Programma 6 - Bestuur en organisatie

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Wat is onze visie?

Wormerland is een gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. De gemeente is de eerste overheid en deze nabijheid is van groot belang. Wij hebben oog en oor voor de behoeften binnen de gemeente. 

Bestuur en organisatie staan midden in de samenleving en zorgen in samenspraak met inwoners, bedrijven en instellingen op verantwoorde, doortastende, duurzame en voortvarende wijze voor een toekomst met goede dienstverlening en voorzieningen die aansluiten op de behoeften in de gemeente. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is een professioneel, krachtig, betrokken en nabij gemeentebestuur en ambtelijke organisatie. Wij stellen ons open op, waarbij de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn. Burgerparticipatie is belangrijk om maatschappelijke opgaves adequaat aan te pakken.

Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat we onze inwoners efficiënt en doelmatig kunnen bedienen. We zijn een betrouwbare partner in diverse samenwerkingsorganisaties, met een eigen inbreng die staat voor wat de gemeente nodig heeft en kan bieden. 

We staan voor overzichtelijke en transparante besluitvorming, helder taalgebruik en toegankelijkheid voor diverse doelgroepen. Om bestuurlijk slagvaardig te zijn en te blijven, moeten wij kunnen rekenen op een effectieve en efficiënte ambtelijke organisatie. Daarnaast is een goede afstemming met onze verbonden partijen vereist om onze doelen te bereiken. 

Het thema bestuurlijke toekomst blijft actueel binnen onze regio. De gemeenteraad van Wormerland heeft gekozen voor zelfstandigheid binnen de zogenaamde 0 plus variant. D.w.z.: doorgaan met onze ambtelijke samenwerking en zo mogelijk intensiveren/uitbreiden met meer deelnemers. Gezien de huidige dynamiek binnen de regio zullen we de aanvullende punten uit het strategische raadsbesluit (d.d. 7-2-2023) in een later stadium oppakken. Wij volgen de strategische besluitvorming in de omliggende gemeenten nauwgezet en gaan desgewenst in gesprek over mogelijkheden die aansluiten bij het besluit van de gemeenteraad. Ook de landelijke en provinciale ontwikkelingen worden gemonitord, omdat verkiezingen op die bestuursniveaus inhoudelijke randvoorwaarden kunnen opleveren voor de strategische keuzes t.a.v. onze bestuurlijke toekomst.

We voeren verantwoord financieel beleid. Wij anticiperen op veranderingen die plaatsvinden in de financiële verhoudingen met het rijk en maken ons in de diverse belangenorganisaties sterk voor de positie van (kleine) gemeenten. De huidige onzekerheden benadrukken het belang om een evenwichtig risicomanagement te voeren. De omgeving verandert continu en wordt steeds complexer. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Programma 6: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P6 1. Bestuur P6 1.1 Bestuurlijke toekomst 1.1.1 - Anticiperen en inspelen op ontwikkelingen in de regio en landelijk, vanuit de wil om zelfstandig te blijven door de nul-plusvariant verder te ontwikkelen
1.1.2 - Doorontwikkeling van OVER-gemeenten
P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio 1.2.1 - Actief participeren in voor ons relevante samenwerkingsverbanden
1.2.2 - Op orde brengen van de gemeenschappelijke regelingen in het kader van de nieuwe wet GR
P6 1.3 Burgerparticipatie 1.3.1 - Implementeren van de participatienota
P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming 1.4.1 - Opleveren van de eerste rechtmatigheidsverantwoording
1.4.2 - Actualiseren van de verordeningen commissie bezwaarschriften
1.4.3 - Implementeren van nieuwe audiovisuele installatie - basis
1.4.4 - Implementeren van nieuwe audiovisuele installatie - aanvullende opties (geen budget)
P6 2. Organisatie P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar 2.1.1 - Het ontwikkelen van een continuïteitsplan voor de organisatie
2.1.2 - De informatiebeveiliging wordt continu aangepast aan het dreigingsniveau en kennis over informatieveiligheid en privacy wordt geborgd binnen de organisatie
2.1.3 - Verhogen van de weerbaarheid tegen ondermijning
P6 2.2 Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig 2.2.1 - Inzet op werving van nieuwe medewerkers en behoud van bestaande medewerkers
P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control 2.3.1 - Gegevensverwerkingsregister op orde brengen
2.3.2 - Managementinformatie verbeteren
2.3.3 - Procesmanagement verbeteren
P6 3. Financiën P6 3.1 Wij zijn financieel gezond 3.1.1 - Weerstandsvermogen verhogen naar ratio van minimaal 1,0
3.1.2 - Risicomanagement verder versterken
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2024 GEREALISEERD?

P6 1. Bestuur

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P6 1. Bestuur - Onze doelen voor 2024

P6 1.1 Bestuurlijke toekomst

Terug naar navigatie - P6 1. Bestuur - Onze doelen voor 2024 - P6 1.1 Bestuurlijke toekomst

De bestuurlijke toekomst van gemeenten verkeert in stevige dynamiek binnen het openbaar bestuur. Wij borgen dat zowel oude als nieuwe gemeentelijke taken goed worden uitgevoerd, nu en in de toekomst.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio

Terug naar navigatie - P6 1. Bestuur - Onze doelen voor 2024 - P6 1.2 Wij zijn een volwaardige partner in de regio

Wij werken aan complexe en gemeente overstijgende opgaven door krachten te bundelen met partners en kennis te delen binnen de regio. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P6 1.3 Burgerparticipatie

Terug naar navigatie - P6 1. Bestuur - Onze doelen voor 2024 - P6 1.3 Burgerparticipatie

Betrokkenheid van burgers en organisaties is van belang om tot goede besluitvorming te kunnen komen. Het stelt burgers in staat om mee te denken en/of mee te beslissen. Hierdoor kunnen bestuurders diverse perspectieven en lokale kennis en expertise meenemen in de besluitvorming. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming

Terug naar navigatie - P6 1. Bestuur - Onze doelen voor 2024 - P6 1.4 Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming

Als bestuur zorgen we voor een heldere en goede governancestructuur zodat wij continuïteit kunnen waarborgen en ons kunnen verantwoorden over de wijze waarop we de organisatie besturen en beheersen. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P6 2. Organisatie

Terug naar navigatie - P6 2. Organisatie - Toelichting

Om de gemeentelijke doelen te behalen is een professionele ambtelijke organisatie een belangrijke voorwaarde. Deze taken zijn ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten; onze gezamenlijke ambtelijke organisatie met gemeente Oostzaan. Vanuit het OVER-bestuur sturen we erop dat de doelstellingen en acties worden behaald. OVER-gemeenten maakt een ontwikkeling door naar een lenige en slagvaardige organisatie, gericht op de buitenwereld, samen en voor elkaar, daadkrachtig, en met een positief kritische, lerende en betrokken cultuur. 

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P6 2. Organisatie - Onze doelen voor 2024

P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Terug naar navigatie - P6 2. Organisatie - Onze doelen voor 2024 - P6 2.1 Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Het waarborgen van bedrijfs- en informatievoorziening en privacy heeft hoge prioriteit. Als gemeentelijke organisatie blijven we alert op frauderisico’s en zorgen voor up-to-date informatiebeveiliging. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P6 2.2 Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig

Terug naar navigatie - P6 2. Organisatie - Onze doelen voor 2024 - P6 2.2 Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig

Om bestuurlijk slagvaardig te zijn en te blijven, moeten wij kunnen rekenen op een effectieve en efficiënte ambtelijke organisatie.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control

Terug naar navigatie - P6 2. Organisatie - Onze doelen voor 2024 - P6 2.3 Wij hebben de basis op orde en zijn in control

Onze fundamentele taken zijn goed georganiseerd, geordend en onder controle. Wij zorgen voor stabiliteit en een goede sturing en beheersing van de organisatie. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P6 3. Financiën

Toelichting

Terug naar navigatie - P6 3. Financiën - Toelichting

De externe ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en hebben de nodige impact op onze financiële huishouding. Ons financieel beleid is erop gericht om ook in de toekomst financieel gezond te zijn en blijven. 

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P6 3. Financiën - Onze doelen voor 2024

P6 3.1 Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - P6 3. Financiën - Onze doelen voor 2024 - P6 3.1 Wij zijn financieel gezond

Wij streven naar een stabiele en duurzame financiële positie van de gemeente. De gemeente kan haar taken uitvoeren binnen de beschikbare middelen en is in staat om de benodigde investeringen te doen. Een financieel gezonde positie is randvoorwaardelijk voor zelfstandigheid van de gemeente. Voor zover het Rijksbeleid over de financiële verhoudingen de gemeenten verhindert om duurzaam evenwichtig financieel beleid te voeren, volgen wij de koersaanbevelingen van de VNG op dit thema.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl.wijz. Rekening 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
010 Raad, commissies en griffie 641.002 771.272 651.602 -119.670
011 Overige kosten bestuur 23.030 31.607 29.594 -2.013
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 70.478 100.892 77.615 -23.277
013 College van B&W 832.931 967.140 1.328.934 361.794
015 Feesten en gedenkdagen 4.556 4.800 5.497 697
017 Communicatie 30.072 90.759 86.605 -4.154
021 Bezwaar- en beroepschriften 5.067 6.952 10.314 3.362
022 Juridische zaken 81.190 106.815 85.255 -21.560
025 Organisatie 1.083.972 2.169.370 1.883.527 -285.843
026 Kwaliteitszorg 4.343 4.544 4.553 9
027 Overhead 5.101.971 5.374.944 5.374.944 0
028 Corona -33.040 -33.731 -40.231 -6.500
281 Vastgoedbestand 33.480 31.539 30.051 -1.488
284 Hondenbelasting 371 0 0 0
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 308.064 330.258 335.076 4.818
290 Planning en Control-cyclus 33.722 37.000 27.519 -9.481
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds -568.866 -537.515 -513.907 23.608
292 Financiering -309.923 -283.840 -283.397 443
293 Onvoorzien 16.381 26.117 0 -26.117
294 Meerjarenplan 0 19.746 0 -19.746
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 1 0 -1
Totaal Lasten 7.358.799 9.218.670 9.093.552 -125.118
Baten
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 0 15.971 0 -15.971
013 College van B&W 182.852 0 43.265 43.265
281 Vastgoedbestand 889.911 278 0 -278
282 Onroerende zaakbelasting 3.850.872 4.152.906 4.041.670 -111.236
283 Forensenbelasting 41.409 32.771 50.975 18.204
284 Hondenbelasting 90.766 95.740 93.071 -2.669
286 Roerende zaakbelasting 15.946 18.646 16.559 -2.087
287 Overige belastingen 50.238 29.928 4.415 -25.513
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 17.381 34.642 20.213 -14.429
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 29.200.599 31.221.418 31.394.970 173.552
292 Financiering 618.180 574.478 713.466 138.988
293 Onvoorzien 1.842 0 4.429 4.429
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 0 0
Totaal Baten 34.959.997 36.176.778 36.383.033 206.255

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2024.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
010  Raad, commissie en griffie

€119.670
(voordeel)

lasten

Door herziene inzichten in verband met verbetering van het audiovisuele systeem (AV-systeem) is van het ict-budget €96.785 niet besteed. Op 4 februari 2025 is een nieuw verbeterplan door de raad vastgesteld inclusief financiering. Het niet uitgegeven budget van 2024 kan vrijvallen.

Daarnaast is er van het budget van €37.500 voor de bestuurlijke toekomst slechts €13.961 uitgegeven. Deze werkelijke kosten zijn vereffend met de reserve Bestuurlijke toekomst. Tot slot is van het budget voor de rekenkamercommissie €10.546 overgebleven.

013 College

€361.794
(nadeel)

lasten Dit nadeel wordt voornamelijk veroorzaak door de (verplichte) toevoeging aan de Voorziening Pensioenen wethouders. Voor fluctuaties in die voorziening is een egalisatiereserve waar voldoende in zat om in 2024 deze toevoeging aan de voorziening te dekken. Per saldo heeft deze overschrijding daarom geen effect op het resultaat van 2024. 
€43.265 (voordeel) baten

Jaarlijks wordt de (verplichte) voorziening 'Wachtgeld gewezen wethouders' opnieuw beoordeeld op de maximaal nog te verstrekken wachtgelden. Deze berekening zorgt ervoor dat er in 2024 €32.882 vrijvalt ten gunste van het product 'College'. De betaling van wachtgelden afhankelijk is van het inkomen van de gewezen wethouder. Hoe hoger het inkomen, hoe minder aanvulling vanuit de wachtgeldregeling er nodig is. Wat we niet hebben hoeven uitkeren in 2024 valt nu vrij. In de voorziening blijft alleen nog wat er voor 2025 nog maximaal nodig is voor wachtgeld.

025 Organisatie

€285.843
(voordeel)

lasten

 

De reguliere bijdrage aan OVER-gemeenten wijkt nauwelijks af ten opzichte van begroot (€7.145 nadelig). Naast deze reguliere bijdrage aan OVER-gemeenten zijn er een aantal personeelgerelateerde zaken apart begroot. Het te verklaren verschil op product 'Organisatie' betreft voornamelijk die apart begrote verschillen zoals hieronder benoemd:

Ten eerste is er een voordeel in de kosten voor gezinscoaches (€14.627).  

Ten tweede er voordeel vanwege rijksinkomsten i.v.m. gedeclareerde uren toeslagenaffaire 2023 (46.864). 

Tot slot was er een incidenteel budget in 2024 van €200.000 om de benodigde personeelspiek i.v.m. aanvragen omgevingsvergunning grote projecten op te vangen. Hier is nog geen extra personeelsaanvraag voor geweest in 2024. We zullen de raad voorstellen dit budget te reserveren om de verwachte piek in 2025 op te kunnen vangen.

Naast deze personeelrelateerde afwijkingen is er nog een budget voor digitalisering vergunningen van €25.000 waar geen kosten voor gemaakt zijn in 2024.

282 Onroerende zaakbelasting

€111.236
(nadeel)

baten

De werkelijk ontvangen onroerende zaakbelasting woningen is €78.953 lager dan begroot. De oorzaak van dit verschil is dat in het Najaarsbericht 2024 het begrote bedrag per abuis is opgehoogd in plaats van afgeraamd met €42.000.

Daarnaast zijn er bezwaren over voorgaande jaren afgewikkeld, een nadeel van bijna €31.000. 

287 Overige belastingen

€25.513
(nadeel)

baten

In de jaarrekening 2023 was een schatting opgenomen van de nog op te leggen toeristenbelasting 2023 van €40.000. De werkelijke toeristenbelasting 2023 bleek slechts €17.415. Dit resulteert in een nadeel van bijna €26.000 in 2024.

291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds

 €173.552 (voordeel)

baten

Het bruto begrotingseffect van de decembercirculaire 2024 was €121.282 positief. Om de begroting aan te passen komt de informatie uit de decembercirculaire altijd te laat. Begroot is de stand van de septembercirculaire 2024. Voor gedetailleerde informatie over de decembercirculaire verwijs ik naar het raadsbericht 'Effect decembercirculaire 2024' (Z1814644). Naast de decembercirculaire 2024 is er een voordeel van €52.271 op de algemene uitkering door afwikkeling voorgaande jaren.

292 Financiering

€138.988 (voordeel)

baten

De rentebaten in 2024 is hoger dan begroot.

293 Onvoorzien

€26.117
(voordeel)

lasten

Er zijn geen budgetaanspraken geweest op het beschikbare budget onvoorzien.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024
Egalisatiereserve Algemene uitkering 502.332 426.007 426.007
Bestemmingsreserve Bestuurlijke toekomst 65.120 77.620 101.159
Bestemmingsreserve Collegewissel 93.102 34.552 34.552
Egalisatiereserve voorziening pensioenen wethouders 498.827 498.827 152.474
Algemene reserve 4.108.864 10.260.409 7.435.419
Bestemmingsreserve Veilig wonen (politieke ambtsdragers) 7.062 14.124 14.124
Totaal reserves 5.275.308 11.311.540 8.163.735
11-aug-2025

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Toelichting reserves

Egalisatiereserve Algemene uitkering
De hoogte van de algemene uitkering fluctueert enorm door wijzigingen op de rijksbegroting. Deze fluctuaties in onze belangrijkste inkomstenbron bemoeilijken het begroten en daarmee samenhangend de beleidskeuzes die de raad kan maken. Deze reserve is bedoelt om fluctuaties (deels) op te vangen.

In 2024 is conform primaire begroting €250.000 toegevoegd zijnde de laatste keer van de structurele toevoeging van €250.000 aan deze reserve. Deze toevoeging is, eveneens conform primaire begroting, met €187.545 verlaagd n.a.v. de decembercirculaire 2022. 

Daarnaast is er €99.969 onttrokken conform 1e begrotingswijziging 2024 ter inzet van het begrotingstekort 2024. Tot slot is er €38.811 onttrokken i.v.m. de Septembercirculaire 2024 (Najaarsbericht 2024).

Bestemmingsreserve Bestuurlijke toekomst
Deze reserve is nieuw gevormd naar aanleiding van het collegeprogramma 2022-2026. De financiële mutaties die uit dit collegeprogramma volgden zijn verwerkt in de 1e begrotingswijziging van 2023 (raad nov 2022). Hierin staat dat er in 2023 €50.000 wordt toegevoegd aan deze reserve (en in 2024 nogmaals €50.000). De raad heeft al eerder (Najaarsbericht 2021) €25.000 beschikbaar gesteld voor de kosten die gemaakt worden in het kader van de bestuurlijke toekomst. Het restant van dat budget is eerst via de reserve 'Nog uit te voeren werken' gereserveerd. Eind 2022 was er nog €15.315 over van dit budget. Dit bedrag is in 2023 vanuit de reserve 'Nog uit te voeren werken' overgeheveld naar de nieuwe reserve 'Bestuurlijke toekomst'. Resumerend zat er eind 2023 €65.315 in deze reserve (€50.000+€15.315).

In 2024 is er conform begroting €50.000 toegevoegd aan deze reserve en zijn de werkelijk gemaakte kosten in 2024 i.v.m. de bestuurlijke toekomst onttrokken (€13.961).

Reserve Collegewissel
Deze reserve is nieuw gevormd in 2023 (raad dec 2023). Het doel van deze reserve is (gedeeltelijke) dekking van kosten bij vertrek/vervanging van collegeleden. De kosten die gepaard gaan met collegewisselingen fluctueren enorm. Per wisseling van collegelid zijn de kosten ook zeer verschillend (afhankelijk van leeftijd vertrekkende leden, ervaring van nieuwe leden en eventuele verhuiskosten). Door het jaarlijks €5.000 toevoegen (vanaf 2024) aan deze reserve worden de kosten van deze wisselingen verspreid over de jaren (begrotingsrust). De kosten die te maken hebben met collegewisselingen worden verantwoord op het product 'College' in Programma 6. Deze kosten mogen volgens raadsbesluit (Najaarsbericht 2023, raad dec 2023) zonder nieuw raadsbesluit gedekt worden uit deze reserve. In 2024 zijn geen kosten gemaakt in het kader van collegewisselingen.

Daarnaast is er in het Najaarsbericht 2023 een extra reservering gedaan van €100.000 voor personele aangelegenheden. Deze reservering was bestemd voor kosten die gepaard gingen met de wisseling van gemeentesecretaris. Deze overgangskosten zijn in 2024 afgerond. Het restant van deze €100.000 is in 2024 onttrokken uit de reserve (€63.550). 


E
galisatiereserve voorziening pensioenen wethouders
De verplichte hoogte van de voorziening Pensioenen wethouders fluctueert (door actuariële berekeningen, wijzigingen in rekenrente, wijzigingen in wetgeving rond pensioenleeftijd, toetreden nieuwe wethouders e.d.). Dit zorgt voor schommelingen op de exploitatie. In 2022 pakte dit positief uit en viel er € 349.591 vrij uit de voorziening. Om begrotingsrust te creëren heeft de raad (juli 2023) een Egalisatiereserve ingesteld en het vrijgevallen bedrag uit de voorziening van 2022 toegevoegd aan deze nieuwe reserve. Het doel van deze reserve is om toekomstige mutaties op de (verplichte) voorziening te egaliseren.

De bijstelling van de voorziening in 2023 pakte opnieuw positief uit. Het vrijgevallen deel uit de voorziening, zijnde €149.236 is ook toegevoegd aan de Egalisatiereserve. De totale reserve bedroeg hierdoor eind 2023 €498.827.

Na twee achtereenvolgende jaren van voeding van deze Egalisatiereserve heeft in 2024 deze reserve voor het eerst zijn nut bewezen. De voorziening moest namelijk in 2024 met €346.354 worden verhoogd. Deze (verplichte) verhoging kon volledig gedekt worden uit deze Egalisatiereserve waardoor het effect op het rekeningresultaat nul is. Eind 2024 zit er nog €152.474 in de reserve voor dekking van toekomstige mutaties op de voorziening.

Algemene Reserve
Belangrijk uitgangspunt is dat de Algemene Reserve niet als algemeen (incidenteel) dekkingsmiddel ingezet kan worden zolang de hoogte van de Algemene Reserve onvoldoende is (< ratio 1). Zie voor de uitgebreide toelichting in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in deze Jaarrekening. De hoogte van de ratio is niet allesbepalend. De Algemene Reserve dient ook ter (gedeeltelijke) dekking van de begrotingstekorten de komende (ravijn)jaren totdat er weer een reëel begrotingsevenwicht is.

Conform begroting is er in 2024 €1.050.000 toegevoegd aan de Algemene Reserve om het weerstandsvermogen van de gemeente Wormerland te verhogen. Daarnaast is er vanuit het rekeningresultaat 2023 €1.969.645 toegevoegd aan de Algemene Reserve. Tot slot is er als gevolg van de meevallende eindafrekening van de Zaanbrug €306.909 toegevoegd aan de Algemene Reserve.

De begrote toevoeging van €1.100.000 in verband met de opbrengst van de grond achter de Gele Lisstraat is uitgesteld. De grond is nog niet verkocht in 2024 en dus is deze toevoeging aan de Algemene reserve ook uitgesteld.

Bestemmingsreserve Veilig wonen (politieke ambtsdragers)
De veiligheid van decentrale bestuurders is een vereiste voor het goed functioneren van het openbaar bestuur. Per 1 oktober 2023 is de werkgeversverantwoordelijkheid voor hun veiligheid daarom verscherpt in een wijziging van de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers. Ten behoeve van een veilige woonplek krijgen decentrale bestuurders een beveiligingsadvies op maat aangeboden. Gemeenten dienen op basis van de nieuwe regeling het beveiligingsadvies altijd over te nemen en de uitvoering van de veiligheidsmaatregelen te bekostigen. Voor de uitvoering van deze regeling ontvangt de gemeente €7.062 per jaar voor de periode 2023 tot en met 2026 (septembercirculaire 2023). We reserveren deze gelden door ze toe te voegen aan de nieuw in te stellen Reserve ‘Veilig wonen (politieke ambtsdragers)’ (besluit Najaarsbericht 2023, raad dec 2023). De werkelijk gemaakte kosten onttrekken we aan deze reserve. In 2024 zijn geen kosten gemaakt voor Veilig wonen (politieke ambtsdragers).

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024
Voorziening Pensioenen wethouders 2.261.590 2.256.105 2.595.351
Voorziening Personele Maatregelen - - -
Voorziening verlofsparen 8.694 8.694 8.899
Voorziening vervroegd pensioen (RVU) 31.397 31.397 14.425
Voorziening Wachtgelden gewezen wethouders 104.073 40.028 40.028
Totaal voorzieningen 2.405.753 2.336.223 2.658.703
11-aug-2025

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Toelichting voorzieningen

Voorziening pensioenen wethouders
De werkelijk betaalde pensioenen (€142.061) en de werkgeverslasten (€531) zijn uit deze voorziening betaald en de werkelijk ingehouden pensioenpremies (€25.627) zijn toegevoegd aan de voorziening. Daarnaast wordt er jaarlijkse een vast bedrag, conform begroting, toegevoegd aan deze voorziening (€104.372). Tot slot is de voorziening bijgesteld naar aanleiding van de actuele actuariële waardeberekeningen van de pensioenverplichtingen voor wethouders en voormalige wethouders. Deze berekening wordt door een extern actuarieel bureau opgesteld omdat het specifieke kennis betreft. (Oud-)wethouders kunnen te allen tijde hun pensioen opeisen om ergens anders hun pensioen te beleggen. Omdat de pensioenen direct opeisbaar zijn moet de hoogte van de voorziening volgens de financiële richtlijnen verplicht gelijk zijn aan deze waardeberekeningen. Wat er in de voorziening zat was lager dan nodig was volgens deze berekening. Hierdoor is er in 2024 €346.354 extra toegevoegd aan deze voorziening. De voornaamste oorzaak was de daling van de rekenrente van 3,16% naar 2,325%. Deze extra toevoeging kon gedekt worden uit de Egalisatiereserve Voorziening pensioenen wethouders. Deze reserve dient als buffer voor schommelingen in de verplichte voorziening. 

De bijstelling van de voorziening gebeurd één keer per jaar aan het eind van het jaar naar aanleiding van de berekeningen van een extern bureau. Tussentijds wordt dit niet berekend. De bijstelling van de voorziening is dan ook nooit begroot. De daarmee samenhangende egalisatiereserve ook niet.

Wetsvoorstel overgang van APPA naar ABP
De Eerste Kamer heeft de regering verzocht bij de behandeling Wet toekomst pensioenen (Wtp) de pensioenen van politieke ambtsdragers op dezelfde manier te regelen als voor de rest van Nederland. Het voorstel is om de pensioenen van politieke ambtsdragers per 1 januari 2028 over te dragen aan het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds (ABP). Als deze wet wordt aangenomen moet de gemeente de opgebouwde pensioenvoorziening in 2027 overhevelen aan het ABP.

Voorziening personele maatregelen
Er zijn geen verplichtingen meer sinds 2019 en daarom is het saldo op deze voorziening ook nihil.

Voorziening verlofsparen
Volgens de CAO hebben medewerkers vanaf 2022 de mogelijkheid om opgebouwde bovenwettelijke verlofuren om te zetten naar verlofsparen. Deze verlofspaaruren kunnen op een later moment worden gebruikt om bijvoorbeeld een sabbatical te nemen. Het hebben van deze voorziening is een verplichting.

Jaarlijks wordt de hoogte van deze voorziening opnieuw berekend. Dit gebeurd door een inschatting te maken die gebaseerd is op het werkelijke aantal gespaarde verlofuren van personeel.

Voorziening vervroegd pensioen (RVU)
Het doel van deze voorziening is te voldoen aan de verplichting om voor personeel die met vervroegd pensioen gaat geld te reserveren. Het besluit om met vervroegd pensioen te gaan moet voor het eind van het jaar liggen. De werkelijke datum van het vervroegd pensioen is niet van belang. We zijn verplicht direct een voorziening te maken voor de gehele looptijd van het vervroegd pensioen (dus tot aan de AOW-gerechtigde leeftijd). Is het besluit in 2024 gevallen dan moet in 2024 deze voorziening worden gevuld. In 2024 zijn geen nieuwe personen met vroegpensioen gegaan dus is er geen (verplichte) reservering gedaan. Wel wordt het nog te betalen vroegpensioen jaarlijks herzien. Hierdoor is er in 2024 €10.183 vrijgevallen. Het werkelijk betaalde vroegpensioen wordt uit deze voorziening betaald (2024: €6.788).

Voorziening wachtgelden gewezen wethouders
Als gevolg van de wisseling van wethouders in het in 2022 (door verkiezingen) zijn er wachtgeldverplichtingen ontstaan aan de vertrekkende wethouders. We zijn verplicht voor de maximale wachtgeldverplichting een voorziening te vormen. Elk jaar beoordelen we opnieuw hoeveel de maximale wachtgeldverplichting nog is. Voor 2025 is de wachtgeldverplichting nog €40.028. Dit bedrag is dan ook de nieuwe (verplichte) hoogte van de voorziening per 31 dec 2024.

Uit deze voorziening worden de werkelijke wachtgelden betaald en werkgeverslasten afgedragen (sociale lasten). In het jaar 2024 gaat dit in totaal om €31.163.

In 2024 is er €32.882 minder dan de maximale wachtgeldreservering werkelijk uitgegeven aan wachtgeld, daarom valt dit deel vrij in 2024 uit de voorziening (ten gunste van het product 'College' in Programma 6). 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Programma 6 - Bestuur en organisatie - Kengetallen

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.  

Omschrijving Rekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024
Gemiddelde WOZ waarde x € 1.000 (Bron: CBS)* 414 434 421
Gemiddelde woonlasten eenpersoonshuishouden (Bron: COELO)** 1.033 1.103 1.103
Gemiddelde woonlasten meerpersoonshuishouden (Bron: COELO)** 1.061 1.136 1.133
Formatie (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie) 0,39 0,38 0,41
Bezetting (aantal fte's per 1.000 inwoners) (Bron: eigen administratie) 0,39 0,38 0,41
Apparaatskosten per inwoner (Bron: eigen begroting) € 773 € 771 € 897
Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (Bron: eigen begroting) 9% 0% 0%
Overhead (% van de totale lasten) (Bron: eigen begroting) 12% 15% 13%

*bron: https://www.waarstaatjegemeente.nl/mosaic/dashboard/besluit-begroting-en-verantwoording--bbv- (2024: concept)

**De woonlasten zijn de OZB, riool- en afvalstoffenheffing van een woonhuis met (geschatte) gemiddelde WOZ-waarde (bron: https://www.coelo.nl/index.php/atlas-lokale-lasten/interactieve-kaarten-voorgaande-jaren)