Programma 6 Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

In dit programma noemen we de doelen, acties en ramen we de uitgaven en inkomsten van de activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat was onze visie in 2019?

Terug naar navigatie - Wat was onze visie in 2019?

Wormerland is (en blijft) een zelfstandige kleine gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. Hierdoor houden wij ons goed staande in het complexe regionale krachtenveld, waarin schaalvergroting vaak een rol speelt. Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat onze gemeente bestuurlijk zelfstandig kan blijven.

Naar verwachting is er 2019/2020 een toetsing van onze bestuurskracht door de provincie Noord-Holland. De uitkomst kan van invloed zijn op het behoud van onze zelfstandigheid. Daarom gaan deze bestuursperiode extra inzetten op verdere ontwikkelingen om de bestuurskracht krachtig en slagvaardig te houden. 

De kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming is gebaat bij goede afstemming tussen de gemeenteraad, het college en verbonden partijen. Binnen het besluitvormingsproces is ruimte voor inbreng van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden.

Wij werken aan de maatschappelijke opgaven, waarbij participatie vooropstaan. Hierbij stellen we ons open op, waarbij helpt dat de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn. 

Met een solide begroting van inkomsten en uitgaven vangen we bestaande en nieuwe taken voldoende op. We maken hierbij keuzes wat we doen en wat we niet doen. Er zijn namelijk altijd meer wensen dan dat we middelen ter beschikking hebben. We vinden het belangrijk een evenwichtig risicomanagement te voeren, omdat de omgeving continu verandert en steeds complexer wordt. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

 

HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2019 GEREALISEERD?

 

1. Wij hebben een goed en krachtig gemeentebestuur

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur blijft toegankelijk en staat dicht bij de inwoners, ondernemers en verengingen. Een goed en krachtig gemeentebestuur moet keuzes durven en kunnen maken. 

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2019

1.1 Bestuurlijke samenwerking tussen raad en college versterken

Terug naar navigatie - 1.1 Bestuurlijke samenwerking tussen raad en college versterken

De raad en het college werken vanuit hun eigen rol en versterken elkaar. Dit versterkt het democratische proces en draagt bij aan de verbinding met inwoners en ondernemers.

1.2 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Terug naar navigatie - 1.2 Bestuurlijke besluitvorming verbeteren

Wij verbeteren de bestuurlijke besluitvorming continu. Hierbij gaat het om de kwaliteit van advisering, de doelmatigheid van het besluitvormingsproces en de harmonisering van het ambtelijke- en bestuurlijk proces, waar wenselijk en mogelijk is. 

1.4 Bestuurlijke samenwerking met Oostzaan verder vormgeven

Terug naar navigatie - 1.4 Bestuurlijke samenwerking met Oostzaan verder vormgeven

Door optimaal samen te werken met Oostzaan, wordt de bestuurlijke slagkracht van beide gemeenten groter. De verdeelsleutel -op basis van inwoneraantallen- voor OVER-gemeenten 62% (Wormerland) / 38% Oostzaan geldt ingaande 2019 voor deze bestuursperiode t/m 2022. Daarna kan deze sleutel op realiteitsgehalte opnieuw worden bezien.

1.5 Ondermijnende criminaliteit tegengaan en weerbaarheid van het bestuur

Terug naar navigatie - 1.5 Ondermijnende criminaliteit tegengaan en weerbaarheid van het bestuur

Het gemeentebestuur maakt zich er sterk voor om ondermijnende activiteiten te herkennen en bestrijden. Activiteiten en maatregelen in de leefomgeving, waaronder het handhavingsbeleid, beschrijven we in programma 5 Leefomgeving. Hier leest u wat het bestuur van de gemeente Wormerland in 2019 doet om de ambtelijke organisatie toe te rusten om ondermijnende criminaliteit te herkennen en bestrijden. Daaronder verstaan we: misdaad die maatschappelijke structuren of het vertrouwen daarin schaadt. Dit soort criminaliteit wordt vaak gepleegd in criminele samenwerkingsverbanden en gaat geregeld gepaard met geweld, bedreiging en intimidatie.

2. Onze ambtelijke organisatie is doelmatig, doeltreffend en toekomstbestendig

Terug naar navigatie - Toelichting

Om bestuurlijk slagvaardig te zijn en te blijven, moeten wij kunnen rekenen op een effectieve en efficiënte ambtelijke organisatie. 

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2019

2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren

Terug naar navigatie - 2.1 Meer efficiency en effectiviteit door harmoniseren

Door processen en werkwijzen te harmoniseren, kan de gemeenschappelijke ambtelijke organisatie mensen en middelen zo efficiënt mogelijk inzetten. Met harmoniseren bedoelen wij ook dat we bestuurlijke besluitvormingsprocessen in de organisatie op elkaar afstemmen. De gemeenschappelijke organisatie stelt ons in staat te leren van verschillen.

2.2 Bestuurlijk-ambtelijke samenwerking versterken

Terug naar navigatie - 2.2 Bestuurlijk-ambtelijke samenwerking versterken

Met het versterken van de bestuurlijk-ambtelijke samenwerking doelen we op afstemming en coördinatie van beleid tussen bestuur en organisatie. 

3. Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - Toelichting

Wij realiseren onze maatschappelijke doelen binnen de beschikbare financiële middelen. Daarbij kijken we ook naar externe financieringsmogelijkheden. 

Terug naar navigatie - Onze doelen voor 2019

3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Terug naar navigatie - 3.1 Onze inkomsten en uitgaven nog beter beheersen

Om de begroting niet te overschrijden, is het van belang dat wij inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Hierop baseren wij onze budgettaire keuzes. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Rekening 2018 Begroting 2019 Rekening 2019 Verschil 2019
010 Raad, commissies en griffie 497.922 619.298 612.096 7.202
011 Overige kosten bestuur 32.986 123.692 39.491 84.201
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 20.298 124.775 23.900 100.875
013 College van B&W 1.139.089 773.803 804.294 -30.491
015 Feesten en gedenkdagen 2.589 4.391 3.718 673
017 Communicatie 63.643 86.511 71.639 14.872
021 Bezwaar- en beroepschriften 7.180 7.466 5.015 2.451
022 Juridische zaken 73.369 72.502 57.198 15.304
025 Organisatie 689.457 516.325 476.766 39.559
026 Kwaliteitszorg 3.124 13.186 10.813 2.373
027 Overhead 3.245.425 4.640.320 4.640.320 -
281 Vastgoedbestand 302.180 927.403 856.951 70.452
284 Hondenbelasting 344 279 279 -
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 251.335 261.111 257.178 3.934
290 Planning en Control-cyclus 25.000 25.000 25.740 -740
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 40.052 -523.346 -465.894 -57.452
292 Financiering -1.002.562 -1.081.937 -1.035.026 -46.911
293 Onvoorzien 4.910 22.117 40.795 -18.678
294 Meerjarenplan - - - -
295 Inflatie volgende begrotingsjaren - - - -
Totaal lasten 5.396.341 6.612.896 6.425.273 187.623
010 Raad, commissies en griffie - - 10.367 10.367
011 Overige kosten bestuur 400 - - -
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten - - - -
013 College van B&W 357.386 170.758 169.172 -1.586
015 Feesten en gedenkdagen - - 500 500
022 Juridische zaken 21.356 - 3.113 3.113
027 Overhead - - - -
281 Vastgoedbestand - 890.162 - -890.162
282 Onroerende zaakbelasting 2.969.718 3.105.634 3.124.639 19.005
283 Forensenbelasting 18.069 18.351 24.869 6.518
284 Hondenbelasting 80.081 79.307 81.787 2.480
286 Roerende zaakbelasting 19.827 21.606 19.003 -2.603
287 Overige belastingen 283.553 311.348 291.591 -19.757
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 23.278 24.822 24.525 -297
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 19.266.496 20.998.385 21.139.077 140.692
292 Financiering 246.580 332.986 333.409 423
293 Onvoorzien - - 91 91
295 Inflatie volgende begrotingsjaren - - - -
Totaal baten 23.286.744 25.953.359 25.222.142 -731.217
Saldo programma -17.890.403 -19.340.463 -18.796.870 -543.593
9-jun-2020 9:15:25

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan € 25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2019.

Product   Verschil Toelichting
011 Overige kosten bestuur lasten 84.000 (voordeel) Bij het raadsbesluit van oktober 2019 is besloten dat het nog niet bestede gedeelte van het beschikbaar gestelde budget voor de burgemeesterwissel meegenomen wordt naar 2020. Dit betreft een bedrag van circa € 82.000. Het voordeel op product 'Overige kosten bestuur' wordt gecompenseerd door de reservering van het budget en is daarom geen voordeel in 2019.
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten lasten 101.000 (voordeel) Er is begroot dat we € 125.000 subsidies aan de Metropoolregio zouden betalen. In werkelijkheid is er slechts € 24.000 betaald in 2019. In het genoemde budget was €85.000 opgenomen wat we in 2017 hebben ontvangen. Dit bedrag wordt meegenomen naar 2020.
013 College van B&W lasten 30.000 (nadeel)

De jaarwedden van het college van burgemeester en wethouders waren hoger dan begroot.

025 Organisatie lasten 40.000 (voordeel)

Het nog onbenutte budget van € 61.000 voor het digitaliseren van bouwvergunningen door het Waterlands Archief wordt gereserveerd via de reserve nog uit te voeren werken. Bij de kadernota 2019 is reeds besloten dat deze kosten uit de Algemene Reserve onttrokken worden. Dat betekent dat dit budget meegenomen wordt naar 2020 en dat dit positieve saldo niet ten gunste van het saldo van 2019 komt.

Verder was de bijdrage aan OVER-gemeenten € 27.000 hoger dan begroot. Dit had een tweetal oorzaken. Ten eerste was de aan OVER-gemeenten te betalen btw hoger dan geraamd en ten tweede heeft het bestuur van OVER-gemeenten in december besloten om inhuur van een HRM consulent bij de gemeenten in rekening te brengen. Dit was in de tijd te laat om dit nog in een raadsvoorstel aan de gemeenteraden voor te leggen.

281 Vastgoedbestand

lasten

 

baten

70.000 (voordeel)

890.000 (nadeel)

De kosten voor de overdracht van de woningen aan Cargill zijn nog niet uitgegeven daar de woningen pas in 2020 aan Cargill overgedragen zullen worden.

In 2019 zijn woningen aan de Zandweg aangekocht om ze vervolgens te verkopen aan Cargill. De aankoop is in 2019 geweest, maar de verkoop zal in 2020 zijn. Deze overlopende bedragen worden vereffend via de reserve nog uit te voeren werken waardoor ze niet drukken op het saldo van 2019.

291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds

lasten

 

 

baten

57.000 (nadeel)

 

141.000 (voordeel)

Dit nadeel van € 57.000 betreft het verschil tussen begrote en werkelijke betaalde btw voor riool en wordt volledig gecompenseerd op het product riool. De btw die we voor riool betalen, declareren we bij in het btw-compensatiefonds en drukt derhalve niet op de exploitatiekosten, toch verantwoorden we deze btw op het product riool in verband met de kostendekkendheid van rioolheffing.

De Decembercirculaire 2019 van het Rijk heeft een positief effect op de Algemene Uitkering van € 124.609. Daarnaast is er een afrekening van de Algemene Uitkering 2018 geweest welke € 16.082 afwijkt van de begrote afrekening van 2018. Per saldo betekent dit dat er afgerond € 141.000 meer Algemene Uitkering is ontvangen dan begroot.

292 Financiering lasten 47.000 (nadeel) De werkelijke kapitaallasten waren lager dan begroot. Dat is een voordeel op de diverse producten. Het rentedeel van de kapitaallasten is dus ook lager dan begroot, maar hiervan staat de tegenhanger op dit product. Per saldo is het rentedeel €0,-. Een voordeel dus op de producten, een nadeel op dit product.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2018 Begroting 2019 na wijziging Rekening 2019
Algemene reserve 6.050.761 5.578.097 5.484.805
Egalisatiereserve Algemene uitkering 276.015 109.490 109.490
Totaal reserves 6.326.776 5.687.587 5.594.295
9-jul-2020 9:16:26

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Algemene Reserve

Er is in 2019 € 117.000 toegevoegd, zijnde 40% van de opbrengst Precarioheffing. Door de afschaffing van de Precarioheffing vanaf 2022 wordt in staffels van 20% de opbrengst afgeraamd. Dit om de wegvallende opbrengst vanaf 2022 geleidelijk op te kunnen vangen. In 2019 worden de volgende incidentele bedragen onttrokken: € 352.000 voor de extra bijdrage aan OVER-gemeenten i.v.m. ICT en personeel, € 100.000 voor het Zaanoevergebied, €61.000 voor het digitaliseren van de bouwtekeningen door het Waterlands Archief, € 45.000 voor verduurzamen van de sporthal, € 3.100 voor het verbeteren van de telefonische bereikbaarheid, € 2.000 voor het verbeteren van de website, € 10.000 voor een Erfgoednota, € 10.000 voor het Fietsnetwerk en tot slot € 100.000 voor de Burgemeesterswissel. Totale van deze onttrekkingen in 2019 bedraagt € 683.000.

 

Egalisatiereserve Algemene Uitkering

De afrekening van de Algemene Uitkering  van 2018 van € 166.525 is in 2019 onttrokken uit de Egalisatiereserve Algemene Uitkering.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2018 Begroting 2019 na wijziging Rekening 2019
Voorziening Pensioenen wethouders 2.177.836 2.168.347 2.157.188
Voorziening Wachtgelden gewezen wethouders - - -
Voorziening Personele Maatregelen 74.380 0 -
Totaal voorzieningen 2.252.216 2.168.347 2.157.188
9-jun-2020 9:16:50

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Voorziening pensioenen wethouders

De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 123.000. De werkelijke pensioenuitgaven bedragen voor 2019 € 64.000.  Conform het Najaarsbericht 2019 is er €80.000 vrijgevallen uit de voorziening. De oorzaak hiervan is, naast het jaarlijks verwerken van de actuariële waardeberekeningen van de pensioenen van (ex-)wethouders, het hanteren van een andere rentepercentage bij deze waardeberekeningen.

 

Voorziening personele maatregelen

Deze voorziening is in 2018 gevormd in verband met de vertrekregeling en waarneming van de gemeentesecretaris. Deze regeling heeft in 2019 tot uitbetaling geleid van € 74.500. Eind 2019 zijn er geen betalingsverplichtingen meer, de voorziening is dus leeg.

 

Voorziening wachtgelden gewezen wethouders

Vanuit deze voorziening zijn in 2017 voor het laatst wachtgelden betaald. Vanaf 2018 is deze voorziening, voor deze collegeperiode, niet meer nodig. Er zijn geen oud-wethouders die op dit moment nog wachtgeld ontvangen.

Kengetallen en indicatoren

Terug naar navigatie - Kengetallen en indicatoren

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.  

Omschrijving

Rekening  2018 Begroting  2019 Rekening  2019

Gemiddelde WOZ waarde x €1.000 (Bron: CBS)

236 250 263

Gemiddelde woonlasten eenpersoonshuishouden (Bron: COELO)

832 866 877

Gemiddelde woonlasten meerpersoonshuishouden (Bron: COELO)

832 866 877

Formatie (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie)

0,32 0,39 0,39

Bezetting (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie)

0,32 0,39 0,39

Apparaatskosten per inwoner (Bron: eigen begroting)

€ 498 € 534 € 543

Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (Bron: eigen begroting)

19% 17% 13%

Overhead (% van de totale lasten) (Bron: eigen begroting)

9% 13% 13%