Programma 3 Sociaal domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen en acties en uitgaven en inkomsten geraamd van de activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet, samen de drie decentralisaties in het sociaal domein.

Wat was onze visie in 2019?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie in 2019?

In Wormerland staat niemand aan de kant. Het is voor ons belangrijk dat onze inwoners verbonden (kunnen) zijn met de samenleving en zich gesteund voelen bij het vervullen van zorgtaken. Wie zorg of hulp van de gemeente nodig heeft, krijgt zo snel mogelijk – en zo nodig op maat – een goed afgestemde oplossing. De menselijke maat staat hierbij voorop. Daarbij is het belangrijk dat de toegang tot voorzieningen laagdrempelig is en dat inwoners weten waar ze terechtkunnen. Bij hulp en ondersteuning spreken we zo veel mogelijk de zelfredzaamheid van de persoon zelf aan en die stimuleren en ondersteunen we.

Inwoners creëren zo op eigen kracht en binnen hun eigen netwerk kansen en mogelijkheden om naar vermogen mee te doen in de samenleving. Daar waar hun eigen netwerk niet toereikend is, kan een inwoner een beroep doen op ondersteuning vanuit de gemeente. Voor de kwetsbaarste inwoners is er een vangnet beschikbaar, bijvoorbeeld op basis van de Wet op de jeugdzorg, de Wmo of de Participatiewet.

 

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2019 GEREALISEERD?

 

1 Onze inwoners zijn zelfredzaam

Terug naar navigatie - Toelichting

We bieden inwoners die dit nodig hebben, met maatwerk zo effectief en zo snel mogelijk ondersteuning. Daarbij spreken we hun zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid aan. We zetten in op preventie, om te voorkomen dat problemen ontstaan of erger worden. We helpen inwoners om een zorgtaak op te kunnen pakken en we hebben grote waardering voor vrijwilligers en mantelzorgers. 

Wij zorgen ervoor dat inwoners die aangewezen zijn op beschermd wonen en maatschappelijke opvang, of zich verward gedragen, niet tussen wal en schip raken. Onze ambitie is dat zij dichtbij hun leven kunnen leiden, liefst in hun eigen gemeente. 

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2019

1.1 Meer inzetten op preventie

Terug naar navigatie - 1.1 Meer inzetten op preventie

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom investeren we in preventie en vroegsignalering op alle terreinen binnen het sociaal domein.

1.2 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat

Terug naar navigatie - 1.2 Ons aanbod effectiever maken door te sturen op resultaat

Wij bepalen, samen met de cliënt, welk resultaat er behaald moet worden en geven aanbieders de ruimte om oplossingen te vinden om tot dit resultaat te komen. Door afspraken te maken over het resultaat in plaats van over de inzet, sturen we direct op resultaat. Dit principe zetten wij zo veel mogelijk in bij alle afspraken die wij met aanbieders en samenwerkingspartners maken.

1.3 Waar nodig een passende oplossing bieden met maatwerk

Terug naar navigatie - 1.3 Waar nodig een passende oplossing bieden met maatwerk

Iedere inwoner met een hulpvraag in het sociaal domein kan rekenen op hulp die op zijn situatie is afgestemd. We zetten zo veel mogelijk algemene en ingekochte voorzieningen in. Als deze voorzieningen niet (afdoende) bijdragen aan de oplossing, bieden wij maatwerk aan. 

1.4 De transformatie vormgeven

Terug naar navigatie - 1.4 De transformatie vormgeven

Als gemeente nemen wij onze verantwoordelijkheid en hebben we in 2015 de transities van jeugdhulp, zorg en werk geïmplementeerd. Inwoners kunnen bij de gemeente terecht voor hulp in het kader van de Wet op de jeugdzorg, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet. Vanaf 2019 zetten we erop in om op verschillende terreinen het aanbod en/of de manier van behandeling te verbeteren. Het beleidskader Sociaal Domein geeft als belangrijk koersdocument richting aan deze transformatie. 

1.5 De financiële middelen beheersen

Terug naar navigatie - 1.5 De financiƫle middelen beheersen

Inwoners kunnen ervan op aan dat de gemeente de beperkte middelen vanuit het Rijk effectief en efficiënt inzet. Het gemeentebestuur heeft de financiële huishouding van de gemeente goed in beeld, zodat het heldere keuzes kan maken. Door budgetbeheersing, monitoring en rapportages houden we de financiële uitgaven zo veel mogelijk in de hand. 

2. Onze toegang tot hulp is laagdrempelig

Terug naar navigatie - Toelichting

Onze inwoners zijn goed geïnformeerd over hoe ze problemen kunnen herkennen en voorkomen. En ze weten waar zij terechtkunnen voor laagdrempelige ondersteuning. 

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2019

2.1 Meer effectiviteit en efficiency door integrale aanpak

Terug naar navigatie - 2.1 Meer effectiviteit en efficiency door integrale aanpak

Als gemeente zorgen we voor een integrale aanpak vanaf het moment dat de hulpvraag is gesteld totdat de oplossing en/of ondersteuning is geboden. Inwoners krijgen snel de juiste diagnose en kunnen ervan op aan dat alle terreinen in het sociaal domein zijn betrokken bij het opstellen van het ondersteuningsplan. Ongeacht wie de hulpvraag in behandeling heeft genomen, is het voor de inwoner helder wie waarvoor verantwoordelijk is. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Rekening 2018 Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
140 Integrale aanpak sociaal domein - 41.500 12.699 28.801
150 Inkomensvoorziening 3.548.318 3.487.438 3.453.230 34.208
152 Armoedebeleid 588.483 567.462 585.118 -17.656
155 Sociale werkvoorziening 450.207 559.229 546.152 13.077
157 Participatiebudget 373.256 420.020 395.971 24.049
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 3.943.613 4.125.596 4.242.284 -116.688
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 2.932.594 2.929.863 3.261.911 -332.048
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 1.557.526 1.574.195 1.546.981 27.214
285 Kwijtschelding gemeentebelastingen -22.384 15.833 2.425 13.408
Totaal lasten 13.371.614 13.721.136 14.046.772 -325.636
140 Integrale aanpak sociaal domein - 46.861 46.861 -
150 Inkomensvoorziening 3.000.980 3.155.625 3.107.242 -48.383
152 Armoedebeleid 56.030 56.370 37.936 -18.434
155 Sociale werkvoorziening - - 6.100 6.100
157 Participatiebudget 30.070 - - -
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 172.951 117.565 120.290 2.725
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) - - - -
Totaal baten 3.260.031 3.376.421 3.318.429 -57.992
Saldo programma 10.111.584 10.344.715 10.728.343 -383.628
9-jun-2020 9:16:49

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan € 25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2019.

Product   Verschil Toelichting
140 Integrale aanpak sociaal domein
lasten
29.000 (voordeel) In 2019 is gebleken dat de kosten die voor 2019 verwacht werden te vroeg in het proces zijn begroot. Voorspelling is dat in 2020 de verwachte kosten plaatsvinden en daarmee de middelen nodig blijken te zijn. De kosten worden gedekt door de reserve Innovatie Sociaal Domein, zodat dit verschil geen effect voor het jaarrekeningsaldo heeft, en het budget voor komende jaren in deze reserve beschikbaar blijft.
150 Inkomensvoorziening

lasten

 

baten

34.000 (voordeel)

48.000 (nadeel)

Door het aantrekken van de economie hebben meer mensen vanuit de bijstandsuitkering (Participatiewet) een betaalde baan gevonden, waardoor er minder aan uitkering is uitbetaald dan vooraf is begroot.

Vanwege een negatieve bijstelling vanuit het Ministerie op het geoormerkt budget voor de betaling van uitkeringen is er minder ontvangen dan vooraf, op basis van de voorlopige toekenning, is begroot. Dit komt doordat er minder uitkeringen zijn verstrekt.

164 Wet Maatschappelijke Ondersteuning lasten 117.000 (nadeel)

In 2019 is met de taskforce getracht realistisch te begroten en zijn de budgetten verlaagd op basis van de uitgaven 2018, rekening houdend met de verwachte aanzuigende werking door het abonnementstarief. De werkelijke uitgaven zijn zo'n € 117.000 hoger uitgevallen van begroot was bij het Najaarsbericht.

In 2019 zien we een toename in het aantal verstrekkingen Wmo ten opzichte van 2018. Enerzijds zijn dit gevolgen van de invoering van het abonnementstarief waardoor we een aanzuigende werking zien op onder andere de huishoudelijke hulp. Anderzijds zien we de gevolgen van de toenemende vergrijzing en de extramuralisering. Doordat mensen langer thuis blijven wonen en er onvoldoende geschikte woningen zijn, neemt de complexiteit van de ondersteuning thuis toe. Hierdoor komen bijvoorbeeld complexe en dure woningaanpassingen vaker voor. Het gebruik van het aanvullend openbaar vervoer is in de loop van 2019 toegenomen.

181+182 Jeugdhulp lasten 305.000 (nadeel)

We zien dat de beheersmaatregel “starten in het goedkopere segment B” goed uitgevoerd is. Echter, door de stijging van het aantal kinderen in specialistische jeugdhulp in 2019 ten opzichte van 2018, zijn de kosten hierdoor niet gedaald.

De maandrapportages lieten zien dat we in het najaarsbericht goed hebben bijgesteld. Bij binnenkomst van de productieverantwoordingen blijkt echter dat een aantal aanbieders niet op tijd hebben geadministreerd. Daardoor waren cliënten niet bekend bij ons en dus niet mee te nemen in de bijstelling. Daardoor is er nu over 2019 toch een tekort ontstaan.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2018 Begroting 2019 na wijziging Rekening 2019
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 694.008 994.468 994.468
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 150.000 108.500 137.301
Totaal reserves 844.008 1.102.968 1.131.769
9-jul-2020 9:15:24

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Reserve Innovatie Sociaal Domein

Deze (sub)reserve maakt deel uit van de reserve Sociaal Domein. In 2019 zijn de kosten ad € 12.699 in verband met Integrale aanpak sociaal domein aan deze reserve onttrokken.

 

Reserve Sociaal Domein

In 2019 is er € 46.861 toegevoegd aan de Reserve Sociaal Domein t.b.v. de uitvoering van het Transitieplan (plan ter verbetering behalen doelen uit de Jeugdwet). Dit geld is door Het Transitiefonds in 2019 beschikbaar gesteld om aan de transformatiedoelen te werken. De gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland hebben gezamenlijk een Transformatieplan ingediend met als doel de komende jaren gezamenlijk als gemeenten en in samenwerking met de jeugdaanbieders, het onderwijs en huisartsen, de transitie vorm te geven.

Kengetallen en indicatoren

Terug naar navigatie - Kengetallen en indicatoren

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.  

Omschrijving

Rekening 2018 Begroting 2019
Rekening 2019

Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar (Bron: LISA)

 483 525 418,7

% Jongeren met een delict voor rechter in de leeftijd 12-21 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel)

 n.b.** 1,6 n.b.

% Kinderen in uitkeringsgezin tot 18 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in Tel)

n.b.** 4 n.b.

% netto arbeidsparticipatie van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking (Bron: CBS)

 67 65 69,4

% werkeloze jongeren in de leeftijd 16-22 jaar (Bron: Verwey Jonker Instituut – Kinderen in  Tel)

n.b.** 1 n.b.

Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners (Bron: CBS)

 20,8 19 17,9

Aantal lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar (Bron: CBS)

 4,1 4,8 3,7

% jongeren met jeugdhulp van alle jongeren tot 18 jaar (Bron: CBS)

 5,7 6 7,3

% jongeren met jeugdbescherming van alle jongeren tot 18 jaar (Bron: CBS)

 0,8 0,5 1,2

% jongeren met jeugdreclassering van alle jongeren in de leeftijd van 12-23 jaar (Bron: CBS)

 0,4 0,3 -

Aantal cliënten met maatwerkarrangement WMO per 10.000 inwoners (Bron: GMSD)

 n.b.

350 310

 

** Het databoek van Kinderen in Tel wordt niet meer uitgebracht omdat het Verwey-Jonker instituut er geen financiering meer voor ontvangt.