Bijlagen

Taakvelden

Waar gaat het over?

Terug naar navigatie - Waar gaat het over?

Vanuit de financiële regelgeving (BBV) is een financieel overzicht per taakveld verplicht. De taakvelden zijn voor alle decentrale overheden gelijk en zijn bedoeld om landelijke vergelijkingen te kunnen maken. 

Terug naar navigatie - Taakvelden
Taakvelden begroting 2025 Begroting 2025
Geen Taakveld -28.643
0.1 Bestuur -1.708.088
0.10 Mutaties reserves -683.353
0.2 Burgerzaken -1.105.925
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -315.692
0.4 Overhead -9.653.438
0.5 Treasury 655.599
0.61 OZB woningen 3.510.503
0.62 OZB niet-woningen 1.253.564
0.64 Belastingen overig -186.885
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds 31.870.144
0.8 Overige baten en lasten 622.871
1.1 Crisisbeheersing en brandweer 1.848.078
1.2 Openbare orde en veiligheid -863.993
2.1 Verkeer en vervoer -3.471.988
2.4 Economische havens en waterwegen 469.423
3.1 Economische ontwikkeling 25.540
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -768
3.4 Economische promotie 68.151
4.1 Openbaar basisonderwijs 64.994
4.2 Onderwijshuisvesting 469.238
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -805.879
5.1 Sportbeleid en activering 105.708
5.2 Sportaccommodaties -663.898
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -278.047
5.5 Cultureel erfgoed -95.931
5.6 Media -339.644
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -1.173.267
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -861.167
6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO 1.663.829
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 1.870.551
6.3 Inkomensregelingen -1.609.307
6.4 WSW en beschut werk 80.361
6.5 Arbeidsparticipatie 324.403
6.60 Hulpmiddelen en diensten (WMO) -525.322
6.711 Huishoudelijke hulp (WMO) 1.538.834
6.712 Begeleiding (WMO) 757.845
6.713 Dagbesteding (WMO) 413.910
6.714 Overige maatwerkarrangementen (WMO) 26.350
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 3.260.630
6.792 PGB Jeugd 221.618
6.821 Jeugdbescherming 243.049
7.1 Volksgezondheid -1.031.458
7.2 Riolering 0
7.3 Afval 0
7.4 Milieubeheer -699.197
7.5 Begraafplaatsen en crematoria -449.407
8.1 Ruimte en leefomgeving -211.658
8.3 Wonen en bouwen -1.038.494

Begrotingsrichtlijnen 2025

Waar gaat het over?

Terug naar navigatie - Waar gaat het over?

Gemeenten zijn verplicht een begroting en een meerjarenraming voor ten minste drie jaar volgend op het begrotingsjaar op te stellen. Voor het opstellen van de begroting en meerjarenramingen zijn de volgende begrotingsrichtlijnen van toepassing.

Beoogd resultaat

Terug naar navigatie - Beoogd resultaat

Het beoogde resultaat is om alle taken en activiteiten met betrekking tot de gemeentelijke huishouding op te nemen in de Begroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028. Het doel is vervolgens een structureel sluitende meerjarenbegroting vast te stellen.

Richtlijnen

Terug naar navigatie - Richtlijnen

Voor het opstellen van de Begroting 2025 hanteren wij de volgende richtlijnen:

Beleid
a. Het uitgangspunt vormt het coalitieakkoord 2022-2026. Het college van B&W werkt deze agenda verder uit aan de hand van de vragen: Welke doelstellingen hebben we? Wat gaan we
doen om deze doelstellingen te bereiken? en Wat kost het?;
b. Raadsbesluiten tot en met de vergadering van juni 2024 inclusief de vermelde posten in het voorjaarsbericht 2024 worden verwerkt in de programmabegroting 2025;
c. Raadsbesluiten van juli tot en met december 2024, met meerjarige (structurele) gevolgen,
worden verwerkt in de eerste begrotingswijziging van 2025;

Kostenontwikkeling
d. Er is rekening gehouden met een inflatie van 2,5% voor de zgn. ‘prijzen’ (= opgaven CPB-prognose van maart 2024). Dit betreffen de directe uitgaven- en inkomstenbudgetten;
e. Rekening is gehouden met een interne loonkostenstijging van 4,4%. Dit is conform de Begroting 2025 van OVER-gemeenten, waar de loonkosten van de ambtelijke organisatie in zijn
opgenomen. Het betreft hier dus alleen de loonkosten van het bestuur van Wormerland. Deze indexatie is noodzakelijk om periodieken, verhoging sociale lasten en pensioenlasten te dekken;
f. Voor de gemeenschappelijke regelingen is eveneens een inflatie van 2,5% gehanteerd. Prijsstijgingen hoger dan dit percentage, zijn slechts opgenomen voor zover daar contracten, bestuurlijke afspraken of andere ‘bewijsstukken’ aan ten grondslag liggen;
g. De begrotingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dienen we uiterlijk 31 mei te hebben ontvangen, zodat deze kunnen worden verwerkt in de
programmabegroting 2025-2028. Mocht dit niet het geval zijn dan stijgen de lasten voor de Begroting 2025-2028 met de in f voorgestelde stijgingen;

Renteontwikkeling
h. De rekenrente wordt sinds 2022 jaarlijks opnieuw berekend en bij de Kadernota vastgesteld. Dit is opgenomen in de nota ‘waardering vaste activa, afschrijvingen en rente’, welke in december
2020 is vastgesteld. Deze wordt gebruikt voor diverse berekeningen zoals afkoopsommen, contante waarden, maar met name voor de kapitaallasten over investeringen. Voor 2025 is de
rekenrente, net als voor de vorige paar jaar 1,5%. Voor het opstellen van de Begroting 2025 wordt daarom een rekenrente van 1,5% gehanteerd.

Overige
i. In de vergaderingen van de samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen dient ons gemeenschappelijk standpunt met betrekking tot de loon- en prijsstijgingspercentages en
de aanleverdatum van de begrotingen te worden ingebracht;
j. De jaarschijf 2025 van het meerjarenplan (MJP) 2025-2028 wordt vastgesteld bij de Kadernota 2025, voor wat betreft vervangingsinvesteringen, areaaluitbreiding en intensivering bestaand beleid. De consequenties ervan worden direct verwerkt in de programma’s van de Programmabegroting 2025-2028.

Gemeentelijke belastingen en retributies
k. Voor de tarieven gaan wij uit van een stijging gelijk aan het inflatiepercentage, in dit geval van
2,5%. Uitzonderingen op de algemene regel van de toegestane stijging zijn:

  • Reisdocumenten / rijbewijzen: de tarieven van de reisdocumenten / rijbewijzen zijn aan een wettelijk maximum gebonden;
  • Afvalstoffenheffing / rioolrecht: met betrekking tot deze tarieven geldt, met uitzondering van
    de BCF-component, een kostendekking van 100%;
  • Voor wat betreft de OZB en de RZB geldt dat niet de tarieven, maar de opbrengst stijgt met
    het genoemde inflatiepercentage. Daarbij komt, sinds de Begroting 2021, dat de korting op
    de Algemene Uitkering naar aanleiding van de WOZ-waardestijging, bij de geraamde
    onroerendezaakbelasting opbrengst wordt opgeteld.

Afkortingenlijst

Afkortingen

Terug naar navigatie - Afkortingen
AKCI-subsidie Subsidie m.b.t. Advies Klimaatneutraal en Circulair Inkopen
AOH Achterstallig onderhoud
APV Algemene Plaatselijke Verordening
AWBZ Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
BABS Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand
BAG Basisadministratie Adressen en Gebouwen
BBV Besluit Begroting en Verantwoording
BCF Btw-compensatiefonds
BGT Basisregistratie Grootschalige Topografie
BIG Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten
BNG Bank Nederlandse Gemeenten
BOA Buitengewoon Opsporingsambtenaar
BRO Basisregistratie Ondergronden
BRP Basisregistratie personen
Btw Belasting Toegevoegde Waarde
B&W Burgemeester en Wethouders
CAO Collectieve Arbeidsovereenkomst
CBS Centraal Bureau voor de Statistiek
CPA Centrale Post Ambulancevervoer
CPB Centraal PlanBureau
DSO Digitaal Stelsel Omgevingswet
DVO Dienstverleningsovereenkomst
EMU Europese Monetaire Unie
ENSIA Invoeren van Eenduidig Normatiek Single Information Audit
EZW Energiebedrijf Zaanstreek-Waterland
fido Financiering decentrale overheden
GBA Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
GGD Gemeenschappelijke GezondheidsDienst
GHOR Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio
GRP Gemeentelijk Rioleringsplan
GR Gemeenschappelijke regeling
GVVP Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan
HHNK Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
HVC Huisvuil Centrale
ICT Informatie- en communicatietechnologie
IHP Integraal Huisvestingsplan
ISV Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing
ISW Interregionaal Samenwerkingsverband
JOP Jongeren Ontmoetings Plaats
KCC KlantContactCentrum
MFA Multifunctionele accommodatie
MIP Meerjaren Investerings Plan (openbare werken)
MJP Meerjarenplan
MKB Midden- en kleinbedrijf
MOP Meerjarig Onderhoudsplan
MRA Metropoolregio Amsterdam
NUP Nationaal Uitvoeringsprogramma
OD IJmond Omgevingsdienst IJmond
OV Openbare verlichting
OZB Onroerend Zaak Belasting
pgb Persoonsgebonden budget
PO Primair onderwijs
PPS-constructie Publiek-private samenwerkingsverbanden
PUN Paspoortuitvoeringsregeling
RIEC Regionale Informatie- en Expertisecentrum
RUD Regionale uitvoeringsdienst
RWBB Roerende Woon-en Bedrijfsruimte Belasting
SCWO Sociaal cultureel centrum Wormerland
SOK Samenwerkingsovereenkomst
SVn Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse Gemeenten
TOZO Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (corona-crisis)
UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
VANG Van afval naar grondstof
VHROSV Volkshuisvesting Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing
VNG Vereniging Nederlandse Gemeenten
VO Voortgezet onderwijs
VrZW Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
VTH Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
VVI Vuilverbrandingsinstallatie
WABO Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wajong Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten
Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning
WOZ Waardering onroerende zaken
Wro Wet ruimtelijke ordening
WSW Wet Sociale Werkvoorziening
WWB Wet Werk en Bijstand