Incidentele budgetten
In dit overzicht van baten en lasten zijn de volgende bedragen van incidentele aard.
|
Lasten '24
|
Baten '24 |
Lasten '25 |
Baten '25 |
Lasten '26 |
Baten '26 |
Lasten '27 |
Baten '27 |
1. Dienstverlening |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Ruimtelijke ontwikkeling |
25.800 |
|
20.640 |
|
|
|
|
|
3. Sociaal domein |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Leefomgeving |
25.800 |
|
40.480 |
|
|
|
|
|
6. Bestuur en organisatie |
|
|
|
|
|
|
4.128 |
|
Totaal |
51.600 |
0 |
61.120 |
0 |
0 |
0 |
4.128 |
0 |
Toelichting incidentele bedragen:
Programma 2
De incidentele lasten in 2024 ad €25.800 betreft het budget voor het opstellen van een monumentale waardenkaart, vanuit het Collegeprogramma. In 2025 is er een incidenteel budget van €20.640 voor een adviesopdracht over 'Wonen in de tweede lijn', eveneens vanuit het Collegeprogramma 2022-2026.
Programma 5
De incidentele lasten in 2024 en 2025 betreffen voor €25.800 een adviesopdracht voor het GVVP (incl.evaluatie fietsstraten), vanuit het Collegeprogramma 2022-2026, en via het Voorjaarsbericht 2023 een jaar doorgeschoven (aanvankelijk '23-'24, nu '24-'25). In 2025 komt hier een incidenteel budget van €15.480 bij voor een adviesopdracht over speeltuinbeleid.
Programma 6
In 2026 is er een incidenteel budget van €4.128 voor fotografie van nieuwe raadsleden. Dit is een budget dat eens in de 4 jaar van toepassing is.
Structurele mutaties reserves
In dit overzicht van baten en lasten staan de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves.
|
Toevoegingen '24
|
Onttrekkingen '24 |
Toevoegingen '25 |
Onttrekkingen '25 |
Toevoegingen '26 |
Onttrekkingen '26 |
Toevoegingen '27 |
Onttrekkingen '27 |
1. Dienstverlening |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Ruimtelijke ontwikkeling |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Sociaal domein |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Leefomgeving |
|
366.026 |
|
366.026 |
|
366.026 |
|
366.026 |
6. Bestuur en organisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
Totalen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
0 |
366.026 |
0 |
366.026 |
0 |
366.026 |
0 |
366.026 |
Toelichting structurele onttrekkingen aan reserves:
Programma 5
Deze beschikkingen uit de reserve Brandweerkazerne Wormer en de reserve Zaanbrug dienen ter dekking van de (structurele) kapitaallasten.
Structureel evenwicht begroting
Resumerend bepalen we aan de hand van bovenstaande gegevens het structurele evenwicht van de meerjarenbegroting:
|
Lasten '24
|
Baten '24 |
Lasten '25 |
Baten '25 |
Lasten '26 |
Baten '26 |
Lasten '27 |
Baten '27 |
a. Saldo van baten en lasten |
|
400.293 |
|
-34.814 |
|
-538.414 |
|
-807.705 |
b. -/- Incidentele baten en lasten (zie tabel hierboven) |
51.600 |
|
61.120 |
|
0 |
|
4.128 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c. Mutaties in reserves |
1.372.066 |
624.026 |
2.197.720 |
624.026 |
397.730 |
624.026 |
275.053 |
624.026 |
d. -/- Structurele mutaties in reserves (zie tabel hierboven) |
|
366.026 |
|
366.026 |
|
366.026 |
|
366.026 |
e. Saldo: incidentele mutaties in reserves (c-d) |
1.372.066 |
258.000 |
2.197.720 |
258.000 |
397.730 |
258.000 |
275.053 |
258.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totalen (a-b-e) |
-1.423.666 |
142.293 |
-2.258.840 |
-292.814 |
-397.730 |
-796.414 |
-279.181 |
-1.065.705 |
Totale structureel begrotingssaldi
|
|
1.565.959 |
|
1.966.026 |
|
-398.684 |
|
-786.524 |
Deze structurele begrotingssaldi zijn voor onze toezichthouder, de Provincie Noord-Holland, de belangrijkste graadmeter voor haar oordeel over ons toezicht. Voor 2024 hebben we een structureel sluitende begroting.
Het geraamde bedrag van de algemene dekkingsmiddelen zijn de baten van programma 6, de producten 282 tot en met 292, in totaal €34.514.000 . Zie voor een uitsplitsing de tabel bij programma 6.
Het geraamde bedrag op de post onvoorzien bedraagt voor 2024 ruim €26.000 en maakt onderdeel uit van de lasten van programma 6, Bestuur en organisatie.
Raming EMU-saldo
Het EMU-saldo (ook wel financieringssaldo van de totale Nederlandse overheid) is jaren negatief geweest. Het financieringssaldo van de gemeenten maakt hier onderdeel van uit. Om het financieringssaldo van de totale overheid te kunnen ramen, moeten de gemeenten een meerjarige raming van hun EMU-saldo in de begroting opnemen.
Voor Wormerland komt deze raming uit op de volgende bedragen:
Raming EMU-saldo
|
2023 (primair)
|
2024
|
2025 |
2026 |
2027 |
1. Exploitatie voor donaties en onttrekkingen aan reserves |
1.314.000 |
1.148.333 |
1.538.880 |
-764.710 |
-1.156.678 |
2. Afschrijvingen ten laste van de exploitatie |
1.108.389 |
2.506.028 |
2.752.910 |
1.730.854 |
1.716.446 |
3. Donaties aan voorzieningen |
2.909.254 |
2.278.586 |
434.952 |
2.240.492 |
694.513 |
4. Investeringen in materiële vaste activa (2023: nieuwe Zaanbrug) |
14.482.366-/- |
4.751.212-/- |
3.627.297 |
1.963.132 |
65.000 |
5. Ontvangen investeringsbedragen van Rijk, Provincie, EU en ov.
(niet via de exploitatie)
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
6. Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vast activa
(niet via de exploitatie)
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7. Uitgaven aan aankoop grond en uitgaven bouw- en woonrijp maken e.d. |
0 -/- |
0 -/- |
0 -/- |
0 -/- |
0 -/- |
8. Baten grondexploitaties, voor zover niet op de exploitatie is verantwoord |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
9. Betalingen t.l.v. de voorzieningen |
602.609 -/- |
698.839 -/- |
678.822 -/-
|
634.794 -/- |
634.794 -/- |
10. Lasten i.v.m. transacties met derden, niet via expl., maar rechtstreeks t.l.v. de reserves
en niet hierboven al meegenomen
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De berekeningen van het EMU-saldo wordt gecorrigeerd voor verkoop van deeln. en aandelen: |
|
|
|
|
|
11a. Worden er deelnemingen en aandelen verkocht? |
nee |
nee |
nee |
nee |
nee |
11b. Zo ja, de bij verkoop verwachte boekwinst |
0 -/- |
0-/- |
0-/- |
0-/- |
0-/- |
Berekend EMU-saldo |
-9.753.332 |
482.896 |
420.623
|
608.710
|
554.487
|
Zoals uit bovenstaand overzicht blijkt, is er alleen in het jaar 2023 naar verwachting sprake van een financieringstekort. Dit kan worden verklaard door de investeringen in de Zaanbrug eind 2023, welke onderdeel is van punt 4) Investeringen in materiële vaste activa.
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
Gemeenten dienen in de begroting in te gaan op de zogenaamde jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Hieronder wordt verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen voor huidig, dan wel voormalig personeel. Gemeenten moeten de verplichtingen in de begroting en de jaarrekening opnemen. De personeelskosten voor 2024 zijn gebaseerd op de huidige formatie van de gemeente Wormerland, zijnde de Raad, het college, de griffie, de secretaris, de verplichtingen aan oud-wethouders en de zogenaamde BABS'en (Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke stand) en bedragen €1.245.857. Het ambtelijk personeel is verder in dienst van OVER-gemeenten.