| Product |
Verschil |
Toelichting |
| 140 Integrale aanpak sociaal domein |
lasten €50.000 (nadeel)
|
Amendement 'Onderzoek ontmoetingsplaatsen in onze kernen' Tijdens de begrotingsraad op 4 nov 2025 heeft de raad een amendement aangenomen waarin €50.000 beschikbaar gesteld wordt voor 'Onderzoek ontmoetingsplaatsen in onze kernen'. Dit budget is beschikbaar gesteld om de mogelijkheden om te komen tot een optimaal netwerk binnen de gemeente van sociaalmaatschappelijke ontmoetingsplaatsen te onderzoeken. Dekking voor dit onderzoek zijn de vrijgekomen middelen door de onderbesteding aan de realisatie inwonerspas (Programma 3, product 152 armoedebeleid). |
| 150 Inkomensvoorziening |
lasten €118.043 (nadeel)
|
De hogere lasten in 2026 hebben een aantal oorzaken. De reguliere inflatie laat een stijging van €114.000 zien. Daarbij komt een verschil van €68.000 door de wijziging van de doorberekening van de werkorganisatie. Daar staat tegenover dat de geraamde uitgaven aan Algemene Bijstand voor 2026 zijn verlaagd met €60.000 (na de eerdere inflatie hierop van €91.000) op basis van een actuele prognose. |
|
baten €99.962 (voordeel)
|
De geraamde baten 2026 zijn hoger dan in 2025 door de reguliere inflatiestijging.
|
| 152 Armoedebeleid |
lasten €254.344 (nadeel)
|
Naast de reguliere inflatieverhoging worden de hogere lasten in 2026 veroorzaakt door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.
|
|
lasten €50.000 (voordeel)
|
Amendement 'Onderzoek ontmoetingsplaatsen in onze kernen' Tijdens de begrotingsraad op 4 nov 2025 heeft de raad een amendement aangenomen waarin €50.000 beschikbaar gesteld wordt voor 'Onderzoek ontmoetingsplaatsen in onze kernen' (Programma 3, product 140 Integrale aanpak sociaal domein). Dit budget is beschikbaar gesteld om de mogelijkheden om te komen tot een optimaal netwerk binnen de gemeente van sociaalmaatschappelijke ontmoetingsplaatsen te onderzoeken. Dekking voor dit onderzoek zijn de vrijgekomen middelen door de onderbesteding aan de realisatie inwonerspas (Programma 3, product 152 armoedebeleid).
|
| 157 Participatiebudget |
lasten €62.276 (nadeel)
|
De lasten voor 2026 zijn hoger dan in de begroting 2025 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst. |
| 163 Volksgezondheid |
lasten €165.282 (nadeel)
|
De begrote lasten voor 2026 zijn hoger dan in 2025 door een aantal oorzaken. Naast de reguliere inflatie is in de begroting van de GGD het budget voor Veilig Thuis, overgeheveld van de contracttaken naar de basistaken. Daardoor is dit budget, van bijna €180.000 in onze begroting verhuisd van het product Zorg en Veiligheid naar dit product Volksgezondheid. Daar staat tegenover dat we in 2026 minder GALA-gelden verwachten te ontvangen. Deze lagere baten laten op deze plek ook een lager budget aan lasten zien. Dit is namelijk budgettair neutraal (zie ook de baten).
|
|
baten €69.520 (nadeel)
|
De te ontvangen gelden voor de Specifieke Uitkering GALA zijn in 2026 bijna €70.000 lager dan in 2025. Ditzelfde verschil is ook te zien bij de lasten, aangezien dit budgettair neutraal is.
|
| 164 Wet maatschappelijke ondersteuning |
lasten €1.388.275 (nadeel)
|
De geraamde lasten voor de ondersteuning bij de huishouding voor het jaar 2026, zijn fors verhoogd op basis van een geactualiseerde prognose. In het Najaarsbericht 2025 zullen we de lasten voor 2025 ook moeten verhogen. Daarboven op komt dat de lasten voor 2026 met 5% stijgen (o.b.v. de afgesproken OVA-index), terwijl onze eigen inflatie 2,4% is voor het jaar 2026. Voor deze kostenpost betekent dit per saldo een verschil van €1.025.000. Daarnaast is de doorberekening van de werkorganisatie voor 2026 € 300.000 hoger dan voor 2025 (zie toelichting in Leeswijzer), en zijn alle andere directe budgetten met de reguliere inflatie van 2,4% gestegen, wat per saldo ook een flink verschil is ten opzichte van 2025. |
| 170 Oekraïne crisis |
Per saldo €0 |
Voor het jaar 2026 hebben we tot nu toe alleen de kapitaallasten van de aanschaf van de units en het Torenplein begroot. De andere lasten, die van leefgelden etc, worden in het Najaarsbericht 2026 geraamd, dan is daar beter inzicht op. De baten zijn gelijk aan de lasten, omdat we vanuit het Rijk een vergoeding ontvangen voor de opvang van de Oekraïners.
|
| 181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) |
lasten €1.214.025 (nadeel)
|
Op basis van een actualisatie van de lasten voor 2025, zijn ook de verwachte lasten voor 2026 flink verhoogd. Naast de reguliere indexering van 2,4% is het budget voor 2026 extra met € 855.000 verhoogd. De actualisatie voor 2025 wordt nog opgevoerd in het Najaarsbericht 2025.
|
182 Jeugdhulp lokaal (vrij toegankelijke hulp)
|
lasten €94.651 (nadeel)
|
De lasten voor het Jeugdteam zijn in 2026 naar verwachting €68.000 lager door een besparing naar aanleiding van de nieuwe verordening Jeugdwet, segment B. Daar staat tegenover dat de doorberekening van de werkorganisatie voor 2026 hogere lasten van € 125.000 laat zien. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst. Het overige verschil wordt veroorzaakt door de reguliere inflatieverhoging.
|
| 183 Zorg en veiligheid |
lasten €57.682 (voordeel)
|
Het verschil in lasten heeft 2 oorzaken. Ten eerste is het budget voor Veilig Thuis, uitgevoerd door de GGD, verhuisd naar het product Volksgezondheid, omdat het vanaf 2026 een basistaak is voor de GGD (hiervoor een contracttaak, met aparte facturering). Dit betreft hier een 'voordeel' van bijna €180.000. Daar staat een hogere bijdrage aan de werkorganisatie tegenover. Enerzijds is er een uitbreiding van personeel geweest op dit terrein, en daarnaast is er een mutatie geweest in het gehanteerde uurtarief. Hierover is in de leeswijzer een algemene tekst opgenomen. |