Programma 3 - Sociaal domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

Binnen het programma Sociaal Domein zetten we ons in op het gebied van: beleid en uitvoering van de Participatiewet, Jeugdwet, Wmo, armoede, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet inburgering en Wet publieke gezondheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Iedereen in Wormerland mag en kan meedoen, dat is de ambitie van het programma Sociaal Domein. We werken aan bestaanszekerheid, gezond leven en opgroeien en aan maatschappelijke ondersteuning met daar waar mogelijk zorg op maat.
Het is belangrijk dat onze inwoners verbonden (kunnen) zijn met de samenleving en zich gesteund voelen bij het vervullen van zorgtaken. In de dorpsgemeenschappen gaat veel zorg naar elkaar uit. Wie zorg of hulp nodig heeft, krijgt zo snel mogelijk – en zo nodig op maat – een goede oplossing. We zorgen ervoor dat inwoners die ondersteuning nodig hebben dit gemakkelijk en dichtbij vinden. We sluiten aan bij de leefwereld van inwoners om bij hun situatie passende ondersteuning te kunnen bieden. Integraal beleid en een goed op elkaar afgestemde uitvoering zijn hiervoor essentieel. Het gaat dan niet alleen om de wettelijke taken binnen het sociaal domein, maar ook om de samenhang met bijvoorbeeld sport, cultuur, onderwijs, omgeving en economie.

We ontwikkelen een integraal beleidskader met vier centrale thema’s. Dit werken we in de komende jaren uit om de voorwaarden te scheppen voor een integrale uitvoering:

1.    Voor en met elkaar
Dit thema richt zich op ondersteuning van de sociale betrokkenheid van de dorpsgemeenschappen, op zo goed en lang mogelijk thuis kunnen wonen van kwetsbare inwoners, en op mantelzorgondersteuning.

2.    Iedereen kan meedoen
Dit thema richt zich onder andere op armoede- en schuldenproblematiek en op het verlichten van eenzaamheid.

3.    De kracht van preventie
Dit thema richt zich op het bevorderen van een gezonde leefstijl en op een sterke basis voor jeugd.

4.    Passende ondersteuning en zorg
Dit thema richt zich op de ontwikkeling van passende hulp voor inwoners, de ontwikkeling van de Integrale Toegang en samenwerking met onze partners.

Programma 3: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P3 1. Voor en met elkaar P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie 1.1.1 - Subsidies verhogen met meer dan inflatie (Kadernota 2024)
P3 1.2 Ondersteunen lang thuis wonen 1.2.1 - Aanpak wachtlijsten hulp in de huishouding
1.2.2 - Opstellen woonzorgvisie
P3 2. Iedereen kan meedoen P3 2.1 Inflatiearmoede bestrijden 2.1.1 - Plan armoede afronden
P3 2.2 Aanpak laaggeletterdheid 2.2.1 - Regionale aanpak plan van aanpak laaggeletterdheid vaststellen.
P3 2.3 Schuldenproblematiek aanpakken 2.3.1 - Beleidsplan schuldhulpverlening t/m 2025 vaststellen
P3 2.4 Verlichten van eenzaamheid 2.4.1 - Voortzetten van preventieve huisbezoeken inclusief extra aandacht voor valpreventie vanaf 2023 gecombineerd
P3 2.5 Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt 2.5.1 - Regionaal harmoniseren en actualiseren Social Return On Investment 2023-2025
2.5.2 - Implementatie breed offensief
2.5.3 - Versterken regionale samenwerking met de arbeidsmarktregio
P3 2.6 Toepassen menselijke maat 2.6.1 - Maatwerkondersteuning met financiële middelen uit de toeslagenaffaire
P3 3. Preventie P3 3.1 Bevorderen gezonde leefstijl 3.1.1 - Sportakkoord 2022 loopt tot 2026
P3 3.2 Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd 3.2.1 - Inzet gezinscoaches verbreden
3.2.2 - Voeren van maatschappelijk debat van speciaal naar normaal
3.2.3 - Ondersteunen van medeopvoeders
3.2.4 - Inzetten buurtgezinnen
3.2.5 - Effectieve inzet van middelen
P3 4. Passende zorg en ondersteuning P3 4.1 Mantelzorg ondersteunen 4.1.1 - We gaan vanaf 2024 het respijthuis structureel voortzetten
4.1.2 - We gaan vanaf 2024 buddy's voor mensen met dementie werven en opleiden
4.1.3 - Dementievriendelijke gemeente worden.
4.1.4 - Beschermd wonen van Zaanstad naar WL 2023 Loopt tot 2026, wet is uitgesteld.
P3 4.2 Jeugdhulp 4.2.1 - Hervormingsagenda jeugd
4.2.2 - Overgang jeugdwet 2024 2025
4.2.3 - Evaluatie Jeugdteam en voorbereiding aanbesteding
P3 5. Verbeteren dienstverlening Sociaal Domein P3 5.1 Integraal werken binnen de beleidsdomeinen 5.1.1 - Uitvoeren van beleidsnota ‘koers sociaal domein’

P3 1. Voor en met elkaar

Terug naar navigatie - Toelichting

Veel inwoners voelen zich met elkaar verbonden en zien naar elkaar om. Dit noemen we ook wel sociale betrokkenheid. Deze betrokkenheid en het behouden ervan of zelfs het vergroten, is belangrijk. Als mensen elkaar kennen en zich met elkaar verbonden voelen, is de kans groter dat zij rekening willen houden met en zich willen inzetten voor elkaar. Met een goede sociale betrokkenheid snijdt het mes aan twee kanten. Je verbonden voelen met je naasten draagt bij aan mentale gezondheid. Bij een groep horen en sociale contacten hebben, vinden veel mensen fijn. En het kan eenzaamheid tegengaan. Daarnaast kan verbondenheid een laagdrempelig vangnet vormen met oog voor elkaar.


De drie speerpunten zijn:
•    Het ondersteunen van de onderlinge sociale betrokkenheid
•    Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen
•    Versterken mantelzorgondersteuning

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Terug naar navigatie - P3 1.1 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat en in te zetten op preventie

Veel inwoners voelen zich met elkaar verbonden en zien naar elkaar om. Dit noemen we ook wel sociale betrokkenheid. Deze betrokkenheid en het behouden ervan of zelfs het vergroten, is belangrijk. Als mensen elkaar kennen en zich met elkaar verbonden voelen, is de kans groter dat zij rekening willen houden met en zich willen inzetten voor elkaar

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 1.2 Ondersteunen lang thuis wonen

Terug naar navigatie - P3 1.2 Ondersteunen lang thuis wonen

De gemeente ondersteunt inwoners in het faciliteren om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Dit is het hoofddoel van de Wet maatschappelijke ondersteuning van 2015. De gemeente doet dit op twee manieren. 1. via de maatwerkvoorzieningen waarvoor een indicatie nodig is (dagbesteding, begeleiding, hulp bij het huishouden, hulpmiddelen, woningaanpassingen, trapliften, aanvullend openbaar vervoer, enzovoorts). 2. Via voorliggende voorzieningen (mantelzorgondersteuning, inzet vrijwilligers, tafeltje dekje, Belbus, enzovoorts). Deze voorliggende voorzieningen worden meestal door de welzijnsorganisaties georganiseerd.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2. Iedereen kan meedoen

Terug naar navigatie - Toelichting

Mee kunnen doen heeft te maken met thema 1: ‘Voor en met elkaar’. Het vraagt om verbindingen tussen inwoners onder elkaar en tussen (maatschappelijke) organisaties en inwoners waarbij men respect heeft voor elkaar, naar elkaar omkijkt en voor elkaar zorgt. We gaan uit van inwoners die er zelf voor kunnen zorgen dat ze meedoen. Maar we weten dat er soms (tijdelijk) grenzen zitten aan de zelfredzaamheid. We weten ook dat niet alle problemen te voorkomen of op te lossen zijn en dat er mensen zijn die te maken hebben met een beperking. Ook zijn er mensen die niet volledig zichzelf kunnen zijn omdat anderen ze dan niet accepteren. Daarom zetten wij ons in voor inwoners die, op sommige gebieden, niet of niet volledig mee kunnen doen. 

Het kan bijvoorbeeld gaan om bemiddeling naar passend werk, het (beter) leren lezen en schrijven, een openbare ruimte geschikt maken voor rolstoelen of een bijdrage leveren aan de acceptatie van diversiteit in seksualiteit en gender.
De twee speerpunten zijn:
•    Het ondersteunen van inwoners die (tijdelijk) financieel niet zelfredzaam zijn en/of schulden hebben.
•    Effectieve aanpak van eenzaamheid.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 2.1 Inflatiearmoede bestrijden

Terug naar navigatie - P3 2.1 Inflatiearmoede bestrijden

De hoge inflatie is over de afgelopen periode wel gedaald maar het aantal mensen (en kinderen) die in armoede verkeren stijgt nog steeds. De belangrijkste oorzaken zijn nog steeds de hoge energieprijzen en de stijging van de kosten van levensmiddelen. Dit raakt de mensen met een laag inkomen extra hard. Bovendien wonen mensen met lagere inkomens vaker in slechter geïsoleerde huurwoningen: dat betekent meer stoken om het warm te houden. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2.2 Aanpak laaggeletterdheid

Terug naar navigatie - P3 2.2 Aanpak laaggeletterdheid

Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, rekenen en het gebruiken van een computer of smartphone. In het dagelijks leven moeten mensen vaak lezen, schrijven, rekenen of omgaan met de computer. Een gebrek aan basisvaardigheden kan grote nadelen hebben. Met de arbeidsmarktregio is in 2020 een regionaal plan Aanpak Laaggeletterdheid opgesteld. Wij maken samen met het onderwijs en de bibliotheek, een lokale vertaling van dit plan waarin taalstimulering op het werk en binnen het gezin centraal staat. Ook het herkennen van laaggeletterdheid door hulp- en dienstverleners krijgt aandacht.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2.3 Schuldenproblematiek aanpakken

Terug naar navigatie - P3 2.3 Schuldenproblematiek aanpakken

We willen dat inwoners die onder de armoedegrens leven en/of schulden hebben weer grip krijgen op hun situatie, volwaardig kunnen meedoen aan de samenleving en uiteindelijk (weer) zelfredzaam worden. We werken aan het voorkomen van schulden en armoede onder inwoners, met speciale aandacht voor jongeren. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2.4 Verlichten van eenzaamheid

Terug naar navigatie - P3 2.4 Verlichten van eenzaamheid

Eenzaamheid overkomt jong en oud. Eenzaamheid komt in lichte of sterke mate voor. Je kunt je af en toe eenzaam voelen of voor lange tijd. Hoe eenzaamheid voelt en wat het met je doet, is voor iedereen anders. Een veelgebruikte definitie van eenzaamheid is: ‘’het subjectief (persoonlijk) ervaren van een onplezierig of ontoelaatbaar gemis aan (kwaliteit van) bepaalde sociale relaties’’. Het kan dus gaan om het aantal contacten en/of de kwaliteit van de contacten. Bestrijding van eenzaamheid ligt op twee domeinen: volksgezondheid en welzijn. De eerste is belegd bij GGD ZaWa en de tweede is belegd bij Welzijn Wonen Plus. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2.5 Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - P3 2.5 Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Het stimuleren van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geschiedt met ondersteunende maatregelen die als doel hebben mensen actief en naar vermogen te laten participeren in de arbeidsmarkt. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 2.6 Toepassen menselijke maat

Terug naar navigatie - P3 2.6 Toepassen menselijke maat

Het gaat met name om het bewustzijn te vergroten bij zowel diegenen die de regelgeving uitvoeren als bij diegenen die het beleid opstellen. De aanbevelingen uit het rekenkamercommissierapport ‘Voor de inwoners’ nemen we hierin mee. Daarnaast worden organisatiebreed ambassadeurs getraind in het toepassen van de doorbraakmethode door instituut publieke waarden.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 3. Preventie

Terug naar navigatie - Toelichting

Het is belangrijk dat we problemen zoveel mogelijk voorkomen. Of dat ze zo klein mogelijk blijven en/of in een vroeg stadium worden gesignaleerd. Dit is goed voor de inwoner(s) waar het om gaat. Maar ook voor de samenleving. Volgens een rapport van de VNG zitten hier drie gedachten achter:
•    Preventie is efficiënter en goedkoper dan achteraf problemen oplossen.
•    In een inclusieve samenleving kunnen alle inwoners meedoen. Preventief werken helpt daarbij.
•    De maatschappij kan er last van hebben als iemand zich niet volgens de geldende normen gedraagt.
De gemeente werkt onder meer samen met inwoners, vrijwilligers, het onderwijs en professionele hulpverleners aan preventie.
De twee speerpunten zijn:
•    Het bevorderen van een gezonde leefstijl.
•    Een sterke basis voor de jeugd.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 3.1 Bevorderen gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - P3 3.1 Bevorderen gezonde leefstijl

Bij een gezonde leefstijl denken wij aan gezond eten, goed voor jezelf zorgen, voldoende bewegen, sociale contacten en een zinvolle besteding van je dag hebben. Met een gezonde leefstijl kun je de gezondheid beïnvloeden. Daarbij is gezondheid meer dan ‘niet ziek zijn’. Gezondheid gaat ook over veerkracht, meedoen in de maatschappij, zingeving van het leven en over de omgeving waarin je leeft. Inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor hoe ze leven. Maar ook de maatschappij heeft belang bij mensen met een gezonde leefstijl. Zo vergroot een gezonde leefstijl het mee kunnen doen in de maatschappij. En het verlaagt de maatschappelijke kosten (bijvoorbeeld zorgkosten en uitkeringen).

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 3.2 Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd

Terug naar navigatie - P3 3.2 Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd

Een sterke basis wil zeggen: een omgeving waarin kinderen gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Uiteraard met hun ouders. Maar er zijn allerlei medeopvoeders. Bijvoorbeeld, familie, buren, kinderopvangmedewerkers, leerkrachten, jongerenwerkers, en cultuur- en sportbegeleiders. Samen zorgen zij voor een sterke basis waar kinderen, jongeren en hun ouders gestimuleerd worden. En gesteund als het even wat moeilijker is. Het versterken van de sociale basis is opgenomen als opgave in de hervormingsagenda jeugd en een meerjarenplan wat niet alleen jeugd betreft maar het gehele sociaal domein bestrijkt. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 4. Passende zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Toelichting

Vrijwel alle inwoners hebben op een bepaald moment in hun leven behoefte aan ondersteuning. Zij weten dit meestal voor zichzelf en elkaar te organiseren door het in schakelen van hun eigen netwerk en/of professionele hulp- en zorgverleners. Inwoners die niet in staat zijn om dit te organiseren, worden geholpen bij het vinden en mogelijk ook bij het krijgen van een passende oplossing.

Het ontvangen van passende ondersteuning klinkt simpel. Maar hier zit een hele wereld achter. Het is belangrijk om te bepalen hoe je denkt over en kijkt naar deze ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat we allerlei verschillende processen inrichten volgens dezelfde doelen en uitgangspunten. Onderstaande punten zijn hierbij voor ons heel belangrijk. Ze gelden voor de gemeentelijke processen (bijvoorbeeld beleidsontwikkeling, dienstverlening en inkoop). Maar ook voor de werkzaamheden van onze partners waarmee wij een inkoop- of een subsidierelatie hebben.


De twee speerpunten zijn:
•    Het bieden van passende ondersteuning volgens onze visie.
•    Een soepele overgang van 18- naar 18+.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 4.1 Mantelzorg ondersteunen

Terug naar navigatie - P3 4.1 Mantelzorg ondersteunen

In de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 staat de ondersteuning van mantelzorgers als wettelijke taak genoemd. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 4.2 Jeugdhulp

Terug naar navigatie - P3 4.2 Jeugdhulp

Jongeren en hun gezinnen kunnen op een bepaald moment in hun leven behoefte hebben aan ondersteuning. Zij weten dit meestal voor zichzelf en elkaar te organiseren door het in schakelen van hun eigen netwerk en/of professionele hulp- en zorgverleners. Wanneer het niet lukt om dit zelfstandig te organiseren, worden zij geholpen bij het vinden en mogelijk ook bij het krijgen van een passende oplossing. Samen met de jongere en het gezin wordt de hulpvraag in beeld gebracht. Er is een aanbod aan lokale, vrij toegankelijke voorzieningen. Wanneer dit niet toereikend is, is er specialistische jeugdhulp. De behoefte aan ondersteuning loopt soms door tot na het bereiken van 18-jarige leeftijd. Hier ondersteunen wij bij indien nodig op maat. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P3 5. Verbeteren dienstverlening Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Toelichting

In 2023 is er een nieuw plan voor het sociaal domein vastgesteld. Dit gaat om het integraal beleidskader - Koers sociaal domein 2023-2026 ‘Samen voor elkaar’. In dit plan staan de aandachtspunten van de gemeente voor het sociaal domein beschreven en laten we zien hoe we dit domein vorm willen geven. De verbinding met de inwoners staat voorop en we bekijken vraagstukken steeds meer in samenhang. Veel heeft met elkaar te maken. 

•    We willen een betere dienstverlening leveren: digitaal en fysiek
•    Onze inwoners, ondernemers en organisaties worden sneller geholpen en de systemen zijn daarin faciliterend

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
140 Integrale aanpak sociaal domein 39.799 16.320 19.992 19.992 19.992 19.992
150 Inkomensvoorziening 3.643.543 3.862.900 3.913.146 3.913.146 3.913.146 3.913.146
152 Armoedebeleid 1.411.497 752.496 1.001.584 1.068.664 1.068.664 1.068.664
155 Sociale werkvoorziening 77.231 75.970 78.401 78.401 78.401 78.401
157 Participatiebudget 441.585 475.440 484.299 484.299 484.299 484.299
163 Volksgezondheid 0 0 886.416 882.481 867.481 867.481
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 4.739.728 4.572.324 4.639.132 4.639.132 4.639.132 4.639.131
170 Oekraine crisis 3.041.406 7.658.629 1.065.927 1.065.928 0 0
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 3.362.050 3.412.099 3.348.392 3.245.062 3.245.062 3.245.062
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 1.750.806 1.931.860 1.848.812 1.848.812 1.848.812 1.848.812
285 Kwijtschelding gemeentebelastingen 2.906 1.055 1.089 1.089 1.089 1.089
Totaal Lasten 18.510.552 22.759.093 17.287.190 17.247.006 16.166.078 16.166.077
Baten
140 Integrale aanpak sociaal domein 6.680 0 0 0 0 0
150 Inkomensvoorziening 3.247.422 3.287.096 3.392.283 3.392.283 3.392.283 3.392.283
152 Armoedebeleid 58.989 31.345 32.348 32.348 32.348 32.348
157 Participatiebudget 123.649 107.061 110.487 110.487 110.487 110.487
163 Volksgezondheid 0 0 0 0 0 0
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 108.999 111.844 115.423 115.423 115.423 115.423
170 Oekraine crisis 3.041.406 7.658.629 1.065.927 1.065.928 0 0
Totaal Baten 6.587.145 11.195.975 4.716.468 4.716.469 3.650.541 3.650.541

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2023.

Product Verschil Toelichting
150 Inkomensvoorziening

lasten €50.246 (nadeel)

baten €105.187 (voordeel)

De lasten 2023 zijn hoger dan 2024 vanwege de incidentele inzet voor maatwerk in noodsituaties als gevolg van de hoge inflatie. In 2023 is er door de raad een amendement aangenomen om €50.000 hiervoor beschikbaar gesteld ten laste van de reserve Inflatiearmoede.

De baten 2024 zijn hoger door de reguliere inflatiestijging.

152 Armoedebeleid

lasten €249.088 (nadeel)

De oorzaak van de hogere lasten in de begroting 2024 ten opzichte van de begroting 2023 is de invoering van de inwonerspas vanaf 2024.

163 Volksgezondheid

lasten €886.416 (nadeel)

Vanaf het begrotingsjaar 2024 maakt het product Volksgezondheid deel uit van programma 3, in plaats van programma 4. Nu staan hier dus de baten en lasten van dit product. Bij programma 4 staat de toelichting van het inhoudelijke verschil in de lasten van Volksgezondheid tussen 2023 en 2024.
164 Wet maatschappelijke ondersteuning

lasten €66.808 (nadeel)

De lasten in 2024 zijn hoger door de reguliere inflatiestijging.
170 Oekraïne crisis Per saldo €0

De kosten rond de Oekraïnecrisis zijn declarabel. De lasten en baten zijn aan elkaar gelijk.In 2023 zijn er grote uitgaven begroot voor de opvang van vluchtelingen: voor transitiekosten van de grond aan de Poelweg, kapitaallasten van krediet aanschaf units en voor reguliere opvang- en huisvestingskosten. Deze lasten krijgen we van het rijk terug, waardoor het saldo €0 is. Voor 2024 zijn er op dit moment alleen afschrijvingslasten voor de woonunits Poelweg begroot, net als de bijbehorende inkomsten vanuit het rijk.

181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp)
lasten €63.707 (voordeel)
Het budget voor bovenregionale contractering is incidenteel verhoogd in 2023. Vanaf 2024 hopen we meer effect van de gezinscoaches te zien in de uitgaven 'Bovenregionale contractering'. Daartegenover is het budget voor 2024 voor landelijk ingekocht jeugdhulp hoger door woonplaatsbeginsel.
182 Jeugdhulp lokaal lasten €83.048 (voordeel) Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er in 2023 een incidenteel budget van €99.492 is voor een GGZ-psycholoog.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Bestemmingsreserve Inflatiearmoede 200.000 468.372 468.372 468.372 468.372 468.372
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 85.130 85.130 85.130 85.130 85.130 85.130
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 357.849 357.849 357.849 357.849 357.849 357.849
Totaal reserves 642.979 911.351 911.351 911.351 911.351 911.351
5-okt-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2024 en eind 2023

Bestemmingsreserve Inflatiearmoede
In de decemberraad 2022 is deze reserve ingesteld waaraan toen, vooruitlopend op de inhoudelijke uitwerking van besteding van deze gelden, €200.000 is toegevoegd. Vervolgens heeft het college via 2 amendementen de bevoegdheid gekregen om hiervan tot een bedrag van €50.000 aan maatwerkbudget uit te kunnen geven om (financiële) ondersteuning te kunnen bieden aan inwoners en aan sociaalmaatschappelijke activiteiten, organisaties en instellingen. Ook maakt een gemeentelijke bijdrage aan de Buurtcamping van €8.000 hier onderdeel van uit. 
De verwachting is dat meer inwoners een beroep zullen doen op de gemeente voor ondersteuning. Het Centraal Planbureau geeft aan dat de armoede van 4,8% zal stijgen naar 5,7% in 2024. Om de inwoners tegemoet te komen is een breed armoedebeleid nodig. De nog niet ingevulde €150.000 willen we gaan inzetten om armoede onder een bredere inwonersgroep te bestrijden:

-    Zo willen we voorstellen om deze gelden in te zetten voor een verbreding van rechthebbenden op financiële hulpverlening. Daarbij is het streven om inwoners met een inkomen tot maximaal 140 procent van het sociaal minimum toegang te geven tot financiële hulp. 
-    Daarnaast zullen we voorstellen om de inzet van het maatwerkbudget voort te zetten, zodat we ook volgend jaar hulp kunnen blijven bieden aan inwoners die bij reguliere regelingen tussen wal en schip belanden. 
In Q4 van 2023 zal aan de Raad een uitgewerkt voorstel worden voorgelegd ter besteding van de nog beschikbare €150.000.

Daarnaast is bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat van 2022 €318.372 toegevoegd aan deze reserve. Deze gelden zijn niet vrij besteedbaar. Ze zijn bestemd voor de verstrekking van de energietoeslag. Wanneer er besluitvorming is over de te betalen energietoeslag 2023 zullen deze gedekt worden uit deze reserve. Medio 2023 zijn er nog geen uitgaven energietoeslag 2023 gedaan in afwachting op een aanpassing in wetgeving.

Voor 2024 zijn er nog geen mutaties bekend op deze reserve.

Reserve Innovatie Sociaal Domein
Deze (sub)reserve maakt deel uit van de reserve Sociaal Domein. Er zijn op dit moment nog geen concrete mutaties aan deze reserve bekend.

Reserve Sociaal Domein
Er zijn op dit moment nog geen mutaties voor het jaar 2024 bekend.