager dan in 2020.
200 Afval

Lasten

 

Baten

€ 94.000

(nadeel)

€ 94.000

(voordeel)

 

De lasten op het product afval zijn geactualiseerd naar aanleiding van de begroting 2021 van de HVC. Deze stijging wordt veroorzaakt door hogere kosten voor het verwerken van de diverse afvalsoorten, dan bij de begroting 2020 geraamd, en door de inflatie.

De inkomsten zijn ook hoger dan voor 2020. Dit komt met name door een hogere verwachte opbrengst voor het PMD (de oranje kliko), op basis van de werkelijke gegevens 2019.

210 Rioolbeheer

Lasten

 

Baten

€ 55.000

(nadeel)

€ 55.000

(voordeel)

 

De lasten zijn voor 2021 hoger dan in 2020 door inflatie op de kosten en hogere kapitaallasten door nieuwe investering voor riolering op het Ketelhuisterrein.

De baten zijn eveneens hoger door inflatie op het tarief van de rioolrechten.

278 Beheer panden en gronden

Lasten

 

Baten

€ 73.000

(voordeel)

€ 247.000

(nadeel)

Vanaf 2021 hanteren we een langere afschrijvingstermijn voor gemeentelijke gebouwen, hierdoor zijn de kapitaallasten vanaf 2021 lager dan in 2020. De grootste oorzaak is de verlening van de afschrijvingsduur van het gemeentehuis en de gemeentewerf van 40 naar 60 jaar.

 

In 2020 is de woning aan de Noorderweg 163 in Wijdewormer verkocht. Na aftrek van de boekwaarde en de te maken kosten, resteert hier een verkoopopbrengst van €256.882. Dit is dus een incidenteel voordeel voor 2020.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer 731 678 626 573 520 467
Bestemmingsreserve Duurzaamheid 924 1.053 947 841 774 749
Bestemmingsreserve Duurzame energie 99 99 99 99 99 99
Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting 450 420 390 360 330 300
Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen 29 29 29 29 29 29
Bestemmingsreserve Speelplaatsen 120 115 110 105 100 95
Fonds Duurzaamheidsleningen 830 830 830 830 830 830
Reserve Nog uit te voeren werken 275 436 436 436 436 436
Reserve Zaanbrug 5.920 6.470 6.470 6.470 6.211 5.952
Totaal reserves 9.377 10.130 9.936 9.742 9.329 8.957
9-nov-2020 9:15:42

Toelichting op mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op mutaties reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2020 en eind 2019.

Reserve brandweerkazerne Wormer

Aan deze reserve wordt jaarlijks het bedrag aan kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne onttrokken. Deze bedragen € 53.000 per jaar.

 

Reserve Duurzaamheid

Conform de nota Duurzaamheid wordt er ieder jaar een budget van € 25.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor duurzaamheidsinitiatieven. Daarnaast wordt er in 2021 €81.000 onttrokken ten behoeve van de Duurzaamheidsmanager die Wormerland voor 3,5 jaar in dienst heeft genomen.

 

Reserve Duurzame Energie

Er zijn op dit moment geen mutaties bekend voor het jaar 2021.

 

Reserve Duurzame vervanging openbare verlichting

Ieder jaar wordt er € 30.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor het vervangen van openbare verlichting door LED-verlichting.

 

Reserve onderhoud vaarwegen

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 90.000. We verwachten in 2021 aan het baggeren van vaarwegen eveneens € 90.000 uit te geven.

 

Reserve speelplaatsen

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 60.000. We verwachten in 2021 € 65.000 uit te geven aan het onderhoud van speelplaatsen.

 

Reserve Fonds Duurzaamheidsleningen

Deze reserve is ingesteld voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen. We verwachten voor 2021 geen mutaties in deze reserve. De hoogte van de reserve bepaalt het maximaal beschikbare bedrag waar leningen voor verstrekt kunnen worden. Per 1 januari 2020 was er nog € 112.000 beschikbaar van het maximum van €325.000 voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen aan particulieren en € 440.000 van de beschikbare €500.000 voor duurzaamheidsleningen aan verenigingen, stichtingen en huurders.

 

Reserve Nog uit te voeren werken

Deze reserve  is ingesteld om beschikbaar gestelde gelden voor projecten die aan het eind van enig boekjaar nog niet zijn afgerond te reserveren voor de afronding in het jaar daarna. Er is op dit moment nog geen zicht op de bedragen die in 2021 hierin zullen muteren.

 

Reserve Zaanbrug

Deze reserve gaat pas aangesproken worden, wanneer nadat de nieuwe brug gereed en betaald is, de jaarlijkse afschrijvingslasten aan deze reserve worden onttrokken. Dit is naar de huidige verwachting het jaar 2023.

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Voorziening Bruggen en kunstwerken 8 9 111 121 131 142
Voorziening Egalisatie afval 109 120 140 161 182 203
Voorziening Egalisatie riolering 1.212 1.117 1.032 978 920 928
Totaal voorzieningen 1.329 1.246 1.284 1.260 1.233 1.273
9-nov-2020 9:15:05

Toelichting op mutatie voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op mutatie voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2020 en eind 2019

Bruggen en kunstwerken

De toevoeging aan deze voorziening bedraagt € 181.000, conform de verhoging bij de Kadernota 2021. We verwachten in 2021 een bedrag van €79.000 uit te geven aan onderhoud.

 

Egalisatievoorziening Afval

Voor het jaar 2021 verwachten we op het product Afval een voordelig saldo van €20.000, welke wordt toegevoegd aan deze voorziening.

 

Egalisatievoorziening Riolering

Voor het jaar 2021 verwachten we op het product Rioolbeheer een nadelig saldo van € 85.000, welke wordt onttrokken uit deze voorziening. Dit is overigens is lijn met het in 2018 vastgestelde GRP (Gemeentelijk RioleringsPlan).

Programma 6 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Lasten:
010 Raad, commissies en griffie 612.096 599.671 544.326 581.339 553.408 538.255
011 Overige kosten bestuur 39.491 33.908 24.171 24.171 24.171 24.171
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 23.900 39.906 40.345 40.345 40.345 40.345
013 College van B&W 804.294 743.033 766.355 766.355 766.355 766.355
015 Feesten en gedenkdagen 3.718 4.439 4.488 4.488 4.488 4.488
017 Communicatie 71.639 82.764 81.543 81.543 81.543 81.543
021 Bezwaar- en beroepschriften 5.015 7.548 6.500 6.500 6.500 6.500
022 Juridische zaken 57.198 72.418 83.265 83.265 83.265 83.265
025 Organisatie 476.766 448.032 856.539 861.094 861.094 861.094
026 Kwaliteitszorg 10.813 2.884 13.478 4.056 13.478 4.056
027 Overhead 4.640.320 4.148.808 4.606.462 4.606.462 4.606.462 4.606.462
028 Corona 0 250.000 125.215 0 0 0
281 Vastgoedbestand 856.951 19.610 18.752 18.752 18.752 18.752
284 Hondenbelasting 279 0 285 285 285 285
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 257.178 265.928 262.758 262.758 262.758 262.758
290 Planning en Control-cyclus 25.740 25.382 35.531 35.531 35.531 35.531
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds -465.894 -533.800 -558.965 -561.428 -566.605 -561.005
292 Financiering -1.035.026 -1.183.799 -1.294.714 -1.291.251 -1.541.803 -1.372.435
293 Onvoorzien 40.795 26.117 32.485 57.485 57.485 57.485
294 Meerjarenplan 0 0 17.988 75.848 180.679 255.528
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 5.939 787.970 1.552.616 2.215.286
Totaal Lasten: 6.425.273 5.052.849 5.672.746 6.445.568 7.040.807 7.928.719
Baten:
010 Raad, commissies en griffie 10.367 0 0 0 0 0
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 0 0 0 0 0 0
013 College van B&W 169.172 16.755 17.274 17.274 17.274 17.274
015 Feesten en gedenkdagen 500 0 0 0 0 0
022 Juridische zaken 3.113 0 0 0 0 0
027 Overhead 0 0 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 0 255 259 259 259 259
282 Onroerende zaakbelasting 3.124.639 3.179.878 3.256.833 3.283.181 3.327.690 3.390.145
283 Forensenbelasting 24.869 18.608 18.906 18.906 18.906 18.906
284 Hondenbelasting 81.787 80.417 81.704 81.704 81.704 81.704
286 Roerende zaakbelasting 19.003 21.908 22.259 22.259 22.259 22.259
287 Overige belastingen 291.591 315.707 320.759 13.320 13.320 13.320
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 24.525 25.170 25.573 18.366 18.366 18.366
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 21.139.077 21.952.072 22.623.888 23.013.542 23.353.151 23.621.099
292 Financiering 333.409 272.300 273.132 263.132 263.132 263.132
293 Onvoorzien 91 0 0 0 0 0
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 0 181.129 378.028 582.164
Totaal Baten: 25.222.142 25.883.070 26.640.587 26.913.072 27.494.089 28.028.628
Totaal 06 Bestuur en organisatie -18.796.870 -20.830.221 -20.967.841 -20.467.504 -20.453.282 -20.099.909
9-nov-2020 9:15:36

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2020.

Product   Verschil Toelichting
010 Raad, commissies en griffie Lasten

 

€ 55.000

(voordeel)

In verband met ziekteverlof van de griffier van de raad van Wormerland hebben we te maken met externe inhuur in 2020. Hierdoor zijn de kosten in 2020 hoger dan in 2021.

025 Organisatie

Lasten

€ 409.000

(nadeel)

Deze lasten voor 2021 zijn beduidend hoger dan voor 2020. Dit heeft een aantal oorzaken:

- De kosten voor het inkoopbureau zijn geactualiseerd naar aanleiding van de begroting 2021 van Stichting Rijk. Dit betreft een voordeel van € 14.000; 

- De bijdrage 2021 aan het Waterlands Archief is bijna €17.000 hoger dan in onze, met reguliere inflatie verhoogde, budget voor 2021. Dit wordt veroorzaakt door de extra, structurele kosten voor het E-depot;

- Het verschil in primaire begroting 2020 OVER-gemeenten en de bijgestelde begroting 2021 OVER-gemeenten is € 1.075.000;

- In 2020 is een incidentele bijdrage aan OVER-gemeenten begroot in verband met de aanbesteding van het datacenter ad € 252.340;

- €53.000 lagere doorberekening van primaire uren naar producten, hier staan op de producten hogere doorberekeningen tegenover;

- Tot slot is er een hogere doorberekening van de overhead-uren van ruim € 472.000. Dit is de tegenhanger van het voordeel dat hieronder bij het product 027 Overhead te zien is.

 027 Overhead

Lasten

€ 458.000

(nadeel)

De kosten van OVER-gemeenten worden verdeeld over de diverse producten van de begroting. De uren van het zogenaamde 'primaire proces', worden doorberekend aan de inhoudelijke producten, de uren van de mensen in de ondersteunende functies worden doorberekend naar dit product 'Overhead'. Dit is een verplichting vanuit de BBV. Door de gestegen kosten bij OVER-gemeenten is het deel dat naar dit product doorberekend wordt, ook hoger dan in 2020. Een gedeelte van dit bedrag betreft een verschuiving van het doorberekende primair proces, en is dus budgettair neutraal.
028 Corona

Lasten

€ 125.000

(voordeel)

In 2020 is door de raad een budget voor Corona beschikbaar gesteld van € 250.000 ten laste van de Algemene reserve vooruitlopend op de gelden die door het rijk beschikbaar zouden komen. Het in de Septembercirculaire 2020 bekend gemaakt Coronabudget voor 2021 € 125.000 is. Daarnaast is er, niet zichtbaar in de begroting 2021, € 350.941 voor het jaar 2020 beschikbaar gesteld door het rijk voor Corona in de Juni- en Septembercirculaire 2020. Deze ontvangsten voor het jaar 2020 worden verwerkt in het Najaarsbericht 2020.

282 Onroerende zaakbelasting

Baten

€ 77.000

(voordeel)

De begrote baten zijn in 2021 hoger door enerzijds de geraamde hogere opbrengst in verband met areaaluitbreiding en daarnaast de reguliere inflatie op de opbrengsten.
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds

Lasten

 

Baten

€25.000

(voordeel)

€ 672.000

(voordeel)

Het verschil in lasten met 2021 betreft de btw op riool. Dit betreft een administratieve boeking in verband met de kostendekkendheid van riolering en is budgettair neutraal.

 

De baten van de Algemene Uitkering zijn voor het jaar 2020 (Voorjaarsnota) nog op basis van de Decembercirculaire 2019 opgenomen. Deze worden in het Najaarsbericht 2020 geactualiseerd. In de begroting 2021 staan de gegevens op basis van de Septembercirculaire 2020.

292 Financiering

Lasten

€ 111.000

(voordeel)

De lasten zijn voor 2021 lager door enerzijds lagere rentelasten voor langlopende geldleningen (€ 76.000), doordat de rente voor nieuwe leningen lager is geworden; het andere verschil (€35.000) vloeit voort uit het rentedeel van de kapitaallasten.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Algemene reserve 5.485 4.792 4.802 4.802 4.802 4.802
Egalisatiereserve Algemene uitkering 109 109 109 109 109 109
Totaal reserves 5.594 4.902 4.911 4.911 4.911 4.911
9-nov-2020 9:15:32

Toelichting op mutaties reserves

Terug naar navigatie - Toelichting op mutaties reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2020

Algemene Reserve

Er wordt in 2021 € 233.368 toegevoegd, zijnde 80% van de opbrengst Precarioheffing, dat door de afschaffing op termijn van deze heffing in staffels van 20% als incidenteel wordt gekenmerkt. Dit om de wegvallende opbrengst vanaf 2022 op te kunnen vangen. Tot en met 2020 werd jaarlijks een bedrag van € 57.495 toegevoegd in verband met een positief saldo van de Omslag en de Kaasfabriek. Vanaf 2021 stopt deze structurele toevoeging aan de Algemene Reserve (voorronde raad 7 oktober 2020).

Egalisatiereserve Algemene Uitkering

Er zijn op dit moment geen mutaties bekend in 2021 in deze reserve.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 (bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Voorziening Pensioenen wethouders 2.157 2.228 2.239 2.250 2.262 2.273
Voorziening Personele Maatregelen 0 0 0 0 0 0
Voorziening Wachtgelden gewezen wethouders 0 0 0 0 0 0
Totaal voorzieningen 2.157 2.228 2.239 2.250 2.262 2.273
9-nov-2020 9:16:11

Toelichting op mutatie voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting op mutatie voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2020

Voorziening pensioenen wethouders

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 123.000. De geraamde pensioenuitgaven bedragen voor 2021 € 112.000.

 

Voorziening personele maatregelen

Vanuit deze in 2018 gevormde voorziening is in 2019 het laatste bedrag betaald. Er zijn dus geen claims en ook geen saldo meer aanwezig vanaf eind 2019.

 

Voorziening wachtgelden gewezen wethouders

Vanuit deze voorziening zijn in 2017 voor het laatst wachtgelden betaald. Vanaf 2018 is deze voorziening vooralsnog niet meer nodig.

Programma 40 detail

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Lasten:
401 Mutaties in reserves: Programma 1 Dienstverlening 40.515 25.000 444.313 90.623 -122.377 -222.377
402 Mutaties in reserves: Programma 2 Ruimtelijke ontwikkeling 25.885 18.000 18.000 18.000 18.000 18.000
403 Mutaties in reserves: Programma 3 Sociaal domein 300.495 0 0 0 0 0
404 Mutaties in reserves: Programma 4 Maatschappelijke participatie 5.012 0 0 0 0 0
405 Mutaties in reserves: Programma 5 Leefomgeving 300.198 937.098 150.000 150.000 150.000 150.000
406 Mutaties in reserves: Programma 6 Bestuur en organisatie 806.564 548.446 233.368 0 0 0
Totaal Lasten: 1.478.668 1.528.544 845.681 258.623 45.623 -54.377
Baten:
401 Mutaties in reserves: Programma 1 Dienstverlening 56.730 0 25.000 25.000 35.000 35.000
402 Mutaties in reserves: Programma 2 Ruimtelijke ontwikkeling 513.678 3.000 3.000 3.000 3.000 3.000
403 Mutaties in reserves: Programma 3 Sociaal domein 12.699 475.997 2.600 0 0 0
404 Mutaties in reserves: Programma 4 Maatschappelijke participatie 226 10.000 10.000 0 0 0
405 Mutaties in reserves: Programma 5 Leefomgeving 385.551 346.188 343.798 343.798 563.598 521.598
406 Mutaties in reserves: Programma 6 Bestuur en organisatie 1.746.796 1.366.650 223.600 0 0 0
Totaal Baten: 2.715.681 2.201.835 607.998 371.798 601.598 559.598
Totaal 40 Mutaties in reserves -1.237.013 -673.291 237.683 -113.175 -555.975 -613.975
9-nov-2020 9:16:19

Afkortingenlijst

Afkortingen

Terug naar navigatie - Afkortingen

AKCI-subsidie
APV
AWBZ
BABS
BAG
BBV
BCF
BGT
BIG
BNG
BOA
BRO
BRP
BTW
B&W
CAO
CBS
CPA
CPB
DVO
EMU
ENSIA
EZW
fido
GBA
GGD
GHOR
GRP
GR
GVVP
HHNK
HVC
ICT
IHP
ISV
ISW
JOP
KCC
MFA
MJP
MKB
MOP
MRA
NUP
OD IJmond
OV
OZB
pgb
PO
PUN
RUD
RWBB
SCWO
SOK
SVn
TOZO
UWV
VANG
VHROSV
VNG
VO
VrZW
VTH
VVI
WABO
Wajong
Wmo
WOZ
Wro
WSW
WWB

Subsidie m.b.t. Advies Klimaatneutraal en Circulair Inkopen
Algemene Plaatselijke Verordening
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand
Basisadministratie Adressen en Gebouwen
Besluit Begroting en Verantwoording
BTW-Compensatiefonds
Basisregistratie Grootschalige Topografie
Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten
Bank Nederlandse Gemeenten
Buitengewoon Opsporingsambtenaar
Basisregistratie Ondergronden
Basisregistratie personen
Belasting Toegevoegde Waarde
Burgemeester en Wethouders
Collectieve Arbeidsovereenkomst
Centraal Bureau voor de Statistiek
Centrale Post Ambulancevervoer
Centraal PlanBureau
Dienstverleningsovereenkomst
Europese Monetaire Unie
Invoeren van Eenduidig Normatiek Single Information Audit
Energiebedrijf Zaanstreek-Waterland
Financiering decentrale overheden
Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Gemeenschappelijke GezondheidsDienst
Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio
Gemeentelijk Rioleringsplan
Gemeenschappelijke regeling
Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
Huisvuil Centrale
Informatie- en communicatietechnologie
Integraal Huisvestingsplan
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
Interregionaal Samenwerkingsverband
Jongeren Ontmoetings Plaats
KlantContactCentrum
Multifunctionele accommodatie
Meerjarenplan
Midden- en kleinbedrijf
Meerjarig Onderhoudsplan
Metropoolregio Amsterdam
Nationaal Uitvoeringsprogramma
Omgevingsdienst IJmond
Openbare verlichting
Onroerend Zaak Belasting
persoonsgebonden budget
Primair onderwijs
Paspoortuitvoeringsregeling
Regionale uitvoeringsdienst
Roerende Woon-en Bedrijfsruimte Belasting
Sociaal cultureel centrum Wormerland
Samenwerkingsovereenkomst
Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten
Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Corona-crisis)
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
Van afval naar grondstof
Volkshuisvesting Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing
Vereniging Nederlandse Gemeenten
Voortgezet onderwijs
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
Vuilverbrandingsinstallatie
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten
Wet maatschappelijke ondersteuning
Waardering onroerende zaken
Wet ruimtelijke ordening
Wet Sociale Werkvoorziening
Wet Werk en Bijstand

Going concern taken

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Bijlage – going concerntaken

We streven naar het op een efficiënte en effectieve manier uitvoeren van de going concerntaken zodat de continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd is. Hieronder vallen alle reguliere (wettelijke) taken en taken die voortvloeien uit vastgesteld beleid. Hieronder een overzicht van deze taken. De lijst is niet uitputtend. 

 

Reguliere taken Programma 1

Uitvoeren activiteiten Basisregistratie personen

  • Het bijhouden van de persoonsgegevens van inwoners van onze gemeente in de Basisregistratie personen

Uitvoeren activiteiten bedrijfscontacten en vestiging

  • Het geven van advies aan lokale bedrijven en bedrijven die zich in de gemeente willen vestigen.

Uitvoeren activiteiten bouwtoezicht

  • Het controleren of bestaande gebouwen gebruikt worden conform bestemmingsplan of omgevingsvergunning;
  • Het toezicht houden op de uitvoering van bouwwerkzaamheden;
  • Opmerkzaam zijn op illegale bouwwerkzaamheden;
  • Het controleren van gereed meldingen na bouwactiviteiten;
  • Het controleren van bouwwerken bij evenementen;
  • Het verstrekken van informatie.

Uitvoeren activiteiten Burgerlijke stand

  • Het registreren van rechtsfeiten zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden en geregistreerd partnerschap.
  • Het voltrekken van huwelijken.

Uitvoeren activiteiten markt

  • Het afgeven van marktvergunningen;
  • Het opstellen van marktkraamplaatsen.

Uitvoeren activiteiten Persoonsdocumenten

  • Het afhandelen van aanvragen en het afgeven van persoonsdocumenten conform de wettelijke vereisten. Een persoonsdocument is een bewijsstuk dat aan een persoon (houder) gebonden is en dat de identiteit van deze persoon bewijst. Bijv. paspoort, rijbewijs, toeristenkaart, visum.

Uitvoeren activiteiten vergunningen

  • Het beoordelen, verwerken en afgeven van een besluit op vergunningaanvragen Het betreft hier vergunningaanvragen op het gebied van de APV (algemeen plaatselijke verordening), de WABO (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht), de Drank- en Horecawet en overige bijzondere wetten; Het beoordelen van initiatieven in een vooroverleg fase;
  • Het verstrekken van informatie over benodigde vergunningen;

Uitvoeren activiteiten Verkiezingen

  • Het voorbereiden en uitvoeren van verkiezingen rijksoverheid, provinciale overheid, gemeenteraad en waterschappen.

 

Reguliere taken Programma 2

Uitvoeren activiteiten bestemmingsplannen

  • Het periodiek aanpassen van bestemmingsplannen en het opstellen van bestemmingsplannen voor te ontwikkelen gebieden. Een bestemmingsplan is een door de gemeente opgesteld plan waarin staat aangegeven  waarvoor de grond of gebouwen gebruikt mogen worden. Daarin is te zien welke ontwikkelingen op gebied van bijvoorbeeld bebouwing er mogelijk plaatsvinden. Deze plannen zijn in te zien op de gemeentelijke website. In technische zin is een bestemmingsplan een nadere detaillering van de structuurvisie.
  • Het afhandelen van verzoeken van wijziging of afwijking van het bestemmingsplan. Hiermee kan toestemming worden gegeven om in strijd met het geldende bestemmingsplan te bouwen, grondwerken te verrichten of een bouwwerk of perceel te gebruiken.

Uitvoeren activiteiten monumentenzorg

  • Het beheer van de gemeentelijke- en rijksmonumenten. Het betreft hier het gemeentehuis in Jisp, Heerenhuis, Spijkerboor, Polderhuis, Molen De Koker, Kerktoren Jisp.
  • Het beoordelen / aanwijzen van gemeentelijke monumenten
  • Klantborden met eigenaren/ontwikkelaars over mogelijke wijzigingen aan de monumenten en het gebruik
  • Het verstrekken van instandhoudingssubsidies voor gemeentelijke monumenten.
  • Sinds 1 januari 2016 wordt de advisering over monumenten gedaan door adviescommissie mooi Noord Holland. Dit betreft een gecombineerde welstands/ monumentencommissie die ook de plannen beoordeelt.

 

Uitvoeren activiteiten natuur en landschap, economie, recreatie en toerisme

  • Het verstrekken van subsidies op het gebied van natuur en landschap
  • Het verhuren van gemeente-eigendommen (Poelboerderij)
  • Zienswijze geven op nieuw beleid van derden (bijv. Natuurbeheerplan)
  • Coördinatiewerkzaamheden Stichting de Poelboerderij
  • Overleg voeren met de betrokken partijen in het buitengebied
  • Zienswijze geven op ontwerpvergunningen van de provincie Noord-Holland n het kader van de Natuurbeschermingswet.
  • Deelname aan werkgroep nationaal landschap  Laag-Holland
  • Zienswijze geven op financiële jaarstukken recreatieschap Twiske -Waterland
  • Inrichten van toeristische steunpunten in samenwerking met ondernemers, Amsterdam marketing en Zaanstad marketing.
  • Deelname aan regionale overleggen (MRA/REOZ)
  • Overleg voeren met de bedrijvenvereniging, ondernemersvereniging en marktcommissie.

Uitvoeren activiteiten structuurvisie

  • Het bijhouden en periodiek opstellen van een structuurvisie. De Wet Ruimtelijke Ordening bepaalt dat de structuurvisie elke 10 jaar wordt herzien. Een structuurvisie is een door de gemeente opgesteld plan waarin de gewenste ontwikkeling met betrekking tot het ruimtegebruik in de gemeente is aangegeven. De structuurvisie dient als uitgangspunt voor de bestemmingsplannen. De huidige structuurvisie loopt tot 2025.

 

Reguliere taken Programma 3

Uitvoeren activiteiten jeugdhulp

  • Het uitvoeren van het beleidsplan jeugdhulp 2015-2017.
  • Het regionaal inkopen van jeugdhulp
  • Het continueren en subsidiëren van preventieve programma's (bv. Alert4you)
  • Het bieden van Jeugdhulp via het Jeugdteam
  • Het doorontwikkelen van het Jeugdteam en aansturen van de hoofdaannemer
  • Het contracteren van groepspraktijken en ZZP-ers
  • Het contracteren van Eigen Kracht en Eigen Plan (familiegroepsplan)
  • Het vormgeven aan de koppeling Passend onderwijs en Jeugdhulp, en het subsidiëren van het Schoolmaatschappelijk werk
  • Het regionaal inkopen van jeugdhulp
  • Het regionaal afstemmen van jeughulpbeleid
  • Het evalueren van het beleidsplan Jeugdhulp en de verordening Jeugdhulp
  • Het sturing geven aan Veilig Thuis
  • Het analyseren en van data cliëntsysteem van het Jeugdteam Mens Centraal
  • Het analyseren en financieel vertalen van data onderhanden werk
  • Het afstemmen met CAK over inning eigen bijdrage
  • Het afstemmen met SVB over voorgang en uitvoering PGB's
  • Het begeleiden van de adviesraad Sociaal Domein
  • Het invulling geven aan cliëntondersteuning en het monitoren van de uitvoering
  • Het initiëren van het overleg tussen gemeente, jeugd- en huisartsen en het Jeugdteam
  • Het aansturen van de coördinator Centrum Jong, en subsidiëren van de GGD
  • Het uitvoeren van de jeugdnota. Hierbij hoort het evalueren en maken van afspraken met SCWO met betrekking tot: het ambulant jeugd- en jongerenwerk, brede school ontwikkeling, sport en cultuur-stimulering oudere jeugd.

Uitvoeren activiteiten Participatiewet

  • Het uitvoeren van het beleidsplan Participatiewet Wormerland 2015 en verordeningen.
  • Het opstellen van de verticale verantwoording naar Ministerie middels Beeld van Uitvoering.
  • Het aanvragen van aanvulling budgetten bij het Ministerie indien boven budget is besteed.
  • Het voeren van regie op de uitbestede taken aan gemeente Zaanstad en afspraken in de dienstverleningsovereenkomst.
  • Het voeren van regie op de lokale uitvoering van de Participatiewet, beleidsplan en verordeningen.
  • Het beheren van contracten met externe bureaus.

Uitvoeren activiteiten statushouders

  • Het coördineren van de jaarlijkse taakstelling voor het plaatsen van statushouders in passende huisvesting

Uitvoeren activiteiten Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

  • Het subsidiëren van algemene voorzieningen ter ondersteuning van de zelfredzaamheid, uitvoeringsovereenkomsten maken gericht op beoogde resultaten, monitoren afspraken en periodiek gesprekken met instellingen die budgetsubsidies ontvangen. Het gaat hier onder andere om toegang tot algemene voorzieningen, bijvoorbeeld activiteiten vanuit het Dienstencentrum en organisaties als de Regionale Stichting WonenPlus en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening.
  • Het (laten) uitvoeren van acties uit het uitvoeringsplan Wmo.
  • Het inkopen van maatwerkvoorzieningen in de Wmo. Het gaat om het afsluiten van contracten voor woningaanpassingen, hulpmiddelen, aanvullend openbaar vervoer, begeleiding, hulp in de huishouding, trapliften en medische advisering. Het periodiek beoordelen van managementinformatie, monitoren en evalueren van de afgesloten contracten en bijsturen, uit(laten)voeren van contractbeheer en klanttevredenheidsonderzoeken.
  • Het uitvoeren van mantelzorgbeleid waaronder het subsidiëren en maken van afspraken met de Regionale Stichting Wonen Plus voor het uitvoeren van mantelzorgactiviteiten in het kader van het verstrekken van informatie, ontmoeting lotgenoten, waardering mantelzorgers, respijtzorg.
  • Het uitvoeren van vrijwilligersbeleid waaronder het subsidiëren van de regionale stichting Wonen Plus voor de coördinatie van vrijwilligers, het matchen van vraag en aanbod van vrijwilligers, waardering van vrijwilligers. Daarnaast sluiten wij een vrijwilligersverzekering af.
  • Het afstemmen met het Centraal Administratiekantoor (CAK) over de inning van eigen bijdragen in het kader van de Wmo. Het beoordelen van de door het CAK geleverde rapportages over opgevoerde uren door zorgaanbieders en opgelegde eigen bijdragen. Indien nodig knelpunten bespreken met zorgaanbieders.
  • Het relatiebeheer met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) gericht op het afstemmen met SVB van de voortgang, uitbetaling, verantwoording en rapportages over persoonsgebonden budgetten in de Wmo.  
  • Invulling geven aan cliëntondersteuning (ingevuld door MEE Amstel en Zaan) en het monitoren van de uitvoering.
  • Ondersteunen van de Adviesraad Sociaal Domein: aanlevering, coördineren van beantwoording van vragen, reacties op adviezen van de ASD.
  • Het afhandelen van meldingen Wmo: voeren van het gesprek met de aanvrager, verslaglegging van het gesprek.
  • Het beoordelen van meldingen, aanvragen en verstrekking van maatwerkvoorzieningen Wmo (o.a. rolstoelen, scootmobielen, hulp in de huishouding, begeleiding woningaanpassingen, trapliften Aanvullend openbaar vervoer e.d.)
  • Het behandelen van mutaties in indicaties voor de Wmo (verlengingen, veranderen in persoonlijke situatie of wijziging zorgaanbieder).
  • Het administratieve afhandelen van aanvragen: dossiervorming, archivering, facturatie, controle facturen, informatieverstrekking, opvoeren noodzakelijke gegevens bij Centraal Administratiekantoor, verwerken gegevens bij Sociale Verzekeringsbank, controle persoonsgebonden budgetten.
  • Het relatiebeheer bij samenwerkingspartners/netwerk: woningcorporaties, huisartsen, mantelzorgconsulent, geheugenpoli, wijkverpleegkundige, dienstencentrum, sociaal team, jeugdteam en eventueel andere eerstelijns voorzieningen.
  • Het faciliteren van samenwerking tussen zorgverzekeraar en gemeente.
  • Het subsidiëren van opvang en beschermd wonen in verband met verslaving, huiselijk geweld en psychische stoornis.

Uitvoeren activiteiten Wet publieke gezondheid

  • Het subsidiëren van de GGD (veilig thuis)

Uitvoeren armoedebeleid

  • Het afhandelen van aanvragen voor individuele bijzondere bijstand en individuele inkomenstoeslag
  • Het afhandelen van aanvragen voor het Kinderparticipatiefonds (schoolgaande kinderen)
  • Het afhandelen van aanvragen voor het Seniorenparticipatiefonds
  • Het aanbieden van schulddienstverleningstrajecten
  • Het inzetten van het maatwerkbudget

Uitvoering activiteiten werk en  inkomen

  • Het beoordelen van aanvragen voor inkomensvoorzieningen en armoedebeleid op rechtmatigheid en toekenningen verstrekken
  • Het tussentijds controleren van rechtmatigheid en naleving van plichten en zo nodig handhavingsmiddelen inzetten.
  • Het begeleiden van inwoners met een uitkering naar een betaalde baan en/of begeleiden naar een maatschappelijk nuttige werkzaamheden indien een betaalde baan (nog) niet verwacht kan worden.
  • Het vaststellen van het arbeidsvermogen indien sprake is van arbeidsbeperkingen.
  • Het inzetten van instrumenten met als doel het verkorten van de afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Het Plan van aanpak re-integratie opstellen, uitvoeren, evalueren, bijstellen en monitoren.
  • Het inzetten van de werkmakelaars voor de volgende zaken: 
  • Het bezoeken van bedrijven en relaties aangaan met werkgevers om vacatures beschikbaar te maken voor de doelgroepen Participatiewet.
  • Het verstrekken van informatie aan bedrijven over het aannemen van iemand uit de doelgroep Participatiewet.
  • Het begeleiden van werkgevers in het proces van beschikbaar maken van een vacature tot aan plaatsing van een kandidaat en nazorg verlenen aan de werkgever.
  • Het deelnemen aan het regionaal werkgeversservicepunt
  • Het voordragen en plaatsen van kandidaten op opengestelde vacatures      

 

Reguliere taken Programma 4

Uitvoeren activiteiten (multifunctionele) maatschappelijke accommodaties

  • Het regelen van beheer en het betalen van de vaste lasten (belastingen, verzekering, onderhoud, huren, rente en afschrijving enz.) en het innen van huren van de accommodaties. Dit zijn: Ons Huis Jisp, Ontmoetingscentrum Westertil, MFA Neck en MFA Centrum Wormer (De Omslag) en de panden Kameelstraat 26 en Het Kasteel bij Wormer Wieken.
  • Het bijdragen in het nadelig exploitatiesaldo van de openbare bibliotheek.
  • Het subsidiëren van het Sociaal Cultureel Centrum Wormerland (Scwo);
  • Het stimuleren van een financieel gezonde en duurzame exploitatie zwembad en sporthallen Wormer.

Uitvoeren activiteiten burgerparticipatie

  • Het stimuleren en faciliteren van bewonersinitiatieven door onder andere inzet van kern- en wijkmakelaar
  • Het begeleiden van kern- en wijkbijeenkomsten.
  • Het voeren van overleg met de contactcommissies over het initiëren en faciliteren van bewonersinitiatieven.

Uitvoeren activiteiten kinderopvang

  • Het verzorgen van registratie, toezicht en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang in de gemeente.

Uitvoeren activiteiten muziekonderwijs

  • Het subsidiëren van het muziekonderwijs aan basisschoolleerlingen door muziekschool Waterland. Het College besloot opnieuw in te tekenen op het aanbod van het programma Cultuur met Kwaliteit, nu voor de periode 2017 - 2020.

Uitvoeren activiteiten onderwijstaken

  • Het in beeld houden van ruimtebehoefte van de scholen op basis van prognoses
  • Het afhandelen van huisvestingsaanvragen door schoolbesturen
  • Het verzekeren van schoolgebouwen voor schades en het afwikkelen van schadegevallen met de schoolbesturen
  • Het beschikbaar stellen van sportzalen voor bewegingsonderwijs en sportgroepen
  • Het houden van toezicht op de naleving van de leerplichtwet (uitbesteed aan Zaanstad)
  • Het bijhouden van een leerlingenadministratie (uitbesteed aan Zaanstad).
  • Het afhandelen van aanvragen leerlingenvervoer (uitbesteed, toezicht daarop)
  • Het afsluiten van contracten leerlingenvervoer
  • Het bijhouden van de administratie leerlingenvervoer
  • Het innen van de ouderbijdragen leerlingenvervoer
  • Het subsidiëren van extra onderwijsactiviteiten, waaronder de brede school en gezonde school.
  • Het deelnemen in de stuurgroep brede school
  • Het bevorderen van samenwerking tussen kinderopvang/peuterspelen en basisonderwijs en het vormgeven van voor- en vroegschoolse educatie;
  • Het stimuleren en deels faciliteren van het gezonde school programma vanuit gezondheidsbeleid;
  • Het bevorderen van cultuureducatie op basisscholen;
  • Het subsidiëren van activiteiten ter bestrijding van laaggeletterdheid bij volwassenen;
  • Het subsidiëren van activiteiten voor taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid bij kinderen in samenwerking tussen scholen en de de openbare bibliotheek.

Uitvoeren activiteiten peuterspeelzalen

  • Het subsidiëren van peuterspelen/vroegschoolse educatie op diverse locaties

Uitvoeren activiteiten sociaal en cultureel werk

  • Het aanmoedigen van activiteiten op het vlak van recreatie en ontmoeting, kunst en cultuur door deze te subsidiëren. De subsidie wordt in driejarige rondes verzorgd.

Uitvoeren activiteiten sport

  • Het subsidiëren van initiatieven in het kader van sportstimulering.
  • Het onderhouden van de gemeentelijke sportterreinen (tot aan privatisering) en het innen van huren en pachten.
  • Het subsidiëren van geprivatiseerde sportcomplexen
  • Het onderhouden, beheren, betalen van vaste lasten (belastingen, verzekeringen enz), verhuren van de gemeentelijke sportzalen. Dit zijn: sportzaal De Balk, Harpoen en Gymzaal Neck.
  • Het bijdragen in het nadelig exploitatiesaldo van het gemeentelijk zwembad en sporthallen en maken en volgen van afspraken daarover.
  • Het bevorderen van topsportdeelname via een jaarlijkse bijdrage aan Stichting Topsport Zaanstad.

Uitvoeren activiteiten volksgezondheid

  • Het laten uitvoeren van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) via de GR voor de GGD Zaanstreek-Waterland;;
  • Het uitvoeren van het programma Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), gericht op het terugdringen van alcoholgebruik en overgewicht. 
  • Het inzetten van de gemeentelijke lijkschouwer (GGD Amsterdam) bij een niet natuurlijk overlijden (of twijfel hierbij).
  • Het subsidiëren van de jeugdgezondheidszorg.
  • Het bestrijden van ongedierte.

 

Reguliere taken Programma 5

Bijzonder opsporingsambtenaar (BOA) voor handhaving op het water

Er is een BOA die specifiek handhaaft op het water aangesteld. Samen met de BOA die handhaaft op de APV en de openbare ruimte neemt hij deel aan een poule van BOA's uit de gemeenten Wormerland, Landsmeer en Oostzaan.

Uitvoeren activiteiten afval

  • Het zorgen voor het ophalen van huisvuil binnen de gemeente. De activiteit wordt uitgevoerd door de Huisvuilcentrale (HVC)
  • Het verwijderen van zwerfafval binnen de gemeente.
  • Het opleggen en innen van reinigingsrechten.
  • Het voldoen aan de VANG-doelstellingen

Uitvoeren activiteiten begraven

  • Het beheer van gemeentelijke begraafplaatsen
  • Het uitgeven van graven begraafplaatsen
  • Het opleggen en innen van grafrechten

Uitvoeren activiteiten beheer gemeentelijke panden en gronden

  • Het beheer van gemeentelijke woningen en landerijen.
  • Het opleggen en innen van pachten en huren.
  • Het beheer van het gemeentehuis Wormerland.

Uitvoeren activiteiten bodemkwaliteitskaart

  • Het actualiseren van de bodemkwaliteitskaart. Hierdoor blijven de mogelijkheden voor grondverzet geoptimaliseerd, waarbij de bodemkwaliteitskaart – onder voorwaarden – de verplichte partijkeuringen vervangt. Door het vaststellen van de bodemkwaliteitskaarten worden tevens de afzetmogelijkheden voor licht verontreinigde grond verruimd. Voorts kunnen middels een vastgestelde bodemkwaliteitskaart makkelijker (kleine) werkzaamheden worden uitgevoerd in de bodem zonder bodemonderzoek.

Uitvoeren activiteiten enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen

  • Het behandelen van enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen
  • Het invullen van de milieuparagraaf in de ruimtelijke plannen.
  • Het adviseren bij meervoudige complexe vergunningaan­vragen (waarbij meerdere elementen dan milieu spelen)
  • Het in behandeling nemen van enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen.

Uitvoeren activiteiten Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)

  • Het actualiseren van het huidige GRP wordt in regionaal verband uitgevoerd. Gepland is om hier half 2017 mee te starten. Vaststelling van het GRP gaat in 2018 plaatsvinden. Dit betekent dat de looptijd van het huidige GRP met een jaar wordt verlengd.

Uitvoeren activiteiten gemeentelijke kunstwerken.

  • Het onderhouden van bruggen, steigers, duikers en geluidsvoorzieningen. In Wormerland zijn er 86 bruggen, 7 steigers, 20 duikers en 3 geluidsschermen.

Uitvoeren activiteiten gemeentelijke wegen en pleinen

  • Het onderhouden van wegen, bermen en wegmeubilair van de gemeente. Onder wegmeubilair worden hier voorwerpen bedoeld die in de openbare ruimte staan zoals verkeerszuilen, afvalbakken, banken, wegmarkeringen enz. De gemeente heeft 45 Km wegen in beheer en onderhoud. Dat zijn de wegen binnen de bebouwde kom.
  • Het uitvoeren van taken op het gebied van gladheidbestrijding.
  • Het reinigen en het onkruidvrij houden van de straten en pleinen van de gemeente
  • Het uitvoeren van verkeersbesluiten

Uitvoeren activiteiten inzet van de kernregisseur

  • Toezien op zaken die betrekking hebben op schoon, heel en veilig.
  • De kernregisseur is een waardevolle aanvulling op de inzet van de Bijzondere opsporingsambtenaar (BOA) en twee wijkagenten.

Uitvoeren activiteiten meervoudige complexe vergunningaanvragen

  • Het adviseren bij meervoudige complexe vergunningaanvragen
  • Het invullen van de milieuparagraaf in de ruimtelijke plannen.
  • Het adviseren bij meervoudige complexe vergunningaan­vragen (waarbij meerdere elementen dan milieu spelen)
  • Het in behandeling nemen van enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen."

Uitvoeren activiteiten milieu

  • De gemeentelijke milieutaken zijn neergelegd bij de milieudienst. Deze dienst verleent vergunningen en controleert bedrijven op bouw-, milieu-, drank en horeca en brandveiligheidsregels. Daarnaast werken er milieuspecialisten op het gebied van asbest, bodem, veiligheid, geluid en flora en fauna.
  • Het in stand houden van een milieustraat voor het gescheiden kunnen aanleveren van verschillende soorten afval.

Uitvoeren activiteiten openbaar groen

  • Het onderhouden en beheren van de gemeentelijke groenvoorzieningen. Het beheer is uitbesteed.
  • Het onderhouden van de gemeentelijke bomen

Uitvoeren activiteiten openbare verlichting

  • Het onderhouden en in stand houden van openbare verlichting. In Wormerland zijn er 2.521 armaturen.

Uitvoeren activiteiten pontveren

  • Het beheren van het pont Spijkerboor
  • Het beheer van het pontje in Oostknollendam is uitbesteed aan het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer.

Uitvoeren activiteiten riolering

  • Het onderhouden, reinigen, inspecteren en vervangen van riolering binnen de gemeente. In Wormerland is er 152 km riolering
  • Het onderhouden van de gemalen. In Wormerland zijn er 434 gemalen.
  • Het opleggen en innen van rioolrechten.

Uitvoeren activiteiten veiligheidsbeleid

  • Preventieve acties bij toename van Woninginbraken. Afhankelijk van de mate waarin het voorkomt organiseren we een preventieavond en plaatsen we borden bij de ingang van de gemeente.
  • Onderhouden contacten What’s app-buurtpreventie groepen. Jaarlijks vindt er een bijeenkomst plaats met beheerders, gemeente en politie om kennis te delen.
  • Uitvoeren acties uit Uitvoeringsplan 2021-2022 behorende bij het Integraal Veiligheidsbeleid 2018-2022.
  • Actualisatie evenementenbeleid
  • Actualisatie APV
  • Actualisatie BIBOB beleid
  • Aanpak van ondermijning en georganiseerde criminaliteit. De gemeente neemt deel aan RIEC-casussen, zorgt voor bewustwording en voert acties uit op grond van signaleringen.
  • Uitvoering van bestuurlijke handhaving op de drank- en horecawet
  • Het inzetten van buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) binnen de openbare ruimte en op het water. De BOA wordt gestuurd op grond van meldingen van burgers en op grond van maatschappelijke prioriteiten.
  • Het (laten) begeleiden van (risicovolle) evenementen. Het team OOV adviseert bij grootschalige evenementen. Het team APV coördineert en de vergunningaanvragen en de adviezen.
  • Het bijdragen aan buurtbemiddeling.
  • Het verstevigen van de samenwerking tussen zorg en veilig. Binnen OVER-gemeenten is een regulier overleg tussen zorg en veilig opgestart. Daarnaast is er verbinding met de overlegstructuren binnen de regio. Er volgen vervolgacties op het project “Allen voor Een”.
  • Integrale aanpak van overlastgevende situaties (jongeren en volwassenen) door gemeente, politie en zorginstanties.
  • Het deelnemen aan het Bestuurlijk Overleg Veiligheid binnen Zaanstreek-Waterland.
  • Het deelnemen aan de driehoek van het Basisteam Zaanstad.
  • Het deelnemen aan het Regionaal Bestuurlijk Overleg Politie (RBOP). Hier vindt beleidsbepaling plaats door de burgemeesters binnen de Eenheid politie samen met OM en politie Integrale aanpak bij radicalisering, polarisatie en extremisme door gemeente, politie en zorginstanties en het Zorg- en Veiligheidshuis. Daarnaast wordt de casuïsitiek besproken in de driehoek.
  •  
  • Uitvoeren activiteiten crisisbeheersing


• Het deelnemen aan de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VrZW) voor de bestrijding van brand en crisesbeheersing.
• Adequate aanpak van de corona crisis door onder andere lokale invulling van de wet- en regelgeving inzake Corona zoals de noodverordening Covid-19.
• Het financieel beheer van de gebouwen van de brandweer binnen Wormerland
• Het faciliteren van de Burgerhulpverleningsposten (BHV-posten) in Jisp en Oostknollendam
• Corona crisisbestendige, invulling geven aan de noodverordening etc.
• Vaaroverlast we komen met een integrale aanpak, handhaving en preventie waarin we de ingezette lijn voortzetten
• Woonoverlast

Uitvoeren activiteiten waterpartijen

  • Het onderhouden van watergangen en duikers. (sloten en constructies die wateren met elkaar verbinden)
  • Het baggeren van waterpartijen
  • Het onderhouden van beschoeiingen en walkanten. In Wormerland hebben we 77 km onderhoud op dit gebied.

Uitvoeren activiteiten zwerfafval.

  • Het reduceren van zwerfafval. We doen dit door vergroting  van de bewustwording middels educatie, bij basisscholen en sportverenigingen. Anderzijds zetten we in op een integrale aanpak van de zwerfafvalproblematiek in het beheer openbare ruimte. 

Uitvoeren activiteiten speelplaatsen

  • Het onderhouden van de gemeentelijke speelplaatsen.
  • Het subsidiëren van de kinderboerderij.

 

Reguliere taken Programma 6

Uitvoeren activiteiten belastingen en heffingen conform de paragraaf Lokale heffingen

  • Het opstellen van de tarievennota.
  • Het voorbereiden en in besluitvorming brengen van de belastingverordeningen.
  • Het zorgen voor de heffing en invordering van belastingen en heffingen.

Uitvoeren activiteiten communicatie

  • Het bouwen aan en in stand houden van imago en profilering van de gemeente
  • Het adviseren van portefeuillehouders op grote thema's en dossiers
  • Crisiscommunicatie
  • Het stimuleren van actieve betrokkenheid van inwoners en ondernemers
  • Het onderhouden van contacten door collegeleden met instellingen, bedrijven, burgers, verenigingen en contactcommissies.
  • Het opstellen van de gemeentegids.
  • Het onderhouden van de internetsite.
  • Het onderhouden van de communicatie via sociaal media.
  • Het aanleveren van persberichten, advertenties en publicaties over gemeentelijke besluitvorming

Uitvoeren activiteiten contactcommissies

  • Het ondersteunen van de contactcommissies Jisp, Wijdewormer, Oostknollendam en Spijkerboor.
  • Het bijwonen van de (jaar)vergaderingen contactcommissies.

Uitvoeren activiteiten feest- en gedenkdagen

  • Het vlaggen volgens protocol
  • Het organiseren van bezoeken van burgemeester en/of wethouder aan inwoners in het kader van speciale aangelegenheden zoals huwelijksjubilea.
  • Het organiseren van de dodenherdenking op 4 mei en Veteranendag
  • Het organiseren van het uitreiken van koninklijke onderscheidingen, oorkondes en gemeentelijke penningen

Uitvoeren activiteiten gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten zoals opgenomen in de paragraaf verbonden partijen

  • Het uitvoeren van bestuurstaken bij gemeenschappelijke regelingen
  • Het beoordelen van de financiële- en beleidsdocumenten van gemeenschappelijke regelingen
  • Het opstellen van zienswijzen voor de gemeenteraad bij de financiële documenten van de gemeenschappelijke regelingen.

Uitvoeren activiteiten in het kader van begroten en verantwoorden

  • Het opstellen van de planning- en controleagenda.
  • Het opstellen en in besluitvorming brengen van de planning- en controldocumenten. Dit betreft de gemeentelijke begroting, kadernota, jaarrekening en de tussentijdse voortgangsrapportages.

Uitvoeren activiteiten juridische zaken

  • Het behandelen van bezwaarschriften, waarbij mogelijk premediation wordt toegepast
  • Het voeren van juridische procedures bij handhavingzaken (Omgevingsrecht, Wet kinderopvang e.d.) en Wet openbaarheid van bestuur-zaken en het ondersteunen bij juridische procedures
  • Het organisatiebreed adviseren bij juridische vraagstukken
  • Crisisbeheersing en -ondersteuning
  • Het periodiek aanpassen van de Algemene plaatselijke verordening
  • Bestuursondersteunende werkzaamheden (zoals nota Gemeenschappelijke regeling, evaluaties, geschilleninventarisaties e.d.)
  • Aansprakelijkstellingen (schadeclaims) en verzekeringen
  • Opstellen van beleid in het kader van vergunningverlening, toezicht en handhaving
  • Juridische kwaliteitszorg (ontwikkelen juridische modellen, standaarden, het borgen van juridische kennis en het intern door ondersteuning opleiden van medewerkers)
  • Publiceren van verordeningen en besluiten

Uitvoeren activiteiten omtrent algemene administratieve zaken gemeenten

  • Het uitvoeren van treasurytaken zoals aantrekken en uitzetten van geld en schatkistbankieren.
  • Het voeren van de financiële administratie.
  • Het vertalen van de circulaires gemeentefonds naar lokale consequenties.
  • Het voeren van de personeelsadministratie voor raad, college en griffie.

Uitvoeren activiteiten politiek besluitvormingsprocessen.

  • Het voorbereiden en uitwerken van college- en raadsbesluiten;
  • Het beantwoorden van raadsvragen;
  • Het adviseren en ondersteunen van collegeleden;
  • Het leveren van informatie betreffende verantwoordingen en planningen op het gebied van planning, financiën en uitvoering.