Programma 5 - Leefomgeving

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen en acties en uitgaven en inkomsten geraamd van de activiteiten die Wormerland ontplooit voor het woon-, werk- en leefklimaat binnen onze gemeente. Bij het beheer van de openbare ruimte gaat het zowel om het planmatige beheer als om het ad hoc (dagelijkse) onderhoud. In programma 5 valt qua begroting ook de afdeling Openbare Orde & Veiligheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wormerland is een groene gemeente met dorpen in een open landschap tussen de Zaan en Purmerend. Onze gemeente heeft een aantrekkelijk leefklimaat met een schone en veilige leefomgeving. We willen de gemeente duurzaam onderhouden, en waar nodig verder ontwikkelen en voor de toekomst behouden.
Onze ambitie is een gezonde, veilige en goed onderhouden leefomgeving voor onze inwoners, de bedrijven en verenigingen en een goede bereikbaarheid voor onze bezoekers. In de gemeente Wormerland zorgen we ervoor dat onze openbare ruimte schoon, heel en veilig is.
We hebben een voldoende onderhouden woon- en werkomgeving, die voldoet aan de behoeften van inwoners, bedrijven en verengingen. Wat we doen (en niet doen) moet ertoe leiden dat onze inwoners de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte met een voldoende waarderen.

Doelenboom

Terug naar navigatie - Doelenboom
Programma 5: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving P5 1.1 Overlast verminderen 1.1.1 - Overlast verminderen veroorzaakt door (criminele) jongeren en personen met onbegrepen gedrag en algemene jeugdoverlast
1.1.2 - Versterken en verbeteringen boa- en toezichthoudende organisatie
1.1.3 - Pilot buurtouders project starten
1.1.4 - Interveniëren bij zeer ernstige woonoverlast
1.1.5 - Vaaroverlast verminderen
1.1.6 - Hondenbijtprotocol
P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven 1.2.1 - De Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) actualiseren
P5 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan 1.3.1 - Ondermijnende criminaliteit herkennen en bestrijden
1.3.2 - Versterken van integriteit
1.3.3 - Drugshandel en hennepteelt bestrijden
1.3.4 - Ondersteunen Keurmerk Veilig Ondernemen
1.3.5 - Bibob beleid actualiseren
P5 1.4 Cybercrime verminderen 1.4.1 - Bewustwording cybercrime vergroten
1.4.2 - Woninginbraken en babbeltrucs terugdringen
P5 1.5 Crisisbeheersing 1.5.1 - Een gemeentelijk crisisplan wordt opgesteld
1.5.2 - Nieuwe bluspomp Burgerhulpverleningspost Oostknollendam
P5 1.6 Bereikbaarheid verbeteren 1.6.1 - Opstellen GVVP voor Wormerland
P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken 2.1.1 - Zorgdragen voor klimaat adaptieve (bouw)projecten
2.1.2 - Onderzoeken mogelijkheden warmtetransitie
P5 3. Afval P5 3.1 Van afval naar grondstof 3.1.1 - De hoeveelheid huishoudelijk restafval verder reduceren
3..1.2 - Uitbreiding personeel afvalbeleid van 0,7 naar 1,7 fte
P5 4. Beheer gebouwen en begraafplaats P5 4.1 Beheer gebouwen verbeteren 4.1.1 - Aanschaf softwareprogramma tbv onderhoud gebouwen
P5 4.2 Beheer begraafplaats verbeteren 4.2.1 - Uitbreiding softwareprogramma tbv begraafplaats (geen budget)
P5 4.3 Beheer groen verbeteren 4.3.1 - Aanschaf softwareprogramma tbv onderhoud groen (geen budget)
P5 4.4 Ontwikkelen speeltuin 4.4.1 - Opstellen van speeltuinenbeleid

P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - Toelichting

De hoeveelheid verkeer op de wegen neemt toe. Bereikbaarheid is belangrijk voor iedere inwoner, ondernemer en bezoeker van Wormerland. Bovendien zijn er veel bouwprojecten die de verkeersdrukte op de wegen verhogen. Het is van belang onderzoek te doen naar een aantal specifieke locaties zoals benoemd in het coalitieakkoord. Deelvervoer en elektrificatie zijn onderwerpen die steeds meer deel uitmaken van onze samenleving. Hiernaast is het de vraag of de gedachte dat iedereen in de openbare ruimte plaats heeft voor zijn voertuig, nog houdbaar is in de deze tijd. Deze onderdelen moeten worden verwerkt in een te ontwikkelen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoer Plan, inclusief de evaluatie van de fietsstraten.
De focus voor onze openbare ruimte ligt bij een goede leefbaarheid. Het is noodzakelijk dat we in een schone, duurzame, veilige leefomgeving wonen, werken en recreëren. Dit bereiken we o.a. door een focus op de openbare orde en veiligheid.
Om de openbare ruimte als een veilige leefomgeving te behouden, zoeken wij de samenwerking met onze inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners. We zetten in op het voorkomen van overlast en onveilige situaties en op het tegen gaan van ondermijnende activiteiten. Tevens wordt de samenwerking gecontinueerd tussen veiligheid en zorg om casuïstiek adequaat op te pakken en beleidsplannen op elkaar af te stemmen. 
Met de inzet van boa’s en toezichthouders is de wens om het huidige beleid dat gebaseerd is op reageren op meldingen om te buigen naar een proactief beleid waar verbinding nog meer centraal staat. Zo gaan preventie en handhaving meer hand in hand gaan.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P5 1.1 Overlast aanpakken

Terug naar navigatie - P5 1.1 Overlast aanpakken

Om overlast en het aantal handhavingstaken terug te dringen, zetten we in op meer boa- en toezichthoudende capaciteit. Het huidige beleid wordt omgezet naar een proactief beleid waar verbinding nog meer centraal staat. Op deze manier gaan preventie en handhaving meer hand in hand. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven

Terug naar navigatie - P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven

Het is belangrijk dat het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke regelgeving voor openbare orde en veiligheid actueel zijn. Dit stelt de gemeente en politie in staat om onder andere drugsoverlast en woonoverlast adequaat te bestrijden.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Terug naar navigatie - P5 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Criminelen schuwen het niet om legale partijen te beïnvloeden of te onderdrukken. Het effect is dat de bovenwereld en onderwereld met elkaar verweven raken. Ondermijning bedreigt onze samenleving en rechtsstaat. College en raad spannen zich in om ondermijning te herkennen en te bestrijden. Activiteiten en maatregelen in de leefomgeving, waaronder het handhavingsbeleid, worden beschreven in programma 5 Leefomgeving. Hier leest u wat het bestuur van de gemeente Wormerland doet om zichzelf en de ambtelijke organisatie toe te rusten om ondermijning te herkennen en te bestrijden.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 1.4 Cybercrime verminderen

Terug naar navigatie - P5 1.4 Cybercrime verminderen

Onder cybercrime vallen delicten die zich richten op ITC (Informatie- en Communicatie Technologie). Bij dit type criminaliteit wordt dus een ICT-systeem gebruikt als middel om het delict te plegen. Naast cybercrime gericht op grote bedrijven komt dit thema steeds dichter bij de burger te staan. Immers, ICT is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse realiteit. Dit onderwerp zal naast aandacht van de politie, ook meer aandacht van de gemeente vragen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 1.5 Crisisbeheersing

Terug naar navigatie - P5 1.5 Crisisbeheersing

Crisisbeheersing kent van oudsher een plek binnen de gemeente. Dit doen we samen met onze veiligheidspartners.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 1.6 Bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - P5 1.6 Bereikbaarheid verbeteren

Door onderzoek te doen naar mobiliteit kan er aansluitend worden gewerkt aan de uitvoering om zo de bereikbaarheid van Wormerland te verbeteren.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid

Terug naar navigatie - Toelichting

Wormerland is een groene gemeente met dorpen in een open landschap. We streven naar een goede biodiversiteit met afwisselende beplanting en begroeiing. Het uitgangspunt is: zorgdragen voor een leefomgeving die ook op de lange termijn bruikbaar blijft.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken

Terug naar navigatie - P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken

Hittestress, stortbuien, kort en hevig of juist langdurig, zijn het nieuwe normaal. Bij het uitvoeren van planmatig onderhoud is klimaatadaptief inrichten van onze leefomgeving van belang. Hierbij willen we hittestress tegengegaan en grondwater opnemen en infiltreren in de ondergrond. Er is reeds een begin gemaakt in huidige projecten waarbij nieuwe ontwikkelingen en innovaties worden meegenomen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 3. Afval

Terug naar navigatie - Toelichting

Wormerland streeft er naar de VANG-doelstelling (landelijk programma Van Afval Naar Grondstof) te bereiken. We willen in 2024 onder de 100 kilo restafval per persoon per jaar komen, alsook een scheidingspercentage van minimaal 75% bereiken. Door een goede samenwerking met HVC (de Huisvuilcentrale) hoopt de gemeente deze doelstellingen te kunnen bereiken. In ons restafval zitten nog grondstoffen die steeds schaarser worden terwijl ze ook opnieuw gebruikt zouden kunnen worden. Daarnaast komt er bij het verbranden CO2 vrij wat slecht is voor het milieu en zullen de kosten voor het verbranden van restafval elk jaar hoger worden.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P5 3.1 Van afval naar grondstof

Terug naar navigatie - P5 3.1 Van afval naar grondstof

In 2022 is een belangrijke stap gezet door het introduceren van het recylce-tarief. Hierdoor is de hoeveelheid restafval al gereduceerd van 188 naar 122 kilo restafval per persoon per jaar. Er zullen nog een aantal acties nodig zijn om dit aantal nog verder naar beneden te brengen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 4. Beheer gebouwen en begraafplaats

Terug naar navigatie - Toelichting

We willen gebouwen, begraafplaats en groen duurzaam, overzichtelijk en kosteneffectief beheren waardoor er effectiever en efficiënter kan worden gewerkt.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P5 4.1 Beheer gebouwen verbeteren

Terug naar navigatie - P5 4.1 Beheer gebouwen verbeteren

We willen het beheer van de gebouwen duurzaam, overzichtelijk en overdraagbaar beheren. De (continuïteit van) dienstverlening aan de gebruikers is hiertoe een belangrijke drijfveer.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 4.2 Beheer begraafplaats verbeteren

Terug naar navigatie - P5 4.2 Beheer begraafplaats verbeteren

We willen het beheer van de begraafplaats overzichtelijk en overdraagbaar beheren. De (continuïteit van) dienstverlening aan de rechthebbenden is hiertoe een belangrijke drijfveer.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 4.3 Beheer groen verbeteren

Terug naar navigatie - P5 4.3 Beheer groen verbeteren

We willen het beheer van de groen duurzaam, overzichtelijk en kosteneffectief beheren en onderhouden.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P5 4.4 Ontwikkelen speeltuin

Terug naar navigatie - P5 4.4 Ontwikkelen speeltuin

We ontwikkelen beleid waarbij wordt gekeken naar de speelbehoefte per wijk aan de hand van de zich ontwikkelende leeftijdsopbouw.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
041 Integraal Veiligheidsbeleid 372.853 391.366 399.105 399.105 399.105 399.105
042 Rampenbestrijding 1.364.228 1.414.856 1.576.647 1.576.647 1.576.647 1.576.647
049 Burgerhulpverleningsposten 21.183 17.957 18.467 18.467 18.467 18.467
055 Gebouwenbeheer brandweer 104.383 101.849 105.386 105.385 105.385 105.385
060 Wegen 1.296.236 1.465.184 1.634.273 1.822.127 1.792.465 1.792.467
061 Bruggen en kunstwerken 439.250 522.138 1.055.625 1.050.541 1.046.863 1.041.776
062 Pontveren 107.266 106.650 103.894 103.894 103.894 103.894
063 Openbare verlichting 151.073 231.886 256.558 256.558 256.558 256.558
070 Waterpartijen en -gangen 15.953 100.562 104.417 104.417 104.417 104.417
071 Kaden en oevers 166.034 187.701 184.844 191.732 191.732 191.732
101 Speelplaatsen 181.690 166.947 200.266 215.746 200.265 200.266
120 Openbaar groen 659.309 728.287 722.369 747.706 747.706 747.705
125 Openbare ruimte algemeen 190.701 254.212 209.864 198.124 196.658 196.658
200 Afval 2.840.774 2.839.633 3.026.269 3.026.269 3.026.269 3.026.269
210 Rioolbeheer 1.953.061 2.015.868 2.139.344 2.139.344 2.139.344 2.139.344
220 Milieu 467.452 503.794 720.407 716.819 717.167 711.354
225 Klimaatbeleid 57.010 547.423 0 0 0 0
230 Begraafplaatsen 112.418 453.135 584.481 584.481 584.481 584.481
231 Begraven 25.947 10.804 11.150 11.150 11.150 11.150
278 Beheer panden en gronden 534.945 574.649 549.221 489.576 490.040 490.738
Totaal Lasten 11.061.767 12.634.901 13.602.587 13.758.088 13.708.613 13.698.413
Baten
060 Wegen 55.225 45.137 46.581 46.581 46.581 46.581
062 Pontveren 29.211 39.045 40.294 40.294 40.294 40.294
120 Openbaar groen 0 0 0 0 0 0
125 Openbare ruimte algemeen 4.723 0 0 0 0 0
200 Afval 2.614.748 2.839.633 3.026.269 3.026.269 3.026.269 3.026.269
210 Rioolbeheer 1.953.061 2.015.868 2.139.344 2.139.344 2.139.344 2.139.344
220 Milieu 0 0 9.896 8.449 8.797 2.984
225 Klimaatbeleid 51.484 337.622 0 0 0 0
230 Begraafplaatsen 92.092 75.103 77.506 77.506 77.506 77.506
231 Begraven 94.498 95.944 99.015 99.015 99.015 99.015
278 Beheer panden en gronden 865.630 1.790.669 711.502 711.502 711.502 711.502
Totaal Baten 5.760.671 7.239.021 6.150.407 6.148.960 6.149.308 6.143.495

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2023.

Product Verschil Toelichting
042 Rampenbestrijding  lasten €161.791 (nadeel)
De bijdrage aan de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland is geïndexeerd met 7,5%. Daarnaast zijn er beleidsmatige ontwikkelingen welke zijn vastgesteld.
060 Wegen  lasten €169.089 (nadeel) Vanaf 2024 is er een stijging in kapitaallasten te zien van geplande investeringen in 2023. Daarnaast staat is er in 2024 geld gereserveerd voor het maken van een nieuw Wegenbeheerplan. De lasten voor 2024 zijn ook hoger dan in de begroting 2023 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.
061 Bruggen en kunstwerken lasten €533.487 (nadeel) De lasten stijgen omdat volgens prognose de Zaanbrug in 2023 gereedkomt. Een jaar na gereedkomen van de brug wordt gestart met afschrijven van de Zaanbrug. Deze afschrijvingslasten worden onttrokken uit de daarvoor bestemde reserve Zaanbrug.

101 Speelplaatsen

lasten €33.319 (nadeel) De lasten voor 2024 zijn hoger dan in de begroting 2023 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.

125 Openbare ruimte algemeen

lasten €44.348 (voordeel) De lasten voor 2024 zijn lager dan in de begroting 2023 door een lagere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.
200 Afval

lasten €186.636 (nadeel)

baten €186.636 (voordeel)

De begrote lasten en baten voor 2023 zijn gebaseerd op de conceptbegroting van HVC, de begroting van Cocensus, doorberekening van ambtelijke uren en inkomsten die we ontvangen voor PMD (Plastic Metaal Drankenkarton). De inkomsten uit afvalstoffenheffing zijn 100% kostendekkend begroot. Afval is in werkelijkheid echter al jaren niet kostendekkend. De stap naar het recycletarief sinds 2022 is een stap in de goede richting (want restafvalverwerking wordt steeds duurder), echter niet voldoende gebleken om kostendekkend te worden. In de begrotingswijziging 1 van 2024 wordt de raad een besluit gevraagd over de gewenste mate van kostendekkendheid van afval.

Ten opzichte van de begroting 2023 zijn de lasten gestegen met zo'n €60.000 voor de Fee aan de HVC, €7.000 voor medische compensatie, en zo'n €110.000 voor de doorberekening van de werkorganisatie. Dit komt enerzijds door een hoger uurtarief (+7,5%) maar vooral door een uitbreiding van ambtelijke uren van 0,7 naar 1,7 fte. De hogere baten aan afvalstoffenheffing zijn het uitvloeisel van de 100% kostendekkendheid.

210 Rioolbeheer

 lasten €123.476 (nadeel) baten €123.476 (voordeel)

De begrote lasten 2024 zijn hoger door de reguliere inflatie en actualisatie van de kapitaallasten. Ook de begrote baten zijn door inflatie op de rioolrechten hoger dan in 2023. Dit product wordt vereffend via de egalisatievoorziening riolering. In 2024 is begroot dat er €136.208 toegevoegd kan worden aan de voorziening.

220 Milieubeleid algemeen lasten €78.888 (nadeel)

De gemeente Wormerland heeft voor 3,5 jaar een Duurzaamheidsmanager begroot. Het jaar 2023 is het laatste (halve) jaar van deze kosten. De begrote kosten 2023 zijn €39.000 lager dan in 2022 omdat 2023 een half jaar betreft.

Daarnaast worden er €17.000 minder kosten van de werkorganisatie doorberekend aan het product 'Milieubeleid algemeen' dan in de begroting 2022. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.

Tot slot is de bijdrage aan ODIJmond verhoogd vanaf 2023 met €22.000 ten opzichte van 2022. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt doordat met inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet er een aantal bodemtaken verschuiven van de provincies naar de gemeenten. Deze taken zullen door de omgevingsdienst worden uitgevoerd.

225 Klimaatbeleid

 lasten €409.698 (voordeel)

baten €327.726 (nadeel)

Het verschil in begrote lasten 2024 versus 2023 wordt voornamelijk veroorzaakt door incidentele budgetten in 2023: In 2023 is een incidenteel budget begroot voor wijkuitvoeringsplannen (€50.000) en is er een (budgettair neutrale) regeling begroot voor capaciteit decentrale overheid voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) van €327.000. Deze laatste is zowel aan de lasten als de batenkant oorzaak van het verschil.
230 Begraafplaatsen lasten € 31.346 (nadeel) De lasten voor 2024 zijn hoger dan in de begroting 2023 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.
278 Beheer panden en gronden

lasten €25.428 (voordeel)

baten €1.079.167 (nadeel)

De energielasten zijn in 2023 hoger begroot dan in 2024.

De baten waren in 2023 incidenteel hoger dan vanaf 2024 door de raming in 2023 van de verkoopopbrengst van woningen .

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer 598.423 571.222 544.021 516.820 489.619 462.418
Bestemmingsreserve Duurzaamheid 1.192.463 1.020.463 995.463 970.463 945.463 920.463
Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting 382.665 352.665 322.665 292.665 262.665 232.665
Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen 214.636 214.636 214.636 214.636 214.636 214.636
Bestemmingsreserve Speelplaatsen 30.076 25.076 20.076 15.076 10.076 5.076
Fonds Duurzaamheidsleningen 831.550 831.550 831.550 831.550 831.550 831.550
Reserve Nog uit te voeren werken 728.273 1.654.006 1.654.006 1.654.006 1.654.006 1.654.006
Reserve Zaanbrug 7.270.632 8.470.632 8.131.807 7.792.982 7.454.157 7.115.332
Totaal reserves 11.248.720 13.140.252 12.714.226 12.288.200 11.862.174 11.436.148
5-okt-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2023 en eind 2024

Reserve brandweerkazerne Wormer
Aan deze reserve wordt jaarlijks het bedrag aan kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne onttrokken van ruim €27.000 per jaar.

Reserve Duurzaamheid
Conform de nota Duurzaamheid wordt er ieder jaar een budget van €25.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor duurzaamheidsinitiatieven.

Reserve Duurzame vervanging openbare verlichting
Ieder jaar wordt er €30.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor het vervangen van openbare verlichting door ledverlichting.

Reserve onderhoud vaarwegen
De jaarlijkse toevoeging bedraagt €90.000. We verwachten in 2024 aan het baggeren van vaarwegen eveneens €90.000 uit te geven.

Reserve speelplaatsen
De jaarlijkse toevoeging bedraagt €60.000. We verwachten in 2024 €65.000 uit te geven aan het onderhoud van speelplaatsen.

Reserve Fonds Duurzaamheidsleningen
Deze reserve is ingesteld voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen. We verwachten voor 2024 geen mutaties in deze reserve. De hoogte van de reserve bepaalt het maximaal beschikbare bedrag waar leningen voor verstrekt kunnen worden. Per 1 januari 2022 was er nog €47.000 beschikbaar voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen aan particulieren en €461.600 voor duurzaamheidsleningen aan verenigingen, stichtingen en huurders.

Reserve Nog uit te voeren werken
Deze reserve is ingesteld om beschikbaar gestelde gelden voor projecten die aan het eind van enig boekjaar nog niet zijn afgerond te reserveren voor de afronding in het jaar daarna. Er is op dit moment nog geen zicht op de bedragen die in 2024 hierin zullen muteren.

Reserve Zaanbrug
De verwachting is dat de Zaanbrug eind 2023 gereedkomt, dus dan starten de jaarlijkse afschrijvingslasten in 2024. Deze afschrijvingslasten worden aan deze reserve onttrokken.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Voorziening Bruggen en kunstwerken 192.676 192.676 192.676 192.676 192.676 192.676
Voorziening Egalisatie afval 0 10.000 20.000 30.000 40.000 50.000
Voorziening Egalisatie riolering 2.467.966 2.390.102 2.526.310 2.637.727 2.676.684 2.697.662
Totaal voorzieningen 2.660.642 2.592.778 2.738.986 2.860.403 2.909.360 2.940.338
5-okt-2023

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2023 en eind 2024

Bruggen en kunstwerken
Zowel de jaarlijkse toevoeging aan deze voorziening, als de verwachte uitgaven in 2024, bedragen €181.704.

Egalisatievoorziening Afval
Per eind 2021 is de egalisatievoorziening leeg en ontbreekt de bufferfunctie waar deze voorziening voor bedoeld is. Om toch kostendekkend te zijn moeten de inkomsten aan afvalstoffenheffing door het ontbreken van deze buffer dus minimaal gelijk te zijn aan de verwachte lasten. De benodigde inkomsten uit afvalstoffenheffing zijn 100% kostendekkend begroot met nog een kleine toevoeging aan de voorziening van €10.000. Het afvaltarief is echter al jaren niet kostendekkend. De stap naar het reclycletarief sinds 2022 is een stap in de goede richting (want restafval verwerken is duur), echter niet voldoende gebleken om kostendekkend te worden. In de begrotingswijziging 1 van 2024 wordt de raad een besluit gevraagd over de gewenste mate van kostendekkendheid van afval.

Egalisatievoorziening Riolering
Voor het jaar 2024 verwachten we op het product Rioolbeheer een voordelig saldo van €136.208. Dit bedrag wordt toegevoegd aan deze voorziening.