Bijlage

Bijlage - Going concerntaken

Terug naar navigatie - Bijlage - Going concerntaken

We streven naar het op een efficiënte en effectieve manier uitvoeren van de going concerntaken zodat de continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd is. Hieronder vallen alle reguliere (wettelijke) taken en taken die voortvloeien uit vastgesteld beleid. Hieronder een overzicht van deze taken. De lijst is niet uitputtend. 

 

Reguliere taken Programma 1

Uitvoeren activiteiten Basisregistratie personen

  • Het bijhouden van de persoonsgegevens van inwoners van onze gemeente in de Basisregistratie personen

Uitvoeren activiteiten bedrijfscontacten en vestiging

  • Het geven van advies aan lokale bedrijven en bedrijven die zich in de gemeente willen vestigen.

Uitvoeren activiteiten bouw- en woningtoezicht

  • Het controleren of bestaande gebouwen gebruikt worden conform bestemmingsplan of omgevingsvergunning;
  • Het controleren van gereed meldingen na bouwactiviteiten;
  • Het verstrekken van informatie over bouw- en woningtoezicht.

Uitvoeren activiteiten Burgerlijke stand

  • Het registreren van rechtsfeiten zoals geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden en geregistreerd partnerschap.
  • Het voltrekken van huwelijken.

Uitvoeren activiteiten markt

  • Het afgeven van marktvergunningen;
  • Het opstellen van marktkraamplaatsen.

Uitvoeren activiteiten Persoonsdocumenten

  • Het afhandelen van aanvragen en het afgeven van persoonsdocumenten conform de wettelijke vereisten. Een persoonsdocument is een bewijsstuk dat aan een persoon (houder) gebonden is en dat de identiteit van deze persoon bewijst. Bijv. paspoort, rijbewijs, toeristenkaart, visum.

Uitvoeren activiteiten vergunningen

  • Het beoordelen, verwerken en afgeven van vergunningen Het betreft hier vergunningen op het gebied van de APV, omgevingsvergunningen en bijzondere wetten als de Drank- en Horecawet). Een omgevingsvergunning moet aangevraagd worden voor de volgende activiteiten: 
    • Bouwwerkzaamheden, verbouwingen of renovaties
    • Sloopwerkzaamheden
    • Werkzaamheden in gebied met landschappelijke of cultuurhistorische waarde
    • Bevestiging alarm aan bedrijfspand
    • Ontheffing Flora- en faunawet
    • Maatregelen brandveiligheid in gebouwen
    • Aanleg inrit of uitrit
    • Bomenkap
    • Milieubelasting van uw bedrijf
    • Verbouwing of sloop van beschermde monumenten
    • Plaatsing tijdelijke voorwerpen op openbare weg
    • Bevestiging reclamebord of lichtbak bij bedrijfspand

Uitvoeren activiteiten Verkiezingen

    • Het voorbereiden en uitvoeren van verkiezingen rijksoverheid, provinciale overheid, gemeenteraad en waterschappen.

 

Reguliere taken Programma 2

Uitvoeren activiteiten bestemmingsplannen

    • Het periodiek aanpassen van bestemmingsplannen en het opstellen van bestemmingsplannen voor te ontwikkelen gebieden. Een bestemmingsplan is een door de gemeente opgesteld plan waarin staat aangegeven waarvoor de grond of gebouwen gebruikt mogen worden. Daarin is te zien welke ontwikkelingen op gebied van bijvoorbeeld bebouwing er mogelijk plaatsvinden. Deze plannen zijn in te zien op de gemeentelijke website. In technische zin is een bestemmingsplan een nadere detaillering van de structuurvisie.
    • Het afhandelen van verzoeken van wijziging of afwijking van het bestemmingsplan. Hiermee kan toestemming worden gegeven om in strijd met het geldende bestemmingsplan te bouwen, grondwerken te verrichten of een bouwwerk of perceel te gebruiken.

Uitvoeren activiteiten monumentenzorg

    • Het beheer van de gemeentelijke- en rijksmonumenten. Het betreft hier het gemeentehuis in Jisp, Heerenhuis, Spijkerboor, Polderhuis, Molen De Koker, Kerktoren Jisp.
    • Het beoordelen / aanwijzen van gemeentelijke monumenten
    • Het verstrekken van instandhoudingssubsidies voor monumenten.
    • Sinds 1 januari 2016 wordt de advisering over monumenten gedaan door adviescommissie mooi Noord Holland. Dit betreft een gecombineerde welstands/ monumentencommissie die ook de plannen beoordeelt.

Uitvoeren activiteiten natuur en landschap, economie, recreatie en toerisme

    • Het verstrekken van subsidies op het gebied van natuur en landschap
    • Het verhuren van gemeente-eigendommen (Poelboerderij)
    • zienswijze geven op nieuw beleid van derden (bijv. Natuurbeheerplan)
    • coördinatiewerkzaamheden Stichting de Poelboerderij
    • overleg voeren met de betrokken partijen in het buitengebied
    • zienswijze geven op ontwerpvergunningen van de provincie Noord-Holland n het kader van de Natuurbeschermingswet.
    • deelname aan werkgroep nationaal landschap  Laag-Holland
    • zienswijze geven op financiële jaarstukken recreatieschap Twiske -Waterland
    • Inrichten van toeristische steunpunten in samenwerking met ondernemers, Amsterdam marketing en Zaanstad marketing.
    • deelname aan regionale overleggen (MRA/REOZ)
    • overleg voeren met de bedrijvenvereniging, ondernemersvereniging en marktcommissie.

Uitvoeren activiteiten structuurvisie

    • Het bijhouden en periodiek opstellen van een structuurvisie. De Wet Ruimtelijke Ordening bepaalt dat de structuurvisie elke 10 jaar wordt herzien. Een structuurvisie is een door de gemeente opgesteld plan waarin de gewenste ontwikkeling met betrekking tot het ruimtegebruik in de gemeente is aangegeven. De structuurvisie dient als uitgangspunt voor de bestemmingsplannen. De huidige structuurvisie loopt tot 2025.

 

Reguliere taken Programma 3

Uitvoeren activiteiten jeugdhulp

    • Het uitvoeren van het beleidsplan jeugdhulp 2015-2017.
    • Het regionaal inkopen van jeugdhulp
    • Het continueren en subsidiëren van preventieve programma's (bv. Alert4you)
    • Het bieden van Jeugdhulp via het Jeugdteam
    • Het doorontwikkelen van het Jeugdteam en aansturen van de hoofdaannemer
    • Het contracteren van groepspraktijken en ZZP-ers
    • Het contracteren van Eigen Kracht en Eigen Plan (familiegroepsplan)
    • Het vormgeven aan de koppeling Passend onderwijs en Jeugdhulp, en het subsidiëren van het Schoolmaatschappelijk werk
    • Het regionaal inkopen van jeugdhulp
    • Het regionaal afstemmen van jeughulpbeleid
    • Het evalueren van het beleidsplan Jeugdhulp en de verordening Jeugdhulp
    • Het sturing geven aan Veilig Thuis
    • Het analyseren en van data cliëntsysteem van het Jeugdteam Mens Centraal
    • Het analyseren en financieel vertalen van data onderhanden werk
    • Het afstemmen met CAK over inning eigen bijdrage
    • Het afstemmen met SVB over voorgang en uitvoering PGB's
    • Het begeleiden van de adviesraad Sociaal Domein
    • Het invulling geven aan cliëntondersteuning en het monitoren van de uitvoering
    • Het initiëren van het overleg tussen gemeente, jeugd- en huisartsen en het Jeugdteam
    • Het aansturen van de coördinator Centrum Jong, en subsidiëren van de GGD
    • Het uitvoeren van de jeugdnota. Hierbij hoort het evalueren en maken van afspraken met SCWO met betrekking tot: het ambulant jeugd- en jongerenwerk, brede school ontwikkeling, sport en cultuur-stimulering oudere jeugd.

Uitvoeren activiteiten Participatiewet

    • Het uitvoeren van het beleidsplan Participatiewet Wormerland 2015 en verordeningen.
    • Het opstellen van de verticale verantwoording naar Ministerie middels Beeld van Uitvoering.
    • Het aanvragen van aanvulling budgetten bij het Ministerie indien boven budget is besteed.
    • Het voeren van regie op de uitbestede taken aan gemeente Zaanstad en afspraken in de dienstverleningsovereenkomst.
    • Het voeren van regie op de lokale uitvoering van de Participatiewet, beleidsplan en verordeningen.
    • Het beheren van contracten met externe bureaus.

Uitvoeren activiteiten statushouders

    • Het coördineren van de jaarlijkse taakstelling voor het plaatsen van statushouders in passende huisvesting

Uitvoeren activiteiten Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

    • Het subsidiëren van algemene voorzieningen ter ondersteuning van de zelfredzaamheid, uitvoeringsovereenkomsten maken gericht op beoogde resultaten, monitoren afspraken en periodiek gesprekken met instellingen die budgetsubsidies ontvangen. Het gaat hier onder andere om toegang tot algemene voorzieningen, bijvoorbeeld activiteiten vanuit het Dienstencentrum en organisaties als de Regionale Stichting WonenPlus en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening.
    • Het (laten) uitvoeren van acties uit het uitvoeringsplan Wmo.
    • Het inkopen van maatwerkvoorzieningen in de Wmo. Het gaat om het afsluiten van contracten voor woningaanpassingen, hulpmiddelen, aanvullend openbaar vervoer, begeleiding, hulp in de huishouding, trapliften en medische advisering. Het periodiek beoordelen van managementinformatie, monitoren en evalueren van de afgesloten contracten en bijsturen, uit(laten)voeren van contractbeheer en klanttevredenheidsonderzoeken.
    • Het uitvoeren van mantelzorgbeleid waaronder het subsidiëren en maken van afspraken met de Regionale Stichting Wonen Plus voor het uitvoeren van mantelzorgactiviteiten in het kader van het verstrekken van informatie, ontmoeting lotgenoten, waardering mantelzorgers, respijtzorg.
    • Het uitvoeren van vrijwilligersbeleid waaronder het subsidiëren van de regionale stichting Wonen Plus voor de coördinatie van vrijwilligers, het matchen van vraag en aanbod van vrijwilligers, waardering van vrijwilligers. Daarnaast sluiten wij een vrijwilligersverzekering af.
    • Het afstemmen met het Centraal Administratiekantoor (CAK) over de inning van eigen bijdragen in het kader van de Wmo. Het beoordelen van de door het CAK geleverde rapportages over opgevoerde uren door zorgaanbieders en opgelegde eigen bijdragen. Indien nodig knelpunten bespreken met zorgaanbieders.
    • Het relatiebeheer met de Sociale Verzekeringsbank (SVB) gericht op het afstemmen met SVB van de voortgang, uitbetaling, verantwoording en rapportages over persoonsgebonden budgetten in de Wmo.  
    • Invulling geven aan cliëntondersteuning (ingevuld door MEE Amstel en Zaan) en het monitoren van de uitvoering.
    • Ondersteunen van de Adviesraad Sociaal Domein: aanlevering, coördineren van beantwoording van vragen, reacties op adviezen van de ASD.
    • Het afhandelen van meldingen Wmo: voeren van het gesprek met de aanvrager, verslaglegging van het gesprek.
    • Het beoordelen van meldingen, aanvragen en verstrekking van maatwerkvoorzieningen Wmo (o.a. rolstoelen, scootmobielen, hulp in de huishouding, begeleiding woningaanpassingen, trapliften Aanvullend openbaar vervoer e.d.)
    • Het behandelen van mutaties in indicaties voor de Wmo (verlengingen, veranderen in persoonlijke situatie of wijziging zorgaanbieder).
    • Het administratieve afhandelen van aanvragen: dossiervorming, archivering, facturatie, controle facturen, informatieverstrekking, opvoeren noodzakelijke gegevens bij Centraal Administratiekantoor, verwerken gegevens bij Sociale Verzekeringsbank, controle persoonsgebonden budgetten.
    • Het relatiebeheer bij samenwerkingspartners/netwerk: woningcorporaties, huisartsen, mantelzorgconsulent, geheugenpoli, wijkverpleegkundige, dienstencentrum, sociaal team, jeugdteam en eventueel andere eerstelijns voorzieningen.
    • Het faciliteren van samenwerking tussen zorgverzekeraar en gemeente.
    • Het subsidiëren van opvang en beschermd wonen in verband met verslaving, huiselijk geweld en psychische stoornis.

Uitvoeren activiteiten Wet publieke gezondheid

    • Het subsidiëren van de GGD (veilig thuis)

Uitvoeren armoedebeleid

    • het afhandelen van aanvragen voor individuele bijzondere bijstand en individuele inkomenstoeslag
    • het afhandelen van aanvragen voor het Kinderparticipatiefonds (schoolgaande kinderen)
    • het afhandelen van aanvragen voor het Seniorenparticipatiefonds
    • het aanbieden van schulddienstverleningstrajecten
    • het inzetten van het maatwerkbudget

Uitvoering activiteiten werk en  inkomen

    • Het beoordelen van aanvragen voor inkomensvoorzieningen en armoedebeleid op rechtmatigheid en toekenningen verstrekken
    • Het tussentijds controleren van rechtmatigheid en naleving van plichten en zo nodig handhavingsmiddelen inzetten.
    • Het begeleiden van inwoners met een uitkering naar een betaalde baan en/of begeleiden naar een maatschappelijk nuttige werkzaamheden indien een betaalde baan (nog) niet verwacht kan worden.
    • Het vaststellen van het arbeidsvermogen indien sprake is van arbeidsbeperkingen.
    • Het inzetten van instrumenten met als doel het verkorten van de afstand tot de arbeidsmarkt.
    • Het Plan van aanpak re-integratie opstellen, uitvoeren, evalueren, bijstellen en monitoren.
    • Het inzetten van de werkmakelaars voor de volgende zaken: 
    • Het bezoeken van bedrijven en relaties aangaan met werkgevers om vacatures beschikbaar te maken voor de doelgroepen Participatiewet.
    • Het verstrekken van informatie aan bedrijven over het aannemen van iemand uit de doelgroep Participatiewet.
    • Het begeleiden van werkgevers in het proces van beschikbaar maken van een vacature tot aan plaatsing van een kandidaat en nazorg verlenen aan de werkgever.
    • Het deelnemen aan het regionaal werkgeversservicepunt
    • Het voordragen en plaatsen van kandidaten op opengestelde vacatures      

 

Reguliere taken Programma 4

Uitvoeren activiteiten (multifunctionele) maatschappelijke accommodaties

    • Het regelen van beheer en het betalen van de vaste lasten (belastingen, verzekering, onderhoud, huren, rente en afschrijving enz) en het innen van huren van de accommodaties. Dit zijn: Ons Huis Jisp, Ontmoetingscentrum Westertil, multifunctionele accommodatie (MFA) Weremere, MFA Neck en MFA Centrum Wormer (De Omslag).
    • Het bijdragen in het nadelig exploitatiesaldo van de openbare bibliotheek.
    • Het subsidiëren van het Sociaal Cultureel Centrum Wormerland (Scwo);
    • Het stimuleren van een financieel gezonde en duurzame exploitatie zwembad en sporthallen Wormer.

Uitvoeren activiteiten burgerparticipatie

    • Het stimuleren en faciliteren van bewonersinitiatieven door onder andere inzet van kern- en wijkmakelaar
    • Het begeleiden van kern- en wijkbijeenkomsten.
    • Het voeren van overleg met de contactcommissies over het initiëren en faciliteren van bewonersinitiatieven.

 

Uitvoeren activiteiten internationale samenwerking

    • Deze uitvoeren van activiteiten die de internationale samenwerking bevorderen.

Uitvoeren activiteiten kinderopvang

    • Het verzorgen van registratie, toezicht en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang in de gemeente.

Uitvoeren activiteiten muziekonderwijs

    • Het subsidiëren van het muziekonderwijs aan basisschoolleerlingen door muziekschool Waterland. Het College besloot opnieuw in te tekenen op het aanbod van het programma Cultuur met Kwaliteit, nu voor de periode 2017 - 2020.

Uitvoeren activiteiten onderwijstaken

    • Het in beeld houden van ruimtebehoefte van de scholen op basis van prognoses
    • Het afhandelen van huisvestingsaanvragen door schoolbesturen
    • Het verzekeren van schoolgebouwen voor schades en het afwikkelen van schadegevallen met de schoolbesturen
    • Het beschikbaar stellen van sportzalen voor bewegingsonderwijs
    • Het houden van toezicht op de naleving van de leerplichtwet (uitbesteed aan Zaanstad)
    • Het bijhouden van een leerlingenadministratie (uitbesteed aan Zaanstad).
    • Het afhandelen van aanvragen leerlingenvervoer (uitbesteed, toezicht daarop)
    • Het afsluiten van contracten leerlingenvervoer
    • Het bijhouden van de administratie leerlingenvervoer
    • Het innen van de ouderbijdragen leerlingenvervoer
    • Het subsidiëren van extra onderwijsactiviteiten, waaronder de brede school en gezonde school.
    • Het deelnemen in de stuurgroep brede school
    • Het bevorderen van samenwerking tussen kinderopvang/peuterspelen en basisonderwijs en het vormgeven van voor- en vroegschoolse educatie;
    • Het stimuleren en deels faciliteren van het gezonde school programma;
    • Het bevorderen van cultuureducatie op basisscholen;
    • Het subsidiëren van activiteiten ter bestrijding van laaggeletterdheid bij volwassenen;
    • Het subsidiëren van activiteiten voor taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid bij kinderen.

Uitvoeren activiteiten peuterspeelzalen

    • Het subsidiëren van peuterspelen in combinatie met kinderopvang op diverse locaties

Uitvoeren activiteiten sociaal en cultureel werk

    • Het aanmoedigen van activiteiten op het vlak van recreatie en ontmoeting, kunst en cultuur door deze te subsidiëren.

Uitvoeren activiteiten speelplaatsen

    • Het onderhouden van de gemeentelijke speelplaatsen.
    • Het subsidiëren van de kinderboerderij.

Uitvoeren activiteiten sport

    • Het subsidiëren van initiatieven in het kader van sportstimulering.
    • Het onderhouden van de gemeentelijke sportterreinen (tot aan privatisering) en het innen van huren en pachten.
    • Het subsidiëren van geprivatiseerde sportcomplexen
    • Het onderhouden, beheren, betalen van vaste lasten (belastingen, verzekeringen enz), verhuren van de gemeentelijke sportzalen. Dit zijn: sportzaal De Balk, Harpoen en Gymzaal Neck.
    • Het bijdragen in het nadelig exploitatiesaldo van het gemeentelijk zwembad en sporthallen en maken en volgen van afspraken daarover.
    • Het bevorderen van topsportdeelname via een jaarlijkse bijdrage aan Stichting Topsport Zaanstad.

Uitvoeren activiteiten volksgezondheid

    • Het uitvoeren van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg);
    • Het uitvoeren van het programma Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD), gericht op het terugdringen van alcoholgebruik en overgewicht. 
    • Het inzetten van de gemeentelijke lijkschouwer bij een niet natuurlijk overlijden (of twijfel hierbij).
    • Het subsidiëren van de jeugdgezondheidszorg.
    • Het bestrijden van ongedierte.

 

Reguliere taken Programma 5

Bijzonder opsporingsambtenaar (BOA) voor handhaving op het water

In 2017 is een BOA die specifiek handhaaft op het water aangesteld. Samen met de BOA die handhaaft op de APV en de openbare ruimte neemt hij deel aan een poule van BOA's uit de gemeenten Wormerland, Landsmeer en Oostzaan.

Uitvoeren activiteiten afval

    • Het zorgen voor het ophalen van huisvuil binnen de gemeente. De activiteit wordt uitgevoerd door de Huisvuilcentrale (HVC)
    • Het verwijderen van zwerfafval binnen de gemeente.
    • Het opleggen en innen van reinigingsrechten.

Uitvoeren activiteiten begraven

    • Het beheer van gemeentelijke begraafplaatsen
    • Het uitgeven van graven begraafplaatsen
    • Het opleggen en innen van grafrechten

Uitvoeren activiteiten beheer gemeentelijke panden en gronden

    • Het beheer van gemeentelijke woningen en landerijen.
    • Het opleggen en innen van pachten en huren.
    • Het beheer van het gemeentehuis Wormerland.

Uitvoeren activiteiten bodemkwaliteitskaart

    • Het actualiseren van de bodemkwaliteitskaart. Hierdoor blijven de mogelijkheden voor grondverzet geoptimaliseerd, waarbij de bodemkwaliteitskaart – onder voorwaarden – de verplichte partijkeuringen vervangt. Door het vaststellen van de bodemkwaliteitskaarten worden tevens de afzetmogelijkheden voor licht verontreinigde grond verruimd. Voorts kunnen middels een vastgestelde bodemkwaliteitskaart makkelijker (kleine) werkzaamheden worden uitgevoerd in de bodem zonder bodemonderzoek.

Uitvoeren activiteiten enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen

    • Het behandelen van enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen
    • Het invullen van de milieuparagraaf in de ruimtelijke plannen.
    • Het adviseren bij meervoudige complexe vergunningaan­vragen (waarbij meerdere elementen dan milieu spelen)
    • Het in behandeling nemen van enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen.

Uitvoeren activiteiten Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)

    • Het actualiseren van het huidige GRP wordt in regionaal verband uitgevoerd. Gepland is om hier half 2017 mee te starten. Vaststelling van het GRP gaat in 2018 plaatsvinden. Dit betekent dat de looptijd van het huidige GRP met een jaar wordt verlengd.

Uitvoeren activiteiten gemeentelijke kunstwerken.

    • Het onderhouden van bruggen, steigers, duikers en geluidsvoorzieningen. In Wormerland zijn er 86 bruggen, 7 steigers, 20 duikers en 3 geluidsschermen.

Uitvoeren activiteiten gemeentelijke wegen en pleinen

    • Het onderhouden van wegen, bermen en wegmeubilair van de gemeente. Onder wegmeubilair worden hier voorwerpen bedoeld die in de openbare ruimte staan zoals verkeerszuilen, afvalbakken, banken, wegmarkeringen enz. De gemeente heeft 45 Km wegen in beheer en onderhoud. Dat zijn de wegen binnen de bebouwde kom.
    • Het uitvoeren van taken op het gebied van gladheidbestrijding.
    • Het reinigen en het onkruidvrij houden van de straten en pleinen van de gemeente
    • Het uitvoeren van verkeersbesluiten

Uitvoeren activiteiten inzet van de kernregisseur

    • Toezien op zaken die betrekking hebben op schoon, heel en veilig.
    • De kernregisseur is een waardevolle aanvulling op de inzet van de Bijzondere opsporingsambtenaar (BOA) en twee wijkagenten.

Uitvoeren activiteiten meervoudige complexe vergunningaanvragen

    • Het adviseren bij meervoudige complexe vergunningaanvragen
    • Het invullen van de milieuparagraaf in de ruimtelijke plannen.
    • Het adviseren bij meervoudige complexe vergunningaan­vragen (waarbij meerdere elementen dan milieu spelen)
    • Het in behandeling nemen van enkelvoudige vergunningaanvragen omgevingsvergunningen."

Uitvoeren activiteiten milieu

    • De gemeentelijke milieutaken zijn neergelegd bij de milieudienst. Deze dienst verleent vergunningen en controleert bedrijven op bouw-, milieu-, drank en horeca en brandveiligheidsregels. Daarnaast werken er milieuspecialisten op het gebied van asbest, bodem, veiligheid, geluid en flora en fauna.
    • Het in stand houden van een milieustraat voor het gescheiden kunnen aanleveren van verschillende soorten afval.

Uitvoeren activiteiten openbaar groen

    • Het onderhouden en beheren van de gemeentelijke groenvoorzieningen. Het beheer is uitbesteed.
    • Het onderhouden van de gemeentelijke bomen

Uitvoeren activiteiten openbare verlichting

    • Het onderhouden en in stand houden van openbare verlichting. In Wormerland zijn er 2.521 armaturen.

Uitvoeren activiteiten pontveren

    • Het beheren van het pont Spijkerboor
    • Het beheer van het pontje in Oostknollendam is uitbesteed aan het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer.

Uitvoeren activiteiten riolering

    • Het onderhouden, reinigen, inspecteren en vervangen van riolering binnen de gemeente. In Wormerland is er 152 km riolering
    • Het onderhouden van de gemalen. In Wormerland zijn er 434 gemalen.
    • Het opleggen en innen van rioolrechten.

Uitvoeren activiteiten veiligheidsbeleid en rampenbestrijding

    • Het handhaven van de drank- en horecawet.
    • Het inzetten van een kernregisseur/buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA).
    • Het bijdragen aan buurtbemiddeling.
    • Het inzetten van beveiliging met Luilak
    • Het subsidiëren van het veiligheidshuis.
    • Het bijhouden van de draaiboeken rampenbestrijding
    • Het deelnemen aan de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VrZW).
    • Het financieel beheer van de gebouwen van de brandweer binnen Wormerland

Uitvoeren activiteiten waterpartijen

    • Het onderhouden van watergangen en duikers. (sloten en constructies die wateren met elkaar verbinden)
    • Het baggeren van waterpartijen
    • Het onderhouden van beschoeiingen en walkanten. In Wormerland hebben we 77 km onderhoud op dit gebied.

Uitvoeren activiteiten zwerfafval.

    • Het reduceren van zwerfafval. We doen dit door vergroting  van de bewustwording middels educatie, bij basisscholen en sportverenigingen. Anderzijds zetten we in op een integrale aanpak van de zwerfafvalproblematiek in het beheer openbare ruimte. 

 

Reguliere taken Programma 6

Uitvoeren activiteiten belastingen en heffingen conform de paragraaf Lokale heffingen

    • Het opstellen van de tarievennota.
    • Het voorbereiden en in besluitvorming brengen van de belastingverordeningen.
    • Het zorgen voor de heffing en invordering van belastingen en heffingen.

Uitvoeren activiteiten communicatie

    • Het bouwen aan en in stand houden van imago en profilering van de gemeente
    • Het adviseren van portefeuillehouders op grote thema's en dossiers
    • crisiscommunicatie
    • Het stimuleren van actieve betrokkenheid van inwoners en ondernemers
    • Het onderhouden van contacten door collegeleden met instellingen, bedrijven, burgers, verenigingen en contactcommissies.
    • Het opstellen van de gemeentegids.
    • Het onderhouden van de internetsite.
    • Het onderhouden van de communicatie via sociaal media.
    • Het aanleveren van persberichten, advertenties en publicaties over gemeentelijke besluitvorming

Uitvoeren activiteiten contactcommissies

    • Het ondersteunen van de contactcommissies Jisp, Wijdewormer, Oostknollendam en Spijkerboor.
    • Het bijwonen van de (jaar)vergaderingen contactcommissies.

Uitvoeren activiteiten feest- en gedenkdagen

    • Het vlaggen volgens protocol
    • Het organiseren van bezoeken van burgemeester en/of wethouder aan inwoners in het kader van speciale aangelegenheden zoals huwelijksjubilea.
    • Het organiseren van de dodenherdenking op 4 mei en Veteranendag
    • Het organiseren van het uitreiken van koninklijke onderscheidingen, oorkondes en gemeentelijke penningen

Uitvoeren activiteiten gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten zoals opgenomen in de paragraaf verbonden partijen

    • Het uitvoeren van bestuurstaken bij gemeenschappelijke regelingen
    • Het beoordelen van de financiële- en beleidsdocumenten van gemeenschappelijke regelingen
    • Het opstellen van zienswijzen voor de gemeenteraad bij de financiële documenten van de gemeenschappelijke regelingen.

Uitvoeren activiteiten in het kader van begroten en verantwoorden

    • Het opstellen van de planning- en controlenota.
    • Het opstellen en in besluitvorming brengen van de planning- en controldocumenten. Dit betreft de gemeentelijke begroting, kadernota, jaarrekening en de tussentijdse voortgangsrapportages.

Uitvoeren activiteiten juridische zaken

    • Het behandelen van bezwaarschriften, waarbij mogelijk premediation wordt toegepast
    • Het voeren van juridische procedures bij handhavingzaken (Omgevingsrecht, Wet kinderopvang e.d.) en Wet openbaarheid van bestuur-zaken en het ondersteunen bij juridische procedures
    • Het organisatiebreed adviseren bij juridische vraagstukken
    • Crisisbeheersing en -ondersteuning
    • Het periodiek aanpassen van de Algemene plaatselijke verordening
    • Bestuursondersteunende werkzaamheden (zoals nota Gemeenschappelijke regeling, evaluaties, geschilleninventarisaties e.d.)
    • Aansprakelijkstellingen (schadeclaims) en verzekeringen
    • Opstellen van beleid in het kader van vergunningverlening, toezicht en handhaving
    • Juridische kwaliteitszorg (ontwikkelen juridische modellen, standaarden e.d.)

Uitvoeren activiteiten omtrent algemene administratieve zaken gemeenten

    • Het uitvoeren van treasurytaken zoals aantrekken en uitzetten van geld en schatkistbankieren.
    • Het voeren van de financiële administratie.
    • Het vertalen van de circulaires gemeentefonds naar lokale consequenties.
    • Het voeren van de personeelsadministratie voor raad, college en griffie.

Uitvoeren activiteiten politiek besluitvormingsprocessen.

    • Het voorbereiden en uitwerken van college- en raadsbesluiten;
    • Het beantwoorden van raadsvragen;
    • Het adviseren en ondersteunen van collegeleden;
    • Het leveren van informatie betreffende verantwoordingen en planningen op het gebied van planning, financiën en uitvoering.

Bijlage - Afkortingenlijst

Bijlage - Afkortingenlijst

Terug naar navigatie - Bijlage - Afkortingenlijst
AKCI-subsidie Subsidie m.b.t. Advies Klimaatneutraal en Circulair Inkopen

APV

Algemene Plaatselijke Verordening

AWBZ

Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten

BABS

Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand

BAG

Basisadministratie Adressen en Gebouwen

BBV

Besluit Begroting en Verantwoording

BCF

BTW-Compensatiefonds

BGT

Basisregistratie Grootschalige Topografie

BIG

Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten

BNG

Bank Nederlandse Gemeenten

BOA

Buitengewoon Opsporingsambtenaar

BRO

Basisregistratie Ondergronden

BRP

Basisregistratie personen

BTW

Belasting Toegevoegde Waarde

B&W

Burgemeester en Wethouders

CAO

Collectieve Arbeidsovereenkomst

CBS

Centraal Bureau voor de Statistiek

CPA

Centrale Post Ambulancevervoer

CPB

Centraal PlanBureau

DVO

Dienstverleningsovereenkomst

EMU

Europese Monetaire Unie

ENSIA

Invoeren van Eenduidig Normatiek Single Information Audit

EZW

Energiebedrijf Zaanstreek-Waterland

fido

Financiering decentrale overheden

GBA

Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

GGD

Gemeenschappelijke GezondheidsDienst

GHOR

Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio

GRP

Gemeentelijk Rioleringsplan

GR

Gemeenschappelijke regeling

GVVP

Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan

HHNK

Hoogheemraadsschap Hollands Noorderkwartier

HVC

Huisvuil Centrale

ICT

Informatie- en communicatietechnologie

IHP

Integraal Huisvestingsplan

ISV

Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing

ISW

Interregionaal Samenwerkingsverband

JOP

Jongeren Ontmoetings Plaats

KCC

KlantContactCentrum

MFA

Multifunctionele accommodatie

MJP

Meerjarenplan

MKB

Midden- en kleinbedrijf

MOP

Meerjarig Onderhoudsplan

MRA

Metropoolregio Amsterdam

NUP

Nationaal Uitvoeringsprogramma

ODijmond

Omgevingsdienst IJmond

OV

Openbare verlichting

OZB

Onroerend Zaak Belasting

pgb

persoonsgebonden budget

PO

Primair onderwijs

PUN

Paspoortuitvoeringsregeling

RUD

Regionale uitvoeringsdienst

RWBB

Roerende Woon-en Bedrijsruimte Belasting

SCWO

Sociaal cultureel centrum Wormerland

SOK

Samenwerkingsovereenkomst

SVn

Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten

TOZO

Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers

UWV

Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen

VANG

Van afval naar grondstof

VHROSV

Volkshuisvesting Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing

VNG

Vereniging Nederlandse Gemeenten

VO

Voortgezet onderwijs

VrZW

Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland

VTH

Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

VVI

Vuilverbrandingsinstallatie

WABO

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Wajong

Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten

Wmo

Wet maatschappelijke ondersteuning

WOZ

Waardering onroerende zaken

Wro

Wet ruimtelijke ordening

WSW

Wet Sociale Werkvoorziening

WWB

Wet Werk en Bijstand