Programma 3 - Sociaal domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen en acties benoemd en uitgaven en inkomsten geraamd van de activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Participatiewet en de Wet publieke gezondheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In Wormerland staat niemand aan de kant. Het is voor ons belangrijk dat onze inwoners verbonden (kunnen) zijn met de samenleving en zich gesteund voelen bij het vervullen van zorgtaken. Wie zorg of hulp van de gemeente nodig heeft, krijgt zo snel mogelijk – en zo nodig op maat – een goed afgestemde oplossing. De menselijke maat staat hierbij voorop. Daarbij is het belangrijk dat de toegang tot voorzieningen laagdrempelig is en dat inwoners weten waar ze terecht kunnen. Bij hulp en ondersteuning spreken we zo veel mogelijk de zelfredzaamheid van de persoon aan en die stimuleren en ondersteunen we.

Inwoners creëren zo op eigen kracht en binnen hun eigen netwerk kansen en mogelijkheden om naar vermogen mee te doen in de samenleving. Daar waar hun eigen netwerk niet toereikend is, kan een inwoner een beroep doen op ondersteuning vanuit de gemeente. Voor de kwetsbaarste inwoners is er een vangnet beschikbaar, bijvoorbeeld op basis van de Jeugdwet, de Wmo, de Participatiewet of de Wet publieke gezondheid.

Programma 3: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie 1.1.1 - Jeugd: Wij gaan uitvoering geven aan 'Sterke Basis voor de Jeugd" (voorheen "Doorgaande Zorglijn Jeugd")
1.1.2 - WMO: het geven van adequate ondersteuning aan met name overbelaste mantelzorgers
1.1.3 - Werk & Inkomen: Wij onderzoeken interventies om de bijstandsinstroom te beperken
P3 1.2 Maatwerk bieden bij ondersteuning 1.2.1 - Jeugd: Op basis van de pilot 2021/2022 maken we de inzet van gezinscoaches vanaf 2023 structureel
1.2.2 - WMO: We monitoren de nieuwe aanbesteding voor leerlingenvervoer en Aanvullend Openbaar Vervoer
1.2.3 - WMO: We voeren in 2023 een aanbesteding rond woningaanpassingen uit
1.2.4 - WMO: Wij monitoren de levering van hulpmiddelen en trapliften
1.2.5 - Werk & Inkomen: Wij zorgen voor een sluitende aanpak voor laaggeletterheid
1.2.6 - Uitvoeren wettelijke taken inburgering
1.2.7 - Statushouders en asielzoekers opvangen en begeleiden
1.2.8 - Ondersteunen slachtoffers toeslagenaffaire
P3 1.3 Transformeren in het sociaal domein 1.3.1 - Wij borgen de integrale samenwerking
P3 1.4 Grip op de financiƫle middelen jeugdhulp 1.4.1 - Jeugd: Op basis van de nieuwe aanbestedingsvoorwaarden Jeugdzorg 2022 (A, B en C) sturen wij op juiste en doelmatige inzet van jeugdzorg
P3 1.5 Bevorderen gezondheid en gezond gedrag 1.5.1 - Nieuwe nota gezondheidsbeleid 2023/2026
P3 2. Participatie in de samenleving van nieuwkomers P3 2.1 Handelen naar de wet inburgering 2.1.1 - Uitvoeren wettelijke taken inburgering
ONZE DOELEN EN WAT WE HIERVOOR IN 2023 GAAN DOEN

P3 1. Onze inwoners zijn zelfredzaam

Terug naar navigatie - Toelichting

Iedereen in onze gemeente is maatschappelijk actief en doet mee naar vermogen. Hierbij zijn de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van inwoners belangrijk. Als meedoen niet zelfstandig lukt, dan helpt de gemeente bij het organiseren van ondersteuning. Maatwerk bieden is uitgangspunt.
Voor die inwoner die niet of weinig zelfredzaam is en langdurige ondersteuning nodig heeft, werken we samen met maatschappelijke partners aan een passende oplossing dicht bij huis. Daarbij is inzet van vrijwilligers en mantelzorgers van onschatbare waarde. 
In het geval dat direct handelen vanwege zorg- of veiligheidsreden nodig is, neemt de gemeente regie in het uitvoeren van de noodzakelijke ondersteuning. 
Om intensieve ondersteuning te voorkomen is preventie en vroeg signalering belangrijk. Met maatschappelijke partners worden afspraken gemaakt om inwoners zo goed mogelijk voor te lichten, door te verwijzen of direct ondersteuning te bieden.
Invloed van coronamaatregelen op het maatschappelijk leven en verdere decentralisatie van wetgeving hebben in 2022 een grote impact gehad en zullen doorwerken naar 2023. De rijksoverheid heeft budgetten verstrekt om tegemoet te komen in de uitvoeringskosten en de gevolgen voor inwoners en bedrijven te compenseren. In hoeverre deze maatregelen afdoende zijn geweest valt nu nog niet te bepalen, vooraf wordt niet uitgesloten dat er na-ijleffecten zullen optreden op maatschappelijke en financieel vlak.

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Terug naar navigatie - P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Diverse organisaties bieden algemene ondersteuning en zorg, vooral gericht op kwetsbare doelgroepen zoals jeugd en ouderen. Sturen op maatschappelijke impact en het monitoren van prestatieafspraken maken dat wij als gemeente de verantwoordelijkheid nemen voor de kwaliteit van de geboden hulp door aanbieders. Het is belangrijk om met de gesubsidieerde organisaties (liefst meerjarige) afspraken te maken over de hoogte van de subsidie, hun activiteiten de daarmee te bereiken resultaten en regelmatig met ze in gesprek te zijn over de voortgang en over ontwikkelingen. Als gemeente willen we bijvoorbeeld dat organisaties vraaggerichte hulp bieden in plaats van aanbodgerichte hulp om zo beter aan te sluiten op de behoeften van onze inwoners.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.2 Maatwerk bieden bij ondersteuning

Terug naar navigatie - P3 1.2 Maatwerk bieden bij ondersteuning

Iedere inwoner krijgt ondersteuning die past bij zijn persoonlijke situatie. Op professionele wijze wordt bepaald welke inzet moet worden gepleegd. Samen met maatschappelijke partners biedt de gemeente een snelle en doeltreffende voorziening, waarbij het accent komt te liggen op vraaggericht aanbod.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.3 Transformeren in het sociaal domein

Terug naar navigatie - P3 1.3 Transformeren in het sociaal domein

Gemeentelijke activiteiten in het Sociaal Domein zijn gericht op werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg en jeugd. Het wettelijk kader betreft Wmo 2015, de Participatiewet, Jeugdwet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Vragen van inwoners met meervoudige en complexe problemen bewegen zich dwars door alle wettelijke kaders heen. Dit vraagt van professionals in het Sociaal Domein dat zij dezelfde ambities, kernwaarden, doelen en resultaten voor ogen hebben. Door middel van Ambities en Visie Sociaal Domein 2021 en het opstellen van de integrale verordening Sociaal Domein en beleidsregels in 2021, is de volgende fase (borging) ingegaan van de transformatie.

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.4 Grip op de financiële middelen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - P3 1.4 Grip op de financiƫle middelen Sociaal Domein

Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg, participatie en wet maatschappelijke ondersteuning. Doel van deze transitie was dat de gemeente inwoners sneller en beter kan helpen met zorg- of ondersteuningsvragen. Bij de overheveling van taken van de Rijksoverheid naar gemeenten heeft een aanzienlijk korting plaatsgevonden. Daarnaast is bij de Jeugdzorg sprake van een openeindfinanciering. Indicatiestelling vindt plaats door andere partijen, terwijl de gemeente verantwoordelijk is voor het betalen van de kosten zonder te beschikken over sturingsmogelijkheden t.a.v. de toegang tot de jeugdzorg. Ook de toenemende vergrijzing en de maatschappelijke trend om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te blijven wonen zijn van grote invloed op het Sociaal Domein. Dit alles maakt dat de kosten van het Sociaal Domein sterk zijn gestegen in de afgelopen jaren. De komende jaren zal dat niet anders zijn. Sterker nog: de vergrijzing gaat voor onze gemeente nu pas goed beginnen. Wij zullen proberen, door in te zetten op preventie, monitoring en sturing op doelmatige inzet van zorg en voorzieningen, de stijging van de kosten binnen de perken te houden. 

Wat gaan we daarvoor doen

P3 1.5 Bevorderen gezondheid en gezond gedrag

Terug naar navigatie - P3 1.5 Bevorderen gezondheid en gezond gedrag

De GGD behartigt voor de gemeentemaatregelen om de gezondheid van (risicogroepen uit) de bevolking te beschermen en te bevorderen. Jeugd en ouderen zijn daarbij bijzondere doelgroepen.
Naast het bekostigen van de GGD voor de wettelijke taken en lopende projecten formuleert de gemeente periodiek een lokaal gezondheidsbeleid. Begin 2019 is de nota Gezondheid Telt vastgesteld. Hoofddoel is het bevorderen van gezondheid door preventie: voorkomen van gezondheidsproblemen, en dan vooral door verandering van levensstijl (zoals het project ‘Bruggen naar gezond gewicht’). Na de nota is een uitvoeringsplan gemaakt die we gefaseerd uitvoeren.

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 incl. wijz. Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
140 Integrale aanpak sociaal domein 9.188 0 0 0 0 0
150 Inkomensvoorziening 3.549.645 3.642.768 3.812.900 3.812.900 3.812.900 3.812.900
152 Armoedebeleid 616.398 678.931 702.879 702.879 702.879 702.879
155 Sociale werkvoorziening 67.713 75.105 75.970 75.970 75.970 75.970
157 Participatiebudget 336.100 466.199 474.324 474.324 474.324 474.324
163 Volksgezondheid 0 0 779.015 779.015 779.015 779.015
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 4.591.265 4.644.697 4.594.004 4.594.004 4.594.004 4.594.004
170 Oekraine crisis 0 250.000 0 0 0 0
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 2.545.936 2.889.344 2.900.099 2.900.008 2.899.882 2.899.882
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 1.700.514 1.866.419 1.903.170 1.903.170 1.903.170 1.903.170
285 Kwijtschelding gemeentebelastingen 3.168 1.032 1.055 1.055 1.055 1.055
Totaal Lasten 13.419.927 14.514.495 15.243.416 15.243.325 15.243.199 15.243.199
Baten
140 Integrale aanpak sociaal domein 21.367 0 0 0 0 0
150 Inkomensvoorziening 3.536.730 3.312.379 3.384.823 3.384.823 3.384.823 3.384.823
152 Armoedebeleid 14.869 30.670 31.345 31.345 31.345 31.345
155 Sociale werkvoorziening 4.376 0 0 0 0 0
157 Participatiebudget 0 107.061 107.061 107.061 107.061 107.061
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 104.588 109.437 111.844 111.844 111.844 111.844
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 13.824 0 0 0 0 0
Totaal Baten 3.695.754 3.559.547 3.635.073 3.635.073 3.635.073 3.635.073
Resultaat baten minus lasten -9.724.173 -10.954.948 -11.608.343 -11.608.252 -11.608.126 -11.608.126

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2022.

Product Verschil Toelichting
150 Inkomensvoorziening

 € 170.000

De lasten 2023 zijn voornamelijk hoger door de reguliere inflatiestijging en de hogere doorberekening van de werkorganisatie. In de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, staat een algemeen geldende toelichting over de doorberekening van de werkorganisatie.

€ 72.000

De baten 2023 zijn eveneens hoger door de reguliere inflatiestijging.

163 Volksgezondheid

€779.000

Vanaf 2023 is het product "Volksgezondheid" verplaatst van Programma 4 naar Programma 3. De reden is meer uniformiteit met de begrotingsopbouw van de gemeente Oostzaan en daarmee verbetering van de efficiency in bedrijfsvoering.

164 Wet maatschappelijke ondersteuning

€ -51.000

De lasten voor Wmo zijn in totaliteit €51.000 lager dan begroot voor 2022. Hoofdzakelijk wordt dit veroorzaakt door het benodigde budget voor het AOV (Aanvullend Openbaar Vervoer). Naar aanleiding van het nieuwe vervoerscontract na aanbesteding medio 2022, is hiervoor €97.000 minder budget nodig. Daar staat een kostenstijging van het product Leerlingenvervoer van € 167.000 tegenover (zie progr. 4). Deze beide soorten vervoer zijn nu gezamenlijk aanbesteed. Daarnaast zijn er een aantal budgettenverschuivingen binnen het product Wmo, omdat er voor een aantal budgetten een tariefsverhoging van 10% wordt verwacht in 2023.

170 Oekraïne crisis €-250.000 In het Voorjaarsbericht 2022 is €250.000 aan de Algemene Reserve onttrokken en toegevoegd aan het product 'Oekraïne crisis' om de eerste kosten van de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne te bekostigen, vooruitlopend op verwachte rijksbijdragen. Omdat dit een incidenteel budget in 2022 is, ontstaat er een verschil met de begroting 2023 van €250.000.
182 Jeugdhulp lokaal € 37.000 De lasten zijn voor 2023 hoger, voornamelijk door reguliere inflatiestijging.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 115.914 115.914 115.914 115.914 115.914 115.914
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 478.833 478.833 478.833 478.833 478.833 478.833
Totaal reserves 594.747 594.747 594.747 594.747 594.747 594.747
1-nov-2022

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2023 en eind 2022

Reserve Innovatie Sociaal Domein

Deze (sub)reserve maakt deel uit van de reserve Sociaal Domein. Er zijn op dit moment nog geen concrete mutaties aan deze reserve bekend.

 

Reserve Sociaal Domein

Er zijn op dit moment nog geen mutaties voor het jaar 2023 bekend.