Bijlagen

Taakvelden

Taakvelden begroting

Terug naar navigatie - Taakvelden - Taakvelden begroting
Exploitatie Begroting 2026 lasten Begroting 2026 baten Begroting 2026 saldo
Geen Taakveld -1.119.718 1.119.718 0
0.1 Bestuur -1.756.566 16.763 -1.739.803
0.10 Mutaties reserves -513.761 1.443.606 929.845
0.2 Burgerzaken -1.555.794 371.314 -1.184.480
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -148.325 143.093 -5.232
0.4 Overhead -5.708.709 623.574 -5.085.135
0.5 Treasury 386.927 316.283 703.210
0.61 OZB woningen 0 3.820.209 3.820.209
0.62 OZB niet-woningen 0 1.382.177 1.382.177
0.64 Belastingen overig -342.302 150.725 -191.577
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds -111.340 33.593.259 33.481.919
0.8 Overige baten en lasten 712.056 0 712.056
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 0 0
1.1 Crisisbeheersing en brandweer -1.963.207 0 -1.963.207
1.2 Openbare orde en veiligheid -1.016.514 41.568 -974.946
2.1 Verkeer en vervoer -3.990.350 123.571 -3.866.779
2.4 Economische havens en waterwegen -441.204 0 -441.204
2.5 Openbaar vervoer -146.227 44.004 -102.223
3.1 Economische ontwikkeling -36.709 0 -36.709
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -22.676 16.368 -6.308
3.4 Economische promotie -1.459 137.053 135.594
4.1 Openbaar basisonderwijs -89.233 0 -89.233
4.2 Onderwijshuisvesting -468.076 0 -468.076
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -1.401.330 482.950 -918.380
5.1 Sportbeleid en activering -85.206 0 -85.206
5.2 Sportaccommodaties -1.181.410 197.390 -984.020
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -781.500 477.751 -303.749
5.5 Cultureel erfgoed -90.882 22.075 -68.807
5.6 Media -497.830 16.106 -481.724
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1.162.205 15.657 -1.146.548
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -1.639.287 568.949 -1.070.338
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO -2.071.406 0 -2.071.406
6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd -1.273.848 0 -1.273.848
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal -239.938 0 -239.938
6.3 Inkomensregelingen -6.213.168 4.461.005 -1.752.163
6.4 WSW en beschut werk -82.290 0 -82.290
6.5 Arbeidsparticipatie -309.363 0 -309.363
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) -549.449 5.043 -544.406
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) -2.564.220 116.104 -2.448.116
6.712 Begeleiding (WMO) -774.393 0 -774.393
6.713 Dagbesteding (WMO) -423.844 0 -423.844
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) -22.671 0 -22.671
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal -9.703 0 -9.703
6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk -285.818 0 -285.818
6.792 PGB Jeugd -196.217 0 -196.217
6.821 Jeugdbescherming -697.351 0 -697.351
6.91 Co?rdinatie en beleid WMO -90.427 0 -90.427
6.92 Co?rdinatie en beleid Jeugd -4.206.450 0 -4.206.450
7.1 Volksgezondheid -1.488.333 199.659 -1.288.674
7.2 Riolering -2.313.835 2.313.835 0
7.3 Afval -3.455.370 3.215.370 -240.000
7.4 Milieubeheer -915.930 27.093 -888.837
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -557.910 185.276 -372.634
8.1 Ruimte en leefomgeving -679.057 11.938 -667.119
8.3 Wonen en bouwen -1.795.878 256.991 -1.538.887

Begrotingsrichtlijnen 2026

Richtlijnen

Terug naar navigatie - Begrotingsrichtlijnen 2026 - Richtlijnen

Voor het opstellen van de Begroting 2026 hanteren wij de volgende richtlijnen:

Beleid
a. Het uitgangspunt vormt het coalitieakkoord 2022-2026. Het college van B&W werkt deze agenda verder uit aan de hand van de vragen: Welke doelstellingen hebben we? Wat gaan we
doen om deze doelstellingen te bereiken? en Wat kost het?;
b. Raadsbesluiten tot en met de vergadering van juni 2025 inclusief de vermelde posten in het voorjaarsbericht 2025 worden verwerkt in de programmabegroting 2026;
c. Raadsbesluiten van juli tot en met december 2025, met meerjarige (structurele) gevolgen, worden verwerkt in de eerste begrotingswijziging van 2026;

Kostenontwikkeling
d. Er is rekening gehouden met een inflatie van 2,4% voor de zgn. ‘prijzen’ (= ‘inflatie, geharmoniseerde consumentenprijsindex (hicp)’ vlgs opgave CPB- prognose van maart 2025). Dit betreffen de directe uitgaven- en inkomstenbudgetten;
e. Rekening is gehouden met een interne loonkostenstijging van 2,0% (= ‘loonvoet sector overheid’ vlgs opgave CPB-prognose van maart 2025). Dit is ook conform de Begroting 2026 van OVER-gemeenten, waar de loonkosten van de ambtelijke organisatie in zijn opgenomen. Het betreft hier dus alleen de loonkosten van het bestuur van Wormerland. Deze indexatie is noodzakelijk om periodieken, verhoging sociale lasten en pensioenlasten te dekken;
f. Voor de gemeenschappelijke regelingen is eveneens een inflatie van 2,4% gehanteerd. Prijsstijgingen hoger dan dit percentage, zijn slechts opgenomen voor zover daar contracten, bestuurlijke afspraken of andere ‘bewijsstukken’ aan ten grondslag liggen; 
g. De begrotingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dienen we uiterlijk 31 mei te hebben ontvangen, zodat deze kunnen worden verwerkt in de programmabegroting 2026-2029. Mocht dit niet het geval zijn dan stijgen de lasten voor de Begroting 2026-2029 met de in f voorgestelde stijgingen;

Renteontwikkeling
h. De rekenrente wordt sinds 2022 jaarlijks opnieuw berekend en bij de Kadernota vastgesteld. Dit is opgenomen in de nota ‘waardering vaste activa, afschrijvingen en rente’, welke in december 2020 is vastgesteld. Deze wordt gebruikt voor diverse berekeningen zoals afkoopsommen, contante waarden, maar met name voor de kapitaallasten over investeringen. Voor 2026 is de rekenrente, net als voor de vorige paar jaar 1,5%. Voor het opstellen van de Begroting 2026 wordt daarom een rekenrente van 1,5% gehanteerd.

Overige
i. In de vergaderingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dient ons gemeenschappelijk standpunt met betrekking tot de loon- en prijsstijgingspercentages en de aanleverdatum van de begrotingen te worden ingebracht;
j. De jaarschijf 2026 van het meerjarenplan (MJP) 2026-2029 wordt vastgesteld bij de Kadernota 2026, voor wat betreft vervangingsinvesteringen, areaaluitbreiding en intensivering bestaand beleid. De consequenties ervan worden direct verwerkt in de programma’s van de Programmabegroting 2026-2029.

Gemeentelijke belastingen en retributies
k. Voor de tarieven gaan wij uit van een stijging gelijk aan het inflatiepercentage, in dit geval van 2,4%. Uitzonderingen op de algemene regel van de toegestane stijging zijn:
   * Reisdocumenten / rijbewijzen: de tarieven van de reisdocumenten / rijbewijzen zijn aan een wettelijk maximum gebonden;
   * Afvalstoffenheffing / rioolrecht: met betrekking tot deze tarieven geldt, met uitzondering van de bcf-component, een kostendekking van 100%;
   * Voor wat betreft de OZB en de RZB geldt dat niet de tarieven, maar de opbrengst stijgt met het genoemde inflatiepercentage. Daarbij komt, sinds de Begroting 2021, dat de korting op de Algemene Uitkering naar aanleiding van de WOZ-waardestijging, bij de geraamde onroerendezaakbelasting opbrengst wordt opgeteld.