Programma 5 - Leefomgeving

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen en acties en uitgaven en inkomsten geraamd van de activiteiten die Wormerland ontplooit voor het woon-, werk- en leefklimaat binnen onze gemeente. Bij het beheer van de openbare ruimte gaat het zowel om het planmatige beheer als om het ad hoc (dagelijkse) onderhoud. In programma 5 valt qua begroting ook de afdeling Openbare Orde & Veiligheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Wat willen we bereiken?

Wormerland is een groene gemeente met dorpen in een open landschap tussen de Zaan en Purmerend. Onze gemeente heeft een aantrekkelijk leefklimaat met een schone en veilige leefomgeving. We willen de gemeente duurzaam onderhouden, en waar nodig verder ontwikkelen en voor de toekomst behouden.
Onze ambitie is een gezonde, veilige en goed onderhouden leefomgeving voor onze inwoners, de bedrijven en verenigingen en een goede bereikbaarheid voor onze bezoekers. In de gemeente Wormerland zorgen we ervoor dat onze openbare ruimte schoon, heel en veilig is.
We hebben een voldoende onderhouden woon- en werkomgeving, die voldoet aan de behoeften van inwoners, bedrijven en verengingen. Wat we doen (en niet doen) moet ertoe leiden dat onze inwoners de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte met een voldoende waarderen.

Doelenboom

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Doelenboom
Programma 5: Doelenboom
Thema Doel Acties 2026
THEMA 1 DOEL 1.1 1.1.1 - Opstellen plan van aanpak 'Handhaving en toezicht op en langs de Zaan' (motie)
Wij hebben een veilige Overlast aanpakken 1.1.2 - Algemene overlast verminderen en ook overlast verminderen veroorzaakt door (criminele) jongeren en personen met onbegrepen gedrag
leefomgeving
1.1.3 - In werking brengen handhavingsplan boa- en toezichthoudende organisatie
1.1.4 - Pilot buurtouderproject starten
1.1.5 - Interveniëren bij zeer ernstige woonoverlast
1.1.6 - Implementatie nieuwe bevoegdheden boa op het water
1.1.7 - Hondenbijtprotocol
DOEL 1.2 1.2.1 - Ondermijnende criminaliteit herkennen en bestrijden
Ondermijnende criminaliteit tegengaan
1.2.2 - Versterken van integriteit
1.2.3 - Drugshandel en hennepteelt bestrijden
1.2.4 - Integrale controle
1.2.5 - Prostitutie bestrijden
DOEL 1.3 1.3.1 - Bewustwording cybercrime vergroten
Cybercrime verminderen
DOEL 1.4 1.4.1 - Woninginbraken en babbeltrucs terugdringen
High Impact Crime verminderen
DOEL 1.5 1.5.1 - Bewustwording vergroten en handelingsperspectief bieden voor een weerbare samenleving
Crisisbeheersing: inzet op een weerbare samenleving
DOEL 1.6 1.6.1 - Uitvoeringsplan mobiliteitsprogramma in werking stellen
Uitvoeringsplan mobiliteitsprogramma
DOEL 1.7 1.7.1 - Actualiseren van de APV
Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven
THEMA 2 DOEL 2.1 2.1.1 - Toepassen van klimaatadaptatie bij nieuwe aanleg van wegen en groen en combineren met groot onderhoudsprojecten
Groen en klimaatadaptatie Maatregelen met betrekking tot klimaatadaptatie
DOEL 2.2 2.2.1 - Opstellen beheerplan walkanten /onderhouden beschoeiing
Groen / Walkanten
THEMA 3 DOEL 3.1 3.1.1 - De hoeveelheid huishoudelijk restafval verder reduceren
Afval Van afval naar grondstof
THEMA 4 DOEL 4.1 4.1.1 - Strategische eigendomspositie gebouwen
Gebouwenbeheer Beheer gebouwen verbeteren

P5 THEMA 1: Wij hebben een veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Wij hebben een veilige leefomgeving - Toelichting

De hoeveelheid verkeer op de wegen neemt toe. Bereikbaarheid is belangrijk voor iedere inwoner, ondernemer en bezoeker van Wormerland. Bovendien zijn er veel bouwprojecten die de verkeersdrukte op de wegen verhogen. Het is van belang onderzoek te doen naar een aantal specifieke locaties zoals benoemd in het coalitieakkoord. Deelvervoer en elektrificatie zijn onderwerpen die steeds meer deel uitmaken van onze samenleving. Hiernaast is het de vraag of de gedachte dat iedereen in de openbare ruimte plaats heeft voor zijn voertuig, nog houdbaar is in de deze tijd. Deze onderdelen moeten worden verwerkt in een te ontwikkelen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoer Plan, inclusief de evaluatie van de fietsstraten.
De focus voor onze openbare ruimte ligt bij een goede leefbaarheid. Het is noodzakelijk dat we in een schone, duurzame, veilige leefomgeving wonen, werken en recreëren. Dit bereiken we o.a. door een focus op de openbare orde en veiligheid.
Om de openbare ruimte als een veilige leefomgeving te behouden, zoeken wij de samenwerking met onze inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners. We zetten in op het voorkomen van overlast en onveilige situaties en op het tegen gaan van ondermijnende activiteiten. Ook wordt de samenwerking gecontinueerd tussen veiligheid en zorg om casuïstiek adequaat op te pakken en beleidsplannen op elkaar af te stemmen. 
Met de inzet van boa’s en toezichthouders is de wens om meer proactief te werken voort te zetten, waarbij wordt ingezet op het opstellen van een concreet handhavingsplan. Dit biedt een kans om verschillende aspecten uit het werk te prioriteren om de leefbaarheid te verhogen.

Doel

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Wij hebben een veilige leefomgeving - Doel

P5 DOEL 1.1: Overlast aanpakken

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Wij hebben een veilige leefomgeving - Doel - P5 DOEL 1.1: Overlast aanpakken

We zetten in op preventief en handhavend optreden om de overlast in de openbare ruimte terug te dringen met bijzondere aandacht voor de boa-organisatie.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 DOEL 1.2: Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Wij hebben een veilige leefomgeving - Doel - P5 DOEL 1.2: Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Het thema ondermijning kent inmiddels een vaste plek in onze organisatie. Naast een gerichte aanpak in lopende casuïstiek wordt ingezet op het continueren van de samenwerking met interne en externe partners en wordt gewerkt aan bewustwording rond ondermijning. Dit wordt thematisch aangepakt bijvoorbeeld bij bedrijventerreinen, schuren, vastgoed enz. Ook wordt intern blijvende aandacht besteed aan bewustwording bij en het opdoen van kennis van collega’s die te maken krijgen met vergunningsaanvragen en subsidieaanvragen.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 DOEL 1.3: Cybercrime verminderen

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Wij hebben een veilige leefomgeving - Doel - P5 DOEL 1.3: Cybercrime verminderen

Onder cybercrime vallen delicten die zich richten op ITC (Informatie- en Communicatie Technologie). Bij dit type criminaliteit wordt dus een ICT-systeem gebruikt als middel om het delict te plegen. Naast cybercrime gericht op grote bedrijven komt dit thema steeds dichter bij de burger te staan. Immers, ICT is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse realiteit. Dit onderwerp zal naast aandacht van de politie, ook aandacht van de gemeente vragen.
Langdurige stroomuitval, ongeacht of dit cybercrime of een storing is, kan voor vervelende situaties verzorgen bij burgers en bedrijven. Er wordt ingezet om het programma Weerbare Overheid samen met de Veiligheidsregio concreet handen en voeten te geven in 2026.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 DOEL 1.4: High Impact Crime verminderen

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Wij hebben een veilige leefomgeving - Doel - P5 DOEL 1.4: High Impact Crime verminderen

High Impact Crimes (HIC) is een verzamelnaam voor delicten als woninginbraak, overvallen, straatroof en geweldsmisdrijven. Deze delicten hebben veel een behoorlijke impact op bewoners. Er wordt inbreuk gemaakt op de woon- en/of leefomgeving, privacy en de lichamelijke integriteit van mensen.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 DOEL 1.5: Crisisbeheersing: inzet op een weerbare samenleving

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Wij hebben een veilige leefomgeving - Doel - P5 DOEL 1.5: Crisisbeheersing: inzet op een weerbare samenleving

Samen met onze ketenpartners werken we verder aan thema’s die de crisisbeheersing raken, denk hierbij aan het op orde houden van de brandweerzorg, maar ook de voorbereiding op langdurige incidenten.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 DOEL 1.7: Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven

Terug naar navigatie - P5 THEMA 1: Wij hebben een veilige leefomgeving - Doel - P5 DOEL 1.7: Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven

Het is belangrijk dat het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke regelgeving voor openbare orde en veiligheid actueel zijn. Dit stelt de gemeente en politie in staat om onder andere drugsoverlast en woonoverlast adequaat te bestrijden.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 THEMA 2: Groen en klimaatadaptatie

Doel

Terug naar navigatie - P5 THEMA 2: Groen en klimaatadaptatie - Doel

P5 DOEL 2.1: Maatregelen met betrekking tot klimaatadaptatie

Terug naar navigatie - P5 THEMA 2: Groen en klimaatadaptatie - Doel - P5 DOEL 2.1: Maatregelen met betrekking tot klimaatadaptatie

Periodes van extreme droogte en wateroverlast komen steeds vaker voor. Wij spelen hier op in door aanpassingen te doen in de openbare ruimte. Naast voldoende plantvakken en bomen, gaan we het regenwater beter vasthouden door aanpassingen aan de verhardingen en wegfundatie. Er is al een begin gemaakt in de onderhoudsprojecten in 2025.

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 THEMA 3: Afval

Terug naar navigatie - P5 THEMA 3: Afval - Toelichting

Wormerland streeft er naar de VANG-doelstelling (landelijk programma Van Afval Naar Grondstof) te bereiken. De gemeente wil in 2026 weer een stap dichter bij de 100 kilo restafval per persoon per jaar komen, maar ook de kwaliteit van de gescheiden ingezamelde grondstoffen verhogen. 
In ons restafval zitten nog grondstoffen (o.a. glas, textiel, elektrische apparaten, papier, plastic, tuinafval en etensresten) die steeds schaarser worden. Deze grondstoffen worden nu verbrand, terwijl ze ook opnieuw gebruikt zouden kunnen worden. Daarnaast komt er bij het verbranden CO2 vrij wat slecht is voor het milieu en zullen de kosten voor het verbranden van restafval elk jaar hoger worden. 
Een aantal vrachten gescheiden ingezamelde grondstoffen wordt afgekeurd, omdat er verkeerd afval bij wordt gegooid. Dit kost veel geld omdat er dubbele transportkosten zijn en het verbranden van deze vracht extra geld kost. Ook lopen we de vergoeding van deze vracht mis en kan het ingezamelde materiaal niet meer als grondstof worden ingezet. 

Doel

Terug naar navigatie - P5 THEMA 3: Afval - Doel

P5 3.1 Van afval naar grondstof

Terug naar navigatie - P5 THEMA 3: Afval - Doel - P5 3.1 Van afval naar grondstof

In 2022 is een belangrijke stap gezet door het introduceren van het recylce-tarief. Hierdoor is de hoeveelheid restafval gereduceerd van 188 naar 122 kilo restafval per persoon in 2023. In 2024 is het redelijk stabiel gebleven (123 kilo). Er zullen acties nodig zijn om het aantal kilo’s restafval verder naar beneden te brengen. Het streven is om onder de 100 kilo uit te komen. 
Door een goede samenwerking met HVC (de Huisvuilcentrale), de bewoners en de gemeente streeft de gemeente ernaar dit doel te bereiken..

Wat gaan we daarvoor in 2026 doen?

P5 THEMA 4: Gebouwenbeheer

Doel

Terug naar navigatie - P5 THEMA 4: Gebouwenbeheer - Doel

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2024 Begroting 2025 incl.wijz. Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
041 Integraal Veiligheidsbeleid 520.289 504.222 635.559 635.559 635.559 635.559
042 Rampenbestrijding 1.578.935 1.712.038 1.828.508 1.828.508 1.828.508 1.828.508
049 Burgerhulpverleningsposten 7.390 27.293 23.720 23.720 23.720 23.720
055 Gebouwenbeheer brandweer 120.513 108.747 110.979 110.979 110.980 110.980
060 Wegen 3.207.665 1.564.058 2.001.545 2.001.547 2.050.707 2.050.706
061 Bruggen en kunstwerken 586.649 1.290.650 1.426.918 1.484.563 1.479.668 1.474.771
062 Pontveren 131.164 142.800 146.486 146.486 146.486 146.486
063 Openbare verlichting 182.818 235.905 276.267 276.267 276.267 276.267
070 Waterpartijen en -gangen 16.667 185.332 195.160 195.160 195.160 195.160
071 Kaden en oevers 141.919 234.091 246.044 246.045 252.328 252.327
101 Speelplaatsen 176.979 180.006 183.325 183.325 183.325 183.324
120 Openbaar groen 757.109 695.654 780.265 805.602 809.621 809.620
125 Openbare ruimte algemeen 217.651 329.650 412.390 412.390 412.393 412.391
200 Afval 3.224.881 3.264.534 3.477.785 3.477.785 3.477.785 3.477.785
210 Rioolbeheer 2.160.859 2.251.659 2.313.835 2.313.835 2.313.835 2.313.835
220 Milieu 679.426 1.757.818 915.930 942.623 921.631 921.631
230 Begraafplaatsen 575.140 618.911 546.207 546.207 546.207 546.207
231 Begraven 10.469 11.429 11.703 11.703 11.703 11.703
278 Beheer panden en gronden 537.561 565.589 584.693 572.890 543.089 514.767
Totaal Lasten 14.834.085 15.680.386 16.117.319 16.215.194 16.218.972 16.185.747
Baten
060 Wegen 2.121.936 12.510 101.156 101.156 101.156 101.156
061 Bruggen en kunstwerken 280.161 0 0 0 0 0
062 Pontveren 42.889 42.973 44.004 44.004 44.004 92.004
063 Openbare verlichting 345.839 0 0 0 0 0
125 Openbare ruimte algemeen 0 5.000 16.803 16.803 16.803 16.803
200 Afval 2.752.849 2.852.334 3.237.785 3.477.785 3.477.785 3.477.785
210 Rioolbeheer 2.160.859 2.251.659 2.313.835 2.313.835 2.313.835 2.313.835
220 Milieu 49.071 933.069 27.093 20.992 0 0
230 Begraafplaatsen 72.658 79.443 81.350 81.350 81.350 81.350
231 Begraven 86.359 101.490 103.926 103.926 103.926 103.926
278 Beheer panden en gronden 1.077.407 734.243 749.864 749.864 749.864 749.864
Totaal Baten 8.990.028 7.012.721 6.675.816 6.909.715 6.888.723 6.936.723

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2025.

Product Verschil Toelichting
041 Integraal Veiligheidsbeleid

lasten €131.337
(nadeel) 

Dit verschil ontstaat voornamelijk doordat de toegerekende kosten vanuit de werkorganisatie voor 2026 hoger zijn dan in de begroting 2025. Hierover staat in de Inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.
042 Rampenbestrijding

 lasten €116.470
(nadeel)

De bijdrage aan de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (VrZw) is aangepast aan de gemeentelijke bijdrage, conform de ingediende begroting van de VrZw 2026. De verhoogde bijdrage is gebaseerd op een indexatie van 4,8%. Daarnaast zijn toekomstige investeringen naar voren gehaald zodat deze nog kunnen worden aangeschaft in een gunstig met meerdere regio’s afgesloten raamcontract.

060 Wegen lasten €437.487
(nadeel)

Dit verschil ontstaat voornamelijk doordat de toegerekende kosten vanuit de werkorganisatie voor 2026 hoger zijn dan in de begroting 2025. Hierover staat in de Inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.

baten €88.646
(voordeel)

In 2024 is €87.500 incidenteel ontvangen van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) voor de fietstunnel onder de N515. Dit geld is in een reserve gereserveerd. In mei 2025 heeft de raad een besluit genomen over de realisatie van deze fietstunnel. Daarbij zijn deze gereserveerde gelden ingezet ter dekking. Dit besluit zorgt op het product 'Wegen' voor een verschil tussen de begroting 2025 en 2026.

061 Bruggen en kunstwerken

lasten €136.268
(nadeel)

De gemeente draagt voor 50% bij aan de gemeente Zaanstad voor het beheer en onderhoud van de Zaanbrug (inclusief bediening). Het budget is, naast de reguliere inflatie, opgehoogd met €76.000. De nieuwe Zaanbrug is ten opzichte van de oude brug technisch moderner en uitgebreider om te voldoen aan het programma van eisen en de huidige regelgeving. De nieuwe brug kent ten opzichte van de oude brug twee hoge(re) kostenposten, een post voor de reservering van te vervangen componenten van de brug tijdens de levensduur (€ 121.898, - per jaar) en de post energieverbruik (€19.200, - per jaar). Van beide kostenposten komt 50% ten laste van de gemeente Wormerland. 

Daarnaast is dit verschil op product 'Wegen' ontstaan doordat de toegerekende kosten vanuit de werkorganisatie voor 2026 hoger zijn dan in de begroting 2025. Hierover staat in de Inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.

 063 Openbare verlichting

lasten €40.362
(nadeel)

Dit verschil ontstaat voornamelijk doordat de toegerekende kosten vanuit de werkorganisatie voor 2026 hoger zijn dan in de begroting 2025. Hierover staat in de Inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.

Daarnaast is het energiebudget met €15.000 verlaagd ten opzichte van 2025 in verband met de gefaseerde invoering van ledverlichting.

120 Openbaar groen

lasten €84.611
(nadeel)

Het voornaamste verschil t.o.v. 2025 zit hem in de toegerekende kosten vanuit de werkorganisatie. Deze zijn in 2026 hoger zijn dan in de primaire begroting 2025.

De oorzaak hierin ligt in de bezuinigingsmaatregel tot inbesteden van maaiwerkzaamheden waartoe de raad in november 2024 heeft besloten (1e begrotingswijziging 2025). Hierdoor stijgen het aantal toegerekende uren vanuit de buitendienst aan het product openbaar groen. Om administratieftechnische redenen stijgen deze doorgerekende uren pas vanaf het jaar 2026 en niet al in het jaar 2025. Dit komt omdat de urenverdeling 2025 naar de diverse producten niet is herzien na deze 1e begrotingswijziging 2025. Dit heeft als effect dat er in 2025 een te lage doorbelasting van de kosten van OVER-gemeenten is geweest naar het product 'Openbaar groen'. 

Daarnaast zijn de budgetten gestegen met het reguliere inflatiepercentage, zijn de budgetten van de contracten met de aannemers wel al vanaf het jaar 2025 verlaagd als gevolg van de inbesteding. Tot slot melden we dat de kapitaallasten van de nieuwe maaier zijn ingegaan vanaf 2026.

125 Openbare ruimte algemeen

lasten €82.740
(nadeel)

Dit verschil ontstaat voornamelijk doordat de toegerekende kosten vanuit de werkorganisatie voor 2026 hoger zijn dan in de begroting 2025. Hierover staat in de Inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.
200 Afval

lasten €213.251
(nadeel)

De begrote lasten en baten voor 2026 zijn gebaseerd op de conceptbegroting van HVC, de begroting van Cocensus en de doorberekening van ambtelijke uren van de buitendienst. Hierover staat in de Inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.

baten €385.451
(voordeel)

Omdat de kosten stijgen met €213.251 stijgen ook de inkomsten met €213.251. De hogere baten aan afvalstoffenheffing zijn het gevolg van de 100% kostendekkendheid. 
In 2025 zijn de inkomsten incidenteel afgeraamd met €340.000. Deze verlaging wordt in 2026 opgevangen door een verhoging van de afvalstoffenheffing (12%) en een incidentele onttrekking aan de Algemene Reserve van €240.000. 

210 Rioolbeheer

lasten €62.176
(nadeel)

De begrote lasten 2026 zijn hoger door de reguliere inflatie, actualisatie van de kapitaallasten en doorberekening van de werkorganisatie. Dit product wordt vereffend via de egalisatievoorziening riolering. In 2026 is begroot dat er €175.655 toegevoegd kan worden aan de voorziening. De toevoeging aan de voorziening maakt het product riolering 100% kostendekkend. De gereserveerde gelden in de voorziening mogen alleen aan riolering besteed worden. De aanwezige gelden in deze voorziening zijn voldoende om de komende jaren onderhoud en investeringen te kunnen doen conform het in 2025 vastgestelde Gemeentelijk Riool- en Waterzorgprogramma (GRWP).

baten €62.176
(voordeel)

Conform het in 2025 vastgestelde Gemeentelijk Riool- en Waterzorgprogramma (GRWP) wordt het rioolrecht alleen opgehoogd met inflatie. Tot en met 2025 gold nog het oude Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) waarin naast de inflatieverhoging de tarieven met 2% extra verhoogd werden. Met ingang van het nieuwe GRWP geldt deze extra tariefsverhoging niet meer.

220 Milieubeleid algemeen

lasten €841.888
(voordeel)

De bijdrage aan ODIJmond is in 2025 incidenteel verhoogd n.a.v. de 2e begrotingswijziging 2025 van ODIJmond. Dit zorgt voor een verschil tussen de begroting 2025 t.o.v. 2026. 

Het overgrote deel van het voordeel komt voort uit incidentele (budgettair neutrale) (rijks)gelden in 2025. Dit betreft voornamelijk de rijksvergoeding voor Lokale aanpak Isolatie (LAI) en de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE). Deze ontvangen rijksgelden moeten we besteden aan deze specifieke doelen of terugbetalen aan het rijk. Dat maakt deze regelingen budgettair neutraal.

Ook is er een verschil ontstaan doordat de toegerekende kosten vanuit de werkorganisatie voor 2026 hoger zijn dan in de begroting 2025. Hierover staat in de Inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.

baten €905.976
(nadeel)

Dit nadeel t.o.v. 2025 komt door incidentele (budgettair neutrale) (rijks)gelden in 2025. Dit betreft voornamelijk de rijksvergoeding voor Lokale aanpak Isolatie (LAI) (€232.854) en de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) (617.574).

Tot slot is er nog een incidentele rijksvergoeding in 2025 voor de aanpak van energiearmoede (€77.040).

230 Begraafplaatsen

lasten €72.704
(voordeel)

De lasten voor 2026 zijn lager dan in de begroting 2025 door een lagere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de leeswijzer, als onderdeel van de Inleiding, een algemeen geldende tekst.

Reserves

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Bestemmingsreserve bijdrage fietstunnel N515 157.500 0 0 0 0 0
Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer 544.021 516.820 489.619 462.418 435.217 408.016
Bestemmingsreserve Bruggen en kunstwerken (HHNK) 280.161 280.161 280.161 280.161 280.161 280.161
Bestemmingsreserve Duurzaamheid 1.076.632 1.042.842 1.009.052 975.262 941.472 907.682
Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting 728.504 698.504 668.504 638.504 608.504 578.504
Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen 351.630 351.630 351.630 351.630 351.630 351.630
Bestemmingsreserve Onderhoud wegen (HHNK) 0 0 0 0 0 0
Bestemmingsreserve Speelplaatsen 27.778 32.778 37.778 42.778 47.778 52.778
Fonds Duurzaamheidsleningen 840.206 829.942 829.942 829.942 829.942 829.942
Reserve Nog uit te voeren werken 563.921 830.408 830.408 830.408 830.408 830.408
Reserve Zaanbrug 8.163.723 7.837.174 7.510.625 7.184.076 6.857.527 6.530.978
Totaal reserves 12.734.077 12.420.260 12.007.720 11.595.180 11.182.640 10.770.100
25-nov-2025

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Toelichting reserves

Bestemmingsreserve bijdrage fietstunnel N515
Wormerland heeft in 2024 het beheer van diverse openbare ruimtes overgenomen van het Hoogheemraadschap (HHNK) (raadsbesluit 11 juni 2024). Bij deze overname ontving de gemeente een ook een bijdrage van €87.500 van het HHNK voor de realisatie van een fietstunnel op de N515. Voor de reservering van deze bijdrage is een aparte reserve ingesteld. De gemeente had al een reservering van €70.000 staan voor deze fietstunnel in de reserve Nog uit te voeren werken. Deze gelden zijn in het Najaarsbericht 2024 overhevelen naar deze Bestemmingsreserve Bijdrage fietstunnel N515 zodat de volledige reservering voor de fietstunnel op plek stond. Op 13 mei 2025 heeft de raad een besluit genomen over deze fietstunnel. Hierin is besloten dat deze eerder gereserveerde €70.000 teruggestort wordt in de Algemene reserve. De overige €87.500 is ingebracht in het benodigde krediet. Dit betekent dat eind 2025 de reserve leeg is.

Reserve brandweerkazerne Wormer
Het doel van deze reserve is om de jaarlijkse kapitaallasten van de brandweerkazerne in Wormer te dekken, zodat deze lasten niet op de jaarlijkse exploitatie drukken. Jaarlijks wordt er €27.201 onttrokken.

Bestemmingsreserve Bruggen en Kunstwerken
Wormerland heeft het beheer over diverse openbare ruimtes in 2024 overgenomen van het HHNK (raadsbesluit 11 juni 2024). Hiervoor heeft de gemeente eenmalig een bedrag van afgerond 2 miljoen euro. Dat zijn alle boekwaardes (nog af te schrijven bedragen) van de bruggen zoals die stonden in de boekhouding van het HHNK. Het HHNK heeft daarnaast ook nog een bedrag van 2,7 miljoen euro betaald voor achterstallig onderhoud aan wegen, bruggen en voor verduurzaming van de openbare verlichting. In deze 2,7 miljoen zat ook een bijdrage van het HHNK voor gepland onderhoud kunstwerken (bruggen) ad €280.161. Voor deze reservering van onderhoud bruggen is een aparte reserve ingesteld. Dit bedrag kan worden overgeheveld naar de Voorziening bruggen en kunstwerken zodra het onderhoud van deze bruggen is meegenomen in het beheerplan. Het hebben van een beheerplan is noodzakelijk om deze gelden in de voorziening te mogen storten.

Reserve Duurzaamheid
Conform de nota Duurzaamheid wordt er ieder jaar een budget van €25.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor duurzaamheidsinitiatieven. Daarnaast wordt er jaarlijks €8.790 onttrokken van 2025 tot en met 2031 als dekking voor afschrijvingslasten voor 4 elektrische bedrijfsauto's (3 busjes en een pick-up). In 2024 is besloten 4 elektrische bedrijfsauto's aan te schaffen in plaats van auto's met een verbrandingsmotor. Elektrische auto's zijn duurder in aanschaf en dus ook duurder in afschrijvingslasten. De extra afschrijvingslast wordt gedekt uit de reserve Duurzaamheid (conform besluit Najaarsbericht 2024). 

Reserve Duurzame vervanging openbare verlichting
De raad heeft in november 2024 (1e begrotingswijziging 2025) besloten tot het versneld invoeren van omzetten van de openbare verlichting naar duurzame ledverlichting. Dit om te komen tot een energiebesparing (en uiteraard ook uit milieutechnische overwegingen). In 2025 zijn we als pilot begonnen met dit versneld omzetten van 1 wijk (Westeinde, omgeving voormalig tennisvereniging De Eendracht) naar duurzame ledverlichting door inzet van onze eigen buitendienst. Deze pilot is goed bevallen en deze werkwijze gaan we in 2026 verder uitbreiden. 

Reserve onderhoud vaarwegen
Deze reserve is bedoeld voor het baggeren van het binnenstedelijk gebied. Jaarlijks wordt een vast bedrag (€90.000) aan deze reserve toegevoegd en de werkelijke uitgaven van het desbetreffende jaar worden eraan onttrokken. Hierdoor worden schommelingen in de exploitatie voorkomen. 

Reserve speelplaatsen
Jaarlijks wordt een vast bedrag (€70.000) aan deze reserve toegevoegd en de werkelijke uitgaven van het desbetreffende jaar worden eraan onttrokken (begroot op €65.000). Hierdoor worden schommelingen in de exploitatie voorkomen. Het speeltuinenbeleid wordt in 2025 aan de raad aangeboden ter vaststelling. In 2026 wordt hier uitvoering aan gegeven.

Reserve Fonds Duurzaamheidsleningen
Deze reserve is ingesteld voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen aan particulieren voor duurzaamheidsleningen aan verenigingen, stichtingen en huurders. De hoogte van de reserve bepaalt het maximaal beschikbare bedrag waar leningen voor verstrekt kunnen worden. De hoogte van deze reserve is dus niet afhankelijk van werkelijke saldi van verstrekte leningen. 

Reserve Nog uit te voeren werken
Deze reserve is ingesteld om beschikbaar gestelde gelden voor projecten die aan het eind van een boekjaar nog niet zijn afgerond te reserveren. In de tabel hieronder zijn de gereserveerde gelden gespecificeerd. 

    Jaarrekening 2024 Begroting 2026
2 Reservering MRA metropoolregio Amsterdam 62.916 0
3 Reservering t.b.v Zaanoeverproject 107.341 107.341
4 Reservering t.b.v. eigendomsoverdracht scholen 7.388 7.388
5 Reservering t.b.v. het project 'Digitalisering bouwvergunningen door Het Waterlands Archief 14.390 14.390
6 Reservering voor de implementatie van de omgevingswet 245.475 245.475
8 Reservering van de ontvangen subsidie 'Kerkenvisie' 25.000 25.000
9 Reservering i.v.m deelname G1000 Burgerberaad thema 'Wonen' 7.000 7.000
10 Reservering van de ontvangen gelden t.b.v. de Wet Kwaliteitsborging bouw 31.684 31.684
11 Reservering voor het opstellen van het IHP (Integraal Huisvestingsplan Onderwijs) 16.765 16.765
12 Reservering voor Wet goed verhuurderschap 4.996 4.996
14 Reservering t.b.v. Wijkuitvoeringsplannen (WUP) 40.966 40.966
15 Register Externe Veiligheidsrisico's (uit dec.circ.2024) - Resultaatbestemming jaarrekening 2024 (besluitvorming sept 2025) 0 10.000
16 Wet Kwaliteitsborging bouw - Resultaatbestemming jaarrekening 2024 (besluitvorming sept 2025) 0 13.309
17 Monumentale waardekaart - Resultaatbestemming jaarrekening 2024 (besluitvorming sept 2025) 0 25.000
18 Digitalisering bouwvergunningen - Resultaatbestemming jaarrekening 2024 (besluitvorming sept 2025) 0 25.000
19 Reservering onderhoud gebouw Het Kasteel 2d (geen MOP) - Resultaatbestemming jaarrekening 2024 (besluitvorming sept 2025) 0 6.094
20 Inhuur grote projecten (i.v.m. piekbelasting omgevingsvergunningen grote projecten) - Resultaatbestemming jaarrekening 2024 (besluitvorming sept 2025) 0 200.000
21 Handhaving en toezicht op en langs de Zaan (motie) - Resultaatbestemming jaarrekening 2024 (besluitvorming sept 2025) 0 50.000
  Totaal in reserve 563.921 830.408

 

Reserve Zaanbrug
Deze reserve is bedoeld om afschrijvingslasten van de Zaanbrug (€8.163.723) te dekken zodat deze lasten niet op het begrotingssaldo drukken. In 2024 is de brug gereedgekomen, dus wordt vanaf 2025 gestart met de afschrijving van de Zaanbrug van €326.549 per jaar tot en met 2049 (25 jaar).

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Voorziening Bruggen en kunstwerken 369.165 539.699 710.233 930.767 1.151.301 1.371.835
Voorziening Egalisatie afval 0 0 0 0 0 0
Voorziening Egalisatie riolering 3.283.571 3.547.285 3.722.940 3.867.280 4.011.633 4.165.003
Voorziening onderhoud wegen (wegen HHNK) 1.388.398 1.336.134 1.283.870 1.231.606 1.179.342 1.127.078
Totaal voorzieningen 5.041.134 5.423.118 5.717.043 6.029.653 6.342.276 6.663.916
25-nov-2025

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Toelichting voorzieningen

Bruggen en kunstwerken
Deze voorziening is ingesteld bij de begroting 2018 naar aanleiding van het beheerplan Civieltechnische kunstwerken. Het doel van deze voorziening is om schommelingen in onderhoudswerkzaamheden gelijkelijk over de jaren te verdelen. De gemiddelde onderhoudskosten worden toegevoegd aan deze voorziening. De werkelijke kosten worden uit deze voorziening betaald. In 2025 worden het meerjarenonderhoudsprogramma herzien en vanaf 2026 uitgevoerd.

Egalisatievoorziening Afval
We zijn volgens de financiële regelgeving (BBV) sinds 2014 verplicht om gelden die we op afval over hebben beschikbaar te houden in een egalisatievoorziening. Deze gelden mogen niet aan andere doelen besteed worden dan aan afval. Daarnaast heeft deze voorziening als doel om de ontvangen afvalstoffenheffingen en de daarbij behorende uitgaven voor afval te spreiden over de jaren. Sinds eind 2021 is de egalisatievoorziening leeg. Dat betekent dat als er in een jaar meer kosten zijn dan opbrengsten afvalstoffenheffing dit direct ten late komt van het rekeningresultaat omdat de bufferfunctie van de voorziening niet aanwezig is om de kosten te kunnen spreiden over de jaren. 

Egalisatievoorziening Riolering
We zijn volgens de financiële regelgeving (BBV) sinds 2014 verplicht om gelden die we op riool over hebben beschikbaar te houden in een egalisatievoorziening. Deze gelden mogen niet aan andere doelen besteed worden dan aan riool. Daarnaast heeft deze voorziening als doel om de ontvangen rioolrechten en de daarbij behorende uitgaven voor rioolbeheer te spreiden over de jaren. In 2025 is een nieuw Gemeentelijk Riool- en Waterzorgprogramma ( GRWP) vastgesteld (raad 7 juli 2025). In dit GRWP staat een prognose van hoeveel geld wanneer nodig is. Deze prognose is afgezet tegen de beschikbare gelden in deze egalisatievoorziening. Hierbij is gebleken dat de jaarlijkse extra verhoging van het rioolrecht van 2% bovenop de inflatie niet meer nodig is.

Voorziening onderhoud wegen (wegen HHNK)
Wormerland heeft het beheer over diverse openbare ruimtes in 2024 overgenomen van het HHNK (raadsbesluit 11 juni 2024). Bij deze overgang is een bedrag van 2, 7 miljoen euro betaald voor achterstallig onderhoud aan wegen, bruggen en voor verduurzaming van de openbare verlichting. In deze 2,7 miljoen zat ook een bijdrage van het HHNK voor onderhoud wegen (€1.550.000) en een bedrag voor beheerskosten voor de 2e helft van 2024 (€436.500). Hiervoor is in 2024 een nieuwe voorziening gevormd. Omdat er voor dit onderhoud nog geen beheerplan is zal deze voorziening in 2025 worden omgezet in een reserve.