Inleiding

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Aanbiedingsbrief

Aan de raad van Wormerland,

In de Kadernota 2025-2028 is afgesproken om in het kader van Duurzaam Begrotingsevenwicht de Begroting 2025-2028 met een eerste begrotingswijziging in samenhang in november 2024 aan de gemeenteraad voor te leggen. Deze aanbiedingsparagraaf slaat op de conceptbegroting 2025-2028. In deze begroting zijn de onontkoombare uitgaven uit de Kadernota verwerkt. In de brief bij de eerste begrotingswijziging gaan wij nader in op de verdere uitgaven, m.n. de al eerder inzichtelijke noodzakelijke en wenselijke uitgaven vanuit de kadernota en uitgaven die sinds de vaststelling van de kadernota in zicht kwamen en de voorstellen vanuit het Duurzaam Begrotingsevenwicht.

Alle gemeenten hebben te maken met financiële problemen als gevolg van keuzes die het Rijk maakt. Gemeenten krijgen steeds meer taken vanuit het Rijk, maar minder inkomsten. De gemeenten staan met hun rug tegen de muur. Dit heeft ook gevolgen voor de begroting van de gemeente Wormerland. Daarom is het college van Wormerland in april 2024 met het project Duurzaam Begrotingsevenwicht gestart. Het doel is het in balans brengen van taken die we (wettelijk) moeten uitvoeren en het geld dat we kunnen uitgeven. En hiermee zorgen voor een goede dienstverlening en goede voorzieningen voor inwoners, ondernemers en instellingen.

De gemeenteraad is in juni 2024 actief betrokken bij het opstellen van de benodigde kaders om te komen tot keuzevoorstellen die laten zien waar en hoe taken anders kunnen, welke taken we niet meer oppakken, en wat daarvan de gevolgen voor onze inwoners, ondernemers en instellingen zijn. Deze kaders zijn bij de Kadernota vastgesteld. Uit deze kaders vloeien keuzevoorstellen voort om te komen tot een sluitende meerjarenbegroting voor de gemeente Wormerland. Daar waar het de bevoegdheid van de raad betreft worden deze in de 1e begrotingswijziging voor besluitvorming aangeboden bij de Begrotingsraad in november 2024. Dit vergelijkbaar als vorig jaar bij de begroting 2024 met daarbij tegelijkertijd de 1e begrotingswijziging 2024.

Naast het in balans brengen van de begroting is het ook belangrijk om regionaal en landelijk continue het gesprek met het Rijk te voeren over de financiële onderlinge verhoudingen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) praat namens ons met de regering. Het doel is om als gemeenten meer geld te krijgen om onze inwoners, ondernemers en instellingen goede dienstverlening te bieden. Ook doen wij in opdracht van de gemeenteraad een beroep op onze partners van de gemeenschappelijke regeling om naar aanleiding van de financieel zware tijd bij de gemeenten ook een bijdrage wordt verwacht van de gemeenschappelijke regelingen. 

Ook na de eerste begrotingswijziging 2025 ziet het financiële toekomstbeeld voor de gemeente Wormerland er zorgelijk uit. De tekorten zijn zo hoog dat zonder extra rijksbijdragen geen structureel sluitende begroting kan worden gepresenteerd in de komende jaren. Niet alleen lokaal beleid staat onder druk, maar ook de wettelijke taken zijn niet uit te voeren met de huidige Rijksmiddelen. Het scenario dat het rijk niet met de benodigde financiën over de brug komt om onze taken uit te voeren heeft verstrekkende gevolgen. Te denken valt aan stagnatie van woningbouwprojecten, verslechterde zorg, sluiten van lokale voorzieningen, verpaupering van de openbare ruimtes, versobering subsidieverstrekking, enz. Kortom, het raakt alle inwoners op allerlei vlakken die de leefbaarheid in ons dorp bepalen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) lobbyt namens alle gemeenten in Den Haag om niet in dit doomscenario terecht te komen. De VNG is de stem van de gemeentes om bij het rijk duidelijk te maken wat de consequenties zijn van hun financieel beleid.

Het goede nieuws is dat wij u een sluitend begrotingsvoorstel voorleggen voor het jaar 2025 en dat daarmee de lopende dienstverlening kan worden voortgezet en er ook nog gehoor kan worden gegeven aan nieuwe noodzakelijke en gewenste uitgaven die gericht zijn op maatschappelijke voorzieningen die van belang zijn voor de lokale samenleving die wij als gemeentebestuur goed willen bedienen. Voor de jaren na 2025 zijn wij, samen met de andere gemeenten, sterk afhankelijk van een nieuwe regering en het parlement. 


Het college wens de raad goede beraadslagingen en een breed gedragen uitkomst in besluiten toe.


Wormerland, 24 september 2024


Het college van Wormerland,

de secretaris,        de burgemeester,

 

E. van der Linden                A.J. Michel - de Jong

Financieel resultaat

Terug naar navigatie - Financieel resultaat

Hieronder vindt u de relatie tussen de eerder vastgestelde Kadernota 2025 en de uitkomst na het samenstellen van de nieuwe Meerjarenbegroting 2025-2028.

Verloop begrotingssaldi 2025 2026 2027 2028
Saldi Kadernota 2025 (alleen 'Onontkoombaar')
47.893 -2.498.569 -961.961 -504.359
Effecten Meicirculaire 2024 (conform raadsbericht 1551393) -255.345 300.870 236.058 267.127
OVER-gemeenten (vastgestelde Begroting 2025) -2.875.261 -2.921.913 -2.837.433 -2.851.984
OVER-gemeenten (vastgestelde 1e begr wijz 2024) -16.340 -16.340 -16.340 -16.340
Omgevingsvergunningen (niet meer mogen spreiden over begrotingsjaren van opbrengst grote projecten) -356.250 -403.200 -356.250 -356.250
Rente/Dividend 157.000 47.533 -233433 -385.067
Actualisatie budgetten a.g.v. traject Duurzaam begrotingsevenwicht 118.409 118.409 118.409 118.409
Diversen 56.259 25.368 85.375 7.725
Subtotaal begrotingssaldo (primaire begroting)*
-3.123.635
-5.347.842
-3.965.575
-3.720.739

*Tegelijkertijd met deze primaire begroting wordt de raad een 1e begrotingswijziging aangeboden. Beide documenten dienen in samenhang met elkaar te worden gezien.

 

Geen structureel sluitende begroting
Bovenstaande begrotingssaldi bevatten deels incidentele baten en lasten. Die moeten achterwege gelaten worden om het structureel evenwicht te bepalen. Het structureel evenwicht houdt in dat structurele lasten kunnen worden gedekt met structurele baten. Deze structurele begrotingssaldi zijn voor onze toezichthouder, de Provincie Noord-Holland, de belangrijkste graadmeter voor haar oordeel over ons toezicht. Voor 2025 tot en met 2028 is er geen sprake van structureel sluitende begroting. Voor de details hiervan verwijzen wij naar de Paragraaf 'Financieel beeld' (zie de tabel structureel begrotingsevenwicht). In die tabel lees je dat het structurele negatieve begrotingssaldo voor het jaar 2025 €1.489.592 is in de primaire begroting. 

In 2024 is een start gemaakt met het traject 'Duurzaam begrotingsevenwicht'. De eerste begrotingswijziging 2025 waarover de raad in begrotingsraad van november 2024 een beslissing neemt is de uitkomst van dit traject. Dit is echter een eerste stap richting weer financieel gezond worden, het traject 'Duurzaam begrotingsevenwicht' loopt ook na november 2024 nog door. De opgave tot structureel financieel sluitend worden is echter zo groot dat het zonder extra rijksinkomsten een onmogelijke zaak lijkt. Meerjarig structureel sluitend zijn is een zorg waarover de VNG in gesprek is met het rijk. 

Advies van de VNG
Het advies van de VNG is om de consequenties van de noodzakelijke bezuinigingen en/of lastenverzwaring te laten zien en boekjaar 2025 structureel sluitend aan te bieden. De regels om die normaliter gelden om tot een structureel sluitende begroting te komen zijn versoepeld. Zo mag een gedeelte (10%) van het overschot in de Algemene Reserve (het surplus) ingezet als structureel dekkingsmiddel en er mocht een deel van de dip in 2025 van de algemene uitkering al incidenteel gezien worden. Gezien de prognose van het verloop van de Algemene Reserve versus de fors negatieve begrotingsresultaten is het inzetten van het surplus als 'structureel' dekkingsmiddel niet realistisch. Als er niets veranderd in het rijksbeleid is het surplus van de Algemene reserve namelijk eind 2026 nihil (omdat de weerstandsratio daalt onder 1,0). 

OVER-gemeenten
De verlaging van de bijdrage aan OVER -gemeenten is onderdeel van deze opgave om tot structureel evenwicht te komen. In deze alinea duiden we het verband tussen de OVER-gemeentelijke P&C-documenten versus de gemeentelijke begroting 2025-2028 en de 1e begrotingswijziging 2025 van de gemeente. De Begroting 2025 van OVER-gemeenten is vastgesteld. De aanvullende bijdrage die daaruit voortvloeit is verwerkt in de primaire begroting 2025 van de gemeente Wormerland. In de 1e begrotingswijziging 2025 van OVER-gemeenten wordt de gemeentelijke bijdrage naar beneden bijgesteld. Deze verlaging van de bijdrage van Wormerland aan OVER-gemeenten vindt u in in de 1e begrotingswijziging van 2025 van de gemeente Wormerland.

Structureel evenwicht
Om aan het advies van de VNG en de beoordelingscriteria van de provincie te voldoen moet de 1e begrotingswijziging 2025 per saldo structureel €1.489.592 ombuigen. De bij deze begroting aangeboden 1e begrotingswijziging biedt voor het jaar 2025 dit structureel evenwicht. Voor de jaren daarna niet. Deze begrotingswijziging is een eerste aanzet tot het komen van duurzaam begrotingsevenwicht. Dit proces loopt nog door na de begrotingsraad novemberraad van 2024 nog door. 

Het college wens de raad goede beraadslagingen en een breed gedragen uitkomst in besluiten toe.

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

Indeling

Samenvatting
Nieuw in deze begroting is een samenvattingsparagraaf. Dit geeft snel snelle visuele doorkijk in de (financiële) begroting. 

Programma's
In deze begroting vindt u de inmiddels vertrouwde 6 programma's en de (verplichte) paragrafen. Per programma zijn doelen per programma uitgezet in een “doelenboom”: Elk programma bestaat uit een of meerdere thema's die omschrijven wat het bestuur wil bereiken. Per thema zijn één of meerdere doelen benoemd met activiteiten die we gaan uitvoeren in 2025 om deze doelen te halen. Deze ‘doelenboom’ is bij ieder programma eerst schematisch weergegeven en vervolgens tekstueel beschreven. De begroting is de (beleids)vertaling vanuit het coalitieakkoord/collegeprogramma 2022-2026.

Verschillenanalyses
Per programma vindt u een financieel overzicht van het totaal van de producten binnen dat programma. Daaronder een verklaring van de verschillen (groter dan €25.000) ten opzichte van de begroting 2024 na wijzigingen (inclusief de wijzigingen uit het Voorjaarsbericht 2024) . Zowel de lasten als de baten van de begroting 2025 worden afzonderlijk vergeleken met de geactualiseerde begroting 2024.

Reserves en voorzieningen
Onderaan bij elk programma zijn de reserves en voorzieningen toegelicht.

 

Paragrafen 
Na de programma's vindt u de (verplichte) paragrafen.

Financiële positie
Daarnaast zijn in het hoofdstuk Financiële positie een aantal financiële overzichten opgenomen, zoals het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) dit verplicht stelt.

Bijlagen
In de bijlagen staan de begrotingsrichtlijnen zoals vastgesteld bij de Kadernota 2025. Daarnaast is er de verplichte tabel 'Taakvelden' opgenomen. De taakveldenindeling is voor alle gemeenten gelijk volgens de BBV zodat cijfers van gemeenten met elkaar vergeleken kunnen worden. Tot slot hebben we een tabel met afkortingen opgenomen.

 

Doorbelasting van de werkorganisatie naar de betreffende producten
Bij de verschillenverklaringen bij de programma's 1 t/m 6 rapporteren we de verschillen tussen de begroting 2025 en 2024. Soms ontstaan die verschillen door de doorberekening vanuit OVER-gemeenten. In die gevallen wordt verwezen naar deze leeswijzer in verband met de leesbaarheid van de begroting (zodat we niet overal dezelfde verschillenverklaring hoeven te geven). De kosten die we betalen aan OVER-gemeenten worden naar de diverse producten doorberekend aan de hand van de (geschatte) uren die aan een product worden besteed. Door de hogere bijdrage aan OVER-gemeenten en door verschuiving van ambtelijke uren tussen producten ontstaan verschillen ten opzichte van 2024.