Geachte raad,
Hierbij bieden wij u de Jaarstukken 2019 aan. Via deze jaarstukken leggen wij verantwoording aan u af over wat de gemeente het afgelopen jaar heeft gedaan om de doelstellingen zoals die in de begroting 2019 zijn vastgelegd te bereiken en over de kosten die daarmee gepaard zijn gegaan.
De Jaarstukken zijn onderverdeeld in het Jaarverslag en de Jaarrekening. In het Jaarverslag is de verantwoording per programma en de paragrafen uiteengezet, in de Jaarrekening is de financiële verantwoording over het jaar 2019 opgenomen.
De resultaten van de belangrijkste beleidsterreinen leest u terug in de 6 programma’s. Zij geven u een beeld van de voor 2019 gemaakte keuzes en behaalde resultaten.
Hebben we de geplande doelen gerealiseerd?
De in de programma’s opgenomen doelstellingen zijn overgenomen uit de begroting 2019. Vervolgens zijn onder de hoofdstukken ‘Hebben we de geplande doelen gerealiseerd?' de beoogde resultaten vanuit de begroting 2019 opgenomen, met daaronder door middel van groene of rode blokjes aangegeven of deze resultaten ook daadwerkelijk in 2019 zijn gerealiseerd. Dit geldt voor zowel Kwaliteit als Tijd, dus is er inhoudelijk gerealiseerd wat er beoogd was en is het conform de planning verlopen?
Financieel
Wij sluiten deze jaarrekening af met een positie saldo van afgerond € 287.000. Het saldo van de gewijzigde begroting bij het najaarsbericht 2019 bedroeg € 103.292. De verschillen groter dan € 50.000, welke niet worden gecompenseerd door een bijbehorende reserve, geven we hieronder weer.
Programma |
incidenteel /structureel |
Bedrag | Toelichting |
Dienstverlening | incidenteel | € 115.000 |
Hogere ontvangsten voor leges omgevingsvergunningen door de leges voor een paar grote projecten, zoals bijvoorbeeld Neck Zuid, Wormervelden en Watermuntstraat. |
Ruimtelijke ontwikkeling |
incidenteel |
€144.000 |
De uitgaven voor de implementatie van de omgevingswet, die voor de jaren 2019 t/m 2021 in de begroting zijn opgenomen, zijn in 2019 nog niet uitgegeven. We gaan dit werk alsnog uitvoeren, zodat we voorstellen om dit budget mee te nemen naar 2020. |
Sociaal Domein |
inc./str. |
€ -117.000 |
De uitgaven voor de Wmo zijn een stuk hoger uitgevallen dan begroot. Hoewel er al rekening was gehouden met hogere kosten in verband met de aanzuigende werking door het abonnementstarief, zijn de kosten voor de huishoudelijke hulp toch hoger uitgevallen. Daarnaast zijn de uitgaven aan woonvoorzieningen, door een aantal dure woningaanpassingen, en het Aov hoger uitgevallen dan begroot. Ook in 2020 verwachten we hogere lasten, deze zijn opgenomen in het Voorjaarsbericht. |
inc./str. |
€ -305.000 |
Voor de jeugdhulp zien we dat de beheersmaatregel “starten in het goedkopere segment B” goed uitgevoerd is. Echter, door de stijging van het aantal kinderen in specialistische jeugdhulp in 2019 ten opzichte van 2018, zijn de kosten hierdoor niet gedaald. Daarnaast blijkt uit de eindejaars-productieverantwoordingen van aanbieders dat een aantal van hen niet op tijd heeft geadministreerd, waardoor cliënten bij ons niet bekend en derhalve ook niet begroot waren. Hierdoor is er over 2019 een tekort ontstaan. |
|
Maatschappelijke participatie | incidenteel | €73.000 |
Volksgezondheid: door een afwikkeling van BTW uit vier voorgaande jaren is er een voordeel ontstaan van € 58.530. Daarnaast bleken eerder ingeschatte kosten voor de centrale zorgverlener flink lager uit te vallen. |
Leefomgeving | incidenteel | € 54.000 |
De uitgaven voor onderhoud en vervanging door LED van de openbare verlichting waren lager dan begroot. |
incidenteel | € 81.000 |
In het Najaarsbericht 2019 is er abusievelijk budget bijgevraagd aan de raad in verband met extra werkzaamheden door ODIJmond, zoals de Regionale Energie Strategie (RES) en de Warmtetransitie. Deze kosten bleken al in de begroting te zijn opgenomen. |
|
Bestuur en organisatie | incidenteel | € 141.000 |
De werkelijk ontvangen Algemene Uitkering is hoger dan begroot, met name door de uitkomsten van de Decembercirculaire, waarin een incidenteel bedrag voor klimaat is opgenomen van €237.000. |
Voor een nadere analyse van dit resultaat verwijzen wij u naar de programma’s in het Jaarverslag. Een samenvatting van de analyse is opgenomen onder het hoofdstuk “Analyse van de afwijkingen ten opzichte van de begroting” in de Jaarrekening.
Taskforce Sociaal Domein
Bij de Taskforce Sociaal Domein is het begroten op basis van de van het Rijk ontvangen gelden losgelaten. Er is bij het Voorjaarsbericht 2019 geprobeerd, zowel voor de Jeugdhulp als voor de WMO, zo realistisch mogelijk te ramen. Per saldo is er in het Voorjaarsbericht veel extra budget beschikbaar gesteld voor het Sociaal Domein. Bij het Najaarsbericht zijn de budgetten nogmaals zo goed mogelijk geactualiseerd. Het is vanaf 2019 daarom ook geen automatisme meer, om het saldo van de onderdelen van het Sociaal Domein, te verrekenen met de gelijknamige reserve.
Vanaf medio 2018 monitoren en prognosticeren we de kosten van de gespecialiseerde jeugdhulp in maandrapportages. Hoewel we hierdoor grote stappen hebben gemaakt in het grip krijgen op de financiën van de gespecialiseerde jeugdhulp, blijft het echter lastig om realistische voorspellingen te doen van de kosten. Eén van de grootste oorzaken hiervan is het feit dat een deel van de aanbieders niet op tijd administreert, waardoor cliënten bij ons niet bekend en derhalve ook niet begroot zijn. Daarnaast blijft het aantal kinderen in de specialistische jeugdhulp stijgen.
Zoals uit bovenstaande cijfers blijkt, is er toch weer een groot tekort gebleken. Niet alleen bij de Jeugdhulp, maar ook bij de Wmo. De verklaring hiervoor staat zowel hierboven, als in programma 3 benoemd. In het voorstel tot resultaatbestemming zullen we daarom voorstellen, om het negatieve saldo van de producten Wmo, Jeugdhulp, Participatie en Inkomensvoorziening, ad €389.747, te onttrekken aan de reserve Sociaal Domein. De hoogte van deze reserve komt daarmee op € 604.721.
Leeswijzer
De Jaarstukken kunt u onderverdelen in 4 onderdelen, de Programma's, de Paragrafen, de Jaarrekening en tot slot de bijlagen.
De 6 programma's bevatten zowel de visie, de doelen als de mate van realisatie van de activiteiten welke in de begroting 2019 waren gepland. De mate van realisatie wordt door middel van een gekleurde 'kwaliteit' (inhoud) en 'tijd' (planning) weergegeven en toegelicht.
De Paragrafen bevatten de reflectie op de in de begroting 2019 vastgelegde beleidslijnen met betrekking tot relevante beheersmatige aspecten.
De Jaarrekening bevat de balans, toelichting op de balans, de programmarekening en overige verantwoordingsinformatie.
In de bijlage vindt u going concerntaken per programma. Hieronder vallen alle reguliere (wettelijke) taken en taken die voortvloeien uit vastgesteld beleid. Tot slot vindt u in de bijlage met de gebruikte afkortingen in de jaarstukken.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Wormerland,
de secretaris, de burgemeester,