Programma 6 - Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma noemen we de doelen, acties en ramen we de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wormerland is een zelfstandige gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. Hierdoor houden wij ons goed staande in het complexe regionale krachtenveld, waarin schaalvergroting vaak een rol speelt. Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat onze gemeente bestuurlijk zelfstandig kan blijven.

Het thema bestuurlijke toekomst is actueel en heeft een relatie met het financiële meerjarenperspectief en de ontwikkelingen binnen de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten, de organisatie van waaruit de gemeente wordt ondersteund. De raad heeft op 30 juni 2020 een motie aangenomen om het behoud en de versterking van de bestuurlijke toekomst van de gemeente verder te verkennen. De toekomst van de regio, die van OVER-gemeenten en die van de gemeente Wormerland zijn nauw aan elkaar verbonden en vragen om heldere besluiten over de toekomst van Wormerland.

De kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming is gebaat bij goede afstemming tussen de gemeenteraad, het college en verbonden partijen. Binnen het besluitvormingsproces is ruimte voor inbreng van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden.

Wij werken aan de maatschappelijke opgaves, waarbij participatie voorop staat. Hierbij stellen we ons open op, waarbij helpt dat de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn.

We voeren verantwoord financieel beleid en vinden het belangrijk een evenwichtig risicomanagement te voeren, omdat de omgeving continu verandert en steeds complexer wordt. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Programma 6: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P6 1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren 1.1.1 - Periodiek inzicht in bestuurlijke planning
1.1.2 - De gemeenteraad vroeg betrekken bij de voorbereiding van besluitvorming
P6 1.2 Bestuurlijke samenwerking verbeteren 1.2.1 - Gemeenschappelijke regelingen actualiseren
P6 2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig P6 2.1 Meer efficiency en effectiviteit in processen 2.1.1 - Optimaliseren proces m.b.t. zienswijzen gemeenschappelijke regelingen
P6 2.2 Oriƫntatie op bestuurlijke toekomst 2.2.1 - Bestuurlijke toekomst Wormerland onderzoeken
P6 3. Wij zijn financieel gezond P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen 3.1.1 - De financiĆ«le gevolgen van de OekraĆÆne-crisis inzichtelijk maken
3.1.2 - Sluitende meerjarenbegroting 2024-2027
3.1.3 - Weerstandsvermogen naar status ā€˜voldoendeā€™ (ratio 1)
P6 3.2 Risicomanagement versterken 3.2.1 - Versterken risicomanagement
3.2.2 - Aanpassing proces rechtmatigheidsverantwoording
ONZE DOELEN EN WAT WE HIERVOOR IN 2023 GAAN DOEN

P6 1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur is en blijft toegankelijk voor inwoners, ondernemers en organisaties in de gemeente. Goed contact en korte lijnen maken dat wij als gemeentebestuur in staat zijn keuzes te kunnen en te durven maken. 

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Terug naar navigatie - P6 1.1 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

We verbeteren de bestuurlijke besluitvorming continu. Hierbij gaat het om de kwaliteit van advisering en de doelmatigheid van het besluitvormingsproces. Dit versterkt het democratisch proces.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P6 2.2 Oriëntatie op bestuurlijke toekomst

Terug naar navigatie - P6 2.2 Oriƫntatie op bestuurlijke toekomst

We willen een toekomstbestendige constructie voor wat betreft bestuur en organisatie die ons in staat stelt als kleine gemeente bestuurlijk zelfstandig te blijven. 

Wat gaan we daarvoor doen

P6 3. Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - Toelichting

De externe ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en hebben de nodige impact op onze financiële huishouding. Ons financieel beleid is erop gericht om ook in de toekomst financieel gezond te zijn en te blijven. 

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Terug naar navigatie - P6 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Om de begroting niet te overschrijden, is het van belang dat wij inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Hierop baseren wij onze budgettaire keuzes.

Wat gaan we daarvoor doen

P6 3.2 Risicomanagement versterken

Terug naar navigatie - P6 3.2 Risicomanagement versterken

Wij streven naar een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Wat gaan we daarvoor doen

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Realisatie 2021 Begroting 2022 incl. wijz. Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
010 Raad, commissies en griffie 615.399 628.242 634.667 596.900 593.120 607.900
011 Overige kosten bestuur 14.405 24.510 25.050 25.050 25.050 25.050
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 65.155 51.893 81.804 81.804 81.804 81.804
013 College van B&W 831.049 775.958 798.891 798.891 798.891 798.891
015 Feesten en gedenkdagen 962 4.551 4.651 4.651 4.651 4.651
017 Communicatie 29.023 53.927 89.451 89.451 89.450 55.113
021 Bezwaar- en beroepschriften 3.020 6.591 6.736 6.736 6.736 6.736
022 Juridische zaken 53.878 77.214 78.572 78.572 78.572 78.572
025 Organisatie 2.182.303 1.166.845 670.265 360.265 160.265 160.265
026 Kwaliteitszorg 3.858 4.113 13.967 4.203 13.967 4.203
027 Overhead 4.606.462 5.425.321 5.101.971 5.101.971 5.101.971 5.101.971
028 Corona 396.580 76.363 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 15.557 90.610 35.041 35.041 35.041 35.041
284 Hondenbelasting 285 327 371 371 371 371
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 266.665 261.971 277.256 277.256 277.256 277.256
290 Planning en Control-cyclus 62.359 27.237 27.836 27.836 27.836 27.836
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds -531.950 -469.754 -348.093 -435.025 -424.047 -419.005
292 Financiering -188.304 -331.209 -302.458 -219.254 -200.668 -245.328
293 Onvoorzien 27.079 26.117 26.117 26.117 26.117 26.117
294 Meerjarenplan 0 11.597 24.829 58.460 98.544 166.069
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 0 833.877 1.686.951 2.560.889
Totaal Lasten 8.453.786 7.912.424 7.246.924 7.753.173 8.481.878 9.354.402
Baten
013 College van B&W 18.146 17.533 18.164 18.164 18.164 18.164
022 Juridische zaken 928 0 0 0 0 0
028 Corona 84.103 0 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 0 890.174 269 269 269 269
282 Onroerende zaakbelasting 3.614.838 3.752.947 3.847.692 3.866.487 3.866.487 4.014.107
283 Forensenbelasting 20.859 31.071 31.755 31.755 31.755 31.755
284 Hondenbelasting 92.620 90.948 92.771 92.771 92.771 92.771
286 Roerende zaakbelasting 18.307 22.571 18.068 18.068 18.068 18.068
287 Overige belastingen 349.040 23.806 29.000 29.000 29.000 29.000
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 5.338 18.623 19.033 19.033 19.033 19.033
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 23.959.755 25.392.497 27.373.854 28.237.505 29.802.340 28.248.155
292 Financiering 1.096.760 226.664 237.843 237.843 237.843 237.843
293 Onvoorzien 45.053 0 0 0 0 0
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 0 324.621 658.671 1.076.539
Totaal Baten 29.305.747 30.466.834 31.668.449 32.875.516 34.774.401 33.785.704
Resultaat baten minus lasten 20.851.962 22.554.410 24.421.525 25.122.343 26.292.523 24.431.302

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2022.

Product Verschil Toelichting
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten € 30.000

De behoefte aan menskracht bij de Metropoolregio Amsterdam (MRA) is toegenomen. Zaanstreek-Waterland dient jaarlijks 1.9 fte om niet te leveren, oftewel €213.000. Deze last komt voor 4,8% (€10.200) ten laste van de gemeente Wormerland. De gemeente Purmerend gaat deze fte's namens de gemeente Wormerland leveren en de gemeente Wormerland zal financieel bijdragen aan de gemeente Purmerend.

Naast bovenstaand is het verschil grotendeels ontstaan doordat in het Voorjaarsbericht 2022 van de gemeente Wormerland de bijdrage voor de samenwerkingsagenda incidenteel is afgeraamd (€16.000). Vanaf 2023 betalen we deze kosten weer wel aan de Metropoolregio Amsterdam (MRA).

017 Communicatie € 36.000 De stijging van de lasten in 2023 ten opzichte van 2022 komt doordat vanaf 2023 de kapitaallasten gestegen zijn in verband met de afschrijving van de investeringen t.b.v. de nieuwe website.
025 Organisatie € -697.000 In de begroting 2023 is het saldo van de hulpkostenplaats Werkorganisatie een stuk lager dan in 2022.  Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door de bijraming van de bijdrage 2022 aan OVER-gemeenten zoals verwerkt in het Voorjaarsbericht 2022 van de gemeente Wormerland. Deze extra lasten worden in 2022 niet over de producten verdeeld in de begroting 2022. Dit is een administratieve exercitie. Dit is echter wel een reden waarom er nu in de begroting 2023 hogere doorberekeningen dan in 2022 vanuit de werkorganisatie op diverse producten te zien zijn.
027 Overhead € -323.000

Dit is de tegenhanger van hetgeen hierboven is beschreven. Daarnaast is de begroting 2023 van OVER-gemeenten ook hoger dan voor 2022, waardoor er meer overheadkosten zijn. Dit betreft de salariskosten van de mensen die niet in het primaire proces werkzaam zijn.

Ook heeft er vanaf 2023 een administratieve wijziging plaatsgevonden in de transparantie van de doorberekening van de overheadkosten naar de diverse producten waarin kostendekkendheid een rol speelt. Dit betreft een budgettair neutrale administratieve verschuiving. Deze kosten namen we altijd al mee in de berekening van de kostendekkendheid van de diverse leges zoals ook te zien is in de Paragraaf Lokale Heffingen in deze begroting.

028 Corona

€ -76.000

Het coronabudget in 2022 is gevormd door de compensatie die we vanuit het Rijk hebben ontvangen. Vanaf 2023 is er (vooralsnog) geen coronabudget.

281 Vastgoedbestand

(lasten)

€ -56.000

 

(baten)

€ -890.000

In dit product zijn de aan- en verkoop van de woningen aan de Zandweg opgenomen. Dit betreft eenmalige opbrengsten (€889.900) die we vooralsnog in 2022 hebben begroot en de daarmee samenhangende begrote incidentele kosten in 2022 (€69.000).

Daarnaast zijn de lasten voor 2023 €14.000 hoger dan in de begroting 2022 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.

282 Onroerende zaakbelasting € 95.000 De OZB-opbrengst 2023 is met het inflatiepercentage van 2,2% gestegen ten opzichte van 2022. Daarnaast is er een stelpost voor OZB ivm areaaluitbreiding, die voor 2023 €13.000 bedraagt, voor nieuwe woningen die in de loop van 2022 naar verwachting worden opgeleverd.
291 Algemene Uitkering

(lasten) € 122.000

 

 

 

 

(baten) € 1.981.000

Aan de lastenkant van het product 'Algemene uitkering' zijn gelden gereserveerd waar claims te verwachten zijn naar aanleiding van de ontvangen rijksgelden waar nog geen raadsbesluit over is gevallen op het moment van het opstellen va de begroting 2023 (zomer 2022). Om de dekking van die te verwachten kosten te reserveren in de begroting ramen we deze op het product "Algemene uitkering" tot besluitvorming hierover heeft plaatsgevonden. Het gaat hier om extra ontvangen BOA-gelden en gelden voor de verlenging van de inhuur van een GGZ-psycholoog. De raad is hierover geïnformeerd in het Raadsbericht "Meicirculaire 2022 Wormerland (incl def herijking)" (Kenmerk 823099).

De raming van de Algemene Uitkering 2023 in bovenstaande financiële tabel is een stuk hoger dan in 2022. Dit komt onder andere doordat de positieve effecten van de Meicirculaire 2022 voor het jaar 2022 (€444.000) nog niet in de begroting 2022 verwerkt zijn. De effecten voorde begroting 2022 worden in het Najaarsbericht 2022 pas verwerkt.

Naast bovenstaande mutatie ontvangen we vanaf 2023 €1.547.000 meer Algemene Uitkering dan in 2022, voornamelijk ontstaan door de effecten van de Meicirculaire 2022 en de Herijking van het gemeentefonds per 1 januari 2023.

292 Financiering

€ 29.000

De lasten voor rente langlopende geldleningen zijn ruim €23.000 hoger dan voor 2022, dit komt doordat we in 2022 een lening hebben afgesloten waarover we in 2023 voor het eerst rente betalen.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Algemene reserve 3.186.308 3.413.500 4.413.500 5.763.500 5.763.500 5.763.500
Egalisatiereserve Algemene uitkering 37.514 287.514 537.514 787.514 1.037.514 1.287.514
Totaal reserves 3.223.822 3.701.014 4.951.014 6.551.014 6.801.014 7.051.014
1-nov-2022

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2022 en eind 2023

Algemene Reserve

Van de extra ontvangen rijksgelden naar aanleiding van de Septembercirculaire 2021 heeft de raad in december 2021 besloten hiervan in 2022 € 750.000 en in 2023 € 250.000 toe te voegen aan de Algemene Reserve om het weerstandsvermogen van de gemeente Wormerland te verhogen. De gewenste ratio 1 ("voldoende") is hiermee nog niet bereikt. De Algemene Reserve is na deze toevoeging nog steeds te laag.  Belangrijk uitgangspunt is dat de Algemene Reserve niet als algemeen dekkingsmiddel ingezet kan worden zolang de hoogte van de Algemene Reserve onvoldoende is (< ratio 1). Zie voor de uitgebreide toelichting in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in deze begroting.

 

Egalisatiereserve Algemene Uitkering

De hoogte van de algemene uitkering fluctueert enorm door wijzigingen op de rijksbegroting (samen-de-trap-op/af-methode). Deze fluctuaties in onze belangrijkste inkomstenbron bemoeilijken het begroten en daarmee samenhangend de beleidskeuzes die de raad kan maken. Om deze fluctuaties (deels) op te vangen heeft de raad in december 2021 besloten een structurele toevoeging van € 250.000 aan de Egalisatiereserve Algemene uitkering te doen om zo meer begrotingsrust te creëren en risico’s te beperken. 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Voorziening Pensioenen wethouders 2.709.845 2.721.126 2.732.407 2.743.688 2.754.969 2.766.250
Voorziening Personele Maatregelen 0 0 0 0 0 0
Voorziening Wachtgelden gewezen wethouders 0 0 0 0 0 0
Totaal voorzieningen 2.709.845 2.721.126 2.732.407 2.743.688 2.754.969 2.766.250
1-nov-2022

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2022 en eind 2023

Voorziening pensioenen wethouders

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 123.000. De geraamde pensioenuitgaven bedragen voor 2022 €112.000.

 

Voorziening personele maatregelen

Vanuit deze in 2018 gevormde voorziening is in 2019 het laatste bedrag betaald. Er zijn dus geen claims en er is ook geen saldo meer aanwezig vanaf eind 2019.

 

Voorziening wachtgelden gewezen wethouders

In het Najaarsbericht 2022 zal deze voorziening geactualiseerd worden naar aanleiding van de collegewisseling in 2022.