Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Financiële positie en meerjarenplan - Overzicht baten en lastenHieronder is een overzicht opgenomen van alle lasten en baten per programma, per jaar.
Hieronder is een overzicht opgenomen van alle lasten en baten per programma, per jaar.
Hieronder is een overzicht opgenomen van alle lasten en baten per programma, per jaar.
| Exploitatie | Rekening 2024 | Begroting 2025 incl.wijz. | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 01 Dienstverlening | |||||||
| Lasten | 2.975.158 | 3.051.909 | 3.589.967 | 3.589.967 | 3.458.167 | 3.568.167 | |
| Baten | 2.565.547 | 692.057 | 692.424 | 692.424 | 559.304 | 559.304 | |
| Totaal 01 Dienstverlening | -409.610 | -2.359.852 | -2.897.543 | -2.897.543 | -2.898.863 | -3.008.863 | |
| 02 Ruimtelijke ontwikkeling | |||||||
| Lasten | 835.799 | 1.173.135 | 893.137 | 849.885 | 849.134 | 820.484 | |
| Baten | 75.228 | 1.540.647 | 55.876 | 101.186 | 100.598 | 100.007 | |
| Totaal 02 Ruimtelijke ontwikkeling | -760.571 | 367.512 | -837.261 | -748.699 | -748.536 | -720.477 | |
| 03 Sociaal domein | |||||||
| Lasten | 21.861.971 | 22.188.478 | 22.329.751 | 22.170.544 | 22.020.996 | 21.985.258 | |
| Baten | 8.179.055 | 8.393.461 | 5.350.760 | 5.045.472 | 5.159.777 | 5.271.056 | |
| Totaal 03 Sociaal domein | -13.682.916 | -13.795.017 | -16.978.991 | -17.125.072 | -16.861.219 | -16.714.202 | |
| 04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs | |||||||
| Lasten | 4.451.956 | 4.780.750 | 5.370.288 | 5.280.353 | 5.181.357 | 5.129.193 | |
| Baten | 1.147.616 | 1.143.172 | 1.174.197 | 1.177.973 | 1.177.973 | 1.177.973 | |
| Totaal 04 Maatschap.participatie: sport, welzijn en onderwijs | -3.304.340 | -3.637.578 | -4.196.091 | -4.102.380 | -4.003.384 | -3.951.220 | |
| 05 Leefomgeving | |||||||
| Lasten | 14.834.085 | 15.680.386 | 16.117.319 | 16.215.194 | 16.218.972 | 16.185.747 | |
| Baten | 8.990.028 | 7.012.721 | 6.675.816 | 6.909.715 | 6.888.723 | 6.936.723 | |
| Totaal 05 Leefomgeving | -5.844.057 | -8.667.665 | -9.441.503 | -9.305.479 | -9.330.249 | -9.249.024 | |
| 06 Bestuur en organisatie | |||||||
| Lasten | 9.093.552 | 9.955.457 | 6.455.765 | 7.317.293 | 8.820.995 | 10.131.793 | |
| Baten | 36.383.033 | 37.626.866 | 39.404.080 | 40.853.128 | 41.736.984 | 43.502.728 | |
| Totaal 06 Bestuur en organisatie | 27.289.481 | 27.671.409 | 32.948.315 | 33.535.835 | 32.915.989 | 33.370.935 | |
| Resultaat van Baten minus Lasten | 3.287.987 | -421.191 | -1.403.074 | -643.338 | -926.262 | -272.851 | |
| 40 Mutaties in reserves | |||||||
| Stortingen | 6.602.545 | 3.759.788 | 513.761 | 261.533 | 261.533 | 261.533 | |
| Onttrekkingen | 5.644.938 | 4.627.715 | 1.443.606 | 945.544 | 890.440 | 963.631 | |
| Totaal 40 Mutaties in reserves | -957.607 | 867.927 | 929.845 | 684.011 | 628.907 | 702.098 | |
| Gerealiseerd resultaat | -957.607 | 867.927 | 929.845 | 684.011 | 628.907 | 702.098 | |
| Gerealiseerd resultaat | 2.330.379 | 446.736 | -473.229 | 40.673 | -297.355 | 429.247 | |
saldo van de primaire begroting bestaat voor een deel uit budgetten van incidentele aard. Het structurele inzicht in de begroting is eigenlijk van groter belang. Daaruit blijkt in hoeverre de gemeente in staat is zijn taken nu maar ook in de toekomst uit te voeren. Onderstaand overzicht start met het primaire begrotingssaldo. Daar zijn de incidentele budgetten en incidentele mutaties in reserves uitgehaald. De onderste regel in de tabel geeft dan het structurele begrotingsevenwicht weer. Deze structurele exploitatieruimte is voor onze toezichthouder, de Provincie Noord-Holland, de belangrijkste graadmeter voor haar oordeel over ons toezicht.
Voor het toezicht van de Provincie is het noodzakelijk dat of het eerste jaar (2026) of het laatste jaar (2029) structureel sluitend is. Het jaar 2026 toont een tekort van €473.229. Het jaar 2027 en 2029 zijn wel sluitend. Daarmee is de begroting vanaf 2027 structureel sluitend te noemen daar de dip in 2028 veroorzaakt wordt door het dal in de algemene uitkering, het zogenaamde ravijnjaar. Er zit voldoende in de Algemene reserve om de jaren met een negatief saldo op te kunnen vangen. Deze dip in de algemene uitkering is lastig te kwantificeren omdat de algemene uitkering gebaseerd is op de rijksbegroting. Deze rijksbegroting bevat incidentele en structurele posten. Omdat we niet specifiek een bedrag kunnen hangen is deze dip in de algemene uitkering niet meegenomen in onderstaand overzicht om het structurele evenwicht te berekenen.
|
Lasten 2026 |
Baten 2026 |
Lasten 2027 | Baten 2027 | Lasten 2028 | Baten 2028 | Lasten 2029 |
Baten 2029 | |
| A. Begrotingssaldo (structureel en incidenteel) |
-473.229 | 40.673 | -297.355 | 429.247 | ||||
| INCIDENTEEL: Programma 3 - Sociaal domein | ||||||||
| Robuust rechtsbeschermingssysteem (algemene uitkering t/m 2027) | 23.762 | 23.762 | 23.762 | 23.762 | ||||
| Systeemleren en versterken ondersteuning wijkteams | 51.908 | 51.875 | ||||||
| INCIDENTEEL: Programma 4 - Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs | ||||||||
| Onderwijshuisvesting huur noodlokaal | 64.448 | 68.224 | ||||||
| Opstellen Integraal huisvestingsplan Onderwijs (IHP) | 32.000 | |||||||
| Openbare bibliotheek (algemene uitkering) | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | ||||
| INCIDENTEEL: Programma 5 - Leefomgeving | ||||||||
| Klimaatprojecten (Specifieke uitkeringen, budgettair neutraal) | 20.992 | 20.992 | 20.992 | 20.992 | ||||
| Ingroeipad kostendekkendheid afval (t.l.v. Algemene reserve) | 0 | -240.000 | ||||||
| INCIDENTEEL: Programma 6 - Bestuur en organisatie | ||||||||
| College- en raadwissel (i.v.m. verkiezingen in 2026) | 49.954 | |||||||
| Incidentele dip in de algemene uitkering (ravijnjaar), niet gekwantificeerd | p.m. | |||||||
| INCIDENTEEL: Programma 40 - mutaties in reserves | ||||||||
| Incidentele mutaties in reserves (zie de tabel hieronder) | 513.761 | 839.856 | 261.533 | 341.794 | 261.533 | 286.690 | 261.533 | 359.881 |
| Totale incidentele baten en lasten | 824.825 | 744.610 | 526.386 | 486.548 | 293.533 | 286.690 | 261.533 | 359.881 |
| B. Saldo incidenteel: | 80.215 | 39.838 | 6.843 | -98.348 | ||||
| Totaal structureel begrotingsevenwicht (A+B) |
-393.014 | 80.511 | -290.512 | 330.899 | ||||
Programma 40
Structurele mutaties reserves
In dit onderstaat overzicht maken we onderscheid in de incidentele en structurele mutaties in reserves. Alleen de reserves die ter dekking van kapitaallasten zijn gevormd en de inzet maximaal 10% van het surplus van de Algemene reserve mogen worden aangemerkt als structurele mutaties in reserves. Alle overige reservemutaties worden als incidenteel gezien.
| Toevoegingen 2026 | Onttrekkingen 2026 | Toevoegingen 2027 | Onttrekkingen 2027 | Toevoegingen 2028 | Onttrekkingen 2028 | Toevoegingen 2029 | Onttrekkingen 2029 | |
| A. Mutaties in reserves (structureel en incidenteel) | 513.761 | 1.443.606 | 261.533 | 945.544 | 261.533 | 890.440 | 261.533 | 963.631 |
| Structurele mutatie in reserve: Reserve Zaanbrug (onttrekkingen t.b.v. dekking kapitaallasten) |
326.549 | 326.549 | 326.549 | 326.549 | ||||
| Structurele mutatie in reserve: Reserve brandweerkazerne (onttrekking t.b.v. dekking kapitaallasten) |
27.201 | 27.201 | 27.201 | 27.201 | ||||
|
Structurele mutatie in reserve: |
250.000 | 250.000 | 250.000 | 250.000 | ||||
| B. Totaal structurele mutaties op reserves | 0 | 603.750 | 0 | 603.750 | 0 | 603.750 | 0 | 603.750 |
| Totaal incidentele mutaties in (A-/-B) reserves |
513.761 | 839.856 | 261.533 | 341.794 | 261.533 | 286.690 | 261.533 | 359.881 |
Raming EMU-saldo
Het EMU-saldo (ook wel financieringssaldo van de totale Nederlandse overheid) is jaren negatief geweest. Het financieringssaldo van de gemeenten maakt hier onderdeel van uit. Om het financieringssaldo van de totale overheid te kunnen ramen, moeten de gemeenten een meerjarige raming van hun EMU-saldo in de begroting opnemen.
Voor Wormerland komt deze raming uit op de volgende bedragen:
| Raming EMU-saldo |
2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| 1. Exploitatie vóór donaties en onttrekkingen aan reserves | -1.403.074 | -643.338 | -926.262 | -272.851 |
| 2. Afschrijvingen ten laste van de exploitatie | 1.894.568 | 1.827.653 | 1.791.677 | 1.785.763 |
| 3. Donaties aan voorzieningen | 1.014.267 | 1.032.952 | 1.032.965 | 1.041.982 |
| 4. Investeringen in materiële vaste activa | 4.105.000 -/- | 4.248.000 -/- | 1.185.000 -/- | 0 -/- |
|
5. Ontvangen investeringsbedragen van Rijk, Provincie, EU en ov. |
0 | 0 | 0 | 0 |
|
6. Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vast activa |
0 | 0 | 0 | 0 |
| 7. Uitgaven aan aankoop grond en uitgaven bouw- en woonrijp maken e.d. | 0 -/- | 0 -/- | 0 -/- | 0 -/- |
| 8. Baten grondexploitaties, voor zover niet op de exploitatie is verantwoord | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 9. Betalingen t.l.v. de voorzieningen | 625.371 -/- |
625.371 -/- |
625.371 -/- | 625.371 -/- |
|
10. Lasten i.v.m. transacties met derden, niet via expl., maar rechtstreeks t.l.v. de reserves |
0 | 0 | 0 | 0 |
| De berekeningen van het EMU-saldo wordt gecorrigeerd voor verkoop van deeln. en aandelen: | ||||
| 11a. Worden er deelnemingen en aandelen verkocht? | nee | nee | nee | nee |
| 11b. Zo ja, de bij verkoop verwachte boekwinst | 0-/- | 0-/- | 0-/- | 0-/- |
| Berekend EMU-saldo | -3.224.610 | -2.656.104 | 88.009 | 1.929.523 |
Zoals uit bovenstaand overzicht blijkt, is er in het jaar 2026 en 2027 naar verwachting sprake van een financieringstekort. De voornaamste oorzaak is het forse negatieve exploitatiesaldo in 2026 en de hoge geplande investeringen in 2026 en 2027.
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
Gemeenten dienen in de begroting in te gaan op de zogenaamde jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume. Hieronder wordt verstaan de aanspraken op toekomstige uitkeringen voor huidig, dan wel voormalig personeel. Gemeenten moeten de verplichtingen in de begroting en de jaarrekening opnemen. De personeelskosten voor 2026 zijn gebaseerd op de huidige formatie van de gemeente Wormerland. Dit betreft de Raad, het college, de griffie, de secretaris, de verplichtingen aan oud-wethouders en de zogenaamde BABS'en (Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke stand) en bedragen €1.512.313. Het ambtelijk personeel is verder in dienst van OVER-gemeenten.
Ontwikkeling langlopende geldleningen
In het volgende overzicht geven we de verwachting weer van de ontwikkeling van de langlopende geldleningen. In de paragraaf Financiering bij het onderdeel Solvabiliteit wordt nader ingegaan op de vraag hoe onze schuldpositie gewaardeerd kan worden in verhouding tot het totale vermogen.
Staat van opgenomen langlopende geldleningen:
| Nr. | Jaar laatste aflossing | Rente % | Restantbedrag geldleningen/ Voorschot begin van dienstjaar 2026 | Bedrag in de loop van het dienstjaar op de te nemen/opgenomen len./vervr. afgelost | Te betalen rente | Aflossing | Restantbedrag geldlening / voorschot aan het eind van het dienstjaar 2026 |
| 185 | 2039 | 0,55% | 1.005 | 6 | 69 | 936 | |
| 186 | 2030 | 0,075% | 680 | 1 | 136 | 544 | |
| 187 | 2025 | 0,99% | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| 202 | 2034 | 3,08% | 900 | 28 | 100 | 800 | |
| 203 | 2044 | 3,40% | 1.900 | 65 | 100 | 1.800 | |
| 204 | 2048 | 1,55% | 2.300 | 36 | 100 | 2.200 | |
| 205 | 2039 | 0,19% | 700 | 1 | 50 | 650 | |
| 206 | 2049 | 0,68% | 2.400 | 16 | 100 | 2.300 | |
| 207 | 2051 | 0,685% | 1.733 | 12 | 67 | 1.667 | |
| 208 | 2052 | 1,17% | 2.700 | 32 | 100 | 2.600 | |
| 209 | 2030 | 2,75% | 2.000 | 60 | 400 | 1.600 | |
| 210 | 2055 | 3,30% | 3.000 | 142 | 100 | 2.900 | |
| nw'25 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| nw '26 | 4.500 |
0 | 0 | 4.500 |
|||
| 19.318 | 4.500 | 397 | 1.322 | 17.997 |
(bedragen x €1.000)
Meerjarig ziet het verwachte verloop van de totaalsaldi van de opgenomen leningen er als volgt uit:
| Per 31 december (bedragen x €1.000) |
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Langlopende geldleningen | 16.318 | 19.497 | 22.525 | 22.402 | 20.704 |
In het volgende overzicht wordt de verwachte ontwikkeling van de reserves en voorzieningen in 2025 weergegeven:
| Staat van reserves en voorzieningen | Saldo begin 2026 | Vermeerderingen | Geplande uitgaven | Overige verminderingen | Saldo eind 2026 |
|---|---|---|---|---|---|
| Algemene reserve | 8.111.257 | -228.063 | 0 | -490.000 | 7.393.194 |
| Algemene reserve - Totaal | 8.111.257 | -228.063 | 0 | -490.000 | 7.393.194 |
| Egalisatiereserve Algemene uitkering | 0 | 0 | 0 | 0 | -0 |
| Reserve Nog uit te voeren werken | 830.408 | 0 | 0 | 0 | 830.408 |
| Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer | 516.820 | 0 | 0 | -27.201 | 489.619 |
| Bestemmingsreserve Verkiezingen | 5.000 | 60.000 | 0 | -55.000 | 10.000 |
| Bestemmingsreserve Opstellen omgevingsplan | 54.348 | 24.000 | 0 | -15.000 | 63.348 |
| Bestemmingsreserve Sociaal Domein | 532.860 | 0 | 0 | 0 | 532.860 |
| Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Fonds Volkshuisvesting | 945.936 | 0 | 0 | 0 | 945.936 |
| Ontwikkelingsfonds | 195.166 | 0 | 0 | -195.166 | -0 |
| Bestemmingsreserve Monumentenzorg | 38.104 | 0 | 0 | -38.000 | 104 |
| Bestemmingsreserve gymnastiekuitrusting gymzalen | 19.959 | 12.533 | 0 | -18.000 | 14.492 |
| Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen | 351.630 | 90.000 | 0 | -90.000 | 351.630 |
| Bestemmingsreserve Onderhoud wegen (HHNK) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Fonds Duurzaamheidsleningen | 829.942 | 0 | 0 | 0 | 829.942 |
| Bestemmingsreserve Speelplaatsen | 32.778 | 70.000 | 0 | -65.000 | 37.778 |
| Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting | 698.504 | 0 | 0 | -30.000 | 668.504 |
| Reserve Zaanbrug | 7.837.174 | 0 | 0 | -326.549 | 7.510.625 |
| Bestemmingsreserve Duurzaamheid | 1.042.842 | 0 | 0 | -33.790 | 1.009.052 |
| Bestemmingsreserve Bestuurlijke toekomst | 101.159 | 0 | 0 | -25.000 | 76.159 |
| Bestemmingsreserve Inflatiearmoede | 312.205 | 0 | 0 | -34.900 | 277.305 |
| Egalisatiereserve voorziening pensioenen wethouders | 152.474 | 0 | 0 | 0 | 152.474 |
| Bestemmingsreserve Veilig wonen (politieke ambtsdragers) | 21.186 | 7.062 | 0 | 0 | 28.248 |
| Bestemmingsreserve Collegewissel | 5.790 | 5.000 | 0 | 0 | 10.790 |
| Bestemmingsreserve onderh. beeldende kunst in de openbare ruimte | 53.563 | 0 | 0 | 0 | 53.563 |
| Bestemmingsreserve bijdrage fietstunnel N515 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Bestemmingsreserve Opvang Ontheemden | 1.359.003 | 0 | 0 | 0 | 1.359.003 |
| Bestemmingsreserve Bruggen en kunstwerken (HHNK) | 280.161 | 0 | 0 | 0 | 280.161 |
| Bestemmingsreserve Asielzoekers | 28.636 | 0 | 0 | 0 | 28.636 |
| Reserves - Totaal | 16.245.649 | 268.595 | 0 | -953.606 | 15.560.638 |
| Voorziening onderhoud wegen (wegen HHNK) | 1.336.134 | 0 | 0 | -52.264 | 1.283.870 |
| Meerjarenonderhoudsplannen MOP | 1.403.431 | 354.359 | -306.167 | 0 | 1.451.623 |
| Voorziening Bruggen en kunstwerken | 539.699 | 351.238 | -180.704 | 0 | 710.233 |
| Voorziening Pensioenen wethouders | 2.589.866 | 133.015 | -138.500 | 0 | 2.584.381 |
| Voorziening Egalisatie riolering | 3.547.285 | 175.655 | 0 | 0 | 3.722.940 |
| Voorziening Egalisatie afval | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Voorziening Wachtgelden gewezen wethouders | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Voorziening verlofsparen | 8.899 | 0 | 0 | 0 | 8.899 |
| Voorziening vervroegd pensioen (RVU) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Voorzieningen - Totaal | 9.425.315 | 1.014.267 | -625.371 | -52.264 | 9.761.947 |
| Geheel - Totaal | 33.782.220 | 1.054.799 | -625.371 | -1.495.870 | 32.715.778 |
| 25-nov-2025 |
| Per ultimo | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | ||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Algemene Reserve | 7.435.419 | 8.111.257 | 7.393.194 | 7.183.867 | 6.636.512 | 6.815.759 | ||||||
| Bestemmingsreserves | 16.350.671 | 16.245.649 | 15.560.638 | 15.126.627 | 14.747.720 | 14.295.622 | ||||||
| Voorzieningen | 11.394.098 | 9.425.315 | 9.761.947 | 10.117.264 | 10.472.594 | 10.836.941 | ||||||
| 35.180.188 | 33.782.220 | 32.715.778 | 32.427.757 | 31.856.825 | 31.948.321 | |||||||
| 25-nov-2025 | ||||||||||||
|
Balans per |
Balans per |
Balans per |
Balans per |
|
| ACTIVA | ||||
| Vaste activa: | ||||
| Immateriële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Materiële vaste activa | 53.339 | 55.622 | 54.727 | 52.601 |
| Financiële vaste activa | 3.834 | 3.602 | 3.368 | 3.135 |
| Vlottende activa: | ||||
| Voorraden | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Vorderingen (uitzet.<1jr) | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
| Liquide middelen | 300 | 300 | 300 | 300 |
| Overlopende activa | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
| Totaal Activa | 61.473 | 63.524 | 62.395 | 60.035 |
| PASSIVA | ||||
| Vaste passiva: | ||||
| Algemene Reserve | 7.866 | 7.143 | 6.934 | 6.387 |
| Bestemmingsreserves | 15.561 | 15.127 | 14.748 | 14.296 |
| Resultaat (t.l.v. de Algemene Reserve) | -473 | 41 | -297 | 429 |
| Voorzieningen | 9.762 | 10.117 | 10.473 | 10.837 |
| Vaste schulden |
19.497 | 22.525 | 22.402 | 20.704 |
| Vlottende passiva: | ||||
| Kasgeldleningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Overige schulden | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 3.000 |
| Overlopende passiva | 5.260 | 4.571 | 4.136 | 4.383 |
| Totaal Passiva | 61.473 |
63.524 |
62.395 |
60.035 |
(bedragen x €1.000)
Het meerjarenplan (MJP) 2026 laat het voorgenomen nieuwe beleid zien. Dat beleid is opgenomen in de programma's van de begroting.
De onontkoombare en vervangingsinvesteringen voor het jaar 2026 worden door middel van het vaststellen van de begroting 2026 door de Raad beschikbaar gesteld. Dat geldt niet voor de nieuwe investeringen uit dit MJP. Voor die investeringen dient nog een afzonderlijk raadsvoorstel met inhoudelijke zaken en het definitieve benodigde bedrag ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd. In onderstaand overzicht zijn de vetgedrukte regels nieuw of gewijzigd ten opzichte van vorig jaar.
