Programma 5 - Leefomgeving

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen en acties en uitgaven en inkomsten geraamd van de activiteiten die Wormerland ontplooit voor het woon-, werk- en leefklimaat binnen onze gemeente. Bij het beheer van de openbare ruimte gaat het zowel om het planmatige beheer als om het ad hoc (dagelijkse) onderhoud. In programma 5 valt qua begroting ook de afdeling Openbare Orde & Veiligheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wormerland is een groene gemeente met dorpen in een open landschap tussen de Zaan en Purmerend. Onze gemeente heeft een aantrekkelijk leefklimaat met een schone en veilige leefomgeving. We willen de gemeente duurzaam onderhouden, en waar nodig verder ontwikkelen en voor de toekomst behouden.

Onze ambitie is een gezonde, veilige en goed onderhouden leefomgeving voor onze inwoners, de bedrijven en verenigingen en een goede bereikbaarheid voor onze bezoekers. In de gemeente Wormerland zorgen we ervoor dat onze openbare ruimte schoon, heel en veilig is.

We hebben een voldoende onderhouden woon- en werkomgeving, die voldoet aan de behoeften van inwoners, bedrijven en verengingen. Wat we doen (en niet doen) moet ertoe leiden dat onze inwoners de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte met een voldoende waarderen.

Doelenboom

Terug naar navigatie - Doelenboom
Programma 5: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving P5 1.1 Overlast aanpakken 1.1.1 - Overlast verminderen veroorzaakt door (criminele) jongeren en personen met onbegrepen gedrag
1.1.2 - Woninginbraken en babbeltrucs terugdringen
1.1.3 - Interveniëren bij zeer ernstige woonoverlast
1.1.4 - Drugshandel en hennepteelt bestrijden
1.1.5 - Vaaroverlast verminderen
1.1.6 - Crisisbeheersing
1.1.7 - Bewustwording verhogen inzake contraterrorisme
1.1.8 - Cybercrime
1.1.9 - Ondersteunen Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)
P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven 1.2.1 - De Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) actualiseren
P5 1.3 Ondermijnende criminalitiet tegengaan 1.3.1 - Ondermijnende criminaliteit herkennen en bestrijden
1.3.2 - Versterken van integriteit
P5 1.4 Verkeersveiligheid verbeteren 1.4.1 - Snelheidsverlagende maatregelen toepassen
P5 2. Ons leefklimaat is aantrekkelijk en past bij de behoefte van onze inwoners, ondernemers en bezoekers P5 2.1 Leefomgeving groener en schoner maken 2.1.1 - Leefomgeving groen en schoon houden
2.1.2 - Restafval terugdringen
P5 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren 2.2.1 - Groot onderhoud openbare ruimte
2.2.2 - Professionaliseren gegevensbeheer openbare ruimte
ONZE DOELEN EN WAT WE HIERVOOR IN 2023 GAAN DOEN

P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - Toelichting

Om onze inwoners en ondernemers een goed leefklimaat te blijven bieden, is het belangrijk dat onze leefomgeving veilig is. Om de openbare ruimte als een veilige leefomgeving te behouden, zoeken wij nadrukkelijk de samenwerking met onze inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners. We zetten in op het voorkomen van overlast en onveilige situaties en op het tegen gaan van ondermijnende activiteiten. Tevens wordt de samenwerking gezocht tussen veiligheid en zorg om casuïstiek adequaat op te pakken en beleidsplannen op elkaar af te stemmen. Het is belangrijk dat het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke regelgeving voor openbare orde en veiligheid actueel zijn. Dit stelt de gemeente en de politie in staat om onder andere drugsoverlast en woonoverlast adequaat te bestrijden. Daarnaast moet er voldoende capaciteit zijn om de openbare orde te handhaven.

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P5 1.1 Overlast aanpakken

Terug naar navigatie - P5 1.1 Overlast aanpakken

Om overlast en het aantal handhavingstaken terug te dringen, zetten we in op preventie. 

Wat gaan we daarvoor doen

P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven

Terug naar navigatie - P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven

Het is belangrijk dat het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke regelgeving voor openbare orde en veiligheid actueel zijn. Dit stelt de gemeente en politie in staat om onder andere drugsoverlast en woonoverlast adequaat te bestrijden.

Wat gaan we daarvoor doen

P5 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Terug naar navigatie - P5 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Criminelen schuwen het niet om legale partijen te beïnvloeden of te onderdrukken. Het effect is dat de bovenwereld en onderwereld met elkaar verweven raken. Ondermijning bedreigt onze samenleving en rechtsstaat. College en raad spannen zich in om ondermijning te herkennen en te bestrijden. Activiteiten en maatregelen in de leefomgeving, waaronder het handhavingsbeleid, worden beschreven in programma 5 Leefomgeving. Hier leest u wat het bestuur van de gemeente Wormerland doet om zichzelf en de ambtelijke organisatie toe te rusten om ondermijning te herkennen en te bestrijden.

Wat gaan we daarvoor doen

P5 2. Ons leefklimaat is aantrekkelijk en past bij de behoefte van onze inwoners, ondernemers en bezoekers

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P5 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren

Terug naar navigatie - P5 2.2 Woon- en leefomgeving verbeteren

Om beter aan te sluiten bij de huidige en toekomstige behoeftes van onze inwoners, is het van belang om de straatinrichting – in overleg met de inwoners – te actualiseren. 

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 incl. wijz. Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
041 Integraal Veiligheidsbeleid 240.890 366.985 352.985 352.985 350.910 350.910
042 Rampenbestrijding 1.291.216 1.364.284 1.414.856 1.414.856 1.414.856 1.414.856
049 Burgerhulpverleningsposten 12.631 23.725 15.957 15.957 15.957 15.957
055 Gebouwenbeheer brandweer 116.310 100.411 101.849 101.850 101.849 101.849
060 Wegen 1.292.629 1.295.388 1.436.548 1.665.281 1.665.279 1.660.616
061 Bruggen en kunstwerken 504.135 456.691 522.138 976.437 972.074 967.715
062 Pontveren 111.647 104.569 106.650 106.650 106.650 106.650
063 Openbare verlichting 182.472 163.860 171.886 171.886 171.886 171.886
070 Waterpartijen en -gangen 62.761 101.113 100.562 100.562 100.562 100.562
071 Kaden en oevers 170.231 132.212 187.701 189.673 189.675 189.674
101 Speelplaatsen 173.385 139.236 166.947 166.947 166.947 166.946
120 Openbaar groen 607.668 674.066 708.287 733.624 733.624 733.623
125 Openbare ruimte algemeen 203.448 187.210 249.862 249.863 241.912 240.445
200 Afval 2.690.874 2.724.513 2.839.633 2.839.632 2.839.632 2.839.632
210 Rioolbeheer 1.863.154 1.837.327 2.015.868 2.056.185 2.097.309 2.139.256
220 Milieubeleid algemeen 413.427 537.735 503.794 461.794 461.794 461.794
225 Klimaatbeleid 71.654 168.738 142.692 142.692 132.692 132.692
230 Begraafplaatsen 106.091 114.911 453.135 453.135 453.135 453.135
231 Begraven 24.422 24.168 10.804 10.804 10.804 10.804
278 Beheer panden en gronden 537.680 447.948 459.149 459.434 459.789 460.253
Totaal Lasten 10.676.725 10.965.090 11.961.303 12.670.247 12.687.336 12.719.255
Baten
060 Wegen 55.475 44.165 45.137 45.137 45.137 45.137
062 Pontveren 46.254 38.204 39.045 39.045 39.045 39.045
200 Afval 2.543.409 2.707.139 2.839.633 2.839.632 2.839.632 2.839.632
210 Rioolbeheer 1.863.154 1.837.327 2.015.868 2.056.185 2.097.309 2.139.256
225 Klimaatbeleid 28.685 43.899 12.891 12.891 2.891 2.891
230 Begraafplaatsen 92.289 73.486 75.103 75.103 75.103 75.103
231 Begraven 102.954 93.878 95.944 95.944 95.944 95.944
278 Beheer panden en gronden 656.670 791.810 650.995 650.995 650.995 650.995
Totaal Baten 5.388.889 5.629.908 5.774.616 5.814.932 5.846.056 5.888.003
Resultaat baten minus lasten -5.287.837 -5.335.182 -6.186.687 -6.855.315 -6.841.280 -6.831.252

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2022.

Product Verschil Toelichting
042 Rampenbestrijding € 51.000
De lasten zijn voor 2023 hoger, voornamelijk door reguliere inflatiestijging.
060 Wegen € 141.000

De lasten voor 2023 zijn hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst. Daarnaast zijn de kapitaallasten voor 2023 hoger dan in 2022.

061 Bruggen en kunstwerken € 65.000 De lasten voor 2023 zijn hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.
071 Kaden en oevers € 55.000
Het reguliere budget voor schouwen en maaien van walkanten moet met €48.000 worden verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door een onvermijdelijke indexatie van 18,8% van de eenheidsprijzen, klimaatverandering waardoor in hete zomers vaker moet worden geschouwd en uitstel van baggerwerkzaamheden, waardoor een aantal watergangen handmatig moet worden onderhouden in plaats van machinaal.

101 Speelplaatsen

€ 28.000 De lasten voor 2023 zijn hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst. Daarnaast zijn de kapitaallasten voor 2023 hoger dan in 2022.

120 Openbaar groen

€ 34.000 Naast de reguliere ophoging van het budget met inflatie zijn de lasten voor 2023 hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.

125 Openbare ruimte algemeen

€ 63.000 Naast een ophoging van €5.000 van het budget in verband met de gestegen brandstofprijzen zijn de lasten voor 2023 hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.
200 Afval

€115.000 lasten

€132.000 baten

Vanaf 2022 betalen burgers het recycle-tarief voor restafval. De begrote lasten en baten voor 2023 zijn gebaseerd op de conceptbegroting van HVC, de begroting van Cocensus, doorberekening van ambtelijke uren en voor een deel op de prognoses die we bij de invoering van het recycletarief hebben gedaan. Er zijn namelijk nog geen recente gegevens over de frequentie van het aanbieden van restafval over 2022 tot nu toe. De lasten zijn voor 2023 hoger dan in 2022 door reguliere inflatie, hogere kosten HVC en hogere ambtelijke kosten. De baten zijn eveneens hoger, voornamelijk door de reguliere inflatie, maar ook doordat binnen dit product de lasten en de baten gelijk moeten zijn, met andere woorden: alle lasten moeten  opgebracht worden door ontvangen subsidie voor de PMD (Plastic Metaal en Drankenkartons) en de ontvangen reinigingsrechten.
210 Rioolbeheer

€ 179.000 lasten

€ 179.000 baten

De begrote lasten 2023 zijn hoger door de reguliere inflatie en actualisatie van de kapitaallasten. Ook de begrote baten zijn door inflatie op de rioolrechten hoger dan in 2022. Dit product is per saldo €0, waardoor er een zeer geringe toevoeging aan de egalisatievoorziening is van ruim €2.000.

220 Milieubeleid algemeen € -34.000

De gemeente Wormerland heeft voor 3,5 jaar een Duurzaamheidsmanager begroot. Het jaar 2023 is het laatste (halve) jaar van deze kosten. De begrote kosten 2023 zijn €39.000 lager dan in 2022 omdat 2023 een half jaar betreft.

Daarnaast worden er €17.000 minder kosten van de werkorganisatie doorberekend aan het product 'Milieubeleid algemeen' dan in de begroting 2022. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.

Tot slot is de bijdrage aan ODIJmond verhoogd vanaf 2023 met €22.000 ten opzichte van 2022. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt doordat met inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet er een aantal bodemtaken verschuiven van de provincies naar de gemeenten. Deze taken zullen door de omgevingsdienst worden uitgevoerd.

225 Klimaatbeleid

 (lasten) € -26.000

 

 

 

(baten) € -31.000

In 2022 is een incidenteel budget begroot voor "Aquathermie" (€87.000), voor de Transitievisie Warmte (€10.000) en voor gesubsidieerde lasten voor "stimulerend energietoezicht bedrijven" (€29.000). Omdat deze lasten in 2023 niet meer begroot zijn zorgt dit voor een begrotingsverschil ten opzichte van 2022. Daarnaast zijn de lasten voor 2023 hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie (€102.000). Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.

In 2022 is een incidentele budgetten begroot voor "stimulerend energietoezicht bedrijven" ad €29.000. Omdat deze bate in 2023 niet meer begroot is, zorgt dit voor een begrotingsverschil ten opzichte van 2022.

230 Begraafplaatsen € 338.000

De lasten voor 2023 zijn hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.

Vanaf 2023 laten we op dit product ook de doorberekening van de overheadkosten zien ad €222.000. Dit betreft een administratieve verschuiving van product 'Overhead' (Programma 6) om transparanter te zijn in de toerekening van de kosten aan dit product i.v.m. de kostendekkendheid van leges (max 100%). Deze kosten namen we altijd al mee in de berekening van de kostendekkendheid van de leges zoals ook te zien is in de Paragraaf Lokale Heffingen in deze begroting in de tabel 'Begraafrechten'.

278 Beheer panden en gronden € -141.000 De baten waren in 2022 incidenteel hoger dan vanaf 2023 door de raming van de verkoopopbrengst van grond in 2022.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer 625.624 598.423 571.222 544.021 516.820 489.619
Bestemmingsreserve Duurzaamheid 1.061.313 813.349 746.349 721.349 696.349 671.349
Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting 383.044 353.044 323.044 293.044 263.044 233.044
Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen 129.476 129.476 129.476 129.476 129.476 129.476
Bestemmingsreserve Speelplaatsen 76.758 71.758 66.758 61.758 56.758 51.758
Fonds Duurzaamheidsleningen 830.817 830.817 830.817 830.817 830.817 830.817
Reserve Nog uit te voeren werken 229.549 1.691.856 1.691.856 1.691.856 1.691.856 1.691.856
Reserve Zaanbrug 7.270.632 7.270.632 7.270.632 6.979.807 6.688.982 6.398.157
Totaal reserves 10.607.215 11.759.357 11.630.156 11.252.130 10.874.104 10.496.078
1-nov-2022

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2022 en eind 2023.

Reserve brandweerkazerne Wormer

Aan deze reserve wordt jaarlijks het bedrag aan kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne onttrokken van ruim € 27.000 per jaar.

 

Reserve Duurzaamheid

Conform de nota Duurzaamheid wordt er ieder jaar een budget van € 25.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor duurzaamheidsinitiatieven. Daarnaast wordt er in 2023 €42.000 onttrokken ten behoeve van de Duurzaamheidsmanager die Wormerland voor 3,5 jaar in dienst heeft genomen. Het jaar 2023 is het laatste (halve) jaar dat deze kosten voor de duurzaamheidsmanager uit deze reserve gedekt worden.

 

Reserve Duurzame vervanging openbare verlichting

Ieder jaar wordt er € 30.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor het vervangen van openbare verlichting door ledverlichting.

 

Reserve onderhoud vaarwegen

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 90.000. We verwachten in 2023 aan het baggeren van vaarwegen eveneens € 90.000 uit te geven.

 

Reserve speelplaatsen

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 60.000. We verwachten in 2023 € 65.000 uit te geven aan het onderhoud van speelplaatsen.

 

Reserve Fonds Duurzaamheidsleningen

Deze reserve is ingesteld voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen. We verwachten voor 2023 geen mutaties in deze reserve. De hoogte van de reserve bepaalt het maximaal beschikbare bedrag waar leningen voor verstrekt kunnen worden. Per 1 januari 2022 was er nog €171.000 beschikbaar voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen aan particulieren en €449.600 voor duurzaamheidsleningen aan verenigingen, stichtingen en huurders.

 

Reserve Nog uit te voeren werken

Deze reserve is ingesteld om beschikbaar gestelde gelden voor projecten die aan het eind van enig boekjaar nog niet zijn afgerond te reserveren voor de afronding in het jaar daarna. Er is op dit moment nog geen zicht op de bedragen die in 2023 hierin zullen muteren.

 

Reserve Zaanbrug

Deze reserve gaat pas aangesproken worden in het jaar nadat de nieuwe brug gereed is. De verwachting is dat de Zaanbrug eind 2023 gereedkomt, dus dan starten de jaarlijkse afschrijvingslasten in 2024. Deze afschrijvingslasten worden aan deze reserve onttrokken.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Voorziening Bruggen en kunstwerken 126.912 126.912 126.912 126.912 126.912 126.912
Voorziening Egalisatie afval 0 1.239 11.239 21.239 31.239 41.239
Voorziening Egalisatie riolering 1.882.021 1.947.725 1.949.861 1.953.623 1.982.401 1.992.844
Totaal voorzieningen 2.008.934 2.075.877 2.088.013 2.101.775 2.140.553 2.160.996
1-nov-2022

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2022 en eind 2023

Bruggen en kunstwerken

Zowel de jaarlijkse toevoeging aan deze voorziening, als de verwachte uitgaven in 2023, bedragen €181.000.

 

Egalisatievoorziening Afval

Per eind 2021 is de egalisatievoorziening leeg en is de bufferfunctie die deze voorziening beoogt nihil en dienen de inkomsten aan afvalstoffenheffing dus minimaal gelijk te zijn aan de verwachte lasten. Vanaf het jaar 2022 rekenen we met een recycletarief voor restafval. Omdat 2022 het eerste jaar met dit recycletarief is en de Begroting 2023 al in de zomer van 2022 is opgesteld kunnen we nog niet terugvallen op ervaringscijfers en is reëel ramen vanaf 2023 nog lastig. Onder voorbehoud van deze genoemde onzekerheden zijn de baten en lasten 2023  geactualiseerd en verwachten we in 2023 een toevoeging aan de voorziening van € 10.000 te kunnen doen. 

 

Egalisatievoorziening Riolering

Voor het jaar 2023 verwachten we op het product Rioolbeheer een voordelig saldo van € 2.136, welke wordt toegevoegd aan deze voorziening.