Programma 6 - Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

Binnen het programma Bestuur en organisatie houden we ons bezig met: activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, kwaliteitszorg, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wormerland is een gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. De gemeente is de eerste overheid en deze nabijheid is van groot belang. Wij hebben oog en oor voor de behoeften binnen de gemeente. 

Bestuur en organisatie staan midden in de samenleving en zorgen in samenspraak met inwoners, bedrijven en instellingen op verantwoorde, doortastende, duurzame en voortvarende wijze voor een toekomst met goede dienstverlening en voorzieningen die aansluiten op de behoeften in de gemeente. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is een professioneel, krachtig, betrokken en nabij gemeentebestuur en ambtelijke organisatie. Wij stellen ons open op, waarbij de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn. Burgerparticipatie is belangrijk om maatschappelijke opgaves adequaat aan te pakken.

Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat we onze inwoners efficiënt en doelmatig kunnen bedienen. We zijn een betrouwbare partner in diverse samenwerkingsorganisaties, met een eigen inbreng die staat voor wat de gemeente nodig heeft en kan bieden. 

We staan voor overzichtelijke en transparante besluitvorming, helder taalgebruik en toegankelijkheid voor diverse doelgroepen. Om bestuurlijk slagvaardig te zijn en te blijven, moeten wij kunnen rekenen op een effectieve en efficiënte ambtelijke organisatie. Daarnaast is een goede afstemming met onze verbonden partijen vereist om onze doelen te bereiken. 

Het thema bestuurlijke toekomst blijft actueel binnen onze regio. De gemeenteraad van Wormerland heeft gekozen voor zelfstandigheid binnen de zogenaamde 0 plus variant. D.w.z.: doorgaan met onze ambtelijke samenwerking en zo mogelijk intensiveren/uitbreiden met meer deelnemers. Gezien de huidige dynamiek binnen de regio zullen we de aanvullende punten uit het strategische raadsbesluit (d.d. 7-2-2023) in een later stadium oppakken. Wij volgen de strategische besluitvorming in de omliggende gemeenten nauwgezet en gaan desgewenst in gesprek over mogelijkheden die aansluiten bij het besluit van de gemeenteraad. Ook de landelijke en provinciale ontwikkelingen worden gemonitord, omdat verkiezingen op die bestuursniveaus inhoudelijke randvoorwaarden kunnen opleveren voor de strategische keuzes t.a.v. onze bestuurlijke toekomst.

We voeren verantwoord financieel beleid. Wij anticiperen op veranderingen die plaatsvinden in de financiële verhoudingen met het rijk en maken ons in de diverse belangenorganisaties sterk voor de positie van (kleine) gemeenten. De huidige onzekerheden benadrukken het belang om een evenwichtig risicomanagement te voeren. De omgeving verandert continu en wordt steeds complexer. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Programma 6: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P6 1. Bestuur P6 1.1 Bestuurlijke toekomst 1.1.1 - Anticiperen en inspelen op ontwikkelingen in de regio en landelijk, vanuit de wil om zelfstandig te blijven door de nul-plusvariant verder te ontwikkelen
1.1.2 - Doorontwikkeling van OVER-gemeenten
P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio 1.2.1 - Actief participeren in voor ons relevante samenwerkingsverbanden
1.2.2 - Op orde brengen van de gemeenschappelijke regelingen in het kader van de nieuwe wet GR
P6 1.3 Burgerparticipatie 1.3.1 - Implementeren van de participatienota
P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming 1.4.1 - Opleveren van de eerste rechtmatigheidsverantwoording
1.4.2 - Actualiseren van de verordeningen commissie bezwaarschriften
1.4.3 - Implementeren van nieuwe audiovisuele installatie - basis
1.4.4 - Implementeren van nieuwe audiovisuele installatie - aanvullende opties (geen budget)
P6 2. Organisatie P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar 2.1.1 - Het ontwikkelen van een continuïteitsplan voor de organisatie
2.1.2 - De informatiebeveiliging wordt continu aangepast aan het dreigingsniveau en kennis over informatieveiligheid en privacy wordt geborgd binnen de organisatie
2.1.3 - Verhogen van de weerbaarheid tegen ondermijning
P6 2.2 Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig 2.2.1 - Inzet op werving van nieuwe medewerkers en behoud van bestaande medewerkers
P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control 2.3.1 - Gegevensverwerkingsregister op orde brengen
2.3.2 - Managementinformatie verbeteren
2.3.3 - Procesmanagement verbeteren
P6 3. Financiën P6 3.1 Wij zijn financieel gezond 3.1.1 - Weerstandsvermogen verhogen naar ratio van minimaal 1,0
3.1.2 - Risicomanagement verder versterken

P6 1. Bestuur

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur is en blijft toegankelijk voor inwoners, ondernemers en organisaties in de gemeente. Wij staan voor goed contact en korte lijnen. 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P6 1.1 Bestuurlijke toekomst

Terug naar navigatie - P6 1.1 Bestuurlijke toekomst

De bestuurlijke toekomst van gemeenten verkeert in stevige dynamiek binnen het openbaar bestuur. Wij borgen dat zowel oude als nieuwe gemeentelijke taken goed worden uitgevoerd, nu en in de toekomst.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio

Terug naar navigatie - P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio

Wij werken aan complexe en gemeente overstijgende opgaven door krachten te bundelen met partners en kennis te delen binnen de regio. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 1.3 Burgerparticipatie

Terug naar navigatie - P6 1.3 Burgerparticipatie

Betrokkenheid van burgers en organisaties is van belang om tot goede besluitvorming te kunnen komen. Het stelt burgers in staat om mee te denken en/of mee te beslissen. Hierdoor kunnen bestuurders diverse perspectieven en lokale kennis en expertise meenemen in de besluitvorming. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming

Terug naar navigatie - P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming

Als bestuur zorgen we voor een heldere en goede governancestructuur zodat wij continuïteit kunnen waarborgen en ons kunnen verantwoorden over de wijze waarop we de organisatie besturen en beheersen. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 2. Organisatie

Terug naar navigatie - Toelichting

Om de gemeentelijke doelen te behalen is een professionele ambtelijke organisatie een belangrijke voorwaarde. Deze taken zijn ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten; onze gezamenlijke ambtelijke organisatie met gemeente Oostzaan. Vanuit het OVER-bestuur sturen we erop dat de doelstellingen en acties worden behaald. OVER-gemeenten maakt een ontwikkeling door naar een lenige en slagvaardige organisatie, gericht op de buitenwereld, samen en voor elkaar, daadkrachtig, en met een positief kritische, lerende en betrokken cultuur. 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Terug naar navigatie - P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Het waarborgen van bedrijfs- en informatievoorziening en privacy heeft hoge prioriteit. Als gemeentelijke organisatie blijven we alert op frauderisico’s en zorgen voor up-to-date informatiebeveiliging. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control

Terug naar navigatie - P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control

Onze fundamentele taken zijn goed georganiseerd, geordend en onder controle. Wij zorgen voor stabiliteit en een goede sturing en beheersing van de organisatie. 

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P6 3. Financiën

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De externe ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en hebben de nodige impact op onze financiële huishouding. Ons financieel beleid is erop gericht om ook in de toekomst financieel gezond te zijn en blijven. 

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P6 3.1 Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - P6 3.1 Wij zijn financieel gezond

Wij streven naar een stabiele en duurzame financiële positie van de gemeente. De gemeente kan haar taken uitvoeren binnen de beschikbare middelen en is in staat om de benodigde investeringen te doen. Een financieel gezonde positie is randvoorwaardelijk voor zelfstandigheid van de gemeente. Voor zover het Rijksbeleid over de financiële verhoudingen de gemeenten verhindert om duurzaam evenwichtig financieel beleid te voeren, volgen wij de koersaanbevelingen van de VNG op dit thema.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
010 Raad, commissies en griffie 614.881 739.834 727.442 776.022 791.275 766.685
011 Overige kosten bestuur 54.424 25.050 25.852 25.852 25.852 25.852
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 65.446 103.618 100.392 100.392 100.392 100.392
013 College van B&W 1.079.161 829.645 830.035 830.035 830.035 830.035
015 Feesten en gedenkdagen 1.196 4.651 4.800 4.800 4.800 4.800
017 Communicatie 10.302 75.862 100.759 100.759 100.759 66.421
021 Bezwaar- en beroepschriften 8.549 6.736 6.952 6.952 6.952 6.952
022 Juridische zaken 60.378 85.572 87.815 87.815 87.815 87.815
025 Organisatie 933.713 1.378.789 777.102 573.602 578.402 578.402
026 Kwaliteitszorg 3.986 13.967 4.544 14.620 4.544 14.620
027 Overhead 5.425.321 5.101.971 5.374.944 5.374.944 5.374.944 5.374.944
028 Corona 272.621 0 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 18.806 104.387 31.539 31.539 31.539 31.539
284 Hondenbelasting 3.466 371 0 0 0 0
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 285.424 298.256 307.258 307.258 307.258 307.258
290 Planning en Control-cyclus 37.767 27.836 28.727 28.727 28.727 28.727
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds -545.202 -510.823 -519.369 -557.278 -563.441 -652.508
292 Financiering -288.226 -302.458 -510.043 -228.126 -260.644 -283.101
293 Onvoorzien 6.624 26.117 26.117 26.117 26.117 26.117
294 Meerjarenplan 0 16.500 19.746 59.849 127.361 207.031
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 1 1.326.545 2.701.177 4.115.546
Totaal Lasten 8.048.638 8.025.881 7.424.613 8.890.424 10.303.864 11.637.527
Baten
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 0 21.814 15.971 15.971 15.971 15.971
013 College van B&W 367.927 0 945 945 945 945
028 Corona 62.411 0 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 0 890.180 278 278 278 278
282 Onroerende zaakbelasting 3.789.376 3.847.692 4.054.518 4.070.785 4.140.421 4.083.057
283 Forensenbelasting 46.558 31.755 32.771 32.771 32.771 32.771
284 Hondenbelasting 91.672 92.771 95.740 95.740 95.740 95.740
286 Roerende zaakbelasting 18.125 18.068 18.646 18.646 18.646 18.646
287 Overige belastingen 58.803 29.000 29.928 29.928 29.928 29.928
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 20.897 19.033 19.642 19.642 19.642 19.642
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 28.027.850 27.778.304 30.027.648 31.487.213 29.927.535 30.463.356
292 Financiering 222.735 228.049 235.138 235.138 235.138 235.138
293 Onvoorzien 79 0 0 0 0 0
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 0 491.975 1.006.107 1.538.086
Totaal Baten 32.706.432 32.956.666 34.531.225 36.499.032 35.523.122 36.533.558

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2023.

Product Verschil Toelichting
025 Organisatie lasten €601.687 (voordeel)

Het (positieve) verschil tussen 2023 en 2024 wordt voornamelijk veroorzaakt door het saldo van de kostenplaats Werkorganisatie. In 2023 is er gedurende het jaar een bijraming van budget voor OVER-gemeenten geweest (via het VJB'23). Daardoor zijn per saldo niet alle gemaakte kosten aan de producten doorberekend, omdat we dat alleen bij de primaire begroting doen. Er blijft daardoor een (groter) saldo op het (rest)product Organisatie over. In 2024 is er alleen nog maar een primaire begroting, waardoor het saldo op het product Organisatie een stuk lager is (de meeste kosten worden doorbelast aan de diverse producten).

 027 Overhead lasten €272.973 (nadeel)

Op dit product worden de begrote (overhead)lasten, die niet toegerekend mogen worden aan de diverse producten, geraamd. De begroting 2024 van OVER-gemeenten is hoger dan die van 2023 (primair). Daardoor zijn ook de overhead lasten hoger dan in 2023.

281 Vastgoedbestand

lasten €72.848 (voordeel) baten €889.902 (nadeel)

In dit product is de verkoop van de woningen aan de Zandweg opgenomen. Dit betreft een eenmalige opbrengst van €889.900 in 2023 en de daarmee samenhangende incidentele overdrachtskosten bedragen €69.000. Voor 2024 zijn er geen geraamde lasten en baten voor de Zandweg meer in de begroting opgenomen.

282 Onroerende zaakbelasting baten €206.826 (voordeel)

De OZB-opbrengst 2024 is met het inflatiepercentage van 3,2% gestegen ten opzichte van 2023. Daarnaast is de stelpost voor OZB-opbrengst als gevolg van areaaluitbreiding geactualiseerd (jaarlijks herzien we de prognose van opgeleverde nieuwe woningen in 2023).

Tot slot is de OZB-opbrengst gestegen in verband met compensatie van de WOZ-waardestijging. Het rijk verlaagt de algemene uitkering bij stijgende WOZ-waardes. Ze gaan ervan uit dat gemeentes meer OZB ontvangen bij stijgende WOZ-waardes. Bestaand beleid is dat we deze verlaging van de algemene uitkering compenseren in de OZB-opbrengst. De opbrengst OZB-woningen is in 2024 ter compensatie met 2,2% gestegen bovenop de inflatie en de OZB-opbrengst voor niet-woningen met 1,9%. In het jaar 2023 is eenmalig afgeweken van dit beleid en heeft de gemeente deze verlaging van inkomsten niet doorgevoerd aan haar inwoners.

291 Algemene Uitkering

baten €2.249.344 (voordeel)

De raming van de Algemene Uitkering 2024 is hoger dan in 2023 voornamelijk als gevolg van loon- en prijsstijgingen op de rijksbegroting (accres). Ook hebben we de stelpost BCF-plafond weer opgenomen (€249.000), deze is namelijk behoorlijk zeker. Daarnaast speelt het ingroeipad van de herijking van het gemeentefonds nog een rol in de verschillen tussen 2023 en 2024 (€244.000).

292 Financiering

lasten €207.585 (voordeel)

De lasten 2024 laten een voordeel zien ten opzichte van de lasten 2023. De kapitaallasten kennen een afschrijvings- en een rentedeel. Dit rentedeel betekent een last voor het desbetreffende product, maar een negatieve last voor het product Financiering (per saldo €0). Aangezien de totale kapitaallasten voor 2024 hoger zijn dan voor 2023, is op dit product Financiering een lagere last te zien van het totaal aan rente van de kapitaallasten.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Algemene reserve 3.513.747 3.908.347 4.958.347 6.883.347 7.008.347 7.008.347
Bestemmingsreserve Bestuurlijke toekomst 0 50.000 100.000 100.000 100.000 100.000
Bestemmingsreserve pensioenen wethouders 0 349.591 349.591 349.591 349.591 349.591
Egalisatiereserve Algemene uitkering 339.449 418.606 481.061 543.967 607.017 672.419
Totaal reserves 3.853.196 4.726.544 5.888.999 7.876.905 8.064.955 8.130.357
5-okt-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2023 en eind 2024

Algemene Reserve
In de begrotingsraad van november 2022 is voor het jaar 2024 €1.050.000 toegevoegd aan de Algemene Reserve, om toentertijd tot ratio 1.0 te komen in het jaar 2024. Bij de totstandkoming van de begroting 2024 zijn de risico's echter opnieuw bepaald. Deze herziene bepaling van het benodigde weerstandsvermogen heeft geleid tot daling van deze ratio tot 0,8 in de Begroting 2024 (jaar 2024). Meerjarig stijgt de ratio in de primaire begroting naar 1,1 in 2025 en naar 1,2 in 2026.

In het 4e kwartaal van 2023 wordt de raad een herzien risicobeleid aangeboden omdat het huidige beleid zeer conservatief is. De provincie deelt deze mening. De weging van de benodigde risico's is te zwaar. De verwachting is dat bij het herzien van dit beleid de ratio zonder extra toevoeging aan de Algemene reserve zal stijgen tot minimaal 1,0 in 2024. Met deze wetenschap hebben we de ratio in de primaire begroting niet verder omhoog gebracht dan de al begrote toevoegingen aan de algemene reserve (van uit het raadsbesluit n.a.v. het collegeprogramma, raad nov 2022). De fasering van de verhoging van het weerstandsratio is ook onderdeel van de begrotingswijziging 1 van 2024 welke de raad wordt aangeboden in de begrotingsraad in november 2023. Zie voor de uitgebreide toelichting in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in deze begroting.

Tabel: Bovenstaand verloop wordt in de tabel hieronder schematisch weergegeven

Reserve Bestuurlijke toekomst
Met het raadsbesluit tot instemming met het Collegeprogramma Wormerland 2022-2026 en vaststelling van de bijbehorende 1e begrotingswijziging 2023, heeft de raad deze reserve ingesteld als dekking voor toekomstige kosten die betrekking hebben op de bestuurlijke toekomst van de gemeente Wormerland. Aan deze reserve wordt zowel in 2023 als in 2024 €50.000 toegevoegd.

Bestemmingsreserve pensioenen wethouders
De verplichte hoogte van de voorziening Pensioenen wethouders fluctueert (door actuariële berekeningen, wijzigingen in rekenrente, wijzigingen in wetgeving rond pensioenleeftijd e.d.). Dit zorgde voor schommelingen op de exploitatie. In 2022 pakte dit positief uit en viel er €349.591 vrij uit deze voorziening. Om begrotingsrust te creëren is er een 'Egalisatiereserve pensioenen wethouders' ingesteld. Het vrijgevallen bedrag van 2022 is toegevoegd aan deze reserve. Zo kunnen toekomstige mutaties op de voorziening vereffend worden met deze reserve. Welke mutaties er in 2023 en 2024 volgen is nog niet bekend.

Egalisatiereserve Algemene Uitkering
De hoogte van de algemene uitkering fluctueert enorm door wijzigingen op de rijksbegroting. Deze fluctuaties in onze belangrijkste inkomstenbron bemoeilijken het begroten en daarmee samenhangend de beleidskeuzes die de raad kan maken. Om deze fluctuaties (deels) op te vangen heeft de raad in december 2021 besloten een structurele toevoeging van €250.000 aan de Egalisatiereserve Algemene uitkering te doen, om zo meer begrotingsrust te creëren en risico’s te beperken. In het Voorjaarsbericht 2023 is deze structurele toevoeging deels ingezet in verband met de mutatie vanuit de Decembercirculaire 2022. De structurele toevoeging van €250.000 is verlaagd met €187.545. De structurele begrotingsruimte voor 2024 die overblijft als egalisatiebuffer is €62.455.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Voorziening Pensioenen wethouders 2.416.809 2.411.324 2.405.839 2.400.354 2.394.869 2.389.384
Voorziening Personele Maatregelen 0 0 0 0 0 0
Voorziening verlofsparen 6.000 6.000 6.000 6.000 6.000 6.000
Voorziening Wachtgelden gewezen wethouders 168.142 108.073 44.028 0 0 0
Totaal voorzieningen 2.590.951 2.525.397 2.455.867 2.406.354 2.400.869 2.395.384
5-okt-2023

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2023 en eind 2024

Voorziening pensioenen wethouders
De jaarlijkse toevoeging bedraagt €123.481. De geraamde jaarlijkse pensioenuitgaven bedragen €112.200.

Voorziening personele maatregelen
Vanuit deze in 2018 gevormde voorziening is in 2019 het laatste bedrag betaald. Er zijn op dit moment geen claims en daarom dus ook geen saldo meer aanwezig.

Voorziening verlofsparen
Vanuit de cao hebben medewerkers vanaf 2022 de mogelijkheid om opgebouwde bovenwettelijke verlofuren om te zetten naar verlofsparen. Deze verlofspaaruren kunnen op een later moment worden gebruikt om bijvoorbeeld een sabbatical te nemen. Het hebben van deze voorziening is een verplichting. De medewerkers van de gemeente Wormerland zijn de gemeentesecretaris en de griffie.

Voorziening wachtgelden gewezen wethouders
Als gevolg van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 heeft er een wisseling in wethouders plaatsgevonden. De hierbij ontstane maximale wachtgeldverplichting was €236.080 en is in deze (verplichte) voorziening gestort (besluitvorming in het Najaarsbericht 2022). Wachtgeldverplichtingen zijn inkomensafhankelijk. Periodiek beoordelen we de hoogte van de voorziening en laten we vrijvallen wat de maximale verplichting overschrijdt. De werkelijk betaalde wachtgelden in 2022 (€67.938) zijn ten laste van deze voorziening gebracht. Er resteert nog een maximaal uit te keren bedrag aan wachtgeld van €168.142 voor wachtgeld in 2023 en 2024.