Paragraaf Verbonden partijen

Waar gaat deze paragraaf over?

Terug naar navigatie - Waar gaat deze paragraaf over?
In deze paragraaf geven wij u een overzicht van onze verbonden partijen. 
 
Waarom samenwerking?
De gemeenschappelijke regelingen voeren het beleid en het beheer op de betreffende terreinen uit voor de gemeente. Via deze 'verbonden partijen' (samenwerkingsverbanden) werken wij met andere partijen samen om onze lokale ambities en doelen te bereiken. Samenwerkingsverbanden dienen dus een publiek belang.
 
De organisaties waarin wij deelnemen, dus onze verbonden partijen, maken voor ons beleid of voeren voor ons beleid uit. In principe zouden wij dat ook zelf kunnen doen. Er zijn vier redenen waarom wij een aantal van onze taken toch door een verbonden partij laten uitvoeren:
  1. Samenwerken aan beleidsuitdagingen die belangrijk zijn voor meerdere gemeenten of die de gemeentegrenzen overschrijden;
  2. Sommige taken vragen om specialistische kennis die we zelf niet hebben;
  3. Het uitbesteden van taken aan een samenwerkingsverband kan beter, efficiënter en/of goedkoper zijn dan de taken zelf uit te voeren;
  4. Voor sommige beleidsterreinen is samenwerken wettelijk verplicht.
De ambtelijke organisatie zorgt ervoor dat de afstemming tussen gemeente en regionale samenwerkingsverbanden goed verloopt.
 
Wat is een verbonden partij precies?
Een verbonden partij is een privaat- of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente een financieel én bestuurlijk belang heeft:
•    de gemeente financiert (samen met de andere deelnemers) de samenwerkingsorganisatie. Als deze verbonden partij onverhoopt failliet gaat of zijn financiële verplichtingen niet na kan komen, dan is de gemeente aansprakelijk;
•    de gemeente heeft zeggenschap door vertegenwoordiging of stemrecht in het bestuur van de verbonden partij (via bijvoorbeeld de burgemeester, een collegelid of een raadslid).

Programma 2 Ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Programma 2 Ruimtelijke ontwikkeling

Overzicht verbonden partijen 

 

 GR Recreatieschap Twiske Waterland
Site  http://www.hettwiske.nl
Kerngegevens

Recreatieschap Twiske-Waterland, gevestigd in Haarlem. 31.000 hectare werkgebied, waarvan 718 hectare beheergebied met 200 hectare water.

Het werkgebied van het recreatieschap bestaat uit de gemeenten Amsterdam (Noord), Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad en het grondgebied van de voormalige gemeente Graft-de Rijp (nu gemeente Alkmaar).

Missie Recreatie in het gebied Twiske-Waterland versterken. Het doel van de Gemeenschappelijke Regeling is:
A. het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie;
B. in samenhang met het vorenstaande tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu;
C. het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifiek en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt;
D. het verwerven van inkomsten uit het recreatiegebied ter verwezenlijking en instandhouding van de direct hiervoor genoemde doelstellingen.
Visie Twiske-Waterland is ingericht als recreatiegebied om gemeenten en natuurgebieden te ontlasten en aantrekkelijke recreatiemogelijkheid te bieden aan recreanten uit omliggende gemeenten en de regio. Het recreatieschap heeft drie hoofdactiviteiten:
- Beheren en in stand houden van de ingerichte gebieden en voorzieningen;
- Beheren en in stand houden routenetwerken en boerenlandpaden;
- Actueel houden en vernieuwen van het aanbod om aan te sluiten bij wensen en behoeften van de recreant.
Doel / openbaar belang Het besturen en beheren van recreatiegebieden. Gezien de ligging en het gebruik van het gebied door de inwoners heeft de provincie/gemeente een direct maatschappelijk belang bij het realiseren van de doelen en neemt daarom deel aan de gemeenschappelijke regeling.
Ontwikkelingen  Met het programma ontwikkeling en inrichting zet het recreatieschap zich in voor de ontwikkeling van recreatie en natuur. Voor 2025 gaat het vooral om:
• Uitvoeren van projecten uit het ontwikkelprogramma;
• Omvormen van de Marsen tot zorgboerderij;
• Samenwerking in de Veen & Poldercoalitie Laag Holland voor het realiseren van het IBP VP Amsterdam Wetlands;
• Uitwerken en (mede)realiseren van het recreatief netwerk en buitenpoorten;
• Begeleiden recreatieve meekoppelkansen Markermeerdijken en daarmee samenhangende projecten zoals Zeesluis, routestructuren;
• Na het vaststellen van de visie voor de Twiske Poort, overgaan tot realisatie van deze locatie.
Eigen Vermogen 1-1-2025  €5.003.000
Eigen Vermogen 31-12-2025  €5.012.000
Vreemd Vermogen 1-1-2025 €472.000
Vreemd Vermogen 31-12-2025 €474.000
Bijdrage gemeente aan GR 2025 €18.825
Resultaat van de GR 2023 €17.875
Mogelijke risico’s voor de gemeente

De belangrijke risico’s voor Twiske-Waterland zijn:
• Overmacht: optreden extreem weer, brand, (vogel)ziekte en plagen flora en fauna en (drugs)dumpingen;
• Geen (grootschalige) evenementen;
• Onzekerheid ontwikkelingen door veranderende maatschappelijke perceptie.

Programma 3 Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Programma 3 Sociaal Domein

Overzicht verbonden partijen

  Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst  (GGD)
Site ggdzw.nl
Kerngegevens Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Zaanstreek-Waterland, Zaandam
Missie

GGD Zaanstreek-Waterland beschermt, bewaakt en bevordert de gezondheid en de sociale veiligheid van alle mensen in de regio. Daarbij staat een preventieve en collectieve aanpak voorop. Uiteraard met specifieke aandacht voor bevordering van participatie en ondersteuning van de eigen regie van mensen. Als uitvoeringsorganisatie van de gemeenten sluit de GGD aan bij de gemeentelijke verantwoordelijkheden in het sociaal domein. Het sociale domein gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt, zoals (gezondheids)zorg en welzijn. Daarbij is gezondheid veel meer dan ‘niet ziek zijn’. Het gaat om ‘lekker in je vel zitten’, zodat je mee kan doen aan de samenleving. De gemeenten en GGD in Zaanstreek Waterland willen hun inwoners helpen zich positief gezond(er) te voelen en gezonde keuzes te maken, in een omgeving die uitnodigt tot gezond gedrag.

Visie

De GGD werkt vanuit de bedoeling dat mensen in Zaanstreek-Waterland gezond en veilig kunnen leven. Daarbij hanteren zij de volgende gedeelde, regionale uitgangspunten:
• Preventie (vroeg signaleren en aanpakken)
• Normaliseren (gewone problemen gewoon oplossen)
• Differiënteren (verschil durven maken)
De GGD gaat voor doorontwikkeling van de eigen kwaliteiten, aansluiten bij en inspelen op nieuwe ontwikkelingen, hantering van een helder afwegingskader voor de uitvoering van contracttaken, investeren in verbinding.

Doel / openbaar belang

Bevorderen en uitvoeren van de collectieve preventie en andere activiteiten in het kader van de gezondheidszorg.

Ontwikkelingen

De nieuwe gemeenschappelijke regeling (GR) is in het voorjaar van 2024 vastgesteld. De Begroting 2025 heeft als onderlegger het nieuwe dienstenoverzicht wat in het najaar van 2024 in de Raad zal komen. Ook zijn er ontwikkelingen rondom het businessplan voor de nieuwe huisvesting (de oude huisvesting voldoet niet meer en er wordt een samenwerking gezocht met de VrZW voor een gezamenlijke huisvesting). De verwachting is dat de kosten zullen stijgen.  

Eigen Vermogen 1-1-2025 €1.695.253
Eigen Vermogen 31-12-2025 €1.695.253
Vreemd Vermogen 1-1-2025 €10.878.343
Vreemd Vermogen 31-12-2025 €9.689.010
Bijdrage gemeente aan GR 2025

Deelnemersbijdrage Gemeenschappelijke Regeling:        €886.873
Contracttaken:        €227.294
Totaal te betalen aan GGD:   €1.114.167

Resultaat van de GR 2023 -/- €200.962

 Mogelijke risico’s voor de gemeente

In de begroting van de gemeente is rekening gehouden met de verkoop van het gebouw aan de Vurehout inzake de gezamenlijke huisvesting van de VrZW. Hierin is een vertraging gekomen. Dit betekent dat er (waarschijnlijk) een begrotingswijziging zal moeten komen. 
Als zich in de regio calamiteiten voordoen die een bedreiging vormen voor de volksgezondheid (bijvoorbeeld uitbraak infectieziekte), of in het kader van de rampenbestrijding inzet vragen van de GGD, zullen hieruit kosten voortvloeien. Met deze kosten is in de begroting geen rekening gehouden.
In dit kader kan de coronacrisis worden aangehaald. Deze crisis heeft echter niet geleid tot financiële risico’s. Vanaf het allereerste begin van de crisis was duidelijk dat de GGD de uit deze crisis voortkomende extra kosten niet zelf zou kunnen en hoeven dragen. Hiervoor is financiële ondersteuning van het Rijk ontvangen.

Vanuit de strategische risicoinventarisatie worden drie risico’s benoemd door de GGD:
- beleidsveranderingen van de gemeenten;
- veranderde werkwijze politie;
- veranderende werkwijze GGZ. 
Daarnaast betekent de hierboven genoemde ontwikkeling rond de vernieuwde GR en het nieuwe dienstenoverzicht een financieel risico voor de deelnemende gemeenten. De uitkomst van deze ontwikkeling zou namelijk kunnen betekenen dat de gemeentelijke bijdrage omhoog gaat.

 

Programma 5 Leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 5 Leefomgeving

Overzicht verbonden partijen

   Omgevingsdienst IJmond (ODIJmond)
Site www.odijmond.nl
Kerngegevens Omgevingsdienst IJmond voert namens en vóór veertien gemeenten en de provincie Noord-Holland taken uit op het gebied van milieutoezicht en handhaving. Zij ondersteunen en adviseren inwoners en bedrijven op het gebied van milieuvergunningen.

Missie

ODIJmond draagt bij aan het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit binnen ons werkgebied. Daarbinnen inspireert OD IJmond burgers en bedrijven tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het resultaat is een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie waar partners met vertrouwen mee samenwerken.

Visie ODIJmond werkt, als onderdeel van het openbaar bestuur, samen met burgers, bedrijven en overheden aan een evenwichtige en duurzame ontwikkeling van onze leefomgeving. Naast vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven, adviseert ODIJmond over de verschillende aspecten van de fysieke leefomgeving en duurzaamheid binnen het ruimtelijke domein.

In de uitvoering van onze taken vervult ODIJmond een proactieve, regisserende en vooral verbindende rol. Als procesregisseur met kennis van zowel Inhoud als uitvoering bevordert OD IJmond een integrale aanpak binnen het ruimtelijk domein en koppelt ODIJmond de juiste partijen aan elkaar. Daarbij is kwalitatieve en adequate dienstverlening leidend. Initiatieven van burgers en bedrijven vragen van ODIJmond een open houding, gericht op wederzijds vertrouwen. Als kennisorgaan anticipeert ODIJmond hierop en faciliteert met een helder inzicht in het speelveld, binnen de kaders van de wet- en regelgeving.

Doel / openbaar belang De beleidslijnen die door de deelnemende gemeenten en de Provincie Noord-Holland in hun milieubeleidsplannen en overeenkomsten zijn neergelegd, bepalen welke werkzaamheden uitgevoerd worden en worden vastgelegd In het uitvoeringsprogramma van ODIJmond. ODIJmond heeft namelijk zelf geen milieubeleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst.
Ontwikkelingen

In de begroting voor het begrotingsjaar geeft het bestuur van ODIJ een indicatie over de hoogte van de bijdrage van de deelnemers, de beleidsvoornemens en prijscompensatie. De begroting maakt inzichtelijk welke ontwikkelingen op zowel korte als langere termijn invloed hebben op het beleid en de organisatie, welke strategische keuzes worden gemaakt en welke financiële kaders hiervoor worden vastgesteld. 

Het werkveld van de ODIJ is sterk in ontwikkeling. Er zijn grote complexe maatschappelijke en inhoudelijke vraagstukken waar de dienst een actieve en belangrijke rol vervult of nog moet gaan vervullen. Thema’s als stikstof, duurzaamheid en energie vragen veel kennis van zaken en hebben een beleidsmatige en uitvoerende kant, in projecten of in vergunningverlening en toezicht. Daarnaast zijn er aanpalende thema’s waar de dienst een rol in speelt. Vooral ondermijning en gebiedsontwikkelingen vragen kennis, betrokkenheid en inzet van de medewerkers van de ODIJ.
De ODIJ voldoet op dit moment niet aan het robuustheid criterium vanuit het landelijke Interbestuurlijk programma (IBP). Het algemeen bestuur van de ODIJ heeft de in opdracht van de staatsecretaris een plan van aanpak IBP opgesteld voor de doorontwikkeling naar een toekomstbestendige ODIJ. Dit plan van aanpak omvat een ontwikkelagenda met vijf ontwikkellijnen, die verder zullen worden uitgewerkt en in financiële zin zullen resulteren in een Begrotingswijziging 2025.  In de Begroting 2025 is verder rekening gehouden met enkele onvermijdbare lastenverhogingen in de overhead.

Eigen Vermogen 1-1-2025 €512.373
Eigen Vermogen 31-12-2025 €497.764
Vreemd Vermogen 1-1-2025 €11.149.112
Vreemd Vermogen 31-12-2025 €8.978.413
Bijdrage gemeente aan GR 2025  €205.239
Resultaat van de GR 2023 €105.487
Mogelijke risico’s voor de gemeente

De door de GR geïdentificeerde risico's betreffen met name de bedrijfsvoering. Daarnaast zullen kosten gemaakt worden in geval van calamiteiten die de normale uitoefening van taken te boven gaan. Risico's zijn uiteindelijk voor rekening van de deelnemende gemeenten.

 

  Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI) (contract met de HVC )
Site hvcgroep.nl
Kerngegevens Gemeente Wormerland is partner van de gezamenlijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (VVI). Vanuit de VVI is de NV HVC opgericht (www.hvcgroep.nl/gemeenten). De gemeenteraad kan een zienswijze geven op begroting van de VVI. Op deze wijze kan de Raad de regie houden.
Missie (HVC) De gemeenschappelijke regeling wordt getroffen ter behartiging van het belang van de verwerking van de door de deelnemende gemeenten ingevolge de Afvalstoffenwet verkregen afvalstoffen. Het lichaam tracht dit te bereiken door de oprichting en instandhouding van een vuilverbrandingsinstallatie in de gemeente Alkmaar met inbegrip van een stortplaats voor niet voor verbranding in deze installatie in aanmerking komende afvalstoffen, die in deze regeling tezamen worden aangeduid als "de installatie".
Visie (HVC) De bestuursorganen van het lichaam oefenen de bevoegdheden uit, die ingevolge de Afvalstoffenwet voor de verwerking van afvalstoffen aan de raden der deelnemende gemeenten zijn opgedragen.
Doel / openbaar belang (HVC)

De basis voor het afvalbeheer vormt de Dienstverleningsovereenkomst (DVO), die tussen de gemeente Wormerland en HVC is afgesloten en waarin de inhoud, de omvang en garanties van de afvalbeheertaken zijn vastgelegd. Deze DVO is gesloten met een initiële looptijd van 15 (vijftien) jaren, startende op 1 januari 2019, en zal behoudens opzegging in overeenstemming met artikel 6.3 van deze overeenkomst stilzwijgend worden verlengd met perioden van telkens 4 (vier) jaren. Hiermee is zeker gesteld op een verantwoorde wijze en met een zo hoog mogelijk milieurendement tegen verantwoorde kosten het Wormerlandse afval wordt verwerkt.

Ontwikkelingen

geen

Eigen Vermogen 1-1-2025 €24.000
Eigen Vermogen 31-12-2025 €24.000
Vreemd Vermogen 1-1-2023 €925.000
Vreemd Vermogen 31-12-2023 €919.000
Bijdrage gemeente aan GR 2025 €0
Resultaat van de GR 2023 €0
Mogelijke risico’s voor de gemeente De risico's van de gemeenschappelijke regeling VVI houden hoofdzakelijk verband met de continuïteit van de afvalverwerking en het financiële risico van het aandeelhouderschap A in NV HVC. Een ander risico dat in ogenschouw dient te worden genomen betreft conformiteit met regelgeving op het gebied van staatssteun, mededinging, Wet Markt en Overheid en aanbesteding. Op basis van aandeelhouderschap kunnen gemeenten een gezamenlijk beleidsstandpunt innemen richting VVI;
  • De gemeenteraad kan haar controlerende en toezichthoudende taak op HVC uitoefenen door een zienswijze te geven op de begroting en jaarrekening van de VVI;
  • Garantstelling voor investeringen van de HVC: gemeente Wormerland staat per 2018 op basis van het aantal aandelen garant en niet meer voor het volledige bedrag van de gegarandeerde leningen.

 

  Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZW )
(incl. Regionale Brandweer Zaanstreek-Waterland (RBZW) en GHOR/CPA)
Site veiligheidsregiozaanstreekwaterland.nl
Kerngegevens Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, Zaandam
Missie De partners in de veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland gaan ‘arm in arm voor veiligheid’ om het samenwerkingsverband te bestendigen en uit te bouwen. Dit samenwerkingsverband helpt maatschappelijke verstoringen voorkomen of beperken in het belang van en samen met de burgers.
Visie • Wij werken adequaat en effectief samen op het gebied van integrale veiligheid;
• Wij treden adequaat en snel op bij rampen en crises;
• Wij gaan in onze organisatievorming mee in de ontwikkelingen rond bestuurlijke schaalvergroting;
• Wij hebben wederzijds werkbare afspraken met de nieuwe politieregio;
• Wij werken actief samen met de burger opdat deze bewust en zelfredzaam handelt.
Doel / openbaar belang Het bewerkstelligen van een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde uitvoering van brandweer/GHOR/CPA-taken in ruime zin met inbegrip van het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen en overigens een goede hulpverlening bij een ongeval of een ramp te bevorderen in het gebied met negen deelnemende gemeenten. De Veiligheidsregio/RWBZ voert regiotaken op het gebied van preventie, preparatie en alarmcentrale. Daarnaast is de gemeentelijke crisisorganisatie inmiddels regionaal georganiseerd als gevolg van de wet op de Veiligheidsregio’s. Deze processen worden steeds verder geprofessionaliseerd. De nafase van een crisis blijft een taak van de gemeente. De VRZW ondersteunt gemeenten om deze taken te organiseren.
Ontwikkelingen De VRZW gaat in 2025 vervolg geven aan het Beleidsplan 2025-2028 en de Kaderbrief 2024

De Kaderbrief 2025 heeft de volgende onderwerpen voor 2025:
-toekomstgerichte crisisbeheersing
-toekomstbestendige brandweerzorg
-versterken basisbrandweereerzorg
-samenwonen en samenwerken met de GGD 
- toekomstbestendige organisatie en werkgeverschap (diversiteit & inclusie, vitaliteit en duurzaamheid)
-technologische ontwikkelingen
-verbeteren informatievergaring, duiding en deling 
Eigen Vermogen 1-1-2025 €803.000
Eigen Vermogen 31-12-2025 €691.000
Vreemd Vermogen 1-1-2025 €20.604.000
Vreemd Vermogen 31-12-2025 €22.969.000
Bijdrage gemeente aan GR 2025 €1.711.816
Resultaat van de GR 2023 -/- €171.000
Mogelijke risico’s voor de gemeente

Uit de Ontwerpbegroting 2025 (pagina 42) blijkt dat de weerstandscapaciteit (€691.000) per eind 2025 van de VrZW als 'onvoldoende' gekwalificeerd kan worden (ratio 0,76%). Met name het risico op het uitblijven van de rijksbijdrage voor de verplichte wijziging van het brandweerstelsel heeft grote impact. Dit is een politiek bestuurlijk risico. Het kan zijn dat heroverweging van de financiering van de activiteiten in het kader van Toekomstbestendige Brandweerzorg plaats moet vinden. Dit risico vloeit niet voort uit de reguliere taakstelling van VrZW. In dit licht is een tijdelijk verlaging van de weerstandscapaciteit acceptabel.

  Vervoerregio Amsterdam
Site  https://vervoerregio.nl/
Kerngegevens Jodenbreestraat 25, 1011 NH Amsterdam
Doel / openbaar belang Samenwerking versterken op het gebied van verkeer en vervoer, bevorderen van bereikbaarheid
Missie Verkeer en vervoer ondersteunt de ruimtelijk-economische ontwikkelingen en de ontplooiingskansen van mensen. Dat vraagt om intensieve samenwerking afstemming tussen het mobiliteitsbeleid en de andere beleidsvelden.
Visie Het versterken van de samenwerking op het gebied van Verkeer en Vervoer in regio Amsterdam-Almere
Ontwikkelingen

Met het aannemen van de motie Bikker is er ruimte gecreëerd voor een eenmalige uitgaven om het OV niet te verschralen. Daarnaast is er extra geld vrij gekomen voor andere projecten. De afzonderlijke verkeersprojecten binnen gemeente Wormerland blijft de BDU-subsidie gewoon beschikbaar. 

Voor het realiseren van de mobiliteitsprogramma zijn we een samenwerking aangegaan met de VRA. Hierbij komen er extra financiële middelen voor dit project. 

Eigen Vermogen 1-1-2025 €0
Eigen Vermogen 31-12-2025 €0
Vreemd Vermogen 1-1-2025 €450.460.314
Vreemd Vermogen 31-12-2025 €475.472.942
Bijdrage gemeente aan GR 2025 €0
Resultaat van de GR 2023 €0
Mogelijke risico’s voor de gemeente

We lopen als deelnemende gemeenten een financieel risico omdat we, zoals bij alle gemeenschappelijke regelingen, gezamenlijk de kosten dragen. Bij de VRA lopen we echter weinig risico omdat we geen bijdrage aan de VRA betalen. We ontvangen subsidies voor projecten. Mocht
de VRA onvoldoende middelen hebben en onze projecten minder of helemaal niet subsidiëren dan bepalen we als deelnemende gemeenten zelf of we een dergelijk project wel of niet uitvoeren (geen risico). Ook voor verliesgevende projecten die de VRA zelf uitvoert betalen we als deelnemende gemeenten niet.

Weerstandsratio
De weerstandsratio van de Vervoerregio eind 2023 is 1,6. Dit is ruim voldoende. Hoe hoger het weerstandsratio, hoe minder risico de deelnemende gemeentes lopen.

Programma 6 Bestuur en organisatie

Terug naar navigatie - Programma 6 Bestuur en organisatie

Overzicht verbonden partijen

   Cocensus
Site  cocensus.nl
Kerngegevens Openbaar lichaam genaamd 'gemeenschappelijke regeling Cocensus', gevestigd te Heemskerk, gemeente Heemskerk

Missie

Cocensus is de partner voor het integraal waarderen, heffen en invorderen van decentrale belastingen en heffingen.
Visie Cocensus heeft een bedrijfsmatige grondslag en zal tegen een zo laag mogelijk tarief en zo hoog mogelijke kwaliteit haar diensten integraal aanbieden. De belangrijkste waarden hierbij zijn: 
·         klantgericht
·         kwalitatief
·         innovatief
·         efficiënt en effectief
·         resultaatgericht
·         integriteit
Doel / openbaar belang Cocensus is een gemeenschappelijk regeling (GR) van dertien gemeenten namelijk Haarlem, Haarlemmermeer, Hillegom, Beverwijk, Oostzaan, Wormerland, Alkmaar, Bergen, Uitgeest, Heiloo, Castricum, Dijk & Waard en Den Helder. In deze GR zijn de uitvoeringswerkzaamheden in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) en de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen ondergebracht.
Cocensus verzorgt het bestandsonderhoud, de heffing, de invordering, de behandeling van bezwaar- en beroepschriften en de behandeling van verzoeken om kwijtschelding.
Ontwikkelingen

Cocensus heeft in de afgelopen jaren haar focus gelegd op het leveren van diensten tegen zo laag mogelijke kosten, terwijl ze tegelijkertijd de hoogste kwaliteit in haar dienstverlening handhaaft. Deze benadering zal ook in de komende jaren worden voortgezet, waarbij schaalvergroting en uitbreiding van dienstverlening belangrijke onderdelen zijn die hieraan bijdragen.

Schaalvergroting
Cocensus heeft de afgelopen periode meer dan 1 miljoen aanslagen succesvol verstuurd. Het managementteam heeft geconcludeerd dat de organisatie momenteel goed gepositioneerd is en klaar is voor verdere groei. Per 1 januari 2025 kan, na instemming van de gemeenteraden van de huidige deelnemers, de groei zich verder doorzetten met de toetreding van de gemeente Landsmeer tot de gemeenschappelijke regeling.

Schuldenknooppunt
Een nieuwe ontwikkeling bij Cocensus is de aansluiting bij het Schuldenknooppunt, een publiek-private samenwerking tussen schuldhulpverleners en schuldeisers. Dit initiatief heeft tot doel de uitwisseling van gegevens tussen deze partijen eenvoudiger en sneller te maken. Door gebruik te maken van één gestandaardiseerde communicatiemethode en één centraal kanaal worden alle inspanningen in de schuldenketen met elkaar verbonden. Het Schuldenknooppunt is breed gedragen en heeft geen winstoogmerk, en het zal fungeren als het centrale platform voor gegevensuitwisseling in de schuldhulpverlening.

Automatisering
Er vinden belangrijke ontwikkelingen plaats in de geautomatiseerde verwerking van bezwaren, wat kan resulteren in een versnelling van dit proces. Dankzij geavanceerde technologieën wordt het nu mogelijk om bezwaren efficiënter en sneller af te handelen door ze automatisch te analyseren en relevante informatie te extraheren.

Cocensus blijft nauwlettend de ontwikkelingen en vereisten op het gebied van informatiebeveiliging volgen, zoals vastgesteld door de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Door middel van een individuele risicoafweging wordt bepaald hoe aan de beveiligingsdoelstelling van elke controle kan worden voldaan. De BIO voorziet ook in specifieke overheidsmaatregelen om bepaalde controles nader te specificeren. Cocensus omarmt deze richtlijnen en implementeert alle vereiste controles en maatregelen om aan de BIO te voldoen, waarbij zij actief betrokken is bij het begrijpen en toepassen van deze vereisten en passende maatregelen neemt om de informatiebeveiliging te waarborgen en te verbeteren.

Eigen Vermogen 1-1-2025 €510.000
Eigen Vermogen 31-12-2025 €225.000
Vreemd Vermogen 1-1-2025 €15.267.000
Vreemd Vermogen 31-12-2025 €14.456.000
Bijdrage gemeente aan GR 2025 €406.000
Resultaat van de GR 2023 -/-€181.000
Mogelijke risico’s voor de gemeente

Het risico van de voortdurende invloed van No Cure No Pay bureaus voor de periode 2025-2029 kan worden verminderd door de wetswijziging die in 2024 van kracht is gegaan en naar alle waarschijnlijkheid zal resulteren in een afname van bezwaarschriften van deze bureaus. In 2023 hebben we een aanzienlijke toename van 340% gezien in het aantal bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde. Deze sterke stijging heeft de capaciteit van Cocensus aanzienlijk belast, terwijl deze capaciteit eigenlijk beter ingezet kan worden voor bestandsoptimalisatie.

Voor 83% van de bedrijven is het niet de vraag of er een cyberaanval zal plaatsvinden, maar wanneer. Hoewel Cocensus blijft investeren in Cybersecurity nemen de cyberrisico’s wereldwijd toe. Volgens IBM zijn de gemiddelde kosten voor een databreuk 4,35 miljoen dollar. Door de beheersmaatregelen die er genomen zijn is de verwachting dat er bij Cocensus een cyberaanval plaatsvindt laag. Voor de risico-analyse wordt rekening gehouden met 10%. 

Cocensus heeft een zeer beperkt weerstandsvermogen (de algemene reserve is contractueel gemaximeerde op €250.000). Dit houdt in dat financiële tegenvallers in rekening worden gebracht bij de deelnemers.

 

  Waterlands Archief
Site www.waterlandsarchief.nl
Kerngegevens ISW, Waterlandlaan 81 te Purmerend.
Missie Het Waterlands Archief wil het betrouwbare geheugen van regio Waterland zijn.
Doel / openbaar belang  De belangrijkste taken van het Waterlands Archief zijn het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van procesgebonden overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd.
Ontwikkelingen Uit de wettelijke taken vloeien de volgende kerntaken voort: publiek, beheer en toezicht. Binnen deze kerntaken vindt een aantal ontwikkelingen plaats:
-    Publiek: van studiezaal naar ontmoetingspunt
-    Beheer: van bewaarplaats naar knooppunt
-    Toezicht: van inspectie naar advies. 
Eigen Vermogen 1-1-2025 €96.403
Eigen Vermogen 31-12-2025 €83.909
Vreemd Vermogen 1-1-2025 €277.961
Vreemd Vermogen 31-12-2025 €314.846
Bijdrage gemeente aan GR 2025 €160.815
Resultaat van de GR 2023 €6.617
Mogelijke risico’s voor de gemeente Er zou een risico kunnen schuilen in de mogelijkheid dat de kosten van digitalisering door onvoorziene omstandigheden hoger uitkomen dan verwacht.

 

  OVER-gemeenten
Site  www.over-gemeenten.nl
Kerngegevens  OVER-gemeenten, Oostzaan en Wormerland.
Missie

OVER-gemeenten optimaliseert het samenspel tussen colleges, bestuur en organisatie als fundament voor een effectieve serviceorganisatie voor meerdere gemeenten. Daarnaast richt het zich op het optimaliseren van dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen, en de efficiënte bedrijfsmatige ondersteuning voor klantgerichte processen. Een constante kwaliteit wordt nagestreefd door optimale inzet van personeel.

Visie In de notitie 'Verbinding te OVER' staat de visie beschreven als “een lenige en slagvaardige organisatie, gericht op de buitenwereld, samen en voor elkaar, daadkrachtig, en met een positief kritische, lerende en betrokken cultuur”. 
Doel / openbaar belang OVER-gemeenten, een samenwerking tussen Wormerland en Oostzaan, is opgericht om beleidsmatige, uitvoerende en organisatorische opgaven te bundelen en de dienstverlening te verbeteren. De gemeenschappelijke regeling werkt binnen kaders vastgesteld door de gemeenteraden van Wormerland en Oostzaan.
Ontwikkelingen

De dynamiek van de arbeidsmarkt heeft een aanzienlijke invloed op de bedrijfsvoering, waarbij 80% van de begroting wordt bepaald door personeelskosten. Om de afhankelijkheid van externe inhuur te verminderen, werft de organisatie zeer actief nieuwe vaste medewerkers. Desondanks blijft externe expertise nodig, wat resulteert in toenemende inhuurkosten.

Naast reguliere werkzaamheden worden diverse projecten uitgevoerd, waaronder "Plan van Aanpak Verbinding te OVER" en "Duurzaam Begrotingsevenwicht". Het beheersen van kosten blijft een uitdaging; een aanvullende bijdrage van gemeenten is nodig om de begrotingstekorten in 2024 te dekken.

Eigen Vermogen 1-1-2025 €477.119
Eigen Vermogen 31-12-2025 €477.199
Vreemd Vermogen 1-1-2025 €2.401.636
Vreemd Vermogen 31-12-2025 €2.401.636
Bijdrage gemeente aan GR 2025 €16.205.960
Resultaat van de GR 2023 €829.293
Mogelijke risico’s voor de gemeente Belangrijke risico's voor de gemeente liggen in de financiering van OVER-gemeenten. Specifieke zorgen betreffen de beheersing van personeelskosten bij hoog verloop of ziekte, en de toenemende overdracht van taken vanuit het Rijk zonder toereikende financiering.

 

  Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK)
Site https://www.stichtingrijk.nl/
Kerngegevens Raadhuisplein 1, 2101 HA Heemstede
Doel / openbaar belang Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Ontwikkelingen Stichting Rijk valt niet onder de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) en heeft andere regels m.b.t. informatieverstrekking aan hun verbonden partijen dan de Wgr voorschrijft.
Eigen vermogen 1-1-2025 €1.044.000
Eigen vermogen 31-12-2025 €1.047.250
Vreemd vermogen 1-1-2025 €870.000
Vreemd vermogen 31-12-2025 €837.800
Bijdrage aan de GR 2025 €105.367
Resultaat van de GR 2023 -/-€40.225
Mogelijke risico's voor de gemeente Stichting Rijk heeft een weerstandsratio van 1,2. De risico’s voor de gemeente zijn zodoende minimaal.