Programma 5 - Leefomgeving

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Waar gaat dit programma over?

In dit programma worden de doelen en acties en uitgaven en inkomsten geraamd van de activiteiten die Wormerland ontplooit voor het woon-, werk- en leefklimaat binnen onze gemeente. Bij het beheer van de openbare ruimte gaat het zowel om het planmatige beheer als om het ad hoc (dagelijkse) onderhoud. In programma 5 valt qua begroting ook de afdeling Openbare Orde & Veiligheid.

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Wat is onze visie?

Wormerland is een groene gemeente met dorpen in een open landschap tussen de Zaan en Purmerend. Onze gemeente heeft een aantrekkelijk leefklimaat met een schone en veilige leefomgeving. We willen de gemeente duurzaam onderhouden, en waar nodig verder ontwikkelen en voor de toekomst behouden.
Onze ambitie is een gezonde, veilige en goed onderhouden leefomgeving voor onze inwoners, de bedrijven en verenigingen en een goede bereikbaarheid voor onze bezoekers. In de gemeente Wormerland zorgen we ervoor dat onze openbare ruimte schoon, heel en veilig is.
We hebben een voldoende onderhouden woon- en werkomgeving, die voldoet aan de behoeften van inwoners, bedrijven en verengingen. Wat we doen (en niet doen) moet ertoe leiden dat onze inwoners de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte met een voldoende waarderen.

Programma 5: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving P5 1.1 Overlast verminderen 1.1.1 - Overlast verminderen veroorzaakt door (criminele) jongeren en personen met onbegrepen gedrag en algemene jeugdoverlast
1.1.2 - Versterken en verbeteringen boa- en toezichthoudende organisatie
1.1.3 - Pilot buurtouders project starten
1.1.4 - Interveniëren bij zeer ernstige woonoverlast
1.1.5 - Vaaroverlast verminderen
1.1.6 - Hondenbijtprotocol
P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven 1.2.1 - De Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) actualiseren
P5 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan 1.3.1 - Ondermijnende criminaliteit herkennen en bestrijden
1.3.2 - Versterken van integriteit
1.3.3 - Drugshandel en hennepteelt bestrijden
1.3.4 - Ondersteunen Keurmerk Veilig Ondernemen
1.3.5 - Bibob beleid actualiseren
P5 1.4 Cybercrime verminderen 1.4.1 - Bewustwording cybercrime vergroten
1.4.2 - Woninginbraken en babbeltrucs terugdringen
P5 1.5 Crisisbeheersing 1.5.1 - Een gemeentelijk crisisplan wordt opgesteld
1.5.2 - Nieuwe bluspomp Burgerhulpverleningspost Oostknollendam
P5 1.6 Bereikbaarheid verbeteren 1.6.1 - Opstellen GVVP voor Wormerland
P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken 2.1.1 - Zorgdragen voor klimaat adaptieve (bouw)projecten
2.1.2 - Onderzoeken mogelijkheden warmtetransitie
P5 3. Afval P5 3.1 Van afval naar grondstof 3.1.1 - De hoeveelheid huishoudelijk restafval verder reduceren
3..1.2 - Uitbreiding personeel afvalbeleid van 0,7 naar 1,7 fte
P5 4. Beheer gebouwen en begraafplaats P5 4.1 Beheer gebouwen verbeteren 4.1.1 - Aanschaf softwareprogramma tbv onderhoud gebouwen
P5 4.2 Beheer begraafplaats verbeteren 4.2.1 - Uitbreiding softwareprogramma tbv begraafplaats (geen budget)
P5 4.3 Beheer groen verbeteren 4.3.1 - Aanschaf softwareprogramma tbv onderhoud groen (geen budget)
P5 4.4 Ontwikkelen speeltuin 4.4.1 - Opstellen van speeltuinenbeleid
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2024 GEREALISEERD?

P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving

Terug naar navigatie - P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving - Toelichting

De hoeveelheid verkeer op de wegen neemt toe. Bereikbaarheid is belangrijk voor iedere inwoner, ondernemer en bezoeker van Wormerland. Bovendien zijn er veel bouwprojecten die de verkeersdrukte op de wegen verhogen. Het is van belang onderzoek te doen naar een aantal specifieke locaties zoals benoemd in het coalitieakkoord. Deelvervoer en elektrificatie zijn onderwerpen die steeds meer deel uitmaken van onze samenleving. Hiernaast is het de vraag of de gedachte dat iedereen in de openbare ruimte plaats heeft voor zijn voertuig, nog houdbaar is in de deze tijd. Deze onderdelen moeten worden verwerkt in een te ontwikkelen Gemeentelijk Verkeers- en Vervoer Plan, inclusief de evaluatie van de fietsstraten.
De focus voor onze openbare ruimte ligt bij een goede leefbaarheid. Het is noodzakelijk dat we in een schone, duurzame, veilige leefomgeving wonen, werken en recreëren. Dit bereiken we o.a. door een focus op de openbare orde en veiligheid.
Om de openbare ruimte als een veilige leefomgeving te behouden, zoeken wij de samenwerking met onze inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners. We zetten in op het voorkomen van overlast en onveilige situaties en op het tegen gaan van ondermijnende activiteiten. Tevens wordt de samenwerking gecontinueerd tussen veiligheid en zorg om casuïstiek adequaat op te pakken en beleidsplannen op elkaar af te stemmen. 
Met de inzet van boa’s en toezichthouders is de wens om het huidige beleid dat gebaseerd is op reageren op meldingen om te buigen naar een proactief beleid waar verbinding nog meer centraal staat. Zo gaan preventie en handhaving meer hand in hand gaan.

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving - Onze doelen voor 2024

P5 1.1 Overlast aanpakken

Terug naar navigatie - P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving - Onze doelen voor 2024 - P5 1.1 Overlast aanpakken

Om overlast en het aantal handhavingstaken terug te dringen, zetten we in op meer boa- en toezichthoudende capaciteit. Het huidige beleid wordt omgezet naar een proactief beleid waar verbinding nog meer centraal staat. Op deze manier gaan preventie en handhaving meer hand in hand. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven

Terug naar navigatie - P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving - Onze doelen voor 2024 - P5 1.2 Actualiseren regelgeving om de openbare orde te handhaven

Het is belangrijk dat het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke regelgeving voor openbare orde en veiligheid actueel zijn. Dit stelt de gemeente en politie in staat om onder andere drugsoverlast en woonoverlast adequaat te bestrijden.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P5 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Terug naar navigatie - P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving - Onze doelen voor 2024 - P5 1.3 Ondermijnende criminaliteit tegengaan

Criminelen schuwen het niet om legale partijen te beïnvloeden of te onderdrukken. Het effect is dat de bovenwereld en onderwereld met elkaar verweven raken. Ondermijning bedreigt onze samenleving en rechtsstaat. College en raad spannen zich in om ondermijning te herkennen en te bestrijden. Activiteiten en maatregelen in de leefomgeving, waaronder het handhavingsbeleid, worden beschreven in programma 5 Leefomgeving. Hier leest u wat het bestuur van de gemeente Wormerland doet om zichzelf en de ambtelijke organisatie toe te rusten om ondermijning te herkennen en te bestrijden.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P5 1.4 Cybercrime verminderen

Terug naar navigatie - P5 1. Wij hebben een veilige leefomgeving - Onze doelen voor 2024 - P5 1.4 Cybercrime verminderen

Onder cybercrime vallen delicten die zich richten op ITC (Informatie- en Communicatie Technologie). Bij dit type criminaliteit wordt dus een ICT-systeem gebruikt als middel om het delict te plegen. Naast cybercrime gericht op grote bedrijven komt dit thema steeds dichter bij de burger te staan. Immers, ICT is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse realiteit. Dit onderwerp zal naast aandacht van de politie, ook meer aandacht van de gemeente vragen.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid - Onze doelen voor 2024

P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken

Terug naar navigatie - P5 2. Groen, klimaat en duurzaamheid - Onze doelen voor 2024 - P5 2.1 Leefomgeving klimaatbestendig maken

Hittestress, stortbuien, kort en hevig of juist langdurig, zijn het nieuwe normaal. Bij het uitvoeren van planmatig onderhoud is klimaatadaptief inrichten van onze leefomgeving van belang. Hierbij willen we hittestress tegengegaan en grondwater opnemen en infiltreren in de ondergrond. Er is reeds een begin gemaakt in huidige projecten waarbij nieuwe ontwikkelingen en innovaties worden meegenomen.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P5 3. Afval

Terug naar navigatie - P5 3. Afval - Toelichting

Wormerland streeft er naar de VANG-doelstelling (landelijk programma Van Afval Naar Grondstof) te bereiken. We willen in 2024 onder de 100 kilo restafval per persoon per jaar komen, alsook een scheidingspercentage van minimaal 75% bereiken. Door een goede samenwerking met HVC (de Huisvuilcentrale) hoopt de gemeente deze doelstellingen te kunnen bereiken. In ons restafval zitten nog grondstoffen die steeds schaarser worden terwijl ze ook opnieuw gebruikt zouden kunnen worden. Daarnaast komt er bij het verbranden CO2 vrij wat slecht is voor het milieu en zullen de kosten voor het verbranden van restafval elk jaar hoger worden.

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P5 3. Afval - Onze doelen voor 2024

P5 3.1 Van afval naar grondstof

Terug naar navigatie - P5 3. Afval - Onze doelen voor 2024 - P5 3.1 Van afval naar grondstof

In 2022 is een belangrijke stap gezet door het introduceren van het recylce-tarief. Hierdoor is de hoeveelheid restafval al gereduceerd van 188 naar 122 kilo restafval per persoon per jaar. Er zullen nog een aantal acties nodig zijn om dit aantal nog verder naar beneden te brengen.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P5 4. Beheer gebouwen en begraafplaats

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P5 4. Beheer gebouwen en begraafplaats - Onze doelen voor 2024

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl.wijz. Rekening 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
041 Integraal Veiligheidsbeleid 398.587 514.843 520.289 5.446
042 Rampenbestrijding 1.413.724 1.576.647 1.578.935 2.288
049 Burgerhulpverleningsposten 13.928 18.467 7.390 -11.077
055 Gebouwenbeheer brandweer 123.657 105.386 120.513 15.127
060 Wegen 1.557.462 3.335.245 3.207.665 -127.580
061 Bruggen en kunstwerken 523.738 640.970 586.649 -54.321
062 Pontveren 113.342 140.202 131.164 -9.038
063 Openbare verlichting 191.156 231.908 182.818 -49.090
070 Waterpartijen en -gangen 51.318 144.417 16.667 -127.750
071 Kaden en oevers 144.272 218.434 141.919 -76.515
101 Speelplaatsen 172.113 199.433 176.979 -22.454
120 Openbaar groen 853.736 724.100 757.109 33.009
125 Openbare ruimte algemeen 259.980 211.864 217.651 5.787
200 Afval 2.781.055 3.086.269 3.224.881 138.612
210 Rioolbeheer 2.053.500 2.139.344 2.160.859 21.515
220 Milieu 468.165 1.173.606 679.426 -494.180
225 Klimaatbeleid 128.505 0 0 0
230 Begraafplaatsen 480.063 593.581 575.140 -18.441
231 Begraven 13.703 11.150 10.469 -681
278 Beheer panden en gronden 566.978 600.226 537.561 -62.665
Totaal Lasten 12.308.982 15.666.092 14.834.085 -832.007
Baten
060 Wegen 115.213 2.120.581 2.121.936 1.355
061 Bruggen en kunstwerken 0 280.161 280.161 0
062 Pontveren 76.031 41.967 42.889 922
063 Openbare verlichting 0 345.839 345.839 0
200 Afval 2.644.750 2.991.269 2.752.849 -238.420
210 Rioolbeheer 2.053.501 2.139.344 2.160.859 21.515
220 Milieu 0 474.092 49.071 -425.021
225 Klimaatbeleid 7.514 0 0 0
230 Begraafplaatsen 77.202 77.506 72.658 -4.848
231 Begraven 82.402 99.015 86.359 -12.656
278 Beheer panden en gronden 697.065 1.816.424 1.077.407 -739.017
Totaal Baten 5.753.678 10.386.198 8.990.028 -1.396.170

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2024.

Product Verschil Baten/Lasten
Toelichting
060 Wegen

€127.580
(voordeel)

lasten Een voordeel op de onderhoudskosten van de openbare verhardingen in 2024. Dit komt voornamelijk voort uit de overdracht wegen en openbare ruimte vanuit het HHNK. Dit bedrag blijft in de hiervoor overgedragen voorziening bij de overname van deze openbare ruimte. 
061 Bruggen en kunstwerken

€54.321
(voordeel)

lasten De Zaanbrug is opgeleverd in 2024. De bijdrage in de negatieve exploitatie van de Zaanbrug aan de gemeente Zaanstad is incidenteel €61.000 lager dan verwacht. Daarnaast zijn voor ruim €7.000 aan schades en vernielingen aan de bruggen gemeld in 2024, waarvan de veroorzaker niet te achterhalen is.
063 Openbare verlichting

€49.090
(voordeel)

lasten De energielasten van de openbare verlichting is ruim €34.000 lager dan begroot. Daarnaast is er van de begrote €30.000 aan verduurzaming openbare verlichting niets uitgegeven in 2024. Tot slot is er een nadeel te melden op onderhoudskosten openbare verlichting van bijna €14.000.
070 Waterpartijen en -gangen

€127.750
(voordeel)

lasten Dit betreft hoofdzakelijk een meevaller in uitvoering baggerwerkzaamheden ten opzichte van de begrote kosten. Deze kosten worden vereffend met de Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen. Daarnaast is er een nieuw budget van €20.000 in verband met overname van waterbeheer van het Hoogheemraadschap sinds de zomer van 2024. Dit budget is niet uitgegeven in 2024.
071 Kaden en oevers

€76.515
(voordeel)

lasten Dit voordeel staat in contact met het nadelig saldo op de budgetten van openbaar groen. Het schouwen en onderhouden van de walkanten valt onder het contract van de aannemer van openbaar groen. Per saldo een voordeel als gevolg van regulier en efficiënt onderhoud. 
120 Openbaar groen

€33.009
(nadeel)

lasten De overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door de schade op de Sportlaan in Neck. Bij het opstellen van de begroting wordt geen rekening gehouden met stormschades. Daarnaast zijn kosten van onderhoud walkanten op dit product verantwoord.
200 Afval

€138.612
(nadeel)

lasten

De begroting 2024 van de gemeente is opgesteld aan de hand van de voorlopige prognose van HVC met de verwachte kosten voor 2024. De eindafrekening over het jaar 2024 van HVC viel hoger uit.

Zo zijn er extra kosten doordat de woonhuisaansluitingen hoger waren dan op het moment van opstellen van de begroting 2024. De extra kosten zijn €35.000. 

Daarnaast is in 2024 meer fijn huishoudelijk restafval aangeleverd dan begroot. Na de invoering van het recycletarief was een daling te zien van de hoeveelheid restafval. Deze daling is gestagneerd in 2024. Hierdoor zijn de kosten voor verwerken van het afval €12.000 hoger dan begroot. 
 
Om verdere stagnatie van de ingezette daling op de aanlevering van huishoudelijk afval tegen te gaan, is er extra ingezet op communicatie d.m.v. huis-aan-huis brieven en informatiefolders (€10.000). 

Door de hogere bijdrage aan de HVC is ook een extra bedrag aan btw ad €61.000 in rekening gebracht. Dit bedrag wordt in programma 6 gedeclareerd bij de belastingdienst middels de aangifte BCF (btw-compensatiefonds). Deze btw-mutatie heeft uiteindelijk geen invloed op het jaarrekeningresultaat van de gemeente, het betreft een budgettair neutraal verschil. 

Bij het opstellen van de jaarrekening 2023 is een inschatting gemaakt van de hoogte van medische compensatie en kwijtscheldingen over het jaar 2023. De werkelijke afrekening over 2023 is uiteindelijk hoger uitgevallen dan verwacht.  Deze komt ten laste van 2024: €20.000.  

€238.420
(nadeel)

baten

Het recycletarief is gebaseerd op 80% vast recht en 20% variabel op basis van het aantal aanleveringen. De opbrengsten afvalstoffenheffing 2024 zijn lager dan begroot. Dit verschil heeft drie oorzaken:

Afvalstoffenheffing 2024
Een van de oorzaken is dat het aantal huishoudens waar de HVC mee rekent niet gelijk is aan het aantal waar Cocensus een aanslag naar toe kan sturen. Een behoorlijk aantal woningen leeg staat, onder andere in verband met renovatie of verhuizingen (leegstand) en meer huishoudens die hun restafval minder vaak aanbieden dan waar mee gerekend was. Hierdoor worden de begrote inkomsten niet gerealiseerd.
Daarnaast is een verschil van interpretatie in de cijfers en in de aantallen van de 30 liter en 60 liter zak aanleveringen. Hierdoor is bij het vaststellen van het tarief 2024 uitgegaan van een verkeerd aantal huishoudens. De opbrengsten van de afvalstoffenheffing zijn daardoor lager dan begroot en wordt een bedrag van €147.000 niet gerealiseerd.

Afvalstoffenheffing 2023
De resterende 20% van de afvalstoffenheffing 2023 wordt in 2024 opgelegd op basis van het aantal aanleveringen 2023. Er wordt na afloop in het jaar 2023 een aanvullende afvalstoffenheffing 2023 opgelegd bij inwoners aan de hand van het aantal bakken/zakken dat zij in 2023 hebben aangeleverd. Bij het opstellen van de jaarrekening 2023 is een inschatting gemaakt van deze inkomsten van de afvalstoffenheffing 2023. Deze afrekening 2023 is €58.000 lager dan begroot. Dit betekent een nadeel in 2024.

PBD 2024 en 2023
Ondanks dat de opbrengst PBD (de vergoeding vanuit Afvalfonds voor plastic, blik en drinkpakken) in het Voorjaarsbericht 2024 al met €60.000 naar beneden was bijgesteld is de opbrengst 2024 alsnog €12.000 lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door minder aanbod van PBD en meer vervuilde/afgekeurde wagens. De wagens worden afgekeurd omdat er volgens de strenger wordende normen teveel restafval in de PBD wordt aangetroffen en worden daarna verwerkt als huishoudelijk afval. Tot slot was er een inschatting gemaakt van de afrekening van PBD 2023. De werkelijke afrekening 2023 viel tegen. Dit betekent een nadeel in 2024 van €20.000.

Door de systematiek van vooraf begroten en de inschattingen van het aantal afval-aanleveringen (kilo’s t.o.v. leveringen) en aantal huishoudens zorgt dit voor een schommeling tussen begroting en jaarrekening. Uitgangspunt blijft een kostendekkende afvalstoffenheffing. We gaan huidige situatie analyseren om de gegevens zo goed mogelijk op elkaar te kunnen afstemmen en te onderzoeken wat er nodig is de kostendekkendheid te realiseren.

220 Milieubeleid algemeen €494.180
(voordeel)
lasten

Neutrale verschillen
Op dit product zijn een aantal Specifieke Uitkeringen verantwoord (Spuk). Dat zijn uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel. Per saldo zijn deze altijd nul (eventueel ontvangen voorschotten of vooruitbetaalde kosten worden (verplicht) gereserveerd). Hoewel de werkelijkheid altijd nul is zorgen deze reserveringen van Spuks wel voor verschillen tussen begroot en werkelijk.

De Spuk die voor het grootste gedeelte veroorzaker is van deze verschillen aan zowel de inkomsten- als de lastenkant is de Spuk CDOKE (Specifieke Uitkering Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid) (€467.500). 

Daarnaast is zowel de baten als de lastenkant het plaatsen van zonnepanelen op schooldaken niet begroot (€42.478).

Niet-neutrale verschillen
Het jaarlijkse een budget van €25.000 beschikbaar voor duurzaamheidsinitiatieven. Op dit budget is €12.912 over in 2024. Daarnaast is er op het budget 'Wijkuitvoeringsplannen' €53.966 over.

€425.021
(nadeel)

baten
278 Beheer panden en gronden

€62.665
(voordeel)

lasten Dit verschil bestaat voor €27.026 uit (terugbetaalde) waterschapslasten 2020 t/m 2024. Daarnaast is er een voordeel op energieverbruik op het gemeentehuis in Wormerland van €35.231 (incidenteel voordeel).

€739.017
(nadeel)

baten

Het project Gele Lis is vertraagd waardoor de grondopbrengst €1.100.000 nog niet is ontvangen. Deze opbrengst wordt nu in 2025 verwacht. Deze opbrengst was begroot om toe te voegen aan de Algemene reserve om het weerstandsvermogen te verhogen. Ook die begrote toevoeging is vertraagd naar 2025. Hierdoor heeft deze vertraging geen nadelig effect op het jaarrekeningsaldo 2024.

Daarnaast zijn minder huurinkomsten gerealiseerd in het gemeentehuis, als gevolg van de leegstand van kantoorruimte op de 1e verdieping, ad €39.674. 

Tot slot is er een incidenteel voordeel van €389.151 op dit product in verband met de definitieve afhandeling van een langlopend geschil met de belastingdienst (sinds 2019) m.b.t. Sportpark Neck Zuid Wijdewormer.

Reserves

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024
Bestemmingsreserve Speelplaatsen 14.191 9.191 27.778
Bestemmingsreserve Onderhoud vaarwegen 263.880 263.880 351.630
Reserve Nog uit te voeren werken 773.764 658.309 563.921
Bestemmingsreserve Brandweerkazerne Wormer 571.222 544.021 544.021
Fonds Duurzaamheidsleningen 835.264 835.264 840.206
Bestemmingsreserve Duurzaamheid 1.141.823 1.013.720 1.076.632
Bestemmingsreserve bijdrage fietstunnel N515 - 157.500 157.500
Bestemmingsreserve Bruggen en kunstwerken (HHNK) - 280.161 280.161
Reserve Zaanbrug 8.470.632 8.070.632 8.163.723
Bestemmingsreserve Duurzame vervanging openbare verlichting 382.665 698.504 728.504
Totaal reserves 12.453.441 12.531.182 12.734.077
11-aug-2025

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Toelichting reserves

Bestemmingsreserve speelplaatsen
Jaarlijks wordt een vast bedrag (€60.000) aan deze reserve toegevoegd en de werkelijke uitgaven van het desbetreffende jaar worden eraan onttrokken. Hierdoor worden schommelingen in de exploitatie voorkomen. De werkelijke onderhoudskosten 2024 zijn €46.413. Dit bedrag is aan de reserve onttrokken.

Bestemmingsreserve onderhoud vaarwegen
Deze reserve is bedoeld voor het baggeren van het binnenstedelijk gebied. Jaarlijks wordt een vast bedrag (€90.000) aan deze reserve toegevoegd en de werkelijke uitgaven van het desbetreffende jaar worden eraan onttrokken. Hierdoor worden schommelingen in de exploitatie voorkomen. De werkelijke kosten voor baggeren in 2024 zijn €2.250. Dit bedrag is aan de reserve onttrokken.

Reserve Nog uit te voeren werken
Deze reserve is ingesteld om beschikbaar gestelde gelden voor projecten die aan het eind van een boekjaar nog niet zijn afgerond te reserveren. In de tabel hieronder zijn de gereserveerde gelden per 31 dec 2024 gespecificeerd.

  Reserve Nog uit te voeren werken In reserve per 31-12-2024
1 Reservering MRA metropoolregio Amsterdam 62.916
2 Reservering t.b.v. Zaanoeverproject 107.341
3 Reservering t.b.v. eigendomsoverdracht scholen 7.388
4 Reservering i.v.m. het project 'Digitaliseren bouwvergunningen' door Het Waterlands Archief 14.390
5 Reservering voor de implementatie van de omgevingswet 245.475
6 Reservering van de ontvangen subsidie 'Kerkenvisie' 25.000
7 Reservering i.v.m. deelname G1000 Burgerberaad thema 'wonen'  7.000
8 Reservering van de ontvangen gelden t.b.v. de Wet Kwaliteitsborging bouw* 31.684
9 Opstellen Integraal HuisvestingsPlan (IHP) Onderwijshuisvesting 16.765
10 Wet goed verhuurderschap** 4.996
11 Wijkuitvoeringsplannen (WUP) 40.966
  Totaal in reserve Nog uit te voeren werken per 31 dec 2024  563.921

*Wet Kwaliteitsborging bouw
Door de wet kwaliteitsborging bouw krijgt de gemeente meer toezicht en controle in de bouw, zodat bouwers zich aan de geldende regels houden. De wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) gaat hiervoor zorgen en is ingegaan in 2024. In 2024 zijn nog geen stappen ondernomen als gevolg van personele onderbezetting. Deze controlemiddelen worden in 2025 opgesteld, de reserve mag niet vrijvallen in 2024. 

**Wet goed verhuurderschap
Heeft een link met de begrotingspost woonruimteverdeling, en is gebaseerd op wettelijke verplichtingen. Het budget moet gereserveerd blijven om te voldoen aan de Wet betaalbare huur en de Wet goed verhuurderschap. Deze wetten zijn ontworpen om huurders te beschermen en vergen daarom een consistente financiering om effectief te worden geïmplementeerd. In overleg met woningbouwcorporaties zullen de maatregelen worden afgestemd. De werkelijk gemaakte kosten in 2024 (€2.004) zijn onttrokken.

Toevoegingen in 2024
In 2024 is er vanuit het rekeningresultaat €179.000 toegevoegd aan deze reserve (€45.000 voor het opstellen van het IHP (Integraal Huisvestingsplan Onderwijs); €7.000 voor Wet goed verhuurderschap; €90.000 voor het AV-systeem; €37.000 voor Wijkuitvoeringsplannen (WUP)). Daarnaast is het saldo van Wijkuitvoeringsplannen van de exploitatie toegevoegd aan de reserve (€3.966)

Vrijval in 2024
Een deel van de eerder gereserveerde budgetten uit eerdere jaren valt vrij uit deze reserve omdat er niet direct een concreet bestedingsdoel meer aan ten grondslag ligt. Ik noem de voornaamste gelden die vrijgevallen zijn in 2024: Robuust rechtsbeschermingssysteem (€19.274) en AV-systeem  (€90.000)(in verband met aanvraag van een nieuw/herzien krediet). Daarnaast valt €70.000 vrij omdat deze wordt overgeheveld naar een specifieke reserve 'Bijdrage fietstunnel N515'.

Onttrekkingen in 2024
De kosten die zijn gemaakt in 2024 die betrekking hebben op eerder gereserveerde budgetten zijn onttrokken aan de reserve. Ik noem de voornaamste: De werkelijk gemaakte kosten voor de Omgevingswet, Opstellen IHP, Project Integriteit en Wet goed verhuurderschap.

Reserve brandweerkazerne Wormer
Het doel van deze reserve is om de jaarlijkse kapitaallasten van de brandweerkazerne in Wormer te dekken, zodat deze lasten niet op de jaarlijkse exploitatie drukken. Jaarlijks wordt er €27.201 onttrokken, zo ook in 2024.

Reserve Fonds Duurzaamheidsleningen
Deze reserve is ingesteld voor het verstrekken van duurzaamheidsleningen aan particulieren voor duurzaamheidsleningen aan verenigingen, stichtingen en huurders. De hoogte van de reserve bepaalt het maximaal beschikbare bedrag waar leningen voor verstrekt kunnen worden. De hoogte van deze reserve is dus niet afhankelijk van werkelijke saldi van verstrekte leningen. In 2024 is er €4.943 toegevoegd aan deze reserve (voornamelijk rente).
Eind 2024 is er €427.173 verstrekt aan duurzaamheidsleningen aan particulieren en €27.148 aan duurzaamheidsleningen aan verenigingen, stichtingen en huurders.

Reserve Duurzaamheid
Er zijn in 2024 kosten gemaakt voor verduurzaming van het zwembad (€53.103) welke zijn onttrokken aan de reserve Duurzaamheid. Daarnaast wordt er vanuit deze reserve jaarlijks €25.000 beschikbaar gesteld voor duurzaamheidsinitiatieven, in 2024 is hiervan voor €12.088 gebruik gemaakt.
Er waren in 2024 ook kosten geraamd voor Wijkuitvoeringsplannen (€50.000) welke ten laste van de reserve Duurzaamheid zouden komen. De kosten hiervan worden gedeclareerd via een Specifieke uitkering (Spuk CDOKE) en zijn daarom in 2024 niet ten laste van de reserve gekomen. 

Bestemmingsreserve bijdrage fietstunnel N515
De gemeente had een reservering van €70.000 staan voor een fietstunnel onder de N515 in de Reserve 'Nog uit te voeren werken'. In 2024 is door de overname van wegen van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) ook geld ontvangen voor deze fietstunnel (€87.500). In 2024 is hiervoor een nieuwe reserve gevormd waar beide bedragen zijn toegevoegd.

Reserve Zaanbrug
Deze reserve is bedoeld om afschrijvingslasten van de Zaanbrug te dekken zodat deze lasten niet op het begrotingssaldo drukken. In 2024 is de Zaanbrug gereedgekomen en betaald. Afschrijving van de Zaanbrug start in 2025. We schrijven af in 25 jaar. De totale af te schrijven kosten waren lager dan in de reserve zat. Hierdoor is er €306.909 vrijgevallen uit de reserve (ten gunste van de Algemene Reserve). Deze vrijval was begroot op €400.000 (Najaarsbericht 2024).

Reserve Duurzame vervanging openbare verlichting
Ieder jaar wordt er €30.000 vanuit deze reserve beschikbaar gesteld voor het vervangen van openbare verlichting door ledverlichting. Het uitgavenpatroon om tot duurzame vervanging van openbare verlichting te komen verloopt grilliger dan de begroting. Zo waren in 2021 de lasten hoger dan begroot in verband met de duurzame herinrichting van de openbare verlichting Watermuntstraat-Koningsvarenstraat. In 2022, 2023 en 2024 zijn geen kosten gemaakt ten laste van deze reserve. In 2024 zijn er wel offertes aangevraagd voor het vervangen van een gedeelte van de openbare verlichting door ledverlichting. De opdracht tot aankoop van ledverlichting is in november 2024 gegeven. Door de lange levertijd en de vertraging op benodigde lichtberekeningen zullen deze werkzaamheden een vervolg krijgen in 2025.

Voor 2025 zal er een groter gebied van led worden voorzien als gevolg van vervangingsplannen bij een complete herinrichtingen van een wijk. Lopende vervangingsplannen zijn de wijk Wezenland de wijk Kalander. Daarnaast zijn er nog de nieuwbouwprojecten (zoals de Zaandriehoek, Gele Lisstraat, Molenbuurt 2, Wollegrasstraat te Wormer en de Sluisstraat Oostknollendam) waar de openbare verlichting van de bestaande omgeving aangepast moet worden op de nieuwe situatie.

In 2024 is er €345.839 toegevoegd aan de reserve in verband met overname wegenbeheer van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in de zomer van 2024. We ontvingen bij het overgaan van dit beheer geld voor openbare verlichting. Deze gelden zijn in de reserve Duurzame vervanging openbare verlichting gestort.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 incl. wijz. Rekening 2024
Voorziening Egalisatie riolering 2.579.125 2.799.615 3.283.571
Voorziening Egalisatie afval - 10.000 -
Voorziening onderhoud wegen (wegen HHNK) - 1.550.000 1.388.398
Voorziening Bruggen en kunstwerken 202.070 287.337 369.165
Totaal voorzieningen 2.781.195 4.646.952 5.041.134
11-aug-2025

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Toelichting voorzieningen

Egalisatievoorziening Afval
We zijn volgens de financiële regelgeving (BBV) sinds 2014 verplicht om gelden die we op afval over hebben beschikbaar te houden in een egalisatievoorziening. Deze gelden mogen niet aan andere doelen besteed worden dan aan afval. Daarnaast heeft deze voorziening als doel om de ontvangen afvalstoffenheffingen en de daarbij behorende uitgaven voor afval te spreiden over de jaren. Sinds eind 2021 is de egalisatievoorziening leeg. Dat betekent dat als er in een jaar meer kosten zijn dan opbrengsten afvalstoffenheffing dit direct ten late komt van het rekeningresultaat omdat de bufferfunctie van de voorziening niet aanwezig is om de kosten te kunnen spreiden over de jaren. Het beleid van de raad is 100% kostendekkende afvalstoffenheffing.

Tariefstijging 2024
In 2023 is gekozen om het tarief 2023 t.o.v. 2022 helemaal niet te verhogen, zelfs niet met het inflatiepercentage. Dit omdat eerst het effect van de invoering van het recycletarief werd afgewacht. In 2024 is een inflatie-inhaalslag gehanteerd en is de opbrengst afvalstoffenheffing met 8,5% gestegen (raadsbesluit november 2023).  Afvalstoffenheffing is een gedifferentieerd tarief is (per aanbieding van afval en een basisbedrag). Hierdoor kan het percentage waarmee een individuele aanslag afvalstoffenheffing stijgt afwijken van deze 8,5%. Zeker omdat inwoners zelf invloed uitoefenen op de hoogte van hun aanslag door hun afval goed te scheiden. De genoemde stijging van 8,5% is een stijging van de totale benodigde stijging van de opbrengst van afvalstoffenheffing. 

Niet kostendekkend
Omdat er in 2024 meer afvalkosten waren dan afvalopbrengsten is er wederom niets toegevoegd aan deze voorziening, de voorziening blijft leeg. 

Egalisatievoorziening Riolering
Deze voorziening dient om de kosten en baten over de jaren te spreiden en egaliseren. Daarnaast is het volgens de financiële regelgeving niet toegestaan de ontvangen rioolheffing aan andere zaken dan riool te besteden. Het reserveren van meeropbrengsten voor latere jaren is wel toegestaan. Aan deze egalisatievoorziening wordt jaarlijks het saldo van het product Riolering toegevoegd of onttrokken.

In 2024 bedraagt de toevoeging aan de voorziening €704.446. De werkelijke opbrengsten 2024 op het product riolering overstijgen namelijk de werkelijke kosten met €704.446.

In 2025 wordt het meerjarig rioolonderhoudsplan herzien in het WBP (WaterBeheerPlan) en daarmee wordt de hoogte van de voorziening en benodigde inkomsten voor de komende jaren herbeoordeeld.

Bruggen en kunstwerken
Deze voorziening is ingesteld bij de begroting 2018 naar aanleiding van het beheerplan Civieltechnische kunstwerken. Het doel van deze voorziening is om schommelingen in onderhoudswerkzaamheden gelijkelijk over de jaren te verdelen. De bruggen en duikers zijn opnieuw geïnspecteerd in 2021. Dit heeft geleid tot het onderhoudsprogramma 2021-2024. De gemiddelde onderhoudskosten worden toegevoegd aan deze voorziening (€265.971). Deze jaarlijkse toevoeging is vanaf 2024 structureel hoger in verband met areaaluitbreiding door overname van beheer van openbare ruimtes (waaronder bruggen) van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) sinds de zomer van 2024. De werkelijke kosten worden uit deze voorziening betaald. In 2024 waren de werkelijke kosten €98.876.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Programma 5 - Leefomgeving - Kengetallen

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.

Omschrijving Rekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024
Veiligheid      
Aantal verwijzing Halt per 10.000 jongeren (Bron:bureau Halt) 5,5 n.b. n.b.*
Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners (Bron: CBS) 0 n.b. n.b.*
Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (Bron: CBS) ** 0 n.b. n.b.*
Aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners (Bron: CBS) 5 n.b. n.b.*
Aantal vernielingen en beschadigingen in openbare ruimte per 1.000 inwoners (Bron:CBS)* 0 n.b. n.b.*
Milieu en Volksgezondheid      
Omvang huishoudelijk restafval aantal KG per inwoner (Bron: CBS) n.b.* 120 n.b.*
% Hernieuwbare energie (zon/wind/warmte) (Bron: RWS) n.b.* n.b. n.b.*

*De gevraagde cijfers zijn niet bekend bij de verplichte bronnen
**de genoemde aantallen betreffen het aantal mishandelingen