Programma 1 - Dienstverlening

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen, acties en uitgaven en inkomsten geraamd die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de burgerlijke stand, de Basisregistratie Personen (BRP), de Kieswet, vergunningverlening en overige directe en digitale dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en overige (maatschappelijk) partners.

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Wat is onze visie?

Als zelfstandige gemeente staan wij dicht bij onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Zij staan centraal in onze dienstverlening. Vanuit deze visie is dienstverlening voor ons meer dan het loket van Burgerzaken waar inwoners een paspoort kunnen aanvragen. Als gemeente willen wij onze gasten ook optimaal te woord staan, service verlenen en informatie bieden van hoge kwaliteit en op een goede manier. Verder hoort het bij onze dienstverlening dat de gemeenteloketten toegankelijk zijn en dat we meedenken en proactief handelen. Deze servicenormen gelden voor alle afdelingen, en dus niet alleen bij de aanvraag van vergunningen, bij verkiezingen of voor onze telefonische bereikbaarheid.

Programma 1: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P1 1. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren 1.1.1 - Kwaliteit informatievoorziening verbeteren
1.1.2 - Nieuwe website lanceren
P1 2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren 2.1.1 - Digitale dienstverlening uitbreiden
2.1.2 - Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) vullen
P1 2.2 Realisatie dienstverleningsvisie 2.2.1 - Vaststellen uitvoeringplan dienstverleningsvisie en actualiseren servicenormen
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2023 GEREALISEERD?

P1 1. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties krijgen de juiste informatie en antwoord op hun vraag

Terug naar navigatie - Toelichting

Elke vraag die bij ons binnenkomt  – ongeacht het onderwerp en ongeacht via welk kanaal – , beantwoorden wij volgens onze servicenormen. We denken mee en zoeken mee naar mogelijkheden en oplossingen. Als gemeente blijven we werken aan een kwalitatief goede informatievoorziening die aansluit bij de actuele en toekomstige behoeftes van gebruikers en aan een doelmatige uitvoering van onze wettelijke taken. En als de situatie daarom vraagt, bieden we waar mogelijk maatwerk.

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren

Terug naar navigatie - P1 1.1 Onze informatievoorziening verbeteren

We maken onze informatie toegankelijk voor verschillende soorten inwoners, ondernemers en organisaties. Onze informatievoorziening is actueel, begrijpelijk en transparant. Onze prestaties meten we periodiek door in oneven jaren deel te nemen aan het Waarstaatjegemeente.nl-onderzoek.

Geplande acties voor 2023 met het behaalde resultaat

P1 2. Wij zijn toegankelijk en bereikbaar voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties

Terug naar navigatie - Toelichting

De lijnen tussen de inwoners, ondernemers en de gemeente zijn kort en de persoonlijke contacten zijn warm. We verwijzen in eerste instantie naar onze digitale kanalen: de website, digitale formulieren en sociale media. Daarnaast blijven wij ook toegankelijk via andere kanalen: telefonisch of door het maken van een afspraak. Zo nodig leveren we maatwerk.

Op 1 januari 2023 zal de omgevingswet in werking treden. Deze wet beoogt een verregaande vereenvoudiging van het stelsel van wetgeving voor de ontwikkeling en het beheer van de leefomgeving (omgevingsrecht), door tientallen wetten en honderden regels te bundelen in één nieuwe wet. Juridische regels en kaarten worden vertaald naar toepasbare regels. Het is belangrijk dat het dienstverleningsniveau bij de overgang minstens gelijk blijft, maar we streven naar een verhoging van de dienstverlening.

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - P1 2.1 Onze bereikbaarheid verbeteren

We verbeteren onze bereikbaarheid aan de hand van de behoefte van onze inwoners en de gevestigde bedrijven en organisaties. Onze prioriteit ligt bij het optimaliseren van de digitale dienstverlening.

Geplande acties voor 2023 met het behaalde resultaat

P1 2.2 Realisatie Dienstverleningsvisie

Terug naar navigatie - P1 2.2 Realisatie Dienstverleningsvisie

Raad, college en organisatie hebben een gezamenlijk gedragen visie op dienstverlening. Het is duidelijk waar wij als gemeente voor staan en we dragen dat ook uit.

Geplande acties voor 2023 met het behaalde resultaat

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
030 BRP (basisregistratie personen) 17.649 23.015 17.929 -5.086
031 Persoonsdocumenten 70.686 63.608 73.236 9.628
032 Burgerlijke Stand 23.175 24.855 15.166 -9.689
033 Verkiezingen 144.334 124.433 149.850 25.417
034 Dienstverlening algemeen 736.431 1.227.551 1.186.741 -40.810
040 APV- en andere vergunningverlening 136.239 161.298 161.378 80
080 Bedrijfscontacten en -vestiging 473 26.680 22.680 -4.000
081 Markt 11.749 25.956 31.140 5.184
082 Evenementen 2.737 1.347 318 -1.029
260 Omgevingsvergunningen 579.293 709.858 691.332 -18.526
261 Handhaving bestaande bouw en gebruik 114.212 105.170 118.498 13.328
Totaal Lasten 1.836.977 2.493.771 2.468.269 -25.502
Baten
030 BRP (basisregistratie personen) 26.866 31.360 33.326 1.966
031 Persoonsdocumenten 165.025 153.182 153.887 705
032 Burgerlijke Stand 28.659 36.062 24.392 -11.670
033 Verkiezingen 66.973 0 0 0
034 Dienstverlening algemeen 0 0 14.712 14.712
040 APV- en andere vergunningverlening 26.022 38.376 27.368 -11.008
081 Markt 17.406 15.111 16.826 1.715
082 Evenementen 1.120 5.019 1.939 -3.080
260 Omgevingsvergunningen 438.027 1.205.272 931.071 -274.201
Totaal Baten 770.098 1.484.382 1.203.521 -280.861

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2023.

Product Verschil baten/lasten
Toelichting
033 Verkiezingen

€ 25.417
(nadeel)

lasten

Het organiseren van de 2 verkiezingen in 2023 viel zo'n €30.000 hoger uit dan begroot. Dit wordt onder andere veroorzaakt door hogere kosten voor materiaal (drukwerk, karton e.d.) en externe locaties. Daarnaast is er op verzoek per shift gebruik gemaakt van 4 stembureauleden i.p.v. 3, wat eveneens voor hogere kosten heeft gezorgd.

034 Dienstverlening algemeen

€ 40.810
(voordeel)

lasten

De uitvoering van de BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) brengt minder kosten met zich mee dan begroot. We nemen dit voordeel mee in het Voorjaarsbericht 2024.

260 Omgevingsvergunningen

€ 274.201 (nadeel)

baten

In de primaire begroting 2023 waren er 5 grote projecten geraamd om in 2023 tot legesvergunning te komen: de projecten Gele Lisstraat, Wormervelden, Braak/Rietlanden, Veerdijk 44 en de Zaandriehoek. In het Najaarsbericht 2023 zijn de legesopbrengsten van 4 van deze 5 grote projecten al uitgesteld en is de begrote legesopbrengst 2023 daarop bijgesteld. Nu blijkt ook de bouwaanvraag van het 5e grote project (Wormervelden) niet in 2023 te zijn geweest maar uitgesteld naar 2024. Voor grote projecten blijft het moment van legesopbrengst lastig in te schatten. We zijn daarin afhankelijk van de planning van de partij die de aanvraag indient. Dit nadeel is verrekend met de begrote toevoeging aan de reserve, dus het effect op de exploitatie is nul.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023
Bestemmingsreserve Verkiezingen 48.916 4.298 -
Egalisatiereserve leges omgevingsvergunningen - 605.219 331.019
Totaal reserves 48.916 609.517 331.019
16-jul-2024

Toelichting Reserves

Terug naar navigatie - Toelichting Reserves

Reserve Verkiezingen
Het doel van deze reserve worden is het verdelen over de jaren van de onregelmatige uitgaven voor het houden van verkiezingen. De onregelmatigheid van de uitgaven komt doordat het aantal verkiezingen per jaar verschillend is. Er zijn jaren dat er helemaal geen verkiezingen zijn en er zijn jaren met één of meer verkiezingen. Door elk jaar het gemiddelde benodigde bedrag (€35.000) toe te voegen aan de reserve blijven de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk. De werkelijk gemaakte kosten worden uit de reserve gehaald. 

In 2023 zijn er 3 verkiezingen geweest: op 15 maart 2023 Provinciale staten en Waterschapsverkiezingen en door de val van het kabinet zijn er op 22 november 2023 vervroegde Tweede Kamerverkiezing geweest. De totaal gemaakte kosten in 2023 bedragen bijna €150.000 (Programma 1: product 033 Verkiezingen). Als er voldoende in de reserve zat dan zou deze €150.000 uit de reserve gehaald zijn. Er zat alleen niet voldoende in de reserve. Per 1 januari 2023 zat er €48.916 in de reserve, daar is in 2023 nog €35.382 aan toegevoegd (de normale jaarlijkse toevoeging). In totaal zat er dus €84.298 in de reserve. Een reserve mag nooit negatief zijn. Er is dus €84.298 uit de reserve gehaald. De reserve is daarmee per 31 december 2023 leeg. Naar de toekomst toe gaan we onderzoeken of de jaarlijkse toevoeging van €35.000 wel voldoende is om de komende verkiezingen te kunnen betalen. 

Egalisatiereserve leges omgevingsvergunningen
In het Najaarsbericht 2023 is de Egalisatievoorziening leges omgevingsvergunningen omgezet in een Egalisatiereserve. De reden is dat we niet voldeden aan de eisen die gesteld worden aan het hebben van een voorziening. Per 1 januari 2023 zat er nog €172.720 in de voorziening. Deze is in 2023 uit de voorziening gehaald en aan deze reserve toegevoegd. Het primaire doel van deze reserve is de legesopbrengsten te spreiden over latere begrotingsjaren. Daarnaast heeft deze reserve nog een ander nut, namelijk het begrotingsrisico beperken van uitgestelde legesopbrengsten van grote projecten. De begrote toevoeging aan de reserve kan ingezet ter dekking van deze vertraagde legesopbrengst.

Verschillenanalyse begrote vs werkelijke stand eind 2023 (bij afwijking >€25.000)
De begrote eindstand per 31 dec 2023 was €605.219. De werkelijke eindstand per 31 dec 2023 is €331.019. Dit is €274.000 lager dan begroot. De oorzaak is dat dit een egaliserende reserve is. We hebben minder leges ontvangen dan begroot, dus ook minder leges toegevoegd aan de reserve dan begroot. Dit nadeel van €274.200 (Programma 1) is verrekend met de begrote toevoeging aan de reserve (Programma 40), dus het effect op de exploitatie is nul.

Zoals hiervoor bij de verschillenanalyse al is toegelicht, verwachtten we in 2023 een grote piek aan leges omgevingsopbrengsten. In de primaire begroting 2023 waren er 5 grote projecten geraamd om in 2023 tot legesvergunning te komen: de projecten Gele Lisstraat, Wormervelden, Braak/Rietlanden, Veerdijk 44 en de Zaandriehoek. In het Najaarsbericht 2023 zijn de legesopbrengsten van 4 van deze 5 grote projecten al uitgesteld naar 2024 en is de begrote legesopbrengst daarop bijgesteld. Nu het jaar 2023 voorbij is blijkt ook de bouwaanvraag van het 5e grote project (Zaandriehoek) niet in 2023 te zijn geweest maar eveneens uitgesteld naar 2024. Voor grote projecten blijft het moment van legesopbrengst lastig in te schatten. We zijn daarin afhankelijk van de planning van de partij die de aanvraag indient. Daarnaast hebben we te maken met (steeds veranderende) milieuwetgeving. 

Voorziening

Terug naar navigatie - Voorziening
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023
Voorziening egalisatie leges omgevingsvergunningen 172.720 - -
Totaal voorzieningen 172.720 - -
16-jul-2024

Toelichting voorziening

Terug naar navigatie - Toelichting voorziening

Voorziening egalisatie leges omgevingsvergunningen


Bij een voorziening moeten we toekomstige lasten die hier betrekking op hebben goed kunnen onderbouwen. Dat was bij deze voorziening niet mogelijk, daarom zijn wij genoodzaakt deze voorziening om te zetten in een reserve. We hebben de raad hierover ingelicht in het Najaarsbericht 2023.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.  

Omschrijving Rekening 2022 Begroting 2023 Rekening 2023
% Functiemenging (Bron: LISA) * 25,4% 42,5% 26%
Aantal vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoner van 15 t/m 64 jaar (Bron: LISA)** 101,2% 147,78 102%

* Functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen banen). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. De actuele gegevens over 2022 zijn pas begin 2024 bekendgemaakt in de (verplichte) bron LISA. Op basis van deze gegevens is het percentage in de kolom Rekening 2022 geactualiseerd (van 42,5% naar 25,4%). Het grote verschil in schatting versus werkelijk percentage ligt in het feit dat de (verplichte) bron LISA hele andere percentages geeft voor Functiemenging dan de gebruikte bron voor de schatting ('waarstaatjegemeente.nl). Het percentage in de kolom Rekening 2023 is opnieuw een schatting (gebaseerd op de werkelijke percentages van 2022).
** De actuele gegevens over 2022 zijn pas begin 2024 bekend gemaakt in de (verplichte) bron LISA. Op basis van deze gegevens is het percentage in de kolom Rekening 2022 geactualiseerd (van 130% naar 101,2%). Het grote verschil in schatting versus werkelijk percentage ligt in het feit dat de (verplichte) bron LISA hele andere percentages geeft dan de gebruikte bron voor de schatting ('waarstaatjegemeente.nl). Het percentage in de kolom Rekening 2023 is opnieuw een schatting (gebaseerd op de werkelijke percentages van 2022).