Reserve Verkiezingen
Het doel van deze reserve worden is het verdelen over de jaren van de onregelmatige uitgaven voor het houden van verkiezingen. De onregelmatigheid van de uitgaven komt doordat het aantal verkiezingen per jaar verschillend is. Er zijn jaren dat er helemaal geen verkiezingen zijn en er zijn jaren met één of meer verkiezingen. Door elk jaar het gemiddelde benodigde bedrag (€50.611) toe te voegen aan de reserve blijven de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk. De werkelijk gemaakte kosten worden uit de reserve gehaald. De werkelijke kosten per verkiezing zijn begroot €50.000.
In 2024 is er 1 verkiezingen geweest: Verkiezingen Europees Parlement 6 juni 2024. De totaal gemaakte kosten in 2024 bedragen €52.787. Deze werkelijk gemaakte kosten worden normaliter uit de reserve gehaald. Er kon in 2024 echter maximaal €50.611 uit de reserve gehaald worden. De reserve is hiermee per eind 2024 wederom leeg.
In het Voorjaarsbericht 2024 is de jaarlijkse toevoeging aan de voorziening structureel verhoogd met €15.000 (verhoging van €35.611 tot €50.611 per jaar). We blijven monitoren of de jaarlijkse toevoeging aan de reserve voldoende is om te reserveren.
|
Verloop reserve Verkiezingen
|
Mutaties 2024 |
| Saldo reserve 1 januari 2024 |
0 |
| Toevoeging in 2024: Jaarlijkse toevoeging conform begroting |
50.611 |
| Onttrekking in 2024: |
-50.611 |
| Saldo reserve 31 december 2024 |
0 |
Reserve Omgevingsvergunningen (opgeheven)
Voorheen hadden we een voorziening leges omgevingsvergunningen. Dit was niet geoorloofd volgens de regelgeving. Bij een voorziening moet je een gedegen plan voor toekomstige lasten kunnen overleggen aan de accountant. Er is slechts tot op zekere hoogte een relatie te leggen tussen de hoogte van de leges en de kosten die daar betrekking op hebben. En de kosten lopen eerder voor de baten uit dan andersom. Ambtelijke uren worden gemaakt voordat leges geheven worden.
Ook het aspect ‘maximale’ kostendekkendheid speelt een rol. Wij gebruikten de methode met de voorziening ook om de forse baten uit grote projecten te spreiden over meerdere begrotingsjaren als middel om de begroting dekkend te krijgen. Dit had tot gevolg dat het product Omgevingsvergunning meer dan 3 jaar achter elkaar meer dan kostendekkend zou zijn. Ook dit is niet toegestaan.
Om toch gebruik te maken van het spreiden van de baten over meerdere jaren hebben we de voorziening omgezet in een reserve om deze regelgeving te ‘omzeilen’. Nu blijkt echter dat ook op deze manier van administreren de baten uit de reserve meetellen in de kostendekkendheid. Dan zouden we dus alsnog meer dan kostendekkend zijn. We moeten dus de baten van de forse projecten in het jaar nemen dat ze opgelegd worden. Dit heeft een nadelig effect op de structurele begrotingssaldi, maar wel een incidenteel voordeel op het begrotingssaldo (en dus een voordeel op de Algemene Reserve).
In de begroting 2025 is deze methodiek al verwerkt en zijn de mutaties op de reserve verwijderd. Er stond echter nog een saldo per 31 december 2023 op de reserve die in het Najaarsbericht 2024 is vrijgegeven (€331.019). Daarnaast was er een bedrag van €1.468.843 begroot toe te voegen in 2024 omdat er in 2024 een forse legespiek verwacht werd. Ook deze toevoeging aan de reserve is in het Najaarsbericht 2024 afgeraamd. Hiermee is de reserve per eind 2024 leeg en heffen we deze reserve op.