Paragraaf Verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen
In deze paragraaf geven wij u het totaaloverzicht van onze samenwerkingsverbanden. Deze staan ook uitgesplitst bij de programma’s.
 
De gemeenschappelijke regelingen voeren het beleid en het beheer op de betreffende terreinen uit voor de gemeente. In het algemeen geldt dat voor een gemeenschappelijke regeling wordt gekozen indien de gemeente dit beleid niet alleen, dan wel niet doeltreffend en doelmatig kan uitvoeren. Via deze 'verbonden partijen' (samenwerkingsverbanden) werken wij met andere partijen samen om onze lokale ambities en doelen te bereiken.
 
Waarom samenwerking?
De gemeente Wormerland werkt al jaren intensief samen met gemeente Oostzaan. Net als onze eigen organisatie draagt dit samenwerkingsverband bij aan het realiseren van onze lokale doelen en ambities. Samenwerkingsverbanden dienen dus een publiek belang.
De organisaties waarin wij deelnemen, dus onze verbonden partijen, maken voor ons beleid of voeren voor ons beleid uit. In principe zouden wij dat ook zelf kunnen doen. Er zijn vier redenen waarom wij een aantal van onze taken toch door een verbonden partij laten oppakken:
  1. via samenwerkingsverbanden kan worden samengewerkt aan beleidsuitdagingen die gemeentegrensoverschrijdend zijn of die voor meerdere gemeenten van groot belang zijn;
  2. sommige taken vragen specialistische kennis die onze eigen organisatie niet kan bieden;
  3. het beleggen van taken bij een samenwerkingsverband kan efficiënter/goedkoper zijn dan de taken in de eigen organisatie te beleggen, waardoor voor minder geld minstens dezelfde (maar vaak een hogere) kwaliteit geleverd kan worden;
  4. voor sommige beleidsterreinen is het wettelijk verplicht om een samenwerkingsverband op te richten.
De ambtelijke organisatie zorgt ervoor dat de afstemming tussen gemeente en regionale samenwerkingsverbanden goed verloopt.
 
Wat is een verbonden partij precies?
Een verbonden partij is een privaat- dan wel publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een financieel én bestuurlijk belang heeft:
•    de gemeente financiert (samen met de andere deelnemers) de verbonden partij. Mocht de verbonden partij onverhoopt failliet gaan of zijn financiële verplichtingen niet na kunnen komen, dan is de gemeente aansprakelijk;
•    de gemeente heeft zeggenschap door vertegenwoordiging (via bijvoorbeeld de burgemeester, een collegelid of een raadslid), dan wel via hoofde van stemrecht, in het bestuur van de verbonden partij.
 
Een belangrijk onderscheid is het verschil tussen publiekrechtelijke en privaatrechtelijke verbonden partijen. Daarnaast bestaat er nog een mengvorm, de zogenaamde publiek-private samenwerkingsverbanden (PPS-constructies).

Programma 2 Ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 2 Ruimtelijke ontwikkeling

 

 

Nationaal Landschap Laag-Holland

Site

http://www.laagholland.nl/nationaal-landschap

Kerngegevens

Nationaal Landschap Laag Holland.

Missie

De organisatie Laag Holland voert de regie over het Nationaal Landschap. Visievorming op de vele thema’s (landschap, landbouw, natuur, water, recreatie, communicatie) vindt in de stuurgroep plaats.

Visie

Laag, lager, laagst. Mens en natuur hebben in Laag Holland samengewerkt om iets heel moois onder de zeespiegel te maken. Dat vind je terug in de openheid, de prachtige rechte lijnen, en de beschermde stads- en dorpsgezichten. Daarom is Laag Holland een nationaal landschap. Dat betekent dat het landschap intact moet blijven. Geen grootschalige nieuwbouw dus, maar oude molens, droogmakerijen, weidse uitzichten, en ruimte voor rust en natuur.

Doel / openbaar belang

Nationaal Landschap Laag Holland is een samenwerkingsverband tussen diverse partijen (provincie, gemeenten, hoogheemraadschap, natuur- en landbouworganisaties) dat zich inzet voor het behoud van de kernkwaliteiten van Nationaal Landschap Laag Holland.

Ontwikkelingen 

-

Financiën

Er zijn geen specifieke gegevens bekend voer de financiële huishouding van Nationaal Landschap Laag Holland, omdat deze post is opgenomen in de boekhouding van de provincie Noord-Holland.

Mogelijke risico’s voor de gemeente

Geen

 

 

GR Recreatieschap Twiske-Waterland

Site

http://www.hettwiske.nl

Kerngegevens

Recreatieschap Twiske-Waterland, gevestigd in Haarlem.

Missie

Recreatie in het gebied Twiske-Waterland versterken.

Het doel van de Gemeenschappelijke Regeling is:

  1. het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie;
  2. in samenhang met het vorenstaande tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijkmilieu;
  3. het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifiek en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt en
  4. het verwerven van inkomsten uit het recreatiegebied ter verwezenlijking en instandhouding van dedirect hiervoor genoemde doelstellingen.

Visie

De in 2015 vastgestelde visie wordt in 2019 en 2020 herijkt. Het recreatieschap heeft een ambitiedocument opgesteld waarin lange en korte termijn doelen zijn geformuleerd. Na het verwerken van zienswijzen door de raden wordt het document in 2020 vastgesteld en geeft het richting aan een uitvoeringsprogramma. Het uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks geüpdate en draagt bij aan het halen van de doelen uit het ambitiedocument. Belangrijke doelen zijn:

  • Duidelijk vaststellen kaders voor recreatieve ontwikkelingen
  • Beheer natuurwaarden beter onderbouwen en communiceren
  • Betere ontsluiting van Twiske en vooral Waterland door het uitbreiden van routenetwerken en het creëren van ‘poorten’.

Doel / openbaar belang

Recreatieschap Twiske-Waterland is een samenwerkingsverband van diverse gemeenten en de provincie NH. Het recreatieschap wil recreanten laten genieten van het mooie landschap. Het schap legt recreatieve voorzieningen aan zoals fiets-, wandel- en vaarroutes en wil het Waterlandse landschap met zijn karakteristieke bebouwing, openheid en bijzondere planten en dieren zo goed mogelijk in stand houden.

Ontwikkelingen 

Voor 2020 zijn de begrotingen van de voormalige aparte gemeenschappelijke regelingen Twiske en Waterland samengevoegd. De jaarrekeningen 2019 zijn echter nog gescheiden. Hieronder volgen dan ook 2 sets met gegevens.  

Eigen Vermogen 1 januari 2019

Landschap Waterland: € 2.118.710

Twiske: € 2.647.268

Eigen Vermogen 31 december 2019

Landschap Waterland: €2.238.964

Twiske: €2.660.648

Vreemd Vermogen 1 januari 2019

Landschap Waterland € 37.585

Twiske: € 95.716

Vreemd Vermogen 31 december 2019

Landschap Waterland: €37.612

Twiske: €410.584

Bijdrage gemeente aan GR 2019

Landschap Waterland: €2.005

Twiske: € 14.101

Resultaat van de GR 2019

Landschap Waterland: €120.255

Twiske: € 13.380

Mogelijke risico’s voor de gemeente

Geen

 

Programma 4 Maatschappelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 4 Maatschappelijke ontwikkeling

 

 

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst  (GGD)

Site

ggdzw.nl

Kerngegevens

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zaanstreek-Waterland, Zaandam

Missie

GGD Zaanstreek-Waterland beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid en de sociale veiligheid van alle mensen in de regio. Daarbij staat een preventieve en collectieve aanpak voorop, met specifieke aandacht voor bevordering van participatie en ondersteuning van de eigen regie van mensen. Als uitvoeringsorganisatie van de gemeenten sluit de GGD aan bij de gemeentelijke verantwoordelijkheden in het sociaal domein.

Visie

De GGD gaat voor doorontwikkeling van de eigen kwaliteiten, aansluiten bij en inspelen op nieuwe ontwikkelingen, hanteren van een helder afwegingskader voor de uitvoering van contracttaken, investeren in verbinding.

Doel / openbaar belang

De GGD gaat voor: doorontwikkeling van de eigen kwaliteiten, aansluiten bij en inspelen op nieuwe ontwikkelingen, hantering van een helder afwegingskader voor de uitvoering van contract-taken, investeren in verbinding.

Ontwikkelingen

In 2019 zijn er meer adviesvragen binnengekomen bij de GGD op uiteenlopende onderwerpen. In de jeugdgezondheidszorg is flexibilisering ingezet; bepaalde taken van artsen zijn overgenomen door verpleegkundigen. De vrijgekomen artsenuren worden ingezet voor kinderen waarbij meer zorg nodig is. Alle bestaande meldpunten OGGZ (openbare geestelijke gezondheidszorg) zijn ondergebracht in één Meldpunt en Advies Bijzondere Zorg. Daarnaast heeft er in 2019 veel nadruk op toegankelijkheid gelegen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het toegankelijk maken van de website voor blinden, slechtzienden en laaggeletterden.

Eigen Vermogen 1 januari 2019

€ 1.398.403 

Eigen Vermogen 31 december 2019

€ 1.086.249 

Vreemd Vermogen 1 januari 2019

€ 7.180.705

Vreemd Vermogen 31 december 2019

€ 7.030.985

Bijdrage gemeente aan GR 2019

€ 540.568

Resultaat van de GR 2019

€ 229.683

Mogelijke risico’s voor de gemeente

Geen

 

Programma 5 Leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 5 Leefomgeving

 

 

 Omgevingsdienst IJmond (OD IJmond)

Site

www.odijmond.nl

Kerngegevens

 

Missie

OD IJmond draagt bij aan het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit binnen ons werkgebied. Daarbinnen inspireert OD IJmond burgers en bedrijven tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het resultaat is een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie waar partners met vertrouwen mee samenwerken.

Visie

OD IJmond werkt, als onderdeel van het openbaar bestuur, samen met burgers, bedrijven en overheden aan een evenwichtige en duurzame ontwikkeling van onze leefomgeving. Naast vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven, adviseert OD IJmond over de verschillende aspecten van de fysieke leefomgeving en duurzaamheid binnen het ruimtelijke domein.

In de uitvoering van onze taken vervult OD IJmond een proactieve, regisserende en vooral verbindende rol. Als procesregisseur met kennis van zowel Inhoud als uitvoering bevordert OD IJmond een integrale aanpak binnen het ruimtelijk domein en koppelt OD IJmond de juiste partijen aan elkaar. Daarbij is kwalitatieve en adequate dienstverlening leidend. Initiatieven van burgers en bedrijven vragen van OD IJmond een open houding, gericht op wederzijds vertrouwen. Als kennisorgaan anticipeert OD IJmond hierop en faciliteert met een helder inzicht in het speelveld, binnen de kaders van de wet- en regelgeving.

Doel / openbaar belang

De beleidslijnen die door de gemeenten Beemster, Beverwijk, Haarlem, Heemskerk, Purmerend, Uitgeest en Velsen en de Provincie Noord-Holland in hun milieubeleidsplannen en overeenkomsten zijn neergelegd, bepalen in 2019 welke werkzaamheden uitgevoerd worden en worden vastgelegd In het uitvoeringsprogramma 2019 van OD IJmond. De ODIJmond heeft zelf geen milieubeleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst

Ontwikkelingen

Omgevingswet

De Omgevingswet betekent een algehele stelselherziening voor de wet- en regelgeving, die gaat over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Deze herziening heeft een grote impact op de manier van werken, de cultuur, het juridisch en technisch instrumentarium en heeft gevolgen voor de bevoegde gezagen en de organisaties die bij de wet betrokken zijn zoals onze dienst. De wet beoogt het vergroten van de inzichtelijkheid en het gebruiksgemak, het versnellen van de besluitvorming, meer lokale afwegingsruimte en een samenhangende benadering.

Warme Overdracht Bodem

Met inwerkingtreding van de Omgevingswet komt een aantal provinciale bevoegdheden m.b.t. het bodemdomein bij gemeenten te liggen. Op dit moment worden de taken die bij deze bevoegdheden horen door Omgevingsdienst IJmond namens de provincie uitgevoerd. Middels het project ‘Warme Overdracht’ is provincie NH gestart met de decentralisatie van de taken en bevoegdheden. Op dit moment is nog onduidelijk hoe financiering van de te decentraliseren taken geregeld zal worden.

Eigen Vermogen 1 januari 2019

€ 509.260

Eigen Vermogen 31 december 2019

€ 419.249

Vreemd Vermogen 1 januari 2019

€ 8.551.522

Vreemd Vermogen 31 december 2019

€ 8.287.440

Bijdrage gemeente aan GR 2019

€ 48.873

Resultaat van de GR 2019

€ 1

Mogelijke risico’s voor de gemeente

-

 

 

 

Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)

(contract met de Huisvuilcentrale (HVC) )

Site

hvcgroep.nl

Kerngegevens

Gemeente Wormerland is partner van de gezamenlijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI). Vanuit de VVI is de NV HVC opgericht (www.hvcgroep.nl/gemeenten). De gemeenteraad kan door een zienswijze te geven op begroting HVC VVI. Op deze wijze kan de Raad de regie houden.

Missie (HVC)

De gemeenschappelijke regeling wordt getroffen ter behartiging van het belang van de verwerking van de door de deelnemende gemeenten ingevolge de Afvalstoffenwet verkregen afvalstoffen. Het lichaam tracht dit te bereiken door de oprichting en instandhouding van een vuilverbrandingsinstallatie in de gemeente Alkmaar met inbegrip van een stortplaats voor niet voor verbranding in deze installatie in aanmerking komende afvalstoffen, die in deze regeling tezamen worden aangeduid als "de installatie".

Visie (HVC)

De bestuursorganen van het lichaam oefenen de bevoegdheden uit, die ingevolge de Afvalstoffenwet voor de verwerking van afvalstoffen aan de raden der deelnemende gemeenten zijn opgedragen.

Doel / openbaar belang (HVC)

De basis voor het afvalbeheer vormt de Dienstverlenings-overeenkomst (DVO), die tussen de gemeente Wormerland en HVC is afgesloten en waarin de inhoud, de omvang en garanties van de afvalbeheertaken zijn vastgelegd. De DVO is ingegaan op 1 januari 2009 en heeft een looptijd van 10 jaar. Hiermee is zeker gesteld op een verantwoorde wijze en met een zo hoog mogelijk milieurendement tegen verantwoorde kosten het Wormerlandse afval wordt verwerkt.

 Ontwikkelingen 

-

Eigen Vermogen 1 januari 2019

€ 24.000

Eigen Vermogen 31 december 2019

€ 24.000

Vreemd Vermogen 1 januari 2019

€ 647.000

Vreemd Vermogen 31 december 2019

€ 847.000

Bijdrage gemeente aan GR 2019

€ 0

Resultaat van de GR 2019

€ 0

Mogelijke risico’s voor de gemeente

Op basis van aandeelhouderschap kunnen gemeenten een gezamenlijk beleidsstandpunt innemen richting VVI;

  • De gemeenteraad kan haar controlerende en toezichthoudende taak op HVC uitoefenen door een zienswijze te geven op de begroting en jaarrekening van de VVI;
  • Garantstelling voor investeringen van de HVC: gemeente Wormerland staat per 2018 op basis van het aantal aandelen garant en niet meer voor het volledige bedrag van de gegarandeerde leningen.

 

 

 

 

 Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW )

(incl. Regionale Brandweer Zaanstreek-Waterland (RBZW) en GHOR/CPA)

 Site

veiligheidsregiozaanstreekwaterland.nl

Kerngegevens

Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, Zaandam 

 Missie

De partners in de veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland gaan ‘arm in arm voor veiligheid’ om het samenwerkingsverband te bestendigen en uit te bouwen. Dit samenwerkingsverband helpt maatschappelijke verstoringen voorkomen of beperken in het belang van en samen met de burgers.

 Visie

• Wij werken adequaat en effectief samen op het gebied van integrale veiligheid;
• Wij treden adequaat en snel op bij rampen en crises;
• Wij gaan in onze organisatievorming mee in de ontwikkelingen rond bestuurlijke schaalvergroting;
• Wij hebben wederzijds werkbare afspraken met de nieuwe politieregio;
• Wij werken actief samen met de burger opdat deze bewust en zelfredzaam handelt.

 Doel / openbaar belang

Het bewerkstelligen van een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde uitvoering van brandweer/GHOR/CPA-taken in ruime zin met inbegrip van het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen en overigens een goede hulpverlening bij een ongeval of een ramp te bevorderen in het gebied met negen deelnemende gemeenten. De Veiligheidsregio/RWBZ voert regiotaken op het gebied van preventie, preparatie en alarmcentrale. Daarnaast is de gemeentelijke crisisorganisatie inmiddels regionaal georganiseerd als gevolg van de wet op de Veiligheidsregio’s. Deze processen worden steeds verder geprofessionaliseerd. De nafase van een crisis blijft een taak van de gemeente. De VRZW ondersteunt gemeenten om deze taken te organiseren.

 Ontwikkelingen 

In het kader van de bezuinigingsopdracht hebben er binnen de organisatie diverse ontwikkelingen plaatsgevonden, waaronder het reduceren van het aantal formatieplaatsen. Een aantal ontwikkelingen loopt door in 2020. De GHOR is ondergebracht bij de VRZW. In mei 2019 was de samenvoeging van de meldkamers van de brandweer, politie en ambulancezorg een feit. In 2019 zijn er voorbereidingen getroffen voor de migratie van C2000. Deze operatie zal in het eerste kwartaal 2020 zijn afgerond.

Eigen Vermogen 1 januari 2019

€ 2.368.000

Eigen Vermogen 31 december 2019

€ 2.187.000

Vreemd Vermogen 1 januari 2019

€ 16.397.000

Vreemd Vermogen 31 december 2019

€ 16.200.000

Bijdrage gemeente aan GR 2019

€ 1.272.603

Resultaat van de GR 2019

€ 596.069

 Mogelijke risico’s voor de gemeente

 -

 

 

Vervoerregio Amsterdam

Site

https://vervoerregio.nl/

Kerngegevens

Jodenbreestraat 25, 1011 NH Amsterdam

Doel / openbaar belang

Samenwerking versterken op het gebied van verkeer en vervoer, bevorderen van bereikbaarheid

Missie

Verkeer en vervoer ondersteunt de ruimtelijk-economische ontwikkelingen en de ontplooiingskansen van mensen. Dat vraagt om intensieve samenwerking afstemming tussen het mobiliteitsbeleid en de andere beleidsvelden.

Visie

Het versterken van de samenwerking op het gebied van Verkeer en Vervoer in regio Amsterdam-Almere

Ontwikkelingen 

In 2019 is de fietsstraat langs de Rigastraat met subsidie tot stand gekomen. De verplaatsing van de bushalte voor lijn 67 op de Noordweg is geheel door de VRA betaald. Dit heeft te maken met een aanpassing op de lijnvoering van bus 67 die nu de eindhalte heeft bij de rotonde Wormervelden.

Eigen Vermogen 1 januari 2019

€ 795.977

Eigen Vermogen 31 december 2019

€ 1.642.573

Vreemd Vermogen 1 januari 2019

€ 337.241.390

Vreemd Vermogen 31 december 2019

 € 270.801.530

Bijdrage gemeente aan GR 2019

-

 Resultaat van de GR 2019

-

Risico

-

 

 

 

Programma 6 Bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - Programma 6 Bestuur en organisatie

 

 

Cocensus

Site

cocensus.nl

Kerngegevens

Openbaar lichaam genaamd 'gemeenschappelijke regeling Cocensus', gevestigd te Hoofddorp, gemeente Haarlemmermeer

Missie

Cocensus is de partner voor het integraal waarderen, heffen en invorderen van decentrale belastingen en heffingen.

Visie

Cocensus heeft een bedrijfsmatige grondslag en zal tegen een zo laag mogelijk tarief en zo hoog mogelijke kwaliteit haar diensten integraal aanbieden. De belangrijkste waarden hierbij zijn:
·         klantgericht
·         kwalitatief
·         innovatief
·         efficiënt en effectief
·         resultaatgericht
·         integriteit

Doel / openbaar belang

Cocensus is een gemeenschappelijk regeling (GR) van de gemeenten Haarlem, Haarlemmermeer, Hillegom, Beverwijk, Oostzaan, Wormerland, Alkmaar, Bergen, Graft-De Rijp, Heerhugowaard, Langedijk en Schermer. In deze GR zijn de uitvoeringswerkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) en de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen ondergebracht.

Cocensus verzorgt het bestandsonderhoud, de heffing, de invordering, de behandeling van bezwaar- en beroepschriften en de behandeling van verzoeken om kwijtschelding.

Ontwikkelingen

Per 18 oktober 2019 is Cocensus eigenaar geworden van De Trompet 2700 in Heemskerk. Op dit moment is Cocensus gehuisvest in 2 vestigingen, Haarlem en Alkmaar. Naar verwachting zal er begin 2021 intrede plaatsvinden in het nieuwe pand. Er is gekozen om beide locaties samen te brengen tot 1 vestiging in Heemskerk.

Er een wetsvoorstel aangenomen om met ingang van 2021 de waarde van objecten (woningen en niet-woningen) te waarderen/taxeren op basis van vierkante meters in plaats van kubieke meters. Dit besluit heeft voor Cocensus een grote impact. De incidentele en structurele kosten heeft Cocensus reeds verwerkt in de begroting.

Met ingang van 1 januari 2020 zijn de UCH-Gemeenten (Uitgeest , Castrium en Heiloo) toegetreden tot de Gemeenschappelijke regeling.

Eigen Vermogen 1 januari 2019

€199.954

Eigen Vermogen 31 december 2019

€ 205.311

Vreemd Vermogen 1 januari 2019

€ 4.175.671

Vreemd Vermogen 31 december 2019

€ 7.805.636

Bijdrage gemeente aan GR 2019

€ 341.500

Resultaat van de GR 2019

€ 99.412

Mogelijke risico’s voor de gemeente

In het verlengde van de ISO-certificering vindt jaarlijks bij Cocensus een uitgebreide risico-inventarisatie plaats. Deze inventarisatie met de daaraan gekoppelde beheersmaatregelen wordt elk half jaar besproken in het MT van Cocensus en éénmaal per jaar in de vergadering van het Dagelijks en Algemeen Bestuur van Cocensus. De beheersmaatregelen worden jaarlijks in de externe ISO-audit tegen het licht  gehouden. Naar aanleiding daarvan worden weer separaat een inventarisatie en de bijbehorende (al dan niet aangepaste) beheersmaatregelen voorgelegd aan het Bestuur. Hierdoor is het risicomanagement geborgd binnen de organisatie van Cocensus.

Cocensus heeft een zeer beperkt weerstandsvermogen. Dit houdt in dat financiële tegenvallers in rekening worden gebracht bij de deelnemers.

 

 

Waterlands Archief

Site

www.waterlandsarchief.nl

Kerngegevens

ISW, Waterlandlaan 81 te Purmerend.

Missie

De doelstellingen voor het Waterlands Archief zijn:

  • - Uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening.
  • - Verbreding educatie en verbetering presentatie.
  • - Werken aan digitale duurzaamheid en toegankelijkheid.

Doel / openbaar belang 

Het Waterlands archief heeft als doelstelling een zo breed mogelijk publiek te interesseren voor de cultuurhistorie van de regio Waterland en het onderzoek hiernaar zoveel mogelijk te stimuleren.

Ontwikkelingen

Het Waterlands Archief voerde in 2019 het 2e jaar van het Uitvoeringsplan 2018-2021 'Voor een betrouwbaar geheugen' uit. Daarnaast heeft het Waterlands Archief zich in 2019 in de afronden fase van een meerjarig project bezig gehouden met het wegwerken van achterstanden in het toegankelijk maken van archieven. Daarnaast verschuift de aandacht van het beheer van archieven naar digitalisering van archieven. Het digitale depot is in 2019 operationeel gemaakt en gereed om hierin digitale archieven op te nemen, te starten met het digitaliseren van bouwvergunningen. Voor het digitaliseren van bouwvergunningen heeft de raad in de kadernota 2019 € 61.000 beschikbaar gesteld uit de Algemene Reserve. Dit budget is nog niet uitgegeven en wordt via de reserve Nog uit te voeren werken meegenomen naar 2020.

Eigen Vermogen 1 januari 2019

€ 562.108

Eigen Vermogen 31 december 2019

€ 439.231

Vreemd Vermogen 1 januari 2019

€ 221.338

Vreemd Vermogen 31 december 2019

€ 204.943

 Bijdrage gemeente aan GR 2019

€ 112.418

 Resultaat van de GR 2019

€ - 19.546

 Mogelijke risico’s voor de gemeente

Er zou een risico kunnen schuilen in de mogelijkheid dat de kosten van de digitalisering door onvoorziene omstandigheden toch hoger zullen kunnen uitkomen dan verwacht.

 

 

OVER-gemeenten

Site

over-gemeenten.nl

Kerngegevens

 OVER-gemeenten, Oostzaan en Wormerland.

Missie

  • Het zo optimaal mogelijk organiseren van het samenspel tussen colleges, bestuur en organisatie als noodzakelijke voorwaarde voor het functioneren van de serviceorganisatie voor meerdere gemeenten;
  • Het zo optimaal mogelijk organiseren van de dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen;
  • Het zo optimaal mogelijk organiseren van de bedrijfsmatige ondersteuning als noodzakelijke voorwaarde voor het goed functioneren van de klantgerichte processen;
  • Het zo optimaal mogelijk inzetten van personeel, zodanig dat een constante kwaliteit geleverd kan worden.

Visie

OVER-gemeenten is in 2020 een:

  • vraag gestuurde dienstverlener;
  • een toegangspoort tot de overheid;
  • een aantrekkelijke werkgever;
  • een innovatieve, 'anders' denkende organisatie;
  • een aantrekkelijke partner.

Doel / openbaar belang

Op 17 juni 2008 heeft de gemeenteraad van Wormerland besloten in te stemmen met de samenwerking van Wormerland en Oostzaan. Om de uitvoering van beleidsmatige, uitvoerende en organisatorische opgaven te borgen en de dienstverlening verder te verbeteren, is de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten opgericht. OVER-gemeenten werkt binnen de door de gemeenteraad van Wormerland voor de samenwerking vastgestelde kaders. Deze kaders zijn:

  • Elke gemeente behoudt haar bestuurlijke zelfstandigheid;
  • Elke gemeente stelt haar eigen beleids- en uitvoeringskader vast;
  • De samenwerking heeft als doel het blijvend borgen van dienstverlening, kwaliteit, continuïteit, bestuurskracht en betaalbaarheid;
  • De dienstverlening van elke gemeente blijft lokaal (front-offices);
  • Vanuit het uitgangspunt van “handhaven van de bestuurlijke zelfstandigheid van de twee gemeenten” blijft elke gemeente thans en in de toekomst verantwoordelijk voor haar eigen financiële positie;
  • De (structurele) kosten van de ambtelijke organisatie mogen tijdens de samenwerking en in verdere uitwerkingen van de samenwerking niet stijgen, uitgezonderd wanneer er verplichte nieuwe taken vanuit het Rijk bijkomen.

Tevens mogen de kosten stijgen, indien een deelnemende gemeente nieuwe beleidsvoornemens heeft die gepaard gaan met personeelsuitbreiding. In dat geval zullen de extra kosten die hieruit voor de ambtelijke organisatie voortvloeien, gedragen worden door de betreffende gemeente zelf. Gemeenten die deze beleidsvoornemens niet willen doorvoeren zullen niet voor deze extra kosten van de ambtelijke organisatie worden belast.

Ontwikkelingen

Met de gemeenten in de regio wordt verdere samenwerking op thema's verkend. (samenwerking zoeken vanuit de raad).

In 2019 is op bestuurlijk niveau er nadrukkelijk verschil van inzicht ontstaan ten aanzien van de directievoering.

Eigen Vermogen 1 januari 2019

€ 230.498

Eigen Vermogen 31 december 2019

€ 295.066

Vreemd Vermogen 1 januari 2019

€ 1.899.708

Vreemd Vermogen 31 december 2019

€ 1.709.970

 Bijdrage gemeente aan GR 2019

€ 8.830.631

 Resultaat van de GR 2019

€ 12.706

 Mogelijke risico’s voor de gemeente

Het risico’s voor de gemeente zit met name in de financiering van OVER-gemeenten. Zijn de financiële middelen wel voldoende voor de uitvoering van de taken en rekening houdend met de ontwikkelingen van OVER-gemeenten.

 

 

Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK)

Site

https://www.stichtingrijk.nl/

 Kerngegevens

Raadhuisplein 1, 2101 HA Heemstede

 Missie

Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.

 Visie

 

 Doel / openbaar belang

RIJK is er voor gemeenten die het beste uit de markt willen halen. Voor gemeenten die constant streven naar het bereiken van de beste waarde voor de beschikbare financiële
middelen. Voor gemeenten die inkoop willen inzetten voor het realiseren van beleid.

 Ontwikkelingen

Per 1 januari 2021 treedt de Castricum uit de gemeenschappelijke regeling. Om te voorkomen dat dit nadelige financiële gevolgen heeft voor de overblijvende gemeenten is een bestemmingsreserve gevormd  voor een jaar om de ruimte bieden om de bedrijfsvoering van RIJK hierop aan te passen.

De externe inhuurkosten blijven in de realisatie ver achter op de begroting en dat lijkt structureel. De gedachte was dat de flexibele externe schil ingezet kon worden bij ziekte of vervanging. De aangesloten gemeenten hebben aangegeven dat ondersteuning van een externe inhuur geen borging geeft ten opzichte van een medewerker van RIJK. Voor 2020 en verder zullen we de impact van deze constatering verder uitwerken in het meer robuust maken van onze eigen formatie. Voor 2019 betekent dit een fors incidenteel voordeel maar vanaf 2020 betekent dit een verschuiving van het budget inhuur naar vaste medewerkers. Voor 2019 is het voordeel dubbel, daar de vertrokken collega's nauwelijks opgevangen zijn door inhuur zijn ook de personeelslasten fors lager dan begroot.

Eigen Vermogen 1 januari 2019

€ 83.421

Eigen Vermogen 31 december 2019

€ 314.478

Vreemd Vermogen 1 januari 2019

€ 589.475

Vreemd Vermogen 31 december 2019

€ 552.620

 Bijdrage gemeente aan GR 2019

€ 99.720

 Resultaat van de GR 2019

€ 401.693

 Mogelijke risico’s voor de gemeente

-