Programma 6 Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma noemen we de doelen, acties en ramen we de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wormerland is een zelfstandige gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. Hierdoor houden wij ons goed staande in het complexe regionale krachtenveld, waarin schaalvergroting vaak een rol speelt. Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat onze gemeente bestuurlijk zelfstandig kan blijven.

Het thema bestuurlijke toekomst is actueel en heeft een relatie met het financiële meerjarenperspectief en de ontwikkelingen binnen de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten, de organisatie van waaruit de gemeente wordt ondersteund. De raad heeft op 30 juni 2020 een motie aangenomen om het behoud en de versterking van de bestuurlijke toekomst van de gemeente verder te verkennen. De toekomst van de regio, die van OVER-gemeenten en die van de gemeente Wormerland zijn nauw aan elkaar verbonden en vragen om heldere besluiten over de toekomst van Wormerland.

De kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming is gebaat bij goede afstemming tussen de gemeenteraad, het college en verbonden partijen. Binnen het besluitvormingsproces is ruimte voor inbreng van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden.

Wij werken aan de maatschappelijke opgaves, waarbij participatie voorop staat. Hierbij stellen we ons open op, waarbij helpt dat de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn.

Het actuele financiële beeld vergt (in heroverweging) ingrijpende financiële en beleidskeuzen. Daartoe wordt in 2021 een bezuinigingsdialoog met de gemeenteraad gevoerd, teneinde ook de meerjarenschijven 2022 en volgende uiteindelijk weer sluitend te krijgen. We maken hierbij keuzes wat we doen en wat we niet doen. Er zijn namelijk altijd meer wensen dan dat we middelen ter beschikking hebben. We vinden het belangrijk een evenwichtig risicomanagement te voeren, omdat de omgeving continu verandert en steeds complexer wordt. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Programma 6: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2021
P6 1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren 1.1.1 - Integrale afstemming van planning en besluitvorming optimaliseren
1.1.2 - Proces bestuurlijke besluitvorming optimaliseren
1.1.3 - De gemeenteraad vroeg betrekken bij de voorbereiding van besluitvorming
P6 1.2 Samenwerking in de regio versterken 1.2.1 - Heroverweging samenwerkingsverbanden
1.2.2 - Samenwerken in de regio
P6 1.3 Bestuurlijke samenwerking met Oostzaan verbeteren 1.3.1 - Gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten actualiseren
P6 1.4 Ondermijnende criminaliteit tegengaan 1.4.1 - Ondermijnende criminaliteit herkennen en bestrijden
1.4.2 - Versterken van integriteit
P6 2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig P6 2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren 2.1.1 - Optimaliseren Planning & Control
2.1.2 - Harmoniseren processen
P6 2.2 Oriëntatie op bestuurlijke toekomst 2.2.1 - Bestuurlijke toekomst Wormerland
P6 3. Wij zijn financieel gezond P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen 3.1.1 - De financiële gevolgen van Covid-19 inzichtelijk maken
3.1.2 - Gezamenlijk opkomen voor financiële belangen van de gemeente
P6 3.2 Risicomanagement versterken 3.2.1 - Implementeren van beleid risicomanagement
3.2.2 - Aanpassing proces rechtmatigheidsverantwoording
ONZE DOELEN EN WAT WE HIERVOOR IN 2022 GAAN DOEN

P6 1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur is en blijft toegankelijk voor inwoners, ondernemers en organisaties in de gemeente. Goed contact en korte lijnen maken dat wij als gemeentebestuur in staat zijn keuzes te kunnen en te durven maken. Om laagdrempelig contact mogelijk te maken staan verschillende contactkanalen open, afhankelijk van de voorkeur van onze klanten (telefonisch, via de website, schriftelijk en via diverse social media).

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Terug naar navigatie - P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Wij verbeteren de bestuurlijke besluitvorming continu. De raad en het college werken vanuit hun eigen rol en versterken elkaar. Dit versterkt het democratische proces en draagt bij aan de verbinding met inwoners en ondernemers.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 1.2 Samenwerking in de regio versterken

Terug naar navigatie - P6 1.2 Samenwerking in de regio versterken

Wij werken aan complexe en gemeenteoverstijgende opgaven door krachten te bundelen en kennis te delen binnen de regio.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 1.4 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Terug naar navigatie - P6 1.4 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Criminelen schuwen het niet om legale partijen te beïnvloeden of te onderdrukken. Het effect is dat bovenwereld en onderwereld met elkaar verweven raken. Ondermijning bedreigt onze samenleving en rechtsstaat. College en raad spannen zich in om ondermijning te herkennen en te bestrijden. Activiteiten en maatregelen in de leefomgeving, waaronder het handhavingsbeleid, wordt beschreven in programma 5 Leefomgeving. Hier leest u wat het bestuur van de gemeente Wormerland doet om zichzelf en de ambtelijke organisatie toe te rusten om ondermijning te herkennen en te bestrijden.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P6 2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren

Terug naar navigatie - P6 2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren

Harmonisatie richt zich op het vergroten van efficiency en effectiviteit van bestuurlijke ondersteuning. De gemeenschappelijke ambtelijke organisatie stelt ons in staat te leren van verschillen.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 2.2 Oriëntatie op bestuurlijke toekomst

Terug naar navigatie - P6 2.2 Oriëntatie op bestuurlijke toekomst

We willen een toekomstbestendige constructie voor wat betreft bestuur en organisatie die ons in staat stelt als kleine gemeente bestuurlijk zelfstandig te blijven. Zoals eerder beschreven, staat dit thema onder steeds grotere druk.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 3. Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - Toelichting

De externe ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en hebben de nodige impact op onze financiële huishouding. Ons financieel beleid is erop gericht om ook in de toekomst financieel gezond te zijn en te blijven. Waarbij we sterk afhankelijk zijn van de keuzes die er in Den Haag gemaakt worden. Wij voorzien in de toekomst druk tussen de doelen en middelen en zullen hierop anticiperen.

Terug naar navigatie - Onze doelen en acties

P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Terug naar navigatie - P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Om de begroting niet te overschrijden, is het van belang dat wij inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Hierop baseren wij onze budgettaire keuzes.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 3.2 Risicomanagement versterken

Terug naar navigatie - P6 3.2 Risicomanagement versterken

Wij streven naar een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het voor programma Bestuur en organisatie kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het voor programma Bestuur en organisatie kosten?
Programma 6 Bestuur en organisatie Realisatie 2020 Begroting 2021 incl. wijz. Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Lasten
010 Raad, commissies en griffie 673.281 604.776 616.216 587.892 574.668 546.345
011 Overige kosten bestuur 42.197 80.446 24.510 24.510 24.510 24.510
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 63.370 128.761 67.910 67.910 67.910 67.910
013 College van B&W 1.185.989 766.355 775.958 775.958 775.958 775.958
015 Feesten en gedenkdagen 3.450 4.488 4.551 4.551 4.551 4.551
017 Communicatie 55.573 94.173 55.813 55.813 55.813 55.813
021 Bezwaar- en beroepschriften 7.333 6.500 6.591 6.591 6.591 6.591
022 Juridische zaken 89.033 83.265 84.214 84.214 84.214 84.214
025 Organisatie 1.105.594 992.576 360.849 360.849 360.849 360.849
026 Kwaliteitszorg 3.780 13.478 4.113 13.667 4.113 13.667
027 Overhead 4.148.808 4.606.462 5.425.321 5.425.321 5.425.321 5.425.321
028 Corona 416.333 491.753 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 22.207 88.098 21.264 21.264 21.264 21.264
284 Hondenbelasting 0 285 327 327 327 327
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 262.287 262.758 261.971 261.971 261.971 261.971
290 Planning en Control-cyclus 25.000 67.625 27.237 27.237 27.237 27.237
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds -550.426 -561.965 -601.480 -497.501 -479.984 -469.663
292 Financiering -165.811 -418.714 -331.209 -321.426 -344.288 -305.284
293 Onvoorzien 23.246 26.117 51.117 51.117 51.117 51.117
294 Meerjarenplan 0 24.356 11.597 78.971 371.151 401.793
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 0 581.101 1.167.480 1.762.175
Totaal Lasten 7.411.245 7.361.593 6.866.870 7.610.337 8.460.773 9.116.666
Baten
013 College van B&W 19.181 17.274 17.533 17.533 17.533 17.533
022 Juridische zaken 90 0 0 0 0 0
028 Corona 6.958 75.070 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 0 890.170 263 263 263 263
282 Onroerende zaakbelasting 3.205.375 3.576.833 3.752.947 3.785.789 3.787.667 3.851.474
283 Forensenbelasting 29.375 18.906 29.171 29.171 29.171 29.171
284 Hondenbelasting 84.543 81.704 82.848 82.848 82.848 82.848
286 Roerende zaakbelasting 18.366 22.259 22.571 22.571 22.571 22.571
287 Overige belastingen 287.268 320.759 7.506 7.506 7.506 7.506
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 3.506 25.573 18.623 18.623 18.623 18.623
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 22.381.436 22.452.645 23.819.747 23.991.985 24.246.679 24.639.602
292 Financiering 1.162.115 1.149.132 213.872 213.872 213.872 213.872
293 Onvoorzien 62 0 0 0 0 0
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 0 196.100 394.954 596.954
Totaal Baten 27.198.274 28.630.325 27.965.081 28.366.261 28.821.687 29.480.417

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2021.

Product Verschil Toelichting
011 Overige kosten bestuur € -56.000 De lasten waren in 2021 hoger door het  (rest)budget voor de burgemeesterswissel, en het project Integriteit.
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten € -62.000 De lasten waren in 2021 hoger door het eenmalige (rest)budget voor de MRA.
017 Communicatie € -38.000 De lasten waren in 2021 hoger door een eenmalig (rest)budget voor de evaluatie van de website, en vanaf 2022 is het budget verlaagd is verband met het niet meer apart uitbrengen van het Burgerjaarverslag (is een van de eerste uitkomsten vanuit het OT).
025 Organisatie € -632.000 In de begroting 2022 is het saldo van de hulpkostenplaats Werkorganisatie een stuk lager dan in 2021. Door de bijraming van de bijdrage 2021 aan OVER-gemeenten eind 2020, konden de extra lasten niet meer over de producten verdeeld worden in de primitieve begroting 2021. Dit is een administratieve excersitie. Dit is echter wel een reden waarom nu in de begroting 2022 er hogere doorberekeningen vanuit de werkorganisatie op diverse producten te zien zijn, ten opzichte van 2021.
027 Overhead € 819.000 Dit is de tegenhanger van hetgeen hierboven is beschreven. Daarnaast is de begroting 2022 van OVER-gemeenten ook hoger dan voor 2021, waardoor er meer overheadkosten zijn. Dit betreft de salariskosten van de mensen die niet in het primaire proces werkzaam zijn.
028 Corona

€ -492.000

Het budget voor Corona wordt met name gevormd door de compensatie die we vanuit het Rijk ontvangen. Voor 2022 is dat (nog) niet van toepassing.

€75.000 Voor 2021 is de toegezegde compensatie voor toezicht en handhaving als geraamde bate opgenomen. Ook dit is voor 2022 vooralsnog niet van toepassing.
281 Vastgoedbestand € -67.000 In dit product zijn de aan- en verkoop van de woningen aan de Zandweg opgenomen. Dit betreft eenmalige (rest)kosten (69.300) en eenmalige opbrengsten (€889.900) die we vooralsnog in 2021 hebben begroot. Deze zullen bij de jaarrekening waarschijnlijk doorschuiven naar volgend jaar.
282 Onroerende zaakbelasting €176.000 De OZB-opbrengst is met het inflatiepercentage van 1,4% gestegen voor 2022. Daarnaast is 3,5% als compensatie doorgevoerd voor de lagere Algemene Uitkering die we ontvangen (ad € 89.815) door een hogere WOZ-waarde woningen, conform het Raadsbericht over de Meicirculaire. Dit betreft alleen het tarief van de woningen. Tenslotte bedraagt de stelpost i.v.m. areaaluitontwikkeling € 37.000 voor 2022.
187 Overige belastingen € -313.000
Vanaf 2022 mag er geen precariobelasting meer geheven worden. Deze baten zijn derhalve uit de begroting verdwenen.
290 Planning en Control-cyclus € -40.000 De lasten zijn in 2021 hoger door het eenmalige budget dat in verband met de ombuigingen ter beschikking is gesteld.
291 Algemene Uitkering € 1.367.000 De raming van de A.U. is in bovenstaande tabel voor 2022 een stuk hoger. Dit komt mede doordat in de geraamde baten van 2021 de effecten van de Meicirculaire en de extra te ontvangen jeugdgelden nog niet zijn opgenomen. Die worden in het Najaarsbericht meegenomen. Op basis van de Meicirculaire 2021 is, los van compensatie voor Jeugd, voor Corona en andere specifieke zaken, de A.U. voor 2022 slechts zo'n €160.000 hoger dan voor 2021.
292 Financiering

€ -1.023.000

 

Bij de verklaring van het verschil ten opzichte van 2021 moeten de lasten en baten worden gesaldeerd. Het zeer grote verschil wordt verklaard  door de lagere rekenrente vanaf 2022 (van 4% naar 1,5%). De rentelasten die naar de diverse producten worden doorbelast zijn hierdoor een stuk lager geworden. Op dit product staat de tegenhanger van deze doorbelaste rentelasten (welke immers budgettair neutraal zijn).
293 Onvoorzien €25.000 Het budget 'onvoorzien' is voor de jaren 2019-2021 verlaagd met €25.000. Vanaf 2022 is hij weer op het oude niveau.
295 Inflatie komende begrotingsjaren €0 Voor 2022 is er ten opzicht van 2021 geen verschil, de inflatie is voor het jaar 2022 al in de diverse budgetten opgenomen. Voor de jaren na 2022 is dat niet het geval, en wordt het effect van de meervoudige inflatie, in zijn totaliteit op dit product weergegeven.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Algemene reserve 4.266.445 3.234.841 3.234.841 3.234.841 3.234.841 3.234.841
Egalisatiereserve Algemene uitkering 37.514 37.514 37.514 37.514 37.514 37.514
Totaal reserves 4.303.959 3.272.355 3.272.355 3.272.355 3.272.355 3.272.355

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2022

Algemene Reserve

Op dit moment zijn er nog geen mutaties in de Algemene Reserve voor het jaar 2022 bekend.

 

Egalisatiereserve Algemene Uitkering

Er zijn op dit moment geen mutaties bekend in 2022 in deze reserve.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2020 Begroting 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Voorziening Pensioenen wethouders 2.627.282 2.638.563 2.649.844 2.661.125 2.672.406 2.683.687
Voorziening Personele Maatregelen 0 0 0 0 0 0
Voorziening Wachtgelden gewezen wethouders 0 0 0 0 0 0
Totaal voorzieningen 2.627.282 2.638.563 2.649.844 2.661.125 2.672.406 2.683.687

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2021 en eind 2022

Voorziening pensioenen wethouders

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 123.000. De geraamde pensioenuitgaven bedragen voor 2022 €112.000.

 

Voorziening personele maatregelen

Vanuit deze in 2018 gevormde voorziening is in 2019 het laatste bedrag betaald. Er zijn dus geen claims en ook geen saldo meer aanwezig vanaf eind 2019.

 

Voorziening wachtgelden gewezen wethouders

Vanuit deze voorziening zijn in 2017 voor het laatst wachtgelden betaald. Vanaf 2018 is deze voorziening vooralsnog niet meer nodig.