Risicomanagement programma 1 |
Beheersen risico Digitale Agenda 2020-2024 (DA2020-2024)
Onder regie van de Digicommissaris maken overheidsorganisaties plannen over de voortgang en (door)ontwikkeling van een veilige en betrouwbare digitale overheid. Deze plannen worden vastgelegd in het nationale programma Digitale Agenda 2020-2024 (DA2020-2024), dat jaarlijks wordt herijkt. Naast commitment van alle overheden is de rijksfinanciering een blijvend punt van aandacht. De landelijke planning binnen de Digitale Agenda is niet altijd helder, en bovendien stelt het rijk niet voor alle activiteiten middelen beschikbaar. Het risico is aanwezig dat de gemeente hierdoor voor een voldongen feit wordt geplaatst, en zelf voor de financiering zorg dient te dragen.
Beheersmaatregel:
- De implementatie van onderdelen van het programma Digitale Agenda 2020-2024 laten wij gelijk oplopen met de overige ontwikkelingen van onze informatisering en automatisering. Op het moment dat dit voor de inrichting van onze processen noodzakelijk is, sluiten wij ook de relevante onderdelen van de Digitale Agenda 2020-2024 aan. Op deze wijze gaan we kostenefficiënt te werk.
Risicomanagement programma 2
|
Beheersen risico Omgevingswet
De invoering van de nieuwe Omgevingswet is (opnieuw) uitgesteld tot 1 januari 2022. Dat geeft de gemeente meer tijd voor de voorbereiding. De hiervoor noodzakelijke (implementatie)budgetten zijn inmiddels aanwezig maar zullen wellicht deels moeten worden overgeheveld van 2020 naar 2021. Het risico dat deze budgetten alsnog niet toereikend zijn is aanwezig maar wordt niet heel groot geacht.
Beheersmaatregel:
- Dit risico wordt beheerst door het gedetailleerd in kaart brengen van de noodzakelijke stappen en door het ambitieniveau aan te laten sluiten bij de beschikbare middelen. In 2021 moet nog wel bekeken worden wat de invoering van de Omgevingswet betekent voor de structurele kosten (en opbrengsten) van vergunningverlening.
Beheersen risico planologische procedures en aangaan overeenkomsten
Er is een risico aan het meewerken aan planologische procedures en het aangaan van overeenkomsten met ontwikkelaars. Er kan planschade ontstaan die niet kan worden verhaald, een ontwikkelaar kan failliet gaan waardoor de gemeente met kosten achterblijft of er kunnen geschillen ontstaan over de uitvoering van afspraken.
Beheersmaatregel:
- Dit risico wordt beheerst door het maken van sluitende afspraken in planschadeovereenkomsten en anterieure overeenkomsten met ontwikkelaars. Daarnaast betreft dit risico’s die tot de normale bedrijfsvoering behoren en op die manier worden afgedekt vanuit het weerstandsvermogen van de organisatie.
Risicomanagement programma 3
|
Beheersen risico inzake inkomensvoorziening
Bijstandsgerechtigden met een arbeidsbeperking of andere vorm van belemmeringen vinden niet of nauwelijks een betaalde baan en blijven afhankelijk van een uitkering. Een klein deel dat in de bijstand terecht komt, is direct te bemiddelen naar werk. Dit geeft als effect dat de overheidsfinanciering het ene jaar hoger is dan het andere jaar, aangezien het gebaseerd is op het bijstandsvolume in een jaar.
Beheersmaatregelen:
• Maatregelen nemen om instroom in de bijstand te beperken;
• Intensievere maatregelen nemen om bijstandsgerechtigden te activeren richting betaalde dagbesteding.
Beheersen risico inzake Participatie
De doelgroep met een beperking zal lastiger een geschikte baan vinden. Op de werkplek zal langdurig begeleiding plaats moeten vinden om de baan ook te behouden. Het beschikbare budget om te kunnen investeren in cliënten om de kans op een betaalde baan groter te maken wordt kleiner. We zullen met minder budget meer moeten doen om meer uitstroom of gedeeltelijke uitstroom te realiseren.
Beheersmaatregelen:
• Budgetbewaking en monitoren van financiële cijfers per kwartaal.
• Duidelijke en transparante afspraken met externe partners die voor ons een deel van de instrumenten uitvoert.
• Periodiek overleg met externe partners waar de behaalde resultaten worden getoetst aan de afspraken.
• Cliëntbestand helder in beeld brengen met de kwaliteiten die de cliënten bezitten. Op deze wijze zal een vacature die wordt opengesteld sneller ingevuld worden.
Beheersen risico inzake Sociaal Domein
De kosten voor de verstrekkingen Wmo, Jeugdhulp en Participatie zijn afhankelijk van de vraag en hebben een open einde. De vraag en kosten van toegekende voorzieningen fluctueren. Veranderingen in de zorg, de vergrijzing en het scheiden van wonen en zorg leiden mogelijk tot extra druk op de budgetten voor het sociaal domein. Vooral in de Jeugdhulp zien we kostenstijgingen, dit is een landelijke tendens. De stijging wordt veroorzaakt door toename van de vraag en verhoging van tarieven.
Beheersmaatregelen:
• We bewaken het budget en monitoren de uitgaven aan ondersteuning door gecontracteerde aanbieders. Hierover wordt naar het bestuur gerapporteerd zodat het budgetplafond kan worden bewaakt.
• Voor de tekorten op jeugd worden regionaal de handen ineengeslagen om landelijk te lobbyen voor extra middelen.
• Regionaal wordt samengewerkt om kosten binnen gespecialiseerde jeugdzorg (duurste zorg) beheersbaar te maken.
Risicomanagement programma 4
|
Beheersen risico flexibilisering jeugdgezondheidszorg
Een ontwikkelrichting in het nieuwe beleid jeugdhulp is de samenwerking tussen Centrum Jong en het Jeugdteam. De jeugdgezondheidszorg, uitgevoerd door Centrum Jong, valt als taak onder de gemeenschappelijke regeling GGD. Het is nog niet duidelijk wat deze samenwerking voor gevolgen heeft voor de Gemeenschappelijke regeling en voor de hoogte van de gemeenschappelijke bijdrage.
Beheersmaatregel:
• We volgen en sturen deze ontwikkelingen door deelname in het AB van de GGD (opdrachtnemer) en in het portefeuillehoudersoverleg Jeugd (opdrachtgever).
Beheersen risico inzake beheer sportcomplexen en btw
Tot en met 2018 exploiteerden enkele organisaties (sportverenigingen/stichtingen, sportfondsen) de sportvoorzieningen “in de btw”. Dat wil zeggen dat men de btw op inkoop kon terugvorderen van de belastingdienst. Per 1 januari 2019 is de fiscale wetgeving zodanig aangepast dat deze btw-optie niet meer mogelijk is. Daarvoor in de plaats is voor verenigingen/stichtingen een subsidieregeling (BOSA) gekomen waarmee men het verlies kan opvangen. Voor gemeenten is ook een subsidieregeling (SPUK-sportaccommodaties) gekomen. Sportfondsen Wormer heeft eind 2018 bij de belastingdienst opnieuw geopteerd om vanaf 2019 btw-belast te kunnen blijven exploiteren. De belastingdienst onderzoekt deze optie sindsdien maar juli 2020 is hierover nog steeds geen uitsluitsel. Daarom benutten we als gemeente sinds 2019 voor de zekerheid de SPUK voor de sporthallen en het zwembad. Risico is dat de rijksoverheid de SPUK-regeling in de toekomst beëindigt. Wij kunnen niet aangeven in welke mate dit risico zich vanaf 2020 zal voordoen.
Beheersmaatregelen:
- We blijven in gesprek met Sportfondsen over de vorderingen met de optie om vanaf 2019 btw-belast te blijven exploiteren.
Beheersen risico inzake leerlingenvervoer
De kosten van leerlingenvervoer wordt gefinancierd op basis van een open einderegeling. Het aantal kinderen dat gebruik maakt van de regeling is onvoorspelbaar en varieert per schoolperiode.
Beheersmaatregel:
- Het leerlingenvervoer wordt gemonitord. Elk kwartaal wordt een rapportage geleverd, waardoor het verbruik inzichtelijk is.
- Gericht communiceren met basisscholen, speciaal onderwijs en medisch kinderdagcentrum over het aanvraagproces leerlingenvervoer bij de gemeente en de voorwaarden om in aanmerking te komen.
Risicomanagement programma 5
|
Beheersen risico aandeelhouderschap HVC
Gemeente Wormerland is partner van de gezamenlijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI). Vanuit de VVI is de NV HVC opgericht. Hierdoor is er minder directe bestuurlijke invloed. Het is mogelijk dat Wormerland financieel wordt aangesproken indien HVC onverhoopt in financiële problemen komt. Wormerland staat namelijk mede garant voor de door HVC aangetrokken langlopende geldleningen en eventuele verliezen.
Beheersmaatregel:
- Op basis van aandeelhouderschap kunnen gemeenten een gezamenlijk beleidsstandpunt innemen richting VVI;
- Gemeenteraad kan haar controlerende en toezichthoudende taak op HVC uitoefenen door een zienswijze te geven op de begroting en jaarrekening van de VVI.
- in 2017 genomen beheersmaatregel: Na overleg met de aandeelhouders is met de HVC afgesproken dat uiterlijk in 2024 de garantstelling van de financiering door de aandeelhouders een keuze te laten zijn. Hiertoe dient de solvabiliteit van HVC verhoogd te worden. Deze verhoging loopt voor op schema, waardoor de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) heeft besloten om de hoofdelijke aansprakelijkheid van de door de aandeelhouders gegarandeerde leningen er af te halen. Hierdoor staan de aandeelhouders niet meer elk op zich garant voor het volledige bedrag van de gegarandeerde leningen maar gewoon naar rato van het eigen aantal aandelen.
Risicomanagement programma 6
|
Beheersen risico Algemene Uitkering
Bij de Algemene Uitkering wordt de “samen trap op/samen trap af” systematiek gehanteerd. Als de rijksuitgaven dalen, daalt de Algemene Uitkering mee en vice versa. Uit ervaring blijkt dat dit zowel negatieve als positieve effecten kan hebben voor de gemeente. Voor de extra uitgaven die het Rijk doet in verband met de Coronamaatregelen, is de "samen trap op/samen trap af" systematiek niet van toepassing.
Herijking gemeentefonds. De invoering van een nieuw verdeelstelsel van de gelden uit het Gemeentefonds wordt hoogstwaarschijnlijk verder uitgesteld. In de aanvankelijke berekeningen gingen alleen hele grote gemeenten er op vooruit, en verreweg de meeste gemeenten er op achteruit. Een eerdere inschatting liet zien dat het nadeel voor plattelandsgemeenten als Wormerland er structureel wel eens €50 per inwoner op achteruit kunnen gaan. Dat betekende toen zo'n €800.000 vanaf 2023. Het effect van het nu verder verwachte uitstel is echter niet bekend.
Beheersmaatregel:
- Gedurende het begrotingsjaar verwerken wij aanpassingen in de algemene uitkering in de P&C cyclusdocumenten. Risico’s op grote mutaties monitoren we door het jaar heen en rapporteren we aan de Raad.
- We hebben een egalisatiereserve Algemene Uitkering gevormd. Hier aan kunnen hogere opbrengsten dan geraamd aan het eind van het jaar worden toegevoegd, dan wel lagere opbrengsten worden onttrokken.
- Voor wat betreft de komende herijking houden we de ontwikkelingen in de gaten. We bereiden ons voor op een serieuze bezuinigingsronde, wanneer blijkt dat Wormerland er inderdaad structureel zo'n fors bedrag op achteruit gaat.
Beheersen risico gemeentegaranties
Het huidige beleid van de gemeente is om geen garanties op geldleningen meer te verstrekken tenzij er zwaarwegende belangen zijn waarbij het verstrekken van een garantie toch gewenst is. Wormerland staat nog (gedeeltelijk) garant voor in het verleden verstrekte leningen van derden. Naast het in programma 5 beschreven risico van de garantstelling voor leningen afgesloten door de HVC, staan we garant voor leningen van het verenigingsgebouw, een zorgcentrum en de Veiligheidsregio. Hoewel we hier in het verleden nog nooit een nadeel door hebben ervaren, bestaat er een risico dat één van de partijen niet aan zijn verplichtingen kan voldoen en de gemeente op de garantstelling wordt aangesproken.
Beheersmaatregel:
- Wij volgen actief de financiële positie en saldi leningen van instellingen waar we garant voor staan zodat we tijdig zicht hebben op de financiële positie van deze instellingen en zo nodig vroegtijdig kunnen ingrijpen.
Beheersen risico inzake de bedrijfsvoering van de ambtelijke organisatie
De risico’s en de beheersmaatregelen betreffende de bedrijfsvoering op het gebied van personeel en ICT zijn opgenomen in de begroting 2020 van OVER-gemeenten. OVER-gemeenten heeft op basis van de GR een zeer beperkt weerstandsvermogen. De risico’s op kostenoverschrijdingen worden daarom gedragen door de deelnemende gemeenten.
Beheersmaatregel:
De begroting van OVER-gemeenten zijn nu realistisch begroot vanuit de nulmeting welke eind september aan de beide gemeenteraden is gepresenteerd. Daarnaast worden wij periodiek geïnformeerd over de gang van zaken bij OVER-gemeenten. De Colleges worden middels het DB door kwartaalrapportages iedere drie maanden geïnformeerd over de financiële en personele gang van zaken binnen OVER-gemeenten.