Inleiding

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

 

Aanbieding begroting door college aan gemeenteraad 

Het college van Wormerland biedt de gemeenteraad met dit document de laatste concept-begroting aan in de lopende bestuursperiode 2018-2022.
Het laatste volle jaar van een bestuursperiode is normaalgesproken een bestuurlijk belangrijk oogstjaar. De oogst is kleiner dan waarop werd gedoeld. Hoofdoorzaken zijn gelegen in de al anderhalf jaar durende wereldwijde COVID-19 crisis, knellende vraagstukken in het sociaal domein, knelpunten binnen OVER-gemeenten en niet in de laatste plaats grote zorgen over de toenemende decentralisatie van taken zonder volledig bijpassende structurele rijksmiddelen voor de gemeenten.

De COVID-19 crisis lijkt over het hoogtepunt heen, maar vraagt nog steeds onvoorzien aandacht waar het gaat om de herstelfase. En niemand kan echt voorspellen welke problemen nog aan het daglicht komen, vragend om onze aandacht. Financieel gezien hebben we ervoor gekozen om hiervoor geen budgetten (zowel bij de uitgaven als de inkomsten) op te nemen in deze begroting. Gezien de praktijk van de afgelopen 2 jaar zullen we, wanneer er in 2022 nog extra lasten op de gemeente afkomen als gevolg van de COVIC-19 crisis, hiervoor vanuit het Rijk een vergoeding ontvangen. Beide zullen we, in dat geval, ramen in onze tussentijdse rapportages.

Wij hopen stellig dat zich binnen OVER-gemeenten geen nieuwe tegenslagen aandienen en dat wij met het aantreden van de nieuwe directeur per 1-9-2021 verder kunnen werken aan de versterking van onze samenwerking. Dat is niet eenvoudig, mede gelet op de vacatures en het beperkte aanbod van personeel op de arbeidsmarkt. Zelfs inhuurkrachten zijn in sommige functies moeilijk te werven, nog afgezien van dat onze financiële middelen eigenlijk beperkingen op de inhuur vergen. De beperkingen in de productiecapaciteit, maar ook de aanhoudende onzekerheid over structurele bijpassing van rijksmiddelen, vragen om ingrijpende keuzen op de bestuurlijke agenda’s.
Samengevat: ons collegeprogramma en de daarin voorgenomen beleidsinitiatieven staan zwaar onder druk als gevolg van een zich snel wijzigende maatschappelijke en bestuurlijke context.

Desondanks blijft ons adagium dat van het collegeprogramma “Voor elkaar”. De daarin opgenomen ontwikkellijnen zijn ook in 2022 van groot belang voor de inwoners, instellingen en bedrijven van Wormerland.
Wij citeren uit het collegeprogramma nog even de essentie:
“Het gemeentebestuur staat voor belangrijke uitdagingen waaraan het college vanuit het dagelijks bestuur leiding geeft. Zonder andere onderwerpen tekort willen doen, stippen wij de volgende onderwerpen als zeer relevant aan voor de toekomst van Wormerland:
• Behoud en verdere ontwikkeling van de bestuurskracht. Kracht die van belang is voor een blijvende zelfstandigheid van financieel gezond Wormerland, dat puike diensten verleent. (Een a.s. raadsbesluit kan gevolgen hebben voor deze ontwikkellijn.)
• De duurzaamheidsopgaven die erop gericht zijn de leefbaarheid van onze plek op aarde (bodem, lucht, water en de ruimten waar wij werken, wonen en recreëren) voor de volgende generaties te behouden.
• Goede en betaalbare op elkaar afgestemde (maatwerk)voorzieningen in het sociaal domein. Werk, inkomen, gezondheid, maatschappelijke ondersteuning en onderwijs vragen om goede, slimme en betaalbare op de situatie afgestemde oplossingen.
• De opgave om voldoende woningen te bouwen die passen bij de behoefte van onze woningzoekenden.
• De invoering van de omgevingswet, waarin veel wetten ineen worden geschoven die grote impact hebben op het leven van mensen, bedrijven, instellingen en de natuur. Concrete belangrijke onderwerpen daarbij zijn o.a. de omvorming en ontwikkeling van ruimtelijke functies in bepaalde gebieden, zoals de Zaandriehoek, de woningbouwopgave, het behoud van natuur w.o. de veengebieden, de ontwikkeling van economie, recreatie en toerisme en niet in de laatste plaats de uitwerking van het klimaatakkoord.
• Het behoud en verdere ontwikkeling van een aantrekkelijk en duurzaam woon- en leefklimaat waarin het cultureel erfgoed zichtbaar haar plaats heeft.”

Wij zijn ons bewust van de naderende gemeenteraadsverkiezingen, die tot een nieuw samengesteld college zullen leiden, waarin dan nieuwe beleidsaccenten worden gezet. Tot die tijd blijft ons kompas gericht op de inhoudelijke koers van het lopende bestuursprogramma. Daarbij houden wij goed oog op de landelijke context en de beperkende omstandigheden die ons parten spelen. Daar hoort ook bij het nu nog volstrekt onvoorspelbare beleid van een nieuw kabinet dat al lang op zich laat wachten. Van het nieuwe kabinet verwachten wij, met alle andere gemeenten in Nederland, meer helderheid over de wijziging van de financiële verhouding tussen rijk en gemeenten, over de open-eind-financiering van het sociaal domein, maar ook over de benodigde middelen voor investeringen op het gebied van de duurzaamheid, klimaatadaptatie, energie en ecologie, om nog maar niet te spreken over de woningbouwcrisis en de toenemende vraag naar opvangmogelijkheden voor asielzoeker en huisvesting van status/vergunninghouders.

Wij volgen nauwgezet de ontwikkelingen rondom COVID-19 en stimuleren herstel waar nodig en mogelijk. Ook werken wij mee aan de voorbereiding van de indringende afweging die de gemeenteraad in ontwikkeling heeft voor de toekomst van Wormerland. Daarbij wordt oog gehouden voor de belangen van de ingezetenen, het bestuur en de ambtelijke dienst. Die dienst wordt intussen onder de gegeven omstandigheden verder tot ontwikkeling gebracht, wat de bestuurlijke toekomst ook zal brengen op termijn.

In het belang van een verantwoorde financiële huishouding volgen wij nauwgezet de landelijke ontwikkelingen van de rijksmiddelen voor gemeenten en hebben deze zo verstandig mogelijk door vertaald in deze concept begroting.

Tegelijk wordt in samenspraak met de raad bij deze begroting een pakket aan ombuigingsmogelijkheden (wijzigingen in inkomsten en uitgaven) aangeboden om enerzijds een evenwichtige c.q. sluitende begroting voor de komende 2 jaar aan te bieden, waarin ook nog ruimte voor nieuwe koers zit voor een nieuw gemeentebestuur na verkiezingen.

Welke uitslag de verkiezingen ook krijgen, er zal nauwe samenwerking nodig zijn om binnen de landelijke, regionale en lokale bestuurlijke context de dienstverlening in de breedste zin van het woord goed afgestemd te houden op de ingezetenen binnen de beperkte mogelijkheden die er zijn qua financiën en ondersteunende capaciteit.

Wormer, oktober 2021
Het college van Wormerland,

 

de secretaris,        de burgemeester,

 

R. Kool                 A.J. Michel - de Jong

Financieel resultaat

Terug naar navigatie - Financieel resultaat

Hieronder vind u de relatie tussen de eerder vastgestelde Kadernota 2022 en de uitkomst na het samenstellen van de nieuwe meerjarenbegroting 2022-2025.

  2022 2023 2024 2025

Saldi Kadernota 2022

-493.029 -436.437 -640.495 -286.314
Hierna bekend geworden mutaties: *)        
Effecten Meicirculaire 2021 (conform raadsbericht 710379) 228.625 49.067 61.754 39.333
Herijking Algemene Uitkering, verwachting augustus 2021 (raadsbericht 726337)     -211.510 -455.560
Extra te ontvangen jeugdgelden (raadsbericht 726337) 993.182 654.185 603.732 543.076
Benodigde verhoging jeugdbudgetten (raadsbericht 726337) -154.371 -31.642 -31.642 -31.642

Effect primaire begroting OVER-gemeenten 2022 **)

-553.731 -553.731 -553.731 -553.731
Effect primaire begroting Stichting Rijk 2022 **) 6.072 6.072 6.072 6.072
Lagere dividend BNG -30.000 -30.000 -30.000 -30.000
Actualisatie leges omgevingsvergunningen (en bijbehorende egalisatiereserve) 143.378 146.360 288.760 -10.240
Diverse actualisaties, per saldo (o.a. kapitaallasten, rente leningen etc.; nadeel in '24 m.n. door nadeel a.g.v. actualisatie OZB ivm areaaluitbreiding en hogere afschrijvingslasten) 38.848 58.561 -125.827 8.667
         
Alvast verwerkte zaken vanuit Ombuigingsteam (OT), was unaniem:        
Verlagen onderzoeksbudget Rekenkamercommissie 5.000 5.000 5.000 5.000
Geen (apart) burgerjaarverslag meer 10.000 10.000 10.000 10.000
Verlaging onderhoudsbudget openbare verlichting 40.000 40.000 40.000 40.000
Verlaging budget streekmarketing 2.000 2.000 2.000 2.000
Verlaging dotatie reserve monumenten 2.000 2.000 2.000 2.000
         
Subtotaal begrotingssaldo (verwerkt in de cijfers)
237.974 -78.565 -573.887 -711.339
         
Aanvullende wensen (aparte beslispunten):        
Gezinscoaches, 1 jaar langere pilot -150.000      
Dekking gezinscoaches vanuit Algemene Reserve, is nl incidenteel budget 150.000      
Totaal 237.974 -78.565 -573.887 -711.339

*)   bedragen >€25.000 en specifiek te benoemen

**) bij de Kadernota 2022 waren de primaire begroting 2022 OVER-gemeenten en St. Rijk nog niet ontvangen.

 

Structurele begrotingspositie

Zoals u in het hoofdstuk Financieel beeld, in de toelichting op het Overzicht van baten en lasten, kunt lezen, zijn er voor de komende jaren geen incidentele lasten en baten in deze begroting opgenomen. Dit heeft als gevolg dat het bovenstaande primaire begrotingssaldo 2022 van €237.974, het structurele begrotingssaldo betreft. Nadat de Raad op 2 november aanstaande tot een aantal structurele ombuigingen besluit, zal ook het jaar 2023 naar verwachting een structureel sluitend saldo te zien geven, en wordt het structurele begrotingssaldo over 2022 hoger.

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Indeling

In deze begroting vindt u de inmiddels vertrouwde 6 programma's en de (verplichte) paragrafen. Daarnaast zijn in het hoofdstuk Financiële positie een aantal financiële overzichten opgenomen, zoals de Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dit verplicht stelt. In de bijlagen staan de begrotingsrichtlijnen zoals vastgesteld bij de Kadernota 2022.

Per programma leest u waar het bestuur voor staat en waar in deze bestuursperiode naar toe gewerkt wordt. De doelen per programma zijn in een “doelenboom” uitgezet: Elk programma bestaat uit een of meerdere kerndoelen. Dit zijn doelen voor 4 jaar, de gehele bestuursperiode, en omschrijven wat het bestuur wil bereiken. Per kerndoel zijn 1 of meerdere operationele doelen benoemd met activiteiten die we gaan uitvoeren om deze doelen te halen. Deze ‘doelenboom’ is bij ieder programma eerst schematisch weergegeven en vervolgens tekstueel beschreven. 

Going-concern

De genoemde acties in de programma's 1 tot en met 6 van deze begroting zijn maar een klein deel van het werk wat wordt uitgevoerd door de gemeente. Ongeveer 90% van het werk bestaat uit going-concern werkzaamheden. In de bijlage vindt u een uitgebreide lijst van deze werkzaamheden. Deze lijst is niet volledig, de belangrijkste punten worden benoemd.

Kengetallen

De kengetallen opgenomen in deze begroting zijn conform de voorgeschreven kengetallen vanuit de BBV.

Verschillenanalyses

Per programma vindt u een financieel overzicht van het totaal van de producten binnen dat programma. Daaronder een verklaring van de verschillen ten opzichte van de begroting 2021 na wijzigingen.. Dit betreft verschillen per product van bedragen groter dan € 25.000. Hier worden zowel de lasten als de baten van de begroting 2022 vergeleken met de geactualiseerde begroting 2021. Dit betreft de begroting na wijzigingen vanuit het Voorjaarsbericht 2021.

 

Doorbelasting van de werkorganisatie naar de betreffende producten

In de verschillenanalyse van de programmacijfers wordt veelal verwezen naar deze leeswijzer voor wat betreft de verschillenverklaring in het aantal uren.

De kosten die we betalen aan OVER-gemeenten worden naar de diverse producten doorberekend aan de hand van de voorgecalculeerde uren die aan de diverse producten worden besteed. Hierbij wordt sinds 2017 (BBV) onderscheid gemaakt tussen de primaire uren en de overheaduren. Ten opzichte van 2021 zijn er in sommige gevallen uren verschoven tussen producten. Hierover wordt in de verschillenanalyse niet uitgebreid toegelicht. Daarnaast is ook het uurtarief hoger dan in de begroting 2021. Oorzaak hiervan is een extra bijdrage aan OVER-gemeenten voor zowel het jaar 2021 (pas na het opstellen van de begroting 2021, dus niet opgenomen in het uurtarief voor 2021, als gevolg van de 0-meting), als bij de begroting 2022 van OVER-gemeenten. Door beide zaken, verschuiving van uren en wijziging uurtarief, is op bepaalde producten, waar veel ambtelijke uren aan worden toegerekend, een verschil van meer dan €25.000 te zien. Om het stuk leesbaar te houden wordt dit niet per product apart toegelicht, maar wordt er verwezen naar deze toelichting.