Inleiding

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Aanbieding begroting door college aan gemeenteraad 


Voor u ligt de programmabegroting 2021 van de gemeente Wormerland. Een bijzondere begroting die is opgesteld in een zeer roerige en ook onzekere tijd. Het Covid19 virus en de daaropvolgende pandemie heeft een grote impact op eenieder. Alle inwoners en ondernemers van onze mooie gemeente worden er direct of indirect door getroffen.
Naast deze wereldwijde optredende kwestie is er voor ons als gemeente nog de onzekerheid ten aanzien van de herijking van het gemeentefonds alsmede de oplopende kosten in het sociale domein voornamelijk binnen de jeugdzorg, maar ook de crisis die we net benoemden zal zijn weerslag hebben op het sociale domein door een hoger beroep op de bijstand.
Ook in deze tijd gaan wij “Voor elkaar’ dat is en blijft ons uitgangspunt gedurende onze gehele collegeperiode.
Wij citeren uit het collegeprogramma nog even waar het college voor gaat:
“Het gemeentebestuur staat voor belangrijke uitdagingen waaraan het college vanuit het dagelijks bestuur leiding geeft. Zonder andere onderwerpen tekort willen doen, stippen wij de volgende onderwerpen als zeer relevant aan voor de toekomst van Wormerland:

• Behoud en verdere ontwikkeling van de bestuurskracht. Kracht die van belang is voor een blijvende zelfstandigheid van financieel gezond Wormerland, dat puike diensten verleent.
• De duurzaamheidsopgaven die erop gericht zijn de leefbaarheid van onze plek op aarde (bodem, lucht, water en de ruimten waar wij werken, wonen en recreëren) voor de volgende generaties te behouden.
• Goede en betaalbare op elkaar afgestemde (maatwerk)voorzieningen in het sociaal domein. Werk, inkomen, gezondheid, maatschappelijke ondersteuning en onderwijs vragen om goede, slimme en betaalbare op de situatie afgestemde oplossingen.
• De opgave om voldoende woningen te bouwen die passen bij de behoefte van onze woningzoekenden.
• De invoering van de omgevingswet, waarin veel wetten ineen worden geschoven die grote impact hebben op het leven van mensen, bedrijven, instellingen en de natuur. Concrete belangrijke onderwerpen daarbij zijn o.a. de omvorming en ontwikkeling van ruimtelijke functies in bepaalde gebieden, zoals de Zaandriehoek, de woningbouwopgave, het behoud van natuur w.o. de veengebieden, de ontwikkeling van economie, recreatie en toerisme en niet in de laatste plaats de uitwerking van het klimaatakkoord.
• Het behoud en verdere ontwikkeling van een aantrekkelijk en duurzaam woon- en leefklimaat waarin het cultureel erfgoed zichtbaar haar plaats heeft.”
Ons collegeprogramma en de daarin voorgenomen beleidsinitiatieven staan zwaar onder druk als gevolg van een zich snel wijzigende maatschappelijke en bestuurlijke context.

Het thema bestuurlijke toekomst staat steeds meer onder druk van de verslechtering van het financiële meerjarenperspectief, alsmede onder druk van de actualiteiten die spelen binnen de g.r. OVER-gemeenten, de organisatie van waaruit de gemeente wordt ondersteund. Tot slot manifesteert zich het regionale bestuurskracht-perspectief. De raad heeft op 30-6-2020 een motie aangenomen om het behoud en de versterking van de bestuurlijke toekomst van de gemeente verder te verkennen. De toekomst van de regio, die van OVER-gemeenten en die van de gemeente Wormerland zijn nauw aan elkaar verbonden en vragen in 2021 om heldere besluiten over de toekomst van Wormerland.
Niet voorzien kon worden dat wij zo ernstig zouden worden getroffen door een pandemie.
Deze pandemie kent een ‘tweede golf’ die opnieuw heeft geleid tot aanscherping van de regeringsmaatregelen.
De maatschappelijke en economische gevolgen hiervan zijn zeer groot.

Een eerste analyse binnen het MRA-gebied toont een sterk teruglopende werkgelegenheid en daarmee oplopende werkloosheid.
Dit heeft grote gevolgen voor de jongeren die juist willen starten op de arbeidsmarkt.
Maar ook voor de jongeren die stage willen lopen. Er is nagenoeg geen ruimte om hierin te voorzien. De HORECA dreigt getroffen te worden met massa ontslag en/of faillissementen. Het verlies van werk, inkomen of sociale interactie zal een eigen problematiek veroorzaken die veel vraagt van de lokale gemeenschappen. Zo ook in Wormerland.
Immers, voor de uitbraak van de pandemie was er reeds sprake van een sterk veranderende context voor onze gemeente.
De wijziging van de financiële verhouding tussen rijk en gemeenten, de open-eind-financiering van het sociaal domein, waaronder de kosten van de jeugdzorg, bedreigen een gezonde financiële huishouding. Maar ook de investeringen op het gebied van de duurzaamheid, klimaatadaptatie, energie en ecologie vergen extra middelen waarin (nog) niet is voorzien.

Wij zijn niet de enige gemeente die hiermee heeft te kampen. Alle gemeenten worden hierdoor getroffen. Daarom wordt er vanuit de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) aangedrongen om een herziening van de financiële verhouding, versterking van de gemeentelijke inkomsten en extra investeringen om de maatschappelijke effecten regionaal te neutraliseren.
De bestrijding van de pandemie brengt extra kosten mee. Hierover wordt door de VNG met het Kabinet onderhandeld.
Het provinciebestuur van Noord-Holland heeft in het kader van haar toezichthoudende rol haar beleidsregels tijdelijk aangepast. Dit betekent dat de gemeenten voor 2021 een sluitende begroting moeten aanbieden, maar dat de meerjarenbegroting 2021-2024 niet sluitend behoefte te zijn. Hiermee wordt ruimte en tijd geboden om aan de hand van heroverwegingen en/of nieuwe inkomstenbronnen te werken aan een evenwichtige begroting, aangepast aan de nieuwe werkelijkheid van onze gemeente.

Voor 2021 voorzien wij -na bespreking van de begrotingskeuzes in de voorronde van 7 oktober 2020- vooralsnog een tekort van ongeveer een half miljoen euro.
Door incidentele uitgaven ook te dekken uit incidentele middelen, het afromen en spreiden van te innen bouwleges (uitnutting egalisatiereserve) resteert er nog steeds een tekort van 320.000,00 euro.
Dit tekort willen wij dekken door het verhogen van de onroerendezaakbelasting (OZB) in twee fases, t.w.
- Een eerste verhoging van 2%, zijnde het deel dat wij als gemeente door het rijk worden gekort op de algemene uitkering als gevolg van waardestijging van de woningen in onze gemeente (benutting belastinggebied);
- Een tweede verhoging van 8%, zijnde het geheel sluitend maken van de begroting over 2021.
Omdat dit een forse lastenverhoging betekent voor de burger willen wij deze tweede verhoging nader toetsen in het voorjaar van 2021. Voor nu zien wij echter dat deze verhoging nu onontkoombaar is. In een te houden bezuinigingsdialoog willen wij samen met uw raad, de inwoners en de ondernemers de dan bestaande situatie in ogenschouw nemen en zo nodig aanvullende maatregelen nemen om de financiële huishouding van onze gemeente weer gezond te maken. Hierbij zullen wij moeilijke beslissingen niet uit de weg gaan.

 

Wormer, oktober 2020

Het college van Wormerland,

de secretaris,        de burgemeester,

 

 

R. Kool                 A.J. Michel - de Jong

Financieel resultaat

Terug naar navigatie - Financieel resultaat

Hieronder vind u de relatie tussen de eerder vastgestelde Kadernota 2021 en de uitkomst na het samenstellen van de nieuwe meerjarenbegroting 2021-2024.

  2021 2022 2023 2024

Saldi Kadernota 2021

 

-252.735 -80.746 -142.836 197.995
Hierna bekend geworden mutaties:        
Effecten Meicirculaire 2020 (conform raadsbericht Meicirculaire) -194.948 -93.816 -255.366 -477.934

Effect primaire begroting OVER-gemeenten 2021*

-283.912 -283.912 -283.912 -283.912
Effect bijgestelde begroting OVER-gemeenten 2021 (inclusief meerjarige inflatie**) -562.639 -869.176 -1.144.900 -1.428.692
Mutaties omgevingsvergunningen 529.388 175.698 -37.302 -137.302
Meerjareninvesteringsplan Ketelhuisterrein (MIP) (raadsbericht 30 juni 2020) -28.536 -28.536 -28.536 -28.536
Effect Concept-begroting 2021 Stichting Rijk 14.827 10.272 10.272 10.272
Effect lange afschrijvingstermijnen investeringen 448.519 469.136 483.127 540.520
Effect rente (lager rentepercentage en Zaanbrug 1 jaar later) 63.042 42.344 257.148 64.621
Actualisatie stelpost extra OZB i.v.m. woningbouw 0 0 44.509 106.964
Geringe bezuinigingsmaatregelen 45.895 49.895 46.198 46.198
Overige kleine aanpassingen 11.528 1.032 685 -27.861
         
Aangenomen begrotingsmutaties uit de voorronde raad 7 oktober 2020:        
Aanpassingen MIPs Openbare Werken 0 -21.825 -126.656 -158.783
WMO, verhoging budgetten Zorg in natura -65.610 -65.610 -65.610 -65.610
Identiteitsfraudeapparatuur -15.300 -2.600 -2.600 -2.600
Verhoging uitvoeringskosten schuldhulpverlening -23.000 -23.000 -23.000 -23.000
Nieuwe gemeentelijke website -10.000 -46.035 -46.035 -46.035
Spreiding legesopbrengst d.m.v. (nieuwe) Egalisatiereserve Leges omgevingsvergunningen -416.690 -63.000 150.000 250.000
         
Aangenomen dekkingsvoorstellen uit de voorronde raad 7 oktober 2020:        
Geen str. toev. aan AR van positief saldo Omslag en Kaasfabriek 57.495 57.495 57.495 57.495
Incidentele budgetten dekken uit Algemene Reserve 223.600      
Kostendekkendheid bepaalde zaken (leges) verhogen 9.100 9.100 9.100 9.100
Bezuinigen op Burgerparticipatie 10.000 10.000 10.000 10.000
         
Subtotaal begroting na voorroronde 7 oktober 2020: -439.976 -753.284 -1.088.219 -1.387.100
         
Nagekomen begrotingsmutaties (verwerkt na 7 oktober)        
Effecten septembercirculaire -15.383 -93.239 -122.318 -176.853
         
Subtotaal begrotingssaldo
-455.359 -846.523 -1.210.537 -1.563.953
         
Aanvullende wensen (aparte beslispunten):        
-Subsidieverhoging SCWO (in verband met stijging begroting 3,5%) -14.677 -14.677 -14.677 -14.677
-Subsidieverhoging Kaasfabriek -3.500 -3.500 -3.500 -3.500
         
Mogelijke dekkingsmiddelen om tot een sluitende begroting 2021 te komen (aparte beslispunten):        
-Aanschaf fraudebestrijdingsapparatuur dekken uit Algemene Reserve 12.700      
-verhoging OZB met 2% (gelijk aan korting op de algemene uitkering in verband met WOZ-stijging) 64.000 64.000 64.000 64.000
-Extra verhoging OZB met 8% 256.000 256.000 256.000 256.000
-Bijstelling spreiding legesopbrengst d.m.v. (nieuwe) Egalisatiereserve Leges omgevingsvergunningen 141.000 0 0 -141.000
Totaal 164 -544.700 -908.714 -1.403.130

*) bij de Kadernota 2021 was de primaire begroting OVER-gemeenten nog niet gereed

**) bij de voorronde van de raad op 7 okt 2020 is de bijgestelde begroting 2021-2024 van OVER-gemeenten gepresenteerd (€ 556.700). Deze cijfers waren exclusief inflatie. In dit overzicht is de bijdrage inclusief getoond (3,1% loonstijging, 1,6% prijsinflatie)

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Indeling

In deze begroting vindt u de inmiddels vertrouwde 6 programma's en de (verplichte) paragrafen. Daarnaast zijn in het hoofdstuk Financiële positie een aantal financiële overzichten opgenomen, zoals de Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dit verplicht stelt. In de bijlagen staan de begrotingsrichtlijnen zoals vastgesteld bij de Kadernota 2021.

Per programma leest u waar het bestuur voor staat en waar in deze bestuursperiode naar toe gewerkt wordt. De doelen per programma zijn in een “doelenboom” uitgezet: Elk programma bestaat uit een of meerdere kerndoelen. Dit zijn doelen voor 4 jaar, de gehele bestuursperiode, en omschrijven wat het bestuur wil bereiken. Per kerndoel zijn 1 of meerdere operationele doelen benoemd met activiteiten die we gaan uitvoeren om deze doelen te halen. Deze ‘doelenboom’ is bij ieder programma eerst schematisch weergegeven en vervolgens tekstueel beschreven. 

Going-concern

De genoemde acties in de programma 1 tot en met 6 van deze begroting zijn maar een klein deel van het werk wat wordt uitgevoerd door de gemeente. Ongeveer 90% van het werk bestaat uit going-concern werkzaamheden. In de bijlage vindt u een uitgebreide lijst van deze werkzaamheden. Deze lijst is niet volledig, de belangrijkste punten worden benoemd.

Kengetallen

De kengetallen opgenomen in deze begroting zijn conform de voorgeschreven kengetallen vanuit de BBV.

Verschillenanalyses

Per programma vindt u een financieel beeld van het totaal van de programma's. In de bijlage vindt u een specificatie naar product en een verschillenanalyse. Dit betreft verschillen per product van bedragen groter dan € 25.000. Hier worden zowel de lasten als de baten van de begroting 2021 vergeleken met de geactualiseerde begroting 2020. Dit betreft de begroting na wijzigingen vanuit het Voorjaarsbericht 2020. De grens is vanaf dit jaar verhoogd naar €25.000 in verband met een in de loop van de tijd steeds (in geld) groter wordende begroting, waarbij het de bedoeling is om alleen de significante, productinhoudelijke verschillen te verklaren. Ook willen we een leesbaar stuk opleveren.

 

Doorbelasting van de werkorganisatie naar de betreffende producten

In de verschillenanalyse van de programmacijfers wordt veelal verwezen naar deze leeswijzer voor wat betreft de verschillenverklaring in het aantal uren.

De kosten die we betalen aan OVER-gemeenten worden naar de diverse producten doorberekend aan de hand van de voorgecalculeerde uren die aan de diverse producten worden besteed. Hierbij wordt sinds 2017 (BBV) onderscheid gemaakt tussen de primaire uren en de overheaduren. Ten opzichte van 2020 zijn er in sommige gevallen wat uren verschoven tussen producten. Hierover wordt in de verschillenanalyse niet uitgebreid toegelicht. Het uurtarief van de uren in het primaire proces is iets hoger dan voor 2020, wat voor producten waar veel ambtelijke uren aan worden toegerekend, toch tot een verschil van meer dan €25.000 kan leiden.  Om het stuk leesbaar te houden wordt dit in het geval van slechts verschuivingen niet per product apart toegelicht, maar wordt er verwezen naar deze toelichting.

Door OVER-gemeenten is een 0-meting uitgevoerd naar de stand van de organisatie. Dit is gebeurd in de maanden juli -oktober na het opstellen van de inmiddels vastgestelde begroting 2021. Er zal geïnvesteerd moeten worden in de ambtelijke organisatie om de taken voor de twee gemeenten die zij bedienen goed te kunnen uitvoeren. Een eerder aan OVER-gemeenten opgelegde taakstelling -om binnen het vastgestelde meerjarenbeeld van de gemeente te blijven- kan daardoor niet worden gerealiseerd. Voor ICT zijn ook structureel extra middelen nodig. Begin 2021 zal er een definitief voorstel vanuit OVER-gemeenten liggen voor de jaren vanaf 2022. Voor Wormerland betekent het voorstel een verhoging van de structurele bijdrage met € 0,56 mln met ingang van 2021.