Programma 4 - Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wormerland kenmerkt zich door een grote sociale betrokkenheid van inwoners. Deze betrokkenheid uit zich in verbondenheid en solidariteit en het draagt bij aan de leefbaarheid in onze gemeente. Als college ondersteunen we deze verbondenheid en zetten we in op wederkerigheid (zodat mensen niet alleen hulp ontvangen, maar ook kunnen geven).


We streven ernaar dat kinderen thuis kunnen opgroeien en ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen wonen. We bieden inwoners een breed activiteiten- en voorzieningenaanbod aan in onderwijs, kinderopvang, sport en sociaal-cultureel werk. Zo heeft iedereen de mogelijkheid om mee te doen en talenten te ontwikkelen. We doen dit in samenwerking met maatschappelijke organisaties en initiatieven vanuit de gemeente: voor en met elkaar! Als gemeente spelen we in op wat er leeft, denken we oplossingsgericht mee en faciliteren we waar mogelijk.

Programma 4: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P4 1. Inclusieve samenleving P4 1.1 Iedereen in Wormerland hoort erbij en kan meedoen 1.1.1 - De acties van de Lokale Inclusie Agenda uitvoeren
1.1.2 - De acties van de diversiteitsagenda uitvoeren
P4 2. Meedoen en meedenken P4 2.1 Kinderen, dorp en bestuur dichter bij elkaar brengen 2.1.1 - Kindergemeenteraad organiseren
P4 2.2 Subsidies verlenen 2.2.1 - Nagaan of de subsidieregelingen geactualiseerd moeten worden
2.2.2 - Werkzaamheden professionele organisaties op bestaande niveau houden
2.2.3 - Buurtcamping opnieuw subsidiëren
P4 2.3 Bevorderen verbindende kracht van sociaal en cultureel werk 2.3.1 - Aandacht voor de kwaliteit van de bibliotheek
2.3.2 - Zorgen dat vanaf 2024 de buitenkunst systematisch onderhouden wordt
2.3.3 - Inventariseren en bestemming regelen van roerende kunst
2.3.4 - We brengen het culturele veld van Wormerland in kaart
P4 3. Thuis in Wormerland P4 3.1 Verminderen eenzaamheid 3.1.1 - Uitvoeren vervolgacties verminderen eenzaamheid
P4 4. Sterke basis voor de jeugd P4 4.1 Een breed buitenschools activiteitenaanbod voor 2 tot 12 jarigen 4.1.1 - Voortzetten subsidies brede school
P4 4.2 Jongeren ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid 4.2.1 - Deelname in het jeugdnetwerk
P4 4.3 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie 4.3.1 - Ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid
P4 5. Passende accommodaties P4 5.1 Zorgen voor toekomstbestendige en duurzame sportaccommodaties 5.1.1 - Doorgaan met het traject nieuwe sporthal/tennislocatie
P4 5.2 Verder ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau 5.2.1 - Aanbod voor ontmoeting en recreatie uitbreiden
5.2.2 - Voortzetten gebruik van Westertil onder Scwo
5.2.3 - Oriëntatie op informele dagbesteding in Westertil
P4 5.3 Voldoende fysieke ruimte van voldoende kwaliteit voor het basisonderwijs 5.3.1 - Ingegraal Huisvestingsplan (IHP) maken
5.3.2 - Plaatsen noodlokalen Wormer Wieken/De Eigen Wijs

P4 1. Inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - Toelichting

Iedereen moet de vrijheid kunnen ervaren om vorm te geven aan zijn leven. Wormerland wil een inclusieve samenleving zijn. We bouwen aan een samenleving die open staat voor iedereen en waar ruimte is om jezelf te kunnen zijn. Verschillen mogen gevierd worden. In clubs en verenigingen, op school, op het werk of in de buurt. Het maakt niet uit wat je culturele achtergrond, gender, seksuele voorkeur, talenten of (fysieke of mentale) capaciteiten zijn.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P4 1.1 Iedereen in Wormerland hoort erbij en kan meedoen

Terug naar navigatie - P4 1.1 Iedereen in Wormerland hoort erbij en kan meedoen

In juli 2016 werd in Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking van kracht. In dit kader stellen we, samen met mensen met een beperking, een Lokale inclusie Agenda op. Deze agenda omvat onder andere: hoe werken we aan de toegankelijkheid van openbare gebouwen en evenementen? Op basis van dit plan maken we duidelijk op welke manier en in welk tempo we bestaande belemmeringen op kunnen lossen. Een inclusieve samenleving gaat om acceptatie van alle minderheidsgroepen. Om deze reden stellen we ook een diversiteitsagenda op. Voor beide agenda’s werken we samen met onze partners, van basisscholen tot sociaal culturele instellingen. Uiteraard zullen we de samenhang tussen deze 2 agenda's borgen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 2. Meedoen en meedenken

Terug naar navigatie - Toelichting

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Als gemeente hechten we veel waarde aan participatie: het meedoen met initiatieven. Soms doet de gemeente mee met initiatieven van inwoners (overheidsparticipatie) en soms doen inwoners mee met initiatieven van de overheid (burgerparticipatie).

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P4 2.1 Kinderen, dorpen en bestuur dichter bij elkaar brengen

Terug naar navigatie - P4 2.1 Kinderen, dorpen en bestuur dichter bij elkaar brengen

De stem van kinderen en jongeren is belangrijk voor ons beleid. We starten met een kindergemeenteraad waarin kinderen op kunnen komen voor hun visie en de belangen van kinderen uit Wormerland. We bekijken wat een kindergemeenteraad aan ondersteuning nodig heeft om duurzaam te kunnen functioneren.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 2.2 Subsidies verlenen

Terug naar navigatie - P4 2.2 Subsidies verlenen

Subsidieverlening is een manier om initiatieven van burgers en (lokale) organisaties te ondersteunen. Hier gaan we mee door en we gaan na of de bestaande algemene subsidieverordening en de specifieke subsidieregelingen nog actueel zijn of moeten worden aangepast. 
In 2023 hebben we de nieuwe subsidieronde voor de periode 2024-2026 voorbereid. In de loop van deze periode kan men voor nieuwe initiatieven subsidie blijven vragen. Dat betreft de waarderingssubsidies voor onderwijs, sport en sociaal-culturele activiteiten (het verenigingsleven) en de budgetsubsidies voor bijvoorbeeld club- en buurthuiswerk, jongerenwerk, bibliotheek en de muziekschool.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 2.3 Bevorderen verbindende kracht van sociaal en cultureel werk

Terug naar navigatie - P4 2.3 Bevorderen verbindende kracht van sociaal en cultureel werk

Het is belangrijk dat inwoners samen met anderen kunnen meedoen aan maatschappelijke activiteiten en het verenigingsleven. Het verenigingsleven draagt bij aan belangrijke waarden zoals betrokkenheid van leden, sociale cohesie, voorkomen van isolement en eenzaamheid, sportief gedrag, culturele en kunstzinnige ontwikkeling, zelfbeheer van accommodaties, en de ontwikkeling van talenten van leden in besturen en bij de organisatie van activiteiten. Verenigingen zijn niet alleen trefpunt voor activiteiten maar ook kleine democratieën waarin mensen met elkaar zaken moeten regelen. De verenigingsgebouwen en de buurt- en dorpshuizen zijn daarbij belangrijke voorzieningen.

’Het gaat er niet om wat cultuur is, maar wat cultuur doet.’ Naast de verbindende kracht vanuit het sterke verenigingsleven is cultuur ook een middel om doelen in het sociaal domein te realiseren. Denk aan het bevorderen van sociale participatie en het tegengaan van eenzaamheid. Wanneer we hiervoor concrete en haalbare mogelijkheden zien (met behulp van bijvoorbeeld een cultuurcoach) werken we dit uit in een plan.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 3. Thuis in Wormerland

Terug naar navigatie - Toelichting

Of je nu in een problematische situatie opgroeit, als volwassene kampt met beperkingen of andere moeilijkheden, of dat de gebreken van het ouder worden optreden: iedereen verdient een plek waar hij zich thuis voelt. We zetten daarom in op een stabiel thuis voor alle inwoners. Ook al is het in de praktijk niet altijd haalbaar; het is ons uitgangspunt om ondersteuning te organiseren. We werken dit uit als onderdeel van het thema ‘met en voor elkaar’ binnen ons integrale beleid. Daarbij besteden we speciale aandacht aan mantelzorgers (zie programma 3), mensen die kampen met eenzaamheidsgevoelens en kwetsbare ouderen.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P4 3.1 Verminderen eenzaamheid

Terug naar navigatie - P4 3.1 Verminderen eenzaamheid

Eenzaamheid overkomt jong en oud. Hoe eenzaamheid voelt en wat het met je doet, is voor iedereen anders. Sociale eenzaamheid (bij een gemis aan contacten) is iets anders dan emotionele eenzaamheid (het gemis van een hechte band met een specifiek persoon). Helaas is niet alle eenzaamheid oplosbaar, maar we willen wel bijdragen aan vermindering. We streven ernaar om de stijgende trend van het aantal eenzame mensen te stoppen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 4. Sterke basis voor de jeugd

Terug naar navigatie - Toelichting

We dragen zorg voor een omgeving waarin kinderen gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Dat begint bij de ouders, maar ook bij de medeopvoeders: familie, buren, kinderopvangmedewerkers, leerkrachten, jongerenwerkers, sportbegeleiders en vrijwilligers. Samen zorgen zij voor een sterke basis. Een leefomgeving die ouders uitnodigt om vragen te stellen, waar kinderen buiten kunnen spelen en hun talenten kunnen ontwikkelen, helpt hierbij. Zo’n sterke basis gaat kansenongelijkheid tegen en draagt bij aan ontwikkeling tot zelfredzame volwassenen. In onze collegeperiode investeren we in dit netwerk van (mede-)opvoeders. We bekijken hoe we een bescheiden verschuiving kunnen realiseren van specialistische hulp naar ondersteuning in het dagelijks leven door bijvoorbeeld inzet van vrijwilligers in het sport- en verenigingsleven. We zorgen ervoor dat deze medeopvoeders zich in hun rol ondersteund voelen. Dit is een meerjarig proces.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P4 4.1 Een breed buitenschools activiteitenaanbod voor 2 tot 12 jarigen

Terug naar navigatie - P4 4.1 Een breed buitenschools activiteitenaanbod voor 2 tot 12 jarigen

Kinderopvang en onderwijs zien we als twee kernpartners om kinderen een sterke basis te geven. We ondersteunen met behulp van: onderwijskansenbeleid, voor- en vroegschoolse educatie en de samenwerking met Centrum Jong, de GGD en Passend Onderwijs. Informatie, advies en ondersteuning bij vragen over opvoeden en de steun aan laaggeletterde inwoners horen daarbij. 
De Brede School kent een divers aanbod van activiteiten aan sport, spel, cultuur en educatie voor kinderen (ook in schoolvakanties). We ondersteunen hier met hulp van een rijksbijdrage voor combinatiefuncties en willen dit voortzetten.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 4.2 Jongeren ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid

Terug naar navigatie - P4 4.2 Jongeren ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid

Binnen het jongerenwerk is er voor iedere jongere een laagdrempelige mogelijkheid om anderen te ontmoeten en talenten te ontwikkelen. 
Jongeren krijgen advies en hulp, eventueel in samenwerking met hulpverleningsorganisaties en andere instanties. Het doel is jongeren te ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid. Een leuke periode en zinvolle tijdsbesteding staan daarbij voorop.

Een deel van de jeugd in Wormerland ontmoet elkaar graag op straat. Dit kan overlast veroorzaken. Het jongerenwerk zoekt binding met die jongeren. Het jongerenwerk heeft een rol als het gaat om zinvolle tijdbesteding en richt zich primair op jongeren in de leeftijd van 10 tot 18 jaar. Het jongerenwerk ondersteunt deze jongeren om kansen (succesvol) te grijpen. 

De aanpak van echte overlast belichten we in programma 5: Leefomgeving.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 4.3 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie

Terug naar navigatie - P4 4.3 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie

Er zijn vanuit het rijk extra gelden beschikbaar gesteld om het onderwijsachterstandenbeleid 
(vve) vorm te geven. Positiever geformuleerd hebben we het over onderwijskansen. Voor- en vroegschoolse educatie is daarvan het hoofdbestanddeel. Hierbij komt ook de verbinding tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp aan de orde (doorgaande zorglijn).

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 5. Passende accommodaties

Terug naar navigatie - Toelichting

Voor het uitvoeren van activiteiten zijn accommodaties nodig. Accommodaties vormen een basisvoorwaarde. We denken aan buurt- en dorpshuizen, verenigingsgebouwen, sporthal, zwembad, gymzalen, sportvelden. We zien graag dat de voorzieningen voldoen aan de eisen van de tijd. Voor een deel is de gemeente eigenaar, vaak is het in eigendom en beheer van het verenigingsleven.

De gemeente is verantwoordelijk voor voldoende huisvesting voor basisscholen. Meestal gaat het dan om nieuwbouw of uitbreiding van een gebouw. Dit geldt voor schoolgebouwen en gymnastiekaccommodaties. De gemeente moet zorgen voor geld en een plek, ofwel: bekostigen van bouw en beschikbaar stellen van terrein. Het schoolbestuur doet aanvragen bij de gemeente en is bouwheer.

We brengen jaarlijks met een leerlingenprognose de ruimtebehoefte van scholen in beeld. We doen dat aan de hand van de bestaande situatie (capaciteit van de gebouwen), de woningbouwverwachting, de bevolkingssamenstelling en de historie van de belangstelling voor scholen. Vervolgens bezien we waar actie nodig is. We doen dit in een samenwerking tussen de afdeling Samenleving (onderwijshuisvesting) en Leefomgeving (volkshuisvesting).

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P4 5.1 Zorgen voor toekomstbestendige en duurzame sportaccommodaties

Terug naar navigatie - P4 5.1 Zorgen voor toekomstbestendige en duurzame sportaccommodaties

We zetten de onderzoeken voort naar de mogelijkheid van een nieuwe sporthal en het samenbrengen van de drie tennisclubs van Wormer op één (nieuwe) locatie. We betrekken daarbij ook de mogelijkheden van woningbouw op vrijkomende locaties. Het uitgangspunt is dat we de sportambities budgetneutraal realiseren. Opbrengsten uit woningbouw moeten de investeringen dekken. 
We ronden ook de verduurzamingsmaatregelen voor zwembad het Zwet in Wormer af.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 5.2 Verder ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau

Terug naar navigatie - P4 5.2 Verder ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau

Alle activiteiten van de gemeente, instellingen en andere organisaties in Wormerland bepalen samen het voorzieningenniveau voor inwoners. Om preventief te kunnen werken is een bepaald niveau van voorzieningen nodig. Het gaat om de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten, plannen te smeden, hulp te vinden, vrije tijd door te brengen en jezelf te ontwikkelen. Voorzieningen die vrij toegankelijk zijn zonder dat een indicatie (toegangsbewijs) nodig is. In het kader van het integraal beleid voor het sociaal domein bereiden we de komende jaren keuzes voor over de aard en omvang van die voorzieningen. De uitkomsten van diverse onderzoeken moeten hier plaats in krijgen. De doorontwikkeling van De Omslag is in dit verband belangrijk.

Eind 2022 heeft de raad ervoor gekozen een doorstart te maken met ontmoetingscentrum Westertil.
Westertil is onder de hoede van Scwo in 2023 een doorstart begonnen. In het eerste halfjaar 2023 heeft Scwo werk gemaakt van doorstart met de bestaande groepen, werkafspraken gemaakt en enkele nieuwe activiteiten gestart. Scwo heeft bij het Oranjefonds subsidie aangevraagd voor een projectmedewerker. Als dat wordt toegekend, kan Scwo vanaf het derde kwartaal 2023 en in 2024 een medewerker specifiek inzetten om meer werk te maken van het bereiken van inwoners en het opzetten van activiteiten.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

P4 5.3 Voldoende fysieke ruimte van voldoende kwaliteit voor het basisonderwijs

Terug naar navigatie - P4 5.3 Voldoende fysieke ruimte van voldoende kwaliteit voor het basisonderwijs

Voor de langere termijn en een brede kijk op diverse voorzieningen is een integraal huisvestingsplan (IHP) een goed instrument. De rijksoverheid heeft wetgeving in de maak om een IHP verplicht te stellen en waarbij de schoolbesturen verantwoordelijk worden voor het binnenklimaat in de scholen en een meerjarenplanning moeten hebben wegens hun onderhoudsplicht. Ook moet het IHP volgens het wetsontwerp zicht bieden op welke termijn gebouwen renovatie of nieuwbouw moeten krijgen.

Wat gaan we daarvoor in 2024 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 incl. wijz. Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
090 Onderwijshuisvesting 393.335 435.882 476.664 476.664 476.665 476.666
091 Bewegingsonderwijs 65.305 68.153 71.015 71.015 71.015 71.015
092 Leerlingenvervoer 339.323 449.413 462.715 462.715 462.715 462.715
093 Overige lokale onderwijstaken 597.266 591.915 377.824 377.824 376.444 412.729
100 Multifunctionele accommodaties 391.280 593.632 425.252 425.027 424.803 424.579
102 Peuterspeelzalen 65.119 62.117 63.710 63.710 63.711 63.711
103 Openbare bibliotheek 262.249 309.982 319.388 319.388 319.388 319.388
104 Club- en buurthuiswerk 449.042 494.085 435.251 435.251 436.631 473.776
105 Muziekonderwijs 71.199 72.991 75.327 75.327 75.327 75.327
107 Kunst en Cultuur 227.264 288.823 227.614 227.761 227.761 227.761
110 Sportstimulering 68.292 55.928 57.718 57.718 57.718 57.718
111 Sportterreinen 192.032 233.006 242.470 242.470 242.470 242.470
112 Sportzalen 94.595 98.217 98.979 98.979 98.980 98.979
113 Sporthal 150.528 186.710 192.538 192.538 192.538 192.538
114 Zwembad 309.942 289.593 298.859 298.859 298.859 298.859
115 Burgerparticipatie 20.687 66.204 39.942 39.942 39.942 39.942
163 Volksgezondheid 765.300 861.010 0 0 0 0
180 Jongerenbeleid 77.757 102.050 109.462 109.462 109.462 109.462
190 Kinderopvang 27.738 48.978 57.731 57.731 57.731 57.731
Totaal Lasten 4.568.252 5.308.689 4.032.459 4.032.381 4.032.160 4.105.366
Baten
090 Onderwijshuisvesting 26.361 0 0 0 0 0
092 Leerlingenvervoer 1.733 3.101 3.200 3.200 3.200 3.200
093 Overige lokale onderwijstaken 445.165 428.876 241.873 241.873 241.873 241.873
100 Multifunctionele accommodaties 391.594 574.638 440.207 440.207 440.207 440.207
103 Openbare bibliotheek 0 16.046 16.046 16.046 16.046 16.046
110 Sportstimulering 18.858 0 0 0 0 0
111 Sportterreinen 48.262 49.404 51.350 51.350 51.350 51.350
112 Sportzalen 11.937 8.736 9.015 9.015 9.015 9.015
113 Sporthal 60.564 61.896 63.877 63.877 63.877 63.877
114 Zwembad 73.686 75.307 77.717 77.717 77.717 77.717
163 Volksgezondheid 16.945 10.000 0 0 0 0
190 Kinderopvang 0 518 535 535 535 535
Totaal Baten 1.095.106 1.228.522 903.820 903.820 903.820 903.820

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2023.

Product Verschil Toelichting
090 Onderwijshuisvesting 

lasten €40.782 (nadeel)

Het College is voornemens om een Integraal Huisvestingsplan (IHP) Onderwijshuisvesting op te laten stellen in 2023 en 2024. Dit is ook in het Collegeprogramma opgenomen. Vooruitlopend op permanente bouw voor de school De Eigen Wijs, rekenen we er vooralsnog op dat in de jaren 2024 t/m 2027 budget nodig zal zijn voor 2 noodlokalen voor deze school. Dit zal naar verwachting €65.000 per jaar gaan kosten. 

093 Overige lokale onderwijstaken

lasten €214.091 (voordeel)

 

 

baten €187.003 (nadeel)

De lasten en de baten 2024 zijn beiden lager dan begroot in 2023, doordat het nu bekende budget voor Onderwijsachterstanden in 2024 €143.000 lager is dan in 2023. Ook was er in 2023 een rijksvergoeding voor Nationaal Programma Onderwijs (de NPO-gelden), om nadelige Corona-effecten in het onderwijs tegen te gaan. Deze gelden zijn in 2024 niet meer van toepassing. Tenslotte is het budget voor combinatiefuncties verlaagd door een uitname in de Algemene Uitkering hiervoor. Dit budget wordt weer aangevuld vanuit de GALA-gelden, maar dat wordt pas in een wat later stadium (budgettair neutraal) verwerkt.

De hierboven genoemde eerste twee verschillen zijn ook bij de baten te zien: Voor onderwijsachterstand ontvangen we in 2024 €143.000 minder, en de in 2023 ontvangen NPO-gelden (ad €44.400) zijn in 2024 niet meer van kracht.

100 Multifunctionele accommodaties 

lasten €168.380 (voordeel) baten €134.431 (nadeel)

In 2023 is de zowel de schadelast als het verhaal van de kosten in verband met de dakconstructie van de MFA Neck, budgettair neutraal opgenomen als incidentele bate en last in 2023. Daardoor zijn zowel de lasten als de baten in 2023 hoger dan in 2024.
104 Club- en buurthuiswerk lasten €58.834 (voordeel)

De lasten op dit product betreft de subsidie aan SCWO. Enerzijds is deze in 2023 hoger door een incidentele bijraming in het Voorjaarsbericht 2023 van €35.000 in verband met een stijging van energiekosten (voor 2024 houden we hiervoor vinger aan de pols). Daarnaast ontvangen we in 2024 geen geld meer via de Algemene Uitkering voor combinatiefuncties (wordt uitgevoerd door SCWO). Dit budget is daarom even tijdelijk verlaagd (€38.000). Maar we gaan deze gelden nu via de zgn. GALA-gelden ontvangen (een specifieke uitkering), welke later nog wordt verwerkt. Dit budget wordt dan dus weer aangevuld. Daar tegenover zijn de lasten voor 2024 zo'n €15.000 hoger door de reguliere inflatie.

107 Kunst en cultuur lasten €61.209 (voordeel)

Het budget voor kunst in de openbare ruimte is in 2024 lager dan 2023 omdat er in 2023 een incidenteel budget van €46.000 beschikbaar is. Dit eenmalige budget is deels ontstaan doordat er een eenmalig budget van €15.000 beschikbaar is gesteld in de Kadernota 2023 t.b.v. groot achterstallig onderhoud. De overige €31.000 van dit eenmalige budget is het saldo van nog niet bestede onderhoudsgelden van de afgelopen jaren als gevolg van het amendement 'Beeldende kunst' (nov 2019). In dit amendement is aangenomen dat niet bestede onderhoudsgelden gereserveerd blijven en niet zullen vrijvallen in het rekeningresultaat. We zullen de raad voorstellen hier een aparte reserve 'Onderhoud kunst' voor in te stellen zodat deze reservering beter zichtbaar wordt.

Het overige verschil wordt grotendeels veroorzaakt door een lagere doorbelasting van de werkorganisatie naar het product 'Kunst en cultuur'. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.

115 Burgerparticipatie lasten €26.262 (voordeel)

Het verschil in begroot budget 2024 versus 2023 heeft als oorzaak een incidenteel budget van €25.000 dat beschikbaar gesteld is in 2023 voor het opstellen van een participatieprotocol.

163 Volksgezondheid

lasten €25.406 (nadeel)

Vanaf het begrotingsjaar 2024 maakt het product Volksgezondheid deel uit van programma 3. Daar staan nu dus de baten en lasten hiervan.  Tot en met 2023 wordt dit product nog verantwoord op programma 4.

Los hiervan vloeien de inhoudelijke verschillen tussen de lasten 2023 en 2024 voort uit de begroting 2024 van de GGD. De bijdrage aan de GGD 2024 is zo'n €77.600 hoger dan voor 2023. Ten eerste door het toepassen van inflatie in hun begroting en daarnaast door extra hogere salarislasten als gevolg van de CAO-verhoging 2023 (dat nog niet in hun begroting 2023 zit). Daar tegenover is er een lagere doorbelasting van de werkorganisatie, waarover in de inleiding een algemene toelichting is gegeven.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Bestemmingsreserve Blijversleningen 150.631 150.631 150.631 150.631 150.631 150.631
Totaal reserves 150.631 150.631 150.631 150.631 150.631 150.631
5-okt-2023

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2023 en eind 2024

Reserve Blijversleningen
Er is door de Raad een maximaal bedrag van €150.000 beschikbaar gesteld voor Blijversleningen. De hoogte van de reserve blijft op het niveau van de beschikbaar gestelde gelden, ongeacht de werkelijk verstrekte leningen (de werkelijk verstrekte leningen komen bij de Overige vorderingen op de balans te staan). Per eind 2022 staan er geen leningen meer uit.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Voorziening meerjaren onderhoudsplannen (MOPs) 1.509.063 1.537.838 1.568.955 1.600.072 1.631.189 1.662.306
Voorziening vervanging gymnastiekinrichting 32.888 35.998 39.108 42.218 45.328 48.438
Totaal voorzieningen 1.541.952 1.573.837 1.608.064 1.642.291 1.676.518 1.710.745
5-okt-2023

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Toelichting op mutaties tussen de saldi eind 2024 en eind 2023

Voorziening meerjaren onderhoudsplannen (MOPs)
De jaarlijkse toevoeging bedraagt €337.000. We verwachten op basis van MOPs dat er in 2024 voor €306.000 aan onderhoud wordt uitgegeven.

Voorziening vervanging gymnastiekinrichting
De jaarlijkse toevoeging bedraagt €12.500 en de verwachte uitgaven in 2024 bedragen €9.400. Er moet een nieuwe meerjarenplanning worden opgesteld, waarna deze bedragen geactualiseerd zullen worden.