Programma 4 - Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Programma 4 - Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs - Wat is onze visie?

Wormerland kenmerkt zich door een grote sociale betrokkenheid van inwoners. Deze betrokkenheid uit zich in verbondenheid en solidariteit en het draagt bij aan de leefbaarheid in onze gemeente. Als college ondersteunen we deze verbondenheid en zetten we in op wederkerigheid (zodat mensen niet alleen hulp ontvangen, maar ook kunnen geven).

We streven ernaar dat kinderen thuis kunnen opgroeien en ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen wonen. We bieden inwoners een breed activiteiten- en voorzieningenaanbod aan in onderwijs, kinderopvang, sport en sociaal-cultureel werk. Zo heeft iedereen de mogelijkheid om mee te doen en talenten te ontwikkelen. We doen dit in samenwerking met maatschappelijke organisaties en initiatieven vanuit de gemeente: voor en met elkaar! Als gemeente spelen we in op wat er leeft, denken we oplossingsgericht mee en faciliteren we waar mogelijk.

Programma 4: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P4 1. Inclusieve samenleving P4 1.1 Iedereen in Wormerland hoort erbij en kan meedoen 1.1.1 - De acties van de Lokale Inclusie Agenda uitvoeren
1.1.2 - De acties van de diversiteitsagenda uitvoeren
P4 2. Meedoen en meedenken P4 2.1 Kinderen, dorp en bestuur dichter bij elkaar brengen 2.1.1 - Kindergemeenteraad organiseren
P4 2.2 Subsidies verlenen 2.2.1 - Nagaan of de subsidieregelingen geactualiseerd moeten worden
2.2.2 - Werkzaamheden professionele organisaties op bestaande niveau houden
2.2.3 - Buurtcamping opnieuw subsidiëren
P4 2.3 Bevorderen verbindende kracht van sociaal en cultureel werk 2.3.1 - Aandacht voor de kwaliteit van de bibliotheek
2.3.2 - Zorgen dat vanaf 2024 de buitenkunst systematisch onderhouden wordt
2.3.3 - Inventariseren en bestemming regelen van roerende kunst
2.3.4 - We brengen het culturele veld van Wormerland in kaart
P4 3. Thuis in Wormerland P4 3.1 Verminderen eenzaamheid 3.1.1 - Uitvoeren vervolgacties verminderen eenzaamheid
P4 4. Sterke basis voor de jeugd P4 4.1 Een breed buitenschools activiteitenaanbod voor 2 tot 12 jarigen 4.1.1 - Voortzetten subsidies brede school
P4 4.2 Jongeren ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid 4.2.1 - Deelname in het jeugdnetwerk
P4 4.3 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie 4.3.1 - Ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid
P4 5. Passende accommodaties P4 5.1 Zorgen voor toekomstbestendige en duurzame sportaccommodaties 5.1.1 - Doorgaan met het traject nieuwe sporthal/tennislocatie
P4 5.2 Verder ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau 5.2.1 - Aanbod voor ontmoeting en recreatie uitbreiden
5.2.2 - Voortzetten gebruik van Westertil onder Scwo
5.2.3 - Oriëntatie op informele dagbesteding in Westertil
P4 5.3 Voldoende fysieke ruimte van voldoende kwaliteit voor het basisonderwijs 5.3.1 - Ingegraal Huisvestingsplan (IHP) maken
5.3.2 - Plaatsen noodlokalen Wormer Wieken/De Eigen Wijs
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2024 GEREALISEERD?

P4 1. Inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - P4 1. Inclusieve samenleving - Toelichting

Iedereen moet de vrijheid kunnen ervaren om vorm te geven aan zijn leven. Wormerland wil een inclusieve samenleving zijn. We bouwen aan een samenleving die open staat voor iedereen en waar ruimte is om jezelf te kunnen zijn. Verschillen mogen gevierd worden. In clubs en verenigingen, op school, op het werk of in de buurt. Het maakt niet uit wat je culturele achtergrond, gender, seksuele voorkeur, talenten of (fysieke of mentale) capaciteiten zijn.

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P4 1. Inclusieve samenleving - Onze doelen voor 2024

P4 1.1 Iedereen in Wormerland hoort erbij en kan meedoen

Terug naar navigatie - P4 1. Inclusieve samenleving - Onze doelen voor 2024 - P4 1.1 Iedereen in Wormerland hoort erbij en kan meedoen

In juli 2016 werd in Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking van kracht. In dit kader stellen we, samen met mensen met een beperking, een Lokale inclusie Agenda op. Deze agenda omvat onder andere: hoe werken we aan de toegankelijkheid van openbare gebouwen en evenementen? Op basis van dit plan maken we duidelijk op welke manier en in welk tempo we bestaande belemmeringen op kunnen lossen. Een inclusieve samenleving gaat om acceptatie van alle minderheidsgroepen. Om deze reden stellen we ook een diversiteitsagenda op. Voor beide agenda’s werken we samen met onze partners, van basisscholen tot sociaal culturele instellingen. Uiteraard zullen we de samenhang tussen deze 2 agenda's borgen.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P4 2. Meedoen en meedenken

Terug naar navigatie - P4 2. Meedoen en meedenken - Toelichting

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Als gemeente hechten we veel waarde aan participatie: het meedoen met initiatieven. Soms doet de gemeente mee met initiatieven van inwoners (overheidsparticipatie) en soms doen inwoners mee met initiatieven van de overheid (burgerparticipatie).

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P4 2. Meedoen en meedenken - Onze doelen voor 2024

P4 2.1 Kinderen, dorpen en bestuur dichter bij elkaar brengen

Terug naar navigatie - P4 2. Meedoen en meedenken - Onze doelen voor 2024 - P4 2.1 Kinderen, dorpen en bestuur dichter bij elkaar brengen

De stem van kinderen en jongeren is belangrijk voor ons beleid. We starten met een kindergemeenteraad waarin kinderen op kunnen komen voor hun visie en de belangen van kinderen uit Wormerland. We bekijken wat een kindergemeenteraad aan ondersteuning nodig heeft om duurzaam te kunnen functioneren.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P4 2.2 Subsidies verlenen

Terug naar navigatie - P4 2. Meedoen en meedenken - Onze doelen voor 2024 - P4 2.2 Subsidies verlenen

Subsidieverlening is een manier om initiatieven van burgers en (lokale) organisaties te ondersteunen. Hier gaan we mee door en we gaan na of de bestaande algemene subsidieverordening en de specifieke subsidieregelingen nog actueel zijn of moeten worden aangepast. 
In 2023 hebben we de nieuwe subsidieronde voor de periode 2024-2026 voorbereid. In de loop van deze periode kan men voor nieuwe initiatieven subsidie blijven vragen. Dat betreft de waarderingssubsidies voor onderwijs, sport en sociaal-culturele activiteiten (het verenigingsleven) en de budgetsubsidies voor bijvoorbeeld club- en buurthuiswerk, jongerenwerk, bibliotheek en de muziekschool.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P4 2.3 Bevorderen verbindende kracht van sociaal en cultureel werk

Terug naar navigatie - P4 2. Meedoen en meedenken - Onze doelen voor 2024 - P4 2.3 Bevorderen verbindende kracht van sociaal en cultureel werk

Het is belangrijk dat inwoners samen met anderen kunnen meedoen aan maatschappelijke activiteiten en het verenigingsleven. Het verenigingsleven draagt bij aan belangrijke waarden zoals betrokkenheid van leden, sociale cohesie, voorkomen van isolement en eenzaamheid, sportief gedrag, culturele en kunstzinnige ontwikkeling, zelfbeheer van accommodaties, en de ontwikkeling van talenten van leden in besturen en bij de organisatie van activiteiten. Verenigingen zijn niet alleen trefpunt voor activiteiten maar ook kleine democratieën waarin mensen met elkaar zaken moeten regelen. De verenigingsgebouwen en de buurt- en dorpshuizen zijn daarbij belangrijke voorzieningen.

’Het gaat er niet om wat cultuur is, maar wat cultuur doet.’ Naast de verbindende kracht vanuit het sterke verenigingsleven is cultuur ook een middel om doelen in het sociaal domein te realiseren. Denk aan het bevorderen van sociale participatie en het tegengaan van eenzaamheid. Wanneer we hiervoor concrete en haalbare mogelijkheden zien (met behulp van bijvoorbeeld een cultuurcoach) werken we dit uit in een plan.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P4 3. Thuis in Wormerland

Terug naar navigatie - P4 3. Thuis in Wormerland - Toelichting

Of je nu in een problematische situatie opgroeit, als volwassene kampt met beperkingen of andere moeilijkheden, of dat de gebreken van het ouder worden optreden: iedereen verdient een plek waar hij zich thuis voelt. We zetten daarom in op een stabiel thuis voor alle inwoners. Ook al is het in de praktijk niet altijd haalbaar; het is ons uitgangspunt om ondersteuning te organiseren. We werken dit uit als onderdeel van het thema ‘met en voor elkaar’ binnen ons integrale beleid. Daarbij besteden we speciale aandacht aan mantelzorgers (zie programma 3), mensen die kampen met eenzaamheidsgevoelens en kwetsbare ouderen.

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P4 3. Thuis in Wormerland - Onze doelen voor 2024

P4 3.1 Verminderen eenzaamheid

Terug naar navigatie - P4 3. Thuis in Wormerland - Onze doelen voor 2024 - P4 3.1 Verminderen eenzaamheid

Eenzaamheid overkomt jong en oud. Hoe eenzaamheid voelt en wat het met je doet, is voor iedereen anders. Sociale eenzaamheid (bij een gemis aan contacten) is iets anders dan emotionele eenzaamheid (het gemis van een hechte band met een specifiek persoon). Helaas is niet alle eenzaamheid oplosbaar, maar we willen wel bijdragen aan vermindering. We streven ernaar om de stijgende trend van het aantal eenzame mensen te stoppen.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P4 4. Sterke basis voor de jeugd

Terug naar navigatie - P4 4. Sterke basis voor de jeugd - Toelichting

We dragen zorg voor een omgeving waarin kinderen gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Dat begint bij de ouders, maar ook bij de medeopvoeders: familie, buren, kinderopvangmedewerkers, leerkrachten, jongerenwerkers, sportbegeleiders en vrijwilligers. Samen zorgen zij voor een sterke basis. Een leefomgeving die ouders uitnodigt om vragen te stellen, waar kinderen buiten kunnen spelen en hun talenten kunnen ontwikkelen, helpt hierbij. Zo’n sterke basis gaat kansenongelijkheid tegen en draagt bij aan ontwikkeling tot zelfredzame volwassenen. In onze collegeperiode investeren we in dit netwerk van (mede-)opvoeders. We bekijken hoe we een bescheiden verschuiving kunnen realiseren van specialistische hulp naar ondersteuning in het dagelijks leven door bijvoorbeeld inzet van vrijwilligers in het sport- en verenigingsleven. We zorgen ervoor dat deze medeopvoeders zich in hun rol ondersteund voelen. Dit is een meerjarig proces.

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P4 4. Sterke basis voor de jeugd - Onze doelen voor 2024

P4 4.1 Een breed buitenschools activiteitenaanbod voor 2 tot 12 jarigen

Terug naar navigatie - P4 4. Sterke basis voor de jeugd - Onze doelen voor 2024 - P4 4.1 Een breed buitenschools activiteitenaanbod voor 2 tot 12 jarigen

Kinderopvang en onderwijs zien we als twee kernpartners om kinderen een sterke basis te geven. We ondersteunen met behulp van: onderwijskansenbeleid, voor- en vroegschoolse educatie en de samenwerking met Centrum Jong, de GGD en Passend Onderwijs. Informatie, advies en ondersteuning bij vragen over opvoeden en de steun aan laaggeletterde inwoners horen daarbij. 
De Brede School kent een divers aanbod van activiteiten aan sport, spel, cultuur en educatie voor kinderen (ook in schoolvakanties). We ondersteunen hier met hulp van een rijksbijdrage voor combinatiefuncties en willen dit voortzetten.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P4 4.2 Jongeren ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid

Terug naar navigatie - P4 4. Sterke basis voor de jeugd - Onze doelen voor 2024 - P4 4.2 Jongeren ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid

Binnen het jongerenwerk is er voor iedere jongere een laagdrempelige mogelijkheid om anderen te ontmoeten en talenten te ontwikkelen. 
Jongeren krijgen advies en hulp, eventueel in samenwerking met hulpverleningsorganisaties en andere instanties. Het doel is jongeren te ondersteunen naar zelfstandigheid en volwassenheid. Een leuke periode en zinvolle tijdsbesteding staan daarbij voorop.

Een deel van de jeugd in Wormerland ontmoet elkaar graag op straat. Dit kan overlast veroorzaken. Het jongerenwerk zoekt binding met die jongeren. Het jongerenwerk heeft een rol als het gaat om zinvolle tijdbesteding en richt zich primair op jongeren in de leeftijd van 10 tot 18 jaar. Het jongerenwerk ondersteunt deze jongeren om kansen (succesvol) te grijpen. 

De aanpak van echte overlast belichten we in programma 5: Leefomgeving.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P4 4.3 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie

Terug naar navigatie - P4 4. Sterke basis voor de jeugd - Onze doelen voor 2024 - P4 4.3 Verder ontwikkelen onderwijsachterstandenbeleid en bestendigen en borgen voor- en vroegschoolse educatie

Er zijn vanuit het rijk extra gelden beschikbaar gesteld om het onderwijsachterstandenbeleid 
(vve) vorm te geven. Positiever geformuleerd hebben we het over onderwijskansen. Voor- en vroegschoolse educatie is daarvan het hoofdbestanddeel. Hierbij komt ook de verbinding tussen kinderopvang, basisonderwijs en jeugdhulp aan de orde (doorgaande zorglijn).

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P4 5. Passende accommodaties

Terug naar navigatie - P4 5. Passende accommodaties - Toelichting

Voor het uitvoeren van activiteiten zijn accommodaties nodig. Accommodaties vormen een basisvoorwaarde. We denken aan buurt- en dorpshuizen, verenigingsgebouwen, sporthal, zwembad, gymzalen, sportvelden. We zien graag dat de voorzieningen voldoen aan de eisen van de tijd. Voor een deel is de gemeente eigenaar, vaak is het in eigendom en beheer van het verenigingsleven.

De gemeente is verantwoordelijk voor voldoende huisvesting voor basisscholen. Meestal gaat het dan om nieuwbouw of uitbreiding van een gebouw. Dit geldt voor schoolgebouwen en gymnastiekaccommodaties. De gemeente moet zorgen voor geld en een plek, ofwel: bekostigen van bouw en beschikbaar stellen van terrein. Het schoolbestuur doet aanvragen bij de gemeente en is bouwheer.

We brengen jaarlijks met een leerlingenprognose de ruimtebehoefte van scholen in beeld. We doen dat aan de hand van de bestaande situatie (capaciteit van de gebouwen), de woningbouwverwachting, de bevolkingssamenstelling en de historie van de belangstelling voor scholen. Vervolgens bezien we waar actie nodig is. We doen dit in een samenwerking tussen de afdeling Samenleving (onderwijshuisvesting) en Leefomgeving (volkshuisvesting).

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P4 5. Passende accommodaties - Onze doelen voor 2024

P4 5.1 Zorgen voor toekomstbestendige en duurzame sportaccommodaties

Terug naar navigatie - P4 5. Passende accommodaties - Onze doelen voor 2024 - P4 5.1 Zorgen voor toekomstbestendige en duurzame sportaccommodaties

We zetten de onderzoeken voort naar de mogelijkheid van een nieuwe sporthal en het samenbrengen van de drie tennisclubs van Wormer op één (nieuwe) locatie. We betrekken daarbij ook de mogelijkheden van woningbouw op vrijkomende locaties. Het uitgangspunt is dat we de sportambities budgetneutraal realiseren. Opbrengsten uit woningbouw moeten de investeringen dekken. 
We ronden ook de verduurzamingsmaatregelen voor zwembad het Zwet in Wormer af.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P4 5.2 Verder ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau

Terug naar navigatie - P4 5. Passende accommodaties - Onze doelen voor 2024 - P4 5.2 Verder ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau

Alle activiteiten van de gemeente, instellingen en andere organisaties in Wormerland bepalen samen het voorzieningenniveau voor inwoners. Om preventief te kunnen werken is een bepaald niveau van voorzieningen nodig. Het gaat om de mogelijkheden om elkaar te ontmoeten, plannen te smeden, hulp te vinden, vrije tijd door te brengen en jezelf te ontwikkelen. Voorzieningen die vrij toegankelijk zijn zonder dat een indicatie (toegangsbewijs) nodig is. In het kader van het integraal beleid voor het sociaal domein bereiden we de komende jaren keuzes voor over de aard en omvang van die voorzieningen. De uitkomsten van diverse onderzoeken moeten hier plaats in krijgen. De doorontwikkeling van De Omslag is in dit verband belangrijk.

Eind 2022 heeft de raad ervoor gekozen een doorstart te maken met ontmoetingscentrum Westertil.
Westertil is onder de hoede van Scwo in 2023 een doorstart begonnen. In het eerste halfjaar 2023 heeft Scwo werk gemaakt van doorstart met de bestaande groepen, werkafspraken gemaakt en enkele nieuwe activiteiten gestart. Scwo heeft bij het Oranjefonds subsidie aangevraagd voor een projectmedewerker. Als dat wordt toegekend, kan Scwo vanaf het derde kwartaal 2023 en in 2024 een medewerker specifiek inzetten om meer werk te maken van het bereiken van inwoners en het opzetten van activiteiten.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P4 5.3 Voldoende fysieke ruimte van voldoende kwaliteit voor het basisonderwijs

Terug naar navigatie - P4 5. Passende accommodaties - Onze doelen voor 2024 - P4 5.3 Voldoende fysieke ruimte van voldoende kwaliteit voor het basisonderwijs

Voor de langere termijn en een brede kijk op diverse voorzieningen is een integraal huisvestingsplan (IHP) een goed instrument. De rijksoverheid heeft wetgeving in de maak om een IHP verplicht te stellen en waarbij de schoolbesturen verantwoordelijk worden voor het binnenklimaat in de scholen en een meerjarenplanning moeten hebben wegens hun onderhoudsplicht. Ook moet het IHP volgens het wetsontwerp zicht bieden op welke termijn gebouwen renovatie of nieuwbouw moeten krijgen.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 4 - Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl.wijz. Rekening 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
090 Onderwijshuisvesting 366.954 434.695 429.882 -4.813
091 Bewegingsonderwijs 68.356 71.015 69.745 -1.270
092 Leerlingenvervoer 536.023 542.715 496.987 -45.728
093 Overige lokale onderwijstaken 575.348 591.071 559.108 -31.963
100 Multifunctionele accommodaties 575.865 425.535 430.533 4.998
102 Peuterspeelzalen 78.141 72.349 75.561 3.212
103 Openbare bibliotheek 309.982 389.219 387.625 -1.594
104 Club- en buurthuiswerk 491.581 523.410 520.393 -3.017
105 Muziekonderwijs 71.982 93.522 91.986 -1.536
107 Kunst en Cultuur 231.384 236.010 203.481 -32.529
110 Sportstimulering 101.480 104.398 94.171 -10.227
111 Sportterreinen 236.125 246.470 246.492 22
112 Sportzalen 114.608 110.495 108.004 -2.491
113 Sporthal 173.951 192.447 187.099 -5.348
114 Zwembad 375.833 351.962 351.104 -858
115 Burgerparticipatie 29.202 39.942 33.227 -6.715
163 Volksgezondheid 955.058 0 0 0
180 Jongerenbeleid 96.763 105.692 101.336 -4.356
190 Kinderopvang 43.686 57.731 65.222 7.491
Totaal Lasten 5.432.322 4.588.678 4.451.956 -136.722
Baten
092 Leerlingenvervoer 3.511 3.200 1.554 -1.646
093 Overige lokale onderwijstaken 449.535 468.351 435.262 -33.089
100 Multifunctionele accommodaties 564.216 442.207 460.531 18.324
103 Openbare bibliotheek 16.046 54.797 54.797 0
110 Sportstimulering 3.760 0 0 0
111 Sportterreinen 49.415 50.698 50.994 296
112 Sportzalen 23.651 9.015 10.228 1.213
113 Sporthal 80.029 63.877 60.564 -3.313
114 Zwembad 159.082 77.717 73.686 -4.031
163 Volksgezondheid 289.402 0 0 0
190 Kinderopvang 0 0 0 0
Totaal Baten 1.638.647 1.169.862 1.147.616 -22.246

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Programma 4 - Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2024.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
092 Leerlingenvervoer

€45.728
(voordeel)

lasten

De werkelijke lasten waren lager dan begroot. Door een flinke overschrijding in 2023, is het budget vanaf 2024 met € 80.000 verhoogd. De werkelijke uitgaven in 2024 vielen €37.000 lager uit dan in 2023.

093 Overige lokale onderwijstaken

€ 31.963
 (voordeel)

€ 33.089
(nadeel)

lasten

baten

Los van een paar kleine verschillen, laten de lasten en baten eenzelfde verschil zien, ten opzichte van de begroting. Van de GOAB-gelden die we ontvangen voor Gemeentelijk Onderwijs AchterstandenBeleid, reserveren we namelijk het saldo dat niet uitgegeven is, om nog uit te geven in de komende jaren.

107 Kunst en cultuur

€32.529
(voordeel)

lasten

Van het subsidiebudget voor Overige kunst en cultuur is zo'n €18.000 minder aangevraagd dan begroot. Daarnaast is er €6.031 over van het budget 'Onderhoud kunstvoorwerpen'. Dit niet bestede budget is conform bestaand beleid toegevoegd aan de Reserve 'Onderhoud Beeldende kunst in de openbare ruimte'. 
Tot slot melden we een voordeel, doordat we een subsidie van de Provincie hebben ontvangen van €8.500, die een paar jaar geleden is aangevraagd voor het Versterken van de Maatschappelijke sector.

 

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Programma 4 - Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs - Toelichting reserves

Reserve gymnastiekuitrusting gymzalen
Tot en met 2023 was er een voorziening voor inrichting van diversen gymzalen. Vanwege het ontbreken van een (verplicht) beheerplan is deze voorziening vrijgevallen in 2023. Bij de bestemming van het rekeningresultaat 2023 is het totaal van de voormalige voorziening toegevoegd aan deze nieuwe reserve ‘Gymnastiekuitrusting gymzalen’ (€34.521) conform begroot. Daarnaast is het jaarlijkse bedrag toegevoegd conform begroting (€12.533) en zijn de werkelijke gemaakte kosten in 2024 onttrokken (€4.965). Deze werkelijke kosten 2024 waren begroot op €18.000. Dus de werkelijke kosten zijn €13.035 lager dan begroot. Daarom is de voorziening per eind 2024 €13.035 hoger dan begroot.

Reserve onderhoud beeldende kunst in de openbare ruimte
In november 2019 is het amendement ‘Beeldende kunst’ aangenomen. In dit amendement is aangenomen dat niet bestede onderhoudsgelden gereserveerd blijven en niet zullen vrijvallen in het rekeningresultaat. Tot 2023 reserveerden we deze gelden in de reserve Nog uit te voeren werken. In november 2023 (begrotingsraad) is hiervoor een aparte reserve 'Onderhoud beeldende kunst in de openbare ruimte' voor ingesteld zodat deze reservering beter zichtbaar is.  Conform bestaand beleid is het niet bestede onderhoudsbudget van 2024 is toegevoegd aan deze reserve (€6.031).

Reserve Blijversleningen (opgeheven)
 Op 14 maart 2017 heeft de raad van de gemeente Wormerland de ‘Verordening Blijverslening Wormerland 2017’ vastgesteld. De Blijverslening is een lening met lage rente aan inwoners van Wormerland om aanpassingen te financieren die de inwoner in staat stelt om langer thuis te blijven wonen.  In ruim zes jaar is er slechts één keer gebruik gemaakt van deze regeling. Wegens dit gebrek aan belangstelling heeft de raad november 2023 (1e begrotingswijziging 2024) deze regeling ingetrokken. Het resterende bedrag dat in deze reserve aanwezig was (€152.165) is vrijgevallen in 2024. Per eind 2024 is de reserve nihil.

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 4 - Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs - Toelichting voorzieningen

Voorziening meerjaren onderhoudsplannen (MOPs)
Voor de gemeentelijke panden zijn allemaal afzonderlijke onderhoudsplannen (MOPs) opgesteld. In 2019 zijn deze MOPs geactualiseerd. Deze MOPs en hebben op dit moment een looptijd tot en met 2040. Iedere 4 jaar moeten deze MOPs weer opnieuw worden geactualiseerd en worden de budgetten bijgesteld.  Het doel van deze voorziening is de jaarlijkse exploitatielasten gelijk te houden en te reserveren voor toekomstig onderhoud. De jaarlijkse toevoeging bedraagt €342.115. Dit is inclusief de ontvangen jaarlijkse rijkssubsidie monumentale panden (gemeentehuis Jisp, kerktoren Wormer en kerktoren Jisp). De werkelijke onderhoudsuitgaven worden uit deze voorziening betaald. In 2024 zijn de werkelijke kosten €587.559.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Programma 4 - Maatschappelijke participatie: sport, welzijn en onderwijs - Kengetallen

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.

Omschrijving Rekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024
Aantal absoluut verzuim per 1.000 leerlingen (Bron: DUO) 2,3 0 2,3
Aantal relatief verzuim per 1.000 leerlingen (Bron: DUO) 23 23 23
% Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) van het VO en MBO (Bron: Ingrado) 2,3% 1,3% 2,3%
% Niet-sporters (Bron: Gezondheidsenquête (CBS-RIVM)) 42,2% in 2022 n.b. n.b.*

*Hoewel deze indicatoren verplicht worden opgenomen in de jaarstukken volgens financiële regelgeving (BBV) waren deze gegevens op de vermelde bronnen niet tijdig beschikbaar. Ook de vermelde bronnen (DUO, Ingrado en CBS-RIVM) zijn verplicht.