- via samenwerkingsverbanden kan worden samengewerkt aan beleidsuitdagingen die gemeentegrensoverschrijdend zijn of die voor meerdere gemeenten van groot belang zijn;
- sommige taken vragen specialistische kennis die onze eigen organisatie niet kan bieden;
- het beleggen van taken bij een samenwerkingsverband kan efficiënter/goedkoper zijn dan de taken in de eigen organisatie te beleggen, waardoor voor minder geld minstens dezelfde (maar vaak een hogere) kwaliteit geleverd kan worden;
- voor sommige beleidsterreinen is het wettelijk verplicht om een samenwerkingsverband op te richten.
Paragraaf Verbonden partijen
Verbonden partijen
Terug naar navigatie - Verbonden partijenProgramma 1 Dienstverlening
Terug naar navigatie - Programma 1 DienstverleningGeen verbonden partijen.
Programma 2 Ruimtelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - Programma 2 Ruimtelijke ontwikkeling
|
Nationaal Landschap Laag-Holland |
Site |
|
Kerngegevens |
Nationaal Landschap Laag Holland. |
Missie |
De organisatie Laag Holland voert de regie over het Nationaal Landschap. Visievorming op de vele thema’s (landschap, landbouw, natuur, water, recreatie, communicatie) vindt in de stuurgroep plaats. |
Visie |
Laag, lager, laagst. Mens en natuur hebben in Laag Holland samengewerkt om iets heel moois onder de zeespiegel te maken. Dat vind je terug in de openheid, de prachtige rechte lijnen, en de beschermde stads- en dorpsgezichten. Daarom is Laag Holland een nationaal landschap. Dat betekent dat het landschap intact moet blijven. Geen grootschalige nieuwbouw dus, maar oude molens, droogmakerijen, weidse uitzichten, en ruimte voor rust en natuur. |
Doel / openbaar belang |
Nationaal Landschap Laag Holland is een samenwerkingsverband tussen diverse partijen (provincie, gemeenten, hoogheemraadschap, natuur- en landbouworganisaties) dat zich inzet voor het behoud van de kernkwaliteiten van Nationaal Landschap Laag Holland. |
Ontwikkelingen |
- |
Financiën |
Er zijn geen specifieke gegevens bekend voer de financiële huishouding van Nationaal Landschap Laag Holland, omdat deze post is opgenomen in de boekhouding van de provincie Noord-Holland. |
Mogelijke risico’s voor de gemeente |
Geen |
GR Recreatieschap Twiske-Waterland |
|
Site |
|
Kerngegevens |
Recreatieschap Twiske-Waterland, gevestigd in Haarlem. |
Missie |
Recreatie in het gebied Twiske-Waterland versterken. Het doel van de Gemeenschappelijke Regeling is:
|
Visie |
De in 2015 vastgestelde visie wordt in 2019 en 2020 herijkt. Het recreatieschap heeft een ambitiedocument opgesteld waarin lange en korte termijn doelen zijn geformuleerd. Na het verwerken van zienswijzen door de raden wordt het document in 2020 vastgesteld en geeft het richting aan een uitvoeringsprogramma. Het uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks geüpdate en draagt bij aan het halen van de doelen uit het ambitiedocument. Belangrijke doelen zijn:
|
Doel / openbaar belang |
Recreatieschap Twiske-Waterland is een samenwerkingsverband van diverse gemeenten en de provincie NH. Het recreatieschap wil recreanten laten genieten van het mooie landschap. Het schap legt recreatieve voorzieningen aan zoals fiets-, wandel- en vaarroutes en wil het Waterlandse landschap met zijn karakteristieke bebouwing, openheid en bijzondere planten en dieren zo goed mogelijk in stand houden. |
Ontwikkelingen |
Voor 2020 zijn de begrotingen van de voormalige aparte gemeenschappelijke regelingen Twiske en Waterland samengevoegd. De jaarrekeningen 2019 zijn echter nog gescheiden. Hieronder volgen dan ook 2 sets met gegevens. |
Eigen Vermogen 1 januari 2019 |
Landschap Waterland: € 2.118.710 Twiske: € 2.647.268 |
Eigen Vermogen 31 december 2019 |
Landschap Waterland: €2.238.964 Twiske: €2.660.648 |
Vreemd Vermogen 1 januari 2019 |
Landschap Waterland € 37.585 Twiske: € 95.716 |
Vreemd Vermogen 31 december 2019 |
Landschap Waterland: €37.612 Twiske: €410.584 |
Bijdrage gemeente aan GR 2019 |
Landschap Waterland: €2.005 Twiske: € 14.101 |
Resultaat van de GR 2019 |
Landschap Waterland: €120.255 Twiske: € 13.380 |
Mogelijke risico’s voor de gemeente |
Geen |
Programma 3 Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal DomeinGeen verbonden partijen.
Programma 4 Maatschappelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - Programma 4 Maatschappelijke ontwikkeling
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) |
|
Site |
ggdzw.nl |
Kerngegevens |
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zaanstreek-Waterland, Zaandam |
Missie |
GGD Zaanstreek-Waterland beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid en de sociale veiligheid van alle mensen in de regio. Daarbij staat een preventieve en collectieve aanpak voorop, met specifieke aandacht voor bevordering van participatie en ondersteuning van de eigen regie van mensen. Als uitvoeringsorganisatie van de gemeenten sluit de GGD aan bij de gemeentelijke verantwoordelijkheden in het sociaal domein. |
Visie |
De GGD gaat voor doorontwikkeling van de eigen kwaliteiten, aansluiten bij en inspelen op nieuwe ontwikkelingen, hanteren van een helder afwegingskader voor de uitvoering van contracttaken, investeren in verbinding. |
Doel / openbaar belang |
De GGD gaat voor: doorontwikkeling van de eigen kwaliteiten, aansluiten bij en inspelen op nieuwe ontwikkelingen, hantering van een helder afwegingskader voor de uitvoering van contract-taken, investeren in verbinding. |
Ontwikkelingen |
In 2019 zijn er meer adviesvragen binnengekomen bij de GGD op uiteenlopende onderwerpen. In de jeugdgezondheidszorg is flexibilisering ingezet; bepaalde taken van artsen zijn overgenomen door verpleegkundigen. De vrijgekomen artsenuren worden ingezet voor kinderen waarbij meer zorg nodig is. Alle bestaande meldpunten OGGZ (openbare geestelijke gezondheidszorg) zijn ondergebracht in één Meldpunt en Advies Bijzondere Zorg. Daarnaast heeft er in 2019 veel nadruk op toegankelijkheid gelegen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het toegankelijk maken van de website voor blinden, slechtzienden en laaggeletterden. |
Eigen Vermogen 1 januari 2019 |
€ 1.398.403 |
Eigen Vermogen 31 december 2019 |
€ 1.086.249 |
Vreemd Vermogen 1 januari 2019 |
€ 7.180.705 |
Vreemd Vermogen 31 december 2019 |
€ 7.030.985 |
Bijdrage gemeente aan GR 2019 |
€ 540.568 |
Resultaat van de GR 2019 |
€ 229.683 |
Mogelijke risico’s voor de gemeente |
Geen |
Programma 5 Leefomgeving
Terug naar navigatie - Programma 5 Leefomgeving
|
Omgevingsdienst IJmond (OD IJmond) |
Site |
|
Kerngegevens |
|
Missie |
OD IJmond draagt bij aan het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit binnen ons werkgebied. Daarbinnen inspireert OD IJmond burgers en bedrijven tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het resultaat is een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie waar partners met vertrouwen mee samenwerken. |
Visie |
OD IJmond werkt, als onderdeel van het openbaar bestuur, samen met burgers, bedrijven en overheden aan een evenwichtige en duurzame ontwikkeling van onze leefomgeving. Naast vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven, adviseert OD IJmond over de verschillende aspecten van de fysieke leefomgeving en duurzaamheid binnen het ruimtelijke domein. In de uitvoering van onze taken vervult OD IJmond een proactieve, regisserende en vooral verbindende rol. Als procesregisseur met kennis van zowel Inhoud als uitvoering bevordert OD IJmond een integrale aanpak binnen het ruimtelijk domein en koppelt OD IJmond de juiste partijen aan elkaar. Daarbij is kwalitatieve en adequate dienstverlening leidend. Initiatieven van burgers en bedrijven vragen van OD IJmond een open houding, gericht op wederzijds vertrouwen. Als kennisorgaan anticipeert OD IJmond hierop en faciliteert met een helder inzicht in het speelveld, binnen de kaders van de wet- en regelgeving. |
Doel / openbaar belang |
De beleidslijnen die door de gemeenten Beemster, Beverwijk, Haarlem, Heemskerk, Purmerend, Uitgeest en Velsen en de Provincie Noord-Holland in hun milieubeleidsplannen en overeenkomsten zijn neergelegd, bepalen in 2019 welke werkzaamheden uitgevoerd worden en worden vastgelegd In het uitvoeringsprogramma 2019 van OD IJmond. De ODIJmond heeft zelf geen milieubeleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst |
Ontwikkelingen |
Omgevingswet De Omgevingswet betekent een algehele stelselherziening voor de wet- en regelgeving, die gaat over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Deze herziening heeft een grote impact op de manier van werken, de cultuur, het juridisch en technisch instrumentarium en heeft gevolgen voor de bevoegde gezagen en de organisaties die bij de wet betrokken zijn zoals onze dienst. De wet beoogt het vergroten van de inzichtelijkheid en het gebruiksgemak, het versnellen van de besluitvorming, meer lokale afwegingsruimte en een samenhangende benadering. Warme Overdracht Bodem Met inwerkingtreding van de Omgevingswet komt een aantal provinciale bevoegdheden m.b.t. het bodemdomein bij gemeenten te liggen. Op dit moment worden de taken die bij deze bevoegdheden horen door Omgevingsdienst IJmond namens de provincie uitgevoerd. Middels het project ‘Warme Overdracht’ is provincie NH gestart met de decentralisatie van de taken en bevoegdheden. Op dit moment is nog onduidelijk hoe financiering van de te decentraliseren taken geregeld zal worden. |
Eigen Vermogen 1 januari 2019 |
€ 509.260 |
Eigen Vermogen 31 december 2019 |
€ 419.249 |
Vreemd Vermogen 1 januari 2019 |
€ 8.551.522 |
Vreemd Vermogen 31 december 2019 |
€ 8.287.440 |
Bijdrage gemeente aan GR 2019 |
€ 48.873 |
Resultaat van de GR 2019 |
€ 1 |
Mogelijke risico’s voor de gemeente |
- |
|
Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI) (contract met de Huisvuilcentrale (HVC) ) |
Site |
hvcgroep.nl |
Kerngegevens |
Gemeente Wormerland is partner van de gezamenlijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI). Vanuit de VVI is de NV HVC opgericht (www.hvcgroep.nl/gemeenten). De gemeenteraad kan door een zienswijze te geven op begroting HVC VVI. Op deze wijze kan de Raad de regie houden. |
Missie (HVC) |
De gemeenschappelijke regeling wordt getroffen ter behartiging van het belang van de verwerking van de door de deelnemende gemeenten ingevolge de Afvalstoffenwet verkregen afvalstoffen. Het lichaam tracht dit te bereiken door de oprichting en instandhouding van een vuilverbrandingsinstallatie in de gemeente Alkmaar met inbegrip van een stortplaats voor niet voor verbranding in deze installatie in aanmerking komende afvalstoffen, die in deze regeling tezamen worden aangeduid als "de installatie". |
Visie (HVC) |
De bestuursorganen van het lichaam oefenen de bevoegdheden uit, die ingevolge de Afvalstoffenwet voor de verwerking van afvalstoffen aan de raden der deelnemende gemeenten zijn opgedragen. |
Doel / openbaar belang (HVC) |
De basis voor het afvalbeheer vormt de Dienstverlenings-overeenkomst (DVO), die tussen de gemeente Wormerland en HVC is afgesloten en waarin de inhoud, de omvang en garanties van de afvalbeheertaken zijn vastgelegd. De DVO is ingegaan op 1 januari 2009 en heeft een looptijd van 10 jaar. Hiermee is zeker gesteld op een verantwoorde wijze en met een zo hoog mogelijk milieurendement tegen verantwoorde kosten het Wormerlandse afval wordt verwerkt. |
Ontwikkelingen |
- |
Eigen Vermogen 1 januari 2019 |
€ 24.000 |
Eigen Vermogen 31 december 2019 |
€ 24.000 |
Vreemd Vermogen 1 januari 2019 |
€ 647.000 |
Vreemd Vermogen 31 december 2019 |
€ 847.000 |
Bijdrage gemeente aan GR 2019 |
€ 0 |
Resultaat van de GR 2019 |
€ 0 |
Mogelijke risico’s voor de gemeente |
Op basis van aandeelhouderschap kunnen gemeenten een gezamenlijk beleidsstandpunt innemen richting VVI;
|
|
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW ) (incl. Regionale Brandweer Zaanstreek-Waterland (RBZW) en GHOR/CPA) |
Site |
|
Kerngegevens |
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, Zaandam |
Missie |
De partners in de veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland gaan ‘arm in arm voor veiligheid’ om het samenwerkingsverband te bestendigen en uit te bouwen. Dit samenwerkingsverband helpt maatschappelijke verstoringen voorkomen of beperken in het belang van en samen met de burgers. |
Visie |
• Wij werken adequaat en effectief samen op het gebied van integrale veiligheid; |
Doel / openbaar belang |
Het bewerkstelligen van een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde uitvoering van brandweer/GHOR/CPA-taken in ruime zin met inbegrip van het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen en overigens een goede hulpverlening bij een ongeval of een ramp te bevorderen in het gebied met negen deelnemende gemeenten. De Veiligheidsregio/RWBZ voert regiotaken op het gebied van preventie, preparatie en alarmcentrale. Daarnaast is de gemeentelijke crisisorganisatie inmiddels regionaal georganiseerd als gevolg van de wet op de Veiligheidsregio’s. Deze processen worden steeds verder geprofessionaliseerd. De nafase van een crisis blijft een taak van de gemeente. De VRZW ondersteunt gemeenten om deze taken te organiseren. |
Ontwikkelingen |
In het kader van de bezuinigingsopdracht hebben er binnen de organisatie diverse ontwikkelingen plaatsgevonden, waaronder het reduceren van het aantal formatieplaatsen. Een aantal ontwikkelingen loopt door in 2020. De GHOR is ondergebracht bij de VRZW. In mei 2019 was de samenvoeging van de meldkamers van de brandweer, politie en ambulancezorg een feit. In 2019 zijn er voorbereidingen getroffen voor de migratie van C2000. Deze operatie zal in het eerste kwartaal 2020 zijn afgerond. |
Eigen Vermogen 1 januari 2019 |
€ 2.368.000 |
Eigen Vermogen 31 december 2019 |
€ 2.187.000 |
Vreemd Vermogen 1 januari 2019 |
€ 16.397.000 |
Vreemd Vermogen 31 december 2019 |
€ 16.200.000 |
Bijdrage gemeente aan GR 2019 |
€ 1.272.603 |
Resultaat van de GR 2019 |
€ 596.069 |
Mogelijke risico’s voor de gemeente |
- |
|
Vervoerregio Amsterdam |
Site |
|
Kerngegevens |
Jodenbreestraat 25, 1011 NH Amsterdam |
Doel / openbaar belang |
Samenwerking versterken op het gebied van verkeer en vervoer, bevorderen van bereikbaarheid |
Missie |
Verkeer en vervoer ondersteunt de ruimtelijk-economische ontwikkelingen en de ontplooiingskansen van mensen. Dat vraagt om intensieve samenwerking afstemming tussen het mobiliteitsbeleid en de andere beleidsvelden. |
Visie |
Het versterken van de samenwerking op het gebied van Verkeer en Vervoer in regio Amsterdam-Almere |
Ontwikkelingen |
In 2019 is de fietsstraat langs de Rigastraat met subsidie tot stand gekomen. De verplaatsing van de bushalte voor lijn 67 op de Noordweg is geheel door de VRA betaald. Dit heeft te maken met een aanpassing op de lijnvoering van bus 67 die nu de eindhalte heeft bij de rotonde Wormervelden. |
Eigen Vermogen 1 januari 2019 |
€ 795.977 |
Eigen Vermogen 31 december 2019 |
€ 1.642.573 |
Vreemd Vermogen 1 januari 2019 |
€ 337.241.390 |
Vreemd Vermogen 31 december 2019 |
€ 270.801.530 |
Bijdrage gemeente aan GR 2019 |
- |
Resultaat van de GR 2019 |
- |
Risico |
- |
Programma 6 Bestuur en organisatie
Terug naar navigatie - Programma 6 Bestuur en organisatie
|
Cocensus |
Site |
|
Kerngegevens |
Openbaar lichaam genaamd 'gemeenschappelijke regeling Cocensus', gevestigd te Hoofddorp, gemeente Haarlemmermeer |
Missie |
Cocensus is de partner voor het integraal waarderen, heffen en invorderen van decentrale belastingen en heffingen. |
Visie |
Cocensus heeft een bedrijfsmatige grondslag en zal tegen een zo laag mogelijk tarief en zo hoog mogelijke kwaliteit haar diensten integraal aanbieden. De belangrijkste waarden hierbij zijn: |
Doel / openbaar belang |
Cocensus is een gemeenschappelijk regeling (GR) van de gemeenten Haarlem, Haarlemmermeer, Hillegom, Beverwijk, Oostzaan, Wormerland, Alkmaar, Bergen, Graft-De Rijp, Heerhugowaard, Langedijk en Schermer. In deze GR zijn de uitvoeringswerkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) en de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen ondergebracht. Cocensus verzorgt het bestandsonderhoud, de heffing, de invordering, de behandeling van bezwaar- en beroepschriften en de behandeling van verzoeken om kwijtschelding. |
Ontwikkelingen |
Per 18 oktober 2019 is Cocensus eigenaar geworden van De Trompet 2700 in Heemskerk. Op dit moment is Cocensus gehuisvest in 2 vestigingen, Haarlem en Alkmaar. Naar verwachting zal er begin 2021 intrede plaatsvinden in het nieuwe pand. Er is gekozen om beide locaties samen te brengen tot 1 vestiging in Heemskerk. Er een wetsvoorstel aangenomen om met ingang van 2021 de waarde van objecten (woningen en niet-woningen) te waarderen/taxeren op basis van vierkante meters in plaats van kubieke meters. Dit besluit heeft voor Cocensus een grote impact. De incidentele en structurele kosten heeft Cocensus reeds verwerkt in de begroting. Met ingang van 1 januari 2020 zijn de UCH-Gemeenten (Uitgeest , Castrium en Heiloo) toegetreden tot de Gemeenschappelijke regeling. |
Eigen Vermogen 1 januari 2019 |
€199.954 |
Eigen Vermogen 31 december 2019 |
€ 205.311 |
Vreemd Vermogen 1 januari 2019 |
€ 4.175.671 |
Vreemd Vermogen 31 december 2019 |
€ 7.805.636 |
Bijdrage gemeente aan GR 2019 |
€ 341.500 |
Resultaat van de GR 2019 |
€ 99.412 |
Mogelijke risico’s voor de gemeente |
In het verlengde van de ISO-certificering vindt jaarlijks bij Cocensus een uitgebreide risico-inventarisatie plaats. Deze inventarisatie met de daaraan gekoppelde beheersmaatregelen wordt elk half jaar besproken in het MT van Cocensus en éénmaal per jaar in de vergadering van het Dagelijks en Algemeen Bestuur van Cocensus. De beheersmaatregelen worden jaarlijks in de externe ISO-audit tegen het licht gehouden. Naar aanleiding daarvan worden weer separaat een inventarisatie en de bijbehorende (al dan niet aangepaste) beheersmaatregelen voorgelegd aan het Bestuur. Hierdoor is het risicomanagement geborgd binnen de organisatie van Cocensus. Cocensus heeft een zeer beperkt weerstandsvermogen. Dit houdt in dat financiële tegenvallers in rekening worden gebracht bij de deelnemers. |
|
Waterlands Archief |
Site |
|
Kerngegevens |
ISW, Waterlandlaan 81 te Purmerend. |
Missie |
De doelstellingen voor het Waterlands Archief zijn:
|
Doel / openbaar belang |
Het Waterlands archief heeft als doelstelling een zo breed mogelijk publiek te interesseren voor de cultuurhistorie van de regio Waterland en het onderzoek hiernaar zoveel mogelijk te stimuleren. |
Ontwikkelingen |
Het Waterlands Archief voerde in 2019 het 2e jaar van het Uitvoeringsplan 2018-2021 'Voor een betrouwbaar geheugen' uit. Daarnaast heeft het Waterlands Archief zich in 2019 in de afronden fase van een meerjarig project bezig gehouden met het wegwerken van achterstanden in het toegankelijk maken van archieven. Daarnaast verschuift de aandacht van het beheer van archieven naar digitalisering van archieven. Het digitale depot is in 2019 operationeel gemaakt en gereed om hierin digitale archieven op te nemen, te starten met het digitaliseren van bouwvergunningen. Voor het digitaliseren van bouwvergunningen heeft de raad in de kadernota 2019 € 61.000 beschikbaar gesteld uit de Algemene Reserve. Dit budget is nog niet uitgegeven en wordt via de reserve Nog uit te voeren werken meegenomen naar 2020. |
Eigen Vermogen 1 januari 2019 |
€ 562.108 |
Eigen Vermogen 31 december 2019 |
€ 439.231 |
Vreemd Vermogen 1 januari 2019 |
€ 221.338 |
Vreemd Vermogen 31 december 2019 |
€ 204.943 |
Bijdrage gemeente aan GR 2019 |
€ 112.418 |
Resultaat van de GR 2019 |
€ - 19.546 |
Mogelijke risico’s voor de gemeente |
Er zou een risico kunnen schuilen in de mogelijkheid dat de kosten van de digitalisering door onvoorziene omstandigheden toch hoger zullen kunnen uitkomen dan verwacht. |
|
OVER-gemeenten |
Site |
|
Kerngegevens |
OVER-gemeenten, Oostzaan en Wormerland. |
Missie |
|
Visie |
OVER-gemeenten is in 2020 een:
|
Doel / openbaar belang |
Op 17 juni 2008 heeft de gemeenteraad van Wormerland besloten in te stemmen met de samenwerking van Wormerland en Oostzaan. Om de uitvoering van beleidsmatige, uitvoerende en organisatorische opgaven te borgen en de dienstverlening verder te verbeteren, is de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten opgericht. OVER-gemeenten werkt binnen de door de gemeenteraad van Wormerland voor de samenwerking vastgestelde kaders. Deze kaders zijn:
Tevens mogen de kosten stijgen, indien een deelnemende gemeente nieuwe beleidsvoornemens heeft die gepaard gaan met personeelsuitbreiding. In dat geval zullen de extra kosten die hieruit voor de ambtelijke organisatie voortvloeien, gedragen worden door de betreffende gemeente zelf. Gemeenten die deze beleidsvoornemens niet willen doorvoeren zullen niet voor deze extra kosten van de ambtelijke organisatie worden belast. |
Ontwikkelingen |
Met de gemeenten in de regio wordt verdere samenwerking op thema's verkend. (samenwerking zoeken vanuit de raad). In 2019 is op bestuurlijk niveau er nadrukkelijk verschil van inzicht ontstaan ten aanzien van de directievoering. |
Eigen Vermogen 1 januari 2019 |
€ 230.498 |
Eigen Vermogen 31 december 2019 |
€ 295.066 |
Vreemd Vermogen 1 januari 2019 |
€ 1.899.708 |
Vreemd Vermogen 31 december 2019 |
€ 1.709.970 |
Bijdrage gemeente aan GR 2019 |
€ 8.830.631 |
Resultaat van de GR 2019 |
€ 12.706 |
Mogelijke risico’s voor de gemeente |
Het risico’s voor de gemeente zit met name in de financiering van OVER-gemeenten. Zijn de financiële middelen wel voldoende voor de uitvoering van de taken en rekening houdend met de ontwikkelingen van OVER-gemeenten. |
|
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK) |
Site |
|
Kerngegevens |
Raadhuisplein 1, 2101 HA Heemstede |
Missie |
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. |
Visie |
|
Doel / openbaar belang |
RIJK is er voor gemeenten die het beste uit de markt willen halen. Voor gemeenten die constant streven naar het bereiken van de beste waarde voor de beschikbare financiële middelen. Voor gemeenten die inkoop willen inzetten voor het realiseren van beleid. |
Ontwikkelingen |
Per 1 januari 2021 treedt de Castricum uit de gemeenschappelijke regeling. Om te voorkomen dat dit nadelige financiële gevolgen heeft voor de overblijvende gemeenten is een bestemmingsreserve gevormd voor een jaar om de ruimte bieden om de bedrijfsvoering van RIJK hierop aan te passen. De externe inhuurkosten blijven in de realisatie ver achter op de begroting en dat lijkt structureel. De gedachte was dat de flexibele externe schil ingezet kon worden bij ziekte of vervanging. De aangesloten gemeenten hebben aangegeven dat ondersteuning van een externe inhuur geen borging geeft ten opzichte van een medewerker van RIJK. Voor 2020 en verder zullen we de impact van deze constatering verder uitwerken in het meer robuust maken van onze eigen formatie. Voor 2019 betekent dit een fors incidenteel voordeel maar vanaf 2020 betekent dit een verschuiving van het budget inhuur naar vaste medewerkers. Voor 2019 is het voordeel dubbel, daar de vertrokken collega's nauwelijks opgevangen zijn door inhuur zijn ook de personeelslasten fors lager dan begroot. |
Eigen Vermogen 1 januari 2019 |
€ 83.421 |
Eigen Vermogen 31 december 2019 |
€ 314.478 |
Vreemd Vermogen 1 januari 2019 |
€ 589.475 |
Vreemd Vermogen 31 december 2019 |
€ 552.620 |
Bijdrage gemeente aan GR 2019 |
€ 99.720 |
Resultaat van de GR 2019 |
€ 401.693 |
Mogelijke risico’s voor de gemeente |
- |