Programma 3 Sociaal domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen en acties en uitgaven en inkomsten geraamd van de activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet, samen de drie decentralisaties in het sociaal domein.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In Wormerland staat niemand aan de kant. Het is voor ons belangrijk dat onze inwoners verbonden (kunnen) zijn met de samenleving en zich gesteund voelen bij het vervullen van zorgtaken. Wie zorg of hulp van de gemeente nodig heeft, krijgt zo snel mogelijk – en zo nodig op maat – een goed afgestemde oplossing. De menselijke maat staat hierbij voorop. Daarbij is het belangrijk dat de toegang tot voorzieningen laagdrempelig is en dat inwoners weten waar ze terechtkunnen. Bij hulp en ondersteuning spreken we zo veel mogelijk de zelfredzaamheid van de persoon zelf aan en die stimuleren en ondersteunen we.

Inwoners creëren zo op eigen kracht en binnen hun eigen netwerk kansen en mogelijkheden om naar vermogen mee te doen in de samenleving. Daar waar hun eigen netwerk niet toereikend is, kan een inwoner een beroep doen op ondersteuning vanuit de gemeente. Voor de kwetsbaarste inwoners is er een vangnet beschikbaar, bijvoorbeeld op basis van de Wet op de jeugdzorg, de Wmo of de Participatiewet.

Programma 3: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2022
P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam P3 1.1 Ons aanbod effectieven maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie 1.1.1 - Jeugd: Wij gaan de onderlinge samenwerking op het gebied van jeugdhulp, jeugdzorg, huisartsen (w.o. praktijkondersteuners), gemeenten onderwijs verbeteren zoals opgetekend in de Doorgaande Zorglijn Jeugd.
1.1.2 - WMO: Wij willen mantelzorgers ondersteunen door middel van respijtzorg o.a. door het opzetten van een maatvoorziening in de vorm van de pilot Respijthuis en andere vormen van ondersteuning te stimuleren of te ontwikkelen.
1.1.3 - Participatie: Wij onderzoeken interventies om de bijstandsinstroom te beperken
P3 1.2 Maatwerk bieden bij ondersteuning 1.2.1 - Jeugd: Op basis van de pilot 2021 bouwen we de inzet van gezinscoaches in 2022 e.v. uit met als doel betere afstemming van het zorgaanbod binnen gezin en een aantoonbare kostenverlaging van de jeugdzorg binnen onze gemeente.
1.2.2 - WMO. We implementeren de uitvoeringsafspraken van de nieuwe aanbesteding voor de Sociaal Medische Advisering en behalen de gestelde doorlooptijden.
1.2.3 - Particiaptie: Wij zorgen voor een sluitende aanpak voor laaggeletterheid
1.2.4 - Participatie: Wij gaan de uitvoering van de inburgering monitoren
1.2.5 - Participatie: Het organiseren van een webwinkel voor inwoners met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum
P3 1.3 Transformeren in het sociaal domein 1.3.1 - Wij borgen de integrale samenwerking door processen van gemeente en maatschappelijke organisaties beter op elkaar te laten aansluiten
P3 1.4 Grip op de financiƫle middelen jeugdhulp 1.4.1 - Jeugd; Op basis van de nieuwe aanbestedingsvoorwaarden Jeugdzorg 2022 (A, B en C) sturen wij op juiste en doelmatige inzet van jeugdzorg. Lichte zorg waar het kan, zware zorg waar het moet
1.4.2 - Participatie; Wij intensiveren de contacten met onze huidige bijstandsclienten en maken afspraken over actief meedoen in de maatschappij
ONZE DOELEN EN WAT WE HIERVOOR IN 2022 GAAN DOEN

P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam

Terug naar navigatie - Toelichting

Iedereen in onze gemeente is maatschappelijk actief en doet mee naar vermogen. Hierbij zijn de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van inwoners belangrijk. Als meedoen niet zelfstandig lukt, dan helpt de gemeente bij het organiseren van ondersteuning. Maatwerk bieden is uitgangspunt.
Voor die inwoner die niet of weinig zelfredzaam is en langdurige ondersteuning nodig heeft, werken we samen met maatschappelijke partners aan een passende oplossing dicht bij huis. Daarbij is inzet van vrijwilligers en mantelzorgers van onschatbare waarde.
In het geval dat direct handelen vanwege zorg- of veiligheidsreden nodig is, neemt de gemeente regie in het uitvoeren van de noodzakelijke ondersteuning.
Om intensieve ondersteuning te voorkomen is preventie en vroeg signalering belangrijk. Met maatschappelijke partners worden afspraken gemaakt om inwoners zo goed mogelijk voor te lichten, door te verwijzen of direct ondersteuning te bieden.
Invloed van coronamaatregelen op het maatschappelijk leven en verdere decentralisatie van wetgeving hebben in 2021 grote impact gehad en zullen doorwerken naar 2022. De rijksoverheid heeft budgetten verstrekt om tegemoet te komen in de uitvoeringskosten en de gevolgen voor inwoners en bedrijven te compenseren. In hoeverre deze maatregelen afdoende zijn geweest valt nu nog niet te bepalen, vooraf wordt niet uitgesloten dat er na-ijleffecten zullen optreden op maatschappelijke en financieel vlak.

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Terug naar navigatie - P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Diverse organisaties bieden algemene ondersteuning en zorg, vooral gericht op kwetsbare doelgroepen zoals jeugd en ouderen. Sturen op maatschappelijke impact en het monitoren van prestatieafspraken maken dat wij als gemeente de verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van de geboden hulp door aanbieders. Het is belangrijk om met de gesubsidieerde organisaties (liefst meerjarige) afspraken te maken over de hoogte van de subsidie, hun activiteiten de daarmee te bereiken resultaten en regelmatig met ze in gesprek te zijn over de voortgang en over ontwikkelingen. Als gemeente willen we bijvoorbeeld dat organisaties vraaggerichte hulp bieden in plaats van aanbodgerichte hulp om zo beter aan te sluiten op de behoeften van onze inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.2 Maatwerk bieden bij ondersteuning

Terug naar navigatie - P3 1.2 Maatwerk bieden bij ondersteuning

Iedere inwoner krijgt ondersteuning die past bij zijn persoonlijke situatie. Op professionele wijze wordt bepaald welke inzet moet worden gepleegd. Samen met maatschappelijke partners biedt de gemeente een snelle en doeltreffende voorziening, waarbij het accent komt te liggen op vraaggericht aanbod.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.3 Transformeren in het sociaal domein

Terug naar navigatie - P3 1.3 Transformeren in het sociaal domein

Gemeentelijke activiteiten in het Sociaal Domein zijn gericht op werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg en jeugd. Het wettelijk kader betreft Wmo 2015, de Participatiewet, Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Vragen van inwoners met meervoudige en complexe problemen bewegen zich dwars door alle wettelijke kaders heen. Dit vraagt van professionals in het Sociaal Domein dat zij dezelfde ambities, kernwaarden, doelen en resultaten voor ogen hebben. Door middel van Ambities en Visie Sociaal Domein 2021, en het opstellen van de integrale verordening Sociaal Domein en beleidsregels in 2021 is volgende fase (borging) ingegaan van de transformatie

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.4 Grip op de financiële middelen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - P3 1.4 Grip op de financiƫle middelen Sociaal Domein

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg, participatie en wet maatschappelijke opvang. Doel van deze transitie was dat de gemeente haar inwoners sneller en beter kan helpen hun zorg- of ondersteuningsvragen. Bij de overheveling van taken van de Rijksoverheid naar gemeenten heeft een aanzienlijk korting plaatsgevonden. Daarnaast is bij de Jeugdzorg sprake van een openeindfinanciering. Indicatiestelling vindt plaats door andere partijen terwijl de gemeente verantwoordelijk is voor het betalen van de kosten zonder te beschikken over sturingsmogelijkheden t.a.v. de toegang tot de jeugdzorg. Ook de toenemende vergrijzing en de maatschappelijke trend om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen zijn van grote invloed op het Sociaal Domein. Dit alles maakt dat de kosten van het Sociaal Domein sterk zijn gestegen in de afgelopen jaren. Door in te zetten op preventie, monitoring en sturing op doelmatige inzet van zorg en voorzieningen proberen we de kosten te beheersen.

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het voor programma Sociaal Domein kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het voor programma Sociaal Domein kosten?
Programma 3 Sociaal Domein Realisatie 2020 Begroting 2021 incl. wijz. Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
140 Integrale aanpak sociaal domein 15.132 2.600 0 0 0 0
150 Inkomensvoorziening 6.653.073 3.525.283 3.612.768 3.628.517 3.628.517 3.628.517
152 Armoedebeleid 652.662 619.440 661.931 643.576 643.576 643.576
155 Sociale werkvoorziening 587.787 81.255 85.105 85.105 85.105 85.105
157 Participatiebudget 440.184 404.361 359.138 364.225 364.225 364.225
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 4.401.825 4.596.040 4.580.697 4.568.021 4.568.021 4.568.021
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 3.117.354 2.599.677 2.868.754 2.770.557 2.770.468 2.770.344
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 1.652.379 1.756.412 1.853.419 1.847.839 1.847.839 1.847.839
285 Kwijtschelding gemeentebelastingen 2.731 1.018 1.032 1.032 1.032 1.032
Totaal Lasten 17.523.128 13.586.086 14.022.844 13.908.872 13.908.783 13.908.659
Baten
150 Inkomensvoorziening 6.429.981 3.247.453 3.292.917 3.292.917 3.292.917 3.292.917
152 Armoedebeleid 30.528 57.860 30.670 30.670 30.670 30.670
155 Sociale werkvoorziening 5.905 0 0 0 0 0
157 Participatiebudget 35.000 0 0 0 0 0
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 96.457 121.240 109.437 109.437 109.437 109.437
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 0 0 0 0 0 0
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 17.904 0 0 0 0 0
Totaal Baten 6.615.775 3.426.553 3.433.024 3.433.024 3.433.024 3.433.024

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2021.

Product Verschil Toelichting
150 Inkomensvoorziening

€87.000

De lasten 2022 zijn hoger dan die van 2021. Naast de reguliere inflatiestijging is de doorberekening van de werkorganisatie €52.000 hoger en hebben er een aantal verschuivingen binnen budgetten plaatsgevonden.

€45.000

De baten zijn hoger door de reguliere inflatiestijging.

152 Armoedebeleid

€42.000

De lasten zijn hoger dan in 2021. Naast de stijging door reguliere inflatie hebben er een aantal budgettaire verschuivingen plaatsgevonden binnen dit programma. Voor de schuldhulpverlening is er bijvoorbeeld bijna €27.000 nodig om de verwachte stijgende toestroom het hoofd te kunnen bieden.

€-27.000 De baten zijn lager doordat we, op basis van de werkelijke cijfers 2020, minder retour ontvangen bijstand verwachten.
157 Participatiebudget €-45.000 De lasten 2021 waren hoger dan voor 2022, doordat er toen een eenmalig budget was voor inburgering wat uit de reserve werd onttrokken.
181 Jeugd specialistisch €269.000

De lasten zijn voor 2022 hoger, met name doordat we op basis van de werkelijke cijfers 1e halfjaar 2021 verwachten dat de uitgaven aan Bovenregionale contractering zo'n €200.000 hoger zullen uitvallen. Daarnaast is er sprake van onderlinge budgetverschuiving en reguliere inflatiestijging.

182 Jeugdhulp lokaal €97.000 De lasten zijn voor 2022 hoger, met name door een hogere doorberekening van de werkorganisatie (€70.000) en reguliere inflatiestijging.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 125.102 113.202 113.202 113.202 113.202 113.202
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 280.783 59.038 59.038 59.038 59.038 59.038
Totaal reserves 405.885 172.240 172.240 172.240 172.240 172.240

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2022 en eind 2021

Reserve Innovatie Sociaal Domein

Deze (sub)reserve maakt deel uit van de reserve Sociaal Domein. Er zijn op dit moment nog geen concrete mutaties aan deze reserve bekend.

 

Reserve  Sociaal Domein

Er zijn op dit moment nog geen mutaties voor het jaar 2022 bekend.