Programma 3 - Sociaal domein

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

Binnen het programma Sociaal Domein zetten we ons in op het gebied van: beleid en uitvoering van de Participatiewet, Jeugdwet, Wmo, armoede, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet inburgering en Wet publieke gezondheid.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Iedereen in Wormerland mag en kan meedoen, dat is de ambitie van het programma Sociaal Domein. We werken aan bestaanszekerheid, gezond leven en opgroeien en aan maatschappelijke ondersteuning met daar waar mogelijk zorg op maat.
Het is belangrijk dat onze inwoners verbonden (kunnen) zijn met de samenleving en zich gesteund voelen bij het vervullen van zorgtaken. In de dorpsgemeenschappen gaat veel zorg naar elkaar uit. Wie zorg of hulp nodig heeft, krijgt zo snel mogelijk – en zo nodig op maat – een goede oplossing. We zorgen ervoor dat inwoners die ondersteuning nodig hebben dit gemakkelijk en dichtbij vinden. We sluiten aan bij de leefwereld van inwoners om bij hun situatie passende ondersteuning te kunnen bieden. Integraal beleid en een goed op elkaar afgestemde uitvoering zijn hiervoor essentieel. Het gaat dan niet alleen om de wettelijke taken binnen het sociaal domein, maar ook om de samenhang met bijvoorbeeld sport, cultuur, onderwijs, omgeving en economie.

We ontwikkelen een integraal beleidskader met vier centrale thema’s. Dit werken we in de komende jaren uit om de voorwaarden te scheppen voor een integrale uitvoering:

1.    Voor en met elkaar
Dit thema richt zich op ondersteuning van de sociale betrokkenheid van de dorpsgemeenschappen, op zo goed en lang mogelijk thuis kunnen wonen van kwetsbare inwoners, en op mantelzorgondersteuning.

2.    Iedereen kan meedoen
Dit thema richt zich onder andere op armoede- en schuldenproblematiek en op het verlichten van eenzaamheid.

3.    De kracht van preventie
Dit thema richt zich op het bevorderen van een gezonde leefstijl en op een sterke basis voor jeugd.

4.    Passende ondersteuning en zorg
Dit thema richt zich op de ontwikkeling van passende hulp voor inwoners, de ontwikkeling van de Integrale Toegang en samenwerking met onze partners.

Programma 3: Doelenboom
Thema Doel Acties 2025
THEMA 1 DOEL 1.1 1.1.1 - Opstellen woonzorgvisie
Voor en met elkaar Ondersteunen lang thuis wonen
THEMA 2 DOEL 2.1 2.1.1 - Uitvoeren Plan armoedebestrijding
Iedereen kan meedoen Armoedebestrijding 2.1.2 - Voorbereiden realisatie inwonerspas
DOEL 2.2 2.2.1 - Uitvoeren Plan Laaggeletterdheid
Aanpak laaggeletterdheid
DOEL 2.3 2.3.1 - Uitvoeren Beleidsplan schuldhulpverlening
Schuldenproblematiek aanpakken
DOEL 2.4 2.4.1 - Voortzetten van preventieve huisbezoeken inclusief extra aandacht voor valpreventie
Verlichten van eenzaamheid
DOEL 2.5 2.5.1 - Uitvoering van nieuwe wetgeving participatie
Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt 2.5.2 - Meer maatwerk toepassen
DOEL 2.6 2.6.1 - Beleid toeslagenaffaire evalueren
Toepassen menselijke maat 2.6.2 - Uitvoeren doorbraakmethode
THEMA 3 DOEL 3.1 3.1.1 - Uitvoeren Sportakkoord (2022 – 2026)
Preventie Bevorderen gezonde leefstijl
DOEL 3.2 3.2.1 - Inzet gezinscoaches 'light' verbreden
Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd 3.2.2 - Voeren van maatschappelijk debat van speciaal naar normaal
3.2.3 - Samenredzaamheid bevorderen
THEMA 4 DOEL 4.1 4.1.1 - Structureel voortzetten respijthuis
4.1.2 - Buddy's voor mensen met dementie
Passende zorg en ondersteuning Mantelzorg ondersteunen 4.1.3 - Dementievriendelijke gemeente worden
4.1.4 - Beschermd wonen van Zaanstad naar Wormerland
DOEL 4.2 4.2.1 - Inzetten op veranderopgaven Hervormingsagenda jeugd
Jeugdhulp
4.2.2 - Versoepelen van de overgang van jeugdwet naar WMO en de participatiewet
4.2.3 - Gunnen/implementeren een nieuw contract jeugdteam
THEMA 5 DOEL 5.1 5.1.1 - Aan de slag met de Uitvoeringsagenda Sociaal Domein 2025/2026
Verbeteren dienstverlening Sociaal Domein Integraal werken binnen de beleidsdomeinen

P3 THEMA 1: Voor en met elkaar

Terug naar navigatie - Toelichting

Veel inwoners voelen zich met elkaar verbonden en zien naar elkaar om. Dit noemen we ook wel sociale betrokkenheid. Deze betrokkenheid en het behouden ervan of zelfs het vergroten, is belangrijk. Als mensen elkaar kennen en zich met elkaar verbonden voelen, is de kans groter dat zij rekening willen houden met en zich willen inzetten voor elkaar. Met een goede sociale betrokkenheid snijdt het mes aan twee kanten. Je verbonden voelen met je naasten draagt bij aan mentale gezondheid. Bij een groep horen en sociale contacten hebben, vinden veel mensen fijn. En het kan eenzaamheid tegengaan. Daarnaast kan verbondenheid een laagdrempelig vangnet vormen met oog voor elkaar.

De drie speerpunten zijn:
•    Het ondersteunen van de onderlinge sociale betrokkenheid
•    Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen
•    Versterken mantelzorgondersteuning

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 DOEL 1.1: Ondersteunen lang thuis wonen

Terug naar navigatie - P3 DOEL 1.1: Ondersteunen lang thuis wonen

De gemeente ondersteunt inwoners in het faciliteren om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Dit is het hoofddoel van de Wet maatschappelijke ondersteuning van 2015. De gemeente doet dit op twee manieren. 1. via de maatwerkvoorzieningen waarvoor een indicatie nodig is (dagbesteding, begeleiding, hulp bij het huishouden, hulpmiddelen, woningaanpassingen, trapliften, aanvullend openbaar vervoer, enzovoorts). 2. Via voorliggende voorzieningen (mantelzorgondersteuning, inzet vrijwilligers, tafeltje dekje, Belbus, enzovoorts). Deze voorliggende voorzieningen worden meestal door de welzijnsorganisaties georganiseerd.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 THEMA 2: Iedereen kan meedoen

Terug naar navigatie - Toelichting

Mee kunnen doen heeft te maken met thema 1: ‘Voor en met elkaar’. Het vraagt om verbindingen tussen inwoners onder elkaar en tussen (maatschappelijke) organisaties en inwoners waarbij men respect heeft voor elkaar, naar elkaar omkijkt en voor elkaar zorgt. We gaan uit van inwoners die er zelf voor kunnen zorgen dat ze meedoen. Maar we weten dat er soms (tijdelijk) grenzen zitten aan de zelfredzaamheid. We weten ook dat niet alle problemen te voorkomen of op te lossen zijn en dat er mensen zijn die te maken hebben met een beperking. Ook zijn er mensen die niet volledig zichzelf kunnen zijn omdat anderen ze dan niet accepteren. Daarom zetten wij ons in voor inwoners die, op sommige gebieden, niet of niet volledig mee kunnen doen. 
Het kan bijvoorbeeld gaan om bemiddeling naar passend werk, het (beter) leren lezen en schrijven, een openbare ruimte geschikt maken voor rolstoelen of een bijdrage leveren aan de acceptatie van diversiteit in seksualiteit en gender.

De twee speerpunten zijn:
•    Het ondersteunen van inwoners die (tijdelijk) financieel niet zelfredzaam zijn en/of schulden hebben.
•    Effectieve aanpak van eenzaamheid.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 DOEL 2.1 Armoedebestrijding

Terug naar navigatie - P3 DOEL 2.1 Armoedebestrijding

De hoge inflatie is over de afgelopen periode wel gedaald maar het aantal mensen (en kinderen) die in armoede verkeren stijgt nog steeds. De belangrijkste oorzaken zijn nog steeds de hoge energieprijzen en de stijging van de kosten van levensmiddelen. Dit raakt de mensen met een laag inkomen extra hard. Bovendien wonen mensen met lagere inkomens vaker in slechter geïsoleerde huurwoningen: dat betekent meer stoken om het warm te houden. 

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 DOEL 2.2: Aanpak laaggeletterdheid

Terug naar navigatie - P3 DOEL 2.2: Aanpak laaggeletterdheid

Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, rekenen en het gebruiken van een computer of smartphone. In het dagelijks leven moeten mensen vaak lezen, schrijven, rekenen of omgaan met de computer. Een gebrek aan basisvaardigheden kan grote nadelen hebben. Met de arbeidsmarktregio is in 2020 een regionaal plan Aanpak Laaggeletterdheid opgesteld. Wij maken samen met het onderwijs en de bibliotheek, een lokale vertaling van dit plan waarin taalstimulering op het werk en binnen het gezin centraal staat. Ook het herkennen van laaggeletterdheid door hulp- en dienstverleners krijgt aandacht.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 DOEL 2.3: Schuldenproblematiek aanpakken

Terug naar navigatie - P3 DOEL 2.3: Schuldenproblematiek aanpakken

We willen dat inwoners die onder de armoedegrens leven en/of schulden hebben weer grip krijgen op hun situatie, volwaardig kunnen meedoen aan de samenleving en uiteindelijk (weer) zelfredzaam worden. We werken aan het voorkomen van schulden en armoede onder inwoners, met speciale aandacht voor jongeren. 

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 DOEL 2.4: Verlichten van eenzaamheid

Terug naar navigatie - P3 DOEL 2.4: Verlichten van eenzaamheid

Eenzaamheid overkomt jong en oud. Eenzaamheid komt in lichte of sterke mate voor. Je kunt je af en toe eenzaam voelen of voor lange tijd. Hoe eenzaamheid voelt en wat het met je doet, is voor iedereen anders. Een veelgebruikte definitie van eenzaamheid is: ‘’het subjectief (persoonlijk) ervaren van een onplezierig of ontoelaatbaar gemis aan (kwaliteit van) bepaalde sociale relaties’’. Het kan dus gaan om het aantal contacten en/of de kwaliteit van de contacten. Bestrijding van eenzaamheid ligt op twee domeinen: volksgezondheid en welzijn. De eerste is belegd bij GGD ZaWa en de tweede is belegd bij Welzijn Wonen Plus. 

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 DOEL 2.5: Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - P3 DOEL 2.5: Stimuleren van werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Het stimuleren van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt doen we met ondersteunende maatregelen die als doel hebben mensen actief en naar vermogen te laten participeren in de arbeidsmarkt.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 DOEL 2.6: Toepassen menselijke maat

Terug naar navigatie - P3 DOEL 2.6: Toepassen menselijke maat

Het gaat met name om het bewustzijn te vergroten bij zowel diegenen die de regelgeving uitvoeren als bij diegenen die het beleid opstellen. De aanbevelingen uit het rekenkamercommissierapport ‘Voor de inwoners’ nemen we hierin mee. Daarnaast worden organisatiebreed ambassadeurs getraind in het toepassen van de doorbraakmethode door instituut publieke waarden.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 THEMA 3: Preventie

Terug naar navigatie - Toelichting

Het is belangrijk dat we problemen zoveel mogelijk voorkomen. Of dat ze zo klein mogelijk blijven en/of in een vroeg stadium worden gesignaleerd. Dit is goed voor de inwoner(s) waar het om gaat. Maar ook voor de samenleving. Volgens een rapport van de VNG zitten hier drie gedachten achter:
•    Preventie is efficiënter en goedkoper dan achteraf problemen oplossen.
•    In een inclusieve samenleving kunnen alle inwoners meedoen. Preventief werken helpt daarbij.
•    De maatschappij kan er last van hebben als iemand zich niet volgens de geldende normen gedraagt.

De gemeente werkt onder meer samen met inwoners, vrijwilligers, het onderwijs en professionele hulpverleners aan preventie.
De twee speerpunten zijn:
•    Het bevorderen van een gezonde leefstijl.
•    Een sterke basis voor de jeugd.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 DOEL 3.1: Bevorderen gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - P3 DOEL 3.1: Bevorderen gezonde leefstijl

Bij een gezonde leefstijl denken wij aan gezond eten, goed voor jezelf zorgen, voldoende bewegen, sociale contacten en een zinvolle besteding van je dag hebben. Met een gezonde leefstijl kun je de gezondheid beïnvloeden. Daarbij is gezondheid meer dan ‘niet ziek zijn’. Gezondheid gaat ook over veerkracht, meedoen in de maatschappij, zingeving van het leven en over de omgeving waarin je leeft. Inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor hoe ze leven. Maar ook de maatschappij heeft belang bij mensen met een gezonde leefstijl. Zo vergroot een gezonde leefstijl het mee kunnen doen in de maatschappij. En het verlaagt de maatschappelijke kosten (bijvoorbeeld zorgkosten en uitkeringen).

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 DOEL 3.2: Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd

Terug naar navigatie - P3 DOEL 3.2: Jeugdhulp; een sterke basis voor de jeugd

Een sterke basis wil zeggen: een omgeving waarin kinderen gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Uiteraard met hun ouders. Maar er zijn allerlei medeopvoeders. Bijvoorbeeld, familie, buren, kinderopvangmedewerkers, leerkrachten, jongerenwerkers, en cultuur- en sportbegeleiders. Samen zorgen zij voor een sterke basis waar kinderen, jongeren en hun ouders gestimuleerd worden. En gesteund als het even wat moeilijker is. Het versterken van de sociale basis is opgenomen als opgave in de hervormingsagenda jeugd en een meerjarenplan wat niet alleen jeugd betreft maar het gehele sociaal domein bestrijkt. 

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 THEMA 4: Passende zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - Toelichting

Vrijwel alle inwoners hebben op een bepaald moment in hun leven behoefte aan ondersteuning. Zij weten dit meestal voor zichzelf en elkaar te organiseren door het in schakelen van hun eigen netwerk en/of professionele hulp- en zorgverleners. Inwoners die niet in staat zijn om dit te organiseren, worden geholpen bij het vinden en mogelijk ook bij het krijgen van een passende oplossing.
Het ontvangen van passende ondersteuning klinkt simpel. Maar hier zit een hele wereld achter. Het is belangrijk om te bepalen hoe je denkt over en kijkt naar deze ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat we allerlei verschillende processen inrichten volgens dezelfde doelen en uitgangspunten. Onderstaande punten zijn hierbij voor ons heel belangrijk. Ze gelden voor de gemeentelijke processen (bijvoorbeeld beleidsontwikkeling, dienstverlening en inkoop). Maar ook voor de werkzaamheden van onze partners waarmee wij een inkoop- of een subsidierelatie hebben.

De twee speerpunten zijn:
•    Het bieden van passende ondersteuning volgens onze visie.
•    Een soepele overgang van 18- naar 18+.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P3 DOEL 4.1: Mantelzorg ondersteunen

Terug naar navigatie - P3 DOEL 4.1: Mantelzorg ondersteunen

In de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 staat de ondersteuning van mantelzorgers als wettelijke taak genoemd. 

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 DOEL 4.2: Jeugdhulp

Terug naar navigatie - P3 DOEL 4.2: Jeugdhulp

Jongeren en hun gezinnen kunnen op een bepaald moment in hun leven behoefte hebben aan ondersteuning. Zij weten dit meestal voor zichzelf en elkaar te organiseren door het in schakelen van hun eigen netwerk en/of professionele hulp- en zorgverleners. Wanneer het niet lukt om dit zelfstandig te organiseren, worden zij geholpen bij het vinden en mogelijk ook bij het krijgen van een passende oplossing. Samen met de jongere en het gezin wordt de hulpvraag in beeld gebracht. Er is een aanbod aan lokale, vrij toegankelijke voorzieningen. Wanneer dit niet toereikend is, is er specialistische jeugdhulp. De behoefte aan ondersteuning loopt soms door tot na het bereiken van 18-jarige leeftijd. Hier ondersteunen wij bij indien nodig op maat. 

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P3 THEMA 5: Verbeteren dienstverlening Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Toelichting

In 2023 is er een nieuw plan voor het sociaal domein vastgesteld. Dit gaat om het integraal beleidskader - Koers sociaal domein 2023-2026 ‘Samen voor elkaar’. In dit plan staan de aandachtspunten van de gemeente voor het sociaal domein beschreven en laten we zien hoe we dit domein vorm willen geven. De verbinding met de inwoners staat voorop en we bekijken vraagstukken steeds meer in samenhang. Veel heeft met elkaar te maken. 

•    We willen een betere dienstverlening leveren: digitaal en fysiek
•    Onze inwoners, ondernemers en organisaties worden sneller geholpen en de systemen zijn daarin faciliterend

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl.wijz. Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
140 Integrale aanpak sociaal domein 18.898 85.224 181.982 187.665 187.633 113.769
150 Inkomensvoorziening 4.247.893 3.913.146 3.909.216 3.909.216 3.909.216 3.909.216
152 Armoedebeleid 1.102.887 1.024.832 1.209.222 1.163.732 1.164.489 1.165.166
155 Sociale werkvoorziening 92.573 78.401 80.361 80.361 80.361 80.361
157 Participatiebudget 444.481 484.299 549.794 549.794 549.794 549.794
163 Volksgezondheid 0 1.012.818 1.119.922 1.079.810 994.597 988.157
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 5.139.246 4.743.515 4.950.805 4.949.893 4.941.719 4.941.613
170 Oekraine crisis 2.368.791 4.704.735 846.803 0 0 0
181 Jeugd specialistisch (niet vrij toegankelijke hulp) 4.525.350 3.834.637 3.847.766 3.796.516 3.796.516 3.796.516
182 Jeugdhulp Lokaal (vrij toegankelijke hulp) 1.815.004 1.635.203 1.594.885 1.594.885 1.692.930 1.692.930
183 Zorg en veiligheid 0 193.149 226.421 226.421 226.421 226.421
285 Kwijtschelding gemeentebelastingen 1.937 1.089 1.116 1.116 1.116 1.116
Totaal Lasten 19.757.060 21.711.048 18.518.293 17.539.409 17.544.792 17.465.059
Baten
150 Inkomensvoorziening 3.319.366 3.392.283 3.477.090 3.477.090 3.477.090 3.477.090
152 Armoedebeleid 33.875 32.348 33.157 33.157 33.157 33.157
157 Participatiebudget 275.508 110.487 113.249 113.249 113.249 113.249
163 Volksgezondheid 0 269.179 269.179 213.397 0 0
164 Wet maatschappelijke ondersteuning 122.317 115.423 118.308 118.308 118.308 118.308
170 Oekraine crisis 5.332.930 4.704.735 846.803 0 0 0
Totaal Baten 9.083.995 8.624.455 4.857.786 3.955.201 3.741.804 3.741.804

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2024.

Product Verschil Toelichting
140 Integrale aanpak sociaal domein

lasten €96.758
(nadeel)

De lasten voor 2025 zijn hoger dan in de begroting 2024 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.
150 Inkomensvoorziening

baten €84.807
(voordeel)

De baten 2025 zijn hoger door de reguliere inflatiestijging.
152 Armoedebeleid

lasten €184.390
(nadeel)

Naast de reguliere inflatieverhoging (2025: +2,5%) bestaat de verhoging van de lasten uit een aantal componenten: ten eerste zijn vanaf 2025 lasten begroot als gevolg van het nieuwe beleidsplan armoede (menstruatieuitgiftepunt, aandacht voor levensgebeurtenissen, kleding- en voedselbank, netwerkbijeenkomst sociale partners, monitoring en evaluatie en maatwerkbudget). Deze kosten worden onttrokken uit de reserve Inflatie-armoede. Omdat we in de verschillenanalyse rapporteren budget 2025 ten opzichte van de budget 2024 laat dit een nadeel zien: de lasten op dit product zijn in 2025 hoger dan in 2024 . Daarnaast ontvangen we vanaf 2025 gelden voor gemeentelijke aanpak armoede en schulden vanuit de meicirculaire 2024. Tot slot zijn de lasten voor 2025 hoger door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.

157 Participatiebudget

lasten €95.495
(nadeel)

De lasten voor 2025 zijn hoger dan in de begroting 2024 door een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.
163 Volksgezondheid

lasten €107.104
(nadeel)

De verschillen 2025 ten opzichte van 2024 vloeien voort uit de begroting 2025 van de GGD (€37.533). Ook de 1e en 2e begrotingswijziging 2024 van de GGD bevatte een structurele verhoging van de bijdrage (€28.674). Het overige verschil wordt veroorzaakt door inflatieverhoging van de budgetten (2025: +2,5%) en een hogere doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.

Tot en met 2023 maakte het product Volksgezondheid deel uit van programma 4.

164 Wet maatschappelijke ondersteuning

lasten €207.290
(nadeel)

De lasten in 2025 zijn hoger door de reguliere inflatiestijging.
170 Oekraïne crisis Per saldo €0

Voor het jaar 2025 hebben we tot nu toe alleen de kapitaallasten van de aanschaf van de units begroot. De andere lasten, die van leefgelden etc, worden in het Voorjaarsbericht 2025 geraamd, dan is daar een beter inzicht in. De baten zijn gelijk aan de lasten, omdat we vanuit het Rijk een vergoeding ontvangen voor de opvang van de Oekraïners. 

182 Jeugdhulp lokaal (vrij toegankelijke hulp)

lasten €40.318
(voordeel)

De lasten voor 2025 zijn lager dan in de begroting 2024 door een lager doorberekening van de werkorganisatie. Hierover staat in de inleiding (leeswijzer) een algemeen geldende tekst.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bestemmingsreserve Blijversleningen 152.165 0 0 0 0 0
Bestemmingsreserve Inflatiearmoede 0 167.613 123.713 88.813 53.913 19.013
Bestemmingsreserve Innovatie Sociaal Domein (onderdeel van Reserve Sociaal Domein) 85.130 35.130 0 0 0 0
Bestemmingsreserve Sociaal Domein 0 500.000 500.000 500.000 500.000 500.000
Totaal reserves 237.295 702.743 623.713 588.813 553.913 519.013
14-okt-2024

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Reserve Blijversleningen
Op 14 maart 2017 heeft de raad van de gemeente Wormerland de ‘Verordening Blijverslening Wormerland 2017’ vastgesteld. Er is door de Raad een maximaal bedrag van €150.000 beschikbaar gesteld voor Blijversleningen. De Blijverslening is een lening met lage rente aan inwoners van Wormerland om aanpassingen te financieren die de inwoner in staat stelt om langer thuis te blijven wonen.  In ruim zes jaar is er slechts één keer gebruik gemaakt van deze regeling. Wegens dit gebrek aan belangstelling heeft de raad november 2023 (1e begrotingswijziging 2024) deze regeling ingetrokken. Deze reserve valt vrij in 2024.

Bestemmingsreserve Inflatiearmoede
In de decemberraad 2022 is deze reserve ingesteld waaraan toen, vooruitlopend op de inhoudelijke uitwerking van besteding van deze gelden, €200.000 is toegevoegd. In 2024 is het armoedebeleidsplan vastgesteld (raad juli 2024). Om daar invulling aan te geven wordt in 2025 €43.900 en in 2026 t/m 2028 €34.900 per jaar onttrokken aan deze reserve. Dit is bestemd voor het menstruatieuitgiftepunt, aandacht voor levensgebeurtenissen, kleding- en voedselbank, netwerkbijeenkomst sociale partners, monitoring en evaluatie en maatwerkbudget.

Daarnaast lopen de rijksontvangsten voor de Energietoeslagen (2022 en 2023) en de uitbetaling daarvan aan inwoners via deze reserve (t/m 2024).

Reserve Innovatie Sociaal Domein
Deze (sub)reserve maakt deel uit van de reserve Sociaal Domein. Per eind 2024 is deze reserve leeg.

Reserve Sociaal Domein
Conform het besluit bij de Jaarrekening 2019 wordt het saldo tussen begrote en werkelijke kosten van het Sociaal domein vereffend in de reserve Sociaal domein. Hierdoor loopt de gemeente minder risico als de uitgaven op het Sociaal Domein hoger uitvallen dan begroot. Per eind 2023 was deze reserve leeg. Bij de bestemming van het rekeningresultaat 2023 is aan deze reserve €500.000 toegevoegd om toekomstige tegenvallers binnen het Sociaal domein op te kunnen vangen. Er zijn op dit moment nog geen mutaties voor het jaar 2025 bekend, want we ramen de kosten zo reëel mogelijk op de reguliere budgetten.