Bijlagen

Taakvelden

Waar gaat het over

Terug naar navigatie - Waar gaat het over

Vanuit de BBV is een overzicht met saldi per taakveld verplicht gesteld. Tot en met de begroting van 2021 hebben we dit overzicht opgenomen in de Productenraming, die door het College wordt vastgesteld. De taakvelden zijn voor alle decentrale overheden gelijk, en dit overzicht is bedoeld om landelijke vergelijkingen te  kunnen maken. In deze begroting hebben we dit overzicht hieronder opgenomen, in de bijlagen van de Programmabegroting.

Terug naar navigatie - Taakvelden
Taakvelden begroting 2022 Begroting 2022
Geen Taakveld 0
0.1 Bestuur -1.362.220
0.10 Mutaties reserves 167.078
0.2 Burgerzaken -648.428
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 19.895
0.4 Overhead -6.059.680
0.5 Treasury 556.068
0.61 OZB woningen 2.746.773
0.62 OZB niet-woningen 1.006.174
0.64 Belastingen overig -138.256
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 23.777.636
0.8 Overige baten en lasten 580.877
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 1.485.820
1.2 Openbare orde en veiligheid -518.703
2.1 Verkeer en vervoer -1.970.504
2.4 Economische havens en waterwegen 271.325
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 11.360
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -889
3.4 Economische promotie 40.270
4.1 Openbaar basisonderwijs 61.046
4.2 Onderwijshuisvesting 382.626
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -501.152
5.1 Sportbeleid en activering 59.617
5.2 Sportaccommodaties -354.025
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -242.283
5.5 Cultureel erfgoed -81.847
5.6 Media 277.335
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1.290.117
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -1.087.636
6.2 Wijkteams 1.261.592
6.3 Inkomensregelingen -777.155
6.4 Begeleide participatie 85.105
6.5 Arbeidsparticipatie 268.521
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -4.471.260
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 174.989
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 2.651.275
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 271.113
7.1 Volksgezondheid 893.014
7.2 Riolering 0
7.3 Afval -17.374
7.4 Milieubeheer -667.844
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 20.285
8.1 Ruimtelijke ordening -308.684
8.3 Wonen en bouwen -24.287

Begrotingsrichtlijnen 2022

Waar gaat het over

Terug naar navigatie - Waar gaat het over

Gemeenten zijn verplicht een begroting en een meerjarenraming voor ten minste drie jaar volgend op het begrotingsjaar op te stellen. Voor het opstellen van de begroting en meerjarenramingen zijn de volgende begrotingsrichtlijnen van toepassing.

Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Beoogd resultaat

Het beoogde resultaat is om alle taken en activiteiten met betrekking tot de gemeentelijke huishouding op te nemen in de begroting 2022 en de meerjarenraming 2023-2025. Het doel is vervolgens een structureel sluitende meerjarenbegroting vast te stellen.

Richtlijnen

Terug naar navigatie - Richtlijnen

Voor het opstellen van de begroting 2022 zijn in de Kadernota 2022 de volgende richtlijnen vastgesteld:

 

Beleid
a. Het uitgangspunt vormt het coalitieakkoord 2018-2021. Dit akkoord loopt tot het voorjaar van 2022. Het college van B&W werkt deze agenda verder uit aan de hand van de vragen: Welke doelstellingen hebben we?, Wat gaan we doen om deze doelstellingen te bereiken? en Wat kost het?;
b. Raadsbesluiten tot en met de vergadering van juni 2021 inclusief de vermelde posten in het Voorjaarsbericht 2021 worden verwerkt in de programmabegroting 2022;
c. Raadsbesluiten van juli tot en met december 2021, met meerjarige (structurele) gevolgen, worden verwerkt in de eerste begrotingswijziging van 2022;

Kostenontwikkeling
d. Er is rekening gehouden met een inflatie van 1,4% voor de zgn. 'prijzen' (=opgaven CPB prognose van maart 2021). Dit betreffen de directe uitgaven- en inkomstenbudgetten;
e. Rekening is gehouden met een interne loonkostenstijging van 1,5 %. Dit is conform de begroting van OVER-gemeenten, waar de loonkosten van de ambtelijke organisatie in zijn opgenomen. Het betreft hier dus alleen de loonkosten van het bestuur van Wormerland. Deze indexatie is noodzakelijk om periodieken, verhoging sociale lasten en pensioenlasten te dekken;
f. Voor de gemeenschappelijke regelingen is eveneens een inflatie van 1,4% gehanteerd. Prijsstijgingen hoger dan dit percentage, zijn slechts opgenomen voor zover daar contracten, bestuurlijke afspraken of andere ‘bewijsstukken’ aan ten grondslag liggen;
g. De begrotingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dienen we uiterlijk 31 mei te hebben ontvangen, zodat deze kunnen worden verwerkt in de programmabegroting 2022-2025. Mocht dit niet het geval zijn dan stijgen de lasten voor de begroting 2022-2025 met de in f voorgestelde stijgingen;

Renteontwikkeling
h. De rekenrente was voor de jaren 2017 t/m 2021 vastgesteld op 4%.  Deze wordt gebruikt voor diverse berekeningen zoals afkoopsommen, contante waarden, maar met name voor de kapitaallasten over investeringen. In december 2020 is de nota 'waardering vaste activa, afschrijvingen en rente' geactualiseerd en vastgesteld. De rekenrente dient, zoals in de bijbehorende memo bij deze nota ook is aangegeven, te worden verlaagd naar 1,5%. Zie ook dit onderwerp in het volgende hoofdstuk van de Kadernota 2022. Voor het opstellen van de Begroting 2022 wordt daarom een rekenrente van 1,5% gehanteerd.

Overige
i. In de vergaderingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dient ons gemeenschappelijk standpunt met betrekking tot de loon- en prijsstijgingspercentages en de aanleverdatum van de begrotingen te worden ingebracht;
j. De jaarschijf 2022 van het meerjarenplan (MJP) 2022-2025 wordt vastgesteld bij de kadernota 2022 voor wat betreft vervangingsinvesteringen, areaaluitbreiding en intensivering bestaand beleid. De consequenties ervan worden direct verwerkt in de programma’s van de programmabegroting 2022-2025.

Gemeentelijke belastingen en retributies
k. Voor de tarieven gaan wij uit van een stijging gelijk aan het inflatiepercentage, in dit geval van 1,4%. Uitzonderingen op de algemene regel van de toegestane stijging zijn:
• reisdocumenten / rijbewijzen: de tarieven van de reisdocumenten / rijbewijzen zijn aan een wettelijk maximum gebonden;
• afvalstoffenheffing / rioolrecht: met betrekking tot deze tarieven geldt, met uitzondering van de BCF-component, een kostendekking van 100%;
• voor de OZB en de RZB geldt dat niet de tarieven, maar de opbrengst stijgt met het genoemde inflatiepercentage.

Going concern taken

Waar gaat het over

Terug naar navigatie - Waar gaat het over

We streven naar het op een efficiënte en effectieve manier uitvoeren van de going concerntaken zodat de continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd is. Hieronder vallen alle reguliere (wettelijke) taken en taken die voortvloeien uit vastgesteld beleid. Hieronder een overzicht van deze taken. De lijst is niet uitputtend. 

Reguliere taken programma 1

Terug naar navigatie - Reguliere taken programma 1

Uitvoeren activiteiten Basisregistratie personen

  • Het bijhouden van de persoonsgegevens van inwoners van onze gemeente in de Basisregistratie personen

Uitvoeren activiteiten bedrijfscontacten en vestiging

  • Het geven van advies aan lokale bedrijven en bedrijven die zich in de gemeente willen vestigen.

Uitvoeren activiteiten bouwtoezicht

  • Het controleren of bestaande gebouwen gebruikt worden conform bestemmingsplan of omgevingsvergunning;
  • Het toezicht houden op de uitvoering van bouwwerkzaamheden;
  • Opmerkzaam zijn op illegale bouwwerkzaamheden;
  • Het controleren van gereed meldingen na bouwactiviteiten;
  • Het controleren van bouwwerken bij evenementen;
  • Het verstrekken van informatie.

Uitvoeren activiteiten Burgerlijke stand

  • Het registreren van rechtsfeiten zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden en geregistreerd partnerschap.
  • Het voltrekken van huwelijken.

Uitvoeren activiteiten markt

  • Het afgeven van marktvergunningen;
  • Het opstellen van marktkraamplaatsen.

Uitvoeren activiteiten Persoonsdocumenten

  • Het afhandelen van aanvragen en het afgeven van persoonsdocumenten conform de wettelijke vereisten. Een persoonsdocument is een bewijsstuk dat aan een persoon (houder) gebonden is en dat de identiteit van deze persoon bewijst. Bijv. paspoort, rijbewijs, toeristenkaart, visum.

Uitvoeren activiteiten vergunningen

  • Het beoordelen, verwerken en afgeven van een besluit op vergunningaanvragen Het betreft hier vergunningaanvragen op het gebied van de APV (algemeen plaatselijke verordening), de WABO (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht), de Drank- en Horecawet en overige bijzondere wetten; Het beoordelen van initiatieven in een vooroverleg fase;
  • Het verstrekken van informatie over benodigde vergunningen;

Uitvoeren activiteiten Verkiezingen

  • Het voorbereiden en uitvoeren van verkiezingen rijksoverheid, provinciale overheid, gemeenteraad en waterschappen.

Reguliere taken programma 2

Terug naar navigatie - Reguliere taken programma 2

Uitvoeren activiteiten bestemmingsplannen

  • Het periodiek aanpassen van bestemmingsplannen en het opstellen van bestemmingsplannen voor te ontwikkelen gebieden. Een bestemmingsplan is een door de gemeente opgesteld plan waarin staat aangegeven  waarvoor de grond of gebouwen gebruikt mogen worden. Daarin is te zien welke ontwikkelingen op gebied van bijvoorbeeld bebouwing er mogelijk plaatsvinden. Deze plannen zijn in te zien op de gemeentelijke website. In technische zin is een bestemmingsplan een nadere detaillering van de structuurvisie.
  • Het afhandelen van verzoeken van wijziging of afwijking van het bestemmingsplan. Hiermee kan toestemming worden gegeven om in strijd met het geldende bestemmingsplan te bouwen, grondwerken te verrichten of een bouwwerk of perceel te gebruiken.

Uitvoeren activiteiten monumentenzorg

  • Het beheer van de gemeentelijke- en rijksmonumenten. Het betreft hier het gemeentehuis in Jisp, Heerenhuis in Spijkerboor (mogelijkheid voor verkoop in 2022 wordt onderzocht),  Kerktoren Jisp.
  • Het beoordelen / aanwijzen van gemeentelijke monumenten
  • Klantborden met eigenaren/ontwikkelaars over mogelijke wijzigingen aan de monumenten en het gebruik
  • Het verstrekken van instandhoudingssubsidies voor gemeentelijke monumenten.

 

Uitvoeren activiteiten natuur en landschap, economie, recreatie en toerisme

  • Het verstrekken van subsidies op het gebied van natuur en landschap
  • Het verhuren van gemeente-eigendommen (Poelboerderij)
  • Zienswijze geven op nieuw beleid van derden (bijv. Natuurbeheerplan)
  • Coördinatiewerkzaamheden Stichting de Poelboerderij
  • Overleg voeren met de betrokken partijen in het buitengebied
  • Zienswijze geven op ontwerpvergunningen van de provincie Noord-Holland n het kader van de Natuurbeschermingswet.
  • Deelname aan werkgroep nationaal landschap  Laag-Holland
  • Zienswijze geven op financiële jaarstukken recreatieschap Twiske -Waterland
  • Inrichten van toeristische steunpunten in samenwerking met ondernemers, Amsterdam marketing en Zaanstad marketing.
  • Deelname aan regionale overleggen (MRA/REOZ)
  • Overleg voeren met de bedrijvenvereniging, ondernemersvereniging en marktcommissie.

Uitvoeren activiteiten omgevingsvisie

  • Het bijhouden en periodiek opstellen van een omgevingsvisie.  Een omgevingsvisie is een door de gemeente opgesteld plan waarin de gewenste ontwikkeling met betrekking tot het ruimtegebruik in de gemeente is aangegeven. De omgevingsvisie dient als uitgangspunt voor de omgevingsplannen.

 

Reguliere taken programma 3

Terug naar navigatie - Reguliere taken programma 3

Uitvoeren activiteiten jeugdhulp

  • Het uitvoeren van het beleidsplan jeugdhulp
  • Het regionaal inkopen van jeugdhulp
  • Het continueren en subsidiëren van preventieve programma's (bv. Alert4you)
  • Het bieden van Jeugdhulp via het Jeugdteam
  • Het doorontwikkelen van het Jeugdteam en aansturen van de hoofdaannemer
  • Het contracteren van groepspraktijken en ZZP-ers
  • Het contracteren van Eigen Kracht en Eigen Plan (familiegroepsplan)
  • Het vormgeven aan de koppeling Passend onderwijs en Jeugdhulp, en het subsidiëren van het Schoolmaatschappelijk werk
  • Het regionaal inkopen van jeugdhulp
  • Het regionaal afstemmen van jeughulpbeleid
  • Het evalueren van het beleidsplan Jeugdhulp en de verordening Jeugdhulp
  • Het sturing geven aan Veilig Thuis
  • Het analyseren en van data cliëntsysteem van het Jeugdteam Mens Centraal
  • Het analyseren en financieel vertalen van data onderhanden werk
  • Het afstemmen met CAK over inning eigen bijdrage
  • Het afstemmen met SVB over voorgang en uitvoering PGB's
  • Het begeleiden van de adviesraad Sociaal Domein
  • Het invulling geven aan cliëntondersteuning en het monitoren van de uitvoering
  • Het initiëren van het overleg tussen gemeente, jeugd- en huisartsen en het Jeugdteam
  • Het aansturen van de coördinator Centrum Jong, en subsidiëren van de GGD
  • Het uitvoeren van de jeugdnota. Hierbij hoort het evalueren en maken van afspraken met SCWO met betrekking tot: het ambulant jeugd- en jongerenwerk, brede school ontwikkeling, sport en cultuur-stimulering oudere jeugd.

Uitvoeren activiteiten Participatiewet

  • Het uitvoeren van het beleidsplan Participatiewet Wormerland en verordeningen.
  • Het opstellen van de verticale verantwoording naar Ministerie middels Beeld van Uitvoering.
  • Het aanvragen van aanvulling budgetten bij het Ministerie indien boven budget is besteed.
  • Het voeren van regie op de uitbestede taken aan gemeente Zaanstad en afspraken in de dienstverleningsovereenkomst.
  • Het voeren van regie op de lokale uitvoering van de Participatiewet, beleidsplan en verordeningen.
  • Het beheren van contracten met externe bureaus.

Uitvoeren activiteiten statushouders

  • Het coördineren van de jaarlijkse taakstelling voor het plaatsen van statushouders in passende huisvesting

Uitvoeren activiteiten Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

  • Het subsidiëren van algemene voorzieningen ter ondersteuning van de zelfredzaamheid, uitvoeringsovereenkomsten maken gericht op beoogde resultaten, monitoren afspraken en periodiek gesprekken met instellingen die budgetsubsidies ontvangen. Het gaat hier onder andere om toegang tot algemene voorzieningen, bijvoorbeeld activiteiten vanuit het Dienstencentrum en organisaties als de Regionale Stichting WonenPlus en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening.
  • Het (laten) uitvoeren van acties uit het uitvoeringsplan Wmo.
  • Het inkopen van maatwerkvoorzieningen in de Wmo. Het gaat om het afsluiten van contracten voor woningaanpassingen, hulpmiddelen, aanvullend openbaar vervoer, begeleiding, hulp in de huishouding, trapliften en medische advisering. Het periodiek beoordelen van managementinformatie, monitoren en evalueren van de afgesloten contracten en bijsturen, uit(laten)voeren van contractbeheer en klanttevredenheidsonderzoeken.
  • Het uitvoeren van mantelzorgbeleid waaronder het subsidiëren en maken van afspraken met de Regionale Stichting Wonen Plus voor het uitvoeren van mantelzorgactiviteiten in het kader van het verstrekken van informatie, ontmoeting lotgenoten, waardering mantelzorgers, respijtzorg.
  • Het uitvoeren van vrijwilligersbeleid waaronder het subsidiëren van de regionale stichting Wonen Plus voor de coördinatie van vrijwilligers, het matchen van vraag en aanbod van vrijwilligers, waardering van vrijwilligers. Daarnaast sluiten wij een vrijwilligersverzekering af.
  • Het afstemmen met het Centraal Administratiekantoor (CAK) over de inning van eigen bijdragen in het kader van de Wmo. Het beoordelen van de door het CAK geleverde rapportages over opgevoerde uren door zorgaanbieders en opgelegde eigen bijdragen. Indien nodig knelpunten bespreken met zorgaanbieders.
  • Het relatiebeheer met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) gericht op het afstemmen met SVB van de voortgang, uitbetaling, verantwoording en rapportages over persoonsgebonden budgetten in de Wmo.  
  • Invulling geven aan cliëntondersteuning (ingevuld door MEE Amstel en Zaan) en het monitoren van de uitvoering.
  • Ondersteunen van de Adviesraad Sociaal Domein: aanlevering, coördineren van beantwoording van vragen, reacties op adviezen van de ASD.
  • Het afhandelen van meldingen Wmo: voeren van het gesprek met de aanvrager, verslaglegging van het gesprek.
  • Het beoordelen van meldingen, aanvragen en verstrekking van maatwerkvoorzieningen Wmo (o.a. rolstoelen, scootmobielen, hulp in de huishouding, begeleiding woningaanpassingen, trapliften Aanvullend openbaar vervoer e.d.)
  • Het behandelen van mutaties in indicaties voor de Wmo (verlengingen, veranderen in persoonlijke situatie of wijziging zorgaanbieder).
  • Het administratieve afhandelen van aanvragen: dossiervorming, archivering, facturatie, controle facturen, informatieverstrekking, opvoeren noodzakelijke gegevens bij Centraal Administratiekantoor, verwerken gegevens bij Sociale Verzekeringsbank, controle persoonsgebonden budgetten.
  • Het relatiebeheer bij samenwerkingspartners/netwerk: woningcorporaties, huisartsen, mantelzorgconsulent, geheugenpoli, wijkverpleegkundige, dienstencentrum, sociaal team, jeugdteam en eventueel andere eerstelijns voorzieningen.
  • Het faciliteren van samenwerking tussen zorgverzekeraar en gemeente.
  • Het subsidiëren van opvang en beschermd wonen in verband met verslaving, huiselijk geweld en psychische stoornis.

Uitvoeren activiteiten Wet publieke gezondheid

  • Het subsidiëren van de GGD (veilig thuis)

Uitvoeren armoedebeleid

  • Het afhandelen van aanvragen voor individuele bijzondere bijstand en individuele inkomenstoeslag
  • Het afhandelen van aanvragen voor het Kinderparticipatiefonds (schoolgaande kinderen)
  • Het afhandelen van aanvragen voor het Seniorenparticipatiefonds
  • Het aanbieden van schulddienstverleningstrajecten
  • Het inzetten van het maatwerkbudget

Uitvoering activiteiten werk en  inkomen

  • Het beoordelen van aanvragen voor inkomensvoorzieningen en armoedebeleid op rechtmatigheid en toekenningen verstrekken
  • Het tussentijds controleren van rechtmatigheid en naleving van plichten en zo nodig handhavingsmiddelen inzetten.
  • Het begeleiden van inwoners met een uitkering naar een betaalde baan en/of begeleiden naar een maatschappelijk nuttige werkzaamheden indien een betaalde baan (nog) niet verwacht kan worden.
  • Het vaststellen van het arbeidsvermogen indien sprake is van arbeidsbeperkingen.
  • Het inzetten van instrumenten met als doel het verkorten van de afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Het Plan van aanpak re-integratie opstellen, uitvoeren, evalueren, bijstellen en monitoren.
  • Het inzetten van de werkmakelaars voor de volgende zaken: 
  • Het bezoeken van bedrijven en relaties aangaan met werkgevers om vacatures beschikbaar te maken voor de doelgroepen Participatiewet.
  • Het verstrekken van informatie aan bedrijven over het aannemen van iemand uit de doelgroep Participatiewet.
  • Het begeleiden van werkgevers in het proces van beschikbaar maken van een vacature tot aan plaatsing van een kandidaat en nazorg verlenen aan de werkgever.
  • Het deelnemen aan het regionaal werkgeversservicepunt
  • Het voordragen en plaatsen van kandidaten op opengestelde vacatures    

Reguliere taken programma 4

Terug naar navigatie - Reguliere taken programma 4

Uitvoeren activiteiten (multifunctionele) maatschappelijke accommodaties

  • Het regelen van beheer en het betalen van de vaste lasten (belastingen, verzekering, onderhoud, huren, rente en afschrijving enz.) en het innen van huren van de accommodaties. Dit zijn: Ons Huis Jisp, Ontmoetingscentrum Westertil, MFA Neck en MFA Centrum Wormer (De Omslag) en de panden Kameelstraat 26 en Het Kasteel bij Wormer Wieken.
  • Het bijdragen in het nadelig exploitatiesaldo van de openbare bibliotheek.
  • Het subsidiëren van het Sociaal Cultureel Centrum Wormerland (Scwo);
  • Het stimuleren van een financieel gezonde en duurzame exploitatie zwembad en sporthallen Wormer.

Burgerparticipatie

  • Financieel ondersteunen van de contactcommissies

Uitvoeren activiteiten kinderopvang

  • Het verzorgen van registratie, toezicht en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang in de gemeente.

Uitvoeren activiteiten muziekonderwijs

  • Het subsidiëren van het muziekonderwijs aan basisschoolleerlingen door muziekschool Waterland. Het College besloot opnieuw in te tekenen op het aanbod van het programma Cultuur met Kwaliteit, nu voor de periode 2017 - 2020.

Uitvoeren activiteiten onderwijstaken

  • Het in beeld houden van ruimtebehoefte van de scholen op basis van prognoses
  • Het afhandelen van huisvestingsaanvragen door schoolbesturen
  • Het verzekeren van schoolgebouwen voor schades en het afwikkelen van schadegevallen met de schoolbesturen
  • Het beschikbaar stellen van sportzalen voor bewegingsonderwijs en sportgroepen
  • Het houden van toezicht op de naleving van de leerplichtwet (uitbesteed aan Zaanstad)
  • Het bijhouden van een leerlingenadministratie (uitbesteed aan Zaanstad).
  • Het afhandelen van aanvragen leerlingenvervoer (uitbesteed, toezicht daarop)
  • Het afsluiten van contracten leerlingenvervoer
  • Het bijhouden van de administratie leerlingenvervoer
  • Het innen van de ouderbijdragen leerlingenvervoer
  • Het subsidiëren van extra onderwijsactiviteiten, waaronder de brede school en gezonde school.
  • Het deelnemen in de stuurgroep brede school
  • Het bevorderen van samenwerking tussen kinderopvang/peuterspelen en basisonderwijs en het vormgeven van voor- en vroegschoolse educatie;
  • Het stimuleren en deels faciliteren van het gezonde school programma vanuit gezondheidsbeleid;
  • Het bevorderen van cultuureducatie op basisscholen;
  • Het subsidiëren van activiteiten ter bestrijding van laaggeletterdheid bij volwassenen;
  • Het subsidiëren van activiteiten voor taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid bij kinderen in samenwerking tussen scholen en de de openbare bibliotheek.

Uitvoeren activiteiten peuterspeelzalen

  • Het subsidiëren van peuterspelen/vroegschoolse educatie op diverse locaties

Uitvoeren activiteiten sociaal en cultureel werk

  • Het aanmoedigen van activiteiten op het vlak van recreatie en ontmoeting, kunst en cultuur door deze te subsidiëren. De subsidie wordt in driejarige rondes verzorgd.

Uitvoeren activiteiten sport

  • Het subsidiëren van initiatieven in het kader van sportstimulering.
  • Het onderhouden van de gemeentelijke sportterreinen (tot aan privatisering) en het innen van huren en pachten.
  • Het subsidiëren van geprivatiseerde sportcomplexen
  • Het onderhouden, beheren, betalen van vaste lasten (belastingen, verzekeringen enz), verhuren van de gemeentelijke sportzalen. Dit zijn: sportzaal De Balk, Harpoen en Gymzaal Neck.
  • Het bijdragen in het nadelig exploitatiesaldo van het gemeentelijk zwembad en sporthallen en maken en volgen van afspraken daarover.
  • Het bevorderen van topsportdeelname via een jaarlijkse bijdrage aan Stichting Topsport Zaanstad.

Uitvoeren activiteiten volksgezondheid

  • Het laten uitvoeren van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) via de GR voor de GGD Zaanstreek-Waterland;;
  • Het uitvoeren van het programma Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), gericht op het terugdringen van alcoholgebruik en overgewicht. 
  • Het inzetten van de gemeentelijke lijkschouwer (GGD Amsterdam) bij een niet natuurlijk overlijden (of twijfel hierbij).
  • Het subsidiëren van de jeugdgezondheidszorg.
  • Het bestrijden van ongedierte.

Burgerparticipatie

  • Het ondersteunen van de contactcommissies Jisp, Wijdewormer, Oostknollendam en Spijkerboor.
  • Het bijwonen van de (jaar)vergaderingen contactcommissies.

Reguliere taken programma 5

Terug naar navigatie - Reguliere taken programma 5

Uitvoeren activiteiten handhaving openbare ruimte

Inzet  van de bijzondere opsporingsambtenaar (BOA) en  kernregisseur op handhaving van  "Schoon, heel en veilig".

Uitvoeren activiteiten afval

  • Het zorgen voor het ophalen van huisvuil binnen de gemeente. De activiteit wordt uitgevoerd door de Huisvuilcentrale (HVC)
  • Het verwijderen van zwerfafval binnen de gemeente.
  • Het opleggen en innen van reinigingsrechten.
  • Het voldoen aan de VANG-doelstellingen

Uitvoeren activiteiten begraven

  • Het beheer van gemeentelijke begraafplaatsen
  • Het uitgeven van graven begraafplaatsen
  • Het opleggen en innen van grafrechten

Uitvoeren activiteiten beheer gemeentelijke panden en gronden

  • Het beheer van gemeentelijke woningen en landerijen.
  • Het opleggen en innen van pachten en huren.
  • Het beheer van het gemeentehuis Wormerland.

Uitvoeren activiteiten bodemkwaliteitskaart

  • Het actualiseren van de bodemkwaliteitskaart. Hierdoor blijven de mogelijkheden voor grondverzet geoptimaliseerd, waarbij de bodemkwaliteitskaart – onder voorwaarden – de verplichte partijkeuringen vervangt. Door het vaststellen van de bodemkwaliteitskaarten worden tevens de afzetmogelijkheden voor licht verontreinigde grond verruimd. Voorts kunnen middels een vastgestelde bodemkwaliteitskaart makkelijker (kleine) werkzaamheden worden uitgevoerd in de bodem zonder bodemonderzoek.

Uitvoeren activiteiten enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen

  • Het behandelen van enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen
  • Het invullen van de milieuparagraaf in de ruimtelijke plannen.
  • Het adviseren bij meervoudige complexe vergunningaan­vragen (waarbij meerdere elementen dan milieu spelen)
  • Het in behandeling nemen van enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen.

Uitvoeren activiteiten  kunstwerken.

  • Het onderhouden van bruggen, steigers, duikers en geluidsvoorzieningen. In Wormerland zijn er 86 bruggen, 7 steigers, 20 duikers (slootverbindingen onder de weg) en 3 geluidsschermen.

 

Uitvoeren activiteiten gemeentelijke wegen en pleinen

  • Het onderhouden van wegen, bermen en wegmeubilair van de gemeente. Onder wegmeubilair worden hier voorwerpen bedoeld die in de openbare ruimte staan zoals verkeerszuilen, afvalbakken, banken, wegmarkeringen enz. De gemeente heeft 45 Km wegen in beheer en onderhoud. Dat zijn de wegen binnen de bebouwde kom.
  • Gladheidbestrijding.
  • Het reinigen en het onkruidvrij houden van de straten en pleinen van de gemeente
  • Het uitvoeren van verkeersbesluiten

Uitvoeren activiteiten meervoudige complexe vergunningaanvragen

  • Het adviseren bij meervoudige complexe vergunningaanvragen
  • Het invullen van de milieuparagraaf in de ruimtelijke plannen.
  • Het adviseren bij meervoudige complexe vergunningaan­vragen (waarbij meerdere elementen dan milieu spelen)
  • Het in behandeling nemen van enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen."

Uitvoeren activiteiten milieu

  • De gemeentelijke milieutaken zijn neergelegd bij de milieudienst. Deze dienst verleent vergunningen en controleert bedrijven op bouw-, milieu-, drank en horeca en brandveiligheidsregels. Daarnaast werken er milieuspecialisten op het gebied van asbest, bodem, veiligheid, geluid en flora en fauna.
  • Het in stand houden van een milieustraat voor het gescheiden kunnen aanleveren van verschillende soorten afval.

Uitvoeren activiteiten openbaar groen

  • Het onderhouden en beheren van de gemeentelijke groenvoorzieningen. Het beheer is uitbesteed.
  • Het onderhouden van de gemeentelijke bomen

Uitvoeren activiteiten openbare verlichting

  • Het onderhouden en in stand houden van openbare verlichting. In Wormerland zijn er 2.521 armaturen.

Uitvoeren activiteiten pontveren

  • Het beheren van het pont Spijkerboor
  • Het beheer van het pontje in Oostknollendam is uitbesteed aan het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer.

Uitvoeren activiteiten riolering

  • Het vervangen en verbeteren van het rioolstelsel, ook in het kader van klimaatadaptatie. Dit gaat gecombineerd met groot onderhoud aan de wegen.
  • Het onderhouden, reinigen, inspecteren en vervangen van riolering binnen de gemeente. In Wormerland is er 152 km riolering
  • Het onderhouden van de gemalen. In Wormerland zijn er 434 gemalen.
  • Het opleggen en innen van rioolrechten.

Uitvoeren activiteiten veiligheidsbeleid

  • Preventieve acties bij toename van Woninginbraken. Afhankelijk van de mate waarin het voorkomt organiseren we een preventieavond en plaatsen we borden bij de ingang van de gemeente.
  • Onderhouden contacten What’s app-buurtpreventie groepen. Jaarlijks vindt er een bijeenkomst plaats met beheerders, gemeente en politie om kennis te delen.
  • Uitvoeren acties behorende bij het Integraal Veiligheidsbeleid 2018-2022.
  • Actualisatie evenementenbeleid
  • Actualisatie APV
  • Actualisatie BIBOB beleid
  • Aanpak van ondermijning en georganiseerde criminaliteit. De gemeente neemt deel aan RIEC-casussen, zorgt voor bewustwording en voert acties uit op grond van signaleringen.
  • Uitvoering van bestuurlijke handhaving op de drank- en horecawet
  • Het inzetten van buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) binnen de openbare ruimte en op het water. De BOA wordt gestuurd op grond van meldingen van burgers en op grond van maatschappelijke prioriteiten.
  • Het (laten) begeleiden van (risicovolle) evenementen. Het team OOV adviseert bij grootschalige evenementen. Het team APV coördineert en de vergunningaanvragen en de adviezen.
  • Het bijdragen aan buurtbemiddeling.
  • Het verstevigen van de samenwerking tussen zorg en veilig. Binnen OVER-gemeenten is een regulier overleg tussen zorg en veilig opgestart. Daarnaast is er verbinding met de overlegstructuren binnen de regio. Er volgen vervolgacties op het project “Allen voor Een”.
  • Integrale aanpak van overlast gevende situaties (jongeren en volwassenen) door gemeente, politie en zorginstanties.
  • Het deelnemen aan het Bestuurlijk Overleg Veiligheid binnen Zaanstreek-Waterland.
  • Het deelnemen aan de driehoek van het Basisteam Zaanstad.
  • Het deelnemen aan het Regionaal Bestuurlijk Overleg Politie (RBOP). Hier vindt beleidsbepaling plaats door de burgemeesters binnen de Eenheid politie samen met OM en politie Integrale aanpak bij radicalisering, polarisatie en extremisme door gemeente, politie en zorginstanties en het Zorg- en Veiligheidshuis. Daarnaast wordt de casuïsitiek besproken in de driehoek.
  •  
  • Uitvoeren activiteiten crisisbeheersing


• Het deelnemen aan de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VrZW) voor de bestrijding van brand en crisesbeheersing.
• Adequate aanpak van de corona crisis door onder andere lokale invulling van de wet- en regelgeving inzake Corona zoals de noodverordening Covid-19.
• Het financieel beheer van de gebouwen van de brandweer binnen Wormerland
• Het faciliteren van de Burgerhulpverleningsposten (BHV-posten) in Jisp en Oostknollendam
• Corona crisisbestendige, invulling geven aan de noodverordening etc.
• Vaaroverlast we komen met een integrale aanpak, handhaving en preventie waarin we de ingezette lijn voortzetten
• Woonoverlast

Uitvoeren activiteiten watergangen

  • Het maaien en baggeren  van de slootbodem 
  • Het onderhouden van beschoeiingen en walkanten (totaal  77 km).

Uitvoeren activiteiten zwerfafval.

  • Het reduceren van zwerfafval. We doen dit door vergroting  van de bewustwording middels educatie, bij basisscholen en sportverenigingen. Anderzijds zetten we in op een integrale aanpak van de zwerfafvalproblematiek in het beheer openbare ruimte. 

Uitvoeren activiteiten speelplaatsen

  • Het onderhouden van de gemeentelijke speelplaatsen.
  • Het subsidiëren van de kinderboerderij.

Reguliere taken programma 6

Terug naar navigatie - Reguliere taken programma 6

Uitvoeren activiteiten belastingen en heffingen conform de paragraaf Lokale heffingen

  • Het opstellen van de tarievennota.
  • Het voorbereiden en in besluitvorming brengen van de belastingverordeningen.
  • Het zorgen voor de heffing en invordering van belastingen en heffingen.

Uitvoeren activiteiten communicatie

  • Het bouwen aan en in stand houden van imago en profilering van de gemeente
  • Het adviseren van portefeuillehouders op grote thema's en dossiers
  • Crisiscommunicatie
  • Het stimuleren van actieve betrokkenheid van inwoners en ondernemers
  • Het onderhouden van contacten door collegeleden met instellingen, bedrijven, burgers, verenigingen en contactcommissies.
  • Het opstellen van de gemeentegids.
  • Het onderhouden van de internetsite.
  • Het onderhouden van de communicatie via sociaal media.
  • Het aanleveren van persberichten, advertenties en publicaties over gemeentelijke besluitvorming

Uitvoeren activiteiten feest- en gedenkdagen en onderscheidingen

  • Het vlaggen volgens protocol
  • Het organiseren van bezoeken van burgemeester en/of wethouder aan inwoners in het kader van speciale aangelegenheden zoals huwelijksjubilea.
  • Het organiseren van de dodenherdenking op 4 mei en Veteranendag
  • Het organiseren van en het uitreiken van koninklijke onderscheidingen en oorkondes
  • Het organiseren van en het uitreiken van gemeentelijke onderscheidingen zoals de Zilveren Lepelaar

Uitvoeren activiteiten gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten zoals opgenomen in de paragraaf verbonden partijen

  • Het uitvoeren van bestuurstaken bij gemeenschappelijke regelingen
  • Het beoordelen van de financiële- en beleidsdocumenten van gemeenschappelijke regelingen
  • Het opstellen van zienswijzen voor de gemeenteraad bij de financiële documenten van de gemeenschappelijke regelingen.

Uitvoeren activiteiten in het kader van begroten en verantwoorden

  • Het opstellen van de planning- en controleagenda.
  • Het opstellen en in besluitvorming brengen van de planning- en controldocumenten. Dit betreft de gemeentelijke begroting, kadernota, jaarrekening en de tussentijdse voortgangsrapportages.

Uitvoeren activiteiten juridische zaken

  • Het behandelen van bezwaarschriften waarbij mogelijk premediation wordt toegepast.
  • Juridische handhaving WABO en kinderopvang
  • Het voeren van of ondersteunen bij juridische procedures.
  • Het organisatiebreed adviseren bij juridische vraagstukken, adviseert en ondersteunt het bestuur, DMT en medewerkers bij juridische en strategische dilemma's op alle voorkomende rechtsgebieden.
  • Regiefunctie publicatieproces regelgeving, officiële bekendmakingen (regelgeving en kennisgevingen)..
  • Bestuursondersteunende werkzaamheden (zoals nota Gemeenschappelijke regeling, evaluaties, geschilleninventarisaties, delegatie- en mandaatregeling e.d.)..
  • Aansprakelijkheidstellingen (schadeclaims) en verzekeringen.
  • Juridische kwaliteitszorg (ontwikkelen juridische modellen, standaarden, trainingen).
  • Bestuurlijke- en juridische ondersteuning raadsverkiezingen.
  • Afhandeling van Wob-verzoeken
  • Klachtenbehandeling

Uitvoeren activiteiten omtrent algemene administratieve zaken gemeenten

  • Het uitvoeren van treasurytaken zoals aantrekken en uitzetten van geld en schatkistbankieren.
  • Het voeren van de financiële administratie.
  • Het vertalen van de circulaires gemeentefonds naar lokale consequenties.
  • Het voeren van de personeelsadministratie voor raad, college en griffie.

Uitvoeren activiteiten politiek besluitvormingsprocessen.

  • Het voorbereiden en uitwerken van college- en raadsbesluiten;
  • Het beantwoorden van raadsvragen;
  • Het adviseren en ondersteunen van collegeleden en beleidsmedewerkers;
  • Het leveren van informatie betreffende verantwoordingen en planningen op het gebied van planning, financiën en uitvoering.

Afkortingenlijst

Afkortingen

Terug naar navigatie - Afkortingen
AKCI-subsidie Subsidie m.b.t. Advies Klimaatneutraal en Circulair Inkopen
AOH Achterstallig onderhoud
APV Algemene Plaatselijke Verordening
AWBZ Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
BABS Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand
BAG Basisadministratie Adressen en Gebouwen
BBV Besluit Begroting en Verantwoording
BCF BTW-Compensatiefonds
BGT Basisregistratie Grootschalige Topografie
BIG Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten
BNG Bank Nederlandse Gemeenten
BOA Buitengewoon Opsporingsambtenaar
BRO Basisregistratie Ondergronden
BRP Basisregistratie personen
BTW Belasting Toegevoegde Waarde
B&W Burgemeester en Wethouders
CAO Collectieve Arbeidsovereenkomst
CBS Centraal Bureau voor de Statistiek
CPA Centrale Post Ambulancevervoer
CPB Centraal PlanBureau
DSO Digitaal Stelsel Omgevingswet
DVO Dienstverleningsovereenkomst
EMU Europese Monetaire Unie
ENSIA Invoeren van Eenduidig Normatiek Single Information Audit
EZW Energiebedrijf Zaanstreek-Waterland
fido Financiering decentrale overheden
GBA Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
GGD Gemeenschappelijke GezondheidsDienst
GHOR Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio
GRP Gemeentelijk Rioleringsplan
GR Gemeenschappelijke regeling
GVVP Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan
HHNK Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
HVC Huisvuil Centrale
ICT Informatie- en communicatietechnologie
IHP Integraal Huisvestingsplan
ISV Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
ISW Interregionaal Samenwerkingsverband
JOP Jongeren Ontmoetings Plaats
KCC KlantContactCentrum
MFA Multifunctionele accommodatie
MIP Meerjaren Investerings Plan (openbare werken)
MJP Meerjarenplan
MKB Midden- en kleinbedrijf
MOP Meerjarig Onderhoudsplan
MRA Metropoolregio Amsterdam
NUP Nationaal Uitvoeringsprogramma
OD IJmond Omgevingsdienst IJmond
OV Openbare verlichting
OZB Onroerend Zaak Belasting
pgb persoonsgebonden budget
PO Primair onderwijs
PPS-constructie Publiek-private samenwerkingsverbanden
PUN Paspoortuitvoeringsregeling
RUD Regionale uitvoeringsdienst
RWBB Roerende Woon-en Bedrijfsruimte Belasting
SCWO Sociaal cultureel centrum Wormerland
SOK Samenwerkingsovereenkomst
SVn Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten
TOZO Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (Corona-crisis)
UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
VANG Van afval naar grondstof
VHROSV Volkshuisvesting Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing
VNG Vereniging Nederlandse Gemeenten
VO Voortgezet onderwijs
VrZW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
VTH Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
VVI Vuilverbrandingsinstallatie
WABO Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wajong Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten
Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning
WOZ Waardering onroerende zaken
Wro Wet ruimtelijke ordening
WSW Wet Sociale Werkvoorziening
WWB Wet Werk en Bijstand