Programma 6 - Bestuur en organisatie

Waar gaat dit programma over?

Terug naar navigatie - Waar gaat dit programma over?

Binnen het programma Bestuur en organisatie houden we ons bezig met: activiteiten die de gemeente Wormerland ontplooit op de terreinen van de bestuursorganen, communicatie, juridische zaken, kwaliteitszorg, algemene financiële zaken en belastingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wormerland is een gemeente die dicht bij haar inwoners, ondernemers en verenigingen staat, met een krachtig en slagvaardig bestuur. De gemeente is de eerste overheid en deze nabijheid is van groot belang. Wij hebben oog en oor voor de behoeften binnen de gemeente. 

Bestuur en organisatie staan midden in de samenleving en zorgen in samenspraak met inwoners, bedrijven en instellingen op verantwoorde, doortastende, duurzame en voortvarende wijze voor een toekomst met goede dienstverlening en voorzieningen die aansluiten op de behoeften in de gemeente. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is een professioneel, krachtig, betrokken en nabij gemeentebestuur en ambtelijke organisatie. Wij stellen ons open op, waarbij de lijnen tussen bestuur en samenleving kort zijn. Burgerparticipatie is belangrijk om maatschappelijke opgaves adequaat aan te pakken.

Zowel de raad, het college en de ambtelijke organisatie spannen zich in voor (regionale) samenwerkingsvormen die eraan bijdragen dat we onze inwoners efficiënt en doelmatig kunnen bedienen. We zijn een betrouwbare partner in diverse samenwerkingsorganisaties, met een eigen inbreng die staat voor wat de gemeente nodig heeft en kan bieden. 

We staan voor overzichtelijke en transparante besluitvorming, helder taalgebruik en toegankelijkheid voor diverse doelgroepen. Om bestuurlijk slagvaardig te zijn en te blijven, moeten wij kunnen rekenen op een effectieve en efficiënte ambtelijke organisatie. Daarnaast is een goede afstemming met onze verbonden partijen vereist om onze doelen te bereiken. 

Het thema bestuurlijke toekomst is zeer actueel binnen onze regio. We volgen de strategische besluitvorming in de omliggende gemeenten nauwgezet. Als gemeente is het continu onderwerp van gesprek hoe wij in de toekomst het beste vorm kunnen geven aan de dienstverlening aan inwoners en het voorzieningenniveau kunnen behouden.

In mei 2024 zijn we met de raden van Oostzaan en Landsmeer bij elkaar gekomen om het gesprek aan te gaan. Vertegenwoordigers van de drie raden vormen samen de Werkgroep WOL. Zij hebben gezamenlijk is een onderzoeksformulering opgesteld, welke als volgt luidt: “Hoe kunnen Wormerland, Oostzaan en Landsmeer komen tot een toekomstbestendige vorm van samenwerking?"  Bij deze onderzoeksvraag is een passend extern bureau gezocht en gevonden. De opdracht voor het gezamenlijk onderzoek en het bureau is in oktober 2024 in de raden vastgesteld. 

We voeren verantwoord financieel beleid. Wij anticiperen op veranderingen die plaatsvinden in de financiële verhoudingen met het rijk en maken ons in de diverse belangenorganisaties sterk voor de positie van (kleine) gemeenten. De huidige onzekerheden benadrukken het belang om een evenwichtig risicomanagement te voeren. De omgeving verandert continu en wordt steeds complexer. We zoeken hierbij een gezonde balans tussen risico’s afwegen en ondernemend zijn.

Programma 6: Doelenboom
Thema Doel Acties 2025
THEMA 1 DOEL 1.1 1.1.1 - Anticiperen en inspelen op ontwikkelingen in de regio en landelijk, vanuit de gedachte ‘zelfstandigheid is een groot goed’ grip houden op de bestuurlijke koers
Bestuur Bestuurlijke toekomst
1.1.2 - Doorontwikkeling van OVER-gemeenten
DOEL 1.2 1.2.1 - Actief participeren in voor ons relevante samenwerkingsverbanden
Wij zijn een volwaardige partner in de regio
DOEL 1.3 1.3.1 - Opstellen participatieprotocol
Burgerparticipatie
DOEL 1.4 1.4.1 - Doorontwikkelen van de rechtmatigheidsverantwoording
Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming
1.4.2 Implementeren van een stabiel werkend AV-installatie
THEMA 2 DOEL 2.1 2.1.1 - Het ontwikkelen van een continuïteitsplan voor de organisatie
Organisatie Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar
2.1.2 - De informatiebeveiliging wordt continu aangepast aan het dreigingsniveau
2.1.3 - Verhogen van de weerbaarheid tegen ondermijning
2.1.4 - Versterken crisisbeheersing
DOEL 2.2 2.2.1 - Inzet op werving van nieuwe medewerkers en behoud van bestaande medewerkers
Onze ambtelijke organisatie is doelgericht, doeltreffend, doelmatig en toekomstbestendig
DOEL 2.3 2.3.1 - Gegevensverwerkingsregister op orde brengen
Wij hebben de basis op orde en zijn in control 2.3.2 - Managementinformatie verbeteren
2.3.3 - Procesmanagement verbeteren
THEMA 3 DOEL 3.1 3.1.1 - Weerstandsvermogen minimaal ratio 1,0
Financiën Wij zijn financieel gezond 3.1.2 - Risicomanagement verder versterken

P6 THEMA 1: Bestuur

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Het gemeentebestuur is en blijft toegankelijk voor inwoners, ondernemers en organisaties in de gemeente. Wij staan voor goed contact en korte lijnen.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P6 DOEL 1.1: Bestuurlijke toekomst

Terug naar navigatie - P6 DOEL 1.1: Bestuurlijke toekomst

De bestuurlijke toekomst van gemeenten verkeert in stevige dynamiek binnen het openbaar bestuur. Wij borgen dat zowel oude als nieuwe gemeentelijke taken goed worden uitgevoerd, nu en in de toekomst.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P6 DOEL 1.3: Burgerparticipatie

Terug naar navigatie - P6 DOEL 1.3: Burgerparticipatie

Betrokkenheid van burgers en organisaties is van belang om tot goede besluitvorming te kunnen komen. Het stelt burgers in staat om mee te denken en/of mee te beslissen. Hierdoor kunnen bestuurders diverse perspectieven en lokale kennis en expertise meenemen in de besluitvorming.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P6 DOEL 1.4: Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming

Terug naar navigatie - P6 DOEL 1.4: Wij zijn in control en transparant in de besluitvorming

Als bestuur zorgen we voor een heldere en goede governancestructuur zodat wij continuïteit kunnen waarborgen en ons kunnen verantwoorden over de wijze waarop we de organisatie besturen en beheersen. 

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P6 THEMA 2: Organisatie

Terug naar navigatie - Toelichting

Om de gemeentelijke doelen te behalen is een professionele ambtelijke organisatie een belangrijke voorwaarde. Deze taken zijn ondergebracht in de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten; onze gezamenlijke ambtelijke organisatie met gemeente Oostzaan. Vanuit het OVER-bestuur sturen we erop dat de doelstellingen en acties worden behaald. OVER-gemeenten maakt een ontwikkeling door naar een lenige en slagvaardige organisatie, gericht op de buitenwereld, samen en voor elkaar, daadkrachtig, en met een positief kritische, lerende en betrokken cultuur.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P6 DOEL 2.1: Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Terug naar navigatie - P6 DOEL 2.1: Wij zijn operationeel en digitaal weerbaar

Het waarborgen van bedrijfs- en informatievoorziening en privacy heeft hoge prioriteit. Als gemeentelijke organisatie blijven we alert op frauderisico’s en zorgen voor up-to-date informatiebeveiliging. 

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P6 DOEL 2.3: Wij hebben de basis op orde en zijn in control

Terug naar navigatie - P6 DOEL 2.3: Wij hebben de basis op orde en zijn in control

Onze fundamentele taken zijn goed georganiseerd, geordend en onder controle. Wij zorgen voor stabiliteit en een goede sturing en beheersing van de organisatie. 

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

P6 THEMA 3: Financiën

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De externe ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en hebben de nodige impact op onze financiële huishouding. Ons financieel beleid is erop gericht om ook in de toekomst financieel gezond te zijn en blijven.

Doel

Terug naar navigatie - Doel

P6 DOEL 3.1: Wij zijn financieel gezond

Terug naar navigatie - P6 DOEL 3.1: Wij zijn financieel gezond

Wij streven naar een stabiele en duurzame financiële positie van de gemeente. De gemeente kan haar taken uitvoeren binnen de beschikbare middelen en is in staat om de benodigde investeringen te doen. Een financieel gezonde positie is randvoorwaardelijk voor zelfstandigheid van de gemeente. Voor zover het Rijksbeleid over de financiële verhoudingen de gemeenten verhindert om duurzaam evenwichtig financieel beleid te voeren, volgen wij de koersaanbevelingen van de VNG op dit thema.

Wat gaan we daarvoor in 2025 doen?

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?
Exploitatie Rekening 2023 Begroting 2024 incl.wijz. Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Lasten
010 Raad, commissies en griffie 641.002 733.772 802.643 818.277 802.645 799.369
011 Overige kosten bestuur 23.030 29.502 26.499 26.499 26.499 26.499
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 70.478 100.892 103.413 103.413 103.413 103.413
013 College van B&W 832.931 895.640 889.406 933.958 889.406 889.406
015 Feesten en gedenkdagen 4.556 4.800 4.920 4.920 4.920 4.920
017 Communicatie 30.072 90.759 91.857 91.857 58.082 58.082
021 Bezwaar- en beroepschriften 5.067 6.952 7.126 7.126 7.126 7.126
022 Juridische zaken 81.190 87.815 89.623 89.623 89.623 89.623
025 Organisatie 1.083.972 951.522 3.894.797 3.894.797 3.894.797 3.894.797
026 Kwaliteitszorg 4.343 4.544 4.658 4.658 4.658 4.658
027 Overhead 5.101.971 5.374.944 5.742.710 5.742.710 5.742.710 5.742.710
028 Corona -33.040 0 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 33.480 31.539 50.672 50.672 50.672 50.672
284 Hondenbelasting 371 0 0 0 0 0
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 308.064 310.258 324.264 324.264 324.264 324.264
290 Planning en Control-cyclus 33.722 37.000 37.718 37.718 37.718 37.718
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds -568.866 -541.031 -580.309 -589.915 -679.370 -677.080
292 Financiering -309.923 -510.043 -389.763 -327.919 -65.243 94.605
293 Onvoorzien 16.381 26.117 26.117 26.117 26.117 26.117
294 Meerjarenplan 0 19.746 22.494 53.981 125.874 135.725
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 379.629 0 1.131.243 2.282.467 3.457.692
Totaal Lasten 7.358.799 8.034.357 11.148.845 12.423.999 13.726.378 15.070.316
Baten
012 Gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsprojecten 0 15.971 16.370 16.370 16.370 16.370
013 College van B&W 182.852 0 0 0 0 0
281 Vastgoedbestand 889.911 278 285 285 285 285
282 Onroerende zaakbelasting 3.850.872 4.110.906 4.764.067 4.765.168 4.820.604 4.877.509
283 Forensenbelasting 41.409 32.771 33.590 33.590 33.590 33.590
284 Hondenbelasting 90.766 95.740 98.134 98.134 98.134 98.134
286 Roerende zaakbelasting 15.946 18.646 19.112 19.112 19.112 19.112
287 Overige belastingen 50.238 29.928 30.676 30.676 30.676 30.676
289 Lasten heffing en invordering gem. belastingen 17.381 19.642 20.133 20.133 20.133 20.133
291 Algemene uitkering uit het gemeentefonds 29.200.599 30.792.548 31.961.317 30.882.497 31.836.439 32.754.517
292 Financiering 618.180 410.488 257.648 257.648 257.648 257.648
293 Onvoorzien 1.842 0 0 0 0 0
295 Inflatie volgende begrotingsjaren 0 0 0 428.975 829.288 1.254.015
Totaal Baten 34.959.997 35.526.918 37.201.332 36.552.588 37.962.279 39.361.989

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse

Hieronder leest u een toelichting van de verschillen groter dan €25.000 van de producten ten opzichte van de (geactualiseerde) begroting 2024.

Product Verschil Toelichting
010 Raad, commissies en griffie 

 lasten €68.871
(nadeel)

Dit verschil ten opzichte van de begroting 2024 komt door de stijging van loonkosten met het inflatiepercentage. Daarnaast is in 2025 de start van de afschrijving van het audiovisuele systeem voor de raadsvergaderingen begroot.

025 Organisatie lasten €2.943.318
(nadeel)

In de primaire begroting 2025 van Wormerland is de vastgestelde begroting van OVER-gemeenten 2025 verwerkt. Deze extra bijdrage die OVER-gemeenten heeft gevraagd is te hoog en onderdeel van de politieke ombuigingsdiscussie. Ten tijde van samenstelling van de begroting Wormerland is deze bijstelling van de OVER-begroting nog onderhanden. Deze bijstelling van de OVER-begroting krijgt een plek in de 1e begrotingswijziging 2025 van Wormerland. Besluitvorming hierover vindt plaats in dezelfde begrotingsraad (nov 2024).

027 Overhead

lasten €367.766
(nadeel)

Op dit product worden de begrote (overhead)lasten, die niet toegerekend mogen worden aan de diverse producten, geraamd. De begroting 2025 van OVER-gemeenten is hoger dan die van 2024. Daardoor zijn ook de overhead lasten hoger dan in 2024.

082 Onroerende zaakbelasting

baten € 653.161
(voordeel)

De OZB-opbrengst stijgt volgens bestaand beleid met het inflatiepercentage (2025: +2,5%) en met een percentage dat verband houdt met de compensatie van de WOZ-waardestijging in de algemene uitkering. Het rijk verlaagt de algemene uitkering bij stijgende WOZ-waardes. Ze gaan ervan uit dat gemeentes meer OZB ontvangen bij stijgende WOZ-waardes. Bestaand beleid is dat we deze verlaging van de algemene uitkering compenseren in de OZB-opbrengst (2025: +2,5%). Daarnaast heeft er voor inwoners een verschuiving van belasting plaatsgevonden: de aanslag van het Hoogheemraadschap daalt en de aanslag OZB stijgt. Tot slot wordt de stelpost voor de Onroerendezaakbelastingopbrengt als gevolg van areaaluitbreiding jaarlijks geactualiseerd (jaarlijks herzien we de prognose van oplevering van nieuwe woningen).

291 Algemene Uitkering

lasten € 39.278
(voordeel)

Via de algemene uitkering (septembercirculaire 2022) ontvingen we voor de jaren 2022 tot en met 2024 inburgeringsgelden. Deze gelden stoppen per 2025. Dit zorgt voor het voornaamste verschil tussen 2024 en 2025.

baten € 1.168.769
(voordeel)

De raming van de Algemene Uitkering 2025 is hoger dan in 2024 voornamelijk als gevolg van loon- en prijsstijgingen op de rijksbegroting (accres).

292 Financiering

lasten € 120.280
(nadeel)

We verwachten in 2025 hogere rentelasten op langlopende leningen, door de investeringen die we in 2024 doen. Daarnaast zijn in 2025 de kapitaallasten hoger dan in 2024, waardoor het rentedeel hiervan (staan negatief op dit product) ook hoger is.

baten € 152.840
(nadeel)

We verwachten €120.000 in 2025 minder rente te ontvangen vanuit de Schatkist (overtollige gelden), door de betaling in 2024 van de nieuwe Zaanbrug. Daarnaast is er €34.000 minder begroot aan dividend van Alliander, gezien de werkelijke baten in 2024.

 

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
Stand reserves per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Algemene reserve 4.108.864 6.205.214 7.330.214 8.855.214 8.855.214 8.855.214
Bestemmingsreserve Bestuurlijke toekomst 65.120 115.120 115.120 115.120 115.120 115.120
Bestemmingsreserve Collegewissel 93.102 34.552 39.552 0 5.000 10.000
Bestemmingsreserve Veilig wonen (politieke ambtsdragers) 7.062 14.124 21.186 28.248 28.248 28.248
Egalisatiereserve Algemene uitkering 502.332 464.818 464.818 464.818 464.818 464.818
Egalisatiereserve voorziening pensioenen wethouders 498.827 498.827 498.827 498.827 498.827 498.827
Totaal reserves 5.275.308 7.332.656 8.469.718 9.962.228 9.967.228 9.972.228
14-okt-2024

Toelichting reserves

Terug naar navigatie - Toelichting reserves

Algemene Reserve
De voornaamste functie van de algemene reserve is de bufferfunctie. Deze functie heeft als rol om fluctuaties in de exploitatiesfeer in de toekomst te kunnen opvangen; de voordelige resultaten van jaarrekeningen worden toegevoegd, terwijl nadelige saldi eraan onttrokken kunnen worden. Daarnaast dient de Algemene reserve ter afdekking van de risico's. In het beleidskader 'Risicomanagement en weerstandsvermogen Wormerland' is vastgelegd dat het weerstandsratio minimaal 1,0 moet zijn (voldoende) maar dat we streven naar een ratio van 1,5 (ruim voldoende). Deze ratio geeft de verhouding weer tussen de risico's en de beschikbare middelen om die risico's af te dragen indien ze zich voordoen. Belangrijk uitgangspunt is dat de Algemene Reserve niet als algemeen (incidenteel) dekkingsmiddel ingezet kan worden zolang de hoogte van de Algemene Reserve onvoldoende is (< ratio 1). Zie voor de uitgebreide toelichting in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in deze Begroting.

Belangrijk uitgangspunt is dat de Algemene Reserve niet als algemeen (incidenteel) dekkingsmiddel ingezet kan worden zolang de hoogte van de Algemene Reserve onvoldoende is (< ratio 1). Zie voor de uitgebreide toelichting in de paragraaf 'Weerstandsvermogen en risicobeheersing' in deze Begroting.

De hoogte van het weerstandsratio is ook onderdeel van de begrotingswijziging 1 van 2025 welke de raad wordt aangeboden in de begrotingsraad in november 2024. 

Stand exclusief uitname i.v.m. de negatieve begrotingssaldi
Het saldo van de Algemene Reserve in de tabel hierboven is zonder prognoses van uitname van de negatieve begrotingssaldi 2024 tot en met 2028. Hierdoor geeft bovenstaand saldo een te rooskleurig beeld van het saldo. Voor de actuele stand van de Algemene Reserve verwijs ik naar onderstaande tabel. Ook de gelijktijdig met de begroting 2025 aangeboden 1e begrotingswijziging 2025 heeft een effect op hoogte van de Algemene Reserve.

Tabel: Onderstaande tabel geeft het verloop weer van de Algemene Reserve in 2024 en 2025

 

Reserve Bestuurlijke toekomst
Deze reserve is nieuw gevormd naar aanleiding van het collegeprogramma 2022-2026. De financiële mutaties die uit dit collegeprogramma volgden zijn verwerkt in de 1e begrotingswijziging van 2023 (raad nov 2022). Hierin staat dat er in 2023  en in 2024 €50.000 wordt toegevoegd aan deze reserve. De raad heeft al eerder (Najaarsbericht 2021) €25.000 beschikbaar gesteld voor de kosten die gemaakt worden in het kader van de bestuurlijke toekomst. In totaal is er dus €125.000 beschikbaar gesteld.  De werkelijke kosten worden onttrokken uit deze reserve.

Reserve Collegewissel
Deze reserve is nieuw gevormd in 2023 (raad dec 2023). Het doel van deze reserve is (gedeeltelijke) dekking van kosten bij vertrek/vervanging van collegeleden. De kosten die gepaard gaan met collegewisselingen fluctueren enorm. Per wisseling van collegelid zijn de kosten ook zeer verschillend (afhankelijk van leeftijd vertrekkende leden, ervaring van nieuwe leden en eventuele verhuiskosten). Door het jaarlijks €5.000 toevoegen (vanaf 2024) aan deze reserve worden de kosten van deze wisselingen verspreid over de jaren (begrotingsrust). De kosten die te maken hebben met collegewisselingen worden verantwoord op het product 'College' in Programma 6. Deze kosten mogen volgens raadsbesluit (Najaarsbericht 2023, raad dec 2023) zonder nieuw raadsbesluit gedekt worden uit deze reserve. 

Daarnaast is er in het Najaarsbericht 2023 een extra reservering gedaan van €100.000 voor personele aangelegenheden en het gebruik van bestaande personele regelingen (vervroegd pensioen). Eind 2024 is deze reservering geen onderdeel meer van deze reserve. De werkelijke kosten (zoals wervingskosten) zijn onttrokken en er is een (verplichte) voorziening vervroegd pensioen (RVU) gevormd.

Het saldo van de reserve 'Collegewissel' is volledig beschikbaar voor de kosten die voortvloeien uit de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezing in 2026. Daarom is in dat jaar ook het volledige saldo als begrote onttrekking geboekt en is naar verwachting de reserve per eind 2026 leeg.

Bestemmingsreserve Veilig wonen (politieke ambtsdragers)
De veiligheid van decentrale bestuurders is een vereiste voor het goed functioneren van het openbaar bestuur. Per 1 oktober 2023 is de werkgeversverantwoordelijkheid voor hun veiligheid daarom verscherpt in een wijziging van de Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers. Ten behoeve van een veilige woonplek krijgen decentrale bestuurders een beveiligingsadvies op maat aangeboden. Gemeenten dienen op basis van de nieuwe regeling het beveiligingsadvies altijd over te nemen en de uitvoering van de veiligheidsmaatregelen te bekostigen. Voor de uitvoering van deze regeling ontvangt de gemeente € 7.062 per jaar voor de periode 2023 tot en met 2026 (septembercirculaire 2023). We reserveren deze gelden door ze toe te voegen aan de nieuw in te stellen Reserve ‘Veilig wonen (politieke ambtsdragers)’ (besluit Najaarsbericht 2023, raad dec 2023). De werkelijk gemaakte kosten onttrekken we aan deze reserve. Er zijn nog geen onttrekkingen bekend die ten laste van deze reserve komen.

Egalisatiereserve Algemene Uitkering
De hoogte van de algemene uitkering fluctueert enorm door wijzigingen op de rijksbegroting. Deze fluctuaties in onze belangrijkste inkomstenbron bemoeilijken het begroten en daarmee samenhangend de beleidskeuzes die de raad kan maken. Deze reserve kan incidenteel ingezet worden bij verlaging van de algemene uitkering.

Bestemmingsreserve pensioenen wethouders
De verplichte hoogte van de voorziening Pensioenen wethouders fluctueert (door actuariële berekeningen, wijzigingen in rekenrente, wijzigingen in wetgeving rond pensioenleeftijd, toetreden nieuwe wethouders e.d.). Dit zorgt voor schommelingen op de exploitatie. Om begrotingsrust te creëren heeft de raad (juli 2023) een Egalisatiereserve ingesteld. Het doel van deze reserve is om toekomstige mutaties op de (verplichte) voorziening te egaliseren. 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
Stand voorzieningen per 31-12 Rekening 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Voorziening Pensioenen wethouders 2.261.590 2.256.105 2.250.620 2.245.135 2.239.650 2.234.165
Voorziening Personele Maatregelen 0 0 0 0 0 0
Voorziening verlofsparen 8.694 8.694 8.694 8.694 8.694 8.694
Voorziening vervroegd pensioen (RVU) 31.397 31.397 31.397 31.397 31.397 31.397
Voorziening Wachtgelden gewezen wethouders 104.073 40.028 0 0 0 0
Totaal voorzieningen 2.405.753 2.336.223 2.290.710 2.285.225 2.279.740 2.274.255
29-aug-2024

Toelichting voorzieningen

Terug naar navigatie - Toelichting voorzieningen

Voorziening pensioenen wethouders
Deze voorziening wordt jaarlijkse (verplicht) bijgesteld naar aanleiding van de actuele actuariële waardeberekeningen van de pensioenverplichtingen voor wethouders en voormalige wethouders. Deze berekening wordt door een extern actuarieel bureau opgesteld omdat het specifieke kennis betreft. (Oud-)wethouders kunnen te allen tijde hun pensioen opeisen om ergens anders hun pensioen te beleggen. Omdat de pensioenen direct opeisbaar zijn moet de hoogte van de voorziening volgens de financiële richtlijnen verplicht gelijk zijn aan deze waardeberekeningen.

Uit deze voorziening worden de werkelijke pensioenlasten betaald en worden de ingehouden pensioenpremies toegevoegd aan de voorziening. Daarnaast wordt er jaarlijkse een vast bedrag, conform begroting, toegevoegd aan deze voorziening (€104.372). 

Voorziening verlofsparen
In de cao hebben medewerkers vanaf 2022 de mogelijkheid om opgebouwde bovenwettelijke verlofuren om te zetten naar verlofsparen. Deze verlofspaaruren kunnen op een later moment worden gebruikt om bijvoorbeeld een sabbatical te nemen. Het hebben van deze voorziening is een verplichting. De medewerkers van de gemeente Wormerland zijn de gemeentesecretaris en de griffie.

Voorziening vervroegd pensioen (RVU)
Het doel van deze voorziening is te voldoen aan de verplichting om voor personeel die met vervroegd pensioen gaat geld te reserveren. De werkelijke datum van het vervroegd pensioen is niet van belang. We zijn verplicht direct een voorziening te maken voor de gehele looptijd van het vervroegd pensioen (dus tot aan de AOW-gerechtigde leeftijd). 

Voorziening wachtgelden gewezen wethouders
Als gevolg van de wisseling van wethouders in het in 2022 (door verkiezingen) zijn er wachtgeldverplichtingen ontstaan aan de vertrekkende wethouders. We zijn verplicht voor de maximale wachtgeldverplichting een voorziening te vormen. Elk jaar beoordelen we opnieuw hoeveel de maximale wachtgeldverplichting nog is. Uit deze voorziening worden de werkelijke wachtgelden betaald en werkgeverslasten afgedragen (sociale lasten). Per 2025 zijn er geen wachtgeldverplichtingen gewezen wethouders meer en is de voorziening dan ook leeg.