Programma 6 Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma noemen we de doelen, acties en ramen we de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat was onze visie in 2020?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie in 2020?

Wormerland is (en blijft) een zelfstandige gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. Hierdoor houden wij ons goed staande in het complexe regionale krachtenveld, waarin schaalvergroting vaak een rol speelt. Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat onze gemeente bestuurlijk zelfstandig kan blijven.


In 2019 is in het kader van de bestuurlijke toekomst een zelfevaluatie onderzoek gestart waarvan de uitkomsten rond de jaarwisseling verwacht worden. Begin 2020 liggen die voor aan de gemeenteraad. De provincie neemt de uitkomsten mee in haar visie op de bestuurlijke toekomst van gemeenten in Zaanstreek-Waterland, waarbinnen enkele gemeenten zich beraden op hun eigen bestuurlijke toekomst.


De kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming is gebaat bij goede afstemming tussen de gemeenteraad, het college en verbonden partijen. Binnen het besluitvormingsproces is ruimte voor inbreng van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden.


Wij werken aan de maatschappelijke opgaves, waarbij participatie voorop staat. Hierbij stellen we ons open op, waarbij helpt dat de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn.

Met een solide begroting van inkomsten en uitgaven vangen we bestaande en nieuwe taken voldoende op. We maken hierbij keuzes wat we doen en wat we niet doen. Er zijn namelijk altijd meer wensen dan dat we middelen ter beschikking hebben. We vinden het belangrijk een evenwichtig risicomanagement te voeren, omdat de omgeving continu verandert en steeds complexer wordt. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

 

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2020 GEREALISEERD?

 

1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur blijft toegankelijk en staat dicht bij de inwoners, ondernemers en verengingen. Een goed en krachtig gemeentebestuur moet keuzes durven en kunnen maken.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2020

1.1 Uitspraak over onze bestuurlijke toekomst n.a.v. het rond de jaarwisseling 2019/2020 uitkomende zelfevaluatie onderzoek c.a.

Terug naar navigatie - 1.1 Uitspraak over onze bestuurlijke toekomst n.a.v. het rond de jaarwisseling 2019/2020 uitkomende zelfevaluatie onderzoek c.a.

De uitslag van het zelfevaluatie onderzoek vraagt een raadsuitspraak over de bestuurlijke toekomst van Wormerland. De verwachting is dat het onderzoek de wens om zelfstandige gemeente te blijven schraagt. Goed denkbaar is dat er ook goede ontwikkelpunten uit het onderzoek naar voren komen waarmee de gemeente aan de slag kan om krachtig gemeentebestuur te blijven, ook binnen het regionale krachtenveld.

1.2 Voorzien in de vacature van een nieuwe burgemeester die past bij de bestuurlijke kerndoelen

Terug naar navigatie - 1.2 Voorzien in de vacature van een nieuwe burgemeester die past bij de bestuurlijke kerndoelen

De raad staat voor de keuze om een nieuwe burgemeester te selecteren. Daarbij kan bij uitstek gekeken worden naar kwaliteiten die passen bij de zich landelijk ontwikkelende taak van het burgemeesterschap en in het bijzonder naar kwaliteiten die passen bij de bestuurlijke doelstellingen van Wormerland voor de komende jaren.

1.3 Bestuurlijke samenwerking tussen raad en college versterken

Terug naar navigatie - 1.3 Bestuurlijke samenwerking tussen raad en college versterken

De raad en het college werken vanuit hun eigen rol en versterken elkaar. Dit versterkt het democratische proces en draagt bij aan de verbinding met inwoners en ondernemers.

1.4 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Terug naar navigatie - 1.4 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Wij verbeteren de bestuurlijke besluitvorming continu. Hierbij gaat het om de kwaliteit van advisering, de doelmatigheid van het besluitvormingsproces en de harmonisering van het ambtelijke- en bestuurlijk proces, waar wenselijk en mogelijk is.

1.5 Samenwerking in de regio versterken

Terug naar navigatie - 1.5 Samenwerking in de regio versterken

Wormerland werkt aan complexe en gemeente-overstijgende opgaven door krachten te bundelen en kennis te delen binnen de regio.

1.7 Ondermijnende criminaliteit tegengaan en weerbaarheid van het bestuur

Terug naar navigatie - 1.7 Ondermijnende criminaliteit tegengaan en weerbaarheid van het bestuur

Het gemeentebestuur maakt zich er sterk voor om ondermijnende activiteiten te herkennen en bestrijden. Activiteiten en maatregelen in de leefomgeving, waaronder het handhavingsbeleid, beschrijven we in programma 5 Leefomgeving. Hier leest u wat het bestuur van de gemeente Wormerland in 2019 doet om de ambtelijke organisatie toe te rusten om ondermijnende criminaliteit te herkennen en bestrijden. Daaronder verstaan we: misdaad die maatschappelijke structuren of het vertrouwen daarin schaadt. Dit soort criminaliteit wordt vaak gepleegd in criminele samenwerkingsverbanden en gaat geregeld gepaard met geweld, bedreiging en intimidatie.

2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2020

2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren

Terug naar navigatie - 2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren

Door processen en werkwijzen te harmoniseren, kan de gemeenschappelijke ambtelijke organisatie mensen en middelen zo efficiënt mogelijk inzetten. Met harmoniseren bedoelen wij ook dat we bestuurlijke besluitvormingsprocessen in de organisatie op elkaar afstemmen. De gemeenschappelijke organisatie stelt ons in staat te leren van verschillen.

3. Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - Toelichting

Wij realiseren onze maatschappelijke doelen binnen de beschikbare financiële middelen. Daarbij kijken we ook naar externe financieringsmogelijkheden.

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2020

3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Terug naar navigatie - 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Om de begroting niet te overschrijden, is het van belang dat wij inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Hierop baseren wij onze budgettaire keuzes.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Rekening 2019 Begroting 2020 Rekening 2020 Verschil 2020
010 Raad, commissies en griffie 612.096 690.584 673.281 17.303
011 Overige kosten bestuur 39.491 69.457 42.197 27.260
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 23.900 62.293 63.370 -1.077
013 College van B&W 804.294 1.178.133 1.185.989 -7.856
015 Feesten en gedenkdagen 3.718 4.439 3.450 989
017 Communicatie 71.639 82.764 55.573 27.191
021 Bezwaar- en beroepschriften 5.015 7.548 7.333 215
022 Juridische zaken 57.198 81.418 89.033 -7.615
025 Organisatie 476.766 1.292.056 1.105.594 186.462
026 Kwaliteitszorg 10.813 2.884 3.780 -896
027 Overhead 4.640.320 4.148.808 4.148.808 -
028 Corona - 600.942 416.333 184.609
281 Vastgoedbestand 856.951 19.610 22.207 -2.597
284 Hondenbelasting 279 - - -
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 257.178 265.928 262.287 3.642
290 Planning en Control-cyclus 25.740 25.382 25.000 382
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds -465.894 -533.800 -550.426 16.626
292 Financiering -1.035.026 -1.103.787 -165.811 -937.976
293 Onvoorzien 40.795 26.117 23.246 2.871
294 Meerjarenplan - - - -
295 Inflatie volgende begrotingsjaren - - - -
Totaal lasten 6.425.273 6.920.776 7.411.245 -490.469
010 Raad, commissies en griffie 10.367 - - -
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten - - - -
013 College van B&W 169.172 16.755 19.181 2.426
015 Feesten en gedenkdagen 500 - - -
022 Juridische zaken 3.113 - 90 90
027 Overhead - - - -
028 Corona - - 6.958 6.958
281 Vastgoedbestand - 255 - -255
282 Onroerende zaakbelasting 3.124.639 3.179.878 3.205.375 25.497
283 Forensenbelasting 24.869 18.608 29.375 10.767
284 Hondenbelasting 81.787 80.417 84.543 4.126
286 Roerende zaakbelasting 19.003 21.908 18.366 -3.542
287 Overige belastingen 291.591 315.707 287.268 -28.439
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 24.525 25.170 3.506 -21.664
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 21.139.077 22.453.412 22.381.436 -71.976
292 Financiering 333.409 269.018 1.162.115 893.097
293 Onvoorzien 91 - 62 62
295 Inflatie volgende begrotingsjaren - - - -
Totaal baten 25.222.142 26.381.128 27.198.274 817.146
Totaal 06 Bestuur en organisatie -18.796.870 -19.460.352 -19.787.029 326.677
28-jun-2021

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan € 25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2020.

Product   Verschil Toelichting
011 Overige kosten bestuur lasten

27.000

(voordeel)

Het budget van €10.000 voor het project integriteit is in 2020 nog niet benut. Dit budget is, conform het Najaarsbericht, meegenomen naar 2021 om in dit jaar uitvoering te kunnen geven aan dit project. Daarnaast is er minder uitgegeven dan begroot aan diverse kosten bestuur, onder andere doordat er geen VNG congres op locatie heeft plaatsgevonden.
017 Communicatie lasten 27.000 (voordeel) In 2020 stonden een aantal digitaliseringsprojecten op het gebied van communicatie op de planning. Deze projecten hebben een link met de nieuw te bouwen website. De nieuwe website staat nu gepland in 2021. Om deze aan de website gelinkte projecten ook tot uitvoer te kunnen brengen stellen we de raad voor € 10.000 mee te nemen naar 2021.
025 Organisatie lasten 186.000 (voordeel)

Dit voordeel betreft de voor de aanbesteding van het datacenter van OVER-gemeenten maximaal beschikbaar gestelde budget (€252.340), waarvan tot eind 2020 een bedrag van € 66.006 is uitgegeven. Dit project loopt nog door in 2021, zodat we aan de Raad voorstellen om het overgebleven budget, via de reserve Nog uit te voeren werken, mee te nemen naar 2021. Alle genoemde bedragen zijn 62% van de totale bedragen, namelijk het aandeel van Wormerland in OVER-gemeenten.

028 Corona

lasten/baten

192.000 (voordeel)

Het saldo van de lasten en baten laten een voordelig saldo van bijna €192.000 zien. Dit is nog exclusief de gelden die we vanuit de Decembercirculaire hebben ontvangen, en gezien het tijdstip niet meer via de Raad in de begroting hebben kunnen verwerken. Dit betrof een bedrag van € 42.400. Van het total budget van € 643.349 hebben we aan werkelijke lasten €409.375 geboekt (gesaldeerd met de geboekte inkomsten). We verzoeken de Raad om via de resultaatbestemming 2020 het totale overgebleven saldo mee te nemen naar 2021. De Coronacrisis loopt namelijk voorlopig nog door, en hoewel we ook voor 2021 gelden toegezegd hebben gekregen (€309.200), zien we, naast de uitgaven die we in 2020 ook hadden ook forse uitgaven op ons af komen voor onder andere de aangepaste organisatie van de verkiezingen en mogelijk oplopende kosten voor inkomensvoorziening, bijzondere bijstand en schuldhulpverlening.

282 Onroerende zaakbelasting

baten

€25.000

(voordeel)

De werkelijk opgelegde OZB voor niet-woningen was, als grootste verschil, bijna €26.000 hoger dan begroot. De leegstand is blijkbaar afgenomen.

287 Overige belastingen

baten

€28.000

(nadeel)

De door Cocensus verwachte op te leggen precariobelasting is €26.600 lager dan het geraamde bedrag. Dit is echter nog geen definitief bedrag, omdat de werkelijke  gegevens nog niet ontvangen zijn van het nutsbedrijf.

291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds

baten

72.000 (nadeel)

De Decembercirculaire 2020 van het Rijk heeft een negatief effect op de Algemene Uitkering van € 36.623. Daarnaast is er een afrekening van de Algemene Uitkering 2018 en 2019 geweest van totaal € 36.353 negatief. Per saldo betekent dit dat er € 71.975 minder Algemene Uitkering is ontvangen dan begroot. Dit bedrag is onttrokken aan de Egalisatiereserve Algemene uitkering.

292 Financiering

lasten

baten

938.000 (nadeel)

893.000

(voordeel)

Bij zowel de lasten als de baten is er, op basis van de gewijzigde BBV-voorschriften, €884.120 aan bespaarde rente geboekt dat niet begroot was. Dit is dus voor beiden het overgrote deel van het verschil. Daarnaast is er bij de lasten nog een verschil van €52.500 door een lagere rentecomponent van de kapitaallasten. De werkelijke kapitaallasten waren lager dan begroot, met name door een lagere investering in rioolkredieten afgelopen jaar. Het rentedeel van de kapitaallasten is echter per saldo budgettair neutraal, het laat lagere lasten zien op het product riolering, en hogere lasten op dit product Financiering.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2019 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020
Algemene reserve 5.484.805 3.020.909 4.266.445
Egalisatiereserve Algemene uitkering 109.490 109.490 37.514
Totaal reserves 5.594.295 3.130.399 4.303.959
28-jun-2021

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Algemene Reserve

Er is in 2020 bijna € 278.200 toegevoegd vanuit het resultaat 2019. Daarnaast is er € 175.000 toegevoegd, zijnde 60% van de geraamde opbrengst Precarioheffing. Door de afschaffing van de Precarioheffing vanaf 2022 wordt in staffels van 20% de opbrengst incidenteel gemaakt door jaarlijks oplopende bedragen toe te voegen aan de Algemene Reserve. Dit om de wegvallende opbrengst vanaf 2022 geleidelijk op te kunnen vangen. Daarnaast is er €10.000 toegevoegd, zijnde het in 2019 eenmalig vanuit deze reserve beschikbaar gestelde budget voor een fietsnetwerk, dat geen uitvoering krijgt en dus wordt teruggestort.

Daar tegenover zijn de volgende (incidentele) bedragen onttrokken: €550.000 en €490.000 ten behoeve van de Zaanbrug; €252.400 ten behoeve van aanbesteding datacenter en €99.200 ten behoeve van incidenteel extra personeel, beiden ten behoeve van OVER-gemeenten; €250.000 voor het Coronabudget; €30.000 ten behoeve van een raadsdebat over regionale samenwerking en €10.000 ten behoeve van het opstellen van een erfgoednota. Totaal van deze onttrekkingen in 2020 bedraagt € 1.681.540.

 

Egalisatiereserve Algemene Uitkering

Het (negatieve) saldo tussen begroting en werkelijke Algemene Uitkering, ad € 72.000 is onttrokken. De helft hiervan heeft betrekking op de afwikkeling van vorige jaren, welke pas in december 2020 bekend is geworden. 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2019 Begroting 2020 na wijziging Rekening 2020
Voorziening Pensioenen wethouders 2.157.188 2.659.599 2.627.282
Voorziening Wachtgelden gewezen wethouders - - -
Voorziening Personele Maatregelen - - -
Totaal voorzieningen 2.157.188 2.659.599 2.627.282
28-jun-2021

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Voorziening pensioenen wethouders

De jaarlijkse begrote toevoeging bedraagt bijna € 123.500. Conform het Najaarsbericht 2020 is er nog €450.000 toegevoegd naar aanleiding van de actuariële waardeberekeningen van de wethouders en oud-wethouders. Tenslotte is het hogere bedrag aan ingehouden premies ten opzichte van de begroting van ruim €2.400 toegevoegd. De werkelijke pensioenuitgaven zijn ten laste gebracht van deze voorziening, deze bedroegen ruim €105.800. 

 

De Voorziening wachtgelden gewezen wethouders en de Voorziening personele maatregelen bevatten beiden geen saldo, omdat er op dit moment geen oud-wethouders zijn die wachtgeld ontvangen en geen personele zaken zijn waarvoor een voorziening nodig is.

Kengetallen en indicatoren

Terug naar navigatie - Kengetallen en indicatoren

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.  

Omschrijving

Rekening  2019 Begroting  2020 Rekening  2020

Gemiddelde WOZ waarde x €1.000 (Bron: CBS)

263 265 295

Gemiddelde woonlasten eenpersoonshuishouden (Bron: COELO)

877 878 890

Gemiddelde woonlasten meerpersoonshuishouden (Bron: COELO)

877 878 890

Formatie (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie)

0,39 0,39 0,39

Bezetting (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie)

0,39 0,39 0,39

Apparaatskosten per inwoner (Bron: eigen begroting)

€ 543 € 520 € 591

Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (Bron: eigen begroting)

13% 0% 17%

Overhead (% van de totale lasten) (Bron: eigen begroting)

13% 12% 11%