Programma 1 - Dienstverlening

Wat is onze visie?

Terug naar navigatie - Programma 1 - Dienstverlening - Wat is onze visie?

Als zelfstandige gemeente staan wij dicht bij onze inwoners, ondernemers en instellingen. Zij staan centraal in onze dienstverlening. Vanuit deze visie is dienstverlening voor ons meer dan het loket van Burgerzaken waar inwoners een paspoort kunnen aanvragen. Als gemeente willen wij onze inwoners optimaal te woord staan en informatie bieden van hoge kwaliteit. Verder hoort het bij onze dienstverlening dat de gemeenteloketten toegankelijk zijn voor iedereen en dat we meedenken en proactief handelen. Deze servicenormen gelden voor al onze afdelingen. Integraal werken is hiervoor essentieel. Het gaat dan om zowel de wettelijke taken als om de samenhang op andere onderdelen binnen de diverse disciplines.

Programma 1: Doelenboom
Thema Doel Acties 2024
P1 1. Informatie-voorziening P1 1.1 Kwaliteit informatievoorziening verbeteren 1.1.1 - Meedoen met waarstaatjegemeente.nl
1.1.2 - Doorontwikkelen nieuwe website
1.1.3 - Onderzoeken haalbaarheid huis-aan-huisbezorgd medium
1.1.4 - Digitale dienstverlening uitbreiden
P1 2. Bereikbaarheid P1 2.1 Bereikbaarheid verbeteren 2.1.1 - Realiseren uitvoeringsplan
2.1.2 - Doorontwikkelen Integrale Toegang
P1 3. Processen P1 3.1 Procesmanagement verbeteren 3.1.1 - Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO) vullen
HEBBEN WE DE GEPLANDE DOELEN UIT DE BEGROTING 2024 GEREALISEERD?

P1 1. Informatievoorziening

Terug naar navigatie - P1 1. Informatievoorziening - Toelichting

Elke vraag die bij ons binnenkomt beantwoorden wij volgens onze servicenormen, of dit nu digitaal, per post, telefonisch of persoonlijk is. We denken en zoeken mee naar mogelijkheden en oplossingen. Onze informatievoorziening is actueel, begrijpelijk en transparant. 

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P1 1. Informatievoorziening - Onze doelen voor 2024

P1 1.1 Kwaliteit informatievoorziening verbeteren

Terug naar navigatie - P1 1. Informatievoorziening - Onze doelen voor 2024 - P1 1.1 Kwaliteit informatievoorziening verbeteren

Het is een constant proces om te werken aan kwalitatief goede informatievoorziening die aansluit bij vragen vanuit onze inwoners, ondernemers en instellingen. Als de situatie daarom vraagt, bieden we waar mogelijk maatwerk.

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P1 2. Bereikbaarheid

Terug naar navigatie - P1 2. Bereikbaarheid - Toelichting

De lijnen tussen inwoners, ondernemers, instellingen en de gemeente zijn kort en de persoonlijke contacten zijn warm. Contacten verlopen vooral via onze digitale kanalen: website, digitale formulieren en sociale media (zoals wettelijk ook vereist). Daarnaast blijven wij ook toegankelijk via de telefoon en voor het maken van een persoonlijke afspraak. 

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P1 2. Bereikbaarheid - Onze doelen voor 2024

P1 2.1 Bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - P1 2. Bereikbaarheid - Onze doelen voor 2024 - P1 2.1 Bereikbaarheid verbeteren

We verbeteren onze bereikbaarheid aan de hand van de behoefte van onze inwoners en de gevestigde bedrijven en instellingen. Onze prioriteit ligt bij het optimaliseren van de digitale dienstverlening en het realiseren van een laagdrempelige fysieke toegang binnen onze gemeente. 

Geplande acties voor 2024 met het behaalde restultaat

P1 3. Processen

Terug naar navigatie - P1 3. Processen - Toelichting

Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ondersteunt de Omgevingswet. Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deze wet beoogt een vereenvoudiging van wetgeving voor de ontwikkeling en het beheer van onze leefomgeving. Tientallen wetten en honderden regels worden gebundeld in één nieuwe wet. Juridische regels en kaarten worden vertaald naar toepasbare regels. Het is belangrijk dat het niveau van onze dienstverlening bij de overgang minstens gelijk blijft, maar we streven naar een hoger dienstverleningsniveau.

Onze doelen voor 2024

Terug naar navigatie - P1 3. Processen - Onze doelen voor 2024

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 1 - Dienstverlening - Wat heeft het gekost?
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl.wijz. Rekening 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
030 BRP (basisregistratie personen) 17.929 23.751 23.788 37
031 Persoonsdocumenten 73.236 77.257 143.663 66.406
032 Burgerlijke Stand 15.166 26.093 18.508 -7.585
033 Verkiezingen 149.850 99.288 102.075 2.787
034 Dienstverlening algemeen 1.186.741 1.312.324 1.268.708 -43.616
040 APV- en andere vergunningverlening 161.378 243.927 244.019 92
080 Bedrijfscontacten en -vestiging 22.680 26.777 25.292 -1.485
081 Markt 31.140 24.701 15.770 -8.931
082 Evenementen 318 1.390 1.944 554
260 Omgevingsvergunningen 691.332 994.911 1.003.526 8.615
261 Handhaving bestaande bouw en gebruik 118.498 128.525 127.865 -660
Totaal Lasten 2.468.269 2.958.944 2.975.158 16.214
Baten
030 BRP (basisregistratie personen) 33.326 32.363 43.770 11.407
031 Persoonsdocumenten 153.887 157.481 291.793 134.312
032 Burgerlijke Stand 24.392 37.218 23.526 -13.692
034 Dienstverlening algemeen 14.712 7.500 7.577 77
040 APV- en andere vergunningverlening 27.368 39.604 35.274 -4.330
081 Markt 16.826 15.594 16.410 816
082 Evenementen 1.939 5.180 2.307 -2.873
260 Omgevingsvergunningen 931.071 2.068.898 2.144.891 75.993
Totaal Baten 1.203.521 2.363.838 2.565.547 201.709

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Programma 1 - Dienstverlening - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2024.

Product Verschil baten/lasten
Toelichting
031 Persoonsdocumenten

€ 66.406
(nadeel)

 

 

€134.314
(voordeel)

lasten

 

 


baten

Paspoortpiek
Van 2024 tot en met 2028 is er een paspoortpiek te verwachten. In deze periode stijgt het aantal aanvragen voor nieuwe paspoorten en identiteitskaarten. De piek start in 2024 en duurt naar verwachting 5 jaar, dus tot en met 2028. Paspoorten en identiteitskaarten waren in 2014 voor het eerst 10 jaar geldig. Daarvoor was de geldigheidsduur van deze documenten 5 jaar. Tussen 2019 en 2024 waren er weinig aanvragen voor nieuwe documenten. Doordat de eerste paspoorten en identiteitskaarten met een nieuwe geldigheid verlopen in 2024, verwachten wij de komende jaren een hoger aantal aanvragen. Extra paspoortaanvragen gaan gepaard met hogere baten, maar ook hogere lasten (we moeten een rijksdeel van de leges doorstorten aan het Rijk). Beide budgetten zijn in het Voorjaarsbericht 2024 al verhoogd, echter niet voldoende. Vanaf 2025 zijn beide budgetten al extra verhoogd.

034 Dienstverlening algemeen

€ 43.616
(voordeel)

lasten

BAG
De uitvoering van de BAG (Basisadministratie Adressen en Gebouwen) brengt structureel minder kosten met zich mee dan begroot. We nemen dit voordeel mee in het Voorjaarsbericht 2025.

260 Omgevingsvergunningen

€ 75.993 (voordeel)

baten

Leges omgevingsvergunningen
Er zijn in 2024 een aantal grote projecten tot legesvergunning gekomen. De legesopbrengst is afhankelijk van de bouwsom, welke lastig in te schatten is bij grote (langlopende) projecten. De begrote legesopbrengst was ruim 2 miljoen, dus de afwijking is minder dan 4% (voordelig). 

 

Toelichting Reserves

Terug naar navigatie - Programma 1 - Dienstverlening - Toelichting Reserves

Reserve Verkiezingen
Het doel van deze reserve worden is het verdelen over de jaren van de onregelmatige uitgaven voor het houden van verkiezingen. De onregelmatigheid van de uitgaven komt doordat het aantal verkiezingen per jaar verschillend is. Er zijn jaren dat er helemaal geen verkiezingen zijn en er zijn jaren met één of meer verkiezingen. Door elk jaar het gemiddelde benodigde bedrag (€50.611) toe te voegen aan de reserve blijven de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk. De werkelijk gemaakte kosten worden uit de reserve gehaald. De werkelijke kosten per verkiezing zijn begroot €50.000.

In 2024 is er 1 verkiezingen geweest: Verkiezingen Europees Parlement 6 juni 2024. De totaal gemaakte kosten in 2024 bedragen €52.787. Deze werkelijk gemaakte kosten worden normaliter uit de reserve gehaald. Er kon in 2024 echter maximaal €50.611 uit de reserve gehaald worden. De reserve is hiermee per eind 2024 wederom leeg.

In het Voorjaarsbericht 2024 is de jaarlijkse toevoeging aan de voorziening structureel verhoogd met €15.000 (verhoging van €35.611 tot €50.611 per jaar). We blijven monitoren of de jaarlijkse toevoeging aan de reserve voldoende is om te reserveren.

Verloop reserve Verkiezingen

Mutaties 2024
Saldo reserve 1 januari 2024 0
Toevoeging in 2024: Jaarlijkse toevoeging conform begroting 50.611
Onttrekking in 2024: -50.611
Saldo reserve 31 december 2024 0

 

Reserve Omgevingsvergunningen (opgeheven)
Voorheen hadden we een voorziening leges omgevingsvergunningen. Dit was niet geoorloofd volgens de regelgeving. Bij een voorziening moet je een gedegen plan voor toekomstige lasten kunnen overleggen aan de accountant. Er is slechts tot op zekere hoogte een relatie te leggen tussen de hoogte van de leges en de kosten die daar betrekking op hebben. En de kosten lopen eerder voor de baten uit dan andersom. Ambtelijke uren worden gemaakt voordat leges geheven worden.
Ook het aspect ‘maximale’ kostendekkendheid speelt een rol. Wij gebruikten de methode met de voorziening ook om de forse baten uit grote projecten te spreiden over meerdere begrotingsjaren als middel om de begroting dekkend te krijgen. Dit had tot gevolg dat het product Omgevingsvergunning meer dan 3 jaar achter elkaar meer dan kostendekkend zou zijn. Ook dit is niet toegestaan.
Om toch gebruik te maken van het spreiden van de baten over meerdere jaren hebben we de voorziening omgezet in een reserve om deze regelgeving te ‘omzeilen’. Nu blijkt echter dat ook op deze manier van administreren de baten uit de reserve meetellen in de kostendekkendheid. Dan zouden we dus alsnog meer dan kostendekkend zijn. We moeten dus de baten van de forse projecten in het jaar nemen dat ze opgelegd worden. Dit heeft een nadelig effect op de structurele begrotingssaldi, maar wel een incidenteel voordeel op het begrotingssaldo (en dus een voordeel op de Algemene Reserve).
In de begroting 2025 is deze methodiek al verwerkt en zijn de mutaties op de reserve verwijderd. Er stond echter nog een saldo per 31 december 2023 op de reserve die in het Najaarsbericht 2024 is vrijgegeven (€331.019). Daarnaast was er een bedrag van €1.468.843 begroot toe te voegen in 2024 omdat er in 2024 een forse legespiek verwacht werd. Ook deze toevoeging aan de reserve is in het Najaarsbericht 2024 afgeraamd. Hiermee is de reserve per eind 2024 leeg en heffen we deze reserve op.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Programma 1 - Dienstverlening - Kengetallen

Dit zijn de verplichte indicatoren vanuit de BBV.  

Omschrijving Rekening 2023 Begroting 2024 Rekening 2024
% Functiemenging (Bron: LISA) * 40,2% 42,5% 42,5%**
Aantal vestigingen van bedrijven per 1.000 inwoner van 15 t/m 64 jaar (Bron: LISA)** 171 147,78% 147,78**

* Functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen banen). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. 
** Actuele gegevens waren niet beschikbaar bij bron Lisa, dit betrof een schatting.