Paragraaf Financiering

Waar gaat deze paragraaf over?

Terug naar navigatie - Paragraaf Financiering - Waar gaat deze paragraaf over?

Deze paragraaf geeft transparantie in de financiering van decentrale overheden. Er worden zo duidelijk mogelijk de plannen, feiten en visie over financiering uitgelegd.

De Wet Financiering Decentrale Overheden (wet FIDO) geeft duidelijke kaders voor de financieringsmogelijkheden en levert een bijdrage aan de kredietwaardigheid van de openbare lichamen en bevordert de transparantie van de financiering. Deze wet kent twee instrumenten op het gebied van financiering: het treasurystatuut en de financieringsparagraaf.

Treasurystatuut
Het doel van het treasurystatuut is om verantwoordelijkheden en bevoegdheden te vast te leggen. Het treasurystatuut wordt vastgesteld door de raad. De raad kan zijn controlerende bevoegdheid uitvoeren op naleving van deze regels.

Financieringsparagraaf
Het tweede instrument, de financieringsparagraaf, heeft als doel inzicht te geven in de algemene interne en externe ontwikkelingen die van belang zijn voor de treasury en de concrete plannen op het gebied van risicobeheer, financieringspositie en leningen en uitzettingenportefeuille.

Door de raad is op 29 januari 2019 een geactualiseerd treasurystatuut vastgesteld. In dit statuut zijn de organisatie rondom het opstellen van het treasurybeleid, de planning & control(P&C)-cyclus, de organisatie rondom de uitvoering van treasury-activiteiten en de interne en externe controle geregeld. 

Rente
De werkelijke ontvangen en betaalde rente wordt verantwoord op het product Financiering in Programma 6. Deze rente wordt niet doorgerekend naar de diverse taakvelden, investeringen, voorzieningen en reserves. Bij het afschrijven van investeringen wordt een rekenrente gehanteerd (welke jaarlijks wordt vastgesteld in de Kadernota). Er wordt geen rente toegerekend aan reserves en voorzieningen.

Ontwikkelingen
Bij interne ontwikkelingen gaat het onder andere over het afstoten van bedrijfsonderdelen of het oppakken van nieuwe activiteiten. In 2024 was van geen van beide sprake. Ten aanzien van de externe ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de treasuryfunctie, zoals de internationale economische ontwikkeling en de geld- en kapitaalmarkt, laten wij ons primair adviseren door onze ‘huisbankier’ de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Onze adviseurs aldaar volgen de ontwikkelingen nauwlettend en hebben ook de knowhow op dit gebied.

Leningenportefeuille

Terug naar navigatie - Paragraaf Financiering - Leningenportefeuille

Hier wordt de ontwikkeling van de portefeuille van de langlopende leningen in het jaar 2024 weergegeven.

 Mutaties leningenportefeuille (bedragen x €1.000)
Raming
2024
Werkelijk
2024
Stand per 01-01-2024 16.131 16.131
Aflossingen (regulier) in 2024 -956 -956
Aflossingen (vervroegd) in 2024 0 0
Nieuw aangetrokken leningen 2024 11.000 2.000
 Stand per 31-12-2024 26.175 17.175 

 

Alle langlopende leningen zijn onderhandse leningen, met een rentevaste looptijd. Het gemiddelde renteniveau van de leningenportefeuille bedroeg in 2024 1,27%.

Risicobeheer

Terug naar navigatie - Paragraaf Financiering - Risicobeheer

De Wet FIDO verplicht de kasgeldlimiet en de renterisiconorm in beeld te brengen. De provincie gebruikt deze bij het uitoefenen van haar toezichthoudende functie. De kasgeldlimiet betreft het renterisico van de vlottende schuld. De renterisiconorm betreft het renterisico van de langlopende schuld.

 Kasgeldlimiet voor 2024 (bedragen x €1.000 per 31-12-2024)
 Bedragen
 Omvang primaire begroting 2024(=grondslag) (excl. mutaties in reserves) 47.559
 - in procenten van de grondslag 8,5%
 (1) Toegestane kasgeldlimiet 4.042
 (2) Omvang vlottende korte schuld 14.811
 (3) Vlottende middelen: 21.178
       Contante gelden in kas 6
       Tegoeden in rekening courant 269
       Overige uitstaande gelden < 1 jaar 20.903
Toets kasgeldlimiet:  
(4) Totaal netto vlottende schuld (2)-(3) -6.367
Toegestane kasgeldlimiet (1) 4.042
Ruimte (+) / Overschrijdingen (-):  (1)-(4) 10.409

 

 

 

 

 

Renterisiconorm 
(bedragen x€1.000)
2024
1a  Renteherziening op vaste schuld o/g (opgenomen geld) 2.000
1b  Renteherziening op vaste schuld u/g (uitgegeven geld) 0
1c  Renteherziening op vaste schuld (1a-1b) 2.000
 2  Betaalde aflossingen reguliere leningen 956
 3  Renterisico op vaste schuld (1)-(2) -1.044
     
  Berekening renterisiconorm:  
4  Begrotingstotaal primair (excl. mutaties in reserves) 47.559
5  Normpercentage (ministerieel vastgesteld) 20%
     
   Toets renterisiconorm:  
6  Renterisiconorm (4*5) 9.512
7  Renterisico op vaste schuld (3) -1.044
  Ruimte (+) / Overschrijding (-):  (6)-(7) 8.468

In de renterisiconorm wordt rekening gehouden met de renterisico’s die gemeenten lopen over nieuw af te sluiten leningen ter vervanging van afgeloste leningen. De renteontwikkelingen op de kapitaalmarkt zorgen ervoor dat de gemeente een ogenschijnlijk gering risico loopt (zie rentevisie).

Solvabiliteit

Terug naar navigatie - Paragraaf Financiering - Solvabiliteit

De solvabiliteit geeft aan de mate waarin een onderneming met eigen middelen (eigen vermogen) is gefinancierd. In het bedrijfsleven is deze ratio van belang om te zien in hoeverre de onderneming in staat is om aan haar financiële verplichtingen (betalingen) kan voldoen door inzet van haar eigen vermogen. Voor een gemeente is de hoogte van de solvabiliteit van minder belang dan voor een bedrijf. Toch geeft het een aardig inzicht in de vermogensverhoudingen.

Hoe hoger de solvabiliteit, hoe beter de financieringspositie van de gemeente. Afhankelijk van de directe opbrengstwaarde van de activa ligt de minimumnorm voor het bedrijfsleven op een waarde tussen de 25% en 40%. De solvabiliteit wordt berekend door het eigen vermogen te delen door het totale vermogen x 100%.

In onderstaand schema is de solvabiliteit berekend op basis van de (vastgestelde) jaarrekeningen.

Jaar (per 31-12)
Eigen vermogen Vreemd vermogen Totaal vermogen Solvabiliteit
2018 € 19.217 € 22.299 € 41.515 46,29%
2019 € 17.980 € 25.771 €43.751 41,10%
2020 € 16.396 € 27.903 € 44.299 37,01%
2021 € 16.788 € 28.134 €44.629 37,62%
2022 € 18.769 € 31.778 € 50.547 37,13%
2023 € 20.399 € 33.211 € 53.609  38,05%
2024 (incl. rek.res) € 26.312 € 46.096 € 72.408 36,34%

 (bedragen x 1.000)