Jaarrekening 2022

Grondslagen van waardering en resultaatbepaling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.

De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar gesteld wordt.

Voor de baten van de Algemene Uitkering wordt uitgegaan van de decembercirculaire van het desbetreffende jaar.

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Immateriële vaste activa

De eventuele kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en disagio kunnen naar keuze worden geactiveerd dan wel direct ten laste van de exploitatie gebracht, agio wordt direct ten gunste van de exploitatie gebracht. De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs, verminderd met de afschrijvingen.  Immateriële vaste activa worden annuïtair afgeschreven.

 

Afschrijvingsbeleid immateriële vaste activa

a maximaal 5 jaar bijdragen aan activa in eigendom van derden
b 5 jaar kosten voor onderzoek en ontwikkeling

 

Materiële vaste activa

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het jaar na ingebruikneming annuïtair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Op grondbezit wordt niet afgeschreven. Wanneer een bestemmingsreserve beschikbaar is voor de verkrijging/vervaardiging van een kapitaalgoed, wordt deze ingezet ter dekking van de jaarlijkse kapitaallasten. 

In december 2020 is de nota waardering vaste activa, afschrijving en rente geactualiseerd. De hierin genoemde afschrijvingstermijnen zijn met ingang van 2021 van toepassing. Dit afschrijvingsbeleid is onderdeel van de Financiële verordening gemeente Wormerland.

De afschrijvingstermijnen in de onderstaande lijst worden gehanteerd voor nieuwe investeringen. Voor bestaande activa wordt de afschrijvingstermijn individueel bepaald op basis van de reële te verwachten levensduur.

 

Afschrijvingsbeleid materiële vaste activa met economisch nut

Activa met economisch nut en een verkrijgingsprijs van minder dan € 10.000 worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Gronden en terreinen worden altijd geactiveerd. Het gaat hier over investeringen die verhandelbaar zijn en kunnen bijdragen aan het genereren van middelen. Voorbeelden hiervan zijn: auto’s, gebouwen, computers.
Op gronden en terreinen wordt niet afgeschreven.

De volgende materiële vaste activa met economisch nut worden annuïtair afgeschreven in:

a maximaal 40 jaar (vrijverval)rioleringen niet onderheid
  maximaal 60 jaar rioleringen wel onderheid
b 10 jaar aanleg tijdelijke terreinwerken 
c 40 jaar nieuwbouw woonruimten, kantoren en bedrijfsgebouwen
d 60 jaar nieuwbouw scholen, MFA’s, peuterspeelzalen, gemeentehuis, gemeentewerf
e 10 jaar nieuwbouw tijdelijke woonruimten en tijdelijke bedrijfsgebouwen
f minimaal 20 jaar renovatie, restauratie en aankoop woonruimten, en schoolgebouwen
g minimaal 20 jaar renovatie, restauratie en aankoop kantoren en bedrijfsgebouwen 
h 20 jaar technische installaties in bedrijfsgebouwen
i 10 jaar veiligheidsvoorzieningen bedrijfsgebouwen
j 5 jaar telefooninstallaties
k 5 jaar automatiseringsapparatuur
l 10 jaar kantoormeubilair en schoolmeubilair
m 5 jaar motorvaartuigen
n 5 jaar zware transportmiddelen en schuiten
o 5 jaar aanhangwagens en lichte motorvoertuigen
p 7 jaar personenauto’s

 
Afschrijvingsbeleid materiële vaste activa met maatschappelijk nut

Dit zijn voorzieningen die duidelijk een maatschappelijk nut dienen, maar geen eigen middelen genereren en niet kunnen worden verhandeld. Voorbeelden hiervan zijn bruggen en wegen.

De volgende materiële vaste activa met maatschappelijk nut met een aanschafprijs boven de € 10.000 worden annuïtair afgeschreven in:

a maximaal 10 jaar parken, sportvelden
b maximaal 15 jaar groenvoorzieningen
c maximaal 30 jaar wegen, pleinen en rotondes - in verband met wisselende bodemkwaliteit binnen de gemeente wordt de afschrijvingstermijn per geval beoordeeld
d maximaal 40 jaar tunnels, viaducten en bruggen
e maximaal 20 jaar geluidswallen
f 15 jaar openbare verlichting
g 10 jaar straatmeubilair
h maximaal 40 jaar havens, kades, sluizen en waterkeringen
i maximaal 40 jaar waterwegen, waterbergingen en walbeschoeiing
j 40 jaar pompen en gemalen

 

Financiële vaste activa:

Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen, gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden
partijen worden gewaardeerd tegen nominale waarde.

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Voorraden
Er zijn geen voorraden op de balans aanwezig.

Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inningskansen.

Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is echter tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de geformuleerde kwaliteitseisen. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen die is opgenomen in het jaarverslag is het kwaliteitsbeleid uiteengezet.

Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Stelsel van baten en lasten

Terug naar navigatie - Stelsel van baten en lasten

Bij het opstellen van de jaarrekening wordt het stelsel van baten en lasten gehanteerd. Bij dit stelsel wordt aan het eind van het dienstjaar rekening gehouden met de nog te ontvangen en nog te betalen bedragen die betrekking hebben op het dienstjaar. Niet geraamde bedragen worden verantwoord in het jaar waarin zij blijken.

Balans

Balans Activa

Terug naar navigatie - Balans Activa
Balans per 31-12 Balans 2022 Balans 2021
Activa
Vaste Activa
Immateriele vaste activa
Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio 0 0
Materiele vaste activa
Investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding vd kosten een heffing kan worden geheven 8.245.924 8.523.289
Investeringen met een economisch nut 15.235.522 15.619.427
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut 7.791.789 7.440.113
Totaal Materiele vaste activa 31.273.235 31.582.830
Financiele vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 803.327 803.327
Leningen aan Woningbouwcorporaties 2.550.001 2.798.941
Overige langlopende leningen 1.229.931 1.165.354
Totaal Financiele vaste activa 4.583.259 4.767.622
Totaal Vaste Activa 35.856.494 36.350.452
Vlottende Activa
Voorraden
Gereed product en handelsgoederen 0 0
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
Vorderingen op openbare lichamen 3.215.143 3.557.997
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 5.350.000 1.450.000
Overige vorderingen 1.438.389 1.803.427
Overige uitzettingen 526.470 578.263
Totaal Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 10.530.001 7.389.687
Liquide middelen
Kassaldi 5.498 4.302
Banksaldi 270.039 446.968
Totaal Liquide middelen 275.536 451.270
Overlopende activa
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen die tlv volgende begrotingsjaren komen 3.852.192 366.266
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: nog te ontv.bedragen van het Rijk 12.880 42.659
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: nog te ontv.bedr. van overige Ned. overheidslichamen 19.919 28.271
Totaal Overlopende activa 3.884.990 437.196
Totaal Vlottende Activa 14.690.528 8.278.153
Totaal Activa 50.547.022 44.628.605

Balans Passiva

Terug naar navigatie - Balans Passiva
Balans per 31-12 Balans 2022 Balans 2021
Passiva
Vaste passiva
Eigen Vermogen
Bestemmingsreserves 13.912.909 12.932.491
Algemene reserve 3.513.747 3.186.308
Het gerealiseerde resultaat volgend uit een overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 1.341.975 669.180
Totaal Eigen Vermogen 18.768.630 16.787.980
Voorzieningen
Voorzieningen 6.966.265 6.214.178
Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en financiële instellingen 17.285.994 15.340.225
Waarborgsommen 5.842 6.295
Totaal Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer 17.291.835 15.346.520
Totaal Vaste passiva 43.026.731 38.348.678
Vlottende Passiva
Netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
Kasgeldlen. aangegaan bij openb.lichamen als bedoeld in art.1, ond.a, van de Wet fin. decentr.overh. 0 0
Overige Schulden 3.802.405 4.190.354
Banksaldi 486 493
Totaal Netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 3.802.891 4.190.847
Overlopende passiva
Overige vooruitontvangen bedragen die tbv de volgende begrotingsjaren komen 1.717.252 173.888
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: ontvangen van het Rijk 897.952 677.629
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: ontvangen van overige Nederlandse overheidslichamen 61.630 14.792
Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen 1.040.567 1.222.771
Totaal Overlopende passiva 3.717.400 2.089.080
Totaal Vlottende Passiva 7.520.291 6.279.927
Totaal Passiva 50.547.022 44.628.605

Toelichting op de balans

Activa

Terug naar navigatie - Activa

A. VASTE ACTIVA

Conform de nota “Waardering van vaste activa, afschrijving en rente” wordt de activa afgeschreven volgens de annuïteitenmethode. In december 2020 is de nota waardering activa, afschrijving en rente geactualiseerd. Vanaf 2022 wordt de rekenrente jaarlijks berekend bij het opstellen van de Kadernota. In de Kadernota 2022 is de rekenrente vastgesteld op 1,5%. De afschrijvingstermijnen van de diverse activa worden in de “Staat van geactiveerde kapitaaluitgaven” genoemd, evenals de afschrijvingsbedragen en de rentelasten.

Immateriële vaste activa

 

2022

2021

Boekwaarde begin boekjaar

0

0

Vermeerderingen

0 0

Verminderingen

0

0

Afschrijvingen

0

0

Extra afschrijvingen (i.v.m. stelselwijziging)

0

0

Boekwaarde einde boekjaar

0

0

 

Materiële vaste activa

De materiële vaste activa kunnen als volgt worden onderverdeeld:

Onderverdeling materiële vaste activa

 

Boekwaarde

31-12-2022

Boekwaarde

31-12-2021

1. Gronden en terreinen

(ec.nut)

813.736 813.736

2. Woonruimten

(ec.nut)

0 0

3. Bedrijfsgebouwen

(ec.nut)

14.026.284 14.387.750

4. Grond-, weg- & waterbouwk.werken  

(ec.nut)

182.946 194.992

 

(ec.nut, waarvoor heffing kan worden geheven)   

8.245.924 8.523.289

 

(maatsch.nut)

7.791.789 7.440.032

5. Vervoermiddelen

(ec.nut)

44.457 39.837

6. Machines, apparatuur & installaties

(ec.nut)

168.099 183.194

Totaal materiële vaste activa

 

31.273.235 31.582.831

 

 

Het verloop van de materiële vaste activa gedurende het jaar 2022 ziet er in totaliteit als volgt uit:

Verloop materiële vaste activa

2022

2021

Boekwaarde begin boekjaar

31.582.831 31.113.257

Vermeerderingen

648.972 1.172.673

Verminderingen

0 0

Bijdragen van derden

0 -12.672

Afschrijvingen

-958.568 -690.428

Extra afschrijvingen

0 0

Reclassificatie beginbalans

0 0

Boekwaarde einde boekjaar 

31.273.235 31.582.831

 

In de balans is de volgende onderverdeling gemaakt:

 

2022

2021

 - Investeringen met een economisch nut:

15.235.522 15.619.510

 - Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden toegepast: 

8.245.924 8.523.289

 - Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut:

7.791.789 7.440.032

Totaal

31.273.235 31.582.831

 

Hieronder is het verloop per onderdeel weergegeven:

Gronden en terreinen

2022

2021

Boekwaarde begin boekjaar

813.736 813.736

Reclassificatie beginbalans

0 0

Investeringen

0 0

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen

0 0

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar  

813.736 813.736

 

Woonruimten

2022

2021

Boekwaarde begin boekjaar

0 0

Investeringen

0 0

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen

0 0

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar

0 0

 

Bedrijfsgebouwen

2022

2021

Boekwaarde begin boekjaar

14.387.750 14.627.622

Investeringen

0 0

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen

-361.466 -239.872

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar 

14.026.284 14.387.750

 

Grond- weg- en waterbouwkundige werken

2022

2021

Boekwaarde begin boekjaar

16.158.313 15.433.800

Investeringen

593.474 1.098.809

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 -12.672

Afschrijvingen

-531.128 -361.623

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar 

16.220.659 16.158.313

 

Vervoermiddelen

2022

2021

Boekwaarde begin boekjaar

39.837 80.959

Investeringen

17.227 0

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen

-12.608 -41.122

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0
Boekwaarde einde boekjaar 44.457 39.837

 

Machines, apparatuur en installaties

2022

2021

Boekwaarde begin boekjaar

183.194 157.140

Investeringen

38.272 73.865

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen-

-53.367 -47.810

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar 

168.099 183.194

 

 

De in 2022 geïnvesteerde bedragen (> € 25.000) worden hieronder nader toegelicht:

 

Grond-, weg- & waterbouwkundige werken (investeringen > € 25.000)
2022
Watermuntstraat, gehele openbare ruimte € 94.988
Noorderweg en Veerdijk t.h.v. Bijdam Wegen € 329.253
Wezenland wegen € 46.936
Beschoeiingen € 26.042

 

Machines, apparatuur en installaties (investeringen > € 25.000)
2022
ICT-middelen nieuwe raad (n.a.v. verkiezingen in maart 2022)
€ 28.037

 

Ter aanvulling een toelichting van de in 2022 verminderde investeringen (opbrengsten groter dan € 25.000):

In 2022 waren er geen verminderde investeringen groter dan € 25.000

 

 

Financiële vaste activa

Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen: 2022

Boekwaarde begin dienstjaar

803.327

Investeringen

0

Desinvesteringen

0

Afschrijvingen/Aflossingen

0
Doorgevoerde waardevermindering 0
Boekwaarde eind dienstjaar
803.327

 

Leningen aan Woningbouwcorporaties: 2022

Boekwaarde begin dienstjaar

2.798.941

Investeringen

0

Desinvesteringen

0

Afschrijvingen/Aflossingen

-248.940
Doorgevoerde waardevermindering 0
Boekwaarde eind dienstjaar
2.550.001

 

Overige langlopende leningen:

Verenigings-gebouw

Starters-leningen

Duurzaamheids-leningen Blijvers-leningen Obligatie-lening Alliander
Totaal
Boekwaarde begin dienstjaar 122.000 214.884 198.593 13.411 616.466 1.165.354
Investeringen 0 39.750 149.785 0 0 189.535
Desinvesteringen 0 0 0 0 0 0
Afschrijvingen/Aflossingen -2.018 -77.659 -31.870 -13.411 0 -124.958
Doorgevoerde waardevermindering 0 0 0 0 0 0
Boekwaarde eind dienstjaar
119.982 176.974 316.509 0 616.466 1.229.931

 

 

 

B. VLOTTENDE ACTIVA

 

 

Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar

Stand

31-12-2022

Voorziening

oninbaarheid

Boekwaarde

31-12-2022

Boekwaarde

31-12-2021

Vorderingen op openbare lichamen 3.215.143 0 3.215.143 3.557.997
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rentetypische looptijd <1 jaar 5.350.000 0 5.350.000 1.450.000
Overige vorderingen 1.657.149 -218.760 1.438.389 1.803.427
Overige uitzettingen 526.470 0 526.470 578.263
Totaal uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 10.748.762 -218.760 10.530.001 7.389.687

 

Nadere toelichting:

Vorderingen op openbare lichamen

De vordering op openbare lichamen van € 3.215.143 betreft hoofdzakelijk een vordering in het kader van het btw-compensatiefonds over 2022. Dit bedrag ontvangen we jaarlijks rond 1 juli van het jaar erna.

 

Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rentetypische looptijd <1 jaar

De uitzetting in 's Rijks schatkist van € 5.350.000 betreft de overtollige liquide middelen die we hadden uitstaan bij het ministerie op 31 december 2022. Deze saldi zijn echt momentopnamen, welke dagelijks kunnen wijzigen.

 

Overige vorderingen

De overige vorderingen betreffen belastingvorderingen in beheer bij Cocensus, vorderingen van sociale zaken en overige vorderingen in beheer bij de gemeente.

In het volgende overzicht staan per dienstjaar de debiteurensaldi per eind 2022 weergegeven, uitgesplitst in debiteuren in eigen beheer (exclusief vorderingen openbare lichamen), belastingdebiteuren en debiteuren sociale zaken.

Jaar Debiteuren in eigen beheer
Belastingdeb. beheerd door Cocensus Debiteuren Sociale Zaken
Totaal
t/m 2011 0 0 108.712 108.712
2012 0 1.644 50.932 52.576
2013 0 1.646 7.623 9.269
2014 0 3.027 24.813 27.840
2015 0 3.139 67.490 70.629
2016 0 3.145 11.059 14.204
2017 0 5.847 23.723 29.570
2018 0 8.541 85.330 93.871
2019 0 11.075 23.720 34.795
2020
0 16.174 245.401 261.575
2021 244 86.611 138.713 225.568
2022
465.682 170.326 92.533 728.541
Totaal 465.925 311.176 880.049 1.657.149
Voorziening -122 -45.232 -173.406 -218.760
Saldo 465.804 265.944 706.643 1.438.389

 

Overige uitzettingen

De overige uitzettingen betreft de gelden in het Revolving Fund. Deze gelden zijn beschikbaar voor het verstrekken van leningen in het kader van Volkshuisvesting, Startersleningen, Duurzaamheidsleningen en Blijversleningen. Het saldo per eind 2022 in het Revolving Fund is ruim € 51.000 lager dan eind 2021. Dit verschil wordt grotendeels veroorzaakt door in 2022 verstrekte leningen minus aflossingen van reeds bestaande leningen.

 

Liquide middelen (activa en passiva)

2022

2021

Bankrekeningen:

 

 

1. Rabobank Burgerzaken

707 1.805

2. BNG Algemene Dienst

269.331 445.163

3. BNG Sociale Zaken

-30 -31

4. BNG Belastingen (Cocensus)

-455 -462

Totaal bankrekeningen:

269.553 446.475

Gelden in kas

5.498 4.302

Totaal liquide middelen

275.051 450.777

 

In de balans worden de positieve saldi vermeld aan de activazijde en de negatieve saldi aan de passivazijde. Hiertoe zijn de volgende bedragen opgenomen:

 

2022 2021

Activa:       liquide middelen - debet (positieve saldi)

275.536 451.270

Passiva:     liquide middelen - credit (negatieve saldi)

-486 -493

Totaal liquide middelen

275.051 450.777

 

Schatkistbankieren

Op 15 december 2013 is de wet Verplicht schatkistbankieren van kracht geworden. Dit houdt in dat decentrale overheden hun overtollige middelen (gelden op rekening-courant bij de bank boven een bepaald drempelbedrag) aan moeten houden bij het Ministerie van Financiën (de schatkist). Het doel hiervan is het verlagen van de EMU-schuld van de collectieve sector. Doordat de decentrale overheden hun tijdelijk overtollige gelden aanhouden in de schatkist, wordt de externe financieringsbehoefte van het Rijk verminderd. De gemeenten hebben een rekening-courant bij de schatkist waar gelden op aangehouden kunnen worden.

Drempelbedrag
Het drempelbedrag is het minimumbedrag (afhankelijk van de omvang van de decentrale overheid) dat gemiddeld per kwartaal buiten de schatkist mag worden gehouden. Het drempelbedrag is bedoeld om het dagelijks kasbeheer te vereenvoudigen; niet elke laatste euro hoeft in de schatkist te worden aangehouden. In principe hoeven dus alleen de liquide middelen in de schatkist te worden aangehouden die boven het drempelbedrag uitgaan. 
Voor de gemeente Wormerland was het drempelbedrag in 2022 € 1.000.000. In 2022 hebben we deze bedragen niet overschreden. In onderstaande tabel ziet u de benutting van het drempelbedrag schatkistbankieren gedurende de vier kwartalen van 2022. 

 

Overlopende activa

I.v.m. voorfinanciering uitkeringen met specifiek doel: nog te ontvangen bedragen van het Rijk

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Te ontvangen bedragen van het Rijk

 

Instantie

Stand 

31-12-2021

Ontvangen

Toevoegingen

Vrijgevallen

bedragen

Stand 

31-12-2022

BTW MFA Neck*

Bel.dienst

41.531 41.531 0 0 0
SPUK-gelden btw Sport 2021

Ministerie VWS

1.128 1.128 0   0
3 regelingen i.v.m. de toeslagenaffaire:

 

         
Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp aan gedupeerden toeslagenproblematiek (SPUK 2)**

Ministerie

Financiën

-12.501
0 0 10.859 -1.642
Kwijtschelding SZW i.v.m. de toeslagenproblematiek (geen bevoorschotting)**

Ministerie SZW

0
0 0 0 0
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen i.v.m. de toeslagenproblematiek (geen bevoorschotting)**

Ministerie Financiën

11.415 0 0 3.107 14.522
Subtotaal 3 regelingen toeslagenaffaire

 

-1.086 0 0 13.966 12.880

Totaal

 

41.573 42.659 0

13.966

12.880

*De totale btw vordering inzake de MFA in Neck wordt in jaarlijks gelijke bedragen van € 41.531 tot en met 2022 ontvangen.

**Per begin 2022 was meer voorschot ontvangen van het rijk voor de toeslagenproblematiek dan tot 2021 kosten waren gemaakt. Deze regeling was daarom in de jaarrekening 2021 verantwoord aan de passivazijde van de balans (vooruitontvangen van overheid). Per eind 2022 overstijgen de kosten echter de ontvangen voorschotten van het rijk. Daarom is de verantwoording in de jaarrekening 2022 aan de activazijde (te ontvangen van rijk).

 

I.v.m. voorfinanciering uitkeringen met specifiek doel: nog te ontvangen bedragen van overige Nederlandse overheidslichamen

Te ontvangen bedragen van overige overheidslichamen

Instantie

Stand 

31-12-2021

Ontvangen

Toevoegingen

Vrijgevallen

bedragen

Stand 

31-12-2022

Nog te ontvangen subsidie zwerfafval 2018-2020 Nedvang 31.448 30.673   775 0
Nog te ontvangen subsidie zwerfafval 2021-2022 Nedvang -3.177  18.693   -29.782 7.913
Nog te ontvangen subsidie Regionaal energieprogramma (REP)

Provincie Noord-Holland (via de gem. Purmerend

0 0 12.006 0 12.006

Totaal

 

28.271

49.399

12.006 -29.007 19.919

 

Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen die t.l.v. volgende begrotingsjaren komen

Hieronder vallen de transitorische baten (bedragen die we in 2023 nog verwachten te ontvangen voor zaken die betrekking hebben op 2022), de nog te ontvangen inkomsten 2022 en vooruitbetaalde kosten over 2023. Per 31 december 2022 waren de kosten die gemaakt zijn i.v.m. opvang van vluchtelingen uit Oekraïne nog niet ontvangen van het rijk. Hierdoor is deze balanspost ruim 3 miljoen hoger dan per eind 2021.

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva

 

B. VASTE PASSIVA

 

 

Eigen Vermogen

Het eigen vermogen is onderverdeeld in de reserves en het resultaat na bestemming.

Het eigen vermogen bestaan uit: 2022 2021
Algemene Reserve 3.513.747 3.186.308
Overige bestemmingsreserves 13.912.909 12.932.491
Gerealiseerd resultaat 1.341.975 669.180
Totaal  18.768.631 16.787.980

 

De mutaties in de reserves zijn opgebouwd uit: 2022 2021
Boekwaarde begin boekjaar 16.118.799 16.972.819
Vermeerderingen (excl. verschuivingen) 3.196.333 2.050.800
Verminderingen (excl. verschuivingen) -1.888.656 -2.904.820
Boekwaarde einde boekjaar: 17.426.656 16.118.799

Het verloop in 2022 wordt in het volgende overzicht per reserve weergegeven

Terug naar navigatie - Het verloop in 2022 wordt in het volgende overzicht per reserve weergegeven
RESERVES Saldo 1 januari 2022 Toevoegingen 2022 Resultaatbestemming 2021 Rentetoerekening 2022 Onttrekkingen 2022 Verminderingen i.v.m. afschrijvingen op activa Saldo 31 december 2022
Algemene reserve 3.186.308 1.000.000 27.438 0 -700.000 0 3.513.747
Totaal Algemene reserve 3.186.308 1.000.000 27.438 0 -700.000 0 3.513.747
Egalisatiereserve Algemene uitkering 37.514 332.459 0 0 -30.524 0 339.449
Reserve Nog uit te voeren werken 229.549 532.047 641.742 0 -675.065 0 728.273
Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer 625.624 0 0 0 0 -27.201 598.423
Bestemmingsreserve Verkiezingen 47.793 31.123 0 0 -30.000 0 48.916
Bestemmingsreserve Opstellen omgevingsplannen 53.270 18.000 0 0 -34.316 0 36.954
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 478.833 0 0 0 -120.983 0 357.849
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 115.914 0 0 0 -30.784 0 85.130
Fonds Volkshuisvesting 919.600 2.333 0 0 0 0 921.934
Ontwikkelingsfonds 477.125 0 0 0 0 0 477.125
Bestemmingsreserve Monumentenzorg 44.851 5.788 0 0 -4.437 0 46.201
Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen 129.476 90.000 0 0 -4.840 0 214.636
Fonds Duurzaamheidsleningen 830.817 733 0 0 0 0 831.550
Bestemmingsreserve Speelplaatsen 76.758 60.000 0 0 -106.682 0 30.076
Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting 383.044 0 0 0 -379 0 382.665
Reserve Zaanbrug 7.270.632 0 0 0 0 0 7.270.632
Bestemmingsreserve Duurzaamheid 1.061.313 226.977 0 0 -95.827 0 1.192.463
Bestemmingsreserve Blijversleningen 150.376 255 0 0 0 0 150.631
Bestemmingsreserve Bestuurlijke toekomst 0 0 0 0 0 0 0
Bestemmingsreserve Inflatiearmoede 0 200.000 0 0 0 0 200.000
Totaal Bestemmmingsreserves 12.932.491 1.499.715 641.742 0 -1.133.838 -27.201 13.912.909
Totaal reserves 16.118.799 2.499.715 669.180 0 -1.833.838 -27.201 17.426.656
15-jun-2023

Hieronder volgt een toelichting op de aard en reden van iedere reserve:

Terug naar navigatie - Hieronder volgt een toelichting op de aard en reden van iedere reserve:

Algemene reserve
De voornaamste functie van de algemene reserve is de bufferfunctie. Deze functie heeft als rol om fluctuaties in de exploitatiesfeer in de toekomst te kunnen opvangen; de voordelige resultaten van jaarrekeningen worden toegevoegd, terwijl nadelige saldi eraan onttrokken kunnen worden. Daarnaast dient de Algemene reserve ter afdekking van de risico's. In het beleidskader 'Risicomanagement en weerstandsvermogen Wormerland' is vastgelegd dat het weerstandsratio minimaal 1,0 moet zijn (voldoende) maar dat we streven naar een ratio van 1,5 (ruim voldoende). Deze ratio geeft de verhouding weer tussen de risico's en de beschikbare middelen om die risico's af te dragen indien ze zich voordoen.

 

Overige bestemmingsreserves

Egalisatiereserve Algemene uitkering

Deze reserve is bedoeld om grilligheden in de hoogte van de algemene uitkering te ondervangen. Begrotingseffecten van wijzigingen van de hoogte van de algemene uitkering worden opgeheven door inzet van deze reserve (het zogenaamde 'Schommelfonds'). Door de schommelingen in de Algemene Uitkering te kunnen opvangen wordt gezorgd dat negatieve bijstellingen in circulaires niet direct van invloed zijn op de begroting van de beleidsprogramma's. 

Nog uit te voeren werken
Deze reserve is ingesteld om beschikbaar gestelde gelden voor projecten die aan het eind van enig boekjaar nog niet zijn afgerond te reserveren voor de afronding in het jaar daarna.

Brandweerkazerne Wormer
Deze reserve is ingesteld om de jaarlijkse kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne in Wormer te kunnen dekken, zodat deze niet op de jaarlijkse exploitatie drukken.

Verkiezingen
Middels deze reserve worden onregelmatige uitgaven in de diverse jaren gelijk verdeeld over de jaren. Het ene jaar zijn er immers geen verkiezingen, het volgende jaar zijn het er één of twee. Door deze reserve blijven de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk, namelijk het gemiddelde benodigde bedrag.

Opstellen omgevingsplannen
Het doel van deze reserve is de pieken in de uitgaven met betrekking tot het opstellen van omgevingsplannen te voorkomen zodat de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk blijven.

Sociaal Domein
Het doel van deze reserve is de tekorten binnen het sociaal domein op te kunnen vangen. Zodoende loopt de gemeente minder risico als de uitgaven op het Sociaal Domein hoger uitvallen dan begroot. Deze reserve is volledig bedoeld voor nog te betalen bedragen van oude jaren en is dus niet vrij besteedbaar.

Innovatie Sociaal Domein
Deze reserve is een sub-reserve van de reserve 'Sociaal Domein'. Er is besloten een gedeelte (oorspronkelijk € 150.000) hieruit af te zonderen en speciaal te bestemmen voor innovatie.

Fonds Volkshuisvesting
Uit deze reserve zijn leningen verstrekt aan de woningstichting in het kader van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting en aan particulieren in de vorm van Startersleningen.

Ontwikkelingsfonds
Het ontwikkelingsfonds is ingesteld om financieel negatieve bouwplannen mogelijk te maken. De reserve is gevormd door financieel positieve bouwplannen te reserveren.

Monumentenzorg
Deze reserve is gecreëerd als buffer om externe adviezen etc. uit te kunnen betalen. In de toekomst zullen wellicht nieuwe objecten onderzocht worden alsook bouwhistorische onderzoeken van bestaande rijks- en provinciale monumenten. Indien er meer subsidie vertrekt wordt dan begroot is, dan zal dit gedekt worden uit deze reserve.

Onderhoud vaarwegen
Deze reserve is bedoeld voor het baggeren van het binnenstedelijk gebied. Omdat dit meestal in de winter gebeurt, en daarom het ene jaar de uitgaven voornamelijk in het 'oude' boekjaar komen, en de volgende keer in het 'nieuwe' boekjaar, is er een aantal jaren geleden voor gekozen het beschikbare budget uit de jaarlijkse exploitatie naar een reserve door te sluizen, zodat er geen pieken en dalen in de werkelijke uitgaven komen.

Fonds duurzaamheidsleningen
Deze reserve is ingesteld voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen.

Speelplaatsen
Jaarlijks wordt een regulier bedrag aan deze reserve toegevoegd en de uitgaven van het desbetreffende jaar worden er aan onttrokken. Hierdoor worden schommelingen in de exploitatie voorkomen.

Duurzame vervanging openbare verlichting
In 2015 is door de Raad tot deze reserve besloten om over een periode van 15 jaar de openbare verlichting in zijn geheel te kunnen vervangen door duurzamere verlichting.

Zaanbrug
Deze reserve is bedoeld als dekkingsmiddel voor de afschrijvingslasten van de Zaanbrug. De hoogte van deze reserve moet daarom gelijk zijn aan de werkelijke kosten van de Zaanbrug. Vanaf het jaar volgend op het jaar dat de Zaanbrug gereed is zal elk jaar het gedeelte vrijvallen uit deze reserve wat gelijk is aan de afschrijvingslast van de burg.

Duurzaamheid
De reserve is ingesteld om een bijdrage te leveren aan de ambities gesteld in het Nationale Energieakkoord uit 2013 (16% duurzame opwekking in 2023 en/of 1,5% energiebesparing per jaar). Het Klimaatakkoord uit 2019 is een initiatief van het kabinet en bouwt voort op het Energieakkoord uit 2013. Het doel van het Klimaatakkoord is vermindering van de uitstoot van broeikassen. Concreet ligt er een claim op de gelden in de reserve Duurzaamheid voor de jaarlijkse duurzaamheidsinitiatieven en in het collegeprogramma 2022-2026 is vanaf 2023 een structurele invulling gegeven aan een 2e duurzaamheidsmanager waarvan het jaar 2023 gedekt wordt uit de Duurzaamheidsreserve (€25.000). Ook uit het collegprogramma 2022-2026 ligt er een claim op deze reserve in verband met het 2e Wijkuitvoeringsplan (€50.000) en de uitbreiding van de energie-infrastructuur (€30.000).

Blijversleningen
Deze reserve is ingesteld voor het kunnen verstrekken van leningen aan mensen die hiermee aanpassingen in hun woning kunnen laten doen waardoor ze langer in hun huis kunnen blijven wonen.

Bestemmingsreserve Bestuurlijke toekomst
Voor het traject 'Bestuurlijke toekomst Wormerland' zijn in het collegeprogramma 2022-2026 gelden gereserveerd voor dit proces. Hoewel besluitvorming tot het instellen van deze reserve plaatsvond in 2022 zijn de begrote toevoegingen aan deze reserve pas in 2023 (€50.000) en in 2024 (€50.000).

Inflatiearmoede
Vooruitlopend op de inhoudelijke uitwerking van regelingen tot bestrijding van inflatiearmoede is in de raad van december 2022 een eerste reservering gedaan door storting van €200.000 in deze reserve 'Inflatiearmoede'. Tot de vaststelling door de raad van de inhoudelijke uitwerking van regelingen om de inflatiearmoede te bestrijden heeft de raad het college de ruimte geboden om uit deze gelden een maatwerkbudget van €50.000 (volgens de regels van de bijzondere bijstand) aan te houden voor om in acute, schrijnende of noodsituaties incidentele inwonersondersteuning te kunnen bieden.

 

De reserves waarvan de totale toevoeging of onttrekking groter is dan €25.000 worden hieronder toegelicht:

Algemene Reserve
 
Algemene Reserve  

Toevoeging: Het in het Voorjaarbericht 2022 beschikbaar gestelde voorschot ad €250.000 voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne vooruitlopend op de rijksvergoedingen is weer teruggestort in de Algemene reserve.

250.000
Toevoeging: Conform begroting is er €750.000 toegevoegd aan de algemene reserve i.v.m. het verhogen van het weerstandsvermogen 750.000
Toevoeging: Als gevolg van de bestemming van het rekeningresultaat van 2021 is er €27.438 toegevoegd aan de Algemene reserve 27.438
 Totaal toevoegingen:  1.027.438
Onttrekking: In het Voorjaarbericht 2022 heeft de raad €250.000 beschikbaar gesteld voor de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne vooruitlopend op de rijksvergoedingen. Inmiddels is dit voorschot weer teruggestort in de Algemene reserve.
-250.000
Onttrekking: In december 2022 is €300.000 ter beschikking gesteld als voorfinanciering voor het bouw- en woonrijp maken van het perceel aan de Poelweg ten behoeve van de ontwikkeling van tijdelijke woningen (woonunits) voor Oekraïense vluchtelingen, spoedzoekers en statushouders.
-300.000
Onttrekking: Bij de begrotingsraad in november 2021 is voor 2022 €150.000 beschikbaar gesteld voor het inhuren van gezinscoaches voor het sociaal domein.
-150.000
Totaal onttrekkingen: -700.000
   

 

Bestemmingsreserves  
Egalisatiereserve Algemene uitkering
 

Toevoeging: toevoeging aan egalisatiereserve Algemene uitkering conform begroting

250.000
Toevoeging: netto effect van de decembercirculaire 2022 82.459
Totaal toevoegingen: 332.459
Onttrekking: saldo algemene uitkering vorige dienstjaren
-30.524
Totaal onttrekkingen:
-30.524
   
Reserve Nog uit te voeren werken  
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2021: restbudget corona meenemen naar 2022
577.016
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2021: restbudget omgevingsvisie meenemen naar 2022 29.391
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2021: restbudget toerisme en streekmarketing meenemen naar 2022 21.846
Toevoeging vanuit de resultaatbestemming van de jaarrekening 2021: restant wijkbudget burgerparticipatie meenemen naar 2022 13.489
Toevoeging: in het Najaarsbericht 2022 is besloten dat het restbudget opleidingen griffie meegenomen wordt naar 2023
6.000
Toevoeging: In september 2022 is de motie ‘Menstruatiearmoede’ aangenomen waarin besloten is een pilot voor 1 jaar aan te gaan om menstruatiearmoede te bestrijden door het aangaan van een samenwerking met Stichting Armoedefonds. Deze stichting verzorgt diverse uitgiftepunten van menstruatieproducten. Deze pilot kost incidenteel € 3.000. In het Najaarsbericht 2022 is besloten dat het restbudget 2022 meegenomen mag worden naar 2023 indien dit initiatief eind 2022 nog niet gerealiseerd is.  3.000
Toevoeging: voor deelname aan het G1000 Burgerberaad over het thema ‘Wonen’ is in 2022 een budget van €15.000 beschikbaar gesteld. In het Najaarsbericht 2022 is besloten dat het restbudget 2022 meegenomen mag worden naar 2023. Dit burgerparticipatietraject is een initiatief van en wordt georganiseerd door de woningcorporaties in de regio Zaanstreek-Waterland. 15.000
Toevoeging: In het Najaarsbericht 2022 is een budget van €55.000 beschikbaar gesteld voor de wisseling van het college naar aanleiding van de verkiezingen in maart 2022. In het Najaarsbericht 2022 is ook besloten dat het restbudget van deze gelden 2022 meegenomen mag worden naar 2023.
33.918
Toevoeging: onbenutte gelden  kunstonderhoud reserveren (amendement 'Beeldende kunst' bij Begroting 2020, raadsbesluit nov 2019)
29.680
Toevoeging: restantbudget implementatie omgevingswet 2022 meenemen naar 2023 144.449
Toevoeging:  In december 2022 is €300.000 ter beschikking gesteld als voorfinanciering voor het bouw- en woonrijp maken van het perceel aan de Poelweg ten behoeve van de ontwikkeling van tijdelijke woningen (woonunits) voor Oekraïense vluchtelingen, spoedzoekers en statushouders. Deze gelden toevoegen aan de reserve nog uit te voeren werken.
300.000
Totaal toevoegingen: 1.173.789
Onttrekking: vanuit deze reserve zijn uitgaven gedaan uit eerder gereserveerde budgetten, zoals onder andere kosten m.b.t. corona, aanbesteding datacenter, buurtcamping, sanering Sluisstraat, burgemeesterswissel, omgevingsvisie, toerisme, digitalisering bouwvergunningen
-583.216

Onttrekking:  Dit deel van de eerder gereserveerde budgetten valt vrij uit deze reserve. De twee grootste oorzaak is het vrijgevallen budget vanwege het stopzetten van het project aanpak bodemdaling Wormer- en Jisperveld (dit geld is teruggevloeid in de reserve Duurzaamheid).

-91.849
Totaal onttrekkingen: - 675.065
   
Reserve Brandweerkazerne Wormer
 
Jaarlijkse onttrekking van de kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne in Wormer, conform begroting -27.201
Totaal onttrekkingen:  -27.201
   
Reserve Verkiezingen  

Jaarlijkse toevoeging conform begroting

31.123
Totaal toevoegingen:  31.123
Onttrekking: In maart 2022 zijn de Gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Normaliter worden de werkelijke kosten voor verkiezingen ten laste van deze reserve gebracht. In 2022 werden de verkiezingen echter wederom meerdaagse verkiezingen gehouden als gevolg van de coronapandemie. De reguliere begrote kosten ad € 30.000 zijn ten laste van de reserve 'Verkiezingen' gebracht. De verkiezingen waren echter bijna € 67.000 duurder dan begroot. Deze extra kosten zijn gedekt uit het coronabudget en niet ten laste van de reserve verkiezingen gebracht.  -30.000
Totaal onttrekkingen: -30.000
   
Reserve Opstellen omgevingsplannen  
Jaarlijkse toevoeging conform begroting 18.000
Totaal toevoegingen: 18.000
Conform bestaand beleid zijn de werkelijke gemaakte kosten t.b.v. omgevingsplannen 2022 onttrokken aan deze reserve -34.316
Totaal onttrekkingen:  -34.316
   
Reserve Sociaal domein  
Onttrekking:  conform bestaand beleid is het saldo (werkelijke kosten ten opzichte van begrote kosten) van het Sociaal domein vereffend met deze reserve
-120.983
Totaal onttrekkingen: -120.983
   
Reserve Innovatie Sociaal domein
 
Onttrekking: werkelijke kosten 2022 Integrale aanpak -30.784
Totaal onttrekkingen: -30.784
   
Reserve Onderhoud vaarwegen  

Conform de begroting is aan deze reserve het jaarlijkse bedrag van € 90.000 toegevoegd

90.000

Totaal toevoegingen:  90.000
Conform het bestaand beleid zijn de werkelijke gemaakte kosten in 2022 voor het baggeren aan deze reserve onttrokken -4.840
Totaal onttrekkingen: -4.840
   
Reserve Speelplaatsen  

Het reguliere begrote bedrag is aan de reserve toegevoegd

60.000

Totaal toevoegingen: 60.000

De werkelijk gemaakte kosten zijn onttrokken volgens bestaand beleid

-106.682
Totaal onttrekkingen: -106.682
   
Reserve Duurzaamheid  
Toevoeging: in de meicirculaire 2022 zijn gelden beschikbaar gesteld door het rijk voor versnelling van de uitvoering van het bestaand beleid van het klimaatakkoord. In het Najaarsbericht 2022 is besloten deze gelden toe te voegen aan de reserve duurzaamheid.
167.146
Toevoeging: in verband met het stopzetten van het project aanpak bodemdaling Wormer- en Jisperveld zijn de gelden die gereserveerd waren in de reserve Nog uit te voeren werken teruggevloeid naar de reserve Duurzaamheid.
59.831
Totaal toevoegingen: 226.977
Onttrekking: inhuur duurzaamheidsmanager
-50.748
Onttrekking: Werkelijke kosten duurzaamheidsinitiatieven 2022 -3.882
Onttrekking: Zonnepanelen zwembad 2022, raadsbesluit 22 juni 2021 'Verduurzaming zwembad' -15.050
Onttrekking: uitgaven aquathermie (raadsbesluit 2 feb 2021 'Transitievisie warmte') -26.147
 Totaal onttrekkingen: -95.827
   
Reserve Inflatiearmoede
 
Toevoeging: vooruitlopend op de inhoudelijke uitwerking van regelingen tot bestrijding van inflatiearmoede is in de raad van december 2022 een eerste reservering gedaan door storting van € 200.000 in deze nieuwe reserve 'Inflatiearmoede' . 200.000
Totaal toevoegingen: 200.000
   

 

Voorzieningen

  2022 2021
Onderhoudsegalisatievoorzieningen 1.734.628 1.622.311
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's 2.763.671 2.709.845
Door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendingsrichting  2.467.966 1.882.021
Totaal  6.966.265 6.214.178

 

 

Het verloop van de voorzieningen in 2022 wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Voorzieningen

Saldo
01-01-2022

Toevoegingen 2022

Vrijgevallen bedragen 2022

Aanwendingen  2022

Saldo
31-12-2022

Voorzieningen ter egalisering van de kosten

         
Meerjaren onderhoudsplan (MOP) gebouwen 1.459.486 330.127 0 280.550 1.509.063
Onderhoud gymnastiekinrichting 35.913 12.533 0 15.558 32.888
Bruggen en kunstwerken 126.912 180.704 0 114.940 192.676
 Totaal 1.622.311 523.364 0 411.048 1.734.628
           

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's

         
Pensioenen wethouders 2.709.845 166.214 349.591 109.659 2.416.809
Wachtgelden (voormalig) wethouders 0 236.080 0 67.938 168.142
Personele maatregelen 0 0 0 0 0
Verlofsparen 0 6.000 0 0 6.000
Egalisatie leges omgevingsvergunningen 0 172.720 0 0 172.720
Totaal 2.709.845 581.014 349.591 177.597 2.763.671
           

Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven

 

       
Egalisatie riolering 1.882.021 585.945 0 0 2.467.966
Egalisatie afval 0 0 0 0 0
Totaal 1.882.021 585.945 0 0 2.467.966
           

Totaal voorzieningen

6.214.178 1.690.323 349.591 588.645 6.966.265

 

Hieronder volgt een toelichting op de aard en reden van iedere voorziening:

Meerjarenonderhoudsplan (MOP) gebouwen
Voor de gemeentelijke panden zijn allemaal afzonderlijke onderhoudsplannen opgesteld. In 2019 zijn deze MOPs geactualiseerd, en hebben op dit moment een looptijd tot en met 2040. Iedere 4 jaar zullen deze MOPs weer opnieuw tegen het licht worden gehouden, en waar nodig budgetten worden bijgesteld.

Onderhoud gymnastiekinrichting
Deze voorziening is in 2012 ingesteld voor de gymnastiekinrichting in de gymzalen die de gemeente beheert. Dit onderhoudsplan had een looptijd tot en met 2020. In 2021 zou er een nieuwe onderhoudsplan worden opgesteld, dit is echter niet gebeurd door de extra werkzaamheden die op ons afkwamen in verband met de Oekraïnecrisis en personeelsverloop. Het nieuwe onderhoudsplan wordt nu in 2023 opgesteld.

Bruggen en kunstwerken
Deze voorziening is ingesteld bij de begroting 2018 naar aanleiding van het nieuwe beheerplan Civieltechnische kunstwerken en dient om schommelingen in onderhoudswerkzaamheden te egaliseren. De bruggen en duikers zijn opnieuw geïnspecteerd in 2021. Dit geeft een gewijzigd onderhoudsprogramma 2021-2024 met als resultaat een kostenverhoging vanaf 2021. De gemiddelde onderhoudskosten zijn gestegen met €72.333, van €108.371 naar €180.704 (Kadernota 2021).

Pensioenen wethouders
De omvang van deze voorziening dient gelijk te zijn aan de toekomstige pensioenverplichtingen van de huidige en de gewezen wethouders. Dit geldt voor zowel de reeds pensioengerechtigde wethouders als de nog niet pensioengerechtigde wethouders. Hiertoe worden per persoon door een actuariële waardeberekeningen opgesteld waarin rekening wordt gehouden met verwachte levensduur, de eventuele partner, de (variabele) pensioengerechtigde leeftijd en de te hanteren rente. Daarmee is zichtbaar voor welk bedrag oud- en zittende wethouders pensioen hebben opgebouwd. Een vertrokken wethouder kan op elk moment verzoeken om de waarde van zijn pensioen over te dragen aan een ander pensioenfonds. Dit maakt de pensioenverplichtingen direct opeisbaar en dienen daarom in een voorziening aanwezig te zijn op grond van het Besluit begroting en verantwoording (BBV). Er zijn ook organisaties die gemeenten de mogelijkheid bieden zich hiervoor te verzekeren. Deze optie zou weliswaar incidentele toevoegingen en onttrekkingen in de voorziening voorkomen, maar zorgt voor een structurele last in de exploitatie en dient dan ook gedekt te worden met structurele baten. Dit laatste is de movitatie om de pensioenverplichting in een voorziening te reserveren en de grote, niet beïnvloedbare, fluctuaties te accepteren.

Wachtgelden (voormalig) wethouders
Begin 2022 waren er geen betalingsverplichtingen, daarom was de voorziening leeg. Als gevolg van de verkiezingen in maart 2022 is er een nieuw college gevormd met als gevolg wachtgeldverplichtingen in verband met de vertrekkende collegeleden. Deze voorziening wordt (verplicht) gevormd met de maximale wachtgeldverplichtingen. Wachtgeldverplichtingen zijn afhankelijk van het inkomens van de voormalige wethouders. Periodiek beoordelen we de hoogte van de voorziening en laten we vrijvallen wat de maximale verplichting overschrijdt.

Verlofsparen
In de cao hebben medewerkers vanaf 2022 de mogelijkheid om opgebouwde bovenwettelijke verlofuren om te zetten naar verlofsparen. Deze verlofspaaruren kunnen op een later moment worden gebruikt om bijvoorbeeld een sabbatical te nemen. Het hebben van deze voorziening is een verplichting.

Egalisatie leges omgevingsvergunningen
Het primaire doel van deze voorziening is de legesopbrengsten te spreiden over latere begrotingsjaren omdat de baten vooruitgaan aan de lasten (ambtelijke uren en/of inhuur na aanvraag omgevingsverunning). Daarnaast heeft deze voorziening nog een ander nut, namelijk het begrotingsrisico beperken van uitgestelde legesopbrengsten van grote projecten.  De begrote toevoeging aan de voorziening kan ingezet ter dekking van deze vertraagde legesopbrengst.

Egalisatie riolering
Deze voorziening is in 2014 nieuw gevormd, en is ontstaan uit een verplichting van het BBV om deze gelden voortaan in een voorziening beschikbaar te houden in plaats van in een egalisatiereserve. Deze voorziening heeft als doel om de ontvangen rioolheffingen en de daarbij behorende uitgaven voor riolering te egaliseren. Deze gelden mogen niet voor andere zaken worden gebruikt.

Egalisatie afval
Deze voorziening is eveneens in 2014 nieuw gevormd, en is ontstaan uit een verplichting van het BBV om deze gelden voortaan in een voorziening beschikbaar te houden in plaats van in een egalisatiereserve. Deze voorziening heeft als doel om de ontvangen afvalstoffenheffingen en de daarbij behorende uitgaven voor afval te egaliseren. Deze gelden mogen niet voor andere zaken worden gebruikt.

 

 

De toevoegingen en onttrekkingen groter dan € 25.000 worden hieronder toegelicht:

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's

 

Pensioenen wethouders

 
Toevoeging conform begroting 123.481
Toevoeging i.v.m. aanstelling nieuwe wethouders als gevolg van de verkiezingen in maart 2022 36.668
Ingehouden pensioenpremies 2022 6.065

De voorziening valt deels vrij naar aanleiding van de actuele actuariële waardeberekeningen van de wethouders en oud-wethouders. Omdat de pensioenen per direct opeisbare verplichtingen zijn moet de hoogte van de voorziening volgens de financiële richtlijnen verplicht gelijk zijn aan deze waardeberekeningen. De oorzaak van deze vrijgevallen gelden is voornamelijk het gevolg van de hogere (verplichte) rekenrente.

-349.591
Er is aan pensioenen oud-wethouders een bedrag uitbetaald van: -109.659
   
Wachtgelden (voormalig) wethouders  
Toevoeging als gevolg de wisseling in wethouders als gevolg van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. De hierbij ontstane maximale wachtgeldverplichting ad €236.080 is in deze (verplichte) voorziening gestort (besluitvorming in het Najaarsbericht 2022). Wachtgeldverplichtingen zijn inkomensafhankelijk. 236.080
De werkelijk betaalde wachtgelden in 2022: -67.938
   
Egalisatie omgevingsvergunningen  

Toevoeging: de legesopbrengst is hoger dan de bijgestelde begroting 2022. Deze gelden zijn toegevoegd aan de egalisatievoorziening.

172.720
   

 

Onderhoudsegalisatievoorzieningen

 
Meerjaren Onderhoudsplannen gemeentelijke gebouwen  
In totaal is in 2022 aan deze voorziening MOPs toegevoegd: 330.127
In 2022 bedroegen de uitgaven aan onderhoud van de diverse gebouwen: -280.550
   
Bruggen en kunstwerken  
Conform begroting wordt aan deze voorziening toegevoegd: 180.704
De werkelijke kosten in 2022 m.b.t. bruggen en kunstwerken: -114.940
   

 

Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven  
Egalisatie riolering  
Toevoeging egalisatievoorziening riolering 585.945
   

 

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer

 

De vaste schulden bestaan uit langlopende geldleningen en waarborgsommen. In de tabel hieronder staan de totale mutaties per onderdeel.

Langlopende leningen 2022 2021
Saldo begin boekjaar 15.340.225 14.359.879
Reguliere aflossingen  -1.054.231 -1.019.654
Vervroegde aflossing  0 0
Opgenomen leningen  3.000.000 2.000.000
Saldo einde boekjaar  17.285.994 15.340.225

 

Alle langlopende leningen zijn bij de Bank Nederlandse Gemeenten afgesloten.

De totale rentelast voor het jaar 2022 met betrekking tot de vaste schulden bedraagt: € 202.094.

Van de verplichtingen met een looptijd langer dan één jaar moet in 2022 een bedrag van € 1.155.047 worden afgelost aan de leningverstrekker.

 

Waarborgsommen 2022 2021
Saldo begin boekjaar  6.295 6.295
Terugbetaalde / afgewikkelde waarborgsommen 454 0
Ontvangen waarborgsommen 0 0
Saldo einde boekjaar 5.842 6.295

 

 

 

B. VLOTTENDE PASSIVA

 

Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

De vlottende schulden bestaan uit kasgeldleningen, bank- en girosaldi en overige schulden.

Kasgeldleningen

Per eind 2022 hadden we geen kasgeldlening lopen.

Liquide middelen

De post liquide middelen (negatieve banksaldi) is samen met de saldi aan de debetzijde (positieve banksaldi) van de balans uiteengezet in de Liquide middelen onder de Vlottende Activa. Totale negatieve banksaldi per ultimo 2021 bedroeg € 486.

Overige schulden

De post overige schulden betreft facturen die betrekking hebben op 2022 maar begin 2023 zijn betaald. Hieronder volgt een uitsplitsing van de overige schulden in crediteuren, schulden aan openbare lichamen, te betalen pensioenpremies, te betalen belastingen en sociale premies.

Overige schulden 31-12-2022
Crediteuren 2.186.557
Schulden aan openbare lichamen 1.562.781
Te betalen pensioenpremies 6.745
Te betalen belastingen 44.897
Te betalen sociale premies 1.425
Totaal 3.802.405

 

 

Overlopende passiva

 

Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen
Hieronder vallen de transitorische lasten (zaken waarvoor we in 2023 nog facturen verwachten, van zaken die in 2022 zijn uitgevoerd), de transitorische rente (rente over het jaar 2022, welke we in 2023 moeten betalen) en de overige nog te betalen kosten. Hieronder volgt een uitsplitsing van deze balanspost.

Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen 31-12-2022
Transitorische lasten 422.307
Transitorische rente 105.036
Project Neck Zuid 389.151
Overige nog te betalen kosten
124.073
Totaal 1.040.657

 

Voorschotbedragen ontvangen van Europese en Nederlandse overheidslichamen
De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Voorschotbedragen overheid

Instantie

Stand

31-12-2021

Toevoegingen

2022

Vrijgevallen bedragen 2022

Stand

31-12-2022

Vooruitontvangen van Rijksoverheid          
Vooruitontvangen OAB-gelden (onderwijsachterstandenbeleid) Ministerie OCW 473.493 368.988 -139.271 703.209
Spuk-gelden btw Sport Ministerie VWS 0 1.175
0
1.175
Voorschot Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers 2021 (TOZO) Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 172.296 0 -45.930 126.366
Regeling reductie energiegebruik (RRE) (gezamenlijke subsidieaanvraag gemeente Wormerland, Oostzaan, Beemster en Waterland) Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties
30.753 0 -30.754 0
Specifieke uitkering onderwijsroute Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 0 14.019 0 14.019
Specifieke uitkering Wet inburgering 2021 (jaar 2022) Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 0 109.630 -56.447 53.183
Totaal   676.542 493.812 -272.402 897.952
Vooruitontvangen van overige Nederlandse overheden
         
Vooruitontvangen subsidie voor het project 'Recreatieve voorzieningen - waterrecreatie Wormer- en Jisperveld' (80% ontvangen in 2021) Provincie Noord-Holland 14.792 0 0 14.792
Spuk coronatoegangsbewijscontrole (CTB) 2022   0 46.838   46.838
Totaal

 

14.792 46.838 0 61.630
Totaal   691.334 540.650 -272.402 959.582

 

Overige Vooruitontvangen bedragen die t.b.v. de volgende begrotingsjaren komen
Hieronder vallen alle overige overlopende passiva die ten laste komen van volgende begrotingsjaren.

 

 

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen

Aan de passivazijde van de balans is buiten de balanstelling het bedrag vermeld waarvoor aan diverse rechtspersonen borgstellingen of garantstellingen zijn verleend, als ook de langlopende contracten van materiële omvang.

De gewaarborgde geldleningen zijn als volgt samengesteld:

Waarborgen en garanties

Hoofdsom leningen

Bedrag restschuld 31-12-2022 voor 100%

Percentage borgstelling

Gegarandeerd door gemeente  31-12-2022 (risico)

Gegarandeerd door gemeente
31-12-2021

Voor 100% gegarandeerde geldleningen, volledig geborgd door WSW (geen risico)

10.000.000

10.000.000

100%

0

0

Voor 50% gegarandeerde leningen, volledig geborg geldleningen door WSW (geen risico)

42.587.747

41.178.629

50%

0 0

Voor 100% gewaarborgde geldleningen overig

4.941.246 3.451.924

100%

3.451.924 3.597.706

Voor 50% gewaarborgde geldleningen overig

0 0

50%

0 0

Gewaarborgde geldleningen overig (diverse borgingspercentages)

619.000.000

611.800.000

div.%

4.624.958 6.012.270

Totaal

676.528.993

666.430.553  

8.076.882

9.609.976

Er zijn in 2022 geen betalingen door de gemeente Wormerland verricht in verband met deze garantstellingen.

 

Langlopende contracten van materiële omgang

Hieronder volgt een overzicht van langlopende contracten van substantiële aard. Dit overzicht is niet uitputtelijk.

Overzicht stand van zaken investeringskredieten

Programmarekening 2022

Waar gaat het over?

Terug naar navigatie - Waar gaat het over?

Onderstaand treft u een overzicht aan van de baten en lasten, samengevat per programma. De verschillen tussen realisatie en begroting zijn verklaard bij de programmaverantwoording.

Overzicht van baten en lasten

Toelichting op onderstaande tabel:

Terug naar navigatie - Toelichting op onderstaande tabel:

In het Najaarsbericht 2022 verwachtten we een negatief jaarrekeningresultaat van € 91.946 (kolom 'Begroting 2022 incl. wijz.'). Nu blijkt het jaarrekeningsaldo € 1.341.975 positief (kolom 'Realisatie 2022'). Ten opzichte van hetgeen we verwachtten is het saldo dus € 1.433.921 positiever dan begroot (laatste kolom). Een uitsplitsing van de oorzaak van dit verschil vindt u in het volgende hoofdstuk 'Begrotingsafwijking en rechtmatigheid'.

Exploitatie Realisatie 2021 Primaire Begroting 2022 Begroting 2022 incl. wijz. Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
01 Dienstverlening
Lasten 1.484.101 2.755.108 1.685.848 1.836.977 151.129
Baten 499.986 1.901.376 598.904 770.098 171.194
Totaal 01 Dienstverlening -984.115 -853.732 -1.086.944 -1.066.879 20.065
02 Ruimtelijke ontwikkeling
Lasten 992.952 734.808 895.363 969.134 73.771
Baten 54.194 59.226 40.183 56.519 16.336
Totaal 02 Ruimtelijke ontwikkeling -938.758 -675.582 -855.180 -912.615 -57.435
03 Sociaal domein
Lasten 13.419.927 14.022.844 15.904.036 18.510.552 2.606.516
Baten 3.695.754 3.433.024 3.542.402 6.587.145 3.044.743
Totaal 03 Sociaal domein -9.724.173 -10.589.820 -12.361.634 -11.923.407 438.227
04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs
Lasten 4.892.501 4.297.170 4.656.995 4.568.252 -88.743
Baten 1.367.716 813.867 1.073.864 1.095.106 21.242
Totaal 04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs -3.524.785 -3.483.303 -3.583.131 -3.473.146 109.985
05 Leefomgeving
Lasten 10.676.725 10.858.716 11.237.851 11.061.767 -176.084
Baten 5.388.889 5.433.838 5.670.501 5.760.671 90.170
Totaal 05 Leefomgeving -5.287.837 -5.424.878 -5.567.350 -5.301.097 266.253
06 Bestuur en organisatie
Lasten 8.453.786 6.866.870 8.559.794 8.048.638 -511.156
Baten 29.305.747 27.965.081 31.850.922 32.706.432 855.510
Totaal 06 Bestuur en organisatie 20.851.962 21.098.211 23.291.128 24.657.794 1.366.666
Saldo baten minus lasten 392.294 70.896 -163.111 1.980.650 2.143.761
40 Mutaties in reserves
Onttrekkingen 2.327.686 366.201 2.538.661 2.530.219 -8.442
Stortingen 2.050.800 199.123 2.467.496 3.168.895 701.399
Totaal 40 Mutaties in reserves 276.886 167.078 71.165 -638.676 -709.841

Begrotingsafwijking en rechtmatigheid

Analyse van de afwijkingen ten opzichte van de begroting

Terug naar navigatie - Analyse van de afwijkingen ten opzichte van de begroting

Het werkelijke jaarrekeningresultaat 2022 is €1.341.975 positief. Ten opzichte van het negatieve begrotingssaldo in het Najaarsbericht 2022 ad € 91.946 is het jaarrekeningresultaat €1.433.921 positiever dan verwacht. Hieronder is een tabel opgenomen met de verschillen tussen de begroting inclusief wijzigingen en de werkelijkheid. Alleen verschillen groter dan € 25.000 worden genoemd. Verschillen die gecompenseerd worden door een hogere of lagere onttrekking uit een bijbehorende reserve zijn niet meegenomen. Ook hogere (of lagere) lasten die direct verband houden met hogere (of lagere) inkomsten, zijn uit de tabel weggelaten.

 

Product

Effect

Bedrag

Inc

/str.

Toelichting

Begrotingssaldo conform

Najaarsbericht

  Nadelig -91.946   Begrotingssaldo Najaarsbericht 2022.
2. Leefomgeving Omgevingsvergunningen Nadelig -135.000 inc. Een deel van de sanering van het Project Sluisstraat Oostknollendam waar geen subsidie vanuit het Rijk is ontvangen. 
4. Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs Leerlingenvervoer Nadelig -33.000 str.

De lasten voor leerlingenvervoer zijn afgelopen jaar (voor het eerst) hoger dan begroot. Dit komt door de aanbesteding, waarbij een nieuw contract per 1 augustus 2022 ingegaan is. Op basis hiervan is het budget voor 2022 al opgehoogd in het Najaarsbericht met €51.300, maar de werkelijke kosten vielen toch nog hoger uit.

  Sportterreinen Voordelig 44.000 inc.

In verband met gewijzigde regelgeving in btw-sportaccommodaties is een bedrag vrijgevallen wat gereserveerd was.

5. Leefomgeving Wegen Voordelig 39.000 inc. Enkele in december 2022 geplande opdrachten voor het kleinschalig onderhoud aan wegen zijn uitgesteld i.v.m. weersomstandigheden wat een voordeel van € 53.000 betekent. Ondanks dat deze werkzaamheden in december in verband met vorst niet konden plaatsvinden is de eerste helft van de winter zacht te noemen waardoor er €20.000 minder is uitgegeven aan gladheidsbestrijding.
Naast bovengenoemde voordelen ten opzichte van begroot is ook een nadeel te noemen op het product wegen: Voor het wegbeheer door het hoogheemraadschap hebben we bijna €411.000 betaald in 2022. Dit is €33.000 meer dan begroot was in verband met hogere indexatie. Er loopt een onderzoek met de Waterlandse gemeentes voor overdracht van deze 48 km wegen per januari 2025 aan het hoogheemraadschap.
  Openbare verlichting Voordelig 73.000 inc. Dit voordeel heeft twee oorzaken: in het Najaarsbericht is het budget voor energieverbruik opgehoogd met €60.000 voor de jaren 2022 en 2023. Aangezien de jaarlijkse afrekening in de zomer is, hebben we in 2022 slechts voor een half jaar hogere lasten, waardoor €32.200 budget hiervan overblijft. Daarnaast is het budget voor vervanging door duurzame openbare verlichting van €30.000 bijna niet uitgegeven omdat de projecten waar dit zou gebeuren zijn vertraagd in de tijd (Gele Lisstraat, Sluisstraat en Torensloot zuid). Het desbetreffende budget blijft beschikbaar in de reserve Duurzame vervanging openbare verlichting. 
  Openbaar groen Voordelig 52.000 inc.

Enkele in december 2022 geplande opdrachten voor het kleinschalig onderhoud aan wegen zijn uitgesteld i.v.m. weersomstandigheden wat een voordeel van € 53.000 betekent. Ondanks dat deze werkzaamheden in december in verband met vorst niet konden plaatsvinden is de eerste helft van de winter zacht te noemen waardoor er €20.000 minder is uitgegeven aan gladheidsbestrijding.

Naast bovengenoemde voordelen ten opzichte van begroot is ook een nadeel te noemen op het product wegen: Voor het wegbeheer door het hoogheemraadschap hebben we bijna €411.000 betaald in 2022. Dit is €33.000 meer dan begroot was in verband met hogere indexatie. Er loopt een onderzoek met de Waterlandse gemeentes voor overdracht van deze 48 km wegen per januari 2025 aan het hoogheemraadschap

  Milieubeleid Voordelig 35.000 str. De bijdrage in de GR ODIJmond is €35.000 lager dan begroot. ODIJmond heeft de GR-bijrage 2022 verlaagd van €155.944 (ontwerpbegroting 2022) naar €120.896 (bijgestelde begroting 2022). Deze verlaging van de bijdrage was niet in de begroting 2022 van de gemeente Wormerland verwerkt.
  Beheer panden en gronden Voordelig 36.000 str./inc. Het energieverbruik gemeentehuis €12.600 hoger dan begroot. Daarnaast is er een afrekening geweest van verkopen grond op de Watermuntstraat van €5.000. Tot slot zijn de waterschapslasten €5.000 hoger dan begroot.
6. Bestuur en organisatie College van B&W Voordelig 350.000 str./inc.

Het verschil betreft de bijstelling van de voorziening 'Pensioenen wethouders'. Jaarlijks wordt door een extern actuarieel bureau berekend hoe hoog deze voorziening (verplicht) moet zijn. Deze berekening heeft in 2022 tot een vrijval van €350.000 geleid ten opzichte van wat begroot was. De oorzaak van dit verschil zit hem voornamelijk in de stijging van de rekenrente van 0,082% (eind 2021) naar 2,472% (eind 2022). Deze stijging van rekenrente was niet begroot.

De hoogte van de verplichte voorziening is ook gewijzigd naar aanleiding van de collegewissel als gevolg van de verkiezingen in 2022. Deze wijziging op de voorziening is al begroot in het Najaarsbericht 2022 en leidt nu niet tot een verschil.

  Communicatie Voordelig 43.000 str. Voor 2022 was rekening gehouden met extra kosten in verband met uitbesteding van werkzaamheden in verband met de gemeenteraadsverkiezingen. Deze werkzaamheden, zoals onder andere het maken van het collegeprogramma, konden toch met eigen personeel gerealiseerd worden. 
  Organisatie Voordelig 445.000 inc.

Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het deel van de resultaatbestemming 2022 van OVER-gemeenten wat terugvloeit naar de deelnemende gemeenten. Hiervan komt €294.500 t.g.v. de gemeente Wormerland.

Andere oorzaken van het verschil op dit product zijn de afwikkeling van het geraamde effect 2021 van het CAO-akkoord (€102.000), daarzaast zijn er €15.000  lagere btw-lasten dan begroot doorbelast vanuit OVER-gemeenten. Ook de doorbelasting van OVER-gemeenten in verband met de nieuwe Wet open overheid valt €12.500 gunstiger uit dan begroot. Tot slot hebben we een afrekening 2021 van Stichting Rijk ontvangen van €17.500 als gevolg van in 2021 teveel betaalde deelnemersbijdrage.

  OZB Voordelig 37.000 inc. De werkelijk opgelegde OZB voor niet-woningen is €23.000 hoger dan begroot. De opbrengst OZB voor woningen is €13.000 meer dan begroot. 
  Overige belastingen Voordelig 35.000 inc. De werkelijk opgelegde toeristenbelasting is €35.000 hoger dan begroot.
  Algemene Uitkering Voordelig 445.000 str./inc.

Met regelmaat komen er nieuwe taken vanuit het rijk naar de gemeentes. Vaak komen voor deze nieuwe taken ook nieuwe middelen naar de gemeente via de algemene uitkering om deze taken uit te kunnen voeren. Niet in alle gevallen hebben de nieuwe taken al lasten in 2022 en blijft er budget over in 2022. Dit is het geval bij gelden ontvangen t.b.v. inburgering, BOA, Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb) en Robuust rechtsbeschermingssysteem. In totaal een voordeel van €112.500. 

De compensabele btw mag bij het berekenen van kostendekkende tarieven voor de afvalstoffen- en rioolheffing als kosten worden meegenomen. Er is per saldo meer btw op afval en minder btw op riool geboekt dan begroot was. Deze methode van kostprijsberekening heeft als tegenboeking op het product 'Algemene uitkering uit het gemeentefonds' een negatief effect van ruim €42.000.

Het bruto begrotingseffect van de decembercirculaire 2022 was €405.668 positief. Om de begroting aan te passen komt de informatie uit de decembercirculaire altijd te laat. Begroot is de stand van de septembercirculaire 2022. Naast de decembercirculaire 2022 is er een nadeel van €30.500 op de algemene uitkering door afwikkeling voorgaande jaren.

Diversen Div. verschillen <25.000 Nadelig  -32.079    

Totaal

  Voordelig 1.341.975
   

 

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

In onderstaande tabel zijn de begrotingsoverschrijdingen per programma uiteengezet en toegelicht. De begrotingsoverschrijdingen betreft het verschil tussen de werkelijke lasten en de (gewijzigde)begroting. De bedragen van deze begroting zijn inclusief de wijzigingen van het Voorjaarsbericht, Najaarsbericht en eventuele andere begrotingswijzigingen. Door middel van het vaststellen van de jaarrekening worden de overschrijdingen door uw raad geaccepteerd.

Programma

Begrote lasten

Werkelijke lasten

Overschrijding

1. Dienstverlening 1.685.848 1.836.977 151.129
2. Ruimtelijke ontwikkeling     895.363 969.134 73.771
3. Sociaal domein 15.904.036 18.510.552 2.606.516

 

Toelichting

1. Dienstverlening
Er is in 2022 meer aan leges omgevingsvergunningen ontvangen dan de bijgestelde begroting. Dit heeft geleid tot een overschrijding van €151.129 op de lasten van Programma 1. De meeropbrengst aan leges is toegevoegd aan de egalisatievoorziening. Deze toevoeging aan de egalisatievoorziening was niet begroot (afgeraamd in het Najaarsbericht 2022).

2. Ruimtelijke ontwikkeling
De oorzaak van de overschrijding van €73.771 is grotendeels toe te rekenen aan de sanering van het Project Sluisstraat Oostknollendam waar, in tegenstelling tot eerder aangegeven, geen subsidie vanuit het Rijk is ontvangen. 

3. Sociaal domein
Het oorzaak van de overschrijding van €2.606.516 op programma 3 wordt voor een aanzienlijk deel (€ 2.500.000) gecompenseerd door gerelateerde opbrengsten. Dit betreffen de declarabele kosten i.v.m. de Oekraïnecrisis. Zowel de lasten als de baten zijn niet begroot. Per saldo heeft dit geen effect op het jaarrekeningresultaat.

 

Kredieten

In 2022 zijn er geen overschrijdingen op investeringen te constateren.

Overzicht van incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - .

In dit overzicht van baten en lasten zijn de volgende bedragen in 2022 van incidentele aard:

 

Toelichting:

Het saldo van lasten en baten van incidentele aard dat ten laste komt van de exploitatie is € 201.070. We lichten hieronder de grote verschillen per programma toe.

Programma 2:

Er zijn incidentele kosten gemaakt voor de implementatie van de nieuwe Omgevingswet (€48.739) en voor het project sanering Sluisstraat in Oost-knolledam. De incidentele lasten in 2022 voor de dit project waren €223.961 en de ontvangen subsidie in 2022 hiervoor was €10.208.

Programma 3:

Om inwoners met een laag inkomen financieel te ondersteunen in de hoge energiekosten heeft de gemeente een energietoeslag van € 1.300 per huishouden verstrekt. Voor deze kosten heeft de gemeente gelden ontvangen vanuit het rijk. De werkelijk betaalde kosten hiervoor zijn € 736.531 in 2022.

Daarnaast zijn er kosten gemaakt voor de Oekraïnecrisis welke 100% declarabel zijn bij het rijk en de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland. Deze incidentele kosten ad €3.041.406 zijn in bovenstaande tabel aan de baten- als de lastenkant opgenomen. Deze kosten hebben geen effect op het jaarrekeningresultaat.

Programma 4:

In 2022 is er incidenteel €13.000 bijgedragen aan de organisatie van een Buurtcamping.

Programma 5:

In 2022 zijn er diverse grondtransacties geweest met een totale opbrengst van €218.000. Er is een stuk grond op de Dorpsstraat verkocht voor €43.125,  grond verkocht achter Herderstraat ad €975, garages verkocht op de Molstraat ad €18.900 en tot slot is er grondoverdracht afgerekend met Cargill nabij de Veerdijk ad €155.000.

Programma 6:

In 2022 hebben we €1.054.055 ontvangen van het rijk als compensatie voor hoge energielasten 2022 en 2023 voor huishoudens met lage inkomens. Daarnaast hebben we in de algemene uitkering nog €154.168 aan incidentele middelen ontvangen in 2022.

Als gevolg van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 heeft een wisseling in collegeleden plaatsgevonden. Deze wissel brengt €293.830 aan kosten met zich mee (ict, wachtgeld- en pensioenverplichtingen). Daarnaast zijn er nog nagekomen kosten in verband met de burgemeesterwissel ad € 35.872. Tot slot noemen we de forse incidentele bate die is ontstaan door de (verplichte) jaarlijkse herberekening van de voorziening 'Pensioenen wethouders'. Deze berekening heeft in 2022 tot een vrijval van €349.591 geleid.

Overzicht van de aanwending van het bedrag voor Onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht van de aanwending van het bedrag voor Onvoorzien

Het in de begroting door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget voor onvoorziene zaken bedroeg tot en met 2018 € 51.117. In de begroting 2019 is dit voor de jaren 2019 tot en met 2021 verlaagd met € 25.000 tot een begroot bedrag van € 26.117. In de raad van november 2021 is deze verlaging met €25.000 vanaf 2022 structureel geworden. De oorzaak van deze verlaging was het ombuigingsbesluit om tot een sluitende meerjarenbegroting 2022-2025 te komen. Het structurele budget vanaf 2022 voor onvoorziene zaken is dus nu € 26.117.

Wet Normering Topfunctionarissen (WNT)

Waar gaat het over?

Terug naar navigatie - Waar gaat het over?

Per 1 januari 2013 is de Wet Normering Topfunctionarissen in de publieke en semipublieke sector (WNT) ingegaan. Deze verantwoording is opgesteld op basis van de volgende op de gemeente Wormerland van toepassing zijnde regelgeving. Het algemene bezoldigingsmaximum in 2022 voor de gemeente Wormerland is € 216.000. Dit geldt naar rato van de duur en/of omvang van het dienstverband.

1. Bezoldiging topfunctionarissen 

1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13de maand van de functievervulling 

Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met dienstbetrekking die in 2022 een bezoldiging boven het individuele WNT-maximum hebben ontvangen. Er zijn in 2022 geen ontslaguitkeringen betaald aan overige functionarissen die op grond van de WNT dienen te worden vermeld, of die in eerdere jaren op grand van de WNT vermeld zijn of hadden moeten worden.

1b Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12
N.v.t

1c Toezichthoudende topfunctionarissen
N.v.t. 

1d. Topfunctionarissen met een totale bezoldiging van € 1.800 of minder 
N.v.t. 

1e. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.800
N.v.t. 

1f. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van meer dan € 1.800 waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is
N.v.t. 

1g. Topfunctionaris met een totale bezoldiging van € 1.800 of minder waarop de anticumulatiebepaling van toepassing is
N.v.t. 

2. Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen
Uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking inclusief degenen die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar als topfunctionaris worden aangemerkt 
N.v.t. 
 
3. Overige rapportageverplichtingen op grond van de WNT
Naast de hierboven vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2022 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen. 
N.v.t.

Gebeurtenissen na balansdatum