Jaarrekening 2019

Grondslagen van waardering en resultaatbepaling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten daarvoor geeft.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.

De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar gesteld wordt.

Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskostengerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden, overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke.

Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijvoorbeeld reorganisaties) dient wel een verplichting opgenomen te worden.

Voor de baten van de Algemene Uitkering wordt bij de bepaling van het effect van het accres, uitgegaan van de Decembercirculaire van het desbetreffende jaar.

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Immateriële vaste activa
Er zijn geen immateriële vaste activa op de balans aanwezig.

Materiële vaste activa
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden vanaf het moment van ingebruikneming annuïtair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur, waarbij rekening wordt gehouden met een eventuele restwaarde. Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven.  Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken.

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Bedrijfsgebouwen:

  • nieuwbouw 40 jaar;
  • installaties 20 jaar;
  • inrichting 10 jaar;
  • renovaties/restauraties 20 jaar;
  • verbouwingen 20 jaar.

Grond- weg- en bouwkundige werken:

  • tertiaire wegen 25 jaar;
  • wegen straten in klinkers 15 jaar in asfalt 20 jaar en slijtlagen 10 jaar;
  • openbare verlichting vernieuwen 15 jaar;
  • bruggen 15 jaar;
  • apparatuur 10 jaar;
  • renovatie sluizen 25 jaar;
  • aanbrengen beschoeiing 15 jaar;
  • baggeren 8 jaar;
  • nieuwbouw zwembad en sporthal 40 jaar;
  • aanpassingen zwembad en sporthal 20 jaar;
  • aanleg buitensportaccommodatie 25 jaar;
  • renovatie bron-pomp en beregeningsinstallatie, verlichting allemaal 10 jaar;
  • speeltoestellen 5 jaar;
  • speeltuinen en speelplaatsen 10 jaar;
  • aanleg riolering 40 jaar;
  • drainage riolering max. 20 jaar;
  • afsluiters in pompputten en pompinstallaties 15 jaar.

Vervoersmiddelen:

  • vrachtauto’s en tractoren 10 jaar;
  • bestelwagens, dienstauto’s, overige voertuigen, machines en werktuigen, portofoons, mobilofoons, alarmontvangers 5 jaar.

Machines, apparatuur en installaties:

  • aanschaf hard- en software, faxen, kopieerapparaten, printers, e.d. 3-5 jaar;
  • kadastrale informatie (gkbn) 10 jaar;
  • koffie automaten gemeentehuis 5 jaar.

Financiële vaste activa:
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en leningen u/g zijn opgenomen tegen nominale waarde.

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Voorraden
Er zijn geen voorraden op de balans aanwezig.

Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inningskansen.

Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is echter tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De onderhoudsegalisatievoorzieningen stoelen op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan (een deel van) de gemeentelijke kapitaalgoederen, waarin rekening is gehouden met de kwaliteitseisen die ter zake geformuleerd zijn. In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen die is opgenomen in het jaarverslag is het beleid ter zake nader uiteengezet.

Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Stelsel van baten en lasten

Terug naar navigatie - Stelsel van baten en lasten

Bij het opstellen van de jaarrekening wordt het stelsel van baten en lasten gehanteerd. Bij dit stelsel wordt aan het eind van het dienstjaar rekening gehouden met de nog te ontvangen en nog te betalen bedragen die betrekking hebben op het dienstjaar. Niet geraamde bedragen worden verantwoord in het jaar waarin zij blijken.

Balans

Balans Activa

Terug naar navigatie - Balans Activa
ACTIVA
Vaste Activa
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2019 31-12-2018
Immateriele vaste activa Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio 0 0
Totaal Immateriele vaste activa 0 0
1 - Totaal 0,00
Materiele vaste activa Investeringen met een economisch nut 16.344.733 16.599.071
Investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding vd kosten een heffing kan worden geheven 8.884.900 9.062.049
Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut 6.195.249 5.526.754
Totaal Materiele vaste activa 31.424.882 31.187.874
2 - Totaal 31.424.881,81
Financiele vaste activa Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 803.327 803.327
Leningen aan Woningbouwcorporaties 3.269.413 3.465.848
Overige langlopende leningen 546.861 462.334
Totaal Financiele vaste activa 4.619.600 4.731.509
3 - Totaal 4.619.600,25
Vaste Activa-Totaal Vaste Activa-Totaal 36.044.482 35.919.383
Vlottende Activa
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2019 31-12-2018
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar Vorderingen op openbare lichamen 2.952.150 2.831.297
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 1.000.000 300.000
Overige vorderingen 1.884.153 853.133
Overige uitzettingen 549.272 440.277
Totaal Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 6.385.575 4.424.707
5 - Totaal 6.385.574,96
Liquide middelen Kassaldi 2.822 4.930
Banksaldi 166.079 116.436
Totaal Liquide middelen 168.901 121.366
6 - Totaal 168.901,46
Overlopende activa Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: nog te ontv.bedragen van het Rijk 124.593 166.124
Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen die tlv volgende begrotingsjaren komen 1.027.272 883.903
Totaal Overlopende activa 1.151.865 1.050.027
7 - Totaal 1.151.864,84
Vlottende Activa-Totaal Vlottende Activa-Totaal 7.706.341 5.596.100
Totaal activa Totaal activa 43.750.823 41.515.483
Geheel - Totaal 43.750.823 41.515.483
9-jul-2020 9:15:12

Balans Passiva

Terug naar navigatie - Balans Passiva
PASSIVA
Vaste passiva
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2019 31-12-2018
Eigen Vermogen Algemene reserve 5.484.805 6.050.761
Bestemmingsreserves 12.207.737 12.770.531
Het gerealiseerde resultaat volgend uit een overzicht van baten en lasten in de jaarrekening 574.476 395.500
Totaal Eigen Vermogen 18.267.018 19.216.793
1 - Totaal 18.267.018,31
Voorzieningen Voorzieningen 5.185.302 4.975.536
Totaal Voorzieningen 5.185.302 4.975.536
2 - Totaal 5.185.301,58
Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer Onderhandse leningen van binnenlandse banken en financiële instellingen 15.387.315 12.239.269
Waarborgsommen 6.295 6.315
Totaal Vaste schulden, met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer 15.393.611 12.245.584
3 - Totaal 15.393.610,85
Vaste passiva-Totaal Vaste passiva-Totaal 38.845.931 36.437.913
Vlottende Passiva
Hier moest even veel tekst komen zodat het op 2 regels komt :) 31-12-2019 31-12-2018
Netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar Kasgeldlen. aangegaan bij openb.lichamen als bedoeld in art.1, ond.a, van de Wet fin. decentr.overh. 0 1.500.000
Banksaldi 476 469
Overige Schulden 2.521.998 2.453.321
Totaal Netto-vlottende schulden, met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 2.522.474 3.953.790
4 - Totaal 2.522.474,03
Overlopende passiva Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen 2.369.545 1.090.409
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: ontvangen van het Rijk 278.443 0
Ivm voorfinanciering uitk. met specifiek doel: ontvangen van overige Nederlandse overheidslichamen 18.211 33.371
Overige vooruitontvangen bedragen die tbv de volgende begrotingsjaren komen 3.457 0
Totaal Overlopende passiva 2.669.657 1.123.780
5 - Totaal 2.669.656,56
Vlottende Passiva-Totaal Vlottende Passiva-Totaal 5.192.131 5.077.569
Totaal activa Totaal activa 44.038.061 41.515.482
Geheel - Totaal 44.038.061 41.515.482
9-jul-2020 9:15:45

Toelichting op de balans

Activa

Terug naar navigatie - Activa

 

A. VASTE ACTIVA

Conform de nota “Waardering van vaste activa, afschrijving en rente” wordt de activa sinds 2003 afgeschreven volgens de annuïteitenmethode. Vanaf 2017 wordt met een omslagrente van 4% gerekend, conform de in 2016 geactualiseerde nota. De afschrijvingstermijnen van de diverse activa worden in de “Staat van geactiveerde kapitaaluitgaven” genoemd, evenals de (des)investeringen, de afschrijvingsbedragen en de rentelasten.

 

Immateriële vaste activa

 

2019

2018

Boekwaarde begin boekjaar

0

0

Vermeerderingen

0 0

Verminderingen

0

0

Afschrijvingen

0

0

Extra afschrijvingen (i.v.m. stelselwijziging)

0

0

Boekwaarde einde boekjaar

0

0

 

Materiële vaste activa

De materiële vaste activa kunnen als volgt worden onderverdeeld:

 

 

Boekwaarde

31-12-2019

Boekwaarde

31-12-2018

1. Gronden en terreinen

(ec.nut)

813.736 937.049

2. Woonruimten

(ec.nut)

125 11.486

3. Bedrijfsgebouwen

(ec.nut)

15.015.524 15.321.732

4. Grond-, weg- & waterbouwk.werken  

(ec.nut)

215.390 12.895

 

(ec.nut, waarvoor heffing kan worden geheven)   

8.884.900 9.062.048

 

(maatsch.nut)

6.195.249 5.526.754

5. Vervoermiddelen

(ec.nut)

120.500 93.933

6. Machines, apparatuur & installaties

(ec.nut)

179.458 221.975

Totaal materiële vaste activa

 

31.424.882 31.187.870

 

 

Het verloop gedurende het jaar 2019 ziet er in totaliteit als volgt uit:

 

2019

2018

Boekwaarde begin boekjaar

31.187.874 29.858.206

Vermeerderingen

1.723.758 2.873.976

Verminderingen

-556.816 -756.247

Bijdragen van derden

0 0

Afschrijvingen

-929.934 -788.062

Extra afschrijvingen

0 0

Reclassificatie beginbalans

0 0

Boekwaarde einde boekjaar 

31.424.882 31.187.874

 

In de balans is de volgende onderverdeling gemaakt:

 

2019

2018

 - Investeringen met een economisch nut:

16.344.733 16.599.071

 - Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden toegepast: 

8.884.900 9.062.049

 - Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut:

6.195.249 5.526.754

Totaal

31.424.882 31.187.874

 

Hieronder is het verloop per onderdeel weergegeven:

 

Gronden en terreinen

 

2019

2018

Boekwaarde begin boekjaar

937.049 1.484.000

Reclassificatie beginbalans

  0

Investeringen

52.000 9.700

Desinvesteringen

-175.313 -556.651

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen

0 0

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar  

813.736 937.049

 

Woonruimten

 

2019

2018

Boekwaarde begin boekjaar

11.486 45.519

Investeringen

0 0

Desinvesteringen

-11.361 -34.034

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 0

Afschrijvingen

0 0

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar

125 11.486

 

Bedrijfsgebouwen

 

2019

2018

Boekwaarde begin boekjaar

15.321.732 15.558.054

Investeringen

83.158 253.999

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 -8.153

Afschrijvingen

-389.366 -386.259

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 -95.909

Boekwaarde einde boekjaar 

15.015.524 15.321.732

 

Grond- weg- en waterbouwkundige werken

 

2019

2018

Boekwaarde begin boekjaar

14.601.697 12.622.972

Investeringen

1.533.750 2.402.913

Desinvesteringen

0 -55.277

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

-370.142 0

Afschrijvingen

-469.766 -368.911

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0

Boekwaarde einde boekjaar 

15.295.539 14.601.697

 

Vervoermiddelen

 

2019

2018

Boekwaarde begin boekjaar

93.933 110.657

Investeringen

54.850 15.558

Desinvesteringen

0 0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

0 -6.223

Afschrijvingen

-28.283 -26.059

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

0 0
Boekwaarde einde boekjaar 120.500 93.933

 

Machines, apparatuur en installaties

 

2019

2018

Boekwaarde begin boekjaar

221.975 37.000

Investeringen

0 191.806

Desinvesteringen

-0 -0

Bijdragen van derden, direct gerelateerd

-0 -0

Afschrijvingen-

-42.517 -6.831

Afwaardering wegens duurzame waardevermindering

-0

-0

Boekwaarde einde boekjaar 

179.458 221.975

 

 

De in 2019 geïnvesteerde bedragen (> € 25.000) worden hieronder nader toegelicht:

Gronden en terreinen

  2019
Verkoop pand gymzaal 't Hop. Omdat de grond eigendom blijft van de gemeente Wormerland is de boekwaarde van de grond verplaatst op de balans (van bedrijfsgebouwen naar gronden en terreinen). De boekwaarde van de grond is € 52.000. De boekwaarde van het pand is reeds in 2018 afgewaardeerd. 52.000
   

 

Bedrijfsgebouwen

  2019
Vervanging luchtbehandelingskasten gemeentehuis Wormerland 107.342
   

 

Grond-, weg- & waterbouwkundige werken

  2019
Wegenbeheerplan 2016: Rigastraat en omgeving en verplaatsen bushalte Noordweg Wormer 679.917
Wegenbeheerplan jaarschijf 2019: Dorpsstraat Jisp 101.290
Wegenbeheerplan jaarschijf 2019: Wildschutweg-Leegwaterstraat 75.010
Uitvoering GVVP 2016 (gemeentelijk vervoersplan): Oosteinde Wormer 352.428
Watermuntstraat, gehele openbare ruimte 40.470
Diverse betonputten tbv ondergrondse containers (overgenomen van HVC per 1 jan 2019) 215.097
   

 

Vervoermiddelen

  2019
Vervanging bestelwagen met laadbak 54.850
   

 

Ter aanvulling een toelichting van de in 2019 verminderde investeringen (opbrengsten groter dan € 25.000; bedragen inkomsten/baten worden aangegeven met een ‘min’):

Gronden en terreinen

  2019
Aankoop grond Polderhuis te Wijdewormer (Ringdijk 2-4 Wijdewormer) -175.313
   

 

Grond-, weg- & waterbouwkundige werken

  2019
Subsidie van de Vervoerregio Amsterdam voor de herinrichting van de Rigastraat Wormer -325.207
Subsidie van de Vervoerregio Amsterdam voor het verplaatsen van bushalte aan de Noordweg in Wormer -44.935
   

 

Voor het verloop per krediet, de uitgegeven bedragen en de restantkredieten per 31-12-2019 verwijzen we naar het Overzicht stand van zaken investeringskredieten, welke opgenomen is na de toelichting op de balans.

 

Financiële vaste activa

 

Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen:

  2019

Boekwaarde 01-01-2019

803.327

Investeringen

0

Desinvesteringen

0

Afschrijvingen/Aflossingen

0
Doorgevoerde waardevermindering 0
Boekwaarde 31-12-2019 803.327

 

Leningen aan Woningbouwcorporaties:

  2019

Boekwaarde 01-01-2019

3.465.848

Investeringen

0

Desinvesteringen

0

Afschrijvingen/Aflossingen

-196.435
Doorgevoerde waardevermindering 0
Boekwaarde 31-12-2019 3.269.412

 

Overige langlopende leningen:

 

Verenigings-gebouw

Starters-leningen

Duurzaamheids-leningen Blijvers-leningen Totaal
Boekwaarde 01-01-2019 122.000 238.238 102.097 0 462.334
Investeringen 0 20.035 117.242 15.000 152.277
Desinvesteringen 0 0 0 0 0
Afschrijvingen/Aflossingen 0 52.420 15.068 263 67.751
Doorgevoerde waardevermindering 0 0 0 0 0
Boekwaarde 31-12-2019 122.000 205.853 204.271 14.737
546.861

 

 

B. VLOTTENDE ACTIVA

 

Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar

Deze post wordt onderscheiden in:

 

 

Stand

31-12-2019

Voorziening

oninbaarheid

Boekwaarde

31-12-2019

Boekwaarde

31-12-2018

Vorderingen op openbare lichamen 2.952.150 0 2.952.150 2.831.297
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rentetypische looptijd <1 jaar 1.000.000 0 1.000.000 300.000
Overige uitzettingen 549.272 0 549.272 440.277
Overige vorderingen 2.092.071 -207.918 1.884.153 853.132
Totaal uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 6.593.493 -207.918 6.385.575 4.424.706

 

Nadere toelichting:

 

Vorderingen op openbare lichamen

De vordering op openbare lichamen van € 39.301 betreft hoofdzakelijk een de vordering in het kader van het btw-compensatiefonds over 2019. Dit bedrag ontvangen we jaarlijks rond 1 juli van het jaar erna.

 

Uitzettingen in 's Rijks schatkist met rentetypische looptijd <1 jaar

De uitzetting in 's Rijks schatkist van € 1.000.000 betreft de overtollige liquide middelen die we hadden uitstaan bij het ministerie op 31 december 2019. Dit bedrag is € 700.000 hoger dan de situatie per 31-12-2018. Deze saldi zijn echt momentopnamen, welke dagelijks kunnen wijzigen.

 

Overige uitzettingen

De overige uitzettingen betreft de gelden in het Revolving Fund. Deze gelden zijn beschikbaar voor het verstrekken van leningen in het kader van Volkshuisvesting, Startersleningen, Duurzaamheidsleningen en Blijversleningen . Het saldo in het Revolving Fund is € 108.995 hoger is dan ultimo 2018. Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaak doordat er € 175.000 is gestort in het Revolving Fund. Verder zijn er ongeveer € 150.000 leningen verstrekt en is er ongeveer € 80.000 afgelost.

In 2019 zijn twee nieuwe leningmogelijkheden toegevoegd aan het Revoling Fund, namelijk 'Duurzaamheidsleningen voor maatschappelijk vastgoed' en 'Blijversleningen'. Duurzaamheidsleningen voor maatschappelijk vastgoed zijn bedoeld voor verenigingen, stichtingen en huurders. Blijversleningen zijn leningen aan particulieren met als doel het mogelijk te maken langer thuis te blijven wonen door de woning toekomstbestendig te maken.

Overige vorderingen

De overige vorderingen betreffen zowel belastingvorderingen in beheer bij Cocensus, vorderingen van sociale zaken en overige vorderingen in beheer bij de gemeente. Ten opzichte van 2018 zijn de overige vorderingen toegenomen met ruim  € 1.000.000. De voornaamste oorzaak van deze forse stijging is het feit dat per ultimo 2019 ruim een miljoen te vorderen is in verband met de realisatie van sportpark Neck.

In het volgende overzicht staan per dienstjaar de debiteurensaldi weergegeven, uitgesplitst in debiteuren in eigen beheer, belastingdebiteuren en debiteuren sociale zaken.

 

Jaar Debiteuren in eigen beheer Belastingdeb. beheerd door Cocensus Debiteuren Sociale Zaken Totaal
t/m 2011 2.210 0 125.373 127.583
2012 292 1.591 18.230 20.113
2013 0 3.630 21.526 25.156
2014 100 7.334 39.298 46.732
2015 0 9.026 44.655 53.681
2016 30 15.990 19.128 35.148
2017 1.154 85.313 63.445 149.912
2018 3.176 44.983 84.687 132.846
2019
1.331.285
135.690
67.179 1.534.154
Totaal 1.338.246 303.556 483.519 2.125.321
Voorziening -5.373 -55.402 -148.143 -208.918
Saldo 1.332.873 248.154 335.376 1.916.403

 

Liquide middelen (activa en passiva)

 

2019

2018

Bankrekeningen:

 

 

1. ING Algemene Dienst

0

8.299

2. Rabobank Burgerzaken

2.347 19.225

3. BNG Algemene Dienst

163.733 88.912

4. BNG Sociale Zaken

-27 -29

6. BNG Belastingen (Cocensus)  

-449 -440

Totaal bankrekeningen:

165.604 115.967

Gelden in kas

2.822 4.930

Totaal liquide middelen

168.426 120.897

 

In de balans worden de positieve saldi vermeld aan de activazijde en de negatieve saldi aan de passivazijde. Hiertoe zijn de volgende bedragen opgenomen:

 

2019 2018

Liquide middelen - debet

168.901 121.366

Liquide middelen - credit  

-475 -464

Totaal liquide middelen

168.426 120.897

 

 

 

 

 

 

 

Schatkistbankieren

Op 15 december 2013 is de wet Verplicht schatkistbankieren van kracht geworden. Dit houdt in dat decentrale overheden hun overtollige middelen (gelden op rekening-courant bij de bank boven een bepaald drempelbedrag) aan moeten houden bij het Ministerie van Financiën (de schatkist). Het doel hiervan is het verlagen van de EMU-schuld van de collectieve sector. Doordat de decentrale overheden hun tijdelijk overtollige gelden aanhouden in de schatkist, wordt de externe financieringsbehoefte van het Rijk verminderd. De gemeenten hebben een rekening-courant bij de schatkist waar gelden op aangehouden kunnen worden.

Voor Wormerland is het zogenaamde drempelbedrag € 253.000. Per kwartaal mag het totaal van alle liquide middelen op de diverse bankrekeningen en in kas, niet boven dit bedrag uitkomen.

Zoals in onderstaande tabel te zien is, is dat voor alle vier de kwartalen het geval, zie onder (2).

 

Overlopende activa

I.v.m. voorfinanciering uitkeringen met specifiek doel: nog te ontvangen bedragen van het Rijk

De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen nog te ontvangen voorschotbedragen die ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Te ontvangen bedragen

overheid

Instantie

Stand 

31-12-2018

Ontvangen

Toevoegingen

Vrijgevallen

bedragen

Stand 

31-12-2019

BTW MFA Neck

Bel.dienst

166.124 41.531     124.593

Totaal

 

166.124 41.531 0

0

124.593

De totale btw vordering inzake de MFA in Neck wordt in jaarlijks gelijke bedragen van 41.531 euro tot en met 2022 ontvangen.

 

Overige nog te ontvangen en vooruitbetaalde bedragen die t.l.v. volgende begrotingsjaren komen

Hieronder vallen de transitorische baten (bedragen die we in 2020 nog verwachten te ontvangen, voor zaken die betrekking hebben op 2019), de nog te ontvangen inkomsten 2019 en vooruitbetaalde kosten over 2020.

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva

 

B. VASTE PASSIVA

 

 

Eigen Vermogen

Het eigen vermogen is onderverdeeld in de reserves en het resultaat na bestemming.

 

De reserves bestaan uit:

  2019 2018
Algemene Reserve 5.484.805 6.050.761
Bestemmingsreserves dienend voor het opvangen van
ongewenste schommelingen in tarieven 
0 0
Overige bestemmingsreserves 12.207.737 12.770.531
Totaal  17.692.542 18.821.293

 

De mutaties in de reserves zijn opgebouwd uit: 

  2019 2018
Boekwaarde begin boekjaar 18.821.293 20.152.112
Vermeerderingen (excl. verschuivingen)  1.436.930 2.351.626
Verminderingen (excl. verschuivingen)  -2.565.681 -3.682.445
Boekwaarde einde boekjaar: 17.692.542 18.821.293

 

Het verloop in 2019 wordt in het volgende overzicht per reserve weergegeven

Terug naar navigatie - Het verloop in 2019 wordt in het volgende overzicht per reserve weergegeven
RESERVES Saldo 1 januari 2019 Resultaatbestemming 2018 Toevoegingen 2019 Rentetoerekening 2019 Onttrekkingen 2019 Verminderingen i.v.m. afschrijvingen op activa Saldo 31 december 2019
Algemene reserve 6.050.761 0 116.684 0 682.640 0 5.484.805
Totaal Algemene reserve 6.050.761 0 116.684 0 682.640 0 5.484.805
Egalisatiereserve Algemene uitkering 276.015 0 0 0 166.525 0 109.490
Reserve Nog uit te voeren werken 374.049 141.901 656.241 0 897.631 0 274.560
Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer 784.018 0 0 0 0 52.798 731.220
Bestemmingsreserve Verkiezingen 30.179 0 40.515 0 56.730 0 13.964
Bestemmingsreserve Opstellen omgevingsplannen 65.076 0 18.000 0 28.566 0 54.510
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 694.008 253.599 46.861 0 0 0 994.468
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 150.000 0 0 0 12.699 0 137.301
Fonds Volkshuisvesting 1.054.905 0 7.885 0 150.000 0 912.790
Bestemmingsreserve Privatisering sportvelden 23.065 0 0 0 226 0 22.839
Ontwikkelingsfonds 657.125 0 0 0 330.000 0 327.125
Bestemmingsreserve Monumentenzorg 60.959 0 0 0 5.112 0 55.846
Bestemmingsreserve Duurzame energie 116.440 0 0 0 17.316 0 99.124
Bestemmingsreserve Renovatie en onderhoud sportvelden 46.987 0 5.012 0 0 0 51.999
Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen 100.420 0 90.000 0 161.878 0 28.541
Fonds Duurzaamheidsleningen 679.507 0 150.198 0 0 0 829.705
Bestemmingsreserve Speelplaatsen 90.702 0 60.000 0 30.529 0 120.173
Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting 450.000 0 0 0 0 0 450.000
Reserve Zaanbrug 5.920.000 0 0 0 0 0 5.920.000
Bestemmingsreserve Duurzaamheid 1.047.077 0 0 0 123.030 0 924.047
Bestemmingsreserve Blijversleningen 150.000 0 34 0 0 0 150.034
Totaal Bestemmmingsreserves 12.770.531 395.500 1.074.746 0 1.980.243 52.798 12.207.737
Totaal reserves 18.821.293 395.500 1.191.430 0 2.662.883 52.798 17.692.542
9-jul-2020 9:15:16

Hieronder volgt een toelichting op de aard en reden van iedere reserve:

Terug naar navigatie - Hieronder volgt een toelichting op de aard en reden van iedere reserve:

Algemene reserve
De voornaamste functie van de algemene reserve is de bufferfunctie. Deze functie heeft als rol om fluctuaties in de exploitatiesfeer in de toekomst te kunnen opvangen; de voordelige resultaten van jaarrekeningen worden toegevoegd, terwijl nadelige saldi eraan onttrokken kunnen worden.

Overige bestemmingsreserves

Egalisatiereserve algemene uitkering

Deze reserve bedoeld om grilligheden in de hoogte van de algemene uitkering te ondervangen.

Nog uit te voeren werken
Deze reserve is ingesteld om beschikbaar gestelde gelden voor projecten die aan het eind van enig boekjaar nog niet zijn afgerond te reserveren voor de afronding in het jaar daarna.

Nieuwe brandweerkazerne
Deze reserve is ingesteld om de jaarlijkse kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne in Wormer te kunnen dekken, zodat deze niet op de jaarlijkse exploitatie drukken.

Verkiezingen
Middels deze reserve worden onregelmatige uitgaven in de diverse jaren gelijk verdeeld over de jaren. Het ene jaar zijn er immers geen verkiezingen, het volgende jaar zijn het er één of twee. Door deze reserve blijven de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk, nl. het gemiddelde benodigde bedrag.

Opstellen Omgevingsplannen
In 2019 is deze reserve hernoemd van 'Actualiseren bestemmingsplannen' naar 'Opstellen Omgevingsplannen'. Het doel van deze reserve is de pieken in de uitgaven m.b.t opstellen van omgevingsplannen te voorkomen zodat de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk blijven.

Sociaal Domein
In 2019 is deze reserve hernoemd van 'WMO, Jeugdhulp en Participatie' naar 'Sociaal Domein'. Daarnaast bestond er tot en met 2018  een reserve 'WWB-inkomensdeel'. Deze reserve WWB-inkomensdeel is in 2019 vervallen en onderdeel geworden van de reserve Sociaal Domein. De reserve 'WWB-inkomensdeel is hiermee vervallen. Het doel van deze reserve 'Sociaal Domein' is de tekorten binnen het sociaal domein op te kunnen vangen. Zodoende loopt de gemeente minder risico als de uitgaven op het Sociaal Domein hoger uitvallen dan begroot. 

Innovatie Sociaal Domein
Deze reserve is een sub-reserve van de reserve 'WMO, Jeugdhulp en Participatie', welke per 2019 is hernoemd naar de reserve 'Sociaal Domein'. Er is besloten om een bedrag van € 150.000 hieruit af te zonderen en speciaal te bestemmen voor innovatie.

Fonds volkshuisvesting
Uit deze reserve zijn leningen verstrekt aan de woningstichting in het kader van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting en aan particulieren in de vorm van Startersleningen.

WWB-inkomensdeel
In 2019 is deze reserve vervallen en onderdeel geworden van de reserve Sociaal Domein. Eind 2018 was de reserve WWB-inkomensdeel leeg.

Privatisering sportvelden
Deze reserve is ingesteld om de privatisering van het onderhoud van de sportverenigingen te financieren.

Ontwikkelingsfonds
Het ontwikkelingsfonds is ingesteld voor rendabel maken van bouwgrondexploitaties.

Monumentenzorg
Deze reserve is gecreëerd als buffer om externe adviezen etc. uit te kunnen betalen. In de toekomst zullen wellicht nieuwe objecten onderzocht worden alsook bouwhistorische onderzoeken van bestaande rijks- en provinciale monumenten. Tot en met 2021 is de subsidie voor onderhoud van gemeentelijke monumenten afgeroomd.  Indien er meer subsidie vertrekt wordt dan begroot is dan zal dit betaald worden uit deze reserve.

Duurzame energie
Deze reserve wordt ingezet voor het Duurzaamheidsprogramma, Energietransitieplan en Duurzaam bouwloket.

Renovatie/onderhoud sportvelden
Deze reserve is bedoeld voor het bekostigen van onderhoud en renovaties van sportvelden. Zolang niet alle sportvelden zijn geprivatiseerd, kunnen uitgaven aan onderhoud/renovatie aan niet-geprivatiseerde sportvelden worden verwacht.

Onderhoud vaarwegen
Deze reserve is bedoelt voor het baggeren van het binnenstedelijk gebied. Omdat dit meestal in de winter gebeurt, en daarom het ene jaar de uitgaven voornamelijk in het 'oude' boekjaar komen, en de volgende keer in het 'nieuwe' boekjaar, is er een aantal jaren geleden voor gekozen het beschikbare budget uit de jaarlijkse exploitatie, naar een reserve door te sluizen, zodat er geen pieken en dalen in de werkelijke uitgaven komen.

Fonds duurzaamheidsleningen
Deze reserve is ingesteld voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen.

Speelplaatsen
Jaarlijks wordt een regulier bedrag aan deze reserve toegevoegd en de uitgaven van het desbetreffende jaar worden er aan onttrokken. Hierdoor worden schommelingen in de exploitatie voorkomen.

Duurzame vervanging openbare verlichting
Op 17 november 2015 is door de Raad tot deze reserve besloten om over een periode van 15 jaar de openbare verlichting in zijn geheel te kunnen vervangen door duurzamere verlichting.

Nieuwe Zaanbrug
De gelden die bestemd zijn voor de dekking van de bouw van de nieuwe Zaanbrug zijn afgezonderd vanuit de reserve Nuon-gelden en in deze nieuwe reserve gestort. Nadat de brug een feit is, worden de jaarlijkse afschrijvingslasten aan deze reserve onttrokken.

Duurzaamheid
Deze reserve is ontstaan vanuit de reserve Nuon-gelden, De reserve is ingesteld om een bijdrage te leveren aan de ambities gesteld in het Nationale Energieakkoord uit 2013 (16 % duurzame opwekking in 2023 en/of 1,5 % energiebesparing per jaar). Het Klimaatakkoord uit 2019 is een initiatief van het kabinet en bouwt voort op het Energieakkoord uit 2013. Het doel van het Klimaatakkoord is vermindering van de uitstoot van broeikassen. Concreet ligt er een claim op de gelden in de reserve Duurzaamheid voor de jaarlijkse duurzaamheidsinitiatieven, de aanpak van bodemdaling Wormer- en Jisperveld en de voor 3,5 jaar aangetrokken duurzaamheidsmanager.

Blijversleningen
Deze reserve is ingesteld voor het kunnen verstrekken van leningen aan mensen die hiermee aanpassingen in hun woning kunnen laten doen waardoor ze langer in hun huis kunnen blijven wonen.

 

De toevoegingen en onttrekkingen groter dan € 25.000 worden hieronder toegelicht:

Algemene Reserve
 
Algemene Reserve  
Toevoeging conform begroting: jaarlijks 20% van de precario-opbrengst aframen om toekomstige wegval van precario-opbrengst geleidelijk op te vangen 116.684
 Totaal toevoegingen:  116.684
   
Onttrekking: Extra bijdrage aan OVER ivm ICT/personeel (incidenteel) -351.540
Onttrekking: Zaanoevergebied -100.000
Onttrekking: Digitalisering bouwtekeningen -61.000
Onttrekking: Verduurzaming sporthal -45.000
Onttrekking: Telefonische bereikbaarheid -3.100
Onttrekking: Verbetering website -2.000
Onttrekking: Erfgoednota -10.000
Onttrekking: Fietsnetwerk -10.000
Onttrekking: Burgemeesterswissel -100.000
Totaal onttrekkingen: -682.640
   

 

Bestemmingsreserves  
Egalisatiereserve Algemene Uitkering  

De afrekening van de Algemene uitkering 2018 ad € 166.525 is in 2019 onttrokken uit deze reserve

-166.525
Totaal onttrekkingen:  -166.525
   
Nog uit te voeren werken  
Aan deze reserve is € 141.901 toegevoegd vanuit de bestemming van de jaarrekening 2018, om in komende jaren uit te kunnen geven 141.901
Vanuit deze reserve zijn uitgaven gedaan uit eerder gereserveerde budgetten, zoals onder andere de verkoop woningen Zandweg, budget voor de burgemeeswissel, tegengaan bodemdaling Wormer- en Jisperveld, kunstwerk bij De Omslag, Sanering Sluisstraat Oostknollendam, verduurzaming sporthal en digitalisering bouwvergunningen. In totaal is er aan deze reserve toegevoegd: 656.241
Totaal toevoegingen: 798.142
Vanuit deze reserve zijn uitgaven gedaan uit eerder gereserveerde budgetten, zoals onder andere de aankoop woningen Zandweg, sanering Poort van Wormer, jongerenontmoetingsplek en de Zaandriehoek. In totaal is er uit deze reserve onttrokken: -897.631
Totaal onttrekkingen:  -897.631
   
Nieuwe brandweerkazerne  
Jaarlijkse onttrekking van de kapitaallasten van de opstallen van de brandweerkazerne in Wormer, conform begroting -52.798
Totaal onttrekkingen:  -52.798
   
Verkiezingen  

Aan deze reserve is het jaarlijkse bedrag van € 25.000 toegevoegd

25.000
Van het Rijk heeft de gemeente incidenteel € 11.515 ontvangen i.v.m. het organiseren van de Waterschapsverkiezingen in 2019. Deze bijdrage is toegevoegd aan de reserve

11.515

In de raad van april is een motie aangenomen om € 4.000 budget uit onvoorzien vrij te maken om het voor blinden en slechtzienden mogelijk te maken zelfstandig te stemmen. Dit is toegevoegd aan de reserve, gezien het feit dat de kosten ook uit de reserve betaald zijn

4.000

Totaal toevoegingen:  40.515

In 2019 zijn er drie verkiezingen geweest, namelijk op 20 maart 2019 de Provinciale Staten en de Waterschapsverkiezingen en op 23 mei 2019 verkiezingen voor het Europees Parlement. De werkelijke uitgaven t.b.v. deze verkiezingen zijn onttrokken aan deze reserve

-56.730

Totaal onttrekkingen:  -56.730
   
Opstellen Omgevingsplannen  

Toevoeging conform begroting

18.000

Totaal toevoegingen:  18.000

Conform het bestaande beleid zijn de gemaakte kosten voor het opstellen van omgevingsplannen aan deze reserve onttrokken

-28.566

Totaal onttrekkingen:  -28.566
   
Sociaal Domein  

In 2019 is € 46.861 toegevoegd aan de reserve Socaal Domein t.b.v. de uitvoering van het transitieplan (plan ter verbetering behalen doelen uit de Jeugdwet).  Dit geld is door Het Transitiefonds in 2019 beschikbaar gesteld om aan de transformatiedoelen te werken. De gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland hebben gezamenlijk een transformatieplan ingediend met als doel om de komende jaren gezamenlijk als gemeenten en in samenwerking met de jeugdhulpaanbieders, het onderwijs en huisartsen, de transformatie verder vormgeven.

46.861
Aan de reserve is € 253.600 toegevoegd vanuit de bestemming van het resultaat van de jaarrekening 2019 253.600
Totaal toevoegingen:  300.461
   
Fonds Volkshuisvesting  
In 2019 is er van het Fonds Volkshuisvesting (startersleningen) € 150.000 overgeheveld naar het Fonds Duurzaamheidsleningen -150.000
Totaal onttrekkingen:  -150.000
   
Ontwikkelingsfonds  
Aan de reserve Ontwikkelingsfonds is € 200.000 onttrokken voor de Sanering van de Sluisstraat in Oostknollendam, ter ondersteuning van het ontwikkelen van sociale woningbouw -200.000

De grond van het project Wormervelden/Poort van Wormer is in 2017 verkocht, waarna het positieve saldo is toegevoegd aan het Ontwikkelingsfonds. Er is in 2019, conform de SOK (Samenwerkingsovereenkomst) € 130.000 betaald in de ontwerpfase. Deze kosten zijn in 2019 onttrokken aan het Ontwikkelingsfonds.

-130.000
Totaal onttrekkingen:  -330.000
   
 Duurzame energie
 

Uitgaven in 2019 t.b.v. het Energietransitieplan

-17.316

Totaal onttrekkingen: -17.316
   
Onderhoud vaarwegen  

Conform de begroting is aan deze reserve het jaarlijkse bedrag van € 90.000 toegevoegd

90.000

Totaal toevoegingen:  90.000
Conform het bestaand beleid zijn de werkelijke kosten die gemaakt zijn in de exploitatie voor het baggeren, aan deze reserve onttrokken -161.878
Totaal onttrekkingen: -161.878
   
 Duurzaamheidsleningen  

In 2019 is er van het Fonds Volkshuisvesting (startersleningen) € 150.000 overgeheveld naar het Fonds Duurzaamheidsleningen

150.000

Totaal toevoegingen: 150.000
   
Speelplaatsen  

Het reguliere begrote bedrag is aan de reserve toegevoegd

60.000

Totaal toevoegingen: 60.000

De werkelijk gemaakte kosten zijn onttrokken

-30.529
Totaal onttrekkingen: -30.529
   
Duurzaamheid  
Incidentele onttrekking van € 75.000 t.b.v. Aanpak bodemdaling Wormer- en Jisperveld -75.000

Incidentele onttrekking van € 15.067 t.b.v. Duurzaamheidsinitiatieven

-15.067

Incidentele onttrekking van € 22.963 t.b.v. Zonnepanelen op de Multifunctionele accommodatie (MFA) Neck

-22.963

Incidentele onttrekking van € 10.000 voor Plan van Aanpak Veenweidegebied

-10.000

Totaal onttrekkingen: -123.030
   

 

Voorzieningen

  2019 2018
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's 2.157.188 2.252.216
Onderhoudsegalisatievoorzieningen 1.707.111 1.532.688
Door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendingsrichting  1.321.002 1.190.631
Totaal  5.185.302 4.975.536

 

 

Het verloop van de voorzieningen in 2019 wordt in onderstaand overzicht weergegeven:

Voorzieningen

Saldo
01-01-2019   

Toevoegingen 2019

Vrijgevallen bedragen 2019  

Aanwendingen  2019

Saldo
31-12-2019   

Voorzieningen ter egalisering van de kosten

         
           
Meerjaren onderhoudsplan (MOP) gebouwen 1.414.019 539.874 116.798 195.250 1.641.845
Onderhoud gymnastiekinrichting 55.995 12.533 0 11.056 57.472
Bruggen en kunstwerken 62.674 133.371 0 188.252 7.793
 Totaal 1.532.688 685.778 116.798 394.558 1.707.111
           

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's

 

       
Pensioenen wethouders 2.177.836 123.378 80.000 64.026 2.157.188
Wachtgelden (voormalig) wethouders 0 0 0 0 0
Personele maatregelen 74.380 127 0 74.507 0
Totaal 2.252.216 123.505 80.000 138.533 2.157.188
           

Voorzieningen voor bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt geheven

 

       
Egalisatie riolering 1.190.631 20.999 0 0 1.211.630
Egalisatie afval 0 109.372 0 0 109.372
Totaal 1.190.631 130.371 0 0 1.321.002

 

 

       

Totaal voorzieningen

4.975.535 939.655 196.798 533.091 5.185.302

 

Hieronder volgt een toelichting op de aard en reden van iedere voorziening:

Meerjarenonderhoudsplan (MOP)
Voor de gemeentelijke panden zijn allemaal afzonderlijke onderhoudsplannen opgesteld. In 2019 zijn deze MOPs geactualiseerd, en hebben op dit moment een looptijd tot en met 2040. Iedere 4 jaar zullen deze MOPs weer opnieuw tegen het licht worden gehouden, en waar nodig budgetten worden bijgesteld.

Onderhoud gymnastiekinrichting
Deze voorziening is in 2012 ingesteld voor de gymnastiekinrichting in de 5 gymzalen die de gemeente beheert. Dit onderhoudsplan heeft een looptijd tot en met 2020, en zal tussentijds tegen het licht worden gehouden.

Bruggen en kunstwerken
Deze voorziening is ingesteld bij de begroting 2018 naar aanleiding van het nieuwe beheerplan
Civieltechnische kunstwerken en dient om schommelingen in onderhoudswerkzaamheden te egaliseren.

Pensioenen wethouders
De pensioenverplichtingen in de toekomst van zowel de huidige wethouders, de gewezen wethouders die nog niet, als de gewezen wethouders die al wel pensioengerechtigd zijn, worden in deze voorziening opgenomen. Hiertoe worden per persoon actuariële waardeberekeningen opgesteld waarin rekening wordt gehouden met verwachte levensduur, de eventuele partner als de te hanteren rente.

Wachtgelden (voormalig) wethouders
Deze voorziening is ingesteld bij de begroting 2016. Hier is de berekende wachtgeldverplichting opgenomen van de voormalige wethouders die recht hebben op wachtgeld. De maandelijkse wachtgeldbetaling wordt er vervolgens aan onttrokken. Op dit moment zijn er geen betalingsverplichtingen en derhalve is de voorziening leeg.

Personele maatregelen
Deze voorziening is in 2018 gevormd in verband met de vertrekregeling en waarneming van de gemeentesecretaris. Eind 2019 zijn er geen betalingsverplichtingen meer, derhalve is de voorziening eind 2019 leeg.

Egalisatievoorziening riolering
Deze voorziening is in 2014 nieuw gevormd, en is ontstaan uit een verplichting van het BBV om deze gelden voortaan in een voorziening beschikbaar te houden in plaats van in een egalisatiereserve. Deze voorziening heeft als doel om de ontvangen rioolheffingen en de daarbij behorende uitgaven voor riolering te egaliseren. Deze gelden mogen niet voor andere zaken worden gebruikt.

Egalisatievoorziening afval
Deze voorziening is eveneens in 2014 nieuw gevormd, en is ontstaan uit een verplichting van het BBV om deze gelden voortaan in een voorziening beschikbaar te houden in plaats van in een egalisatiereserve. Deze voorziening heeft als doel om de ontvangen afvalstoffenheffingen en de daarbij behorende uitgaven voor afval te egaliseren. Deze gelden mogen niet voor andere zaken worden gebruikt.

 

 

De toevoegingen en onttrekkingen groter dan € 25.000 worden hieronder toegelicht:

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's

 

Pensioenen wethouders

 

Toevoeging conform begroting 123.378
Er is aan pensioenen oud-wethouders een bedrag uitbetaald van:  -64.026

Conform het Najaarsbericht 2019 is er €  80.000 vrijvallen uit de voorziening. De oorzaak van dit vrijvallen is, naast het jaarlijks verwerken van de actuariële waardeberekeningen van de pensioenen van (ex-)wethouders, het hanteren van een ander rentepercentage bij deze waardeberekeningen

-80.000
   

Personele maatregelen

 

Deze voorziening is in 2018 gevormd in verband met de vertrekregeling en waarneming van de gemeentesecretaris, conform besluit voorjaarsbericht 2018. Deze regeling heeft in 2019 tot uitbetaling geleid. Eind 2019 zijn er geen betalingsverplichtingen meer, derhalve is de voorziening leeg.

-74.507

 

 

 

Onderhoudsegalisatievoorzieningen

 

Meerjaren Onderhoudsplannen gemeentelijke gebouwen

 

In totaal is in 2019 aan deze voorziening MOP’s toegevoegd: 539.875
In 2019 valt een deel van het geplande onderhoud vrij in verband met verkoop van panden: -116.798
In 2019 bedroegen de uitgaven aan onderhoud van de diverse gebouwen:  -195.250
   

Onderhoud gymnastiekinrichting diverse sportzalen

 

In 2019 bedroegen de uitgaven aan onderhoud gymnastiekinrichting van de diverse sportzalen: -11.056
   

Bruggen en kunstwerken

 

Conform begroting wordt aan deze toegevoegd: 133.371
De totale werkelijke kosten in 2019 m.b.t. bruggen en kunstwerken -188.252
   

 

 

Vaste schulden met een rentetypische looptijd van één jaar of langer

 

De vaste schulden bestaan uit langlopende geldleningen en waarborgsommen. Hier onder staan de totale mutaties per onderdeel.

Langlopende leningen 2019 2018
Saldo begin boekjaar 12.239.269 10.085.381
Reguliere aflossingen  -851.953 -846.112
Vervroegde aflossing  0 0
Opgenomen leningen  4.000.000 3.000.000
Saldo einde boekjaar  15.387.316 12.239.269

 

Alle langlopende leningen zijn met de Bank Nederlandse Gemeenten afgesloten.

De totale rentelast voor het jaar 2019 met betrekking tot de vaste schulden bedraagt: € 322.036.

Van de verplichtingen met een looptijd langer dan één jaar moet in 2020 een bedrag van € 1.049.975 worden afgelost aan de leningverstrekker.

 

Waarborgsommen 2019 2018
Saldo begin boekjaar  6.315 6.315
Terugbetaalde / afgewikkelde waarborgsommen 20 0
Ontvangen waarborgsommen 0 0
Saldo einde boekjaar 6.295 6.315

 

 

 

B. VLOTTENDE PASSIVA

 

Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar

De vlottende schulden bestaan uit kasgeldleningen, bank- en girosaldi en overige schulden.

Per ultimo 2019 hadden we geen kasgeldlening lopen.

De post liquide middelen is samen met de saldi aan de debetzijde van de balans uiteengezet in de Liquide middelen onder de Vlottende Activa.

De post overige schulden betreffen facturen die betrekking hebben op 2019, en begin 2020 zijn betaald. Hieronder volgt een uitsplitsing van de overige schulden in crediteuren, schulden aan openbare lichamen, te betalen pensioenpremies, te betalen belastingen en sociale premies.

Overige schulden 31-12-2019
Crediteuren 1.433.043
Schulden aan openbare lichamen 987.865
Te betalen pensioenpremies 5.776
Te betalen belastingen 75.043
Te betalen sociale premies 20.271
Totaal 2.521.998

 

 

 

Overlopende passiva

 

Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen
Hieronder vallen de transitorische lasten (zaken waarvoor we in 2020 nog facturen verwachten, van zaken die in 2019 zijn uitgevoerd), de transitorische rente (rente over het jaar 2019, welke we in 2020 moeten betalen) en de overige nog te betalen kosten. Hieronder volgt een uitsplitsing van deze balanspost.

Verplichtingen die een volgend jaar tot betaling komen 31-12-2019
Transitorische lasten 799.430
Transitorische rente 136.621
Project Neck Zuid 1.304.098
Overige nog te betalen kosten 129.396
Totaal 2.369.545

 

Voorschotbedragen ontvangen van Europese en Nederlandse overheidslichamen
De in de balans opgenomen van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren, kunnen als volgt gespecificeerd worden:

 

Voorschotbedragen overheid

Instantie

Stand

31-12-2018

Toevoegingen

2019

Vrijgevallen bedragen 2019

Stand

31-12-2019

Vooruitontvangen van Rijksoverheid          
Vooruitontvangen SPUK-gelden Ministerie VWS 0 215.277 0 215.277
Vooruitontvangen OAB-gelden (onderwijsachterstandenbeleid) Ministerie OCW 0 115.446 0 115.446
Vooruitontvangen subsidie inzake Advies Klimaatneutraal en Circulair Inkopen (AKCI) inz. Torensloot Rijksdienst voor ondernemend nederland 0 10.000 0 10.000
Totaal   0 340.723 0 340.723
Vooruitontvangen van overige Nederlandse overheden
         
Subsidie zwerfafval Nedvang 15.376 6.400 -879 8.436
Subsidie bodemsanering Sluisstraat Oostknollendam Provincie Noord-Holland 17.994 0 -17.994 0
Subsidie verduurzamen bedrijventerrein Provincie Noord-Holland 0 9.775 0 9.775
Totaal

 

33.371 16.175 -18.873 18.211
Totaal

 

33.371 221.677 -18.873 223.713

 

Overige Vooruitontvangen bedragen die t.b.v. de volgende begrotingsjaren komen
Hieronder vallen alle overige overlopende passiva de ten laste komen van volgende begrotingsjaren.

 

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen
Aan de passiefzijde van de balans is buiten de balanstelling het bedrag vermeld waartoe aan diverse rechtspersonen borgstellingen of garantstellingen zijn verleend, dan wel langlopende contracten van materiële omvang.

Deze gewaarborgde geldleningen zijn als volgt samengesteld:

Waarborgen en garanties

Hoofdsom leningen

Bedrag schuld rest 31-12-2019 voor 100%

Percentage borgstelling

Gegarandeerd door gemeente  31-12-2019

Gegarandeerd door gemeente
31-12-2018

Gewaarborgde geldleningen door WSW

10.000.000

10.000.000

100%

0

0

Gewaarborgde geldleningen door WSW

19.587.747

18.592.000

50%

0

0

Gewaarborgde geldleningen overig

8.286.127

3.985.602

100%

3.985.602

4.223.113

Gewaarborgde geldleningen overig

0

0

50%

0

0

Gewaarborgde geldleningen overig

643.564.000

632.889.000

div.%

5.657.346

5.637.700

Totaal

681.437.875

665.466.602

 

9.642.948

9.860.813

Er zijn in 2019 geen betalingen door de gemeente Wormerland verricht voor uit hoofde van deze garantstellingen.

 

Algemene Uitkering 2019

De verwachting is dat de Algemene Uitkering bij de Meicirculaire 2020 ten opzichte van de Dembercirculaire 2019 voor het jaar 2019 gelijk blijft. We hebben dan ook geen overlopende post voor de afrekening van 2019 opgenomen.

 

Overzicht stand van zaken investeringskredieten

Programmarekening 2019

Terug naar navigatie - Programmarekening 2019

Onderstaand treft u een overzicht aan van de baten en lasten, samengevat per programma. De verschillen tussen realisatie en begroting zijn verklaard bij de programmaverantwoording in Deel 1.

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Programma Bedrag werkelijk uitgaven 2018 Bedrag werkelijk inkomsten 2018 Bedrag werkelijk saldo 2018 Bedrag primair begroot uitgaven 2019 Bedrag primair begroot inkomsten 2019 Bedrag primair begroot saldo 2019
01 Dienstverlening 1.543.679 687.526 -856.153 1.568.440 669.668 -898.772
02 Ruimtelijke ontwikkeling 964.603 197.638 -766.965 719.278 159.130 -560.148
03 Sociaal domein 13.371.614 3.260.031 -10.111.584 11.826.308 3.106.175 -8.720.133
04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs 4.000.925 499.692 -3.501.233 4.132.136 465.204 -3.666.932
05 Leefomgeving 10.557.810 5.963.673 -4.594.137 10.320.580 5.136.093 -5.184.487
06 Bestuur en organisatie 5.396.341 23.286.744 17.890.403 5.186.790 24.311.909 19.125.119
Gerealiseerd totaal van saldo van baten en lasten 35.834.973 33.895.303 -1.939.669 33.753.532 33.848.179 94.647
40 Mutaties in reserves 1.468.276 3.803.445 2.335.169 309.684 483.898 174.214
Gerealiseerd totaal van saldo van baten en lasten 1.468.276 3.803.445 2.335.169 309.684 483.898 174.214
Gerealiseerd resultaat 37.303.248 37.698.748 395.500 34.063.216 34.332.077 268.861
9-jul-2020 9:16:29 Verversingsdatum: 09-apr-2020
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten (2)
Programma Begroot incl. wijz. uitgaven 2019 Begroot incl. wijz. inkomsten 2019 Begroot incl. wijz. saldo 2019 Bedrag werkelijk uitgaven 2019 Bedrag werkelijk inkomsten 2019 Bedrag werkelijk saldo 2019 Verschil begr/werk 2019 Voordelig/ nadelig
01 Dienstverlening 1.610.918 1.233.668 -377.250 1.573.706 1.322.736 -250.970 126.280 voordelig
02 Ruimtelijke ontwikkeling 1.303.641 471.824 -831.817 984.920 506.770 -478.150 353.667 voordelig
03 Sociaal domein 13.721.136 3.376.421 -10.344.715 14.046.772 3.318.429 -10.728.343 -383.628 nadelig
04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs 4.367.777 628.109 -3.739.668 4.131.647 647.025 -3.484.622 255.046 voordelig
05 Leefomgeving 10.871.073 5.267.858 -5.603.215 10.307.509 5.215.713 -5.091.797 511.418 voordelig
06 Bestuur en organisatie 6.612.896 25.953.359 19.340.463 6.425.273 25.222.142 18.796.870 -543.593 nadelig
Gerealiseerd totaal van saldo van baten en lasten 38.487.441 36.931.239 -1.556.202 37.469.827 36.232.814 -1.237.013 319.189 voordelig
40 Mutaties in reserves 1.586.027 3.245.521 1.659.494 1.191.430 2.715.681 1.524.251 -135.243 nadelig
Gerealiseerd totaal van saldo van baten en lasten 1.586.027 3.245.521 1.659.494 1.191.430 2.715.681 1.524.251 -135.243 nadelig
Gerealiseerd resultaat 40.073.468 40.176.760 103.292 38.661.257 38.948.495 287.238 183.946 voordelig
9-jul-2020 9:15:53 Verversingsdatum: 09-apr-2020

Analyse van de afwijkingen ten opzichte van de begroting

Terug naar navigatie - Analyse van de afwijkingen ten opzichte van de begroting

Hieronder is een tabel opgenomen met de verschillen tussen de begroting inclusief wijzigingen en de werkelijkheid. Hieronder worden alleen de verschillen groter dan € 25.000 genoemd. Verschillen die gecompenseerd worden door een hogere of lagere onttrekking uit een bijbehorende reserve zijn niet meegenomen. Ook hogere (of lagere) lasten die direct verband houden met hogere (of lagere) inkomsten, zijn uit de tabel weggelaten.gamma

 

Product

Effect

Bedrag

Inc

/str.

Toelichting

Begrotingssaldo cfm

Najaarsbericht

  Voordelig € 103.292   Betreft saldo Najaarsbericht.
1. Dienstverlening Omgevingsvergunningen Voordelig €115.000 inc. Hogere ontvangsten voor leges omgevingsvergunningen door de leges voor een paar grote projecten, zoals bijvoorbeeld Neck Zuid, Wormervelden en Watermuntstraat.
2. Ruimtelijke ontwikkeling Bestemmings- en structuurplannen Voordelig € 144.000 inc. De uitgaven voor de implementatie van de omgevingswet, die voor de jaren 2019 t/m 2021 in de begroting zijn opgenomen, zijn in 2019 nog niet uitgegeven. We gaan dit werk alsnog uitvoeren, zodat we voorstellen om dit budget mee te nemen naar 2020.
3. Sociaal Domein Wet maatschappelijke ondersteuning Nadelig € 117.000 str./inc. De uitgaven voor de Wmo zijn een stuk hoger uitgevallen dan begroot. Hoewel er al rekening was gehouden met hogere kosten in verband met de aanzuigende werking door het abonnementstarief, zijn de kosten voor de huishoudelijke hulp toch hoger uitgevallen. Daarnaast zijn de uitgaven aan woonvoorzieningen, door een aantal dure woningaanpassingen, en het Aov hoger uitgevallen dan begroot. Ook in 2020 verwachten we hogere lasten, deze zijn opgenomen in het Voorjaarsbericht.
  Jeugdhulp Nadelig € 332.000 str.

Voor de jeugdhulp zien we dat de beheersmaatregel “starten in het goedkopere segment B” goed uitgevoerd is. Echter, door de stijging van het aantal kinderen in specialistische jeugdhulp in 2019 ten opzichte van 2018, zijn de kosten hierdoor niet gedaald.

Daarnaast blijkt uit de eindejaars-productieverantwoordingen van aanbieders dat een aantal van hen niet op tijd heeft geadministreerd, waardoor cliënten bij ons niet bekend en derhalve ook niet begroot waren. Hierdoor is er over 2019 een tekort ontstaan.
4. Maatschappelijke participatie Zwembad Nadelig € 40.000 inc. Sportfondsen heeft in haar voorlopige jaarcijfers aangegeven dat de personeelskosten voor zwembad 't Zwet hoger zijn uitgevallen.
  Volksgezondheid Voordelig € 73.000 inc. Door een afwikkeling van de BTW van vier voorgaande jaren is er een voordeel ontstaan van € 58.530. Daarnaast bleken eerder ingeschatte kosten voor de centrale zorgverlener flink lager uit te vallen.
5. Leefomgeving Openbare verlichting Voordelig € 54.000 inc. De uitgaven voor onderhoud en vervanging door LED is lager uitgevallen dan begroot.
  Rioolbeheer Voordelig €42.000 inc. Het positieve saldo wordt veroorzaakt door lagere investeringsuitgaven en hierdoor ook lagere BTW-uitgaven ten opzichte van de begroting.
  Milieubeleid Voordelig € 81.000 inc. In het Najaarsbericht 2019 is er abusievelijk budget bijgevraagd in verband met extra werkzaamheden door ODIJmond, zoals de Regionale Energie Strategie (RES) en de Warmtetransitie. Deze kosten bleken al in de begroting te zijn opgenomen.
6. Bestuur en organisatie Algemene Uitkering Voordelig €141.000 inc. De werkelijk ontvangen Algemene Uitkering is hoger dan begroot, met name door de uitkomsten van de Decembercirculaire, waarin een incidenteel bedrag voor klimaat is opgenomen van €237.000.
           
Diversen Div. verschillen <25.000 Voordelig € 22.946
   

Totaal

   

€ 287.238

   

 

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

In onderstaande tabel zijn de begrotingsoverschrijdingen per programma uiteengezet en toegelicht. De begrotingsoverschrijdingen betreft het verschil tussen de werkelijke lasten en de (gewijzigde)begroting. De bedragen van deze begroting zijn inclusief de wijzigingen van het Voorjaars-, Najaarsbericht en eventuele andere begrotingswijzigingen. Door middel van het vaststellen van de jaarrekening worden de overschrijdingen door uw raad geaccepteerd.gamma

Programma

Begrote lasten

Werkelijke lasten

Overschrijding

3. Sociaal Domein 13.721.136 € 14.046.772 € 325.636

 

Toelichting

De lasten van het programma Sociaal Domein zijn € 325.626 hoger dan begroot. De oorzaak hiervan zijn de hogere lasten voor de WMO en de specialistische jeugdhulp. Voor deze overschrijding geldt dat deze hogere lasten nog niet bekend waren ten tijde van de laatste begrotingsaanpassing. De berekening van het nog te betalen onderhanden werk, aan de zorgaanbieders van de specialistische jeugdhulp, kon zelfs pas gedaan worden naar aanleiding van hun rapportages per 1 april 2020.

Bovenstaande overschrijding past dus binnen het bestaande beleid. De overschrijdingen zijn ontstaan door onvoorziene omstandigheden.

 

Kredieten

In 2019 is het krediet voor uitvoering van het Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP) Oosteinde in Wormer met 6% overschreden, zijnde € 45.000 op het totaalkrediet van € 735.000. Op de overige kredieten zijn geen significante overschrijdingen te constateren.

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten

 

In dit overzicht van baten en lasten zijn de volgende bedragen in 2019 van incidentele aard:

Programmanummer

Omschrijving programma

Lasten

Baten

2 Ruimtelijke ontwikkeling 203.104 315.597
3 Sociaal Domein   46.861
4 Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs 78.880 13.424
5 Leefomgeving 262.588 93.141
6 Bestuur en organisatie 1.304.837

10.867

  Saldo incidenteel tlv programma 1 t/m 6 1.849.409

479.890

40 Mutaties in reserves 97.966 1.439.414
  Saldi 1.947.375 1.919.304
  Per saldo incidenteel 28.071  

 

Toelichting:

Het saldo van lasten en baten van incidentele aard dat ten laste komt van de exploitatie is rond de € 28.000. Behalve de lasten en baten met betrekking tot de mutaties in reserves (met hun bijbehorende uitgaven en inkomsten in de diverse programma's), lichten we de bedragen van incidentele aard groter dan € 25.000 hieronder per programma toe.

 

Programma 2:

Het Polderhuis op de Ringdijk 2-4 in Wijdewormer, monumentaal pand wat tot voor kort verhuurd werd door de gemeente, is in 2019 verkocht. De opbrengst van het pand is € 305.597. Dit pand had een boekwaarde van € 175.313, wat tot een netto-verkoopopbrengst leidt van € 130.284, welke aan de de voorziening ‘Meerjaren onderhoudsplannen (MOP's) gebouwen’ is toegevoegd.

 

Programma 5:

Bij Programma 2 is de netto-opbrengst van de verkoop van Het Polderhuis op de Ringdijk 2-4 in Wijdewormer verantwoord als incidentele bate. De netto-opbrengst van het pand ad € 130.284 is in het Najaarsbericht 2019 toegevoegd aan de voorziening ‘Meerjaren onderhoudsplannen (MOP's) gebouwen’. Van deze toevoeging aan de voorziening gaat € 108.280 naar een monumentaal pand. Monumentale panden behoren tot programma 5, vandaar de de toevoeging van dit gedeelte van de totale toevoeging aan de voorziening MOP's vanuit programma 5 plaatsvindt. Het resterende bedrag wordt vanuit programma 2 toegevoegd aan de voorziening MOPs.

De woning op de Zandweg 92 in Wormer is verkocht in 2019. De boekwaarde was € 11.361 en de verkoopopbrengst € 50.323, wat resulteert in een netto verkoopopbrengst van € 38.962.

 

Programma 6:

In het najaarsbericht 2019 heeft de raad incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de vervanging van de griffier. Dit kosten n 2019 zijn € 60.011.

Overzicht van de aanwending van het bedrag voor Onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht van de aanwending van het bedrag voor Onvoorzien

Het middels de primaire begroting door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget voor onvoorziene zaken bedroeg tot en met 2018 € 51.117. In de primitieve begroting 2019 is dit voor de jaren 2019 tot en met verlaagd met € 25.000 tot een begroot bedrag van € 26.117. Daarnaast is er in de raad van april 2019 een motie aangenomen om incidenteel € 4.000 van onvoorzien ter beschikking te stellen om het voor blinden en slechtzienden mogelijk te maken zelfstandig te kunnen stemmen.

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector

Per 01-01-2013 is de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) van kracht. Deze wet verplicht onder meer tot jaarlijkse publicatie van de daarin genoemde financiële arbeidsvoorwaarden van topfunctionarissen van de gemeenten. Hieronder de gegevens van de desbetreffende functionarissen. In 2019 zijn geen 'uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan topfunctionarissen met of zonder dienstbetrekking', derhalve ontbreekt de tabel 2.

Tabel 1a. Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling

Het individueel WNT-maximum is bij beide functionarissen niet overschreden.  Het individueel bezoldigingsmaximum bedraagt € 194.000 voor leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking.

 

WNT JR 2019 1

 

Tabel 1b. Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12

 

 

 

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatum

Belangrijke gebeurtenis na balansdatum: COVID-19 (Corona) virus

De gehanteerde grondslagen voor waardering en resultaatbepaling van de jaarrekening 2019 zijn gebaseerd op de continuïteitsveronderstelling van de gemeente. Echter in de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van het COVID-19 virus. Medio februari 2020 is dit virus in heel Europa (waaronder ook Nederland) doorgedrongen. Om het virus zo goed mogelijk te bestrijden heeft het Kabinet maatregelen getroffen, waaronder het verbieden van bijeenkomsten van (grote) groepen mensen, diverse reisverboden en de sluiting van eet- en drinkgelegenheden en sport- en fitnessclubs, scholen en kinderdagverblijven tot in ieder geval 28 april 2020. Vergaande maatregelen zijn op dit moment niet uitgesloten. Dit heeft een aanzienlijke impact op de economie en werkgelegenheid in zowel binnenland als het buitenland. De uiteindelijke gevolgen hiervan zijn op dit moment nog niet te overzien.

Ook voor onze gemeente heeft de uitbraak van het COVID-19 virus, op het moment van het opmaken van de jaarrekening, directe organisatorische gevolgen c.q. onzekerheden. Deze organisatorische gevolgen c.q. onzekerheden bestaan uit:

  • Alle medewerkers werken zoveel als mogelijk vanuit huis en zijn voor onderlinge afstemming aangewezen op telefonie of digitale oplossingen;
  • De gemeente onderzoekt welke ondersteuning mogelijk is om inwoners en bedrijven binnen de gemeente die in (financiële) moeilijkheden zijn gekomen te ondersteunen. Dit heeft impact op onze werkzaamheden die we op dit moment nog niet volledig kunnen overzien.

Naast de bovenstaande organisatorische gevolgen heeft dit direct dan wel indirect ook financiële gevolgen c.q. onzekerheden voor onze gemeente. Het Corona virus heeft conform de uitspraak van de commissie BBV geen directe financiële gevolgen voor de jaarrekening 2019. Echter vanaf het boekjaar 2020 kunnen de volgende financiële gevolgen van toepassing zijn voor onze gemeente, voor zover wij kunnen overzien op het moment van het opmaken van de jaarrekening:

  • Kasstromen, zo heeft de gemeente uitstel van betaling voor de gemeentelijke belastingen verleend aan alle ondernemers tot 31 augustus 2020. Zo nodig kunnen ondernemers verdere uitstel van betaling krijgen. De uitgestelde betaaltermijn geldt voor alle ondernemers met een inschrijving in de Kamer van Koophandel. Het risico op oninbaarheid van vorderingen zal toenemen;
  • Doorschuiven van diverse beleidsactiviteiten, waardoor zaken later gerealiseerd worden dan gedacht;
  • Inkomstenderving van gesubsidieerde instellingen en verbonden partijen, is het weerstandsvermogen van die partijen voldoende dit te kunnen opvangen;
  • Landelijk ingestelde regelingen zoals de "Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers" of een toename aan zelfstandigen die een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen.
  • Er wordt opnieuw een economische recessie verwacht. Dit zal leiden tot een grotere werkloosheid die zich door kan vertalen naar een groter beroep op bijstand. Normaliter worden gemeenten hiervoor zo nodig gecompenseerd door het Rijk (t-2) al dan niet met maatwerk (voorfinanciering o.i.d);
  • Het kabinet gaat in overleg met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over de mogelijkheid om (voorlopige) lokale aanslagen aan ondernemers stop te zetten en al opgelegde aanslagen aan bedrijven in te trekken. Het gaat hierbij in het bijzonder om de toeristenbelasting.

De uiteindelijke financiële impact van bovenstaande zaken is op dit moment niet redelijkerwijs in te schatten.

Wij verwachten qua liquiditeit geen problemen omdat wij zonder problemen bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten geld kunnen lenen. Gezien de huidige situatie op de geld- en kapitaalmarkt zijn daaraan geen of nauwelijks rentekosten aan verbonden.

De uitbraak van het COVID-19 virus heeft zoals al vermeld geen invloed op de cijfers over het boekjaar 2019. Het gemeentebestuur heeft passende maatregelen genomen c.q. zorgt ervoor dat passende maatregelen worden genomen om de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten te waarborgen. De jaarrekening is dan ook opgemaakt uitgaande van de veronderstelling van continuïteit van de bedrijfsactiviteiten.

 

Algemene Uitkering herijking

In februari 2020 hebben we de raad ingelicht over de aanstaande herijking van het gemeentefonds. Het doel van deze herijking is nieuwe verdeelsleutels te vinden om de Algemene Uitkering te herverdelen over alle gemeenten. In de Meicirculaire 2020 zou een nieuwe verdeling van de Algemene Uitkering gepubliceerd worden. Het ingangsjaar zou 2021 zijn.

De publicatie van de resultaten is echter uitgesteld en zal naar verwachting pas in de Decembercirculaire 2020 bekendgemaakt worden. De ingangsdatum voor de nieuwe herverdeling is het begrotingsjaar 2022. De raad is hierover ingelicht in het Voorjaarsbericht 2020.

De voorlopige uitkomsten geven het beeld dat tweederde van de gemeenten erop achteruitgaan. De voorgestelde herverdeling is grofweg een verschuiving richting de grote steden. De resultaten van de individuele gemeenten zijn nog niet bekend, echter we moeten rekening houden met een daling van de Algemene Uitkering. Herverdeeleffecten worden door middel van een ingroeipad van 4 jaar verwerkt.

Hoewel de herijking financieel voor 2019 geen effect heeft kan deze herijking bij de bestemming van het jaarrekeningsaldo een overwegingsfactor zijn van de raad en derhalve benoemen we dit risico in de Jaarrekening 2019.