Programma 3 Sociaal domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen en acties en uitgaven en inkomsten geraamd van de activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet, samen de drie decentralisaties in het sociaal domein.

Wat was onze visie in 2021?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie in 2021?

In Wormerland staat niemand aan de kant. Het is voor ons belangrijk dat onze inwoners verbonden (kunnen) zijn met de samenleving en zich gesteund voelen bij het vervullen van zorgtaken. Wie zorg of hulp van de gemeente nodig heeft, krijgt zo snel mogelijk – en zo nodig op maat – een goed afgestemde oplossing. De menselijke maat staat hierbij voorop. Daarbij is het belangrijk dat de toegang tot voorzieningen laagdrempelig is en dat inwoners weten waar ze terechtkunnen. Bij hulp en ondersteuning spreken we zo veel mogelijk de zelfredzaamheid van de persoon zelf aan en die stimuleren en ondersteunen we.
Inwoners creëren zo op eigen kracht en binnen hun eigen netwerk kansen en mogelijkheden om naar vermogen mee te doen in de samenleving. Daar waar hun eigen netwerk niet toereikend is, kan een inwoner een beroep doen op ondersteuning vanuit de gemeente. Voor de kwetsbaarste inwoners is er een vangnet beschikbaar, bijvoorbeeld op basis van de Wet op de jeugdzorg, de Wmo of de Participatiewet.

 

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2021 GEREALISEERD?

 

P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam

Terug naar navigatie - Toelichting

Iedereen in onze gemeente is maatschappelijk actief en doet mee naar vermogen. Hierbij zijn de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van inwoners belangrijk. Als meedoen niet zelfstandig lukt, dan helpt de gemeente bij het organiseren van ondersteuning. Maatwerk bieden is uitgangspunt.
Voor die inwoner die niet of weinig zelfredzaam is en langdurige ondersteuning nodig heeft, werken we samen met maatschappelijke partners aan een passende oplossing dicht bij huis. Daarbij is inzet van vrijwilligers en mantelzorgers van onschatbare waarde.
In het geval dat direct handelen vanwege zorg- of veiligheidsreden nodig is, neemt de gemeente regie in het uitvoeren van de noodzakelijke ondersteuning.
Om intensieve ondersteuning te voorkomen is preventie en vroegsignalering belangrijk. Met maatschappelijke partners worden afspraken gemaakt om inwoners zo goed mogelijk voor te lichten, door te verwijzen of direct ondersteuning te bieden.
Invloed van coronamaatregelen op het maatschappelijk leven en verdere decentralisatie van wetgeving kunnen een druk uitoefenen op het uitvoeren van de dienstverlening op het gebied van inkomen, werk en zorg. De rijksoverheid verstrekt budgetten om tegemoet te komen in de uitvoeringskosten. De verwachting is dat dit niet afdoende zal blijken. Op het moment van schrijven van deze begroting zijn de effecten op uitgave en inzet van middelen onbekend. Dit betekent dat komende periode de uitvoeringspraktijk dan ook nauwgezet gemonitord zal worden.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2021

P3 1.1 Meer inzetten op jeugd preventie

Terug naar navigatie - P3 1.1 Meer inzetten op jeugd preventie

Wat hebben we in 2021 gerealiseerd?

P3 1.2 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat

Terug naar navigatie - P3 1.2 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat

Wat hebben we in 2021 gerealiseerd?

P3 1.3 Maatwerk bieden bij ondersteuning

Terug naar navigatie - P3 1.3 Maatwerk bieden bij ondersteuning

Wat hebben we in 2021 gerealiseerd?

P3 1.4 Transformeren in het sociaal domein

Terug naar navigatie - P3 1.4 Transformeren in het sociaal domein

Wat hebben we in 2021 gerealiseerd?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Realisatie 2020 Begroting 2021 incl. wijz. Realisatie 2021 Verschil Begroot min Realisatie 2021
Lasten
140 Integrale aanpak sociaal domein 15.132 11.900 9.188 2.712
150 Inkomensvoorziening 6.653.073 3.525.283 3.549.645 -24.362
152 Armoedebeleid 652.662 619.440 616.398 3.042
155 Sociale werkvoorziening 587.787 81.255 67.713 13.542
157 Participatiebudget 440.184 404.361 336.100 68.261
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 4.401.825 4.590.623 4.591.265 -642
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 3.117.354 2.780.247 2.545.936 234.311
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 1.652.379 1.756.412 1.700.514 55.898
285 Kwijtschelding gemeentebelastingen 2.731 1.018 3.168 -2.150
Totaal Lasten 17.523.128 13.770.539 13.419.927 350.612
Baten
140 Integrale aanpak sociaal domein 0 0 21.367 -21.367
150 Inkomensvoorziening 6.429.981 3.247.453 3.536.730 -289.277
152 Armoedebeleid 30.528 57.860 14.869 42.991
155 Sociale werkvoorziening 5.905 0 4.376 -4.376
157 Participatiebudget 35.000 0 0 0
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 96.457 121.240 104.588 16.652
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 0 0 0 0
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 17.904 0 13.824 -13.824
Totaal Baten 6.615.775 3.426.553 3.695.754 -269.201

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan € 25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2021.

Product Baten of lasten Verschil Toelichting
152 Armoedebeleid baten

€ 42.991

(nadeel)

Uit de realisatie van vorige jaren blijkt dat de begrote terugvorderingen op BBZ leningen te hoog zijn opgenomen. 

157 Participatiebudget lasten

€ 68.261

(voordeel)

Bij het opstellen van de begroting 2021 werd rekening gehouden met de invoering van de nieuwe wet inburgering. De Rijksoverheid besloot gedurende het jaar dat de geplande invoeringsdatum van 1-7-2021 werd verplaatst naar 1-1-2022, zodat er een onderschrijding van € 51.000 is. Een deel van deze middelen zullen we reserveren voor de implementatie in 2022. 

Op re-integratie is minder uitgegeven vanwege de Corona crisis. De plaatsingsmogelijkheden waren hierdoor aanzienlijk beperkt (onderschrijding € 17.000) 

181 Jeugdhulp specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) lasten

€ 234.311

(voordeel)

In 2021 zien we een toename van de kosten in de bovenregionale contractering en niet ingekocht aanbod. Deze kosten zijn niet te voorzien, zeer specialistisch en bovendien moeilijk beïnvloedbaar. De jeugdzorg voor een beperkt aantal kinderen leidt daarbij tot een zeer hoog kostenniveau.  

Dat dit product toch een voordelig saldo laat zien komt doordat we reserveringen voor nog te verwachten kosten specialistische jeugdhulp van 2018 tot en met 2020 vrij hebben laten vallen in 2021. Deze reserveringen waren onvoldoende te onderbouwen waardoor vrijval noodzaak was. Het saldo van het sociaal domein wordt jaarlijks vereffend met de reserve Sociaal domein. Door deze vrijval van reserveringen jeugd is het saldo Sociaal domein positief en is er € 350.050 toegevoegd aan de reserve Sociaal domein. Voor nagekomen kosten zijn dus geen reserveringen meer, deze dienen gedekt te worden uit de reserve Sociaal domein.

182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) lasten

€ 55.898

(voordeel)

De onderschrijding op Jeugdhulp is grotendeels terug te voeren naar Centrum Jong. Bij de subsidieaanvraag 2021 is uitgegaan van een vraaggerichte werkwijze i.p.v. aanbodgericht werkwijze. Dit heeft geresulteerd in een lagere subsidiebeschikking (€ 20.000). Verder heeft de afrekening 2020 geleid tot een terugbetaling van € 20.000. 

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2020 Begroting 2021 incl. wijz. Rekening 2021
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 280.783 59.038 478.833
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 125.102 113.202 115.914
Totaal reserves 405.885 172.240 594.747
8-jul-2022

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Reserve Sociaal Domein

Aan deze reserve is in 2021 € 152.000 onttrokken t.b.v. gezinscoaches conform besluit in het Voorjaarsbericht 2021.

Conform het besluit bij de Jaarrekening 2019 worden saldi in begrote versus werkelijke kosten in het Sociaal domein vereffend in de reserve Sociaal domein. In 2021 is er als gevolg van dit besluit € 350.050 toegevoegd aan de reserve. De oorzaak van dit positieve saldo is het afboeken van reserveringen voor nagekomen kosten voorgaande dienstjaren. Voor toekomstige nagekomen kosten zijn geen voorzieningen meer getroffen omdat ze niet voldoende te onderbouwen waren. Deze kosten dienen gedekt te worden uit de reserve Sociaal domein.

Er berusten geen claims meer op deze reserve, dus het volledige saldo ad € 478.833 is beschikbaar voor toekomstige negatieve saldi Sociaal domein.

De meerkosten op het Sociaal domein welke aan de coronapandemie zijn toe te rekenen zijn lastig te kwantificeren en zijn derhalve niet uit het coronabudget betaald in 2020 en 2021. Deze kosten zitten dus in het saldo van het Sociaal domein en zijn hierdoor ten laste van de Reserve Sociaal domein gebracht. Bij de definitieve afrekening van het coronabudget wordt bepaald of er alsnog een deel van het restantbudget kan terugvloeien naar de Reserve Sociaal domein.

 

Reserve Innovatie Sociaal Domein

Deze (sub)reserve maakt deel uit van de reserve Sociaal Domein. In 2021 zijn de kosten ad € 9.188 in verband met integrale aanpak sociaal domein aan deze reserve onttrokken. Per ultimo 2021 is er nog € 30.784 beschikbaar in deze reserve voor dit project Integrale toegang. De overige € 85.130 van deze reserve is vrij besteedbaar.

Kengetallen en indicatoren

Terug naar navigatie - Kengetallen en indicatoren

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.  

Omschrijving Rekening 2020 Begroting 2021 Rekening 2021
Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar (Bron: LISA) 523 490 n.b.
% Jongeren met een delict voor rechter in de leeftijd 12-21 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel)* 1%
n.b. n.b.
% Kinderen in uitkeringsgezin tot 18 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel)* 6% n.b. n.b.
% netto arbeidsparticipatie van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking (Bron: CBS) 69,3% 65% n.b.
% werkeloze jongeren in de leeftijd 16-22 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in  Tel)* 2%. n.b. n.b.
Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners (Bron: CBS)

314,8

n.b. 249,8
Aantal lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar (Bron: CBS) 39,5 n.b. n.b.
% jongeren met jeugdhulp van alle jongeren tot 18 jaar (Bron: CBS) 6,3% 7,2% 6,8 %
% jongeren met jeugdbescherming van alle jongeren tot 18 jaar (Bron: CBS) 1,2% 1,0% 1,0%
% jongeren met jeugdreclassering van alle jongeren in de leeftijd van 12-23 jaar (Bron: CBS) n.b. 0,4%  n.b.
Aantal cliënten met maatwerkarrangement WMO per 10.000 inwoners (Bron: GMSD) n.b. 380 n.b.

*Merendeel van de cijfers vanuit het CBS is voor 2021 nog niet beschikbaar