Programma 1 - Dienstverlening

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

Binnen het programma Dienstverlening zetten we ons in op het gebied van: Burgerlijke stand, Basisregistratie personen (BRP), de Kieswet, vergunningverlening en overige directe en digitale dienstverlening aan onze inwoners, ondernemers en instellingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Als zelfstandige gemeente staan wij dicht bij onze inwoners, ondernemers en instellingen. Zij staan centraal in onze dienstverlening. Vanuit deze visie is dienstverlening voor ons meer dan het loket van Burgerzaken waar inwoners een paspoort kunnen aanvragen. Als gemeente willen wij onze inwoners optimaal te woord staan en informatie bieden van hoge kwaliteit. Verder hoort het bij onze dienstverlening dat de gemeenteloketten toegankelijk zijn voor iedereen en dat we meedenken en proactief handelen. Deze servicenormen gelden voor al onze afdelingen. Integraal werken is hiervoor essentieel. Het gaat dan om zowel de wettelijke taken als om de samenhang op andere onderdelen binnen de diverse disciplines.

Programma 1: Doelenboom
Thema Doel Acties 2025
THEMA 1 DOEL 1.1 1.1.1 - Doorontwikkelen nieuwe website
Informatievoorziening Kwaliteit informatievoorziening verbeteren 1.1.2 - Digitale dienstverlening uitbreiden
THEMA 2 DOEL 2.1 2.1.1 - Uitvoeren Uitvoeringsplan Dienstverlening
Bereikbaarheid Bereikbaarheid verbeteren 2.1.2 - Doorontwikkelen Integrale toegang

P1 THEMA 1: Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Toelichting

Elke vraag die bij ons binnenkomt beantwoorden wij volgens onze servicenormen, of dit nu digitaal, per post, telefonisch of persoonlijk is. We denken en zoeken mee naar mogelijkheden en oplossingen. Onze informatievoorziening is actueel, begrijpelijk en transparant.

P1 THEMA 2: Bereikbaarheid

Terug naar navigatie - Toelichting

De lijnen tussen inwoners, ondernemers, instellingen en de gemeente zijn kort en de persoonlijke contacten zijn warm. Contacten verlopen vooral via onze digitale kanalen: website, digitale formulieren en sociale media (zoals wettelijk ook vereist). Daarnaast blijven wij ook toegankelijk via de telefoon en voor het maken van een persoonlijke afspraak.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P1 DOEL 2.1: Bereikbaarheid verbeteren

Terug naar navigatie - P1 DOEL 2.1: Bereikbaarheid verbeteren

We verbeteren onze bereikbaarheid aan de hand van de behoefte van onze inwoners en de gevestigde bedrijven en instellingen. Onze prioriteit ligt bij het optimaliseren van de digitale dienstverlening en het realiseren van een laagdrempelige fysieke toegang binnen onze gemeente.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl.wijz. Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
030 BRP (basisregistratie personen) 17.929 23.751 24.345 24.345 24.345 24.345
031 Persoonsdocumenten 73.236 77.257 153.689 153.689 153.689 78.689
032 Burgerlijke Stand 15.166 26.093 27.187 27.187 27.187 27.187
033 Verkiezingen 149.850 99.288 35.553 85.553 135.553 85.553
034 Dienstverlening algemeen 1.186.741 1.312.324 1.344.024 1.344.024 1.344.024 1.344.024
040 APV- en andere vergunningverlening 161.378 243.927 372.951 372.951 372.951 372.951
080 Bedrijfscontacten en -vestiging 22.680 26.777 25.540 25.540 25.540 25.540
081 Markt 31.140 24.701 16.752 16.752 16.752 16.752
082 Evenementen 318 1.390 1.425 1.425 1.425 1.425
260 Omgevingsvergunningen 691.332 994.911 954.961 954.961 954.961 954.961
261 Handhaving bestaande bouw en gebruik 118.498 128.525 135.482 135.482 135.482 135.482
Totaal Lasten 2.468.269 2.958.944 3.091.909 3.141.909 3.191.909 3.066.909
Baten
030 BRP (basisregistratie personen) 33.326 32.363 33.172 33.172 33.172 33.172
031 Persoonsdocumenten 153.887 157.481 291.292 291.292 291.292 161.292
032 Burgerlijke Stand 24.392 37.218 38.149 38.149 38.149 38.149
034 Dienstverlening algemeen 14.712 7.500 7.500 7.500 7.500 7.500
040 APV- en andere vergunningverlening 27.368 39.604 40.594 40.594 40.594 40.594
081 Markt 16.826 15.594 15.984 15.984 15.984 15.984
082 Evenementen 1.939 5.180 5.310 5.310 5.310 5.310
260 Omgevingsvergunningen 931.071 2.068.898 250.056 250.056 250.056 250.056
Totaal Baten 1.203.521 2.363.838 682.057 682.057 682.057 552.057

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2024.

Product Verschil Toelichting
031 Persoonsdocumenten lasten €76.432 (nadeel) Er is sprake van een zgn. 'paspoortenpiek': Vanaf 2014 zijn de reisdocumenten 10 jaar geldig, in plaats van 5 jaar. Daardoor is een flinke toename in het aantal verstrekte documenten te zien vanaf 2024. Zowel de inkomsten van reisdocumenten, als de bijbehorende af te dragen rijksleges, zijn van 2024 t/m 2027 een stuk hoger dan de jaren daarvoor. Voor 2024 was er al wat bijgeraamd, maar dat bleek nog hoger te moeten. Dit wordt in het Najaarsbericht 2024 aangepast en is voor de jaren 2025 t/m 2027 in deze begroting verwerkt. 

baten €133.811

(voordeel)

Zie de toelichting bij de lasten.
033 Verkiezingen

lasten €63.735

(voordeel)

Voor het jaar 2025 verwachten we geen verkiezing te moeten organiseren. Daarom zijn de lasten (die overigens worden vereffend met de reserve) voor 2025 lager dan in 2024.
034 Dienstverlening algemeen

lasten €31.700

(nadeel)

In de begroting 2025 is de doorrekening van de werkorganisatie hoger dan in 2024. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.
040 APV- en andere vergunningverlening

lasten €129.024

(nadeel)

In de begroting 2025 is de doorrekening van de werkorganisatie hoger dan in 2024. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.
260 Omgevingsvergunningen lasten €39.950 (voordeel) In de begroting 2025 is de doorrekening van de werkorganisatie lager dan in 2024. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.

baten €1.818.842

(nadeel)

Voor het jaar 2024 zijn er een aantal grote projecten begroot qua legesinkomsten. Dat is voor het jaar 2025 niet het geval. (De raming voor 2024 zal overigens waarschijnlijk bij het Najaarsbericht 2024 moeten worden verlaagd.) Een deel van deze baten voegden we toe aan de egalisatiereserve. Vanaf 2025 hanteren we (noodgedwongen door de regelgeving) een andere techniek hiervoor. Daarbij komt dat is gebleken dat het niet te prognotiseren/begroten is, in welk jaar de leges voor de grote projecten zullen worden ontvangen.

In het Najaarsbericht 2023 is de Egalisatievoorziening leges omgevingsvergunningen omgezet in een Egalisatiereserve omdat de voorziening niet voldeed aan de vereiste regelgeving. Nu blijkt dat ook het hebben van een egalisatiereserve niet toegestaan is. We gebruikten deze reserve om opbrengsten van grote projecten te spreiden over toekomstige begrotingsjaren. De regelgeving zegt dat we niet meer dan 100% kostendekkend mogen zijn. Dat mag wel op incidentele basis, maar niet structureel. Door de spreiding van opbrengsten waren we langer dan 3 jaar meer dan 100% kostendekkend en dat mag niet. De mutaties op de reserve in de begroting hebben we daarom laten vervallen. Dit heeft een nadelig begrotingseffect van €350.000 per jaar. 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bestemmingsreserve Verkiezingen 0 611 51.425 52.105 2.756 3.407
Egalisatiereserve leges omgevingsvergunningen 331.019 331.019 331.019 331.019 331.019 331.019
Totaal reserves 331.019 331.630 382.444 383.124 333.775 334.426
14-okt-2024

Toelichting Reserves

Terug naar navigatie - Toelichting Reserves

Reserve Verkiezingen
Het doel van deze reserve worden is het verdelen over de jaren van de onregelmatige uitgaven voor het houden van verkiezingen. De onregelmatigheid van de uitgaven komt doordat het aantal verkiezingen per jaar verschillend is. Er zijn jaren dat er helemaal geen verkiezingen zijn en er zijn jaren met één of meer verkiezingen. Door elk jaar het gemiddelde benodigde bedrag (afgerond €51.000) toe te voegen aan de reserve blijven de jaarlijkse lasten voor de exploitatie gelijk. De werkelijk gemaakte kosten worden uit de reserve gehaald. Per te organiseren verkiezing zijn de kosten begroot op €50.000.  De werkelijke gemaakte kosten worden onttrokken uit deze reserve.

In 2025 verwachten we geen verkiezing te organiseren.

Egalisatiereserve leges omgevingsvergunningen
In het Najaarsbericht 2023 is de Egalisatievoorziening leges omgevingsvergunningen omgezet in een Egalisatiereserve omdat de voorziening niet voldeed aan de vereiste regelgeving. Nu blijkt dat ook het hebben van een egalisatiereserve niet toegestaan is. We gebruikten deze reserve om opbrengsten van grote projecten te spreiden over toekomstige begrotingsjaren. De regelgeving zegt dat we niet meer dan 100% kostendekkend mogen zijn. Dat mag wel op incidentele basis, maar niet structureel. Door de spreiding van opbrengsten waren we langer dan 3 jaar meer dan 100% kostendekkend en dat mag niet. De mutaties op de reserve in de begroting hebben we daarom laten vervallen. Dit heeft een nadelig begrotingseffect van €350.000 per jaar.