Jaarrekening 2021

Grondslagen van waardering en resultaatbepaling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.

De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar gesteld wordt.

Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden, overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke.

Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijvoorbeeld reorganisaties) dient wel een verplichting opgenomen te worden.

Voor de baten van de Algemene Uitkering wordt bij de bepaling van het effect van het accres, uitgegaan van de Decembercirculaire van het desbetreffende jaar.

 

Corona-pandemie

In 2020 is de Corona-pandemie begonnen met een grote impact op de gehele wereld. Ook in 2021 was de pandemie nog volop aanwezig. Op basis van de ontwikkelingen in 2020 en 2021 hebben wij de eventuele risico’s beoordeeld. Hieruit concluderen wij dat het totaal aan risico’s voor ons niet heel veel toeneemt, maar zijn we ons wel bewust van de nog grotere noodzaak tot het voortdurend monitoren van de risico’s. Het college schat op basis van de uitgevoerde analyse in dat het doorvoeren van een duurzame waardevermindering op de activa van de gemeente niet van toepassing is. De in de jaarrekening gehanteerde grondslagen voor waardering en resultaatbepaling zijn gebaseerd op een continuïteitsveronderstelling. Hoewel de toekomstige financiële impact van de uitbraak van COVID-19 ten tijde van het opmaken van deze jaarrekening nog niet volledig duidelijk is, is het college van mening dat op basis van de thans beschikbare informatie, de inmiddels genomen maatregelen en de huidige liquiditeitspositie de bij het opmaken van deze jaarrekening gehanteerde continuïteitsveronderstelling niet materieel wordt beïnvloed. De gemaakte extra lasten in verband met Corona konden volledig gedekt worden uit de vanuit het Rijk ontvangen Coronacompensatiepakketten. De extra lasten in 2022 verwachten we ook uit dit budget te kunnen dekken.

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Immateriële vaste activa
Er zijn geen immateriële vaste activa op de balans aanwezig.

Materiële vaste activa
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming annuïtair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur, waarbij rekening wordt gehouden met een eventuele restwaarde. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken.

In december 2020 is de nota waardering vaste activa, afschrijving en rente geactualiseerd. De hierin genoemde afschrijvingstermijnen zijn met ingang van 2021 van toepassing:

Immateriële vaste activa:
• bijdragen aan activa in eigendom van derden: max. 5 jaar;
• kosten voor onderzoek en ontwikkeling: 5 jaar.

Bedrijfsgebouwen:
• nieuwbouw woonruimten, kantoren en bedrijfsgebouwen: 40 jaar;
• nieuwbouw scholen, MFA's, peuterspeelzalen, gemeentehuis, gemeentewerf: 60 jaar;
• nieuwbouw tijdelijke woonruimten en tijdelijke bedrijfsruimten: 10 jaar;
• installaties: min. 20 jaar;
• inrichting: 10 jaar;
• veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen: 10 jaar;
• renovaties/restauraties: min. 20 jaar;
• verbouwingen: min. 20 jaar.

Grond-, weg- en bouwkundige werken:
• wegen, pleinen en rotondes: max 30 jaar (in verband met wisselende bodemkwaliteit binnen de gemeente wordt de afschrijvingstermijn per geval beoordeeld);
• tijdelijke terreinwerken: 10 jaar;
• openbare verlichting vernieuwen: 15 jaar;
• bruggen, tunnels, viaducten: max. 40 jaar;
• groenvoorzieningen: max. 15 jaar;
• havens, kades, sluizen en waterkeringen: max. 40 jaar;
• waterwegen, waterbergingen en walbeschoeiing: max. 40 jaar;
• straatmeubilair: 10 jaar;
• nieuwbouw zwembad en sporthal 40 jaar;
• aanpassingen zwembad en sporthal 20 jaar;
• aanleg buitensportaccommodatie 25 jaar;
• renovatie bron-pomp en beregeningsinstallatie, verlichting allemaal 10 jaar;
• speeltuinen en speelplaatsen 10 jaar;
• (vrijverval) riolering, niet onderheid: max. 40 jaar;
• rioleringen, wel onderheid: max. 60 jaar;
• pompen en gemalen: 40 jaar;
• parken en sportvelden: max. 10 jaar;
• geluidswallen: max. 20 jaar;

Vervoersmiddelen:
• personenauto's: 7 jaar;
• motorvaartuigen: 5 jaar;
• zware transportmiddelen en schuiten: 5 jaar;
• aanhangwagens en lichte motorvoertuigen: 5 jaar;

Machines, apparatuur en installaties:
• automatiseringsapparatuur: 5 jaar;
• kantoormeubilair en schoolmeubilair: 10 jaar;
• telefooninstallaties: 5 jaar.

Financiële vaste activa:
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde.

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Voorraden
Er zijn geen voorraden op de balans aanwezig.

Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inningskansen.

Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is echter tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de geformuleerde kwaliteitseisen. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen die is opgenomen in het jaarverslag is het kwaliteitsbeleid uiteengezet.

Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Stelsel van baten en lasten

Terug naar navigatie - Stelsel van baten en lasten

Bij het opstellen van de jaarrekening wordt het stelsel van baten en lasten gehanteerd. Bij dit stelsel wordt aan het eind van het dienstjaar rekening gehouden met de nog te ontvangen en nog te betalen bedragen die betrekking hebben op het dienstjaar. Niet geraamde bedragen worden verantwoord in het jaar waarin zij blijken.

Balans

Balans Activa

Terug naar navigatie - Balans Activa
ACTIVA
Vaste Activa
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2021 31-12-2020
Immateriele vaste activa Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio 0 0
Totaal Immateriele vaste activa 0 0
1 - Totaal 0,00
Materiele vaste activa Investeringen met een economisch nut 15.619.427 15.884.617
Investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding vd kosten een heffing kan worden geheven 8.523.289 8.822.443
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut 7.440.113 6.406.195
Totaal Materiele vaste activa 31.582.830 31.113.256
2 - Totaal 31.582.829,52
Financiele vaste activa Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 803.327 803.327
Leningen aan Woningbouwcorporaties 2.798.941 3.046.904
Overige langlopende leningen 1.165.354 517.012
Totaal Financiele vaste activa 4.767.622 4.367.244
3 - Totaal 4.767.622,39
Vaste Activa-Totaal Vaste Activa-Totaal 36.350.452 35.480.499
Vlottende Activa
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2021 31-12-2020
Voorraden Gereed product en handelsgoederen 0 0
Totaal Voorraden 0 0
4 - Totaal 0,00
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar Vorderingen op openbare lichamen 3.557.997 2.954.460
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 1.450.000 2.300.000
Overige vorderingen 1.803.427 1.414.042
Overige uitzettingen 578.263 596.723
Totaal Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 7.389.687 7.265.225
5 - Totaal 7.389.687,13
Liquide middelen Kassaldi 4.302 2.372
Banksaldi 446.968 178.220
Totaal Liquide middelen 451.270 180.592
6 - Totaal 451.269,90
Overlopende activa Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: nog te ontv.bedragen van het Rijk 42.659 83.062
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: nog te ontv.bedr. van overige Ned. overheidslichamen 28.271 31.448
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen die tlv volgende begrotingsjaren komen 366.266 1.257.860
Totaal Overlopende activa 437.196 1.372.370
7 - Totaal 437.195,86
Vlottende Activa-Totaal Vlottende Activa-Totaal 8.278.153 8.818.187
Totaal activa Totaal activa 44.628.605 44.298.686
Geheel - Totaal 44.628.605 44.298.686
8-jul-2022

Balans Passiva

Terug naar navigatie - Balans Passiva
PASSIVA
Vaste passiva
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2021 31-12-2020
Eigen Vermogen Algemene reserve 3.186.308 4.266.445
Bestemmingsreserves 12.932.491 12.706.374
Het gerealiseerde resultaat volgend uit een overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 669.180 -577.134
Totaal Eigen Vermogen 16.787.980 16.395.685
1 - Totaal 16.787.979,82
Voorzieningen Voorzieningen 6.214.178 5.571.170
Totaal Voorzieningen 6.214.178 5.571.170
2 - Totaal 6.214.178,00
Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer Onderhandse leningen van binnenlandse banken en financiële instellingen 15.340.225 14.359.879
Waarborgsommen 6.295 6.295
Totaal Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer 15.346.520 14.366.174
3 - Totaal 15.346.520,33
Vaste passiva-Totaal Vaste passiva-Totaal 38.348.678 36.333.030
Vlottende Passiva
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2021 31-12-2020
Netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar Kasgeldlen. aangegaan bij openb.lichamen als bedoeld in art.1, ond.a, van de Wet fin. decentr.overh. 0 0
Banksaldi 493 507
Overige Schulden 4.190.354 3.317.840
Totaal Netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 4.190.847 3.318.347
4 - Totaal 4.190.846,90
Overlopende passiva Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen 1.222.771 2.652.604
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: ontvangen van het Rijk 677.629 1.984.422
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: ontvangen van overige Nederlandse overheidslichamen 14.792 8.025
Overige vooruitontvangen bedragen die tbv de volgende begrotingsjaren komen 173.888 2.258
Totaal Overlopende passiva 2.089.080 4.647.309
5 - Totaal 2.089.079,75
Vlottende Passiva-Totaal Vlottende Passiva-Totaal 6.279.927 7.965.656
Totaal activa Totaal activa 44.628.605 44.298.686
Geheel - Totaal 44.628.605 44.298.686
8-jul-2022

Toelichting op de balans

Activa

Terug naar navigatie - Activa

A. VASTE ACTIVA

Conform de nota “Waardering van vaste activa, afschrijving en rente” wordt de activa sinds 2003 afgeschreven volgens de annuïteitenmethode. Vanaf 2017 wordt met een omslagrente van 4% gerekend, conform de in 2016 geactualiseerde nota. In december 2020 is de nota waardering activa, afschrijving en rente geactualiseerd. De rekenrente voor 2021 is al in juni 2020 vastgesteld op 4% bij de Kadernota 2021. Vanaf 2022 wordt de rekenrente jaarlijks berekend bij het opstellen van de Kadernota. De afschrijvingstermijnen van de diverse activa worden in de “Staat van geactiveerde kapitaaluitgaven” genoemd, evenals de afschrijvingsbedragen en de rentelasten.

Immateriële vaste activa

 

2021

2020

Boekwaarde begin boekjaar

0

0

Vermeerderingen

0 0

Verminderingen

0

0

Afschrijvingen

0

0

Extra afschrijvingen (i.v.m. stelselwijziging)

0

0

Boekwaarde einde boekjaar

0

0

 

Materiële vaste activa

De materiële vaste activa kunnen als volgt worden onderverdeeld:

 

 

Boekwaarde

31-12-2021

Boekwaarde

31-12-2020

1. Gronden en terreinen

(ec.nut)

813.736 813.736

2. Woonruimten

(ec.nut)

0 0

3. Bedrijfsgebouwen

(ec.nut)

14.387.750 14.627.621

4. Grond-, weg- & waterbouwk.werken  

(ec.nut)

194.992 205.161

 

(ec.nut, waarvoor heffing kan worden geheven)   

8.523.289 8.822.444

 

(maatsch.nut)

7.440.032 6.406.195

5. Vervoermiddelen

(ec.nut)

39.837 80.959

6. Machines, apparatuur & installaties

(ec.nut)

183.194 157.140

Totaal materiële vaste activa

 

31.582.831 31.113.256

 

 

Het verloop gedurende het jaar 2021 ziet er in totaliteit als volgt uit:

 

2021

2020

Boekwaarde begin boekjaar

31.113.257 31.424.882

Vermeerderingen

1.172.673 680.522

Verminderingen

0 -125

Bijdragen van derden

-12.672 -10.000

Afschrijvingen

-690.428 -982.022

Extra afschrijvingen

0 0

Reclassificatie beginbalans

0 0

Boekwaarde einde boekjaar 

31.582.831 31.113.257

 

In de balans is de volgende onderverdeling gemaakt:

 

2021

2020

 - Investeringen met een economisch nut:

15.619.510 15.884.617

 - Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden toegepast: 

8.523.289 8.822.443

 - Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut:

7.440.032 6.406.195

Totaal

31.582.831 31.113.256

 

Hieronder is het verloop per onderdeel weergegeven:

Gronden en terreinen

2021

2020

Boekwaarde begin boekjaar

813.736 813.736

Reclassificatie beginbalans

0 0

Investeringen

0 0

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen

0 0

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar  

813.736 813.736

 

Woonruimten

2021

2020

Boekwaarde begin boekjaar

0 125

Investeringen

0 0

Desinvesteringen

0 -125

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen

0 0

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar

0 0

 

Bedrijfsgebouwen

2021

2020

Boekwaarde begin boekjaar

14.627.622 15.015.524

Investeringen

0 23.452

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen

-239.872 -411.354

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar 

14.387.750 14.627.622

 

Grond- weg- en waterbouwkundige werken

2021

2020

Boekwaarde begin boekjaar

15.433.800 15.295.539

Investeringen

1.098.809 635.170

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

-12.672 -10.000

Afschrijvingen

-361.623 -486.909

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar 

16.158.313 15.433.800

 

Vervoermiddelen

2021

2020

Boekwaarde begin boekjaar

80.959 120.500

Investeringen

0 0

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen

-41.122 -39.541

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0
Boekwaarde einde boekjaar 39.837 80.959

 

Machines, apparatuur en installaties

2021

2020

Boekwaarde begin boekjaar

157.140 179.458

Investeringen

73.865 21.900

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen-

-47.810 -44.218

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar 

183.194 157.140

 

 

De in 2021 geïnvesteerde bedragen (> € 25.000) worden hieronder nader toegelicht:

 

Grond-, weg- & waterbouwkundige werken 2021
Wegenbeheerplan: Wildschutweg-Leegwaterstraat 99.900
Wegenbeheerplan: Ketelhuisterrein 327.409
Onderhoud/verkeersmaatregel Sluisstraat, Noordweg, Spatterstraat 124.331
Watermuntstraat, gehele openbare ruimte 365.530
Herinrichten Ketelhuisterrein 42.835
Vervanging brug Barnde Molen 83.076
Beschoeiingen 2021 (achterstallig onderhoud) 87.136

 

Machines, apparatuur en installaties 2021
Zonnepanelen gemeentehuis Wormer 68.166

 

Ter aanvulling een toelichting van de in 2021 verminderde investeringen (opbrengsten groter dan € 25.000; bedragen inkomsten/baten worden aangegeven met een ‘min’):

In 2021 waren er geen verminderde investeringen groter dan € 25.000

 

Voor het verloop per krediet, de uitgegeven bedragen en de restantkredieten per 31-12-2021 verwijzen we naar het Overzicht stand van zaken investeringskredieten, welke opgenomen is na de toelichting op de balans.

 

 

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen: 2021

Boekwaarde begin dienstjaar

803.327

Investeringen

0

Desinvesteringen

0

Afschrijvingen/Aflossingen

0
Doorgevoerde waardevermindering 0
Boekwaarde eind dienstjaar
803.327

 

Leningen aan Woningbouwcorporaties: 2021

Boekwaarde begin dienstjaar

3.046.904

Investeringen

0

Desinvesteringen

0

Afschrijvingen/Aflossingen

-247.963
Doorgevoerde waardevermindering 0
Boekwaarde eind dienstjaar
2.798.941

 

Overige langlopende leningen:

Verenigings-gebouw

Starters-leningen

Duurzaamheids-leningen Blijvers-leningen Obligatie-lening Alliander
Totaal
Boekwaarde 01-01-2021 122.000 183.063 197.889 14.060 0 517.012
Investeringen 0 32.930 30.700 0 616.466 680.096
Desinvesteringen 0 0 0 0 0 0
Afschrijvingen/Aflossingen 0 -1.110 -29.995 -649   -31.754
Doorgevoerde waardevermindering 0 0 0 0 0 0
Boekwaarde 31-12-2021 122.000 214.884 198.593 13.411 616.466 1.165.354

 

 

 

B. VLOTTENDE ACTIVA

 

 

Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar

Stand

31-12-2021

Voorziening

oninbaarheid

Boekwaarde

31-12-2021

Boekwaarde

31-12-2020

Vorderingen op openbare lichamen 3.557.997 0 3.557.997 2.954.460
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rentetypische looptijd <1 jaar 1.450.000 0 1.450.000 2.300.000
Overige vorderingen 1.987.493 -184.066 1.803.427 1.414.042
Overige uitzettingen 578.263   578.263 596.723
Totaal uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 7.573.753 -184.066 7.389.687 7.265.225

 

Nadere toelichting:

Vorderingen op openbare lichamen

De vordering op openbare lichamen van € 3.557.997 betreft hoofdzakelijk een vordering in het kader van het btw-compensatiefonds over 2021. Dit bedrag ontvangen we jaarlijks rond 1 juli van het jaar erna.

 

Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rentetypische looptijd <1 jaar

De uitzetting in 's Rijks schatkist van € 1.450.000 betreft de overtollige liquide middelen die we hadden uitstaan bij het ministerie op 31 december 2021. Dit bedrag is € 850.000 lager dan de situatie per 31-12-2020. Deze saldi zijn echt momentopnamen, welke dagelijks kunnen wijzigen.

 

Overige vorderingen

De overige vorderingen betreffen belastingvorderingen in beheer bij Cocensus, vorderingen van sociale zaken en overige vorderingen in beheer bij de gemeente. Ten opzichte van 2020 zijn de overige vorderingen toegenomen met bijna  € 390.000. De voornaamste oorzaak van de forse stijging is het feit dat per 31 december 2021 de huur voor de sporthallen en zwembad nog niet ontvangen was. Deze huur is in januari 2022 inmiddels ontvangen.

In het volgende overzicht staan per dienstjaar de debiteurensaldi weergegeven, uitgesplitst in debiteuren in eigen beheer, belastingdebiteuren en debiteuren sociale zaken.

Jaar Debiteuren in eigen beheer Belastingdeb. beheerd door Cocensus Debiteuren Sociale Zaken Totaal
t/m 2011 0 0 113.828 113.828
2012 0 1.644 8.521 10.165
2013 0 1.960  8.448 10.408
2014 0 3.403 28.652 32.055
2015 0 3.614 32.125 35.739
2016 0 3.576 13.108 16.684
2017 0 6.182 31.067 37.249
2018 0 10.563  55.024 65.587
2019 0 30.388 31.782 62.170
2020
85 54.785  257.861 312.731
2021 707.021 455.981 127.876 1.290.878
Totaal 707.106 572.095  708.292 1.987.493
Voorziening -42 -38.736  -145.288 -184.066
Saldo 707.064 533.360 563.004 1.803.427

 

Overige uitzettingen

De overige uitzettingen betreft de gelden in het Revolving Fund. Deze gelden zijn beschikbaar voor het verstrekken van leningen in het kader van Volkshuisvesting, Startersleningen, Duurzaamheidsleningen en Blijversleningen. Het saldo per eind 2021 in het Revolving Fund is ruim € 18.000 lager dan eind 2020. Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er € 33.000 aan startersleningen verstrekt zijn en er bijna € 15.000 op is afgelost.

 

 

Liquide middelen (activa en passiva)

2021

2020

Bankrekeningen:

 

 

1. Rabobank Burgerzaken

1.805 2.876

2. BNG Algemene Dienst

445.163 175.344

3. BNG Sociale Zaken

-31 -34

4. BNG Belastingen (Cocensus)

-462 -473

Totaal bankrekeningen:

446.475 177.713

Gelden in kas

4.302 2.372

Totaal liquide middelen

450.777 180.085

 

In de balans worden de positieve saldi vermeld aan de activazijde en de negatieve saldi aan de passivazijde. Hiertoe zijn de volgende bedragen opgenomen:

 

2021 2020

Activa:       liquide middelen - debet (positieve saldi)

451.270 180.592

Passiva:     liquide middelen - credit (negatieve saldi)

-493 -507

Totaal liquide middelen

450.777 180.085

 

Schatkistbankieren

Op 15 december 2013 is de wet Verplicht schatkistbankieren van kracht geworden. Dit houdt in dat decentrale overheden hun overtollige middelen (gelden op rekening-courant bij de bank boven een bepaald drempelbedrag) aan moeten houden bij het Ministerie van Financiën (de schatkist). Het doel hiervan is het verlagen van de EMU-schuld van de collectieve sector. Doordat de decentrale overheden hun tijdelijk overtollige gelden aanhouden in de schatkist, wordt de externe financieringsbehoefte van het Rijk verminderd. De gemeenten hebben een rekening-courant bij de schatkist waar gelden op aangehouden kunnen worden.

Drempelbedrag
Het drempelbedrag is het minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijks kasbeheer te vereenvoudigen; niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen in de schatkist te worden aangehouden die boven het drempelbedrag uitgaan. 
Voor de gemeente Wormerland was het drempelbedrag in de eerste 2 kwartalen van 2021 € 281.000, vanaf het 3e kwartaal is dit verhoogd naar € 1.000.000. In 2021 hebben we deze bedragen niet overschreden. In onderstaande tabel ziet u de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen van 2021. 

 

Overlopende activa

I.v.m. voorfinanciering uitkeringen met specifiek doel: nog te ontvangen bedragen van het Rijk

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Te ontvangen bedragen van het Rijk

 

Instantie

Stand 

31-12-2020

Ontvangen

Toevoegingen

Vrijgevallen

bedragen

Stand 

31-12-2021

BTW MFA Neck*

Bel.dienst

83.062 41.531 0 0 41.531
SPUK-gelden btw Sport 2021**

Ministerie VWS

0 21.266 22.394 0 1.128

Totaal

 

83.062 62.797 22.394

0

42.659

*De totale btw vordering inzake de MFA in Neck wordt in jaarlijks gelijke bedragen van € 41.531 tot en met 2022 ontvangen.

** Per eind 2021 zijn er meer kosten gemaakt dan het voorgeschoten subsidiebedrag voor SPUK-gelden btw Sport 2021, daarom wordt dit verantwoord aan de activazijde van de balans als 'nog te ontvangen subsidie'.

I.v.m. voorfinanciering uitkeringen met specifiek doel: nog te ontvangen bedragen van overige Nederlandse overheidslichamen

Te ontvangen bedragen van overige overheidslichamen

Instantie

Stand 

31-12-2020

Ontvangen

Toevoegingen

Vrijgevallen

bedragen

Stand 

31-12-2021

Nog te ontvangen subsidie zwerfafval* Nedvang 31.448 18.693 15.516   28.271

Totaal

 

31.448 18.693 15.516   28.271

* Per eind 2021 zijn er meer kosten gemaakt dan het voorgeschoten subsidiebedrag voor zwerfafval, daarom wordt dit verantwoord aan de activazijde van de balans als 'nog te ontvangen subsidie'.

 

Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen die t.l.v. volgende begrotingsjaren komen

Hieronder vallen de transitorische baten (bedragen die we in 2022 nog verwachten te ontvangen, voor zaken die betrekking hebben op 2021), de nog te ontvangen inkomsten 2021 en vooruitbetaalde kosten over 2022. Per 31 december 2020 was de precariobelasting 2019 en 2020 nog niet opgelegd in verband met lopende bezwaren. In 2021 is deze inhaalslag gemaakt. Dit is de voornaamste oorzaak dat deze balanspost eind 2021 lager is per begin 2021.

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva

 

B. VASTE PASSIVA

 

 

Eigen Vermogen

Het eigen vermogen is onderverdeeld in de reserves en het resultaat na bestemming.

Het eigen vermogen bestaan uit: 2021 2020
Algemene Reserve 3.186.308 4.266.445
Overige bestemmingsreserves 12.932.491 12.706.374
Gerealiseerd resultaat 375.569 -577.134
Totaal  16.494.368 16.395.686

 

De mutaties in de reserves zijn opgebouwd uit: 2021 2020
Boekwaarde begin boekjaar 16.972.819 17.692.542
Vermeerderingen (excl. verschuivingen) 2.050.800 2.225.409
Verminderingen (excl. verschuivingen) -2.904.820 -2.945.132
Boekwaarde einde boekjaar: 16.118.799 16.972.819

Het verloop in 2021 wordt in het volgende overzicht per reserve weergegeven

Terug naar navigatie - Het verloop in 2021 wordt in het volgende overzicht per reserve weergegeven
RESERVES Saldo 1 januari 2021 Toevoegingen 2021 Resultaatbestemming 2020 Rentetoerekening 2021 Onttrekkingen 2021 Verminderingen i.v.m. afschrijvingen op activa Saldo 31 december 2021
Algemene reserve 4.266.445 483.368 -1.026.173 0 -537.332 0 3.186.308
Totaal Algemene reserve 4.266.445 483.368 -1.026.173 0 -537.332 0 3.186.308
Egalisatiereserve Algemene uitkering 37.514 0 0 0 0 0 37.514
Reserve Nog uit te voeren werken 184.140 157.402 449.039 0 -561.032 0 229.549
Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer 678.422 0 0 0 0 52.798 625.624
Bestemmingsreserve Verkiezingen 41.670 31.123 0 0 -25.000 0 47.793
Bestemmingsreserve Opstellen omgevingsplannen 61.195 18.000 0 0 -25.925 0 53.270
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 280.783 350.050 0 0 -152.000 0 478.833
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 125.102 0 0 0 -9.188 0 115.914
Fonds Volkshuisvesting 918.190 1.410 0 0 0 0 919.600
Bestemmingsreserve Privatisering sportvelden 22.839 0 0 0 -22.839 0 0
Ontwikkelingsfonds 477.125 0 0 0 0 0 477.125
Bestemmingsreserve Monumentenzorg 54.472 0 0 0 -9.621 0 44.851
Bestemmingsreserve Duurzame energie 99.124 0 -99.124 0 0 0 0
Bestemmingsreserve Onderzoeken herbouw sportcomplexen 39.999 0 0 0 -39.999 0 0
Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen 92.535 90.000 0 0 -53.059 0 129.476
Fonds Duurzaamheidsleningen 830.332 485 0 0 0 0 830.817
Bestemmingsreserve Speelplaatsen 117.699 60.000 0 0 -100.940 0 76.758
Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting 450.000 0 0 0 -66.956 0 383.044
Reserve Zaanbrug 6.960.000 310.632 0 0 0 0 7.270.632
Bestemmingsreserve Duurzaamheid 1.085.024 0 99.124 0 -122.835 0 1.061.313
Bestemmingsreserve Blijversleningen 150.209 167 0 0 0 0 150.376
Egalisatiereserve leges omgevingsvergunningen 0 0 0 0 0 0 0
Totaal Bestemmmingsreserves 12.706.374 1.019.269 449.039 0 -1.189.392 52.798 12.932.491
Totaal reserves 16.972.819 1.502.637 -577.134 0 -1.726.724 52.798 16.118.799
8-jul-2022

Hieronder volgt een toelichting op de aard en reden van iedere reserve:

Terug naar navigatie - Hieronder volgt een toelichting op de aard en reden van iedere reserve:

Algemene reserve
De voornaamste functie van de algemene reserve is de bufferfunctie. Deze functie heeft als rol om fluctuaties in de exploitatiesfeer in de toekomst te kunnen opvangen; de voordelige resultaten van jaarrekeningen worden toegevoegd, terwijl nadelige saldi eraan onttrokken kunnen worden.

Overige bestemmingsreserves

Egalisatiereserve algemene uitkering

Deze reserve is bedoeld om grilligheden in de hoogte van de algemene uitkering te ondervangen.

Nog uit te voeren werken
Deze reserve is ingesteld om beschikbaar gestelde gelden voor projecten die aan het eind van enig boekjaar nog niet zijn afgerond te reserveren voor de afronding in het jaar daarna.

Nieuwe brandweerkazerne
Deze reserve is ingesteld om de jaarlijkse kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne in Wormer te kunnen dekken, zodat deze niet op de jaarlijkse exploitatie drukken.

Verkiezingen
Middels deze reserve worden onregelmatige uitgaven in de diverse jaren gelijk verdeeld over de jaren. Het ene jaar zijn er immers geen verkiezingen, het volgende jaar zijn het er één of twee. Door deze reserve blijven de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk, namelijk het gemiddelde benodigde bedrag.

Opstellen Omgevingsplannen
Het doel van deze reserve is de pieken in de uitgaven met betrekking tot het opstellen van omgevingsplannen te voorkomen zodat de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk blijven.

Sociaal Domein
Het doel van deze reserve is de tekorten binnen het sociaal domein op te kunnen vangen. Zodoende loopt de gemeente minder risico als de uitgaven op het Sociaal Domein hoger uitvallen dan begroot. 

Innovatie Sociaal Domein
Deze reserve is een sub-reserve van de reserve 'Sociaal Domein'. Er is besloten een gedeelte (oorspronkelijk € 150.000) hieruit af te zonderen en speciaal te bestemmen voor innovatie. Een gedeelte van deze reserve is inmiddels bestemd voor de Integrale toegang.

Fonds volkshuisvesting
Uit deze reserve zijn leningen verstrekt aan de woningstichting in het kader van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting en aan particulieren in de vorm van Startersleningen.

Privatisering sportvelden
Deze reserve is ingesteld om de privatisering van het onderhoud van de sportverenigingen te financieren.

Ontwikkelingsfonds
Het ontwikkelingsfonds is ingesteld voor het rendabel maken van bouwgrondexploitaties.

Monumentenzorg
Deze reserve is gecreëerd als buffer om externe adviezen etc. uit te kunnen betalen. In de toekomst zullen wellicht nieuwe objecten onderzocht worden alsook bouwhistorische onderzoeken van bestaande rijks- en provinciale monumenten. Tot en met 2021 is de subsidie voor onderhoud van gemeentelijke monumenten afgeroomd. Indien er meer subsidie vertrekt wordt dan begroot is, dan zal dit betaald worden uit deze reserve.

Duurzame energie
Deze reserve is bij de jaarrekening 2020 opgegaan in de reserve Duurzaamheid.

Onderzoeken herbouw sportcomplexen
De reserve Onderzoeken herbouw sportcomplexen is ingesteld  om de mogelijkheden tot herbouw van sportcomplexen (waaronder de sporthal Wormer) te kunnen onderzoeken.

Onderhoud vaarwegen
Deze reserve is bedoeld voor het baggeren van het binnenstedelijk gebied. Omdat dit meestal in de winter gebeurt, en daarom het ene jaar de uitgaven voornamelijk in het 'oude' boekjaar komen, en de volgende keer in het 'nieuwe' boekjaar, is er een aantal jaren geleden voor gekozen het beschikbare budget uit de jaarlijkse exploitatie naar een reserve door te sluizen, zodat er geen pieken en dalen in de werkelijke uitgaven komen.

Fonds duurzaamheidsleningen
Deze reserve is ingesteld voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen.

Speelplaatsen
Jaarlijks wordt een regulier bedrag aan deze reserve toegevoegd en de uitgaven van het desbetreffende jaar worden er aan onttrokken. Hierdoor worden schommelingen in de exploitatie voorkomen.

Duurzame vervanging openbare verlichting
In 2015 is door de Raad tot deze reserve besloten om over een periode van 15 jaar de openbare verlichting in zijn geheel te kunnen vervangen door duurzamere verlichting.

Nieuwe Zaanbrug
De gelden die bestemd zijn voor de dekking van de bouw van de nieuwe Zaanbrug zijn afgezonderd vanuit de reserve Nuon-gelden en in deze nieuwe reserve gestort. Nadat de brug een feit is, worden de jaarlijkse afschrijvingslasten aan deze reserve onttrokken.

Duurzaamheid
Deze reserve is ontstaan vanuit de reserve Nuon-gelden, De reserve is ingesteld om een bijdrage te leveren aan de ambities gesteld in het Nationale Energieakkoord uit 2013 (16% duurzame opwekking in 2023 en/of 1,5% energiebesparing per jaar). Het Klimaatakkoord uit 2019 is een initiatief van het kabinet en bouwt voort op het Energieakkoord uit 2013. Het doel van het Klimaatakkoord is vermindering van de uitstoot van broeikassen. Concreet ligt er een claim op de gelden in de reserve Duurzaamheid voor de jaarlijkse duurzaamheidsinitiatieven, de aanpak van bodemdaling Wormer- en Jisperveld en de voor 3,5 jaar aangetrokken duurzaamheidsmanager.

Blijversleningen
Deze reserve is ingesteld voor het kunnen verstrekken van leningen aan mensen die hiermee aanpassingen in hun woning kunnen laten doen waardoor ze langer in hun huis kunnen blijven wonen.

Egalisatiereserve leges omgevingsvergunningen
Deze reserve is bij de Begroting 2021 gecreëerd om grote fluctuatie in de leges door grote bouwprojecten te spreiden over de jaren. Inmiddels is bekend dat een voorziening hiervoor beter past dan een reserve. Deze reserve is in het Najaarsbericht 2021 om deze reden weer opgeheven.

 

De reserves waarvan de totale toevoeging of onttrekking groter is dan € 25.000 worden hieronder toegelicht:

Algemene Reserve
 
Algemene Reserve  

Toevoeging conform primaire begroting 2021: jaarlijks 20% van de precario-opbrengst aframen om toekomstige wegval van precario-opbrengst geleidelijk op te vangen (in 2021 is in totaal 80% afgeraamd)

233.368

Toevoeging: terugstorten van het in 2020 voorgeschoten coronabudget uit de Algemene reserve als voorschot op de rijksbijdrage (raadsbesluit 26 mei 2020)

250.000
 Totaal toevoegingen:  483.368
Onttrekking vanuit de resultaatbestemming van 2020 (raadsbesluit 29 juni 2021) -1.026.173
Onttrekking conform primaire begroting 2021 t.b.v. incidenteel budget omgevingswet
-174.000
Onttrekking in verband met de verwachte stijging van de kosten voor de nieuwbouw van de Zaanbrug als gevolg van een hogere inflatie dan verwacht vanaf 2020 en de uitstel van de verwachte afronding van het project van april 2023 naar eind 2023. Gelijk met deze stijging van de verwachte kosten is € 310.632 in 2021 toegevoegd aan de reserve Zaanbrug ten laste van de Algemene reserve (raadsbesluit 21 december 2021).
-310.632
Onttrekking ivm incidenteel budget Fraudebestrijdingsapparatuur (raadsbesluit bij begrotingsraad 9 nov 2020)
-12.700
Onttrekking t.b.v. het begeleid van het ombuigingsproces om tot een sluitende begroting 2022 te komen (raadsbesluit 18 mei 2021)
-40.000
Totaal onttrekkingen: -1.563.505
   

 

Bestemmingsreserves  
Reserve Nog uit te voeren werken  
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: toerisme (raadsbesluit 29 juni 2021) 10.505
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: coronabudget (raadsbesluit 29 juni 2021) 233.975
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: aanbesteding datacenter (raadsbesluit 29 juni 2021) 186.334
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: wijkbudget participatie (raadsbesluit 29 juni 2021) 2.850
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: communicatie (raadsbesluit 29 juni 2021) 10.000
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: mediation (raadsbesluit 29 juni 2021) 5.375
Toevoeging: onbenutte gelden  kunstonderhoud reserveren (amendement 'Beeldende kunst' bij Begroting 2020, raadsbesluit nov 2019)
1.180
Toevoeging: implementatie omgevingswet (restant budget 2021 meenemen naar 2022) 107.720
Toevoeging: budget Kerkenvisie mee naar 2022 (raadsbesl Najaarsbericht 2021) 25.000
Toevoeging: restbudget 2021 'Bestuurlijke toekomst' meenemen naar 2022 23.502
Totaal toevoegingen: 606.441
Onttrekking: Vanuit deze reserve zijn uitgaven gedaan uit eerder gereserveerde budgetten, zoals onder andere kosten m.b.t. saneringskosten Poort van Wormer, bijdrage martplein centrum Wormer, Zaanoeverproject, mediation, aanpak bodemdaling, coronakosten, aanbesteding datacenter, onderzoek sporthal, telefonische bereikbaarheid, toerisme en streekmarketing, bestuurlijke toekomst. -526.287

Onttrekking:  Dit deel van de  eerder gereserveerde budgetten valt vrij uit deze reserve. De twee grootste oorzaken zijn de vrijvallende budget voor optekenen erfgoedverhalen en meevallende kosten budget burgemeesterswissel.

-34.745
Totaal onttrekkingen: -561.032
   
Reserve Nieuwe brandweerkazerne  
Jaarlijkse onttrekking van de kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne in Wormer, conform begroting -52.798
Totaal onttrekkingen:  -52.798
   
Reserve Verkiezingen  

Jaarlijkse toevoeging conform begroting

31.123
Totaal toevoegingen:  31.123
Onttrekking: Op 17 maart 2021 zijn de Tweede Kamerverkiezingen gehouden. Normaliter worden de werkelijke kosten voor verkiezingen ten laste van deze reserve gebracht. In 2021 werden de verkiezingen echter onder zeer specifieke organisatorische omstandigheden gehouden als gevolg van de coronapandemie. De reguliere begrote kosten ad € 25.000 zijn ten laste van de reserve 'Verkiezingen' gebracht. De verkiezingen waren echter bijna € 78.000 duurder dan begroot. Deze extra kosten zijn gedekt uit het coronabudget en niet ten laste van de reserve verkiezingen gebracht.  -25.000
Totaal onttrekkingen: -25.000
   
Reserve Opstellen omgevingsplannen  
Jaarlijkse toevoeging conform begroting 18.000
Totaal toevoegingen: 18.000
Conform bestaand beleid zijn de werkelijke gemaakte kosten t.b.v. omgevingsplannen 2021 onttrokken aan deze reserve -25.925
Totaal onttrekkingen:  -25.925
   
Reserve Sociaal domein  
Toevoeging: conform bestaand beleid is het saldo (werkelijke kosten ten opzichte van begrote kosten) van het Sociaal domein vereffend met deze reserve. In verband met het afboeken van reserveringen voor nog te verwachte kosten 2018 t/m 2020 is saldo Sociaal domein positief in 2021. 350.050
Totaal toevoegingen: 350.050
Onttrekking: gezinscoaches 2021 (raadsbesluit 18 mei 2021 'Voorjaarsbericht 2021')
-152.000
Totaal onttrekkingen: -152.000
   
Reserve Innovatie Sociaal domein
 
Onttrekking: werkelijke kosten 2021 Integrale aanpak -9.188
Totaal onttrekkingen: -9.188
   
 Reserve Onderzoek herbouw sportcomplexen
 
Onttrekking: Haalbaarheidsonderzoek sportaccommodaties Wormer deels gefinancierd uit de Reserve Onderzoek herbouw sportcomplexen (raadsbesluit 22 juni 2021) 39.999
Totaal onttrekkingen: 39.999
   
Reserve Onderhoud vaarwegen  

Conform de begroting is aan deze reserve het jaarlijkse bedrag van € 90.000 toegevoegd

90.000

Totaal toevoegingen:  90.000
Conform het bestaand beleid zijn de werkelijke gemaakte kosten in 2021 voor het baggeren aan deze reserve onttrokken -53.059
Totaal onttrekkingen: -53.059
   
Reserve Speelplaatsen  

Het reguliere begrote bedrag is aan de reserve toegevoegd

60.000

Totaal toevoegingen: 60.000

De werkelijk gemaakte kosten zijn onttrokken volgens bestaand beleid

-100.940
Totaal onttrekkingen: -100.940
   
Reserve Duurzaamheid  
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: de reserve Duurzame energie is opgeheven. Het saldo van die reserve is toegevoegd aan de reserve Duurzaamheid (Raadsbesluit 29 juni 2021 Jaarstukken 2020) 99.124
Totaal toevoegingen: 99.124
Onttrekking: Duurzaamheidsmanager 2021 (raadsbesluit 17 sept 2019) -81.000
Onttrekking: Werkelijke kosten duurzaamheidsinitiatieven 2021 -20.445
Onttrekking: Zonnepanelen zwembad 2021 (vervolgd in 2022), raadsbesluit 22 juni 2021 'Verduurzaming zwembad' -7.000
Onttrekking: Haalbaarheidsonderzoek aquathermie (raadsbesluit 2 feb 2021 'Transitievisie warmte') -13.090
Onttrekking: Opstellen transitievisie warmte (raadsbesluit 2 feb 2021 'Transitievisie warmte') -1.300
 Totaal onttrekkingen: -122.835
   
Reserve Duurzame energie
 
Onttrekking vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2020: de reserve Duurzame energie is opgeheven. Het saldo van die reserve is toegevoegd aan de reserve Duurzaamheid (Raadsbesluit 29 juni 2021 Jaarstukken 2020) -99.124
 Totaal onttrekkingen: -99.124
   
 Reserve Duurzame vervanging openbare verlichting
 
Onttrekking: Ieder jaar wordt er € 30.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor het vervangen van openbare verlichting door ledverlichting. In 2021 is de zijn de kosten van de duurzame herinrichting van de openbare verlichting Watermuntstraat-Koningsvarenstraat ten laste gebracht van deze reserve. -66.956
Totaal onttrekkingen: -66.956
   
Reserve Zaanbrug  
Toevoeging: Deze reserve is bedoeld om toekomstige afschrijvingslasten van de Zaanbrug te dekken zodat deze lasten niet op het begrotingssaldo drukken. Om dit te waarborgen moet de hoogte van deze reserve gelijk te zijn aan de verwachte kosten voor de bouw van de Zaanbrug. In 2021 zijn deze verwachte kosten voor de Zaanbrug gestegen met € 310.632 als gevolg van een hogere inflatie dan verwacht vanaf 2020 en de uitstel van de verwachte afronding van het project van april 2023 naar eind 2023. Gelijk met deze stijging van de verwachte kosten is € 310.632 in 2021 toegevoegd aan de reserve (raadsbesluit 21 december 2021). 310.632
Totaal toevoegingen: 310.632
   

 

Voorzieningen

  2021 2020
Onderhoudsegalisatievoorzieningen 1.622.311 1.487.962
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's 2.709.845 2.627.282
Door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendingsrichting  1.882.021 1.455.927
Totaal  6.214.178 5.571.170

 

 

Het verloop van de voorzieningen in 2021 wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Voorzieningen

Saldo
01-01-2021

Toevoegingen 2021

Vrijgevallen bedragen 2021

Aanwendingen  2021

Saldo
31-12-2021 

Voorzieningen ter egalisering van de kosten

         
Meerjaren onderhoudsplan (MOP) gebouwen 1.406.784 315.188 0 262.486 1.459.486
Onderhoud gymnastiekinrichting 53.848 19.728 7.195 30.468 35.913
Bruggen en kunstwerken 27.329 180.704 0 81.121 126.912
 Totaal 1.487.962 515.620 7.195 374.075 1.622.311
           

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's

         
Pensioenen wethouders 2.627.282 189.353 0 106.790 2.709.845
Wachtgelden (voormalig) wethouders 0 0 0 0 0
Personele maatregelen 0 0 0 0 0
Totaal 2.627.282 189.353 0 106.790 2.709.845
           

Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven

 

       
Egalisatie riolering 1.455.927 426.094 0 0 1.882.021
Egalisatie afval 0 0 0 0 0
Totaal 1.455.927 426.094 0 0 1.882.021
           

Totaal voorzieningen

5.571.170 1.131.067 7.195 480.865 6.214.178

 

Hieronder volgt een toelichting op de aard en reden van iedere voorziening:

Meerjarenonderhoudsplan (MOP)
Voor de gemeentelijke panden zijn allemaal afzonderlijke onderhoudsplannen opgesteld. In 2019 zijn deze MOPs geactualiseerd, en hebben op dit moment een looptijd tot en met 2040. Iedere 4 jaar zullen deze MOPs weer opnieuw tegen het licht worden gehouden, en waar nodig budgetten worden bijgesteld.

Onderhoud gymnastiekinrichting
Deze voorziening is in 2012 ingesteld voor de gymnastiekinrichting in de gymzalen die de gemeente beheert. Dit onderhoudsplan had een looptijd tot en met 2020. In 2021 zou er een nieuwe onderhoudsplan worden opgesteld, dit is echter niet gebeurd door de extra werkzaamheden die op ons afkwamen in verband met de coronapandemie. Het nieuwe onderhoudsplan wordt nu in 2022 opgesteld.

Bruggen en kunstwerken
Deze voorziening is ingesteld bij de begroting 2018 naar aanleiding van het nieuwe beheerplan Civieltechnische kunstwerken en dient om schommelingen in onderhoudswerkzaamheden te egaliseren. De bruggen en duikers zijn opnieuw geïnspecteerd in 2021. Dit geeft een gewijzigd onderhoudsprogramma 2021-2024 met als resultaat een kostenverhoging vanaf 2021. De gemiddelde onderhoudskosten zijn gestegen met €72.333, van €108.371 naar €180.704 (Kadernota 2021).

Pensioenen wethouders
De omvang van deze voorzieining dient gelijk te zijn aan de toekomstige pensioenverplichtingen van de huidige en de gewezen wethouders. Dit geldt voor zowel de reeds pensioengerechtigde wethouders als de nog niet pensioengerechtigde wethouders. Hiertoe worden per persoon actuariële waardeberekeningen opgesteld waarin rekening wordt gehouden met verwachte levensduur, de eventuele partner, de (variabele) pensioengerechtigde leeftijd en de te hanteren rente. Daarmee is zichtbaar voor welk bedrag oud- en zittende wethouders pensioen hebben opgebouwd. Een vertrokken wethouder kan op elk moment verzoeken om de waarde van zijn pensioen over te dragen aan een ander pensioenfonds. Dit maakt de pensioenverplichtingen direct opeisbaar en dienen daarom in een voorziening aanwezig te zijn op grond van het Besluit begroting en verantwoording (BBV). Er zijn ook organisaties die gemeenten de mogelijkheid bieden zich hiervoor te verzekeren. Deze optie zou welliswaar incidentele toevoegingen en onttrekkingen in de voorziening voorkomen, maar zorgt voor een structurele last in de exploitatie en dient dan ook gedekt te worden met structurele baten. Dit laatste is de movitatie om de pensioenverplichting in een voorziening te reserveren en de grote, niet beïnvloedbare, fluctuaties te accepteren.

Wachtgelden (voormalig) wethouders
Deze voorziening is ingesteld bij de begroting 2016. Hier is de berekende wachtgeldverplichting opgenomen van de voormalige wethouders die recht hebben op wachtgeld. De maandelijkse wachtgeldbetaling wordt er vervolgens aan onttrokken. Per 31 december 2021 zijn er geen betalingsverplichtingen en derhalve is de voorziening leeg.

Egalisatievoorziening riolering
Deze voorziening is in 2014 nieuw gevormd, en is ontstaan uit een verplichting van het BBV om deze gelden voortaan in een voorziening beschikbaar te houden in plaats van in een egalisatiereserve. Deze voorziening heeft als doel om de ontvangen rioolheffingen en de daarbij behorende uitgaven voor riolering te egaliseren. Deze gelden mogen niet voor andere zaken worden gebruikt.

Egalisatievoorziening afval
Deze voorziening is eveneens in 2014 nieuw gevormd, en is ontstaan uit een verplichting van het BBV om deze gelden voortaan in een voorziening beschikbaar te houden in plaats van in een egalisatiereserve. Deze voorziening heeft als doel om de ontvangen afvalstoffenheffingen en de daarbij behorende uitgaven voor afval te egaliseren. Deze gelden mogen niet voor andere zaken worden gebruikt.

 

 

De toevoegingen en onttrekkingen groter dan € 25.000 worden hieronder toegelicht:

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's

 

Pensioenen wethouders

 
Toevoeging conform begroting 123.481

Extra (verplichte) storting in de voorzieining naar aanleiding van de actuele actuariële waardeberekeningen van de wethouders en oud-wethouders. Omdat de pensioenen per direct opeisbare verplichtingen zijn moet de hoogte van de voorziening volgens de financiële richtlijnen verplicht gelijk zijn aan deze waardeberekeningen. De oorzaak van de benodigde extra € 65.000 is een wijziging in pensioenleeftijd en een daling van de rekenrente van 0,290% (eind 2020) naar 0,082% (eind 2021).

65.000
Er is aan pensioenen oud-wethouders een bedrag uitbetaald van: -106.788
   

 

Onderhoudsegalisatievoorzieningen

 
Meerjaren Onderhoudsplannen gemeentelijke gebouwen  
In totaal is in 2021 aan deze voorziening MOP’s toegevoegd: 315.188
In 2021 bedroegen de uitgaven aan onderhoud van de diverse gebouwen: -262.486
   
Onderhoud gymnastiekinrichting diverse sportzalen  
In 2021 bedroegen de uitgaven aan onderhoud gymnastiekinrichting van de diverse sportzalen:
-30.468
   
Bruggen en kunstwerken  
Conform begroting wordt aan deze voorziening toegevoegd: 180.704
De werkelijke kosten in 2021 m.b.t. bruggen en kunstwerken: -81.121
   

 

Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven  
Egalisatie riolering  
Toevoeging egalisatievoorziening riolering 426.094
   

 

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer

 

De vaste schulden bestaan uit langlopende geldleningen en waarborgsommen. In de tabel hieronder staan de totale mutaties per onderdeel.

Langlopende leningen 2021 2020
Saldo begin boekjaar 14.359.879 15.387.316
Reguliere aflossingen  -1.019.654 -1.027.437
Vervroegde aflossing  0 0
Opgenomen leningen  2.000.000 0
Saldo einde boekjaar  15.340.225 14.359.879

 

Alle langlopende leningen zijn bij de Bank Nederlandse Gemeenten afgesloten.

De totale rentelast voor het jaar 2021 met betrekking tot de vaste schulden bedraagt: € 204.037.

Van de verplichtingen met een looptijd langer dan één jaar moet in 2022 een bedrag van € 1.054.231 worden afgelost aan de leningverstrekker.

 

Waarborgsommen 2021 2020
Saldo begin boekjaar  6.295 6.295
Terugbetaalde / afgewikkelde waarborgsommen 0 0
Ontvangen waarborgsommen 0 0
Saldo einde boekjaar 6.295 6.295

 

 

 

B. VLOTTENDE PASSIVA

 

Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

De vlottende schulden bestaan uit kasgeldleningen, bank- en girosaldi en overige schulden.

Kasgeldleningen

Per ultimo 2021 hadden we geen kasgeldlening lopen.

Liquide middelen

De post liquide middelen (negatieve banksaldi) is samen met de saldi aan de debetzijde (positieve banksaldi) van de balans uiteengezet in de Liquide middelen onder de Vlottende Activa. Totale negatieve banksaldi per ultimo 2021 bedroeg € 493.

Overige schulden

De post overige schulden betreft facturen die betrekking hebben op 2021 maar begin 2022 zijn betaald. Hieronder volgt een uitsplitsing van de overige schulden in crediteuren, schulden aan openbare lichamen, te betalen pensioenpremies, te betalen belastingen en sociale premies.

Overige schulden 31-12-2021
Crediteuren 1.976.631
Schulden aan openbare lichamen 2.150.935
Te betalen pensioenpremies 6.747
Te betalen belastingen 55.440
Te betalen sociale premies 602
Totaal 4.190.354

 

 

Overlopende passiva

 

Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen
Hieronder vallen de transitorische lasten (zaken waarvoor we in 2022 nog facturen verwachten, van zaken die in 2021 zijn uitgevoerd), de transitorische rente (rente over het jaar 2021, welke we in 2022 moeten betalen) en de overige nog te betalen kosten. Hieronder volgt een uitsplitsing van deze balanspost.

Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen 31-12-2021
Transitorische lasten  497.868
Transitorische rente 83.173
Project Neck Zuid 389.151
Overige nog te betalen kosten 252.579
Totaal 1.222.771

 

Voorschotbedragen ontvangen van Europese en Nederlandse overheidslichamen
De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Voorschotbedragen overheid

Instantie

Stand

31-12-2020

Toevoegingen

2021

Vrijgevallen bedragen 2021

Stand

31-12-2021

Vooruitontvangen van Rijksoverheid          
Vooruitontvangen SPUK-gelden 2020* Ministerie VWS 158.939 0 -158.939 0
Vooruitontvangen OAB-gelden (onderwijsachterstandenbeleid) Ministerie OCW 312.442 325.124 -164.073 473.493
Vooruitontvangen klimaatsubsidie: Regeling extern advies warmtetransitie (EAW) Rijksdienst voor Ondernemend Nederland 20.660 0 -20.660 0
Spuk 1: Vooruitontvangen subsidie: Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek (Spuk 1 is opgegaan in Spuk 2)** Ministerie van Financiën 3.862 0 -3.862 0
Spuk 2: Vooruitontvangen subsidie: Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek (Spuk 1 is opgegaan in Spuk 2)** Ministerie van Financiën 0  12.501 0 12.501
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen ivm toeslagenproblematiek (geen bevoorschotting) Ministerie van Financiën 0 0 -11.415 -11.415
Voorschot Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers 2020 (TOZO) Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 1.188.774 0 -960.608 228.166
Voorschot Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers 2021 (TOZO) Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 0 936.080 -698.338 237.742
Regeling reductie energiegebruik (RRE) (gezamenlijke subsidieaanvraag gemeente Wormerland, Oostzaan, Beemster en Waterland) Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties
299.745 0 -268.992 30.753
Totaal   1.984.422 1.273.705 -2.286.887 971.241
Vooruitontvangen van overige Nederlandse overheden
         
Vooruitontvangen klimaatsubsidie: Regionaal energiebesparingspramma (REP) Provincie Noord-Holland (via de gemeente Purmerend) 8.025   -8.025 0
Vooruitontvangen subsidie voor het project 'Recreatieve voorzieningen - waterrecreatie Wormer- en Jisperveld' (80% ontvangen in 2021) Provincie Noord-Holland 0 14.792 0 14.792
Totaal

 

8.025 14.792 -8.025 14.792
Totaal

 

1.992.447 1.288.497 -2.294.912 986.033

* Per eind 2021 zijn er meer kosten gemaakt dan het voorgeschoten subsidiebedrag voor SPUK-gelden btw Sport 2021, daarom wordt dit verantwoord aan de activazijde van de balans als 'nog te ontvangen subsidie'.

**Spuk 1 en Spuk 2, beiden 'Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek',  zijn in 2021 samengevoegd tot Spuk 2. De voor Spuk 1 ontvangen subsidie in 2020 bedroeg €  3.862 en de in 2021 ontvangen subsidie voor Spuk 2 bedraagt €  8.639. Dat maakt de vooruitontvangen subsidie Spuk 2 in totaal € 12.501.

 

Overige Vooruitontvangen bedragen die t.b.v. de volgende begrotingsjaren komen
Hieronder vallen alle overige overlopende passiva die ten laste komen van volgende begrotingsjaren.

 

 

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen

Aan de passivazijde van de balans is buiten de balanstelling het bedrag vermeld waarvoor aan diverse rechtspersonen borgstellingen of garantstellingen zijn verleend, als ook de langlopende contracten van materiële omvang.

De gewaarborgde geldleningen zijn als volgt samengesteld:

Waarborgen en garanties

Hoofdsom leningen

Bedrag restschuld 31-12-2021 voor 100%

Percentage borgstelling

Gegarandeerd door gemeente  31-12-2021 (risico)

Gegarandeerd door gemeente
31-12-2020

Voor 100% gegarandeerde geldleningen, volledig geborgd door WSW (geen risico)

10.000.000

10.000.000

100%

0

0

Voor 50% gegarandeerde leningen, volledig geborg geldleningen door WSW (geen risico)

42.587.747

41.320.964

50%

0 0

Voor 100% gewaarborgde geldleningen overig

5.575.554 3.597.706

100%

3.597.706 3.792.157

Voor 50% gewaarborgde geldleningen overig

0 0

50%

0

0

Gewaarborgde geldleningen overig (diverse borgingspercentages)

643.564.000

591.858.000

div.%

6.012.270 5.421.923

Totaal

701.727.302

646.776.670  

9.609.976

9.214.080

Er zijn in 2021 geen betalingen door de gemeente Wormerland verricht in verband met deze garantstellingen.

 

Langlopende contracten van materiële omgang

Hieronder volgt een overzicht van langlopende contracten van substantiële aard. Dit overzicht is niet uitputtelijk.

Overzicht stand van zaken investeringskredieten

Programmarekening 2021

Waar gaat het over?

Terug naar navigatie - Waar gaat het over?

Onderstaand treft u een overzicht aan van de baten en lasten, samengevat per programma. De verschillen tussen realisatie en begroting zijn verklaard bij de programmaverantwoording.

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten

Toelichting op onderstaande tabel:

In het Najaarsbericht 2021 verwachtten we een negatief jaarrekeningresultaat van € 799.090 (kolom 'Begroting 2021 incl. wijz.'). Nu blijkt het jaarrekeningsaldo € 669.180 positief (kolom 'Realisatie 2021'). Ten opzichte van hetgeen we verwachtten is het saldo dus € 1.468.270 positiever dan begroot (laatste kolom). Een uitsplitsing van de oorzaak van dit verschil vindt u in het volgende hoofdstuk 'Begrotingsafwijking en rechtmatigheid'.

Exploitatie Realisatie 2020 Primaire Begroting 2021 Begroting 2021 incl. wijz. Realisatie 2021 Verschil Begroot min Realisatie 2021
01 Dienstverlening
Lasten 1.543.276 1.453.533 1.471.117 1.484.101 -12.984
Baten 491.685 1.024.916 436.866 499.986 -63.120
Totaal 01 Dienstverlening -1.051.591 -428.617 -1.034.251 -984.115 -50.136
02 Ruimtelijke ontwikkeling
Lasten 936.931 1.115.216 1.196.847 992.952 203.895
Baten 113.726 105.614 59.619 54.194 5.425
Totaal 02 Ruimtelijke ontwikkeling -823.205 -1.009.602 -1.137.228 -938.758 -198.470
03 Sociaal domein
Lasten 17.523.128 13.992.092 13.770.539 13.419.927 350.612
Baten 6.615.775 3.426.553 3.426.553 3.695.754 -269.201
Totaal 03 Sociaal domein -10.907.353 -10.565.539 -10.343.986 -9.724.173 -619.813
04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs
Lasten 4.548.266 4.320.025 5.058.508 4.892.501 166.007
Baten 804.819 671.204 1.347.785 1.367.716 -19.931
Totaal 04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs -3.743.447 -3.648.821 -3.710.723 -3.524.785 -185.938
05 Leefomgeving
Lasten 10.533.596 10.922.359 11.102.833 10.676.725 426.108
Baten 5.688.068 5.389.421 5.370.995 5.388.889 -17.894
Totaal 05 Leefomgeving -4.845.528 -5.532.938 -5.731.838 -5.287.837 -444.001
06 Bestuur en organisatie
Lasten 7.411.245 5.672.746 8.912.495 8.453.786 458.709
Baten 27.198.274 26.640.587 28.971.017 29.305.747 -334.730
Totaal 06 Bestuur en organisatie 19.787.029 20.967.841 20.058.522 20.851.962 -793.440
Saldo baten minus lasten -1.584.095 -217.676 -1.899.504 392.294 -2.291.798
40 Mutaties in reserves
Onttrekkingen 3.334.879 607.998 2.391.700 2.327.686 64.014
Stortingen 2.327.918 845.681 1.291.286 2.050.800 -759.514
Totaal 40 Mutaties in reserves 1.006.961 -237.683 1.100.414 276.886 823.528

Begrotingsafwijking en rechtmatigheid

Analyse van de afwijkingen ten opzichte van de begroting

Terug naar navigatie - Analyse van de afwijkingen ten opzichte van de begroting

Het werkelijke jaarrekeningresultaat 2021 is € 375.569 positief. Ten opzichte van het negatieve begrotingssaldo in het Najaarsbericht 2021 ad € 799.000 is het jaarrekeningresultaat € 1.174.659 positiever dan verwacht. Hieronder is een tabel opgenomen met de verschillen tussen de begroting inclusief wijzigingen en de werkelijkheid. Alleen verschillen groter dan € 25.000 worden genoemd. Verschillen die gecompenseerd worden door een hogere of lagere onttrekking uit een bijbehorende reserve zijn niet meegenomen. Ook hogere (of lagere) lasten die direct verband houden met hogere (of lagere) inkomsten, zijn uit de tabel weggelaten. gamma

 

Product

Effect

Bedrag

Inc

/str.

Toelichting

Begrotingssaldo conform

Najaarsbericht

  Nadelig -/- € 799.000   Betreft saldo Najaarsbericht 2021.
2. Leefomgeving Omgevingsplannen Voordelig €29.000 inc. Er is minder uitgegeven dan begroot aan de inhuur van derden voor het opstellen van de Omgevingsvisie.
4. Maatschappelijke participatie Leerlingenvervoer Voordelig € 40.000 inc. Doordat door Corona scholen tijdelijk dicht zijn geweest, of er digitaal les is gegeven, zijn er minder vervoersbewegingen geweest. Wel hebben we omzetgarantie betaald aan de vervoerder, maar dit is per saldo minder geweest dan het budget.
  Burgerparticipatie Voordelig €31.000 inc.
Er is minder uitgegeven aan het 'wijkbudget', 'burgerinitiatieven' en 'diverse kosten' dan begroot. We vragen aan de Raad om het overgebleven 'Wijkbudget' mee te nemen naar 2022 om dan alsnog uit te kunnen geven.
5. Leefomgeving Openbaar groen Voordelig € 25.000 inc. Er zijn minder snoeirondes geweest als gevolg van Corona.
  Milieubeleid Voordelig € 81.000 inc. Het hier opgenomen (incidentele) budget voor een duurzaamheidsmanager, was in  2021 tevens opgenomen in de begroting van OVER-gemeenten. Dit budget is derhalve niet gebruikt.
  Begraven en begraafplaatsen Voordelig €60.000 inc. Lagere kosten aan onderhoud (€20.000) en hogere inkomsten aan afkoop onderhoud (€23.000) en grafrechten (€15.000) zorgen per saldo voor een flink voordeel.
  Beheer panden en gronden Voordelig €34.000 inc. Eind van 2021 hebben een verkoopopbrengst ontvangen voor grond aan de Faunastraat.
6. Bestuur en organisatie College van B&W Nadelig -/- €65.000 inc. Naar aanleiding van de actualisering van de actuariële waardeberekeningen van de pensioenen voor huidige en ex-wethouders, moest er een extra bedrag aan deze voorziening toegevoegd worden. Dit wordt met name veroorzaakt door de verlaging van de rekenrente.
  Communicatie Voordelig € 51.000 inc.

Door meer vaste bezetting in het team, zijn wij in staat om meer uitvoerend werk zelf te kunnen doen. Er is dus minder ingekocht bij leveranciers. Daarnaast wordt een kritisch beleid gevoerd op wat er echt ingekocht moet worden om de kwaliteit van de dienstverlening te vergroten. Het budget 2022 is derhalve al verlaagd.

  Organisatie Nadeel -/- €122.000 inc. De werkelijke bijdrage aan de werkorganisatie OVER-gemeenten is hoger dan begroot. Dit wordt voor €100.000 veroorzaakt door hogere salariskosten als gevolg van de onlangs afgesloten nieuwe CAO (met terugwerkende kracht) en voor €25.000 door hogere btw-lasten.
  Corona Voordeel € 577.000 inc.

Ten opzichte van het totaal aan (gelabelde) ontvangen Coronasteunpakketten via de Algemene Uitkering  en het meegenomen restantbudget 2020, is er een bedrag van €577.016 overgebleven. Omdat we ook in 2022 nog een flink aantal extra uitgaven kennen en verwachten, verzoeken we om dit saldo mee te nemen naar 2022.

  OZB Voordelig € 27.000 inc. De werkelijk opgelegde OZB voor niet-woningen was hoger dan begroot.
  Algemene Uitkering Voordelig € 224.000 inc. Het effect van de Decembercirculaire 2021 bedroeg €201.000. Daarnaast was er een voordeel over vorige dienstjaren van €23.000.
  Onvoorzien Voordelig €45.000 inc. Er is in 2021 veel tijd en energie gestopt in adequaat debiteurenbeheer met als gevolg dat de benodigde voorziening voor dubieuze debiteuren met ruim € 45.000 verlaagd is.
Diversen Div. verschillen <25.000 Voordelig € 137.569
   

Totaal

    € 375.569
   

 

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

In onderstaande tabel zijn de begrotingsoverschrijdingen per programma uiteengezet en toegelicht. De begrotingsoverschrijdingen betreft het verschil tussen de werkelijke lasten en de (gewijzigde)begroting. De bedragen van deze begroting zijn inclusief de wijzigingen van het Voorjaarsbericht, Najaarsbericht en eventuele andere begrotingswijzigingen. Door middel van het vaststellen van de jaarrekening worden de overschrijdingen door uw raad geaccepteerd.gamma

Programma

Begrote lasten

Werkelijke lasten

Overschrijding

1. Dienstverlening €1.471.117 €1.484.101 €12.984

 

Toelichting

1. Dienstverlening

De lasten voor het organiseren van de verkiezingen voor de Tweede Kamer, zijn door alle coronamaatregelen €77.700 duurder uitgevallen dan het beschikbare budget. We hebben echter via een Coronacompensatiepakket in de Algemene Uitkering gelden ontvangen voor hogere kosten als gevolg van Corona. Deze gelden zijn gestort in het Coronabudget, waaruit de hogere kosten voor verkiezingen gedekt zijn (zie hiervoor de baten in dit programma).

 

Kredieten

In 2021 zijn er geen significante overschrijdingen te constateren.

Overzicht van incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - ''

In dit overzicht van baten en lasten zijn de volgende bedragen in 2021 van incidentele aard:

Programmanummer

Omschrijving programma

Lasten

Baten

1 Dienstverlening 89.070 77.694
2 Ruimtelijke ontwikkeling 48.421 0
3 Sociaal Domein 71.712 37.383
4 Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs 113.567 144.662
5 Leefomgeving 79.410 20.660
6 Bestuur en organisatie 477.502 84.103
  Saldo incidenteel tlv programma 1 t/m 6 879.682 364.502
40 Mutaties in reserves 1.400.441 520.432
  Saldi 2.280.123 884.934
  Per saldo incidenteel 1.395.189  

 

Toelichting:

Het saldo van lasten en baten van incidentele aard dat ten laste komt van de exploitatie is € 1.395.189. We lichten hieronder de grote verschillen per programma toe.

 

Programma 1:

Er zijn vanuit het rijk coronagelden beschikbaar gesteld, ook voor het organiseren van verkiezingen onder deze specifieke omstandigheden. De kosten voor verkiezingen waren € 77.694 hoger dan reguliere verkiezingen, welke zijn gedekt uit het coronabudget (programma 6). Daarnaast is er voor € 11.376 een identiteitsfraudescanner aangeschaft.

 

Programma 2:

De voornaamste incidentele kosten zijn gemaakt voor de implementatie van de nieuwe Omgevingswet (€ 36.280) en voor het Project Bodemdaling (€ 10.019). Deze laatst genoemde kosten zijn ten laste van de Reserve Nog uit te voeren werken gebracht.

 

Programma 3:

In 2021 hebben we € 927.170 aan TOZO-gelden ontvangen en zijn er €  698.338 aan werkelijke kosten gemaakt voor de TOZO. Het saldo (€  228.832) is gereserveerd voor nagekomen TOZO-kosten. Het overschot zal uiteindelijk terugbetaald worden aan het rijk. Per saldo heeft dit geen effect op het jaarrekeningsaldo. Daarnaast hebben we eenmalige bedragen van de gemeente Zaanstad ontvangen van € 21.367 voor het Transformatieplan jeugd en € 13.834 voor huiselijk geweld. Beide bedragen zijn vereffend met de reserve Sociaal domein.

Ook zijn er incidentele kosten gemaakt (uren) t.b.v. inburgering (€32.969), welke vereffend zijn met de reserve Sociaal domein, en zijn (Blokhuis-)gelden voor daklozen ontvangen via het gemeentefonds (€ 32.051). Deze gelden zijn aan de gemeente Zaanstad doorbetaald.

 

Programma 4:

In 2021 hebben we € 31.741 ontvangen aan NPO-gelden, een corona-uitkering voor onderwijs. Hiervan hebben we in 2021 €  8.386 uitgegeven. Een eventueel overschot zal uiteindelijk terugbetaald worden aan het rijk. Per saldo heeft dit geen effect op het jaarrekeningsaldo. Ook hebben we een specifieke corona-uitkering van het rijk ontvangen voor het extra nadelig exploitatiesaldo van het zwembad ad € 70.350. Ook deze uitkering heeft geen effect op het jaarrekeningsaldo.

Bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo 2018 was er geld gereserveerd voor een kunstwerk op het marktplein in Wormer. Na een jarenlang proces is nu de renovatie van het marktplein en omgeving in Wormer in 2021 gestart. Deze kosten ad € 35.728 zijn ten laste gebracht van de reserve Nog uit te voeren werken. Er volgen nog kosten in 2022. Omdat dit gereserveerde gelden zijn heeft dit geen effect op het jaarrekeningsaldo.

In 2021 zijn er subsidies ontvangen voor het Sportakkoord (€ 42.571), hiervoor zijn in 2021 nog geen kosten gemaakt. Deze gelden gereserveerd zijn en hebben geen effect op het jaarrekeningsaldo.

 

Programma 5:

In 2021 zijn er incidentele kosten gemaakt voor de potentiestudie Aquathermie. Deze kosten zijn deels gedekt door de in 2020 ontvangen subsidie voor de Regeling externe adviezen warmtetransitie (EAW) (€ 20.660).  De overige kosten voor de studie  (€ 13.090) zijn ten laste van de reserve Duurzaamheid gebracht. Dit heeft geen effect op het jaarrekeningsaldo.

Daarnaast is er bijna € 23.000 aan schade- en vernielingskosten geweest in 2021 aan wegen, straatmeubilair, brug en gemeentehuis.

Ook is er ruim € 24.000 aan kosten gemaakt t.b.v. de invoering van het afval-recycletarief. Dit heeft een effect op het jaarrekeningresultaat omdat de egalisatievoorziening afval niet leeg is.

Tot slot zijn er incidentele kosten in 2021 gemaakt voor de bodemsanering van het project Staart van Wormer van ruim € 18.000 welke ten laste van de reserve is gebracht dus dit heeft geen effect op het jaarrekeningsaldo.

 

Programma 6:

Met betrekking tot coronagelden zijn in 2021 ruim € 84.000 ontvangsten geweest en bijna € 397.000 kosten gemaakt. Daarnaast is er ruim € 40.000 besteed aan het traject Bestuurlijke toekomst van de gemeente Wormerland en ruim € 32.000 aan het traject om tot een sluitende begroting 2022 te komen.

Overzicht van de aanwending van het bedrag voor Onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht van de aanwending van het bedrag voor Onvoorzien

Het middels de primaire begroting door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget voor onvoorziene zaken bedroeg tot en met 2018 € 51.117. In de primitieve begroting 2019 is dit voor de jaren 2019 tot en met 2021 verlaagd met € 25.000 tot een begroot bedrag van € 26.117.

Wet Normering Topfunctionarissen (WNT)

Waar gaat het over?

Terug naar navigatie - Waar gaat het over?

Per 1 januari 2013 is de Wet Normering Topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de gemeente Wormerland van toepassing zijnde regelgeving. Het algemene bezoldigingsmaximum in 2021 voor de gemeente Wormerland is € 209.000. Dit geldt naar rato van de duur en/of omvang van het dienstverband.

1. Bezoldiging topfunctionarissen 

1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13de maand van de functievervulling 

 

Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2021 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2021 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grand van de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.

1b Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12
N.v.t

1c Toezichthoudende topfunctionarissen
N.v.t. 

1d. Topfunctionarissen met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder 
N.v.t. 

1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700
N.v.t. 

1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.700 waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is
N.v.t. 

1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.700 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is
N.v.t. 

 

2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen
Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt 
N.v.t. 

 

3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2021 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen. 
N.v.t.

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - deze titel staat op niet tonen

Algemene uitkering herijking

In augustus 2021 werd de voorlopige prognose van de herijking 2023 drastisch naar beneden bijgesteld tot € 17 per inwoner voor de gemeente Wormerland. In deze prognose is de gemeente Wormerland nog steeds een voordeelgemeente, maar wel fors minder dan eerdere prognoses. Deze bijstelling had een structureel negatief effect van € 670.000 (met ingroeipad) ten opzichte van wat in de Kadernota 2022 was begroot. Deze neerwaartse bijstelling is verwerkt in de Begroting 2022-2025. Maar ook deze cijfers zijn nog steeds voorlopige cijfers welke zowel naar boven als naar beneden kunnen worden bijgesteld. Het definitieve effect wordt verwacht in de Meicirculaire 2022.

Hoewel de herijking voor 2021 geen financieel effect heeft kan deze herijking bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo een overwegingsfactor zijn voor de raad en derhalve benoemen we dit risico in de Jaarrekening 2021. In december 2021 heeft de raad besloten tot een structurele toevoeging in Egalisatiereserve algemene uitkering om de risico's m.b.t. het fluctueren van de algemene uitkering te verlagen.

 

Vluchtelingencrisis Oekraïne

De Russische invasie in Oekraïne begon op 24 februari 2022. In reactie op de afschuwelijke gebeurtenis zijn er veel Oekraïners op de vlucht geslagen. Een deel van deze vluchtelingen wordt vanaf 8 maart 2022 opgevangen door de gemeente Wormerland. In maart 2022 zijn er een aantal woningen aan de Gele Lisstraat ingericht waar Oekraïners verblijven. Ook heeft de gemeente Wormerland de sporthal in de Spatterstraat geopend, welke als ‘hub’ functioneert. Dit betekent dat de sporthal zich thans richt op maximaal 160 vluchtelingen per nacht die de volgende dag verder gaan naar een verblijf voor een langer verblijf. De hub functioneert dus feitelijk als een bed, bad, brood locatie. Gezien de toestroom van vluchtelingen is de verwachting dat de sporthal vooralsnog open blijft als crisisnoodopvanglocatie in de vorm van een ‘hub’. Ook richt de gemeente zich op verblijf voor vluchtelingen voor een langere periode. Deze toestroom aan mensen zorgt voor zowel organisatorische als financiële onzekerheden. In het Voorjaarsbericht 2022 zal de raad worden gevraagd uit de Algemene reserve een voorschot beschikbaar te stellen om de eerste kosten te dekken vooruitlopend op de verwachte rijksbijdrage in deze kwestie.

 

Verkiezingen

Op 16 maart 2022 hebben de gemeenteraadsverkiezingen plaatsgevonden. De onderhandelingen om tot een coalitieakkoord te komen zijn bij het opmaken van deze Jaarstukken 2021 nog in volle gang. Het coalitieakkoord zal worden uitgewerkt in een collegeprogramma. De financiële doorrekening van dit collegeprogramma zal worden verwerkt in de begroting.