Programma 5 Leefomgeving

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen en acties en uitgaven en inkomsten geraamd van de activiteiten die Wormerland ontplooit voor het woon-, werk- en leefklimaat binnen onze gemeente. Bij het beheer van de openbare ruimte gaat het zowel om het planmatige beheer als om het ad hoc (dagelijkse) onderhoud. In programma 5 valt qua begroting ook de afdeling Openbare Orde & Veiligheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wormerland is een groene gemeente met dorpen in een open landschap tussen de Zaan en Purmerend. Onze gemeente heeft een aantrekkelijk leefklimaat met een schone en veilige leefomgeving. De gemeente willen we duurzaam onderhouden, en waar nodig verder ontwikkelen en voor de toekomst behouden.

Onze ambitie is een gezonde, veilige en goed onderhouden leefomgeving voor onze inwoners, de bedrijven en verenigingen en de bezoekers met een goede bereikbaarheid.

In de gemeente Wormerland zorgen we ervoor dat onze openbare ruimte schoon, heel en veilig is.

We hebben een voldoende onderhouden woon- en werkomgeving, die voldoet aan de behoeften van inwoners, bedrijven en verengingen. Wat we doen (en niet doen) moet ertoe leiden dat onze inwoners de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte met een voldoende waarderen.

Programma 5: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2022
P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving P5 1.1 Overlast verminderen 1.1.1 - Overlast door probleemjongeren en personen met onbegrepen gedrag tegengaan
1.1.2 - Woninginbraken terugdringen
1.1.3 - Burengeschillen en woonoverlast
1.1.4 - Drugshandel en hennepteelt bestrijden
1.1.5 - Vaaroverlast verminderen
1.1.6 - Coronacrisis bestendigen
1.1.7 - Crisisbeheersing
P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven 1.2.1 - De Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) actualiseren
P5 1.3 Verkeersveiligheid verbeteren 1.3.1 - Snelheidsverlagende maatregelen toepassen
P5 2. Ons leefklimaat is aantrekkelijk en past bij de behoefte van onze inwoners, ondernemers en bezoekers P5 2.1 Leefomgeving groener en schoner maken 2.1.1 - Groener
- Restafval terugdringen
P5 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren 2.2.1 - Groot onderhoud openbare ruimte
2.2.2 - Professionaliseren gegevensbeheer openbare ruimte
ONZE DOELEN EN WAT WE HIERVOOR IN 2022 GAAN DOEN

P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - Toelichting

Om onze inwoners en ondernemers een goed leefklimaat te blijven bieden, is het belangrijk dat onze leefomgeving veilig is op de terreinen openbare orde, openbare ruimten en verkeer. Om de openbare ruimte als een veilige leefomgeving te behouden, zoeken wij nadrukkelijk de samenwerking met onze inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners. We zetten in om overlast en onveilige situaties te voorkomen en om ondermijnende activiteiten tegen te gaan. Tevens wordt de samenwerking gezocht tussen veiligheid en zorg om casuïstiek adequaat op te pakken en beleidsplannen op elkaar af te stemmen. Het is belangrijk dat het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke regelgeving voor openbare orde en veiligheid actueel zijn. Dit stelt de gemeente en de politie in staat om onder andere drugsoverlast en woonoverlast adequaat te bestrijden. Daarnaast moet er voldoende capaciteit zijn om de openbare orde te handhaven.

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P5 1.1 Overlast verminderen

Terug naar navigatie - P5 1.1 Overlast verminderen

Om overlast en het aantal handhavingstaken terug te dringen, zetten we in op preventie. 

Wat gaan we daarvoor doen

P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven

Terug naar navigatie - P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven

Het is belangrijk dat het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke regelgeving voor openbare orde en veiligheid actueel zijn. Dit stelt de gemeente en politie in staat om onder andere drugsoverlast en woonoverlast adequaat te bestrijden.

Wat gaan we daarvoor doen

P5 1.3 Verkeersveiligheid verbeteren

Terug naar navigatie - P5 1.3 Verkeersveiligheid verbeteren

Tijdens groot onderhoud van de wegen wordt beoordeeld of snelheidsverlagende maatregelen mogelijk en wenselijk zijn, in overleg met bewoners.

Wat gaan we daarvoor doen

P5 2. Ons leefklimaat is aantrekkelijk en past bij de behoefte van onze inwoners, ondernemers en bezoekers

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren

Terug naar navigatie - 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren

Om beter aan te sluiten bij de huidige en toekomstige behoeftes van onze inwoners, is het van belang om de straatinrichting – in overleg met de inwoners – te actualiseren. 

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het voor programma Leefomgeving kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het voor programma Leefomgeving kosten?
Programma 5 Leefomgeving Realisatie 2020 Begroting 2021 incl. wijz. Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
041 Integraal Veiligheidsbeleid 251.964 239.903 363.258 363.258 363.258 361.230
042 Rampenbestrijding 1.273.729 1.327.159 1.364.284 1.371.539 1.371.539 1.371.539
049 Burgerhulpverleningsposten 17.066 23.709 23.725 15.613 15.613 15.613
055 Gebouwenbeheer brandweer 106.800 108.329 97.811 97.811 97.812 97.811
060 Wegen 1.263.402 1.327.176 1.293.887 1.333.611 1.333.612 1.333.609
061 Bruggen en kunstwerken 418.534 518.062 456.691 505.778 888.580 884.695
062 Pontveren 103.105 102.440 104.569 104.569 104.569 104.569
063 Openbare verlichting 128.357 198.954 163.860 163.860 163.860 163.860
070 Waterpartijen en -gangen 36.205 99.702 101.113 101.113 101.113 101.113
071 Kaden en oevers 183.187 171.268 170.212 170.210 170.210 170.211
101 Speelplaatsen 131.319 134.566 139.236 139.236 139.236 139.236
120 Openbaar groen 651.650 638.203 677.050 677.051 677.051 677.050
125 Openbare ruimte algemeen 214.675 219.476 187.210 187.207 187.208 175.468
200 Afval 2.779.277 2.618.260 2.724.513 2.724.513 2.724.512 2.724.512
210 Rioolbeheer 1.767.677 1.918.601 1.837.327 1.850.674 1.820.423 1.836.451
220 Milieubeleid algemeen 475.205 523.784 537.735 498.735 456.735 456.735
223 Bodem 0 89.930 0 0 0 0
225 Klimaatbeleid 27.858 143.091 30.658 30.658 30.658 30.658
230 Begraafplaatsen 132.480 129.832 114.911 114.911 114.911 114.911
231 Begraven 8.458 22.296 24.168 24.168 24.168 24.168
278 Beheer panden en gronden 562.649 522.145 446.498 446.735 447.020 447.375
Totaal Lasten 10.533.596 11.076.886 10.858.716 10.921.250 11.232.088 11.230.814
Baten
060 Wegen 116.822 36.158 44.165 44.165 44.165 44.165
062 Pontveren 34.393 37.676 38.204 38.204 38.204 38.204
200 Afval 2.740.018 2.601.126 2.707.139 2.707.139 2.707.139 2.707.139
210 Rioolbeheer 1.767.677 1.918.600 1.837.327 1.850.674 1.820.423 1.836.452
220 Milieubeleid algemeen 0 0 0 0 0 0
225 Klimaatbeleid 13.563 2.790 2.829 2.829 2.829 2.829
230 Begraafplaatsen 79.278 69.020 69.986 69.986 69.986 69.986
231 Begraven 96.563 88.145 89.378 89.378 89.378 89.378
278 Beheer panden en gronden 839.753 621.873 644.810 644.810 644.810 644.810
Totaal Baten 5.688.068 5.375.388 5.433.838 5.447.185 5.416.934 5.432.963

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2021.

Product Verschil Toelichting
041 Integraal veiligheidsbeleid €123.000 Dit verschil wordt veroorzaakt door een hogere doorbelasting vanuit de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemene tekst opgenomen.
042 Rampenbestrijding € 37.000 Deze verhoging is het gevolg van de begroting van de VRZW, de bijdrage hieraan is met 2,7% gestegen ten opzichte van 2021.
060 Wegen € -33.000 De lasten zijn in 2022 lager dan voor 2021. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere kapitaallasten voor de wegen als gevolg van de lagere rekenrente vanaf 2022.
061 Bruggen en kunstwerken € -61.000 De lasten zijn in 2022 lager dan voor 2021. Dit wordt enerzijds veroorzaakt een lagere doorberekening vanuit de werkorganisatie (€43.000) en anderzijds door lagere kapitaallasten voor de bruggen als gevolg van de lagere rekenrente vanaf 2022 (€20.000).

120 Openbaar groen

€39.000 De hogere lasten in 2022 worden veroorzaakt door een hogere doorbelasting vanuit de werkorganisatie.

125 Openbare ruimte algemeen

€ -32.000 De lagere lasten in 2022 worden met name veroorzaakt door lagere kapitaallasten als gevolg van de verlaagde rekenrente.
200 Afval

€106.000

In 2022 gaat er voor het ophalen van afval gewerkt worden met een rycletarief. In deze begroting hebben we zo goed mogelijk de verwachte gewijzigde lasten hiervan verwerkt. 

€106.000

De toename van de lasten zijn voor het grootste deel niet toe te schrijven aan deze nieuwe werkwijze. Zonder dit recycletarief waren de kosten voor 2022 ook fors hoger uitgevallen dan in 2021, met name door een toegenomen aantal woningen en prijsindexatie. Ten opzichte van de begroting 2021 worden de hogere lasten voornamelijk veroorzaakt door de hogere kosten voor de HVC (prijsindexatie, meer woonhuisaansluitingen, hogere kosten voor inzameling maar lagere kosten voor verwerking); hogere kosten voor Cocensus als gevolg van eenmalige en structurele kosten ivm het recycletarief en een hogere doorberekening vanuit de werkorganisatie. Omdat dit product kostendekkend moet zijn, stijgen de begrote baten met hetzelfde bedrag. Het verschil tussen de begrote lasten en de begrote baten, ad €17.000, betreffen de kosten van het Bedrijfsafval. Deze maken geen deel uit van de kostendekkendheid.

210 Rioolbeheer

€ -81.000

De voor 2022 begrote lasten zijn lager dan in 2021. De meeste budgetten zijn met inflatie verhoogd, maar door een lagere rekenrente zijn de kapitaallasten lager uitgevallen.

€ -81.000 Voor de baten zijn we vooralsnog uitgegaan van de reguliere verhoging van de rioolheffing. De totale baten zijn eveneens €81.000 lager, doordat het saldo van dit product wordt verrekend met de egalisatievoorziening. Voor 2022 wordt er een toevoeging van €39.000 geraamd.
223 Bodem € -90.000 In 2021 was er een eenmalig (restant)budget voor de bodemsanering van de Sluisstraat in Oostknollendam.
225 Klimaatbeleid € -112.000 In 2021 zijn de lasten eenmalig hoger door een budget van €100.000 voor het opstellen van 2 wijk- en -uitvoeringsplannen en een haalbaarheidsonderzoek aquathermie. Daarnaast is er een (rest)budget van € 11.000 voor het opstellen van de transitievisie warmte. Beiden worden gedekt door de reserve Duurzaamheid.
278 Beheer panden en gronden €76.000 De lasten zijn vanaf 2022 lager dan tot en met 2021, met name door lagere kapitaallasten van het gemeentehuis als gevolg van een lagere rekenrente (€ 43.000) en daarnaast door een eenmalig budget in 2021 voor de afhandeling van de Poort van Wormer (€26.000).

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer 678.422 625.624 598.423 571.222 544.021 516.820
Bestemmingsreserve Duurzaamheid 1.085.024 966.748 860.748 793.748 768.748 743.748
Bestemmingsreserve Duurzame energie 99.124 0 0 0 0 0
Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting 450.000 420.000 390.000 360.000 330.000 300.000
Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen 92.535 92.535 92.535 92.535 92.535 92.535
Bestemmingsreserve Speelplaatsen 117.699 112.699 107.699 102.699 97.699 92.699
Fonds Duurzaamheidsleningen 830.332 830.332 830.332 830.332 830.332 830.332
Reserve Nog uit te voeren werken 184.140 424.569 424.569 424.569 424.569 424.569
Reserve Zaanbrug 6.960.000 6.960.000 6.960.000 6.960.000 6.681.600 6.403.200
Totaal reserves 10.497.277 10.432.508 10.264.307 10.135.106 9.769.505 9.403.904

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2022.

Reserve brandweerkazerne Wormer

Aan deze reserve worden jaarlijks het bedrag aan kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne onttrokken. Door de lagere rekenrente is dat vanaf 2022 een bedrag van ruim € 27.000 per jaar.

 

Reserve Duurzaamheid

Conform de nota Duurzaamheid wordt er ieder jaar een budget van € 25.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor duurzaamheidsinitiatieven. Daarnaast wordt er ook in 2022 €81.000 onttrokken ten behoeve van de Duurzaamheidsmanager die Wormerland voor 3,5 jaar in dienst heeft genomen.

 

Reserve Duurzame Energie

Conform het besluit bij de jaarrekening 2020 is deze reserve samengevoegd met (opgegaan in) de reserve Duurzaamheid.

 

Reserve Duurzame vervanging openbare verlichting

Ieder jaar wordt er € 30.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor het vervangen van openbare verlichting door LED-verlichting.

 

Reserve onderhoud vaarwegen

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 90.000. We verwachten in 2022 aan het baggeren van vaarwegen eveneens € 90.000 uit te geven.

 

Reserve speelplaatsen

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 60.000. We verwachten in 2022 € 65.000 uit te geven aan het onderhoud van speelplaatsen.

 

Reserve Fonds Duurzaamheidsleningen

Deze reserve is ingesteld voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen. We verwachten voor 2022 geen mutaties in deze reserve. De hoogte van de reserve bepaalt het maximaal beschikbare bedrag waar leningen voor verstrekt kunnen worden. Per 1 januari 2021 was er nog €182.800 beschikbaar voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen aan particulieren en €449.600 van de beschikbaar gestelde €500.000 voor duurzaamheidsleningen aan verenigingen, stichtingen en huurders.

 

Reserve Nog uit te voeren werken

Deze reserve  is ingesteld om beschikbaar gestelde gelden voor projecten die aan het eind van enig boekjaar nog niet zijn afgerond te reserveren voor de afronding in het jaar daarna. Er is op dit moment nog geen zicht op de bedragen die in 2022 hierin zullen muteren.

 

Reserve Zaanbrug

Deze reserve gaat pas aangesproken worden, nadat de nieuwe brug gereed en betaald is. De jaarlijkse afschrijvingslasten worden dan aan deze reserve worden onttrokken. Dit is naar de huidige verwachting het jaar 2024.

 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Voorziening Bruggen en kunstwerken 27.329 0 0 0 0 0
Voorziening Egalisatie afval 0 20.831 22.070 23.309 24.548 25.787
Voorziening Egalisatie riolering 1.455.927 1.370.969 1.436.673 1.527.091 1.686.581 1.869.641
Totaal voorzieningen 1.483.256 1.391.800 1.458.743 1.550.400 1.711.129 1.895.428

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2022

Bruggen en kunstwerken

Zowel de jaarlijkse toevoeging aan deze voorziening, als de verwachte uitgaven in 2022,  bedragen € 181.000.

 

Egalisatievoorziening Afval

In de primaire begroting 2021 was de verwachting dat er over dat jaar een positief saldo van bijna €21.000 kon worden toegevoegd. Op basis van de jaarafrekening 2020, die we in 2021 ontvingen, en het voorschotbedrag dat we over 2021 aan de HVC betalen, zijn we genoodzaakt om dit in het Najaarsbericht 2021 naar beneden bij te stellen. Dit is nog niet in bovenstaande tabel verwerkt. Ook eind 2021 zal deze egalisatievoorziening naar verwachting leeg zijn. Voor het jaar 2022, waarin we voor het restafval met een recycletarief gaan werken,  dienen de inkomsten aan afvalstoffenheffing dus minimaal gelijk te zijn aan de verwachte lasten. We hebben een jaarlijks saldo op dit product van €1.239 begroot om aan de egalisatievoorziening toe te voegen.

 

Egalisatievoorziening Riolering

Voor het jaar 2022 verwachten we op het product Rioolbeheer een voordelig saldo van € 66.000, welke wordt toegevoegd aan deze voorziening.  Dit is mede een gevolg van de lagere rekenrente vanaf 2022. De hierboven geprognosticeerde meerjarensaldi zijn nog exclusief de kapitaallasten van de investeringen die in het MIP zijn opgenomen (ad €63.000 vanaf 2024 en €109.000 vanaf 2026).