Programma 6 - Bestuur en organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Wat willen we bereiken?

Wormerland is een gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. De gemeente is de eerste overheid en deze nabijheid is van groot belang. Wij hebben oog en oor voor de behoeften binnen de gemeente. 

Bestuur en organisatie staan midden in de samenleving en zorgen in samenspraak met inwoners, bedrijven en instellingen op verantwoorde, doortastende, duurzame en voortvarende wijze voor een toekomst met goede dienstverlening en voorzieningen die aansluiten op de behoeften in de gemeente. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is een professioneel, krachtig, betrokken en nabij gemeentebestuur en ambtelijke organisatie. Wij stellen ons open op, waarbij de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn. Burgerparticipatie is belangrijk om maatschappelijke opgaves adequaat aan te pakken.

Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat we onze inwoners efficiënt en doelmatig kunnen bedienen. We zijn een betrouwbare partner in diverse samenwerkingsorganisaties, met een eigen inbreng die staat voor wat de gemeente nodig heeft en kan bieden. 

We staan voor overzichtelijke en transparante besluitvorming, helder taalgebruik en toegankelijkheid voor diverse doelgroepen. Om bestuurlijk slagvaardig te zijn en te blijven, moeten wij kunnen rekenen op een effectieve en efficiënte ambtelijke organisatie. Daarnaast is een goede afstemming met onze verbonden partijen vereist om onze doelen te bereiken.

Het thema bestuurlijke toekomst is zeer actueel binnen onze regio. We volgen de strategische besluitvorming in de omliggende gemeenten nauwgezet. Als gemeente is het continu onderwerp van gesprek hoe wij in de toekomst het beste vorm kunnen geven aan de dienstverlening aan inwoners en het voorzieningenniveau kunnen behouden.

In mei 2024 zijn we met de raden van Oostzaan en Landsmeer bij elkaar gekomen om het gesprek aan te gaan. Vertegenwoordigers van de drie raden vormen samen de Werkgroep WOL. Zij hebben gezamenlijk is een onderzoeksformulering opgesteld, welke als volgt luidt: “Hoe kunnen Wormerland, Oostzaan en Landsmeer komen tot een toekomstbestendige vorm van samenwerking?". De conclusies van het onderzoek zijn in maart 2025 aan de raden voorgelegd en daarop heeft de raad van Wormerland samen met de raden Oostzaan en Landsmeer besloten om de regionale werkgroep WOL te vragen de WOL+ (WOL met Edam-Volendam of Waterland) en WOL++ (WOL met Edam-Volendam en Waterland) varianten verder te verkennen. Dit, om te onderzoeken of er in deze gemeenten draagvlak is om samen de mogelijkheden te onderzoeken van een sterke groen-blauwe landelijke gemeente. Daarnaast wordt gesproken door de WOL-raden over het laten doen van een aanvullend financieel onderzoek naar de WOL-variant. Inmiddels zijn de onderzoeken opgeleverd en bespreekt de raad de uitkomsten in het najaar van 2025.

We voeren verantwoord financieel beleid. Wij anticiperen op veranderingen die plaatsvinden in de financiële verhoudingen met het Rijk en maken ons in de diverse belangenorganisaties sterk voor de positie van (kleine) gemeenten. De huidige onzekerheden benadrukken het belang om een evenwichtig risicomanagement te voeren. De omgeving verandert continu en wordt steeds complexer. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Programma 6: Doelenboom
Thema Doel Acties 2026
THEMA 1 DOEL 1.1 1.1.1 - Anticiperen en inspelen op ontwikkelingen in de regio en landelijk
Bestuur Bestuurlijke toekomst
1.1.2 - Organisatieontwikkeling
DOEL 1.2 1.2.1 - Actief participeren in voor ons relevante samenwerkingsverbanden
Wij zijn een volwaardige partner in de regio
DOEL 1.3 1.3.1 - Uitvoeren participatiebeleid
Burgerparticipatie
DOEL 1.4 1.4.1 - Doorontwikkelen van de rechtmatigheidsverantwoording
Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming
THEMA 2 DOEL 2.1 2.1.1 - Borgen van het continuïteitsplan voor de organisatie
Organisatie Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar
2.1.2 - Uitbouwen en bijsturen van een gezonde informatiebeveiligingscultuur
2.1.3 - Uitvoeren plan van aanpak weerbare overheid
2.1.4 - Versterken crisisbeheersing
DOEL 2.2 2.2.1 - Inzet op werving van nieuwe medewerkers en behoud van bestaande medewerkers
Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig
DOEL 2.3 2.3.1 - Managementinformatie verbeteren
Wij hebben de basis op orde en zijn in control 2.3.2 - Procesmanagement verbeteren
THEMA 3 DOEL 3.1 3.1.1 - Weerstandsvermogen minimaal ratio 1,0
Financiën Wij zijn financieel gezond

P6 THEMA 1: Bestuur

Doel

Terug naar navigatie - P6 THEMA 1: Bestuur - Doel

P6 DOEL 1.1: Bestuurlijke toekomst

Terug naar navigatie - P6 THEMA 1: Bestuur - Doel - P6 DOEL 1.1: Bestuurlijke toekomst

De bestuurlijke toekomst van gemeenten verkeert in stevige dynamiek binnen het openbaar bestuur. Wij borgen dat zowel oude als nieuwe gemeentelijke taken goed worden uitgevoerd, nu en in de toekomst.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P6 DOEL 1.3: Burgerparticipatie

Terug naar navigatie - P6 THEMA 1: Bestuur - Doel - P6 DOEL 1.3: Burgerparticipatie

Betrokkenheid van burgers en organisaties is van belang om tot goede besluitvorming te kunnen komen. Het stelt burgers in staat om mee te denken en/of mee te beslissen. Hierdoor kunnen bestuurders diverse perspectieven en lokale kennis en expertise meenemen in de besluitvorming.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P6 THEMA 2: Organisatie

Terug naar navigatie - P6 THEMA 2: Organisatie - Toelichting

Om de gemeentelijke doelen te behalen is een professionele ambtelijke organisatie een belangrijke voorwaarde. Deze taken zijn ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten; onze gezamenlijke ambtelijke organisatie met gemeente Oostzaan. Vanuit het OVER-bestuur sturen we erop dat de doelstellingen en acties worden behaald. OVER-gemeenten maakt een ontwikkeling door naar een lenige en slagvaardige organisatie, gericht op de buitenwereld, samen en voor elkaar, daadkrachtig, en met een positief kritische, lerende en betrokken cultuur.

Doel

Terug naar navigatie - P6 THEMA 2: Organisatie - Doel

P6 DOEL 2.1: Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Terug naar navigatie - P6 THEMA 2: Organisatie - Doel - P6 DOEL 2.1: Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Het waarborgen van bedrijfs- en informatievoorziening en privacy heeft hoge prioriteit. Als gemeentelijke organisatie blijven we alert op frauderisico’s en zorgen voor up-to-date informatiebeveiliging. 

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P6 DOEL 2.2: Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig

Terug naar navigatie - P6 THEMA 2: Organisatie - Doel - P6 DOEL 2.2: Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig

Om bestuurlijk slagvaardig te zijn en te blijven, moeten wij kunnen rekenen op een effectieve en efficiënte ambtelijke organisatie.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P6 THEMA 3: Financiën

Doel

Terug naar navigatie - P6 THEMA 3: Financiën - Doel

P6 DOEL 3.1: Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - P6 THEMA 3: Financiën - Doel - P6 DOEL 3.1: Wij zijn financieel gezond

Wij streven naar een stabiele en duurzame financiële positie van de gemeente. De gemeente kan haar taken uitvoeren binnen de beschikbare middelen en is in staat om de benodigde investeringen te doen. Een financieel gezonde positie is randvoorwaardelijk voor zelfstandigheid van de gemeente. Daarbij probeer wij, zo goed als mogelijk, te anticiperen op het soms wispelturige Rijksbeleid.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2024 Begroting 2025 incl.wijz. Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
010 Raad, commissies en griffie 651.602 739.582 769.790 753.781 750.600 746.506
011 Overige kosten bestuur 29.594 28.604 29.291 29.291 29.291 29.291
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 77.615 103.413 105.896 105.896 105.896 105.896
013 College van B&W 1.328.934 938.168 950.885 905.264 905.264 905.264
015 Feesten en gedenkdagen 5.497 4.920 5.038 5.038 5.038 5.038
017 Communicatie 86.605 91.857 108.252 74.477 74.477 74.477
021 Bezwaar- en beroepschriften 10.314 7.126 7.297 7.297 7.297 7.297
022 Juridische zaken 85.255 91.623 98.401 83.401 83.401 83.401
025 Organisatie 1.883.527 2.836.668 764.028 485.028 485.028 485.028
026 Kwaliteitszorg 4.553 9.658 4.770 4.770 4.770 4.770
027 Overhead 5.374.944 5.742.710 4.191.122 4.191.122 4.191.122 4.191.122
028 Corona -40.231 0 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 30.051 50.672 27.713 27.713 27.713 27.713
284 Hondenbelasting 0 0 0 0 0 0
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 335.076 331.264 342.302 342.302 342.302 342.302
290 Planning en Control-cyclus 27.519 37.718 38.623 38.623 38.623 38.623
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds -513.907 -644.073 -621.210 -712.799 -710.509 -710.509
292 Financiering -283.397 -418.954 -386.927 -310.803 -181.206 -128.550
293 Onvoorzien 0 0 0 0 0 0
294 Meerjarenplan 0 4.501 20.494 160.245 361.827 426.281
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 0 1.126.647 2.300.061 3.497.843
296 Te betalen vennootschapsbelasting 0 0 0 0 0 0
Totaal Lasten 9.093.552 9.955.457 6.455.765 7.317.293 8.820.995 10.131.793
Baten
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 0 16.370 16.763 16.763 16.763 16.763
013 College van B&W 43.265 0 0 0 0 0
022 Juridische zaken 0 15.000 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 0 285 292 292 292 292
282 Onroerende zaakbelasting 4.041.670 4.828.676 5.202.386 5.231.973 5.451.909 5.542.645
283 Forensenbelasting 50.975 67.180 68.792 68.792 68.792 68.792
284 Hondenbelasting 93.071 107.947 110.538 110.538 110.538 110.538
286 Roerende zaakbelasting 16.559 19.112 19.571 19.571 19.571 19.571
287 Overige belastingen 4.415 61.352 62.824 62.824 62.824 62.824
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 20.213 20.133 20.616 20.616 20.616 20.616
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 31.394.970 32.109.027 33.593.259 34.591.835 34.820.338 36.047.047
292 Financiering 713.466 381.784 309.039 308.191 309.632 308.868
293 Onvoorzien 4.429 0 0 0 0 0
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 0 421.733 855.709 1.304.772
Totaal Baten 36.383.033 37.626.866 39.404.080 40.853.128 41.736.984 43.502.728

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2025.

Product Verschil Toelichting
010 Raad, commissies en griffie 

 lasten €30.208
(nadeel)

Deze stijging van kosten ten opzichte van de begroting 2025 bestaat voornamelijk uit een hogere doorbelasting van de werkorganisatie. Hierover staat in de Inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst. Daarnaast is de vergoeding voor raadsleden gestegen n.a.v. een wijziging in de rechtspositie van gemeentelijke ambtsdragers.

025 Organisatie lasten €2.072.640
(voordeel)

In de primaire begroting 2025 van Wormerland was de vastgestelde begroting van OVER-gemeenten 2025 verwerkt. De bijdrage aan OVER-gemeenten van de primaire begroting van de gemeente Wormerland is (zoals gebruikelijk) toegerekend aan de diverse producten. In de 1e begrotingswijziging van 2025 heeft OVER-gemeenten echter een fors hogere extra bijdrage gevraagd waarover de raad bij de begrotingsraad van november 2024 heeft besloten. Die extra bijdrage aan OVER-gemeenten is niet verdeeld over producten. Het gevolg daarvan is dat die extra kosten in 2025 drukken op het product 'Organisatie'. Dit was in 2025 een uitzonderlijke situatie. In 2026 is weer zoals gebruikelijk de totale bijdrage aan OVER-gemeenten toegerekend naar producten. Dit laat een groot verschil zien op het product 'Organisatie' ten opzichte van het jaar 2025.

027 Overhead

lasten €1551.588
(voordeel)

Voor de verschillen op het product 'Overhead' geldt dezelfde toelichting als hierboven op het product 'Organisatie'.

082 Onroerende zaakbelasting

baten €373.710
(voordeel)

De OZB-opbrengst stijgt volgens bestaand beleid met het inflatiepercentage (2026: +2,4%) en met een percentage dat verband houdt met de compensatie van de WOZ-waardestijging in de algemene uitkering. Het Rijk verlaagt de algemene uitkering bij stijgende WOZ-waardes. Ze gaan ervan uit dat gemeentes meer OZB ontvangen bij stijgende WOZ-waardes. Bestaand beleid is dat we deze verlaging van de algemene uitkering compenseren in de OZB-opbrengst (2026: +5,2%). Daarnaast wordt de opbrengst OZB jaarlijks herzien omdat we de prognose van verwachte oplevering van nieuwe woningen herzien.

291 Algemene Uitkering

baten €1.484.232
(voordeel)

De raming van de Algemene Uitkering 2026 is hoger dan in 2025 voornamelijk als gevolg van loon- en prijsstijgingen op de rijksbegroting (accres). De (positieve) effecten van de meicirculaire 2025 zijn verwerkt in de begroting 2026, maar nog niet in begrotingsjaar 2025. Dit zal worden verwerkt in het Najaarsbericht 2025. Hierdoor geeft deze verschillenanalyse van de begroting 2026 t.o.v 2025 een vertekend beeld. In werkelijkheid is de algemene uitkering 2026 ongeveer €500.000 hoger dan 2025.

292 Financiering

lasten €32.027
(nadeel)

De rentelasten van langlopende leningen zijn in 2026 hoger dan in 2025 door een nieuwe lening die in de loop van 2025 is aangetrokken. 

baten €72.745
(nadeel)

Dit verschil bestaat voornamelijk uit het incidentele rentevoordeel in 2025 doordat een langlopende vordering op de belastingdienst tot afronding kwam. Over het toegekende bedrag ontvingen we in 2025 rente vanaf 2019 (€77.353).

 

Reserves

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Algemene reserve 7.435.419 8.111.257 7.393.194 7.183.867 6.636.512 6.815.759
Bestemmingsreserve Bestuurlijke toekomst 101.159 101.159 76.159 76.159 76.159 76.159
Bestemmingsreserve Collegewissel 34.552 5.790 10.790 15.790 20.790 25.790
Bestemmingsreserve Veilig wonen (politieke ambtsdragers) 14.124 21.186 28.248 28.248 28.248 28.248
Egalisatiereserve Algemene uitkering 426.007 0 0 0 0 0
Egalisatiereserve voorziening pensioenen wethouders 152.474 152.474 152.474 152.474 152.474 152.474
Totaal reserves 8.163.735 8.391.866 7.660.865 7.456.538 6.914.183 7.098.430
25-nov-2025

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Toelichting reserves

Algemene Reserve
De voornaamste functie van de algemene reserve is de bufferfunctie. Deze functie heeft als rol om fluctuaties in de exploitatiesfeer in de toekomst te kunnen opvangen; de voordelige resultaten van jaarrekeningen worden toegevoegd, terwijl nadelige saldi eraan onttrokken kunnen worden. Daarnaast dient de Algemene reserve ter afdekking van de risico's. In het beleidskader 'Risicomanagement en weerstandsvermogen Wormerland' is vastgelegd dat het weerstandsratio minimaal 1,0 moet zijn (voldoende) maar dat we streven naar een ratio van 1,5 (ruim voldoende). Deze ratio geeft de verhouding weer tussen de risico's en de beschikbare gelden om die risico's te kunnen dragen indien ze zich voordoen. Belangrijk uitgangspunt is dat de Algemene Reserve niet als algemeen (incidenteel) dekkingsmiddel ingezet kan worden zolang de hoogte van de Algemene Reserve onvoldoende is (< ratio 1). Zie voor de uitgebreide toelichting in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in deze Begroting.

Wat is het surplus?
De risico's zoals benoemd in de Paragraaf Weerstandsvermogen zijn gekwantificeerd. Dat betekent dat er een lijst met risico's is benoemd met een risico-bedrag. Vervolgens is er een kans bepaald dat dat risico zich voordoet. Het totaal van onze berekening is de hoogte van wat er in de Algemene Reserve moet zitten om ratio 1 te hebben. Anders gezegd: als je ratio van 1,0 zit er precies genoeg in de Algemene reserve om je risico's af te dekken. Al het geld wat daarboven nog in je Algemene reserve aanwezig is is het surplus. 

Surplus inzetten
Sinds de begroting 2025 is het (onder bepaalde voorwaarden) toegestaan 10% het surplus in te zetten als structureel dekkingsmiddel in de begroting. Bij de Kadernota 2026 (Duurzaam begrotingsevenwicht) is er een deel van dit surplus ingezet om de begroting structureel dekkend te maken. Er is €250.000 ingezet vanaf het jaar 2028.

Reserve Bestuurlijke toekomst
Deze reserve is nieuw gevormd naar aanleiding van het collegeprogramma 2022-2026. De financiële mutaties die uit dit collegeprogramma volgden zijn verwerkt in de 1e begrotingswijziging van 2023 (raad nov 2022). Hierin staat dat er in 2023 en in 2024 €50.000 wordt toegevoegd aan deze reserve. De raad heeft al eerder (Najaarsbericht 2021) €25.000 beschikbaar gesteld voor de kosten die gemaakt worden in het kader van de bestuurlijke toekomst. In totaal is er dus €125.000 beschikbaar gesteld. De werkelijke kosten worden onttrokken uit deze reserve.

In het jaar 2026 zijn alle reserves strenger beoordeeld dan normaal en zijn er 4 reserves (deels) vrijgevallen in de Kadernota 2026 (Duurzaam begrotingsevenwicht (DBE)) ten gunste van de Algemene Reserve. Eén van deze DBE-reservemutaties is dat er €25.000 extra uit de reserve Bestuurlijke toekomst onttrokken wordt in het jaar 2026.

Reserve Collegewissel
Deze reserve is nieuw gevormd in 2023 (raad dec 2023). Het doel van deze reserve is (gedeeltelijke) dekking van kosten bij vertrek/vervanging van collegeleden. De kosten die gepaard gaan met collegewisselingen fluctueren enorm. Per wisseling van collegelid zijn de kosten ook zeer verschillend (afhankelijk van leeftijd vertrekkende leden, ervaring van nieuwe leden en eventuele verhuiskosten). Door het jaarlijks €5.000 toevoegen (vanaf 2024) aan deze reserve worden de kosten van deze wisselingen verspreid over de jaren (begrotingsrust). De kosten die te maken hebben met collegewisselingen worden verantwoord op het product 'College' in Programma 6. Deze kosten mogen volgens raadsbesluit (Najaarsbericht 2023, raad dec 2023) zonder nieuw raadsbesluit gedekt worden uit deze reserve. Het saldo van de reserve 'Collegewissel' is volledig beschikbaar als dekking voor de kosten die voortvloeien uit de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezing in 2026. 

Bestemmingsreserve Veilig wonen (politieke ambtsdragers)
De veiligheid van decentrale bestuurders is een vereiste voor het goed functioneren van het openbaar bestuur. Per 1 oktober 2023 is de werkgeversverantwoordelijkheid voor hun veiligheid daarom verscherpt in een wijziging van de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers. Ten behoeve van een veilige woonplek krijgen decentrale bestuurders een beveiligingsadvies op maat aangeboden. Gemeenten dienen op basis van de nieuwe regeling het beveiligingsadvies altijd over te nemen en de uitvoering van de veiligheidsmaatregelen te bekostigen. Voor de uitvoering van deze regeling ontvangt de gemeente € 7.062 per jaar voor de periode 2023 tot en met 2026 (septembercirculaire 2023). We reserveren deze gelden door ze toe te voegen aan de nieuw in te stellen Reserve ‘Veilig wonen (politieke ambtsdragers)’ (besluit Najaarsbericht 2023, raad dec 2023). De werkelijk gemaakte kosten onttrekken we aan deze reserve. Er zijn nog geen onttrekkingen bekend die ten laste van deze reserve komen.

Egalisatiereserve Algemene Uitkering
De hoogte van de algemene uitkering fluctueert enorm door wijzigingen op de rijksbegroting. Deze fluctuaties in onze belangrijkste inkomstenbron bemoeilijken het begroten en daarmee samenhangend de beleidskeuzes die de raad kan maken. Deze reserve was bedoeld om deze fluctuaties incidenteel op te kunnen vangen. In het jaar 2026 zijn alle reserves strenger beoordeeld dan normaal en zijn er 4 reserves (deels) vrijgevallen in de Kadernota 2026 (Duurzaam begrotingsevenwicht (DBE)) ten gunste van de Algemene Reserve. Eén van deze DBE-reservemutaties is dat deze egalisatiereserve vervalt in 2026. 

Bestemmingsreserve pensioenen wethouders
De verplichte hoogte van de voorziening Pensioenen wethouders fluctueert (door actuariële berekeningen, wijzigingen in rekenrente, wijzigingen in wetgeving rond pensioenleeftijd, toetreden nieuwe wethouders e.d.). Dit zorgt voor schommelingen op de exploitatie. Om begrotingsrust te creëren heeft de raad (juli 2023) een Egalisatiereserve ingesteld. Het doel van deze reserve is om toekomstige mutaties op de (verplichte) voorziening te egaliseren. 

In 2028 gaan de pensioenen wethouders over van de gemeentes naar het ABP. De gemeente Wormerland moet bij de overgang de pensioenwaarde overmaken naar het ABP. Hoe hoog dit bedrag is is nog niet bekend. De gemeente Wormerland hanteert een dekkingsgraad 100%. Het ABP hanteert (waarschijnlijk) een hogere dekkingsgraad. Als het ABP inderdaad een hogere dekkingsgraad hanteert betekent dit een (incidenteel) financieel nadeel voor de gemeente Wormerland in het jaar 2027 of 2028. Deze reserve pensioenen wethouders kan ingezet om dit risico (deels) op te vangen.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Voorziening Pensioenen wethouders 2.595.351 2.589.866 2.584.381 2.578.896 2.573.411 2.567.926
Voorziening verlofsparen 8.899 8.899 8.899 8.899 8.899 8.899
Voorziening vervroegd pensioen (RVU) 14.425 0 0 0 0 0
Voorziening Wachtgelden gewezen wethouders 40.028 0 0 0 0 0
Totaal voorzieningen 2.658.703 2.598.765 2.593.280 2.587.795 2.582.310 2.576.825
25-nov-2025

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Toelichting voorzieningen

Voorziening pensioenen wethouders
Deze voorziening wordt jaarlijkse (verplicht) bijgesteld naar aanleiding van de actuele actuariële waardeberekeningen van de pensioenverplichtingen voor wethouders en voormalige wethouders. Deze berekening wordt door een extern actuarieel bureau opgesteld omdat het specifieke kennis betreft. (Oud-)wethouders kunnen te allen tijde hun pensioen opeisen om ergens anders hun pensioen te beleggen. Omdat de pensioenen direct opeisbaar zijn moet de hoogte van de voorziening volgens de financiële richtlijnen verplicht gelijk zijn aan deze waardeberekeningen.

Uit deze voorziening worden de werkelijke pensioenlasten betaald en worden de ingehouden pensioenpremies toegevoegd aan de voorziening. Daarnaast wordt er jaarlijkse een vast bedrag, conform begroting, toegevoegd aan deze voorziening (€104.372). 

In 2028 gaan de pensioenen wethouders over van de gemeentes naar het ABP. De gemeente Wormerland moet bij de overgang de pensioenwaarde overmaken naar het ABP. Hoe hoog dit bedrag is is nog niet bekend. De gemeente Wormerland hanteert een dekkingsgraad 100%. Het ABP hanteert (waarschijnlijk) een hogere dekkingsgraad. Als het ABP inderdaad een hogere dekkingsgraad hanteert betekent dit een (incidenteel) financieel nadeel voor de gemeente Wormerland in het jaar 2027 of 2028. Deze reserve pensioenen wethouders kan ingezet om dit risico (deels) op te vangen.

Voorziening verlofsparen
In de cao hebben medewerkers vanaf 2022 de mogelijkheid om opgebouwde bovenwettelijke verlofuren om te zetten naar verlofsparen. Deze verlofspaaruren kunnen op een later moment worden gebruikt om bijvoorbeeld een sabbatical te nemen. Het hebben van deze voorziening is een verplichting. De medewerkers van de gemeente Wormerland zijn de gemeentesecretaris en de griffie.

Voorziening vervroegd pensioen (RVU)
Het doel van deze voorziening is te voldoen aan de verplichting om voor personeel die met vervroegd pensioen gaat geld te reserveren. De werkelijke datum van het vervroegd pensioen is niet van belang. We zijn verplicht direct een voorziening te maken voor de gehele looptijd van het vervroegd pensioen (dus tot aan de AOW-gerechtigde leeftijd). Per eind 2025 is deze voorziening leeg omdat er geen betalingsverplichtingen zijn.

Voorziening wachtgelden gewezen wethouders
Als gevolg van de wisseling van wethouders in het in 2022 (door verkiezingen) zijn er wachtgeldverplichtingen ontstaan aan de vertrekkende wethouders. We zijn verplicht voor de maximale wachtgeldverplichting een voorziening te vormen. Elk jaar beoordelen we opnieuw hoeveel de maximale wachtgeldverplichting nog is. Uit deze voorziening worden de werkelijke wachtgelden betaald en werkgeverslasten afgedragen (sociale lasten). Per 2025 zijn er geen wachtgeldverplichtingen gewezen wethouders meer en is de voorziening dan ook leeg. Per eind 2025 is deze voorziening leeg omdat er geen betalingsverplichtingen zijn.