Paragraaf Taakstellingen en Stelposten

Waar gaat deze paragraaf over?

Terug naar navigatie - Waar gaat deze paragraaf over?

Deze paragraaf is in de begroting 2022 voor het eerst opgenomen. Onze toezichthouder, de Provincie heeft om deze paragraaf gevraagd in verband met de verslechterde financiële positie bij gemeenten. De oorzaak van deze verslechterde financiële positie ligt in het overdragen van taken vanuit het Rijk zonder toereikende financiële middelen om deze taken uit te kunnen voeren. De financiële positie van gemeenten is hierdoor steeds meer onder druk komen te staan. Gevolg hiervan bij gemeenten zijn dat er steeds vaker bezuinigingsmaatregelen, ombuigingen en/of taakstellingen nodig zijn om de meerjarenbegroting sluitend te maken. In deze paragraaf wordt een totaalbeeld geschetst welke van deze zaken in de begroting van Wormerland aan de orde zijn.

In deze primaire programmabegroting 2025-2028 zijn de volgende zaken opgenomen:

Stelposten:

Stelposten, opgenomen in de primaire begroting 2025 2026 2027 2028
1) Extra OZB i.v.m. areaaluitbreiding door nieuwe woningen      5.507 6.608 62.044 118.949
2) Stelpost algemene uitkering prognose onder het BCF-plafond 249.354 249.354 249.354 249.354
3) Stelpost algemene uitkering jeugdzorg 0 211.997 157.505 139.963
Totaal 254.861 467.959 468.903  508.266

Toelichting:

1) De stelpost voor OZB ivm areaaluitbreiding is niet nieuw, die nemen we al langere tijd op in onze begroting, op basis van de verwachte nieuwbouw in de komende jaren.

2) Bij de inwerkingtreding van het BTW Compensatiefonds in 2003 heeft een uitname uit het gemeentefonds plaatsgevonden, om op macro-niveau de declaraties van het btw-compensatiefonds aan alle overheden te kunnen voldoen. Hieraan is op macro-niveau een bepaald maximum (drempel) gesteld. Gemeenten declareren jaarlijks hun compensabele btw via het bcf-compensatiefonds. Als alle gemeenten onder het plafond declareren wordt het overgebleven macro-budget verdeeld via de algemene uitkering. Het is toegestaan deze stelpost op te voeren tot de werkelijke hoogte van meest recente afrekening van het bcf (2022).

3) Sinds de decentralisatie van jeugdzorg is er een discussie op landelijk niveau gaande over de disbalans in kosten versus de rijksbijdragen van jeugdzorg. Al een aantal jaren ontvangen we steeds 1 jaar aanvullende jeugdgelden via de algemene uitkering vooruitlopend op een structurele bijdrage. Het uitblijven van de structurele verhoging hangt samen met de hervormingsagenda. Deze hervormingsagenda is een set met maatregelen en onderzoeken waaraan de gemeenten moeten voldoen om de kosten van jeugdzorg beheersbaar te maken en toekomstbestendig. In de meicirculaire 2023 is de vergoeding voor jeugdzorg verhoogd tot en met het jaar 2025. Vanaf 2026 mogen we een stelpost jeugdzorgmiddelen opnemen ter hoogte van de hierboven genoemde bedragen in de tabel.

 

Taakstellingen:
Van taakstellingen is geen sprake in deze begroting 2025-2028.