Programma 4 - Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma noemen we de doelen en acties, en ramen we de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen sport, sociaal-cultureel werk, kinderopvang, onderwijs en jongerenwerk.

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Wat is onze visie?

In onze gemeente kan iedereen meedoen. Er is een samenhangend en breed activiteiten- en voorzieningenaanbod in onderwijs, kinderopvang, sport en sociaal-cultureel werk. Daarnaast bieden we onze inwoners genoeg mogelijkheden om hun talenten te ontwikkelen. We werken aan kwalitatief goed, bereikbaar en betaalbaar onderwijs voor alle kinderen. Een belangrijk instrument hiervoor is samenwerking tussen peuterspelen, voorschoolse educatie, scholen en de gemeente (waaronder het jeugdteam). We werken vanuit een brede visie waarin ruimte is voor samenwerking tussen onderwijs en andere maatschappelijke voorzieningen. De gemeente heeft oog voor aansluiting op het vervolgonderwijs en kansen op de arbeidsmarkt.
Initiatieven die duidelijk bijdragen aan onze samenleving, krijgen van ons de ruimte. Want wie weet nu beter wat de maatschappelijke vraag en de oplossing is dan de betrokken mensen of organisaties zelf? Dat geldt zowel voor initiatieven van inwoners, ondernemers en (maatschappelijke) partners als voor initiatieven vanuit de gemeente. Goede voorbeelden uit onze samenleving inspireren ons om ze gemeentebreed toe te passen. Aan burgerparticipatie hechten wij grote waarde. We willen anders kijken en anders doen. In ons denken en doen verschuiven we van aanbod naar vraag. We spelen in op wat er in de maatschappij leeft, denken oplossingsgericht mee en faciliteren de oplossingen. Als we de maatschappelijke opgaven verkennen en meedenken over oplossingsrichtingen of de best passende oplossing, betrekken we de belanghebbenden daar zo vroeg mogelijk in het proces bij. Daarbij kan het gaan om ouderen, jongeren of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook om ketenpartners zoals vrijwilligers, zorginstellingen, verenigingen, kinderopvang en scholen. We geven zowel inwoners als ketenpartners de ruimte om zelf te handelen en verantwoordelijkheid te nemen binnen de beleidskaders en wettelijke regelgeving. Daardoor zijn en voelen zij zich betrokken en gehoord. Dit draagt bij aan meer draagvlak voor beslissingen van de gemeente.

Programma 4: Doelenboom
Kerndoel Operationeel doel Acties 2023
P4 1. Er is een breed activiteiten- en voorzieningen aanbod dat voorziet in de behoefte van de inwoners P4 1.1 Bevordering van aanbod van en deelname aan activiteiten: erbij horen en meedoen 1.1.1 - Verstrekken van subsidies
1.1.2 - Actualiseren subsidieregelingen
1.1.3 - Stimuleren combinatiefuncties
1.1.4 - Bevorderen deelname maatschappelijk leven
1.1.5 - Uitvoeren project kindergemeenteraad
P4 1.2 Zorgen voor voldoende passende huisvesting van de basisscholen 1.2.1 - Ontwikkelingen in beeld houden
P4 1.3 Lokaal Sportakkoord 1.3.1 - Uitvoering van de acties van het lokale sportakkoord
P4 1.4 Toekomstbestendig maken en verduurzamen van onze sportvoorzieningen 1.4.1 - Vervangen sporthallen/ verplaatsen tenniscomplexen i.c.m. woningbouw
P4 1.5 Meer aansluiten bij de behoefte van de lokale jeugd 1.5.1 - Eigen initiatief en ontplooiing jongeren stimuleren
P4 2. Onze jeugd kan haar talenten ontwikkelen P4 2.1 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie 2.1.1 - Ontwikkelen onderwijsachterstandbeleid
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2023 GEREALISEERD?

P4 1. Er is een breed activiteiten- en voorzieningenaanbod dat voorziet in de behoefte van de inwoners

Terug naar navigatie - Toelichting

Er is in onze gemeente een samenhangend en breed aanbod van maatschappelijke activiteiten en voorzieningen voor jong en oud. Daarbij staan wij open voor initiatieven van verenigingen en inwoners. 
Het is belangrijk dat inwoners samen met anderen kunnen meedoen aan maatschappelijke activiteiten en het verenigingsleven. Het verenigingsleven draagt bij aan belangrijke waarden zoals betrokkenheid van leden, sociale cohesie, voorkomen van isolement en eenzaamheid, sportief gedrag, culturele en kunstzinnige ontwikkeling, zelfbeheer van accommodaties, en de ontwikkeling van talenten van leden in besturen en bij de organisatie van activiteiten. Verenigingen zijn niet alleen trefpunt voor activiteiten maar ook kleine democratieën waarin mensen met elkaar zaken moeten regelen.

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P4 1.1 Bevordering van aanbod van en deelname aan activiteiten: erbij horen en meedoen

Terug naar navigatie - P4 1.1 Bevordering van aanbod van en deelname aan activiteiten: erbij horen en meedoen

We erkennen het verenigingsleven als een ruggengraat van de samenleving en het is belangrijk dit te onderstrepen met waarderingssubsidies. We zien graag dat zo veel mogelijk mensen -- en in het bijzonder de kwetsbaren -- betrokken zijn bij en meedoen aan het maatschappelijk leven.

Geplande acties voor 2023 met het behaalde resultaat

P4 1.2 Zorgen voor voldoende passende huisvesting van de basisscholen

Terug naar navigatie - P4 1.2 Zorgen voor voldoende passende huisvesting van de basisscholen

De gemeente is verantwoordelijk voor voldoende huisvesting van de basisscholen. De gemeente stelt daarvoor budget en een plek (terrein) beschikbaar. We hebben daarbij oog voor de huisvesting van de kinderopvang in of nabij de scholen.  

Geplande acties voor 2023 met het behaalde resultaat

P4 1.3 Lokaal Sportakkoord

Terug naar navigatie - P4 1.3 Lokaal Sportakkoord

Lokale sportverenigingen en ander maatschappelijke organisaties hebben in 2020 een lokaal sportakkoord opgesteld dat wij hebben onderschreven. Deze ontwikkeling zorgt voor samenhang tussen organisaties en geeft een impuls aan samenwerking en nieuwe activiteiten voor sport en bewegen.

Geplande acties voor 2023 met het behaalde resultaat

P4 1.4 Toekomstbestendig maken en verduurzamen van onze sportvoorzieningen

Terug naar navigatie - P4 1.4 Toekomstbestendig maken en verduurzamen van onze sportvoorzieningen

We staan voor verduurzaming van de sportaccommodaties, waaronder eventuele nieuwbouw van de sporthal Wormer, het samenbrengen van tenniscomplexen in Wormer en het verduurzamen van zwembad het Zwet.

Geplande acties voor 2023 met het behaalde resultaat

P4 1.5 Meer aansluiten bij de behoefte van de lokale jeugd

Terug naar navigatie - P4 1.5 Meer aansluiten bij de behoefte van de lokale jeugd

Een belangrijke succesfactor in het jongerenwerk is helder krijgen waar de lokale jeugd behoefte aan heeft. Na een duidelijke vraag kan de uitvoering snel volgen, zodat de jeugd die input heeft gegeven, ook daadwerkelijk profijt heeft van het aanbod.

Geplande acties voor 2023 met het behaalde resultaat

P4 2. Onze inwoners kunnen hun talenten ontwikkelen

Onze doelen

Terug naar navigatie - Onze doelen

P4 2.1 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie

Terug naar navigatie - P4 2.1 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie

Er zijn vanuit het rijk extra gelden beschikbaar gesteld om het onderwijsachterstandenbeleid 
(vve) vorm te geven. Voor- en vroegschoolse educatie is daarvan het hoofdbestanddeel.
Hierbij komt ook de relatie met jeugdzorg aan de orde, met de verbinding tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp. Dit heeft een plek in de doorgaande zorglijn/een sterke basis voor de jeugd en dat is onderdeel van programma 3, jeugd: doorgaande zorglijn/integrale aanpak/een sterke basis.

Geplande acties voor 2023 met het behaalde resultaat

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
090 Onderwijshuisvesting 393.335 423.882 366.954 -56.928
091 Bewegingsonderwijs 65.305 68.153 68.356 203
092 Leerlingenvervoer 339.323 449.413 536.023 86.610
093 Overige lokale onderwijstaken 597.266 566.936 575.348 8.412
100 Multifunctionele accommodaties 391.280 593.632 575.865 -17.767
102 Peuterspeelzalen 65.119 65.617 78.141 12.524
103 Openbare bibliotheek 262.249 309.982 309.982 0
104 Club- en buurthuiswerk 449.042 494.085 491.581 -2.504
105 Muziekonderwijs 71.199 72.991 71.982 -1.009
107 Kunst en Cultuur 227.264 257.705 231.384 -26.321
110 Sportstimulering 68.292 102.118 101.480 -638
111 Sportterreinen 192.032 237.006 236.125 -881
112 Sportzalen 94.595 114.217 114.608 391
113 Sporthal 150.528 173.544 173.951 407
114 Zwembad 309.942 309.521 375.833 66.312
115 Burgerparticipatie 20.687 66.204 29.202 -37.002
163 Volksgezondheid 765.300 972.752 955.058 -17.694
180 Jongerenbeleid 77.757 102.050 96.763 -5.287
190 Kinderopvang 27.738 48.978 43.686 -5.292
Totaal Lasten 4.568.252 5.428.786 5.432.322 3.536
Baten
090 Onderwijshuisvesting 26.361 0 0 0
092 Leerlingenvervoer 1.733 3.101 3.511 410
093 Overige lokale onderwijstaken 445.165 428.876 449.535 20.659
100 Multifunctionele accommodaties 391.594 574.638 564.216 -10.422
103 Openbare bibliotheek 0 16.046 16.046 0
110 Sportstimulering 18.858 0 3.760 3.760
111 Sportterreinen 48.262 49.404 49.415 11
112 Sportzalen 11.937 8.736 23.651 14.915
113 Sporthal 60.564 61.896 80.029 18.133
114 Zwembad 73.686 75.307 159.082 83.775
163 Volksgezondheid 16.945 289.402 289.402 0
190 Kinderopvang 0 0 0 0
Totaal Baten 1.095.106 1.507.406 1.638.647 131.241

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2023.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
090 Onderwijshuisvesting

€56.928 

(voordeel)

lasten

Het geraamde budget van €45.000 voor het opstellen van het IHP is in 2023 niet besteed. Het IHP wordt in 2024 gemaakt en daarom wordt bij de resultaatbestemming gevraagd dit budget over te hevelen naar 2024.

092 Leerlingenvervoer

€86.610

(nadeel)

lasten

De tarieven van het leerlingenvervoer zijn na de aanbesteding van augustus 2022 flink gestegen (tegenover een daling in tarief bij Wmo-vervoer, dat samen is aanbesteed). De begroting was hier al wel op aangepast, maar het aantal leerlingen die vervoert worden is sindsdien ook nog gestegen. Dit resulteert in een overschrijding van ruim €86.000. 

107 Kunst en cultuur

€26.321

(voordeel)

lasten

Dit verschil wordt grotendeels veroorzaakt door het budget 'Onderhoud kunstwerken'. Hiervan is ca. €16.400 niet besteed. Dit wordt meegenomen naar volgend jaar in de hiervoor bestemde reserve.

 114 Zwembad

€66.312

(nadeel)

lasten

We hebben in 2023 een Specifieke Uitkering ontvangen voor energie van het zwembad van €83.775 (zie baten), welke we door hebben gestort naar het zwembad (lasten). Beiden waren niet begroot.

Daarnaast was in 2023 ten onrechte de afrekening van de extra bijdrage voor het zwembad over 2022 ad €20.000 geraamd. Dit bedrag was al ten laste van 2022 geboekt, en geeft voor 2023 dus een voordeel te zien.

€83.775

(voordeel)

baten

Zie de toelichting bij de lasten over de ontvangen Specifieke Uitkering.

115 Burgerparticipatie

€37.002

(voordeel)

lasten

Er is aan burgerparticipatie €37.000 minder uitgegeven dan begroot. Het opstellen  van het beleid voor burgerparticipatie heeft vertraging opgelopen. Daarom is het daarvoor beschikbare budget niet volledig benut.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Rekening 2023
Bestemmingsreserve onderh. beeldende kunst in de openbare ruimte - 31.118 47.532
Bestemmingsreserve Blijversleningen 150.631 150.631 152.165
Totaal reserves 150.631 181.749 199.697
16-jul-2024

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Reserve onderhoud beeldende kunst in de openbare ruimte
In november 2019 is het amendement ‘Beeldende kunst’ aangenomen. In dit amendement is aangenomen dat niet bestede onderhoudsgelden gereserveerd blijven en niet zullen vrijvallen in het rekeningresultaat. Tot 2023 reserveerden we deze gelden in de reserve Nog uit te voeren werken. In november 2023 (begrotingsraad) is hiervoor een aparte reserve 'Onderhoud beeldende kunst in de openbare ruimte' voor ingesteld zodat deze reservering beter zichtbaar is. Het saldo van de reserveringen voor beeldende kunst is in 2023 overgeheveld naar de nieuwe reserve (€31.178). Daarnaast is niet bestede onderhoudsbudget van 2023 overgeheveld naar deze reserve (€16.414).

Reserve Blijversleningen
Op 14 maart 2017 heeft de raad van de gemeente Wormerland de ‘Verordening Blijverslening Wormerland 2017’ vastgesteld. De Blijverslening is een lening met lage rente aan inwoners van Wormerland om aanpassingen te financieren die de inwoner in staat stelt om langer thuis te blijven wonen.  In ruim zes jaar is er slechts één keer gebruik gemaakt van deze regeling. Wegens dit gebrek aan belangstelling heeft de raad november 2023 (1e begrotingswijziging 2024) deze regeling ingetrokken. Deze reserve bevat €150.631 per eind 2023. Dit was het maximum te verstrekken bedrag dat beschikbaar was voor het verstrekken van blijversleningen. Deze reserve valt vrij in 2024.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2021 incl. wijz. Rekening 2023
Voorziening gymnastiekinrichting 32.888 35.998 -
Voorziening MOP 1.509.063 1.537.838 1.609.033
Totaal voorzieningen 1.541.952 1.573.837 1.609.033
16-jul-2024

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Voorziening vervanging gymnastiekinrichting
Deze voorziening is in 2012 ingesteld voor de gymnastiekinrichting in de gymzalen die de gemeente beheert. Het doel van deze voorziening was de jaarlijkse exploitatielasten gelijk te houden en te reserveren voor toekomstige vervanging van gymnastiekinrichting. De jaarlijkse toevoeging aan de voorziening bedraagt €12.533. De werkelijke uitgaven tot en met 2023 zijn deze voorziening betaald. In 2023 zijn de werkelijke kosten €10.900.

Om een voorziening te hebben is het verplicht een beheerplan te hebben. Dit beheerplan had een looptijd tot en met 2020. Een nieuw beheerplan is er niet. Daarom is er geen grond meer om deze voorziening te mogen behouden en is het saldo van de voorziening (€34.521) vrijgevallen in 2023. Bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat zullen we voorstellen om hier een reserve voor in te stellen. Voor het hebben van een reserve is het hebben van een meerjarenplanning (beheerplan) niet verplicht. 

Verschillenanalyse begrote vs werkelijke stand eind 2023 (bij afwijking >€25.000)
De opheffing van de voorziening was niet begroot.

 

Voorziening meerjaren onderhoudsplannen (MOPs)
Voor de gemeentelijke panden zijn allemaal afzonderlijke onderhoudsplannen (MOPs) opgesteld. In 2019 zijn deze MOPs geactualiseerd. Deze MOPs en hebben op dit moment een looptijd tot en met 2040. Iedere 4 jaar moeten deze MOPs weer opnieuw worden geactualiseerd en worden de budgetten bijgesteld.  Het doel van deze voorziening is de jaarlijkse exploitatielasten gelijk te houden en te reserveren voor toekomstig onderhoud. De jaarlijkse toevoeging bedraagt €329.057. Daarnaast wordt bij monumentale panden de ontvangen rijkssubsidie toegevoegd aan de voorziening. Dit was in 2023 €5.123 (gemeentehuis Jisp, kerktoren Wormer en kerktoren Jisp). De werkelijke onderhoudsuitgaven worden uit deze voorziening betaald. In 2023 zijn de werkelijke kosten €234.210.

Verschillenanalyse begrote vs werkelijke stand eind 2023 (bij afwijking >€25.000)
De voorziening is hoger dan begroot. De oorzaak is dat onderhoudswerkzaamheden zich niet zo gedetailleerd laten plannen. Het jaar waarin onderhoud daadwerkelijk wordt gepleegd kan wat eerder of later zijn dan gepland in de MOP. Daarnaast worden er onderhoudswerkzaamheden uitgesteld om te sparen voor verduurzaming.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.

Omschrijving Rekening 2022 Begroting 2023 Rekening 2023
Aantal absoluut verzuim per 1.000 leerlingen (Bron: DUO) 0 0 n.b.*
Aantal relatief verzuim per 1.000 leerlingen (Bron: DUO) 22 23 n.b.*
% Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) van het VO en MBO (Bron: Ingrado) 1,3 1,1% n.b.*
% Niet-sporters (Bron: Gezondheidsenquête (CBS-RIVM)) n.b 45% n.b.*

*Hoewel deze indicatoren verplicht worden opgenomen in de jaarstukken volgends financiële regelgeving (BBV) waren deze gegevens op de vermelde bronnen niet tijdig beschikbaar. Ook de vermelde bronnen (DUO, Ingrado en CBS-RIVM) zijn verplicht.