Programma 1 Dienstverlening

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen, acties en uitgaven en inkomsten geraamd die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de burgerlijke stand, de Basisregistratie Personen (BRP), de Kieswet, vergunningverlening en overige directe en digitale dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en overige (maatschappelijk) partners. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Als zelfstandige gemeente staan wij dicht bij onze inwoners en ondernemers en staan zij centraal in onze dienstverlening. Vanuit deze visie is dienstverlening voor ons meer dan het loket van Burgerzaken waar inwoners een paspoort kunnen aanvragen. Als gemeente willen wij ook onze gasten optimaal te woord staan, service verlenen en informatie bieden van hoge kwaliteit en op een goede manier. Verder hoort het bij onze dienstverlening dat de gemeenteloketten toegankelijk zijn en dat we meedenken en proactief handelen. Deze servicenormen gelden voor alle afdelingen, en dus niet alleen bij de aanvraag van vergunningen, bij verkiezingen of voor onze telefonische bereikbaarheid.

Programma 1: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2021
P1 1. Inwoners en ondernemers krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren 1.1.1 - Kwaliteit informatievoorziening verbeteren
1.1.2 - Nieuwe website
P1 2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren 2.1.1 - Telefonische bereikbaarheid
2.1.2 - Procesoptimalisatie
P1 2.2 Transparantere visie op onze dienstverlening 2.2.1 - Dienstverleningsvisie met servicenormen
P1 2.3 Beperken van identiteitsfraude 2.3.1 - Identiteitsfraude
Begroting 2021 21-9-2020

 

ONZE DOELEN EN WAT WE HIERVOOR IN 2021 GAAN DOEN

 

P1 1. Inwoners en ondernemers krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag

Terug naar navigatie - Toelichting

Elke vraag die – ongeacht het onderwerp en ongeacht via welk kanaal – bij ons binnenkomt, beantwoorden wij volgens onze servicenormen. We denken mee en zoeken mee naar mogelijkheden en oplossingen. Als gemeente blijven we werken aan een kwalitatief goede informatievoorziening die aansluit bij de actuele en toekomstige behoeftes van gebruikers en aan een doelmatige uitvoering van onze wettelijke taken. En als de situatie daarom vraagt, bieden we waar mogelijk maatwerk. 

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren

Terug naar navigatie - P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren

We verbeteren onze informatievoorziening om beter aan te sluiten op de vragen van onze inwoners, ondernemers en organisaties. Onze informatievoorziening is actueel, begrijpelijk en transparant. Onze inwoners beoordelen onze directe en digitale dienstverlening met een score boven het landelijk gemiddelde. Onze prestaties meten we periodiek door in oneven jaren deel te nemen aan het Waarstaatjegemeente.nl-onderzoek.

Wat gaan we daarvoor doen

P1 2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners en ondernemers

Terug naar navigatie - Toelichting

De lijnen tussen de inwoners, ondernemers en de gemeente zijn kort en de persoonlijke contacten zijn warm. We verwijzen in eerste instantie naar onze digitale kanalen: de website, digitale formulieren en sociale media. Daarnaast blijven wij ook toegankelijk via andere kanalen: telefonisch of door het maken van een afspraak. Zo nodig leveren we maatwerk.

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren

We verbeteren onze bereikbaarheid aan de hand van de behoefte van onze inwoners en de gevestigde bedrijven en organisaties. Onze prioriteit ligt bij het optimaliseren van de digitale dienstverlening.

Wat gaan we daarvoor doen

P1 2.2 Transparantere visie op onze dienstverlening

Terug naar navigatie - P1 2.2 Transparantere visie op onze dienstverlening

Raad, college en organisatie hebben een gezamenlijk gedragen visie op dienstverlening. Het is duidelijk waar wij als gemeente voor staan en we dragen dat ook uit. 

Wat gaan we daarvoor doen

P1 2.3 Beperken van identiteitsfraude

Terug naar navigatie - P1 2.3 Beperken van identiteitsfraude

De gemeente is het loket voor de Basisregistratie Personen (BRP). Ook verstrekt de gemeente identiteitsbewijzen. Daarom is het gemeenteloket vaak de eerste stap voor het plegen van identiteitsfraude en adresfraude. Identiteitfraudebestrijding staat daarom hoog op de agenda.

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
(bedragen x € 1.000) Rekening 2019 Begroting 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Totaal Lasten 1.574 1.562 1.454 1.394 1.399 1.399
Totaal Baten 1.323 677 1.025 656 434 334
Totaal 01 Dienstverlening 251 885 429 737 965 1.065
9-nov-2020 9:15:29